HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #12: Katakis (bónusz poszttal)

2016.01.24. 19:06 Stöki

cpmini_12.png(Akkor is olvasd el, ha nem szoktad hallgatni a podcastet! Köszi!)

Eltelt két hét, újabb Checkpoint Mini jön, és mint két hete írtuk, ezentúl próbálunk azoknak is a kedvére tenni, akiknek a podcast műfaja annyira nem fekszik. Vagyis minden Checkpoint Miniben megénekelt játékról lesz pár bekezdés szöveg, a két héttel ezelőtti Jagged Alliance 2-ről már ilyen poszt született. A vendéges Checkpointokról nem lesz leirat (az iszonyatos meló lenne), de ezeknél a rövidebb adásoknál mindig leírom majd a lényeget. Nem ígérek tizensokezer karakteres Heti retrókat (egyszerűen nincs már annyi szabadidőm, mint akkor, amikor azok a cikkek születtek), de az biztos, hogy ezentúl a Checkpoint Miniknél azok is találnak majd kontentet, akik irtóznak a podcastekről (persze teljes élményt a podcast ad :)).

Ezúttal egy igazi vénséget, a C64-es Katakist próbáltunk ki, és nem bántuk meg. Ha arra vagy kíváncsi, hogy Grath és én hogyan tárgyaljuk ki frissen szerzett élményeinket, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>vagy itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra.

A Katakist könnyen el lehetne intézni annyival, hogy a Commodore 64 egyik legjobb lövöldözős játéka, de a sztorija sokkal érdekesebb ennél. Megszületéséhez a festői NSZK utolsó éveibe kell visszautaznunk, egészen pontosan 1987-be. Ekkor már működött Güttersloh-ban és Kölnben a Rainbow Arts, a kor egyik legjelentősebb európai játékkiadója-fejlesztője, és egy tehetséges fiatal grafikus-programozó, a tankönyvi Bundesliga-frizurával büntető Manfred Trenz éppen egy ugrálós platformjátékot készített a cégnek. Ez volt a The Great Giana Sisters, ami olyan pofátlanul nyúlta a Super Mario Brost, hogy a Nintendo jogászhordája keményen rászállt a német cégre, és elérte, hogy a játék eltűnjön a polcokról (warezban persze gyorsan elterjedt, de egy eredeti dobozos példány ma már drága gyűjtői ritkaságnak számít).

Talán nem csoda ilyen előzménnyel, hogy a Katakist sem az eredetisége miatt szeretjük.

Szintén 1987-ben történt ugyanis, hogy Trenz és még néhány Rainbow-alkalmazott az akkori Cebiten találkozott az év nagy arcade sikere, az Irem által fejlesztett R-Type PC Engine-verziójával. Miután felszedték az állukat a földről, hazafelé a vonaton megbeszélték, hogy ilyen príma shoot'em up marhaságot ők is készítenek, csak a platformot illetően nem értettek egyet: Trenz a C64 mellett kardoskodott, Achim Moller pedig Amigára akart fejleszteni. Ebből végül az lett, hogy két külön csapat csinálta a két verziót (illetve Moller vezetésével a Rainbow Artsból kiválva megalapították a Factor 5-ot). A C64-verzió vezető fejlesztője Trenz volt, jobbkeze Andreas Escher, mindketten programozók és grafikusok voltak egyszerre, és baromi sokat kihoztak a hardverből. A harmadik név, akit meg kell említeni, Chris Hülsbecké - nagyszerű zenét komponált a játékhoz, akárcsak korábban a Gianához. És ő volt az egyetlen, aki tényleg valami eredetit próbált csinálni, ugyanis a Katakis gátlástalanul lopott az R-Type-ból.

Az R-Type egyik nagy újítása az volt, hogy a játékos által irányított űrhajó kapott egy szondát, amit egyrészt az űrhajó elé lehetett csatolni, és akkor pajzsként funkcionált (bátran neki lehetett menni ellenfeleknek), másrészt el lehetett küldeni a szondát külön is, hogy saját útjain irtsa az ellent. Na, ezt a Katakis egy az egyben ellopta. Meg az R-Type legtöbb pályájáról nyúlt ötleteket. Meg főellenfeleket. Meg sprite-okat. Meg az Amiga-verzióban az űrhajót is eléggé. Meg még egy csomó mindent. Ez itt például két főszörny, a baloldali a Katakisból, a jobboldali az R-Type-ból:

katakis12_l.jpg

De még a logóban is hasonló betűtípust használtak a borítón. Azt pedig nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy mindkét játék ott nyúlta az Alien-filmeket, ahol tudta:

katakisrtype.png

Nem csoda, hogy az R-Type konverziós jogait éppen megvásároló Activision nagyon bepöccent a Katakis miatt, és ultimátumot adott a Factor 5-nak: vagy a gatyát is lepereli róluk, vagy a német srácok lesznek szívesek eltüntetni a piacról a Katakist, és lefejleszteni az R-Type hivatalos Amiga-verzióját. Sok választási lehetőségük nem volt Molleréknek: a Katakist visszavonták, az R-Type-ot elkészítették Amigára (hat hetet kaptak, szóval elég tré konverzió lett), ezután pedig már az Activision áldásával újra kiadhatták a Katakist, csak már más néven. Ez lett a Denaris, de persze addigra már mindenki Katakisként ismerte a warezban szépen terjedő játékot.

katakisdenaris.png

Az eredetiséggel kapcsolatban érdemes még megemlíteni Trenzék névválasztási algoritmusát: felcsapták a gütersloh-i telefonkönyvet, és az első jól hangzó névre lecsaptak - ez történetesen egy Katakis nevű görög illetőé volt. A játékhoz az új nevet már egy névgenerátorral csinálták (így lett Denaris az új név). A Factor 5 későbbi sikerjátéka, a Turrican pedig a düsseldorfi telefonkönyvből pattant ki, egy Turricano nevű olasztól nyúlták le.

Akárhogy is történt, a Katakis a magyar C64-tulajdonosoknak korosztályos élmény volt, akárcsak a Giana, és még ma is élmény játszani vele. És persze megvannak ma is a rajongói, akik például részletes térképet készítenek az egyes pályákról. Bővebb élményeinkért kattintsatok a fenti lejátszóra, és persze minden visszajelzést örömmel fogadunk továbbra is - mondjátok el, mit gondoltok a Checkpoint Miniről és arról, hogy ilyen bővített formában jelentkezzen. És bár évekre elegendő listánk van már, várunk javaslatokat arra is, milyen régi játékokat vegyünk elő. Jövő héten rendes Checkpoint vendéggel, két hét múlva pedig újabb Checkpoint Mini.

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

17 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini katakis

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr468275634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambula 2016.01.24. 19:57:17

Jó kis podcast volt, bár a shmup nem a kedvenc műfajom, de a Katakis története tényleg érdekes és említésre méltó. Inkább az R-type-ot ismerem, és tényleg látványosan emlékzetet a játék rá, ahogy néztem a longplay-t :)
Eleinte idegenkedtem a podcast műfajtól, de kezdem megszeretni.

paráznabillegető 2016.01.24. 23:07:29

"...A Katakist könnyen el lehetne intézni annyival, hogy a Commodore 64 egyik legjobb lövöldözős játéka..."
hát nem.
az ugyanis az Armalyte.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.01.25. 08:00:51

ÓÓÓBAZZZ, a Csókolj meg, Katám!-nál sírtam! :)

Kampec 2016.01.25. 10:44:20

Nem egészen értem, hogy lehet ez, de én most hallottam először erről a játékról pedig fél gyerekkorom egy C64 mellett töltöttem :)

paráznabillegető 2016.01.25. 11:03:09

@Majdénmegmondom: ja tényleg...
na ezért nem szabad 12 óra meló után kommentelni...
bocs.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.01.25. 11:07:07

@paráznabillegető: Amúgy egyetértek, az Armalyte is ott van az élmezőnyben.

B3L4 2016.01.25. 15:03:28

Mind a kettot ismertem meg megvolt anno. Igazan ezeket a jatekokat EN orok elet nelkul el sem kezdem... C64-nel nagyon megszerettem a trainer crack-eket. Hianyoznak is nemelyik mai jatekbol. Mennyivel egyszerubb volt a jatek elott F-1 F-3 F-5 -el beallitani a vegtelen eletet, loszert, pajzsot. Ez a mufaj ugy el bennem, hogy: tok jo zene, szep sprite-ok, jo grafika, lovoldozos es tokre meghalsz kb 5mp alatt, de ha nem akkor sem jutsz el tul messzire. Tech demo szintu dolgok amiben az a szomoru, hogy ha balanszoltak volna casual gamer-ekre mint a mai jatekokat akkor nagyon nagy keletje lehetett volna.

alligata 2016.01.25. 18:18:33

Számomra sokáig az IO jelentette a műfaj csúcsát a - gyerekként - félelmetes főellenfeleivel. Sajnos viszonylag későn érkezett a C64-es, űrhajós lövöldözés koronázatlan királya a Parsec. Aki fogékony valamennyire erre a stílusra, annak érdemes legalább a videót megnéznie:
www.youtube.com/watch?v=vBWai5PZX50

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.01.25. 19:02:33

@alligata: IO... elmorzsoltam egy könnycseppet.
A Parsecet nem ismertem, de elég ásznak tűnik.

Serathis 2016.01.26. 11:31:41

Nekem ilyenből csak a Zero Wing maradt meg.

Böllér malacra várva 2016.01.26. 12:20:54

@Felsmukk: Nekem meg csak a Xenon 2 az is PC-n

Bobby Newmark 2016.01.26. 12:47:51

Nekem megvolt C64en, de sosem volt a kedvencem, annak ellenére, hogy akitől másoltam, az már anno is az egekig magasztalta.

Nálam is bőven később, PCn jött az első shmup, ami érdekelt is, a Raptor: Call of the Shadows.

Savior 2016.01.28. 18:36:28

64-en nem volt sok shoot'em upom, talán csak az Uridium, de azt nagyon szerettem, függetlenül attól, hogy az első pályán sem tudtam továbbjutni. :)

Bár most belegondolva lehet, hogy az a probléma, hogy a shoot'em up szóra mindig valami űrlövölde ugrik be. Pedig azért volt ott Blue Max, Spy Hunter, stb is.

A műfaj királya viszont egyértelműen a Tyrian. Vicces történet, rengeteg upgrade, titkos pályák, néhol választható küldetések -- mi más kell még?

haku 2016.02.09. 12:13:44

@Savior: Jesszum Pepi a Tyrian-t hogy imádtam! Főleg co-op módban ketten egy gépnél: haver irányította az egyik hajót billentyűzeten, én a másikat egérrel.

Mellesleg a Tyrian 2000 a GOG-on tök ingyen beszerezhető.

copass 2016.03.21. 08:27:14

az enforcer egy az egyben a turrican 2 shootemup része.
armalyte a legjobb shemup!:D a turrican 2 shemup része magában is elment volna.

deto (törölt) 2016.08.17. 02:39:00

Armalyte táborhoz csatlakozom, apámmal rommá toltuk. Ha nem ez a bevezetőm a horizontal space shmuppokba (vertikálban River Raid, természetesen), akkor lehet, hogy ma sem ez a fő vonal nálam. Ellenben a Katakis azért egy tényleg mindennél pofátlanabb nyúlás volt, ráadásul az R-type még ma is megállja a helyét, a Katakis annyira nem.
süti beállítások módosítása