HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #129: Albion

2020.04.30. 23:52 Stöki

cpmini_129.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Érdemes-e ma kipróbálni egy 25 éves narratív szerepjátékot? Ez a mai Checkpoint Mini központi kérdése, a válasz pedig nem megnyugtató, amennyiben az Albionnal próbálunk felelni. Bár a játék a kilencvenes évek közepén kapott némi elismerést játékmagazinoktól, mára nemcsak érdemei, de hibái is kikristályosodtak. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

Az Albion fejlesztője és kiadója a Blue Byte, ami ha máshonnan nem, a Settlers-sorozatból biztosan ismerős (ma pedig a cég maradéka a Ubisoft istállójában hegeszti a Beyond Good & Evil 2-t). De a játék kapcsán mégse ezt a nevet tanuljuk meg, hanem a Thalion stúdióét, az Albion ugyanis valójában az ő játékuk volt. A Thalion nem volt hosszú életű, 1988-ban alapították német demoscenések, 1994-ben pedig be is zárt. A 6 év alatt azonban elég termékenyek voltak: 22 játékot csináltak, köztük egész pofásakat, a Lionheart például 1993-ban az Amiga egyik legszebb játéka volt.

A Thalion többször is próbálkozott szerepjátékokkal (a Dragonflight volt az első 1990-ből), és leginkább az Amberstar és az Ambermoon ért el kritikai sikereket (1992, illetve 1993). Akkoriban RPG-bumm volt, nagyot mentek a dungeon crawlerek, de az Amber... játékok próbáltak összetettebb élményt nyújtani, többféle nézetet és játékmenetet villantva. A sikernél nem véletlenül hangsúlyoztam, hogy kritikai volt, mert a játékok nem hoztak annyit a konyhára, hogy megmentették volna a céget: az Ambermoon konkrétan a Thalion utolsó játékaként jelent meg. Mivel azonban a csapat éppen készített egy újabb Ambervalamit, elkezdtek házalni vele - a Blue Byte pedig szinte mindenkit felvett, és az elkészült játék az Albion lett. Így az Albion csapatában ugyanazok a nevek sorakoznak, mint az Amberstar/moon stáblistájában: például Erik Simon dizájner, Jurie Horneman programozó, Thorsten Mutschall grafikus és Matthias Steinwachs zeneszerző. A játék csak DOS-ra jelent meg, 1995-ben (amúgy Amigára is elkezdték, csak hát közben a Commodore csődbe ment).

Az Albion az új gazdánál persze nem lehetett az Amber-sorozat része, ezért a fejlesztők (főleg Erik Simon) új sztorit és környezetet találtak ki - a játékmenet viszont nagyban emlékeztetett az Amber-játékokra, azok minden hibájával együtt. A történet meglehetősen Avatar-szerű: 2230-ban járunk, egy nagyvállalat űrhajója szakikat szállít az Albion bolygóhoz, ahol elvileg értékes ásványokat lehet bányászni. Főhősünk, Tom Driscoll egy felderítő röppenccsel előremegy megnézni a terepet, de a járműve lezuhan, és a bolygón tér magához - ahol rögtön kiderül, hogy Albion nem olyan sivár, lakatlan világ, mint azt a gonosz multi jelentései sugallták. Gazdag vegetáció zöldell, amerre a szem ellát, ráadásul értelmes, macskaforma humanoidok természetközeli és erősen spirituális civilizációt építettek. Aztán még a kelták is belekeverednek a buliba, Driscoll pedig hamar belátja, hogy itt nem lehet bányászni - már csak az a dolga, hogy erről az űrhajó legénységét (és nem mellesleg az AI-ját) is meggyőzze.

