HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #127: Panzer General

2020.03.30. 00:02 Stöki

cpmini_127.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Rengetegen kértétek a Panzer Generalt, hát kipróbáltuk végre, megint. Minden idők egyik legsikeresebb hexatáblás stratégiája 26 éve jelent meg, és ennyi idő alatt sok más kortárs játék élvezhetetlenné öregedett. Nem így a jó öreg PéGé: idén is jót szórakoztunk vele, és igazából mindketten sajnáltuk, hogy nincs több időnk rendesen elmélyülni benne. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Panzer General fejlesztőjének már a neve is árulkodó: Strategic Simulations Inc. A jó öreg SSI-t sokan az "aranydobozos" AD&D-szerepjátékokról ismerik (Pool of Radiance és társai), pedig a cég profilja kezdetben a hardcore, körökre osztott, táblás stratégia volt. Az SSI-t Joel Billings alapította 1981-ben, miután az Avalon Hill nevű társasjátékos vállalat nem akart együttműködni vele. Billings és néhány hozzá hasonló fanatikus nagy elhivatottsággal vetette bele magát a műfaj tökéletesítésébe. Az 1982-es Battle for Normandyban már a hexatáblát is kipróbálták, és egyre több statisztikával és szimulált eseménnyel bonyolították a zsánert (amit így egyre szűkebb réteg élvezett, az viszont nagyon). A Panzer General viszont letért erről a hardcore útról (miközben nyilván a cégnél felgyűlt TBS-tapasztalat nagyon jól jött a fejlesztésénél), és éppen ez volt a sikerének a titka.

Érdemes kitérni kicsit a cég helyzetére is: az SSI 1993-ban elég nagy szarban volt, leépítésekre kényszerült. Az aranydobozos sorozat kifulladt, és bár készült egy új szerepjátékos motor, amivel szebb, jobb RPG-ket akartak gyártani, az engine és az első játék fejlesztése két évig elhúzódott, és csak vitte a pénzt. Végül ez a játék 1993-ban megjelent - a Dark Sun: Shattered Lands volt, amiről már volt egy adásunk -, de addig az SSI-nál lelőttek egy sci-fi szerepjátékot, ami szintén a Dark Sun motorjával ment volna, sőt még a Dark Sun SNES-verzióját is. Felszabadult tehát pár ember a cégnél, és őket egy új körökre osztott stratégia fejlesztésével bízták meg (a cégvezetők csőrét bizonyára az is piszkálta, hogy addigra pár, az SSI-ből kilépő ember megalapította az SSG-t, és megcsinálták 1990-ben a Warlordsot, 1993-ban pedig a Warlods II-t).

A csapat kulcsfigurája Chuck Kroegel volt, az SSI egyik első alkalmazottja, aki 1981 óta a cégnél volt. Ő tesztelgette a konkurens játékokat, és rátalált a japán Daisenryaku-sorozatra (készült belőle vagy hetven rész, de csak kettő jelent meg angolul). Kroegelnek megtetszett, hogy ez a széria az SSI-stratégiákhoz képest mennyivel gyorsabb és gördülékenyebb, és azt javasolta, az SSI is csináljon egy ilyet. A cégen belül ez némi ellenkezésre talált, hiszen a koncepció egyszerűbb volt, mint a stúdió legtöbb TBS-e, de Kroegel végül megnyerte magának a cégvezetést, és megindult a Panzer General fejlesztése. Az előkészületekkel együtt majdnem két év kellett ahhoz, hogy a játék elkészüljön, és a nyugati világ is megismerte a Daisenryaku-receptet. E recept lényege: hexatábla, de egy mezőn csak egy egység lehet, nagy mozgástér, fejlődő egységek, és amikor két egység harcol, egy közeli minianimáció jelzi a találkozásukat. Az SSI-től megszokott "még a harckocsik lánctalpának kopását is szimuláljuk" szemléletből sokat engedett a cég, de a realizmusra azért odafigyeltek: a második világháborút feldolgozó játékban amennyire lehetett, a történelmi hűségre törekedtek (legalábbis azt illetően, hogy hol, mikor, milyen harci járművek csaptak össze).

A Panzer General a korábbi SSI-játékoknál tehát egyszerűbb volt, de így is szédítően sok lehetőség várta a játékost. A legnagyobb fejfájást a presztízspontok elköltése jelentette, a "vegyek újat vagy fejlesszem a régit" örök dilemmája elé állítva a virtuális tábornokokat. És bár a játék nem elsősorban a hardcore játékosoknak készült, azért nekik is tartogatott bőven kihívást: aki kiismerte a Panzer egységeinek kő-papír-olló-és-még-sok-főnév rendszerét, és ügyesen taktikázott, mindig kihasználva az ellenséges alakulatok gyengeségeit és a terepviszonyokat, az akár major victorykat is összehozhatott. A major victoryk olykor alternatív történelmet írtak, és akár Amerikát is meg lehetett támadni a németekkel. Elmélyülést, időt persze a Panzer is igényelt - de sokkal jobban meghálálta, mint az SSI korábbi stratégiái. Ezt ma is éreztük, amikor Grathtel újra kipróbáltuk.

A Panzer General a valós idejű stratégiákat övező őrület kellős közepén is pár év alatt több százezer példányban talált gazdára (még a Playstation-verzió is sikeres volt). Sajnos a cég önállóságát nem mentette meg: premierje előtt pár héttel el kellett adni a csőd felé tartó SSI-t a Mindscape-nek. Viszont a Panzerrel kezdetét vette az SSI "Five Star" sorozata, jött egy Allied General (a Panzer 38 küldetésében csak a németekkel lehetett játszani, ez pedig az alapjáték szövetségesekre épített kiegészítője volt), egy Fantasy General, egy Pacific General és egy Star General (a címekből lehet sejteni, melyik milyen settingben játszódott). Aztán 1997-ben megjelent a Panzer General II, elődjénél szebb köntösben, és ezt követte a harmadik világháború gondolatával eljátszó People's General (később voltak 3D próbálkozások is, de azokat inkább hagyjuk). Persze ezekben a játékokban bőven volt önismétlés, de azért azt is megmutatták, hogy az első Panzer General alapjai mennyire stabilak. És mivel tavaly a Fantasy General kapott egy félhivatalos folytatást, nem kizárt, hogy valamikor a Panzer is kap egy nagygenerált(!).

Legközelebb jövő héten jövünk új vendéges adással, egy régi Novotrade-fejlesztő fog mesélni nekünk. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200222.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Stang Szabolcs, Révész Péter, Szabó Ferenc, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

50 komment

Címkék: retro podcast stratégia checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5715557432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2020.03.30. 00:41:12

Vanisteeeeeeeeeeeeeeeeen. Kb. fél éve posztoltam és már itt is van :)

molnibalage 2020.03.30. 00:43:17

A nagygenerál meg kb. ez. A brand nem ugyanaz, de le se tagadhatja, hogy mi az előd...
store.steampowered.com/app/1072040/Panzer_Corps_2/

Flankerr 2020.03.30. 02:51:40

@molnibalage: Wow, tényleg nincs értelme tagadnia :)

molnibalage 2020.03.30. 08:57:58

A 3D-s próbálkozásokkal mi baja a bejegyzésnek? Igen, a PG III sokkal kisebb léptékű volt, min a PG I, de a parancsnokok és skillje érdekes rendszert vázoltak fel. A PG II-ben is kaphattak random parancsnokot és képességeket egyes egységek, de ez a III részben már irányított lett.

(Mondjuk a PG II-ben sem voltak akkora hadszínterek akkora egységekkel, mint az I részben, a keleti fronton.)

Bár azt tényleg hozzá tenném, hogy a II volt a hangsúlyosabb. Mai napig élő modja van tudtommal igen durván sok pályával és minden mással. Sajnos időm nincs rá és MI ellen már nem bohóckodok.

Viszont a PG II kevés újítást hozott az első részhez, de azok fontosak voltak.

- Az első rész nagy hiányossága volt, hogy az egységek nem fáradtak ki. Ezért a német szuper harckocsik és járművek félelmetesen OP-k voltak. Itt, ha többször támadtak egy egységre és főleg több irányból, akkor csökkent a harcértéke. Egy ideig nem is értettem, hogy az MI hogyan veri le egységeimet gyengékkel. Aztán mikor rájöttem mi ez, akkor gyerekjáték lett a szovjetekkel győzni. Tüzérség, szutyok gyalogos két oldalról és végül az SU és ISU egységek ledarálták a német elit egységeket. Meg sokszor limitálva volt 5-ös erősségűre azok ereje, modellezve azok ritkaságát.

- Gyalogsági támogatás harckocsinak, ha volt szomszédos gyalogos.

