Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Rengetegen kértétek a Panzer Generalt, hát kipróbáltuk végre, megint. Minden idők egyik legsikeresebb hexatáblás stratégiája 26 éve jelent meg, és ennyi idő alatt sok más kortárs játék élvezhetetlenné öregedett. Nem így a jó öreg PéGé: idén is jót szórakoztunk vele, és igazából mindketten sajnáltuk, hogy nincs több időnk rendesen elmélyülni benne. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
A Panzer General fejlesztőjének már a neve is árulkodó: Strategic Simulations Inc. A jó öreg SSI-t sokan az "aranydobozos" AD&D-szerepjátékokról ismerik (Pool of Radiance és társai), pedig a cég profilja kezdetben a hardcore, körökre osztott, táblás stratégia volt. Az SSI-t Joel Billings alapította 1981-ben, miután az Avalon Hill nevű társasjátékos vállalat nem akart együttműködni vele. Billings és néhány hozzá hasonló fanatikus nagy elhivatottsággal vetette bele magát a műfaj tökéletesítésébe. Az 1982-es Battle for Normandyban már a hexatáblát is kipróbálták, és egyre több statisztikával és szimulált eseménnyel bonyolították a zsánert (amit így egyre szűkebb réteg élvezett, az viszont nagyon). A Panzer General viszont letért erről a hardcore útról (miközben nyilván a cégnél felgyűlt TBS-tapasztalat nagyon jól jött a fejlesztésénél), és éppen ez volt a sikerének a titka.
Érdemes kitérni kicsit a cég helyzetére is: az SSI 1993-ban elég nagy szarban volt, leépítésekre kényszerült. Az aranydobozos sorozat kifulladt, és bár készült egy új szerepjátékos motor, amivel szebb, jobb RPG-ket akartak gyártani, az engine és az első játék fejlesztése két évig elhúzódott, és csak vitte a pénzt. Végül ez a játék 1993-ban megjelent - a Dark Sun: Shattered Lands volt, amiről már volt egy adásunk -, de addig az SSI-nál lelőttek egy sci-fi szerepjátékot, ami szintén a Dark Sun motorjával ment volna, sőt még a Dark Sun SNES-verzióját is. Felszabadult tehát pár ember a cégnél, és őket egy új körökre osztott stratégia fejlesztésével bízták meg (a cégvezetők csőrét bizonyára az is piszkálta, hogy addigra pár, az SSI-ből kilépő ember megalapította az SSG-t, és megcsinálták 1990-ben a Warlordsot, 1993-ban pedig a Warlods II-t).
A csapat kulcsfigurája Chuck Kroegel volt, az SSI egyik első alkalmazottja, aki 1981 óta a cégnél volt. Ő tesztelgette a konkurens játékokat, és rátalált a japán Daisenryaku-sorozatra (készült belőle vagy hetven rész, de csak kettő jelent meg angolul). Kroegelnek megtetszett, hogy ez a széria az SSI-stratégiákhoz képest mennyivel gyorsabb és gördülékenyebb, és azt javasolta, az SSI is csináljon egy ilyet. A cégen belül ez némi ellenkezésre talált, hiszen a koncepció egyszerűbb volt, mint a stúdió legtöbb TBS-e, de Kroegel végül megnyerte magának a cégvezetést, és megindult a Panzer General fejlesztése. Az előkészületekkel együtt majdnem két év kellett ahhoz, hogy a játék elkészüljön, és a nyugati világ is megismerte a Daisenryaku-receptet. E recept lényege: hexatábla, de egy mezőn csak egy egység lehet, nagy mozgástér, fejlődő egységek, és amikor két egység harcol, egy közeli minianimáció jelzi a találkozásukat. Az SSI-től megszokott "még a harckocsik lánctalpának kopását is szimuláljuk" szemléletből sokat engedett a cég, de a realizmusra azért odafigyeltek: a második világháborút feldolgozó játékban amennyire lehetett, a történelmi hűségre törekedtek (legalábbis azt illetően, hogy hol, mikor, milyen harci járművek csaptak össze).
A Panzer General a korábbi SSI-játékoknál tehát egyszerűbb volt, de így is szédítően sok lehetőség várta a játékost. A legnagyobb fejfájást a presztízspontok elköltése jelentette, a "vegyek újat vagy fejlesszem a régit" örök dilemmája elé állítva a virtuális tábornokokat. És bár a játék nem elsősorban a hardcore játékosoknak készült, azért nekik is tartogatott bőven kihívást: aki kiismerte a Panzer egységeinek kő-papír-olló-és-még-sok-főnév rendszerét, és ügyesen taktikázott, mindig kihasználva az ellenséges alakulatok gyengeségeit és a terepviszonyokat, az akár major victorykat is összehozhatott. A major victoryk olykor alternatív történelmet írtak, és akár Amerikát is meg lehetett támadni a németekkel. Elmélyülést, időt persze a Panzer is igényelt - de sokkal jobban meghálálta, mint az SSI korábbi stratégiái. Ezt ma is éreztük, amikor Grathtel újra kipróbáltuk.
A Panzer General a valós idejű stratégiákat övező őrület kellős közepén is pár év alatt több százezer példányban talált gazdára (még a Playstation-verzió is sikeres volt). Sajnos a cég önállóságát nem mentette meg: premierje előtt pár héttel el kellett adni a csőd felé tartó SSI-t a Mindscape-nek. Viszont a Panzerrel kezdetét vette az SSI "Five Star" sorozata, jött egy Allied General (a Panzer 38 küldetésében csak a németekkel lehetett játszani, ez pedig az alapjáték szövetségesekre épített kiegészítője volt), egy Fantasy General, egy Pacific General és egy Star General (a címekből lehet sejteni, melyik milyen settingben játszódott). Aztán 1997-ben megjelent a Panzer General II, elődjénél szebb köntösben, és ezt követte a harmadik világháború gondolatával eljátszó People's General (később voltak 3D próbálkozások is, de azokat inkább hagyjuk). Persze ezekben a játékokban bőven volt önismétlés, de azért azt is megmutatták, hogy az első Panzer General alapjai mennyire stabilak. És mivel tavaly a Fantasy General kapott egy félhivatalos folytatást, nem kizárt, hogy valamikor a Panzer is kap egy nagygenerált(!).
Legközelebb jövő héten jövünk új vendéges adással, egy régi Novotrade-fejlesztő fog mesélni nekünk. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Stang Szabolcs, Révész Péter, Szabó Ferenc, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek