HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #26 (és Kétheti Retro): Broken Sword

2016.09.18. 23:19 Stöki

cpmini_26.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Most választott játékunk napokon belül húszéves lesz, ami egészen hihetetlen: a Broken Sword 1996. szeptember 30-án jelent meg, és vált a kalandjátékok kései korszakának meghatározó játékává. Hogy bennetek is mély nyomot hagyott, azt jelzi az, hogy legalább öten-hatan kértétek, hogy szerepeljen egy Checkpoint Miniben. Hát most tessék. Ha kíváncsi vagy arra, hogy mi ez a játék és hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Szóval Broken Sword, amit a Virgin adott ki 1996 szeptemberében, amikor még foglalkozott kalandjátékokkal (meg amikor még egyáltalán létezett), a fejlesztő pedig a Revolution Software volt. Ez egy 1990-ben gründolt brit cég, aminek egyik alapítója és fő kulcsembere Charles Cecil, aki gyakorlatilag a cég összes játékának vezető fejlesztője volt és most is az. Cecil több interjúban is kritizálta a Sierra- és Lucasarts-kalandjátékokat, amiért azok a történetet olykor háttérbe szorítják egy-egy fejtörő vagy poén kedvéért. Cecil ezzel szemben a sztorit helyezi előtérbe: munkamódszere az, hogy baromi sok háttérinfót gyűjt (mitológiákba ássa bele magát meg ilyesmi), aztán megírja nagyjából a sztorit, és ahhoz igazítja a játékelemeket. Ritka madár ezzel a játékiparban, de eddig bejött neki a dolog: a Revolution Software 26 év elteltével még ma is létezik, és szép csendben csinálgatják a kalandjátékaikat. Első nagyobb dobásuk egy fantasy volt, az 1992-es Lure of the Temptress, majd két év múlva egy baromi jó cyberpunk kalanddal váltak nagypályássá - ez volt a Beneath a Steel Sky. Aztán újabb két év múlva jött a Broken Sword, folytatva a Lucasarts-játékoknál általában egy fokkal komolyabb és érettebb, de a Gabriel Knight-sorozatnál azért lazább kalandjátékok sorát.

Az első Broken Sword alcíme The Shadow of the Templars, és Cecil már egy 1992-es interjúban említette, hogy dolgozgat egy kalandjátékon, ami a templomosok körül bonyolódik - szóval régi terve volt ez neki, csak a Virgin főnökét állítólag sokat kellett puhítani, hogy rábólintson. A sztori Párizsban kezdődik, ahol egy amerikai turista, George beül egy kávézóba, ahol éppen robbantásos bűncselekmény történik (ma már nemigen lehetne így indítani egy ilyen játékot), majd összeismerkedik egy Nicole nevű helyi újságíróval, és együtt kezdenek nyomozni a merénylet oka után. Ahogy lenni szokott, egyre mélyebbre másznak a szószba, és lelepleznek egy Dan Brown-regénybe illő összeesküvést templomosokkal, Baphomet-szektával, ahogy kell. A fejlesztők szándéka az volt, hogy George majd az amerikai játékosoknak lesz szimpi, Nicole-lal pedig az európaiak tudnak majd könnyen azonosulni. Nem tudom, annak idején ez mennyire jött be, ma nagyon vicces mindkettejüknek a hol kicsit túljátszott, hol túl enervált, akcentusos szinkronját hallgatni. Nicole-nál még plusz pont, hogy erős női karakter, nem csak a díszlet része - sőt, a játékban irányítani is kell őt, mert két főszereplős kalandról beszélünk.

A játék nagy erőssége a szépen dramatizált sztorin túl a megvalósítás. A hátterek, a zene, a grafika baromi jó (ma is tetszetős, nem csak húsz éve volt az), és sok rajzfilmes betét teszi kicsit filmszerűbbé az egészet. Mindennek oka az, hogy Cecil nem csak a játékiparból szerzett munkatársakat: a szórakoztatóipar más területeiről szerződtetett tapasztalt animátorokat, grafikusokat és zeneszerzőt. Az animációkhoz például a Dragon's Lairt alkotó, de inkább rajzfilmes szakembernek tekinthető Don Bluth stúdiójából hozott embereket, a játék 2009-es Director's Cut újrakidásához pedig az a Dave Gibbons illusztrált, aki az egyik legjobb képregényt, a Watchment rajzolta.