- A tüzérség szerepe még tovább nőt. Az első részben nem adott permanens suppression-t egy körre, csak az beásottság szintjét csökkentette. Csak akkor volt komoly hatása a csatára, ha védte az egységet, akkor csökkenthette a támadó erőt elnyomással. Ezzel szemben, ha meglőtted az egységet a saját körödben, akkor igen durva elnyomást csinált.

Az első részben csak a stratégiai bombázók voltak erre képesek, amik ott a megcélzott egység lőszerét is csökkentették. A durva német hk-k kb. így voltak leverhetőek szovjet oldalról, sehogy máshogy. Ha bekerítetted és nem kaphattak utánpótlást. A Tiger II-őt kilőni még szinte úgy sem lehetett.

- Parancsnokok és spec képességek.

Kb. ennyire emlékszem ami változás volt a II. részben.

molnibalage 2020.03.30. 12:36:00

@molnibalage: +1

- Az adott pálya elején lehetett a XP függvényében 10 fölé növelni az egység erejét. Az PG I-ben a pályák végén kellett tartalékba tenni azokat és körönként csak 1-gyel lehetett megnöveli. Nagyon nehéz vol így 12-13 feletti egységeket csinálni. A II. részben, ha volt presige, akkor a csaták elején brutális egységeket lehetett buffolni így.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2020.03.30. 12:42:33

Hű, rengeteget nyúztam anno! De apumat sem lehetett kirobbantani a számítógép elől, ha nekiállt panzerezni! Szerintem még manapság is előszedi ezt vagy a folytatásait! :D

Galaric 2020.03.30. 14:34:22

Remek játék bizony!
Ajánlom megtekintésre az Open Generalt.
Rajongói fejlesztés kismillió külömböző hadjárattal és egységgel.
Plusz van magyar hadjárat is.
Ezenkivül az ókortól az I.Vh át a modern kori háborúk is elérhetők.
Nagyon durva mi munkát fektettek bele a rajongók.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2020.03.30. 14:45:32

Ha elkezd az ember egy rövidkének ígérkező csatát és az elején elbúrja, akkor sem tudja abbahagyni, mert már viszi a gépszíj. Most a nagy ráérésben tán elő lehetne venni.

molnibalage 2020.03.30. 15:02:13

@Galaric: Én kipróbáltam és kb. 10 perc után unistall. Valahogy nem volt fluid élmény.

A PG II-őt talán még ma is újra elővenném bár lehet, hogy azt is hamar leszedném. Inkább annak modjait lehet érdemes csekkolni.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.03.30. 18:17:21

pancser generál: az originál autista játék! ez volt a béta minecraft előtt az a játék, amire iszonyat rá lehetett kockulni. imádtam. tipikusan a csakmégegykört játék.

Retro_Vem · https://www.youtube.com/channel/UCXrWwrQEMxnSiyzrU5wK2DQ?sub_confirmation=1 2020.03.30. 18:33:01

Ez az a játék ami valószínűleg kegyetlenül tetszene, ha egyszer az életben rávenném magam hogy elidőzzek vele egy kicsit... de elkényelmesedtem, az utolsó nagy "elmélyülésem" azt hiszem a Heroes of Might and Magic III volt.

Generic Jingle 2020.03.31. 00:11:33

1994-ben volt egy Iron Cross című játék DOS-ra, az is megérne egy mini misét.

molnibalage 2020.03.31. 08:44:12

@Generic Jingle: www.youtube.com/watch?v=74q69zR6VjA

Csak 576 kbyte magazinból ismerem. A vicc az, hogy a cikk alapján ki sem derült nekem soha, hogy a játékmechanika milyen.* Soha nem is néztem utána, pedig párszor eszembe jutott a játék. Soha nem találkoztam eddig senkivel, aki felhozta volna.

Egyébként egy nagyobb podcast témája lehetne a II. vh-s start és taktikai játékok evolúciója. Csak akkor olyan ember kell, aki min. 2 évtizeden át tolta a 90-es évek elejétől a körökre osztottakat és még a 2000 utáni online tolhatókat is.

*A repszim történelem cikk kapcsán a retro tárhelyről lehúztam az összes olyan számot mindenből, ami fent van, amiben volt repszim. Döbbenetes mai szemmel nézve, hogy mennyire igénytelen és használhatatlan leírások születtek sok játék esetén. Gyak. semmi sem derült ki belőlük. Persze a terjedelmi korlát erős volt, de amikor pl. szép színes magazin volt, csak a háttér miatt olvashatatlan szöveg volt és az is kevés...

Meg amikor konkrétan látszik, hogy warez játékot teszteltek még, amikor olyan leírás volt, hogy a "XY törést itthon hibás".

