HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #25: Septerra Core

2016.08.24. 16:04 Stöki

cpmini_25.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Negyedszázadik adásunk ez ebben a rövid podcastben, ebből az ünnepi alkalomból elővettük végre a Golden Ax... illetve nem is azt, hanem a Septerra Core-t. Avagy milyen, amikor egy amerikai csapat kitalálja, hogy japán szerepjátékot csinál? És mennyire lesz időtálló a végeredmény? Ha kíváncsi vagy arra, hogy mi ez a játék és hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A játékiparban sűrűn jönnek-mennek a cégek, de azért olyasmi elég ritkán fordul elő, hogy egy fejlesztőcsapat egyetlen játék után megszűnjön - pláne, ha az a játék amolyan underground kultsiker. A Septerra Core: Legacy of the Creator című játékot fejlesztő Valkyrie Studiossal mégis ez történt. Igaz, a Valkyrie eleve kényszerűségből alakult, így az alapítókat bizonyára nem kötötte sok érzelmi szál egy cégbírósági bejegyzéshez.

A történet valamikor a kilencvenes évek második felében kezdődik, amikor az MTV tulajdonosa, a Viacom kitalálta, hogy videojátékokkal bővíti portfólióját. Ez többek közt csomó Beavis & Butt-head-játékot jelentett, és ezek egyikén, a Virtual Stupidity alcímű kalandjátékon dolgozott egy lelkes chicagói csapat. Őket főleg az lelkesítette, hogy ha befejezik a játékot a két rajzolt suttyóval, végre csinálhatnak egy ízig-vérig japán szerepjátékot - ez ugyanis közös álmuk volt, és zöld utat is kaptak rá a cégtől. Aztán 1997 nyarán a Viacom profiltisztítás keretében becsukott pár részleget, többek között a chicagói fejlesztőstúdiót is. A kis csapat egy kiutat látott: elkunyerálni a készülő szerepjáték jogait a Viacomtól, és saját céget alapítani. S lőn, megalakult a Valkyrie Studios, ahol szépen készülgetett a Septerra Core. A játék bizonyos Brian Babendererde vezetésével készült, aki az egész projekt kreatív agya volt, illetve a grafikusokat vezető Alisa Kobert kell még kiemeleni - egyikük sem csinált fontosabb játékot sem előtte, sem utána, ami arra enged következtetni, hogy a Septerra Core után elegük lett a játékiparból.

Szóval hagyományos japán szerepjáték, ami gazdagon kidolgozott világot és elég lineáris játékmenetet jelent. A cím rögtön magában hordozza a kitalált világ legfontosabb elemeit: egy bolygó, amiben hét, egymásba ágyazott gömbhéj mentén forognak egymás alatt-fölött a kontinensek (hét és föld, mint septerra), a legbelső héjon belül pedig ott a titokzatos mag (core), amihez ha valaki eljut és megnyitja, akkor elképesztő hatalomra tesz szert. Több sem kell egy Kiválasztottak nevű szektának, fejükbe veszik, hogy megnyitják a magot, és akkor már a világot is leigázzák - de nem számolnak a szegényember legkisebb lányával, azaz Mayával, akit a játékos irányít, és akihez persze később mindenféle izgalmas karakterek csapódnak majd, hogy együtt tápolódjanak a gonosz ellen.

Konzolos stílusú JRPG pécén, két évvel a Final Fantasy VII után - várható volt, hogy ez nem fog mindenkinek bejönni 1999 októberében, amikor a Septera Core megjelent. Már csak azért sem, mert akkor már a Final Fantasy VIII is piacon volt, és az nyilván sokkal szebb volt, mint egy olyan játék, amin csak egy maroknyi csapat dolgozott (különösen az átvezető videók voltak rondák). Játék közben viszont egész fogyasztható volt a grafika, és akit a furcsán érdekes világ elkapott, az nagyjából 100 játékórára tényleg úgy érezhette, hogy egy japán szerepjátékba kóstol bele, amiben megfért egymás mellett a mágia, a robotok és a tudomány vívmányai is. Játékmechanikailag persze semmi extrát nem nyújtott a program: mászkálás a világtérképen meg az izometrikus helyszíneken, közben meg néha körökre osztott csata - de a JRPG-ket mindig is elsősorban a világjaikért, a történeteikért és a szereplőikért lehetett szeretni.