Nekem ez a cselekmény kellemesen kilógott a sorból a kor egyenfantasy RPG-ihez képest, szóval az új világ felfedezését kifejezetten élveztem az Albionban. Ebben segített az is, hogy rengeteg szöveg jelenik meg a játékban, már-már Planescape: Tormentet idézően (sajnos a színvonaluk elmarad attól). A játékmenet viszont eléggé eltaszított Albiontól. Az Amberstar idején még sok minden szükségmegodásból született, ami három évvel később már nem működött annyira - a fő gond az, hogy többféle nézet keveredik a játékban, de ezek valahogy nem állnak össze. Van egy fontos helyszíneken használt, félig felülnézetes, felderítős-mászkálós nézet, ez tök oké, én ebben végig bírtam volna játszani az Albiont. Aztán van az, amikor ugyanez a nézet távolabbi léptékre vált, mert egyes helyszínek között közlekedünk - még ez is oké. Aztán van egy fps nézet a kifosztandó helyekre, olyan, mintha a Wolfenstein 3D motorjával próbáltak volna dungeon crawlert csinálni - enélkül meglettem volna. És van a csatanézet, ami egy négyzethálós, nagyon primitív körökre osztott stratégia - számomra a játék mélypontja. És ehhez jön még az, hogy a fejlődési rendszer is elég barátságtalan (sok-sok grindelésre számítsunk), a sztoriban pedig néha úgy lehet csak továbbhaladni, ha konkrét dolgokra kérdezünk rá - mármint nem feleletválasztással, hanem be kell pötyögni azt, amire kíváncsiak vagyunk, mintha egy nyolcvanas évekbeli Sierra-kalandjátékban lennénk. Szóval bár a grafika pofás, a történet pedig érdekes, az Albion mégsem egy jó játék - 2020-ban már biztosan nem az.

Aki mégis tenne egy próbát a játékkal, a GOG-on fillérekért megtalálja - de tényleg nagyon engedni kell az elvárásokból, már ami a játékmenetet illeti. Legközelebb nagyjából egy hét múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200407.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Krumplifej, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, ZolTanGa, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi és Tamás.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

22 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5315649188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2020.05.01. 00:13:29

Ha csak a grafikát nézném a cikk nélkül, akkor azt mondanám, hogy Amiga játék...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.01. 07:25:10

nekem anno kimaradt. annyi jobb játék volt '95-ben, amivel lehetett játszani, pl: doom2, magic carpet, hexen, mechwarrior 2, descent, omf2097, lba, warcraft2, dark forces, simcity 2k, need for speed, guilty, elite 2, full throttle, earthworm jim, c&c, crusader no remorse.

Zardas 2020.05.01. 11:03:39

Anno elkezdtem párszor, de befejezni sose sikerült, tényleg mindig volt valami jobb.

"be kell pötyögni azt, amire kíváncsiak vagyunk"

Ó, ez önmagában +5 CRPGAddict-pont.

Generic Jingle 2020.05.01. 22:30:14

"Főhősünk, Tom Driscoll egy felderítő röppenccsel előremegy megnézni a terepet"

Ezek után kihagyott ziccer és le nem csapott magaslabda, hogy "... csapassatok Driscollal".

:-)

pocokman 2020.05.02. 00:26:46

Offtopic, de nem tudom hol érdemes játéktémákat felvetni: Turok kibeszélő esetleg lesz valamikor? Elsősorban a legelsőre gondolok.

source23 2020.05.02. 20:44:29

@manson karcsi: Nem semmi lista, tök igazad van! Nekem is ezekért maradt ki, pedig többször olvastam róla az akkori gamer-sajtóban.
Amiket leírtál viszont egyértelműen az akkori éra meghatározó játékai. Ha némelyiknek csak a demo-jával elszórakozott az ember, már az is kitöltötte a délutánokat suli mellett. (Én akkor középiskolás voltam.) A lista teljes végigjátszása pedig sok hónapnyi / évi feladat, na persze még egy két klasszikus kimarad: Tie Fighter, X-Wing, és egyéb SW cuccok, Cyberia, Lucasarts kalandok, Wing Commander 3-4, húúú hosszú a lista. Micsoda korszak volt!
Vajon a mai fiatalok számára is ilyen ikonikusak lesznek egyszer a most megjelenő játékok?
Szerintetek?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.03. 07:25:19

@source23: kurvára nem. túlszaturált a piac.