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2020.03.31. 08:44:30

Valaki már említette az Open General-t.

A PG-II alapján fejlesztették, lelkes amatőrök, nyílt forráskódú rendszerben. Eleinte "csak" új egységeket és küldetéseket raktak a játék fájlok manipulálásával, mikor jól átlátták a működését, vettek egy nagy levegőt és írtak egy open source motort.

Van magyar háborús verzió is; kezdve Szlovákiával Kárpátalja visszacsatolásának okán; keresztül a Délvidéken, a Gyorshadtesten, a 2. magyar hadseregen, Kárpátokon át Budapest felszabadításáig. A Donnál szinte minden egység el fog veszni nulláról kell építeni. Csabákat, Toldikat, Héjákat lehet tologatni a hexeken.

Olly_verx 2020.03.31. 09:10:19

Sziasztok,

Éppen csinálok egy kis sorozatot ebből a játékból. A 39-es campaign leghosszabb útról, (angol kommenttel.) Ha valakit érdekel itt kezdődik:
www.youtube.com/watch?v=c9pdA0V6pYQ&t=9s

DeMarco 2020.03.31. 09:32:59

Igazából nem volt előzmény nélküli a PG I. Előtte is játszottunk körökre osztott stratégiai játékokat. Egy ilyen nagy kedvenc volt az Arnheim. Még mindig emlékszem, hogy melyik egységet merre indítom az elején. Az újdonság a hexek voltak, a grafika és a sokrétűség. Az első percétől imádtam a játékot, rengeteg órát töltöttem el benne, még most is megvan a CD-je. Néha belejátszom az első pár csatába, kb. Norvégiáig nosztalgiából, de már nincs időm komplett hadjáratokra. Játszottam a többi részével is, de valamiért ez az első ragadt meg bennem. Egyébként a civ-el is így vagyok. A "dilemma" engem is elért, először új egységeket vettem, de végül rájöttem, hogy olcsóbb fejleszteni, ezért óvatosabban használtam őket és szépen fejlesztettem felfelé a sereget.

molnibalage 2020.03.31. 10:19:08

@DeMarco: Sajnos a PG igen sok területen irrális volt.
Gyakorlatilag csak úgy lehetett a hadjáratot végigtolni, hogy Washingtonig gyakorlatilag 1-2 vagy 0 db core egységet veszthettél el. Az aux egységek, amiket csak hozzád csaptak, azok feláldozhatóak voltak, de a többi nem.
Nem viccelek a pályák többségét NULLA veszteséggel toltam le. Tehát gyengült az egység, de nem vesztettem el. Ha nem volt elég prestige, akkor hátrahagytam a core egységeket és a köv pálya elején ingyért 10-esek voltak. A pályák végén úgysem kellett már az összes egység az utolsó 1-2 városra.

A 4. pályától fogva a 2-3 XP alatti egységes szinte semmit nem értek, csak a megvert ellen leverésére voltak már alkalmasak. Szinte minden pályát major victory-ra kellett tolni, ha el akartál jutni Washingtonig. Csak kezdőként még az sem tudtam és tűnt fel, hogy van major én minor. Az meg epikusan szar megvalósítás volt, hogy ki sem írta a játék, hogy ez hány körnél van. A Low Countries pályát 30 kör helyett 10 (!) alatt kellett letudni. A játék legnehezebb része az volt.

Ennek a végén van valami fa arról, hogy mi és hol kellett.
lgames.sourceforge.net/LGeneral/PanzerGeneral-Guru.txt

Meg itt is.
www.ign.com/faqs/2010/panzer-general-campaign-tree-597392

Én elsőre persze sehol nem tudtam major victory-t. Igen vicces volt a játék, hogy a német erőkkel erőlködés nélkül verte le mindenkit és mégis a játék vége az volt, hogy Berlint kellett védeni. Minden pályán legyalultam a teljes szövi erőt...
Pedig a fentiek alapján úgy tűnik, hogy 43-as Moszkva után is lehetett még győzni és menni Washington ellen.

A PGI legnagyobb hibája volt, hogy a maradék 1-2-3 egységekre is támadni kellett és iszonyatosan belassította a támadást. A PG II overrun ezt javította. Volt olyan, hogy a legjobb páncélosom egy körben 3-4 egységet overrunolt...