A Septerra Core-t idejétmúlt megoldásai miatt elég sokan lehúzták megjelenésekor (az Eurogamer például 4 pontot adott rá a 10-ből), és valószínűleg rosszul is fogyott, mert a Valkyrie 2001 márciusában bezárt, tagjai pedig szétszéledtek (egy Seraphim nevű 3D lövöldözős játékon dolgoztak még, de ez már nem tudott megjelenni). A Septerra Core az évek során mégis kialakított egy kis rajongótábort, és kivívta a retro klasszikus státuszt. Grath is bizonyára ezért erősködött, hogy próbáljuk ki, aztán a podcastben ő is belátta, hogy 17 év elmúltával már nem olyan jó móka ezzel játszani. Akit mégis érdekel, az a GOG-on és a Steamen is megtalálja a szokásos 5-6 dolláros kategóriákban (bár gyakran kerül bele akciókba), és a játéknak még egy saját wikije is van.

29536-septerra-core-legacy-of-the-creator-windows-front-cover.jpg

Legközelebb két hét múlva lesz Mini, jövő héten pedig nagy Checkpointtal jövünk, és egy olyan vendéggel, akinek a nevét mindenki ismeri, aki C64-en nőtt fel. Addig is visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover
Checkpoint Mini #21: The Dig
Checkpoint Mini #22: Ōkami
Checkpoint Mini #23: Z
Checkpoint Mini #24: I Have No Mouth, and I Must Scream

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

17 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3111648864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.08.24. 19:38:39

Mi lesz a téma jövő héten? Rátkai átkai? :)

blarke 2016.08.24. 20:51:05

na, pont azert kezdtem el Final Fantasyket tolni Androidon, mert eszembe jutott a Septerra Core.

abban az idoben jatszottam vele, amikor apam zsenialis otlete miatt Windows ME-t kellett hasznalnom. az SC-hez szukseges grafikus driver miatt heti ketszer jott BSOD es rendszerujratelepites, de ez nem allithatott meg :D az egyik elso olyan jatek volt, amit teljesen kiporgettem (Gamestarhoz adtak talan teljes jatekkent?). a mechanikajat elfogadtam, bar egy SPECIAL-hoz kepest baromira kotott volt benne a fejlodes - cserebe a kartyalap-alapu, kombinalos varazslas miatt tele volt post-itekkel a szobam kockulas-sarka.

oszinten megmondom, nem tudom, mi a rosszabb: az FFVII es FFVIII szogletes es rettenetesen gyatra felbontassal texturazott (320x240???) modelljei es pixeles effektjei, vagy az egesz szepen megrajzolt, de "elhuzunk egy papirlapbol kivagott statikus felhot egy kep elott" tipusu dolgok az SC-ben. egy Fallout 1-2 vagy Infinity Engine-alapu jatek meg mindig tetszik (leszamitva a Planescape Torment varazslatait, amik kb pont ugy neztek ki, mint a Septerraban :))

tl;dr nemreg probalkoztam ujra jatszani vele, de a mai fejemmel mar nem birtam idegekkel es szemekkel.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.25. 03:26:23

nem értem miért kellett így széttrollkodni ezt a cuccost

mondjuk meglehetett volna említeni, hogy totál úgy működik benne a harcrendszer mint a Mass Effectben, van egy 10 fős brancsod, és mindig tetszőlegesen kettőt viszel magaddal, akik mindig máshogy reagálnak bizonyos dolgokra, ezért simán le lehet maradni a karakterfejlődésről

épp az a karakterek szépsége, hogy mindegyiknek van mélysége, pl a robotlábú csajt ha sokat harcoltatjuk a punk gyerekkel, egymásba szeretnek, és kapnak egy kombó támadást

vagy a bérgyilkosok, akik Maya - mert hogy ez a kékhajú csaj neve - életére törnek végül morális dilemma miatt egymás ellen fordulnak, és az egyik beáll a csapatba

a Kiválasztottak (akik amúgy fényes fehérben járkálnak) meg egyáltalán nem olyan feddhetetlenek, mert nekik kéne vezetni a világot, erre az egyiknek annyira a fejébe száll, hogy ő a leszármazottja az istennek, hogy emiatt felégeti mind a hét földrészt (az egyik kontinenst konkrétan rárobbantják a másikra)

és még sorolhatnám
a grafikája tényleg nagyon pocsék volt már annó is, de a videók a legjobbak benne, mindegyik egy kihagyhatatlan fordulatot takar, ráadásul az egész játék egy kétségbeesett küzdelem a világ megmentéséért, amiben a hősök folyamatosan csak szívnak, mert a gonoszok mindenhova előbb jutnak el

a tápolás szerintem nem lényeges, mert az folyamatosan van, ugyanis rengeteg benne a harc, nem kell visszamenni soha sehova, max ha ki akarsz próbálni minden lehetőséget, engem ami idegesített hogy a harcok repetitívek lesznek, és a szörnyek újratermelődnek

akikkel meg nem harcolsz automatikusan kapják az Xp-t, ahogy a Mass Effectben is

mindezek miatt az SC tipikusan olyan játék, amit ritkán tol végig az ember kettőnél többször, mert rémesen időrabló (amiből egy felnőtt embernek 17 év után már nyilván kevesebb van, mint egy gyereknek, akinek max tanulni, meg felelni, esetleg vizsgázni kell)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.08.25. 08:00:39

@-Szűcs Gyula-: valamiért én is erre gondoltam elsöre.