Generic Jingle 2020.05.04. 16:31:44

@manson karcsi: Azért 1995-ben az SC2000 már hát hogy is mondjam... szóval nem volt már ropogós. :-)

AarPoe 2020.05.05. 21:11:22

@manson karcsi: Effektíve sajnos már rég külön van bontva a társaság patreonosokra és a pórnépre, ezért a "sokan kértétek" rész pl. számomra teljesen láthatatlan. Pedig megérné egyszer a nagy címeket is feldolgozni, vagy ha nem, legalább itt a levelekre reagálni. Amúgy ez a Freddie-szerű rosszjáték-kerüld-el-messzire vonal nem rossz, csak túl sok az ilyen szerintem mostanság.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.05.05. 21:52:39

@pocokman: Fel van írva, előbb-utóbb sorra kerül.

@AarPoe: Ha nagyobb transzparenciát szeretnél, kérdezz, mielőtt dühítően ostoba és korlátolt megjegyzéseket teszel, teljesen hibás prekoncepciókra alapozva. Leszögezném, hogy a CP _alapműködésében_ nincs patreonos-nem patreonos megkülönböztetés, minden adás eljut mindenkihez, nincs paywall például. Játéktéma-javaslatokat is mindenki tehet, és tesz is. Ezeket a javaslatokat felírjuk egy táblázatba, ahol már bőven három számjegyű játékcím található (a "sokan kértétek" ebből az, amit legalább 4-5 ember, de vegyük észre, hogy az Albionról nem, azaz nem írtam ilyet, hogy sokan kérték). A felírt játékok közül nem úgy válogatunk, hogy na, melyiket kérte patreonos, hanem úgy, hogy melyikhez van kedvünk, melyikre van időnk, melyik könnyen hozzáférhető, melyik platform vagy műfaj volt már régen, ilyesmik. Természetesen nagy címeket is feldolgozunk - mi sem mutatja ezt jobban, minthogy a manson_karcsi által felsorolt játékok közül négyről is volt már Mini. De a klasszikusok felelevenítése mellett szeretünk kevésbé ismert (akár még általunk sem kipróbált) játékokat is elővenni - vagy azért, hogy nektek ne kelljen, vagy azért, mert váratlan gyöngyszemre akadunk, ezt ugye előre nem lehet tudni. Az Albion amúgy messze nem a Freddy-féle rosszpcjáték, a maga idejében sokan szerették (a PC Gamer pl. 88 százalékot adott rá). Szóval kérlek, vedd le az alufóliasisakot a fejedről, és ha konstruktív akarsz lenni, inkább sorold a címeket, amikről szeretnél Minit (és várj türelemmel, mondom, száznál több játékcím van már a táblázatban, de kb. csak 30 Minit csinálunk egy évben).

pocokman 2020.05.05. 22:57:17

@AarPoe: Vess egy pillantást a patreon oldalra, és mutasd meg, hogy hol van leírva, hogy a patreonosok kérhetnek játékokat amikről legyen podcast:
www.patreon.com/checkpointpodcast

pocokman 2020.05.05. 23:01:30

@Stöki: Juhúúúú, köszi, ennyi elég, hogy bearanyozzátok a napomat :)
Egy kis fun fact a Turokról: Az első rész szépen használta a DirectInputot, vagyis a DirecX azon komponensét, ami a különböző vezérlő perifériákat kezelte, ez normál esetben billentyűzet + egér volt. Namost mindenféle egyéb játékvezérlő (botkormány, autóskormány, stb) is megjelent a játék PC-s verziójának a konfigurátorában... És igen, a játék játszható volt úgyis, hogy gázpedállal mentél előre, fékkel hátra, a koránnyal irányítottál, a kormányon lévő gombokkal ugrasz, fegyvert választasz, stb stb :D Kicsit kényelmetlen, de meg lehetett szokni, továbbá tökéletesen beleillet a játék szürrealitiságába :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.05.05. 23:05:15

@pocokman: Van leírva ilyen, de a gyakorlatban kb. egy hónapig alkalmaztuk, amikor elindultunk. Aztán kiderült, hogy rengeteg játékra van igény, és az is, hogy brutális az átfedés a patreonos és nem patreonos igények között.

pocokman 2020.05.05. 23:05:21

@Stöki: Illetve még egy érdekesség, szintén a PC-s verzióról: A játék CD-jén úgy volt tárolva a zene, hogy azt be lehetett rakni egy mezei CD zenelejátszóba is, és lehetett a zenéjét hallgatni.

pocokman 2020.05.05. 23:07:07

@Stöki: Öööö... Most direkt megnéztem, lehet hogy csak én siklottam el felette, de ilyesmit nem találtam. Max annyit, hogy cikket lehet kérni, de oda van írva, hogy ebből nem lesz podcast.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.05.05. 23:10:36

@pocokman: Stretch goaloknál van:

"A (két)heti adásokon felül havonta plusz egy Checkpoint Mini egy választható régi videojátékról. A témát egy, a két legnagyobb szintről véletlenszerűen kiválasztott támogató adhatja meg, de mindenki számára elérhető lesz az adás."