Bobby Newmark 2020.03.31. 11:22:17

@Generic Jingle: Egy gyászmisét esetleg. Borzalmas játék volt, RTS, de iszonyat vontatott és kábé kezelhetetlen. Kicsit olyan érzésem van tőle, hogy a lényeg a digitalizált fotók és szövegek volt, a játék meg csak úgy hozzá lett csapva.

sirarcheer 2020.03.31. 11:28:31

Aki ki szeretné próbálni, az itt megteheti:
classicreload.com/panzer-general.html

Böngészőben játszható.

_z_ 2020.03.31. 12:08:18

KÖSZÖNÖM!
Atya eg, ha azt az idöt tanulassal töltöttem volna, akkor lehetne meg egy diplomam… A HOMM3 helyett meg egy harmadik… De az a druva, hogy igy sem banok semmit :)))!
@molnibalage: OG-ben nagyon sok fele modul van. Sok elegge atertelmezia jatekot (pl. az emlitett Magyar hadjaratosban sokkal nagyobb tavolsagok vannak, es sokkal szellösebb a palya), sok egyszerüen rossz, de ki lehet mazsolazni belöle a nagyon jokat!

molnibalage 2020.03.31. 13:03:13

@_z_: Igen. Láttam. És az erőltetett ráhúzás sok mindenre igazából oda vezet, hogy nem jó játékélmény és rókabőr. Mert római korban a tüzérség pár száz méter volt...

@Bobby Newmark: Az 576 kbyte cikkben is kb. ezek voltak csak benne...
retroujsag.com/adatok/retroujsag/576_kbyte/download.php?file=576%20Kbyte-1994-12.pdf

Ebben van. Két oldal és a játékmenetről kb. semmit nem tud meg az ember. De 5 db II. vh kép belefért, amiből a hitleres kb. akkor is mindenki által ismert volt kb, akit érdekelt a téma... Magáról a játékról egy sem.

Azért pislogok, hogy anno ilyen jóváhagytak a szerkesztők...

Bobby Newmark 2020.03.31. 13:16:34

@molnibalage: Mehehe, pont akartam egy előző kommentedre írni, hogy volt egy Dreamweb leírás, aminek meg úgy lett vége, hogy "bocs, bugos, nem lehet befejezni", erre pont belinkelted. :D

degreen 2020.03.31. 13:25:03

A Civ sorozat mellett ez volt a nagy kedvenc. Leginkább a PG2 része, az overrun miatt is :) Aztán mostanság meg a Panzer Corps, ami ennek az újraírása kb. A PG1-ben sikerült a "mod"olás is. 39-ben volt Tigris tankom :). Egy ismerős meg rendes editort írt hozzá.

molnibalage 2020.03.31. 15:51:33

@Bobby Newmark: Huh, mit nem lehet befejezni?

MEDVE1978 2020.03.31. 17:02:55

Nagyon szerettem. Ha valakit még mindig vonz a téma, gyakorlatilag ugyanez az Order of Battle World War2 www.slitherine.com/game/order-of-battle-world-war-ii

Ez sokkal reálisabb, viszont Axisként pont emiatt brutál kemény, csak nagyon profi játékkal tudsz nyerni. Ha kezdettől nem fejleszted maximumra a core unitokat és utána nem tudod megtartani őket, akkor cseszheted. Sőt, a német hadjáratban már az elejétől kezdve azon is rajtavesztesz, hogy ha rossz csapatrészeket fejlesztesz vagy túl sokat veszel olyanból, ami nem kell. A szövetséges oldal sokkal könnyebb. A poén benne az, hogy nem csak a "mainstream" harcterekre fókuszál: van benne finn hadszíntér, Burma angol szemszögből, csendes-óceáni hadszíntér japán szemszögből, Észak-Afrika olasz szemszögből stb.

killercsiga 2020.03.31. 17:11:27

Számomra ez óriási klasszikus, a mai napi előveszem néha, egyszer a telefonomra is feltettem DosBox-szal... :P

A "nagygenerálra", ahogy valaki már írta, ott a Panzer Corps.

A PC1 német hadjáratának térképei megszólalásig hasonlítanak a PG1 térképeire, a játékmechanika is alapvetően ugyanaz, csak közben történtek fejlesztések; a PG2-ből is átvéve és új dolgokat is hozzáadva, amitől összességében szerintem valósághűbb a szimuláció.

Csak a jó háttérzene hiányzik, a PG1 midije örökre beégett az agyamba, de a PG2-nek is egész kellemes zenéi voltak, a PC nem éri utol őket.

molnibalage 2020.03.31. 17:20:55

@killercsiga: A PC2-őt a meta kommentek és YT review alapján eltolták. Alacsony framerate és gyak. semmi újítás a PC1 óta. Kb. parancsnokok vannak benne, de játékmechanika ugyanaz.

@MEDVE1978: Kicsit sok PG klón van. Miben tud ez többet a PG2-nél? Ha tényleg jó, akkor érdekelne, de ha minimálisan több csak a PG2-nél, akkor ennek sem látom értelmét.

Komojtalan 2020.03.31. 18:53:20

@DeMarco: Az Arnhem volt az első ilyen jellegű játékom még Spectrumon, ezért azt többször is végig játszottam. Talán valamelyik Spectrum könyvben volt hozzá 20-30 oldalas leírás is. Először örültem hogy nyertem, negyedszerre talán egységet sem vesztettem. Nem az ajánlott helyre kellett ledobni az ejtőernyősöket és nem is olyan keveset, azokkal tartani lehetett addig az állást amíg odaértek a komolyabb csapatok, azok meg szétszedtek mindent.

@molnibalage: Az 576 azoknak volt akik képeket szerettek volna nézegetni, a SPV/CoV, később a Guru meg azoknak akik meg is akartak valamit tudni a játékokról. Egyetlen kivétel van, a Black Cryptről csak a 576 írt 2 oldalt.

Bobby Newmark 2020.03.31. 19:40:28

@molnibalage: Ez az 576 megvolt anno papíron. Van benne egy Dreamweb leírás. Olvasd el az utolsó bekezdést.
Emlékeztem rá, akartam említeni arra a megjegyzésedre, hogy "Meg amikor konkrétan látszik, hogy warez játékot teszteltek még, amikor olyan leírás volt, hogy a "XY törést itthon hibás".", de aztán meggondoltam magam.
Erre belinkelted PONT AZT a számot, amiben az a cucc van, amit meg akartam említeni.

Bobby Newmark 2020.03.31. 19:44:28

@molnibalage: Én például hányok a PG2 grafikájától. Gyökeresen elbaszott hülyeségnek találom dizájn szempontból. Döntsük már el kérem, hogy az ott egyetlen tank, vagy egy hadosztály, és ha csak egy szimbólum ami egy hadosztályt szimbolizál, akkor a véreres fasznak van animálva, de tényleg?!

TimurLenk 2020.03.31. 20:21:31

Storm Across Europe? Istenem, heteket játszottam vele.

Timur Lenk

molnibalage 2020.03.31. 21:24:00

@Bobby Newmark: Elsőre nehéz megszokni a PG I-hez képest, az tény.

A másik amit írsz az viszont nem PG II, hanem PG I modellezési kérdés is és nem értetted meg, hogy mi volt mindkettőnél a lényeg. Az, hogy a térkép mérettől függött a modellezési lépték.

A játék absztakciója meg pont nem megfelelő a kérésednek. Mert SEMMILYEN haderő nem homogén. Abban zászlóaljak, ezredek és hadosztályok vannak. Nem 100%-ban egy technikával szerelt alakulatok. A PG egyiket sem tudja modellezni. Mert a ho és ezred is vegyes már.

molnibalage 2020.03.31. 21:25:32

@Bobby Newmark: A Hearts of Iron IV-et csak videóról ismerem, de ott pont ez van. Nagy alakulatokat mozgatsz, aminek harcértékét a benne levő egységek összessége adja A PG egész egyszerűen nem képes ilyen absztrakcióra. Ez van...

flydomi 2020.03.31. 21:40:22

Az egyik kedvencem volt.
De szamomra a Vulcan volt a "Best". :)
Az Arhnem sem volt piskota.

AarPoe 2020.04.01. 07:53:30

Nem lehetett megunni még akkor sem, ha mindig kikapott az ember - á'la én :)
A mobilos Panzer Marshal sorozatról van valakinek bármi tapasztalata? Első blikkre jónak tűnik!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.04.01. 08:31:36

Főiskolásként csak ezzel, meg a heroes3-mal játszottunk :)

Galaric 2020.04.01. 11:57:00

Van még egy tili toli stratégia amit tudok ajánlani nektek:
Strategic command world war II.
Az egész bolygóra kiterjedően harcolhatunk mind a tengely és mind a szövetségesek oldalán.
A gyalogság hadseregekben és hadtestekben van szervezve. A páncélosog és gépesített erők hadosztályokban. A légierő és a haditengerészet pedig flottákban.
Van benne egy egyszerű kutatás valamint upgrade is.
Van morál, tehát fájni fog minden egység és kulcsfontosságú város elvesztése.
Ráadásul több szinten nehezíthetjük a dolgunkat. A legdurvább, ha átadjuk az Ai-nak mondjuk az olaszok és a japánok írányítását. :D
A Duce hozza a szokott formáját és pillanatok alatt képes elveszteni afrikát...
Aki imádta a Storm Acrose Europe-t annak kötelező darab.
Most jött ki nemrég az első világháborús verzió is.