Rejtélyes 2016.08.25. 13:15:37

Nekem is anno az egyik kedvenc volt (a masik a Planescape Torment), nemreg letoltottem, de a harc lassusaga miatt az elso chapter vegenel abahagytam.

Bloodmagexxx 2016.08.25. 13:32:16

Annak idején elkezdtem, de úgy eluntam, hogy félbehagytam.

TH 2016.08.27. 01:04:05

bocsánat, nagyon offtopic, és nyelvtannáci mód következik:
"ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja."
@Stöki: tudom, tudom, hogy nagyon terjed az, hogy a híreket és mindenféle "tartalmat" fogyasztunk, de nekem ez annyira erőltetett magyarul. Ráadásul az a mondat, hogy "Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is egyben" rövidebb lett volna, és még pontosabb is, ugyanis a cikk kettő az egyben mindenképp - függetlenül attól, hogy ki hogyan fogadja be az információt.
Elnézést, utálom alapvetően a nyelvtannáciskodást, ha más csinálja, de magamnak néha megbocsátom...

ontopic: a cikk érdekes volt, pedig nem rajongok a japán stílusért :)

VikMorroHun 2016.08.30. 22:50:55

Basszus, most már lehet, hogy leszedem valahonnan a Golden Axe-t... :)

It_Sec_Hírek 2016.09.01. 20:39:15

Random agymenés: Ha esetleg a WoW-ról lenne szó valamelyik podcastben, említsd meg Stöki Gul'dan baltáját, a Guldan Axe-ot... :D

Bobby Newmark 2016.09.02. 12:19:04

@VikMorroHun: MAME emulátorral ajánlom, az az árkád változat. Valahogy a portok eléggé bénák voltak. Ja, és MAME-re van Golden Axe 2 is.

Bár pl a PC verzió vicces, ha átnevezéssel kicserélgeted a fájlokat, lehet ellenségekkel is menni. Mondjuk csak grafikailag, a támadások hatótávja, sebessége megmarad. A legjobb a csirke hátas, az sebezhetetlen, valami fura oknál fogva. Godcsirke mód. :P
Eh, hogy mikre nem volt időnk és elszántságunk anno... :)

sirarcheer 2016.09.07. 09:33:06

Hahó Hóha!

Éltek srácok ?

random 2016.09.08. 08:33:28

@sirarcheer: +1 @Stoeki: Eleg lesz egy checkpoint nano is, csak eletjelet plz :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.09.08. 09:21:29

@sirarcheer: @random: Elnézést az akadozásért, bár jó mentségem van rá: megszületett a második gyerekem, és most itthon játszom velük egy irl time management játékot, amiben lehetetlen nyerni. ;) Készültünk erre, mert 6, azaz hat adás van felvéve, de a vágással lassan haladok a pelenkák/ovis beszoktatás mellett. De a héten lesz új epizód!

random 2016.09.08. 10:22:02

@Stöki: Nyilvan a Diaper Manager 2016 indie gyongyszem kijatszasa legyen a prio (Feed and Burp DLC megvan?). 6 checkpointtal meg karacsonyig elleszunk :D

sirarcheer 2016.09.09. 06:53:31

@Stöki: Grat. Nekem is van kettő. Level 6 Amazon es Level 3 Knight. Este már nyugi van. ;)

Karvaly 2016.09.09. 12:29:28

@Stöki: Gratulálok!
Mindenközben Beverly Hillsben az Interplay eladja a teljes portfólióját:
www.ign.com/articles/2016/09/08/interplay-is-selling-off-earthworm-jim-descent-freespace-and-more

(tudom, régi a hír, de nekem még újdonság, hátha más is innen tudja meg)

oplenti 2016.09.11. 07:16:14

a Septerra Core-t nagyon vártam anno, és tény, hogy nagyon rossz időben jelent meg. ezért is történt, hogy csak évekkel később, 2002-2003 környékén vettem elő, miután a FFVII-et és FFVIII-at már vagy tízszer végigjátszottam... nekem nagyon tetszett a SC, és bár a dramaturgia és a harcrendszer tényleg nagyon lassú volt (utóbbi azért is különösen idegesített, mert rengeteget kellett tápolni egy-egy boss előtt), becsületes iparosmunka lett belőle. a mai napig a polcomon mosolyog a lemez...:) akkoriban, a Final Fantasy uralta crpg piacra betörni, főleg nem japán fejlesztőkkel, igen merész vállalkozás volt, de a SC pont tudott annyi újat mutatni, amiért simán megállta a helyét.
süti beállítások módosítása