HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #87: Volfied

2018.11.24. 23:51 Stöki

cpmini_87.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A DOS fénykorában volt pár játék, ami alapnak számított minden magyar gémernek. Nem tudom, hogy a Volfied ezek közé sorolható-e, de az biztos, hogy a tágabb környezetemben mindenki játszott vele a kilencvenes évek elején. Pedig nem igazi klasszikus, csak egy jobban sikerült klón, de elég szórakoztató tudott lenni a maga idejében. Újra elővettük, kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

A Volfied - japán nevén Vorufido - 1989-ben jelent meg arcade gépként, két évvel később pedig jött a DOS-port (meg még pár egyéb, például Amiga- és idővel PlayStation-port). A kiadó a Taito volt, a vezető fejlesztő pedig a Raidbow Islands és a Bubble Bobble egykori dizájnere, Micudzsi Fukio, de igazából nem róla kell ezen a ponton megemlékeznünk. Hanem Randy és Sandy Pfeifferről (ők egy amerikai házaspár), akik 1981-ben szintén a Taitónak elkészítették a Qixet, és aztán a hatásos belépő után el is búcsúztak a játékipartól.

A Qix az akkori játéktermi játékokhoz képest eléggé formabontó volt, és még Pac-Manhez képest is absztrakt. A játékosnak egy derékszögben kanyarodni képes csíkkal kellett a játéktérből leszeletelnie darabokat, miközben kerülgette a játéktérben mozgó ellenséges csíkokat. Ahogy a játékos szeletelte a játékteret, úgy volt egyre kevesebb helyük mozogni az ellenfeleknek, vagyis úgy vált egyre veszélyesebbé a további szeletelés - zseniális ötlet, ami nulla közeli grafikával is elvitte a hátán a játékot. A cél a játéktér 75 százalékának leszalámizása volt (legalábbis az alapbeállítás ez volt, mert amúgy 50 és 90 százalék között lehetett állítani a gépet), aztán jött a következő pálya. A Qixet szinte minden létező platformra portolták, és később kismillió klónja született - a Volfied pont egy ilyen volt, vagyis a Taito igazából csak elővette korábbi sikeres játékát, és átfazonírozta.

A Volfied annyival tudott többet a Qixnél, hogy volt sztorija, rendes grafikája meg pár plusz játékelem. Egyiket sem vitték túlzásba, a történet például annyi volt csak, hogy egy űrhajó hosszú útról hazatér szülőbolygójára, a Volfiedre, és a legénység azt látja, hogy mindenféle idegenek szállták meg a bolygót, és már csak pár túlélő maradt földalatti búvóhelyeken. A játékos feladata visszahódítani (visszaszeletelni) a Volfiedet az idegenektől és kiszabadítani a kevés megmaradt volfidiánt. A grafika inkább vállalható volt, mint szép - semmi emlékezetes, de amúgy oké -, a plusz játékelemek pedig leginkább felvehető fejlesztéseket jelentettek, amikkel például meg lehetett fagyasztani az ellenfeleket, kilőni őket, felgyorsulni, és így tovább. Cserébe a Volfiedben nem 75, hanem 80 százalékra kellett teljesíteni minden pályát.

Most, hogy megint kipróbáltuk a játékot, arra kellett rájönnünk, hogy már kicsit megkopott a fénye. Igazából lehet, hogy ez általában is igaz a Qix játékmenetére, de aki mégis erre kattanna rá, talál jobb klónokat a Volfiednél (például a Panic Streetet, lásd a Retroland cikkét) - igaz, rosszabbakat, is, szóval eltanácsolni biztosan nem fogunk senkit sem tőle. Az eredeti arcade gép amúgy ma már elég ritka, nem nagyon lehet belefutni kiállításokon sem, szóval maradnak a portok.

Legközelebb jövő hét elején lesz új, vendéges adás, aztán még ugyanazon a héten kitolom a következő minit is. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

(Igen, adós vagyok pár avatárral, kis türelmet kérek, nagyobb redizájnt kap éppen a pantheon, hogy három oszlopba férjenek a támogatók.)

halloffame_20181117.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

18 komment

Címkék: retro podcast arcade checkpoint mini qix

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1214378587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.11.25. 07:17:45

legalább akkora klasszik ez is, mint a supaplex.

A nép fia 2018.11.25. 16:39:30

(off: csak ne kéne 4 percig lefelé görgetni a pixelkép miatt)

ON:
Nekem is megvolt a játék az első 486-omon a 90-es évek közepén.
Már szinte teljesen elfeledkeztem róla, pedig érdekes játék volt. :) Lehet, előkaparom valhonnan. :)

Void Bunkoid 2018.11.25. 18:34:20

Ez nekem vhogy sosem volt meg.

De a Deathtrack a legjobb :)

midnight coder 2018.11.25. 18:49:10

Az eredetit ebből szerintem Xonix-nak hívták 1984-ből.

Zephyrous 2018.11.25. 19:16:02

Tudtok valami jó klónt androidra?

midnight coder 2018.11.25. 19:33:05

@Zephyrous: xonix néven találsz párat a playen.

dukeekud 2018.11.26. 01:28:19

nagyon birtam az ilyen szeletelos jatekokat. Minden szazalek kulon kis gyozelem.

midnight coder 2018.11.26. 07:11:16

@manson karcsi: Jogos, én a második dátumra emlékeztem.

Komojtalan 2018.11.26. 13:07:29

Sajnos nagyon könnyű, vagy épp nagyon nehéz volt az ilyen játék, középút nem volt. Ha kevés területet kellett bekeríteni és kevés akadály volt nem volt kihívás, ha sok akkor meg lehetetlen volt. Hasonlón tanultam meg a Spectrum billentyűzetét használni: Splat!. Méltatlanul elfeledett játék, ebben nem (csak) mi mozgunk hanem a képernyő alattunk és persze az akadályok is neki tudtak nyomni a játéktér szélének. Az eleje lightos, de a 7. pálya már igen jó reflexet kívánt.

AarPoe 2018.11.26. 20:26:50

Az 1. pályán hogyan lehetséges, hogy egy pici szelet kivágása után 99%-ra vált az arány? Az egyfajta inverz kijelöléses cheat-szerűség? (nem ismerem a játékot)

mbm 2018.11.26. 23:41:13

@AarPoe: A pályát ugye mindig két részre vágod, és az marad meg ahol a boss van, az első pályán ez az a zöld kígyó, akit szépen beszorított egy résbe a játékos. A végén pedig elvágta a pálya többi részétől, amit így felszabadított.

Reactor 2019.01.06. 01:20:31

Játék bemutatva.

Hát...nem voltam elragadtatva ettől a játéktól, a 10. pálya után már marha nehézzé vált, és a 12. pálya után eltűntek a kockák is. Ráadásul extra életet se nagyon akar adni a játék, mindig csak akkor dob meg eggyel, ha új számjegy telt be a pontszámlálón, ahelyett, hogy 50-60 ezer pontonként adott volna jutalom életet, ahogy más rendes játék.

Szóval a jó alapötlet ellenére nem kedveltem, mert brutál nehézzé vált hamar.

@midnight coder: Igen, a Xonix volt az eredeti. A különbség annyi volt, hogy ott nem volt megszabva, hogy hány százalékát kell a pályának elkerítened, és volt egy "kutya" is a pálya szélén körben, ha megfogott, akkor -1 élet.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.20. 12:25:02

A C-64-es változatával senki nem játszott? Meglep, hogy szóba sem került a Styx.
süti beállítások módosítása