Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Ezúttal egy évforduló gondoskodott a témáról: 1996. április 18-án, vagyis éppen 20 éve jelent meg a Metal Slug, ami játéktermi, illetve konzolos klasszikusként lehet, hogy itthon többeknek nem ismerős, de hát ezért vagyunk mi, hogy ezeket a játékokat megkeressük, kipróbáljuk és beszéljünk róluk. A Metal Slugot koopban végig is toltuk Grathtel - nem volt sok idő, de ha játékteremben kellett volna pénzért nyomkodni a kántinyúkat (igen, így írtam le, és ezennek ezt köznevesítem), akkor alighanem bajban lettünk volna anyagilag hó végén. Élményeinkről beszéltünk is vagy negyedórát, de szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. Ha kíváncsi vagy az okoskodásunkra, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Ugye a Checkpoint mottója, hogy "a nagy pixel gyönyörű", amiben persze benne rejlik egy kicsit ilyen rózsaszín szemüveges retroszemlélet, de a Metal Slug esetében egy picit sem túlzás, amit a mottó állít. A pixel art egyik csúcsa ez a játék (meg több folytatása is), a 2D videojátékos grafika diadala, és ezáltal a Neo Geo gépek egyik definitív játéka tudott lenni.
Mert például nézzük csak meg ezt a gépesített óriásrákot (Huge Hermit, Metal Slug 3):
Vagy ezt a csatahajóra emlékeztető tankot (Big Shiee, Metal Slug 2):
Ugye, hogy csodaszépek? A sorozat wikijén még bőven találni ilyeneket, mert szinte mindegyik Metal Slugban elképesztő mennyiségű és minőségű animáció található. És nem nagyon tudni, hogy kik csinálták ezeket.
A Metal Slug ugyanis eredetileg japán játéktermi játék, ami először Neo Geóra jelent meg - ami érdemei elismerése mellett játéktermekben azért sikeresebb platform volt, mint a háztartásokban (mert a játéktermi Neo Geo MVS elég jó és rugalmas gép volt, amibe több játékot is be lehetett tenni, az otthoni Neo Geo AES viszont nagyon drágán került piacra, így csak egy szűkebb réteg vette).
A Neo Geót az SNK nevű japán cég gyártotta, és ők bízták meg a szintén japán Nazca Corporationt a Metal Slug készítésével (aztán 1996-ban meg is vették a stúdiót). A Nazcát az R-Type-ot is készítő Iremtől lelépett fejlesztők csinálták, de hogy közülük pontosan kik készítették a Metal Slugokat, az nagyrészt rejtély. A japán videojáték-kultúrától ugyanis a kilencvenes években nagyon idegen volt, hogy úgy sztárolja a fejlesztőit, mint azt nyugaton mondjuk az Electronic Arts tette már a nyolcvanas években is - sőt, bizonyos játékok fejlesztői álneveken kerültek a stáblistákba. És pontosan ez történt a Metal Slug esetében is. Így a fejlesztésről nem maradt fenn sok infó, de egy elég kemény sztori azért mégis: a játék főhőse eredetileg egy tank lett volna (a címszereplő Metal Slug), de a finis előtt nem sokkal kiderült, hogy a tesztközönség túl személytelennek érzi ezt a koncepciót, ezért csupán pár héttel a leadás előtt alaposan átdizájnoták a játékmenetet: úgy, hogy a főhős egy katona legyen, aki be tud azért ülni egy-egy gazdátlan tankba. Brutális pár hét lehetett.
Ennyiből már talán a játék műfaja is világos: egy Contra-szerű run and gun játék, mész, ugrasz, lősz - igazából a játékmenetben semmi forradalmi nincs, tényleg a grafika az, ami elviszi - mit viszi, röpíti! - a hátán a Metal Slugokat. A robbanások, a bossok, a háttérelemek, az apró kis gegek (például az őrségben napozó ellenséges katonák) - megannyi ajándék a szemnek. Az animációk nemcsak szépek és stílusosak, de humorosak is, a játék valahogy végig tud egyszerre erőszakos és vicces lenni. És embertelenül nehéz. Tipikusan az a játék, amit halandó ember csak emulátorban, száz coin árán tud végigtolni, ami persze felveti a kérdést, hogy szórakoztató tud-e így lenni egyáltalán - de hé, mondtam már, hogy gyönyörű?
A játéknak amúgy volt valami kis alibisztorija is, a főhős egy egyszemélyes hadsereg (illetve kétszemélyes, mert kooperatív mód is volt, és úgy volt igazán fun), aki szembeszáll egy gonosz tábornokkal, aki magánhadsereggel és a Metal Slug tankokkal akarja leigázni a világot. A későbbi részekben már mindenféle scifi elemek is bejöttek, de a szép grafika maradt. Az első három rész szakértő rajongok szerint zseniális, sokan a harmadikra esküsznek, mások a Metal Slug X-re, ami a második rész 1999-es remake-je volt. De a későbbiekkel sem nagyon lehet hibázni, kivéve a 2006-os PS2-es Metal Slugot, ami 3D volt, és ezzel pont a sorozat lényegét ölte meg. Az utolsó rész 2008-ban jött ki DS-re, azóta nem nagyon volt érdemi folytatás, pedig az SNK létezik még - több interjúban is az jött elő, hogy ma már egy ilyen játékhoz elég nehéz olyan grafikusokat találni, akik értik a dolgukat és nem kérnek vagyonokat.
Aki ma kipróbálná a Metal Slugot, legegyszerűbben úgy tudja, ha MAME emulátorba betolja valamelyik első rész ROM-ját. Legközelebb két hét múlva jövünk új játékkal, jövő héten pedig vendéggel. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
A második évad korábbi adásai:
Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad
És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat
Utolsó kommentek