HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #20 (és Kétheti Retro): Pushover

2016.05.16. 00:04 Stöki

cpmini_20.png Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Logikai játék még nem nagyon volt a CP Miniben, itt volt az ideje egynek. A Pushovert többen javasoltátok, és én szívesen felelevenítettem 24 éves emlékeimet (Grath meg először találkozott ezzel a kis gyöngyszemmel). Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Ja, és még valami. Akárcsak múltkor, most is szépen kérünk benneteket, segítsetek nevet találni nekünk a körvonalazódó, de kicsit fapados osztályozásunkhoz, amin azt akarnánk jelezni, hogy a mai játékosoknak mennyire ajánljuk az éppen kivesézett játékot. Checkpoint Nagyon Igen, Checkpoint Igen, Checkpoint Talán, Checkpoint Nem - e négy kategória helyett szeretnénk jobban hangzó neveket találni (a múltkori felhívásra jött már két ötlet, de még várnánk, ha akad). Aki esetleg szeretne ebben segíteni, a szokásos mailcímre küldje az ötleteit (örök hálánk mellett igyekszünk valami apró ajándékféleséget is kitalálni a legjobb ötleteket adóknak).

A Pushover még annak a kornak a gyermeke, amikor a logikai játékok egy árkategóriában versenyeztek a többi játékműfajjal - például a Pushover esetében az 1992-ben éppen szárba szökkenő rts (Dune II) és fps (Wolfenstein 3D) zsánerekkel. Ma már egy ilyen játék leginkább mobilon jelenne meg, de annak idején DOS-, Amiga- és Atari ST-verzió volt a három fő platform, aztán kiadtak egy SNES-változatot is.

A játék fejlesztője a Red Rat Software című, nem túl ismert brit stúdió, ami 1986 és 1994 között létezett, és főleg az Oceannek csinált játékokat (a Pushovert is az Ocean adta ki). A Pushovert majdnem másfél év alatt fejlesztették, ami azért nem kevés egy ilyen játéknak. Igaz, volt a fejlesztés során egy nem várt esemény: már majdnem kész volt a játék, amikor az Ocean szponzort szerzett a játékhoz, a Quavers chips gyártóját. Emiatt több helyen bele kellett szuszakolni Quavers-zacskókat a játékba, illetve a játék keretsztorija is az lett, hogy egy Colin Curly nevű kutya (aki amúgy a Quavers kabalafigurája) elveszít egy csomó Quaverst, és barátjának, egy hangyának kell összevadászni ezeket 100 pályán.

A logikai játék a dominódöntésre épül: főhősünkkel egy (vagy legalábbis többnyire csak egy) dominót meglökve kell minden pályán eldönteni az összes többit. Ehhez viszont döntés előtt ki kell találni, hogyan lehet úgy átrendezni a pályákon levő dominókat, hogy tényleg mind eldőljön. A dolgot nehezíti, hogy mindenféle spéci dominók is vannak a pályákon (például olyan, ami csak késve dől el, de van robbantó, hídépítő, osztódó vagy a három csíkkal ellátott spéci dominó, aminek legutoljára kell eldőlnie). Érdekesség, hogy a felfelé repülő (majd odafent egy akadálynál eldőlő) dominót egy bug okozta, csak annyira megtetszett a fejlesztőknek, hogy beleépítették a játékmenetbe. Ha még a sok dominófajta lenne elég, szűkös időkeretre megy az egész, és a dominók eldőlése után még el kell jutni egy kijárathoz is. Szóval a Pushover nem volt könnyű játék már annak idején sem, ma pedig kimondottan nehéznek érezni. Már a 15-20. pálya környékén elég szívatóssá válik, később pedig már olyan szemétségek is vannak, hogy már a dominósor dőlése közben kell átrendezni a dominókat (mert mondjuk az elején egy robbantódominó eltüntet egy platformot, és csak így tudunk elérni egy pályarészt). Az utolsó pálya pedig maga a görénységek görénysége: itt a dominókon egyáltalán nincs jelezve, hogy melyik milyen típusú.

A Pushover eladásairól nem találtam adatokat, de mivel a Red Rat legismertebb játéka, valószínűleg sikeres volt, már csak azért is, mert a Quavers is tejelt a játékért. Lett is folytatása, az 1993-as One Step Beyond - ebben már a fent említett Colin Curlyvel kellett mászkálni (természetesen Quavers csipszek után), és dominók helyett lépőkövek kapták a főszerepet: ezeket kellett eltüntetni, és persze mindenféle speciális lépőkő nehezítette a feladatot.

Aki ma kipróbálná a Pushovert, sehol nem tudja hivatalosan megtalálni, viszont abandonware formájában elérhető több weboldalon is. Érdemes megnézni, ma is elég szórakoztató, bár az irányítása kicsit nehézkesnek hat az érintőkijelzőre szabott logikai játékok korában. Ennek ellenére megkapja a CHECKPOINT IGEN-t. Legközelebb két hét múlva jövünk új játékkal, jövő héten pedig vendéggel. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

266758-pushover-dos-front-cover.jpg

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

17 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini pushover

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr788719184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.05.16. 06:00:51

Gyerekkkoromban sokat játszottam vele, de csak vendégségben, így egy extra időfaktor is bejátszott: minél több pályát meg kell ismerni, mielőtt hazamegyünk! :)
Kíváncsi vagyok, ma meddig jutok el vele!

2016.05.16. 10:55:33

G.I.Ant ezen besírtam...

BBird 2016.05.16. 14:09:10

(Na vajon melyik majommalacka fog eloszor jonni rinyamasinazni, hogy bruhuhu megint egy podcast? Biztos csak a fejlecet latja meg aztan leteker a csomo szoveg aljara, hogy sirhasson.) :-)

bioLarzen 2016.05.16. 18:16:14

Ahh, ezt tényleg szerettem. Még úgy is, hogy én igazából már csak "retro" játékként ismertem meg, valamikor 10-15 éve.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2016.05.16. 19:32:58

@B-Bird: én mondjuk végighallgatom de az első két perc alapján megértem aki nem.

BBird 2016.05.16. 20:10:17

@HavocS: En arra celoztam, amikor lassan rendszeresen jonnek fikazni iddqd-t, hogy lustak lettek, hogy mar csak podcast, es eszre sem veszik, hogy a podcast alatt cikk is van. ;-)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.05.16. 20:34:12

Köszi a külön írást, mert én is azok közé tartozom, "akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak"...

tarkabirka 2016.05.16. 22:13:46

Emlékszem, édesanyám anno nem értette, mit lehet számítógépen játszani, pedig már egy ideje azon könyvelt valami DOS-os csoda progiban. Leültettem a Pushover elé, és a legnagyobb jelenet az volt, amikor a felfelé elrepülő dominót a monitor felett próbálta elkapni egy "jajj, ne!" kiáltás keretében, annyira belefeledkezett :D

deto (törölt) 2016.05.17. 00:17:54

Jó választás, mert általában a puzzle játékokról nem sokat lehet sztorizni. Még eg Bust-a-Move azért beleférhetne később.

Ajánlom még a sorozatba:
Panzer Dragoon (Zwei, Saga)
Starfox
Outrun
Hostages
Radiant Silvergun
Skeleton Krew

glezmen 2016.05.17. 12:45:53

most eszembe jutott (ne kerdezzetek mirol, fogalmam sincs) hogy anno milyen sokat (es milyen jokat) jatszottam az Advance Wars-szal, szoval mindenkepp ajanlanam valamelyik Retroba :)

AtomCamel 2016.05.17. 12:48:47

Húúú... de nehéz volt! :-)
Nekem nem nagyon ment, de a zenéje PC -n nagyon klasz volt. Legalábbis úgy emlékszem...

glezmen 2016.05.17. 12:52:38

rossz a "szokasos mailcim" link...

Dr_Zoidberg 2016.05.18. 15:56:45

Ajánlatom a sorozatba egy fantasy sportjáték
M.U.D.S. - Mean Ugly Dirty Sport

Reactor 2017.05.06. 02:34:23

Anno megvolt egy ideig a játék, próbálkoztam is vele, de nemigen jutottam túl a 20. pályán, pont az ötszázcsiliárd féle-fajta dominó miatt...és most jegyezd meg, hogy amelyiken így van a piros sáv, az az osztódó, amelyiken meg úgy, az a felrepülő.
Az pedig, hogy már a borulás közben kellett átrendezni a dominókat, már erőteljesen kimerítette a szándékos szopatás tényálladékát. Maga az ötlet nem volt rossz, a dominóborogatás annyira közkedvelt jelenség volt, hogy saját fogalma is lett "domino-effect", de ebben a játékban sokszor brutálisan túllőttek a célon, különösen hogy minden pályának 1, azaz EGY helyes megoldása lehetett.
De ezzel nem is lett volna gond, ha nem raktak volna bele időkorlátot is. Az időkorlát pedig NAGYON szűk volt, már a legelső pályán se lehetett átjutni, ha nem csinálsz meg mindent jól elsőre. Aztán lett egy olyan bugja a játéknak, hogy a kis intró animációnál lefagyott az egész, úgyhogy hagytam is.

Sajna logikai játékokból se sikerül mindegyik túl jól. Volt egy hasonló, a Stone-Age nevű, az sokkal normálisabban sikerült.

Kit Fisto 2024.09.28. 04:02:33

Régen megvolt PC-re, kipróbáltam, tetszett, aztán a lejátszása valahogy elmaradt. Mindig volt más, jobb játék. És akkor még nem is tudtam, hogy pl. van felszálló dominó is. Szerintem ezzel elrontották a játékot. Elég lett volna, ha a dominók valóban dominó módjára viselkednek. Mondjuk a visszafordító még belefér. Ha akkor tudom, hogy ilyen elborult dologok vannak benne, törlöm a vinyóról. Kissé túl lett tolva a nehézség, a játékmenet. Ennyi erővel lehetne olyan elem is, amelyik megváltoztatja a gravitációt, vagy fejtetőre állítja a képernyőt. Teljesen színes dominók használata könnyebben megjegyezhetővé és felismerhetővé tette volna őket. De még akkor is, a menet közbeni átrendezés, az időkeret, na és a felrobbanó dominó, elég ok arra, hogy inkább bele sem kezdjek. Ez sajnos kuka. Sajnos, mert különben az alapötlet jó, és ahogy kezdődik, eleinte még jó, és a grafika is retrós, tetszetős.
süti beállítások módosítása