És akkor essen szó a játék gyengéjéről is, ami ízlés dolga, de nálam emiatt nem tudott olyan örök kedvenc lenni, mint például a Day of the Tentacle: elképesztően sok benne a szöveg. Nyilván ez a sztoriközpontúságnak köszönhető, de néha olyan érzésem volt, hogy Charles Cecil kicsit átesett a ló túloldalára, és túlságosan elhanyagolta a fejtörőket a dialógusok kedvéért (például van egy rész, ahol végig kell pofázni egy hosszú vonatutat - ott például eléggé leül a játék). De ez tényleg egyéni ízlés kérdése: simán el tudom fogadni, hogy sokaknak ez sokkal jobban tetszett, mint a Lucasarts-iskola. És a más szemlélet miatt a Broken Sword talán könnyebb is volt, mint a nyakatekert fejtörőkkel megáldott riválisai: ha az ember elmerült benne, szinte biztosan rájött mindig arra, hogyan kell továbbjutni.

Most kipróbálva meglepően időtállónak bizonyult az élmény (úgy is mondhatnánk, hogy JACKPOINT), mind a látvány, mind a történet - az idejétmúlt megoldások pedig inkább bájosak, mint zavarók. A játék az 1996-os pc- és PS-kiadás után 2002-ben megélt egy GBA-vátozatot is (felejthető), a Director's Cutot pedig már említettem. A folytatásokat viszont még nem, pedig voltak: 1997-ben jött a remek második rész Smoking Mirror alcímmel (sterilebb grafika, maja hátterű balhé), 2003-ban a Broken Sword: The Sleeping Dragon (ronda 3D-ben sajnos, kongói-párizsi-glastonburyi-egyiptomi setting), 2006-ban pedig a Broken Sword: The Angel of Death (kevésbé ronda, de azért még nem az igazi 3D, frigyládás összeesküvés). Aztán 2012-ben Cecil Kickstarterre ment, és 400 ezer dollár helyett 771-et hozott össze az ötödik részre: a Broken Sword: The Serpent’s Curse azóta két epizódban meg is jelent, és visszaállította a Broken Sword régi dicsfényét. Cecil pedig, ha minden igaz, most a Beneath a Steel Sky 2-n dolgozik, de már a Broken Sword 6-ról is nyilatkozgat. Hosszú, aktív életet kívánunk neki és jó egészséget, mert úgy tűnik, ez az ember a világ végéig gyártani tudná a pöpec kalandjátékokat.

Aki ma kipróbálná a legelső Broken Swordot, a GOG-on megtalálja 5 euró körül a rendezői változatot (persze szoktak lenni GOG-akciók is, és ha az ember megveszi a többi részt is, van kedvezmény). Legközelebb két hét múlva lesz Mini, jövő héten pedig nagy Checkpointtal jövünk, és egy újabb vendéggel, aki a magyar játékfejlesztés hőskoráról mond majd nekünk jókat. Addig is visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

147841-circle-of-blood-dos-other_png.jpg

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover
Checkpoint Mini #21: The Dig
Checkpoint Mini #22: Ōkami
Checkpoint Mini #23: Z
Checkpoint Mini #24: I Have No Mouth, and I Must Scream
Checkpoint Mini #25: Septerra Core

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

27 komment

Címkék: retro közösség podcast kalandjáték broken sword checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2811716011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andthensome 2016.09.18. 23:50:33

Yaay! Evek ota kerestem egy kalandjatekot, amirol (azt hiszem) meg a Zedben olvastam, kb annyi maradt meg h "eztnekemkikellprobalnom" aztan elfelejtodott... es most "megtalaltam"! :) Orok halam sracok (duplan, hogy Stoki kepes erre is idot fordítani 2 kisgyerek es melo mellett!). Csak igy tovabb!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.09.19. 07:12:05

Nem is tudtam, hogy ennyi folytatás készült! :) Lesz mit bepótolni - a nyugdíjasotthonban! :p

Ivan Olsen · http://halottindian.wordpress.com 2016.09.19. 09:47:08

Én sajnos nem ismertem ezt a játékot. Mennyire volt komoly? Meg lehetett halni benne? Vagy olyan volt, mint a LucasArts kalandjátékok, sokat lehetett bénázni bűntelenül?

