Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Időről időre nekibuzdulunk, hogy valamilyen elfelejtett konzolos klasszikust is bemutassunk a podcastban. Most is ilyen adás következik, legalábbis hallgatóink közül valószínűleg sokan nem ismerik a NES egyik obskúrus szerepjátékát, a Crystalist. Pedig érdekes mutáns mind műfajában, mind sztorijában, még talán ma is. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Az SNK-ről már volt szó párszor errefelé, ez a japán cég főleg a kilencvenes években élte virágkorát, jellemzően mindenféle játéktermi verekedős játékkal hasítottak, de a Metal Slug szériát is nekik köszönhetjük. De nemcsak
játéktermekben voltak aktívak, hanem konzolokon is, 1990-ben például kiadták NES-re a Crystalist (japán címe: God Slayer), aminek a fejlesztéséről sok infó nem maradt fenn, de a stáblistáját legalább ismerjük, ami japán játéknál nem mindig magától értetődő (Kazuto Kohno volt a vezető fejlesztő).
A Crystalisban a műfaja a legmeglepőbb: ez egy akció-RPG. 1990-ben. NES-en. Amikor a japán szerepjátékok szinte kizárólag körökre osztott harcrendszerrel, esetleg valamilyen körökre osztott/valós idejű hibriddel léteztek. A Crystalis irányításában viszont külön gomb volt a kardsuhintásra, pedig nem volt sok gomb azon a NES-kontrolleren. És a csaták mindvégig akció-szerepjátékosak a játékban, a siker nemcsak a főhős felszerelésén, hanem a játékos reflexein is múlik. Pár varázslat bonyolítja még a rendszert, de ezek egyike sem támadó varázslat, inkább a hőst segítő mágiák. Mindez persze elég egyszerű mondjuk egy Diablóhoz képest, de kétségtelenül ugyanaz a zsáner, és ez már önmagában is érdemessé teszi a Crystalist a kipróbálásra. Az nem hiszem, hogy sokan ragadnának előtte 2023-ban, pedig jobban lehet haladni benne, mint a szaggatottabb játékmenetű kortárs JRPG-kben.
A játéknak a sztorija is elég különös: a kezdőképernyő még fantasyt ígér, aztán kiderül, hogy 2097-ben vagyunk, és éppen felébredünk a Földön egy százéves mélyhűtött álomból. 1997-ben ugyanis történt egy nukleáris háború, és az emberiség túlélői tenni akartak arról, hogy többet ne történhessen hasonló. Építettek tehát egy lebegő erődöt, ami a közben lassan középkori szintre süllyedő emberek fölött őrködött, és lefagyasztották hősünket, hogy száz év elteltével azért nézzen rá a világra. Mit ad isten, éppen száz év elteltével kerül elő egy gonosz, aki a régi tudomány felélesztésével próbál úrrá lenni a bolygón (és persze egyre közelebb sodorni azt egy újabb katasztrófához). Érdekes felütés egy 1990-es játéktól, kár, hogy aztán a sztori kicsit elmegy a fantasy klisék irányába (például az őselemek kajtatásába, ami még a harcrendszerre is kihat).
Szóval furcsa jószág ez a Crystalis, az a fajta, amire inkább kíváncsiságból néz rá az ember, nem komoly játszási szándékkal, de nem bánja meg, ha elüt vele fél-egy órát. A játéknak amúgy volt 2000-ben egy GBC-verziója is, ráadásul maga a Nintendo készítette. Ennek ellenére nem lett valami jó, a sztorit átírták kicsit bénábbra, és az irányítás sem sikerült simára. Az eredeti viszont már újabb konzolokon is kipróbálható az SNK 40th Anniversary Collectionben.
Legközelebb talán még a héten jön új adás, vendéges. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek