HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #46 - Rise of Nations

2017.07.22. 13:57 Stöki

cpmini_46.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Régen volt jóféle stratégiai játék a Checkpoint Miniben, és a North & South leporolásának szomorú emlékét is el akartuk űzni, így esett most választásunk a Rise of Nationsre, ami 14 év alatt nem öregedett sokat. Mára már eléggé elfelejtették, pedig kis túlzással akkora megbecsülést érdemelne, mint a Civilization és az Age of Empires - hiszen ezeknek a játékoknak egy érdekes hibridje. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A sztori  2000-ben kezdődik, amikor négy veterán fejlesztő Marylandben megalapította a Big Huge Gamest. Tim Train, David Inscore, Jason Coleman, Brian Reynolds - ők voltak azok, és nekünk Brian Reynolds érdekes, akinek a nevét sok Microprose- és Firaxis-játék stáblistájában lehetett olvasni. Reynolds egy időben Sid Meier egyik legfontosabb fejlesztőtársa volt, együtt dolgoztak a Colonizationön, a Civilization II-t Reynolds vitte a vállán, de az Alpha Centauri és a Gettysburg sem készült volna el nélküle. Ezek után nem meglepő, hogy a Big Huge Games első nagy dobásának fejlesztését Reynolds vezette, ez volt a 2003-ban megjelent Rise of Nations (a kiadó a Microsoft Game Studios volt).

brian_reynolds_e3_2003.jpgA játék igen ambiciózus vállalkozás volt fejlesztési szempontból: a történelem nevesebb civilizációnak harcát feldolgozó valós idejű stratégia, ami a körökre osztott stratégiák erényeivel is bírt. Vagyis az Age of Empiresből ismert erőforrásmenedzsment-seregépítés-gyakás szentháromság mellett a játékban volt a Civilizationökben látott korszakugrás, csodák, városfejlesztés, kereskedelem és diplomácia, a kampányban egy területfoglalós rész, illetve a régióhatárok, amikre Reynolds különösen büszke volt. Tehette is, mert baromi jól fűszerezték a szokványos rts-játékmenetet. Minden játékos birodalmának volt egy vonzáskörzete, befolyása - ezt jelezték a határok, amik folyamatosan változtak a játék eseményeinek függvényében, és a játékos csomó mindent csak e határokon belül cselekedhetett (pl. építkezés). És csodás volt látni, ahogy a terjeszkedő civilizációk összeérésével a régióhatárok egymásnak feszülnek, mintegy a nemzetközi helyzet fokozódását jelezve.

Reynoldsék baromi jól kiegyensúlyozták a statikusabb, illetve a gyors rts-ekre hajazó játékelemeket, és egy olyan érett, sokoldalú stratégiai játék született, amit azóta is Reynolds magnum opusaként emleget a szaksajtó. Ráadásul szédítően sok kombinációban csaphattak össze a civilizációk, mert nem kevesebb, mint 18 civilizációt kezelt a program, mindegyiket saját erősségekkel és pár egyedi egységtípussal (összesen több mint százféle egységet tart számon a játék). Amikor annak idején kipróbáltam, kampányba, multiba sokáig nem is kezdtem bele, annyira élvezetes volt már a gyors random játék is, és tökéletesen hozta a - csak a műfaj legjobbjaira jellemző - "csak még egy kör" érzést. 14 éve nem egyszer eszméltem arra a Rise of Nations előtt, hogy bekövetkezett a "hirtelen hajnal", azaz addig gyűjtögettem a hat erőforrást, fejlesztgettem a korokat és csapkodtam le az ellent, hogy már nem volt érdemes lefeküdnöm (és az is előfordult, hogy elaludtam a munkahelyemen emiatt, de ez maradjon köztünk). Most Grathtel egészen hasonló élményeink voltak 14 év elteltével is: a Rise of Nations berántott minket, és nehezen eresztett.

A játékból több mint egymillió fogyott, ami nem tűnik nagy számnak, de csak pc-n jelent meg, és 2003-ban a stratégia már eléggé rétegműfajnak számított (rohadt mobák). 2004-ben volt egy kiegészítője is (Thornes and Patriots), 2006-ban pedig jött a folytatás, a Rise of Legends. Ez merészen elszakadt az elődtől: egy steampunk világban játszódott, ahol csak három, de egymástól nagyon különböző frakció szkanderezett a térképen. Jó játék volt, de azért ne mért fel az első részhez. A Rise of Nations 2014-ben megélt egy újrakiadást is, szebb textúrákkal és effektekkel, széles kijelzős támogatással, Steam-integrációval, pár új lehetőséggel. 20 euró, de én azt mondom, ma is megér ennyi pénzt (és persze gyakran belekerül leárazásokba). Szóval ajánlom melegen, már csak azért is, mert egy idős emberekkel foglakozó kutatás szerint még a kognitív képességeket is javítja.