TrishtanAG · tudfan.blog.hu 2016.09.19. 09:58:33

Dave Gibbons már a Steel Sky-on és az eredeti Broken Sword-ön is dolgozott :).

Tarsoly 2016.09.19. 10:43:34

A masodik resz mai napig a kedvenc jatekom ever, konkretan amiatt kezdtem el fejleszteni a ScummVM-et. :)

Gukker 2016.09.19. 12:29:06

Aki játszott vele, annak azt hiszem elég annyit mondanom a sűrű anyázáshoz, hogy "kecske". :)

glezmen 2016.09.19. 17:25:38

@Ivan Olsen: meg lehet halni, de eleg keves helyen, amugy nem nagyon jellemzo

glezmen 2016.09.19. 17:26:27

@Gukker: azbasszameg, kecske :D

Savior 2016.09.20. 09:05:12

@Tarsoly: Te vagy Ludvig Strigeus? O_o Svéd létedre egész jó beszélsz magyarul. :)

Tarsoly 2016.09.20. 16:14:00

@Savior: Valoban kicsit felreerthetoen foglamaztam, bocsi. :D Nyilvanvaloan nem en kezdtem a projektet, csak emiatt szalltam be a fejlesztesebe. :)

bbandi 2016.09.20. 20:55:13

Nem olyan rég pótoltam be a teljes szériát, tök jó!
Kis korrekció: Majdnem biztos vagyok benne, hogy Nicole csak a director's cut-ban játszható karakter. Egyébként nagyon ajánlom az elsőből a Director's cut-ot a másodikból meg a remastered-et, sokat hozzá tesznek az "arcképek" a játékhoz.
Én a harmadik-negyedik részt is nagyon szerettem. A játékmenet ezeknek sose volt az erőssége, de a sztori ezekben is remek. Talán épp a harmadik a kedvencem, és a másodikat szeretem legkevésbé.

Ajánlás: Ha már 90-es évek komoly kalandjátéka: The Longest Journey. Az DOTT és Grim mellett a harmadik kedvencem, és bár sokkal rosszabbul öregedett, mint ebből bármelyik (karakterek 3d rendereltek), a történet még mindig egészen elképesztően jó.

Ajánlás2: Emlékcsavar/Amnézia rpgmakeres magyar cuccok:
moondragon.hu/index.php
Nyelvtudás hiányában (akkor), én innen tudtam meg, hogy játéknak története is lehet :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.09.21. 02:07:42

@bbandi: én meg teljesen biztos vagyok benne, amivel a DC majdnem sikeresen ki is lúgozta az eredetit, én senkinek nem ajánlom a DC verziót, mivel állóképeket kapni, ahol 2010???-ben nem mozog a karakterek szája? miközben a karakter szája figuraként mozog, plusz sikeresen kitakarják az eredeti képeket, arról nem is beszélve, hogy totál kilógnak a képek rajztechnikailag az eredeti környezetből

a Remastered sokkal profibb lett a kettesből, inkább az első részt is remasterelni kellett volna, a The Longest Journey szintén egy csoda

@Ivan Olsen: szerintem mindenképp próbáld ki az eredetit mindenképpen mert az a legjobb, kk. 10-20 helyen benne meghalni, és főleg az utolsó harmad felé, alattomos játék, mert elhiteti veled, hogy nincs nagy baj, aztán egyszer csak jöhet a restart, amúgy az külön poén, hogy néhány halálhoz saját videót készítettek

aztán a cikkhez korrekció még: George nem újságíró, az első részből csak annyit tudunk meg róla, hogy turista, aki jogot tanult, a későbbi részekben már van saját ügyvédi irodája, amolyan zugügyvédi :D

a Broken 3 nem kongói settinggel operál, az kb. a gyakorlópálya

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.09.21. 02:18:28

podcasthoz: amúgy a Revolution kurvára nem úgy létezik mint a legtöbb A kategóriás csapat, kb. Cecil lakásából áll, és amikor összegründolja a következő játékra a lóvét, akkor szól azoknak, akikkel csinálta az előző részt, és akkor 2-3 hónapig, félévig megint együtt dolgoznak, utána a legtöbb kolléga megy és csinálja a saját projectjeit

pl. a Broken 3 előtt már majdnem feloszlottak, de a THQ azt mondta ő ad pénzt, de cserébe 3D-ben kell megcsinálniuk, Cecil meg úgy volt vele, egy féligmeddig Broken még mindig több mint egy el nem készült Broken, úgyhogy belevágott

emiatt ment el a csapattól Steve Ince, aki a másik meghatározó fejlesztő volt, ő csinálta aztán a megbukott So Blonde-ot

