Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Giants: Citizen Kabuto. Ha az ember ilyen címet olvas, felébred benne a gyanú, hogy japán játékról van szó, mert az ázsiai szigetország fejlesztői előszeretettel dobálnak egymás mellé random szavakat a játékcímekben, ráadásul a kabuto japán szó (sisakot, szamurájsisakot jelent). Pedig a Giants egy nagyon is amerikai játék, ami ugyanakkor legalább annyira furcsa, mint a címe. Tavaly volt húszéves, már akkor terveztük, hogy elővesszük és kipróbáljuk, ez végül most történt meg. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Giants a Planet Moon Studios első játéka volt, ezt a céget pedig még 1997-ben alapította egy csapat, ami a Shiny Entertainmentből szakadt ki, ott pedig korábban az MDK-n dolgoztak. Az MDK nem vette túl komolyan magát, viszont pörgős és patent akciójáték volt, így nem meglepő, hogy a Giants is részben ilyesmi lett. Az indulás pazar volt annyiban, hogy már megalakuláskor leszerződött az Interplay az új stúdióval - más kérdés, hogy aztán többet ilyet nem csinált, mert a Giants majdnem négy évig készült, csak 2000 legvégén jelent meg PC-re (aztán egy év múlva PS2-re).
A műfaját tekintve némi stratégiaelemekkel megfűszerezett, külsőnézetes akciójáték több szempontból is különleges volt. Például azért, mert három, igen különböző fajt kellett benne irányítani egy távoli galaxisban. Közülük a Meccarynok nevű öttagú csapat olyan, mint egy űrgárdista-paródia: esetlenül viselkednek, brit zászlókat szurkálnak mindenhova, és sci-fi kütyükkel boldogulnak. A Sea Reaperek képviselik a fantasyt: szirénszerű, kétéltű lények női felsőtesttel, mágikus íjjal és varázslatokkal. Végül, a címbeli Kabuto a helyi Godzilla: egy böhöm nagy szörny, aki pusztításra termett (sőt, teremtették, mint az a sztori egy pontján kiderül). Rajtuk kívül még a nevüket meghazudtolóan ostoba Smartie-k kapnak nagyobb szerepet: ezek az NPC-k valamilyen formában segítik, erősítik a játékost, ha összeszedi őket a pályákon.
A Giants a maga korában egyszerre volt előremutató és avítt. Rengeteg kritikát kapott például az, hogy csak a pályák között lehetett menteni, a pályákon nem. Ugyanakkor a játék motorja és grafikája egészen fantasztikus volt (akkoriban), ez a játék volt korának Crysise - a gépigényt tekintve is -, és az elsők között szolgáltatott magazincímlapra is érdemes screenshotokat. A multinál hasonló kettősség figyelhető meg: a készítők egészen haladó, aszimmetrikus, kilencfős játékmódot találtak ki, amiben 5 Meccaryn, 3 Sea Reaper és 1 Kabuto küzdött egymás ellen csapatban - de szerverböngészőt nem fejlesztettek a játékba ami ilyen játékmóddal már 2000-ben is teljesen alapvető lett volna.
Ráadásul a Giants bugosan is jelent meg, szóval hiába volt bizonyos értelembe korának egyik csúcsjátéka, a problémái és a furcsasága miatt nem lett nagy siker (és még a fedetlen mellű Sea Reaperekbe is belekötöttek a korhatárbizottságok). Ami azon túl, hogy a stúdiónak anyagilag sem volt jó, azért is fájhatott, mert a játék amolyan szerelemprojekt volt, amin még a shiny-s időkben kezdtek el ötletelni. Akkor még "kalózok vs. idegenek vs. egy bazi nagy szörny" háború volt a koncepció, aztán ezt az ötletet vette elő és alakította át a csapat leginkább az egyik alapító, Nick Bruty vezetésével (további kulcsemberek: Tim Williams és Bob Stevenson).
Szóval a Giantsszal ma már kevésbé öröm játszani, inkább az érdekességfaktora miatt érdemes elővenni. A Planet Moonnak még egy elég vicces játéka volt, a 2003-as Armed and Dangerous, de az sem mentette meg a stúdiót: pár évig még kisebb kvíz- és logikai játékokkal elvegetáltak, aztán 2011-ben becsukták a boltot. 2015-ben Bruty még egy új indie csapat élén megpróbált Kickstarteren pénzt gyűjteni egy Giants-szerű játékhoz, de nem érte el a kampány a kitűzött célt.
Legközelebb pár nap múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:
- Checkpoint Mini #147: SiN
- Checkpoint Mini #148: Jak and Daxter
- Checkpoint Mini #149: Wizard + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos varázsló
- Checkpoint Mini #150: Warcraft Adventures: Lord of the Clans
- Checkpoint Mini #151: Cadaver
- Checkpoint Mini #152: Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth + TOPLISTA: A 10 legjobb videojáték, ami irodalmi műből készült
- Checkpoint Mini #153: Keresztény FPS-ek
- Checkpoint Mini #154: William Shatner's TekWar
- Checkpoint Mini #155: Jack Attack + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek keresztnév van a címében
- Checkpoint Mini #156: Strider
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Kurucz Ádám, Kecskés János, Dvorszki Dániel, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Kaptás András, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek