Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Régen volt jóféle stratégiai játék a Checkpoint Miniben, és a North & South leporolásának szomorú emlékét is el akartuk űzni, így esett most választásunk a Rise of Nationsre, ami 14 év alatt nem öregedett sokat. Mára már eléggé elfelejtették, pedig kis túlzással akkora megbecsülést érdemelne, mint a Civilization és az Age of Empires - hiszen ezeknek a játékoknak egy érdekes hibridje. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
A sztori 2000-ben kezdődik, amikor négy veterán fejlesztő Marylandben megalapította a Big Huge Gamest. Tim Train, David Inscore, Jason Coleman, Brian Reynolds - ők voltak azok, és nekünk Brian Reynolds érdekes, akinek a nevét sok Microprose- és Firaxis-játék stáblistájában lehetett olvasni. Reynolds egy időben Sid Meier egyik legfontosabb fejlesztőtársa volt, együtt dolgoztak a Colonizationön, a Civilization II-t Reynolds vitte a vállán, de az Alpha Centauri és a Gettysburg sem készült volna el nélküle. Ezek után nem meglepő, hogy a Big Huge Games első nagy dobásának fejlesztését Reynolds vezette, ez volt a 2003-ban megjelent Rise of Nations (a kiadó a Microsoft Game Studios volt).
A játék igen ambiciózus vállalkozás volt fejlesztési szempontból: a történelem nevesebb civilizációnak harcát feldolgozó valós idejű stratégia, ami a körökre osztott stratégiák erényeivel is bírt. Vagyis az Age of Empiresből ismert erőforrásmenedzsment-seregépítés-gyakás szentháromság mellett a játékban volt a Civilizationökben látott korszakugrás, csodák, városfejlesztés, kereskedelem és diplomácia, a kampányban egy területfoglalós rész, illetve a régióhatárok, amikre Reynolds különösen büszke volt. Tehette is, mert baromi jól fűszerezték a szokványos rts-játékmenetet. Minden játékos birodalmának volt egy vonzáskörzete, befolyása - ezt jelezték a határok, amik folyamatosan változtak a játék eseményeinek függvényében, és a játékos csomó mindent csak e határokon belül cselekedhetett (pl. építkezés). És csodás volt látni, ahogy a terjeszkedő civilizációk összeérésével a régióhatárok egymásnak feszülnek, mintegy a nemzetközi helyzet fokozódását jelezve.
Reynoldsék baromi jól kiegyensúlyozták a statikusabb, illetve a gyors rts-ekre hajazó játékelemeket, és egy olyan érett, sokoldalú stratégiai játék született, amit azóta is Reynolds magnum opusaként emleget a szaksajtó. Ráadásul szédítően sok kombinációban csaphattak össze a civilizációk, mert nem kevesebb, mint 18 civilizációt kezelt a program, mindegyiket saját erősségekkel és pár egyedi egységtípussal (összesen több mint százféle egységet tart számon a játék). Amikor annak idején kipróbáltam, kampányba, multiba sokáig nem is kezdtem bele, annyira élvezetes volt már a gyors random játék is, és tökéletesen hozta a - csak a műfaj legjobbjaira jellemző - "csak még egy kör" érzést. 14 éve nem egyszer eszméltem arra a Rise of Nations előtt, hogy bekövetkezett a "hirtelen hajnal", azaz addig gyűjtögettem a hat erőforrást, fejlesztgettem a korokat és csapkodtam le az ellent, hogy már nem volt érdemes lefeküdnöm (és az is előfordult, hogy elaludtam a munkahelyemen emiatt, de ez maradjon köztünk). Most Grathtel egészen hasonló élményeink voltak 14 év elteltével is: a Rise of Nations berántott minket, és nehezen eresztett.
A játékból több mint egymillió fogyott, ami nem tűnik nagy számnak, de csak pc-n jelent meg, és 2003-ban a stratégia már eléggé rétegműfajnak számított (rohadt mobák). 2004-ben volt egy kiegészítője is (Thornes and Patriots), 2006-ban pedig jött a folytatás, a Rise of Legends. Ez merészen elszakadt az elődtől: egy steampunk világban játszódott, ahol csak három, de egymástól nagyon különböző frakció szkanderezett a térképen. Jó játék volt, de azért ne mért fel az első részhez. A Rise of Nations 2014-ben megélt egy újrakiadást is, szebb textúrákkal és effektekkel, széles kijelzős támogatással, Steam-integrációval, pár új lehetőséggel. 20 euró, de én azt mondom, ma is megér ennyi pénzt (és persze gyakran belekerül leárazásokba). Szóval ajánlom melegen, már csak azért is, mert egy idős emberekkel foglakozó kutatás szerint még a kognitív képességeket is javítja.
A Big Huge Games pályafutása később sajnos nem volt hosszú: a Rise of Legends megbukott (rohadt mobák), csődközelbe kerültek, aztán 2008-ban a THQ megvette a stúdiót, egy évvel később pedig a 38 Studioshoz kerültek, ahol besegítettek a Kingdoms of Amalur című, szintén elég ambiciózus játékba. Ez is megbukott (rohadt mobák), így a cég 2012-ben bezárt. Reynolds és Train viszont később visszavásárolták a nevet, szóval megint van Big Huge Games, és ők készítették a DomiNations nevű, szintén erősen stratégiai beütésű mobiljátékot, ami két éve elég nagy sikerrel debütált. Szóval most Reynoldsék most megint fejlesztenek, tavaly pedig egy befektető is megjelent (a Nexon), és gyakorlatilag megvette a Big Huge Gamest. Sok sikert kívánunk, Reynolds még csak 50 éves, szóval van benne még jó pár fasza játék (amúgy 14 évesen írta az első játékát, ami meg is jelent egy magazinban).
Legközelebb jövő hét elején jövünk, hagyományos vendéges adással, aztán egy toplistás Mini, aztán 100. adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
- Checkpoint Mini #37: TRON 2.0
- Checkpoint Mini #38: North & South
- Checkpoint Mini #39: Cannon Fodder
- Checkpoint Mini #40: Redneck Rampage
- Checkpoint Mini #41: No One Lives Forever
- Checkpoint Mini #42: LUFIS TAMADAS (Pooyan)
- Checkpoint Mini #43: The Lost Vikings
- Checkpoint Mini #44: Moonstone: A Hard Days Knight + TOPLISTA: A 10 legjobb véres játék
- Checkpoint Mini #45: The Chaos Engine
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, dabdam, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Zsákai Gábor
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)
Utolsó kommentek