Savior 2016.09.21. 09:54:32

@Tarsoly: No prob, és egyébként pedig respect a közösség szolgálatáért. :)

@bbandi: aki esetleg nem tudná, a Longest Journey folytatása (Dreamfall Chapters) nemrég készült el teljesen egy Kickstarter projekt keretében. Idő híján még nem néztem mondjuk rá.

bbandi 2016.09.21. 10:21:05

@Savior: Hogyne tudnám, hozza is a Dreamfall szintjét, sőt. (A TLJ-t utolérni nálam ugyan úgy nem lehet, ahogy a Mass Effect első részét se: Abban fedeztem fel az univerzumot, ezért az a kedvencem)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.09.21. 11:29:59

@scal: Kösz a kiegészítéseket, az újságírót és Kongót javítottam (persze, hogy turistát akartam írni, csak éjfél után az agyam már nem fogott).

Azt viszont sehol nem állítottuk, hogy a Revolution A kategóriás csapat (szerintem a saját idejében sem volt igazán az).

Chessterfield 2016.09.21. 23:23:47

Ha jól emlékszem a kecskés rész azért volt különösen szivatós, mert időre kellett kattintani, holott se előtte, se utána nem volt ilyen.

Laslo_ 2016.09.22. 17:31:42

@Chessterfield: Illetve azért is, mert más kalandjátékokban az a jellemző, hogy amíg tart az animáció, nem kapod vissza az irányítást nem lehet kattintani, itt pedig pont animáció közben - amíg a kecske visszamegy az etetőjéhez - kellett.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.09.26. 19:43:33

@Chessterfield: pontosan, nem szép dolog az ilyen, aztán meg ráfogni hogy nehéz, egy hétig el voltam ott akadva

@Stöki: nem is úgy értettem, (éjfél után nekem se fog már az agyam :D sorry a sok elütésért) hanem Cecil elmondása alapján kicsit úgy néz ki a dolog, hogy ha elfogy a pénze, akkor csinál egy új játékot, hogy tudjon miből bort venni, és azért ez nem teljesen ugyanaz, mintha kvázi tényleg 25 éve élnek a melósok a játékokból egy fejlesztőcsapatnál, legyen szó akár 20-30 főről csupán

Cecil azt csinálta jól, hogy nem adta el az IP-it, meg persze a játékokat majdhogynem csak kávéfőzőre nem hozta ki, rengeteg bőrt lenyúzott a Brokenről

kicsit úgy érzem nincs is több ötlete, (az öt játékból 3-ban templomosok voltak) egyszer belenyúlt a jóba, és nem tudja mi legyen, erre utal a BASS folytatása is, amikor az egy nagyon patent kis történet, nem kéne folytatni

ami még kimaradt: Lure of the Temptress egy D&D kalandjáték volt, és azt hiszem az In Cold Bloodot nem említettétek, ami még külön játékuk volt a 90-es években

Kampec 2016.09.27. 15:05:10

Na király, most kedvet kaptam újra hozzá :) androidra megvettem vmi akcióban a director's cutot, de kb. ott el is akadtam ahol a belinkelt walkthrough videó végződik :) aztán nem folytattam.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.09.27. 15:14:19

@Kampec: a DC-ben elakadni elég nagy művészet, beépített Hint system van benne, talán kapcsold be

Bobby Newmark 2016.11.15. 10:33:17

@Laslo_: Meg az Indy3ban mikor a fűrészelős csapdán kell animáció közben pick up (föld)-et nyomni, hogy ne vágjon ketté a körfűrész. :)

moli 2017.02.24. 23:54:19

@Stöki: plz taggeld be a blogposztot

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.02.25. 08:45:18

@moli: Nahát, ez hogy maradhatott ki. Kösz, hogy szóltál.
süti beállítások módosítása