molnibalage 2020.04.01. 12:29:20

@Galaric: Ezt sem értem. A haseregek és hadtestek is hadosztályokból dandárokból állnak. Ezeknek is már n+1 féle harceszköze van. Teljesen értelmetlen megkülönböztetés.

Olyan, mintha azt mondanád, hogy Gripen csak században lehet, de F-15 meg már ezredekben.

Van harckocsi hadosztály és páncélgránátos vagy gyalogos hadosztály a valóságban, de ezek eszköz állománya nem azonos, ahogy később a VSz-ben a harckocsi és gépesített lövész hadosztályoké sem.

molnibalage 2020.04.01. 12:42:18

@molnibalage: Megnéztem a videót. Na, ez érdekes, kicsit félrement az absztrakció, de értem a mögötte levő logikát.

A légi fedezet és más is érdekesnek tűnik. Bár lenne rá időm. De ki tudja, talán egyszer.

molnibalage 2020.04.01. 12:45:30

Összességébe szeretem, amikor a kommentek között egy rakás érdekes játékot posztoltak, amiről eddig halvány fogalmam sem volt.

Galaric 2020.04.01. 12:50:31

@molnibalage: Igen, de ez kimondottan nagy léptékben játszodó stratégia. Kezelhetetlen lenne már, ha akár csak hadosztály szintre lemennél.
Ez kimondottan a stratégiai szintet célozza meg, nem a taktikait.
Az egységeket megfelelően fejlesztve jól jön ki a különbség a hadviselő felek között.
Ha elhanyagolod a vadászok fejlesztését a szövik leradírozzák a hátországodat, de a páncélosok elhanyagolása az orosz sztyeppén okoz komoly problémát.
A haditengerészet is pillanatok alatt leamortizálodik, ha nem tartod a lépést a szövikkel.
Nagyon meg kell gondolni, hogy mikor mit fejlesztesz.
Különösen az olaszokkal nehéz ügy egy épkézlább támadóerőt összehozni.
Egyébként Málta elfoglalás itt is kulcsfontosságú.
Szerintem egy próbát mindenképpen megér annak aki szereti a világháborús stratégiákat.

molnibalage 2020.04.01. 13:17:55

@Galaric: Mivel hála istennek nem sztori alapú igazából előnye, hogy bármilyen tempóban játszható. Legfeljebb sokáig tarto.
Kb. végigpörgettem a manualját. Nagyon bejön. Strat. szinten suppy.

Kicsit olyan, mintha PG és a HOI4 szerelemgyereke lenne. Nem real time, jobban követhető és áramvonalasított, nincs benne annyi féle faktor.

Galaric 2020.04.01. 13:39:11

@molnibalage: rohadtul be tud szippantani az már igaz. :D
A steam szerint 813 órám van benne.
Előjön mindig a csak még egy kör és megyek aludni effekt. :)

Generic Jingle 2020.04.01. 15:10:11

@Bobby Newmark: Nem mondtam, hogy jó, egyrészt mert nem emlékeztem a játékmenetre, másrészt mert a CP Minik nem csak jó játékokkal foglalkoznak.

De való igaz, a képeket elnézve már dereng, hogy ég és föld volt a különbség a digitalizált képek adta hangulat és a konkrét játékmenet hangulata között.

molnibalage 2020.04.01. 15:31:08

@Galaric: Úristen. Én 2 év alatt nem játszok ennyit összesen...

Tavaly feb óta a FO:NV, Divinity OS1 együtt volt talán 400 óra és most a DOS2-ben van már 30+.

Volt még pár kisebb játék, 20 óra / db kb

Vannak külön scenario-k is ebben, vagy csak 1 db teljes full világháború és semmi más? A minor államokkal is lehet tolni? Ha lesz sale-en, akkor sanszosan megveszem.

Galaric 2020.04.01. 16:32:00

@molnibalage: azért nekem se egy év alatt ment bele. :D
Ráadásul suttyomban a melóhelyen is nyomtam néha. 10-12 óra alatt az effektíven eltöltött játékidő max 1-2 órát tett ki. :D
Jelenleg 11 kampány van, bár ezek között van olyan ami a haditengerészeti harcot teszi realisztikusabbá.
Ott már nagyon meg kell szenvedni egy flottila megsemisítésért.
Egy kisebb lélegzetvételű Rostov kampány is van, de szerintem az nem sikerült túl jól.
A többi pedig csak a kezdés időpontjában különbözik.
Van egy külön megvásárolható játék is ami csak Európára és Észak-Afrikára koncentrál egy részletesebb térképen.
Ja és még egy dolog: minorokkal nem lehetsz.
Persze, ha diplóval behúzod a saját szövetségi rendszeredbe akkor amint belépett megkapod az egységeinek az írányítását.
Persze fejleszteni arányárban lehet a saját csapataihoz képest őket.
Spoiler: a Spanyolokat érdemes berángatni. Giblartárnak kakukk rögtön és a spanyol flotta felfejlesztve német szintre kíválóan muzsikálnak az atlanti csatában. :)
A törököket is érdemes abajgatni. Jól jönnek a kaukázusban. :)

MEDVE1978 2020.04.02. 20:07:51

@molnibalage:

Hát abban jobb - vagy inkább másabb - a PG2-nél az Order of Battle, hogy rengeteg testre szabott, korhűen belőtt egység van benne, illetve, hogy nem annyira mainstream pályák. Ahogy írtam van japán-kínai háború, ami aztán egy 3 részes campaignbe torkollik, finn téli háború, angol offenzíva Burmában, a szovjet campaignben is finn, lengyel és japán határvillongásos hadszíntér, Wacht am Rein, Antwerpen stb. Tehát nem csak az agyonrágott Blitzkrieg, Sztálingrád, meg Berlin vagy Pearl Harbor, D Day stb. Rengeteg szerep jut az utánpótlásnak és a bekerítéses megsemmisítésnek.
A német hadjáratban van egy olyan pálya, amikor a németek már Franciaországban védekeznek a D DAY után. A pálya kulcsa az, hogy végig védekezel és területet adsz fel, egy kivétellel: van egy olyan kisváros, ahol az ellenség utánpótlási depotja van és ahol gyenge a szövetséges védelem. Na, ha azt az elején elfoglalod és megtartod, akkor óriási mértékben gyengítheted a támadókat. Fel tudsz robbantani hidakat, utánpótlási központokat is, amivel tudod lassítani az ellenség előrehaladását visszavonuláskor.

Szóval kicsit olyan, mintha a Panzer General 2 egy sima PC lenne, az Order of Battle WW2 meg egy feltuningolt, kibővített, memóriával telerakott dolog.

Tenser 2020.04.04. 09:44:12

Panzer Corps-hoz készült igényes mod a magyar háborús részvételről. Természetesen benne van az összes magyar páncélos: Toldi, Turán, Zrínyi, Nimród stb. Persze végig egyensúlyoznia kell a realitás és a játszthatóság határán, a kisantant ellen még teljesen használhatóak a magyar egységek, aztán a szovjetek ellen már egyre inkább a németektől kapottakra kell hagyatkozni. Pályák közötti átvezető zenék a korabeli háborús propaganda slágerek, benne van Horthy rádióbeszéde a kilépésről, sok fénykép / hangulati elem egyes városok elfoglalásakor stb. Nekem nagyon tetszett.

Intro: www.youtube.com/watch?v=yiRVd3awbAc
Főoldal a PC fórumban: www.slitherine.com/forum/viewtopic.php?t=36969

Bobby Newmark 2020.04.08. 09:31:00

Senki nem említette még a Steel Pantherst. Én a World at War részével játszottam... körülbelül két kört.
Ránézésre hasonlít a PG-re, de itt meg egy egység az egy tank, vagy egy marék gyalogos, egy ágyú, stb.
Kb háromnegyed óra végigklikkelni egy kört, meg az AI is lassan lép.
De olyanokat tud aztán, hogy kilőtt tankból kiszáll (ha tud) a legénység, és egy roppant gyenge gyalogság lesz belőle, tankok sérülhetnek különböző módokon, terep is némileg dinamikus.

Annyira nem merültem bele, hogy kiderüljön, jó-e, érdekes mindenképp, de nagyon pöcsölős.

Kage kyōi 2020.05.01. 14:04:17

Ó a People's General! Minden idők legnehezebb játéka! Még az alap győzelmet is elég nehéz elérni nem hogy a major-t! Az ellenfél jól mozog, beássa magát...