De mondom, erre évek óta nem figyelünk (mármint a témaválasztásra, mert a CP Minik üteme sűrűsödött a pre-Patreon időszakhoz képest), mert az van, hogy bármit választunk, kilencvensok százalékos eséllyel kérte már azt tőlünk valamelyik patreonos.

pocokman 2020.05.05. 23:14:47

@Stöki: Ja hogy ott alul... Mea culpa akkor :D Én értem, és el is fogadom amúgy amit mondasz, csak nektek akartam segíteni a "bezzegapatreonosok"-os hozzászólásokkal szemben ;)

AarPoe 2020.05.06. 00:29:08

@Stöki: Jó én elhiszem neked, hogy létezik a fent említett Excel. A megkülönböztetés ténye nem feltétlenül rosszindulatú (sőt valahol érthető), de nem jó, hogy nagyrészt csak a felbőszült kommentekre érkezik válasz, játékjavaslatokra meg nem. Ennyit mondtam. Mindegy, nem lehet mindenkinek kedvezni.
Kérnék szépen akkor egy strigulát a Turokhoz, ha már úgy alakult. Egyébként az Incoming is CD track-ben tárolta zenét. Tudod mit... oda is kérnék egyet. Köszönet és hála.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.06. 06:47:09

"senpai has noticed me" fsjal
egyébként nem azért írtam a listát, hogy abból legyen mini. beggars cannot be choosers.

Savior 2020.05.06. 10:48:04

Az egyetlen PC Ultrában láttam anno, amit kipróbálásként megvettem, de nem hozta a régi CoV feelinget, úgyhogy ez annyiban is maradt. A játék is, aztán pár éve kipróbáltam.

Hát... azoknak van igazuk, akik szerint volt sokkal jobb, végig se vittem. Pedig alapból érdekes volt a világ, amit mutatott, de technikai / koncepcionális szinten sajnos eléggé besült. Pl. nem konzisztens, hogy mikor 2D és mikor 3D, ráadásul az időkezelés a "legjobb": egyik városból a másikba átérni in-game mondjuk lehet 2 óra, ami egy épületen belül arra sem elég, hogy egy folyosón végigmenjünk. Kicsit összekeverték az időzónákat. :) Ehhez jön, hogy a történet szerint elvileg sietni kellene (nem hallgattam meg az adást, de inkább nem spoilerezek, miért), viszont gyakori pihenés nélkül gyakorlatilag lehetetlen.

Ezek miatt az egész játékkal valahogy nagyon fura érzés játszani, nem is vittem végig. Abból a szempontból tényleg sajnálom, hogy a világ és a fajok kellően egzotikusak, és sokkal többet is ki lehetett volna hozni belőle.

Bobby Newmark 2020.05.07. 14:53:27

Hm, Albion. Én ezzel már csak a 2000-es években, az abandonware gyűjtögetős időszakomban találkoztam.
Akartam szeretni, de a grind az borzalmas benne. Semmi mással nem volt bajom a felsoroltak közül, még tetszett is a bénácska Wolf3D dungeon takarítás. De az, hogy végtelen darab csatát le kellene játszanom minden alkalommal, amikor egyetlen egyet tovább szeretnék lépni a sztoriban... hát ahhoz nem volt türelmem már.

Flankerr 2020.05.07. 21:46:25

@AarPoe: Nincs megkülönböztetés. Ezt már csak az is bizonyítja hogy 2018 legeleje óta vagyok Patreon, akkor küldtem el miről szeretnék Minit (Jack Attack! A C-64 egyik legkorábbi játéka), és azóta se volt ;)