Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.
Logikai játék még nem nagyon volt a CP Miniben, itt volt az ideje egynek. A Pushovert többen javasoltátok, és én szívesen felelevenítettem 24 éves emlékeimet (Grath meg először találkozott ezzel a kis gyöngyszemmel). Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Ja, és még valami. Akárcsak múltkor, most is szépen kérünk benneteket, segítsetek nevet találni nekünk a körvonalazódó, de kicsit fapados osztályozásunkhoz, amin azt akarnánk jelezni, hogy a mai játékosoknak mennyire ajánljuk az éppen kivesézett játékot. Checkpoint Nagyon Igen, Checkpoint Igen, Checkpoint Talán, Checkpoint Nem - e négy kategória helyett szeretnénk jobban hangzó neveket találni (a múltkori felhívásra jött már két ötlet, de még várnánk, ha akad). Aki esetleg szeretne ebben segíteni, a szokásos mailcímre küldje az ötleteit (örök hálánk mellett igyekszünk valami apró ajándékféleséget is kitalálni a legjobb ötleteket adóknak).
A Pushover még annak a kornak a gyermeke, amikor a logikai játékok egy árkategóriában versenyeztek a többi játékműfajjal - például a Pushover esetében az 1992-ben éppen szárba szökkenő rts (Dune II) és fps (Wolfenstein 3D) zsánerekkel. Ma már egy ilyen játék leginkább mobilon jelenne meg, de annak idején DOS-, Amiga- és Atari ST-verzió volt a három fő platform, aztán kiadtak egy SNES-változatot is.
A játék fejlesztője a Red Rat Software című, nem túl ismert brit stúdió, ami 1986 és 1994 között létezett, és főleg az Oceannek csinált játékokat (a Pushovert is az Ocean adta ki). A Pushovert majdnem másfél év alatt fejlesztették, ami azért nem kevés egy ilyen játéknak. Igaz, volt a fejlesztés során egy nem várt esemény: már majdnem kész volt a játék, amikor az Ocean szponzort szerzett a játékhoz, a Quavers chips gyártóját. Emiatt több helyen bele kellett szuszakolni Quavers-zacskókat a játékba, illetve a játék keretsztorija is az lett, hogy egy Colin Curly nevű kutya (aki amúgy a Quavers kabalafigurája) elveszít egy csomó Quaverst, és barátjának, egy hangyának kell összevadászni ezeket 100 pályán.
A logikai játék a dominódöntésre épül: főhősünkkel egy (vagy legalábbis többnyire csak egy) dominót meglökve kell minden pályán eldönteni az összes többit. Ehhez viszont döntés előtt ki kell találni, hogyan lehet úgy átrendezni a pályákon levő dominókat, hogy tényleg mind eldőljön. A dolgot nehezíti, hogy mindenféle spéci dominók is vannak a pályákon (például olyan, ami csak késve dől el, de van robbantó, hídépítő, osztódó vagy a három csíkkal ellátott spéci dominó, aminek legutoljára kell eldőlnie). Érdekesség, hogy a felfelé repülő (majd odafent egy akadálynál eldőlő) dominót egy bug okozta, csak annyira megtetszett a fejlesztőknek, hogy beleépítették a játékmenetbe. Ha még a sok dominófajta lenne elég, szűkös időkeretre megy az egész, és a dominók eldőlése után még el kell jutni egy kijárathoz is. Szóval a Pushover nem volt könnyű játék már annak idején sem, ma pedig kimondottan nehéznek érezni. Már a 15-20. pálya környékén elég szívatóssá válik, később pedig már olyan szemétségek is vannak, hogy már a dominósor dőlése közben kell átrendezni a dominókat (mert mondjuk az elején egy robbantódominó eltüntet egy platformot, és csak így tudunk elérni egy pályarészt). Az utolsó pálya pedig maga a görénységek görénysége: itt a dominókon egyáltalán nincs jelezve, hogy melyik milyen típusú.
A Pushover eladásairól nem találtam adatokat, de mivel a Red Rat legismertebb játéka, valószínűleg sikeres volt, már csak azért is, mert a Quavers is tejelt a játékért. Lett is folytatása, az 1993-as One Step Beyond - ebben már a fent említett Colin Curlyvel kellett mászkálni (természetesen Quavers csipszek után), és dominók helyett lépőkövek kapták a főszerepet: ezeket kellett eltüntetni, és persze mindenféle speciális lépőkő nehezítette a feladatot.
Aki ma kipróbálná a Pushovert, sehol nem tudja hivatalosan megtalálni, viszont abandonware formájában elérhető több weboldalon is. Érdemes megnézni, ma is elég szórakoztató, bár az irányítása kicsit nehézkesnek hat az érintőkijelzőre szabott logikai játékok korában. Ennek ellenére megkapja a CHECKPOINT IGEN-t. Legközelebb két hét múlva jövünk új játékkal, jövő héten pedig vendéggel. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
A második évad korábbi adásai:
Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad
És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat
Utolsó kommentek