A Big Huge Games pályafutása később sajnos nem volt hosszú: a Rise of Legends megbukott (rohadt mobák), csődközelbe kerültek, aztán 2008-ban a THQ megvette a stúdiót, egy évvel később pedig a 38 Studioshoz kerültek, ahol besegítettek a Kingdoms of Amalur című, szintén elég ambiciózus játékba. Ez is megbukott (rohadt mobák), így a cég 2012-ben bezárt. Reynolds és Train viszont később visszavásárolták a nevet, szóval megint van Big Huge Games, és ők készítették a DomiNations nevű, szintén erősen stratégiai beütésű mobiljátékot, ami két éve elég nagy sikerrel debütált. Szóval most Reynoldsék most megint fejlesztenek, tavaly pedig egy befektető is megjelent (a Nexon), és gyakorlatilag megvette a Big Huge Gamest. Sok sikert kívánunk, Reynolds még csak 50 éves, szóval van benne még jó pár fasza játék (amúgy 14 évesen írta az első játékát, ami meg is jelent egy magazinban). 

Legközelebb jövő hét elején jövünk, hagyományos vendéges adással, aztán egy toplistás Mini, aztán 100. adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170611.png

További támogatóink:

Kiss András, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, dabdam, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Zsákai Gábor

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

16 komment

Címkék: retro közösség podcast rts checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6712664601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2017.07.22. 14:19:38

Nekem is tetszett annak idején, azért fordítottam/fordítottuk le 2005-2006 nyara között, a kiegészítővel együtt :)

Flankerr 2017.07.22. 14:20:20

Azért a 2003-s bukást a mobákra fogni :D (értem én, running gag meg minden)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.07.22. 14:29:37

@Flankerr: A 2003-as még nem bukott, az a 2006-os volt, de persze csak a running gag kedvéért történik minden :)

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2017.07.22. 15:10:36

Nem volt egy rossz játék. A Steam-es felújított kiadással ismerkedtem meg vele, jó pár kellemes órát eltöltöttem vele én is, csak az a rohadt időlimit ne lenne benne. Azért mindig felemelő érzés végignézni, ahogyan atomot dobok a ruszkikra :)

Dili · http://diliblog.blog.hu/ 2017.07.22. 18:01:11

Stökitől azért vártam volna 2-3 perc körül egy "korokra osztott stratégia" szóviccet....

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.07.23. 08:59:43

idős emberek, 50 éves, mi ez a geriátria-fóbia?

gerithegreat88 2017.07.23. 22:47:50

Isteni game!

Bár a Baldur's gate jobb.

natS 2017.07.24. 19:07:57

Ezt a fantasy spin-offot a korabeli stratégiák szerették bejátszani, a Rise of Legendsen túl lásd még Age of Mythology vagy Total Annihilation Kingdoms.

thinkEdem 2017.07.25. 16:31:07

...ha mar utananeztek a GOG / Steam elerhetosegnek, tudnatok ejteni egy szot arrol, hogy linuxon/macen is elerheto-e ezen oldalakon? Ezuttal is belelkesultem, rakerestem, majd csalodtam, hogy windows only (es a wineskin nem megoldas mindenre).

Balfars 2017.07.26. 00:50:18

Winen is csinálnak érdekes dolgokat a gamek. Mi a Legendset vettük meg egy baráttal mert mind az RTS mind a steampunk közel áll hozzánk. Azért elég WTF moment amikor egy Microsot kiadású játékhoz a neten kell mindenféle leírást meg modulokat keresgélni mert a Windows netes protokoljainak nem fekszik valami.

payskin 2017.07.27. 23:33:31

Tisztelettel jegyzem meg, az 1998-as Settlers III-ban voltak katonai épületekkel és pioneerokkal kitolható határok.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.07.29. 10:50:15

@payskin: Szerintem már a Setlers 2-ben is így volt. Nekem ugyanis az rémlik, hogy a harcnál mindig lefagyott a játék, így csak a barakkok építésével és a határ növekedésével tudtam befoglalni az ellenfél várát...
:)

payskin 2017.07.29. 11:39:58

@-Szűcs Gyula-: Simán lehet, de a Settlers 2-vel nem játszottam olyan sokat, a 3 az, ami kapcsán megszerettem a stratégiai játékokat. Nem tudtam felállni előle. Mennyiére kéne belőle jövőre egy 20 éves, jubileumi 'remastered'. Sírva könyörgök a Blue Byte-nak.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.07.29. 12:36:50

@payskin: Na, megnéztem a Settlers 2-t, és ott is ragadtam előtte másfél órára. :)
Már itt is barakkokkal tologatod ki az országhatárodat.
classicreload.com/the-settlers-ii-gold-edition.html

Dauda András 2017.08.10. 09:53:03

2003-ban még messze nem nyomták le a mobák az Rts-eket. Lol
Még a Age of Empires online is próbálkozott piaccal 2011-ben.

FeroxX 2018.03.12. 16:14:34

emlékszem.. ebben a játékban volt az egyik kedvenc csalásom evör: lenyomtad az entert, megállt a játék, beírtad a kódot, és ahová a kurzor épp mutatott előtte oda egy atomcsapás került :DD szemérmetlenül sokat használtam a világhódítás alatt.. de a poén hogy be volt építve a játékba egy atomcsapás limit! Ha túl sokat tolta az amber, kijött valami "nukleáris apokalipszis" képernyő, hogy sorry de gallyra ment a bolygó, game over, szóval féktelenül azért nem lehetett tolni :))
süti beállítások módosítása