HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 5x26: A 2010-es évek legjobb játékai

2019.12.28. 23:33 Stöki

No, hát ezt az adást sokkal korábban akartam kitenni, de végül is csak az a lényeg, hogy még idén kimenjen: felugrottunk az évtizedizéi-vonatra, amennyiben átbeszéltük, melyek az évtized legjobb játékai. Igen, tudjuk, hogy a naptári évtized 2020. végéig tart, de az emberi agy már csak olyan, hogy kényelmesebb neki nullára váltva lezárni valamit, nem véletlen, hogy a játéklapok 90 százaléka most évtizedezik. De ha egészen pontosak akarunk lenni, akkor igen, nem egy kerek naptári évtized, hanem a 2010-es évek legjobb játékai hangzanak el az adásban. Mármint a szerintünk legjobb játékai.

podcast124.png

És talán nem meglepő, hogy a szerintünk ebben az esetben már klasszikusnak mondható négyesünket jelenti, vagyis Sasával és Mazurral kiegészülve beszéltük át az elmúlt tíz év javát, a tőlünk megszokott keresetlen módon. És persze lesz egy 2019-es toplista is, még idén az is. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, avagy a műsorban hivatkozott mindenféle (most csak ez a minimál, mert sok értelme nincs belinkelgetnem mindenki által ismert játékokat, a toplistáknak több értelmük van):

 

MAZUR TOP10

SASA TOP10

1. What Remains of Edith Finch (2017)

2. Journey (2012)

3. The Stanley Parable (2013)

4. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

5. God of War (2018)

6. Bloodborne (2015)

7. The Last of Us (2013)

8. Uncharted 3: Drake's Deception (2011)

9. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

10. Rez Infinite (2016)

1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

2. Super Mario Galaxy 2 (2010)

3. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

4. The Last of Us (2013)

5. Bloodborne (2015)

6. Mass Effect 2 (2010)

7. Journey (2012)

8. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015)

9. God of War (2018)

10. Bayonetta (2009-2010)

 

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

2. Mass Effect 2 (2010)

3. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

4. The Last of Us (2013)

5. Persona 4 Golden (2012)

6. Dark Souls III (2016)

7. Super Mario Galaxy 2 (2010)

8. Life is Strange Season 1 (2015)

9. Journey (2012)

10. Rez Infinite (2016)

1. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

2. The Last of Us (2013)

3. Super Mario Odyssey (2017)

4. Red Dead Redemption (2010)

5. Journey (2012)

6. God of War (2018)

7. Heavy Rain (2010)

8. Mass Effect 2 (2010)

9. Horizon Zero Dawn (2017)

10. Rayman Legends (2013)

 

Legközelebb megint meglepően gyorsan jövünk új adással, addig is kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20191220.png

További támogatóink:

Kiss András, Szentmiklósi Dániel, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, Lidérc, Galántai László, Báger Milán, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangsos-képes főhajtás.)

25 komment

Címkék: retro közösség podcast toplista checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8715368208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MelakFromSZTSZ 2019.12.29. 10:44:21

sorrend nélkül, ömlesztve (lehet nem is 10):
Skyrim, XCOM/XCOM2, Civilization V/VI, Stellaris, X4: Foundations, Legend of Grimrock 1-2, Mass Effect 2/3/Andromeda

Wild Colonial Boy 2019.12.29. 11:55:45

Én azért legalább egy Strarcraft2-t vártam...

larry 2019.12.29. 12:42:47

Ezeknek biztosan lenne helye az én listámon, egy említést mindenképp megérnek:
Fallout New Vegas (2010)
Thimbleweed Park (2017)
XCom: Enemy Within (2013)
Portal 2 (2011)

Az évtized játéka nálam:
Rocksmith (2014)

kolbászosrájáspizza 2019.12.29. 13:27:55

Bocsi ha kicsit terjengős, gondoltam akkor már indoklást is írok. Több olyan játék is van a listámon, amit még nem vittem végig ennek ellenére akkora hatással volt rám hogy a listán van a helyük.

1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Az IGAZI sandbox játék. Még nem értem a végére, de már ez alapján első nálam. Fantasztikusan működik ahogy leraknak egy hatalmas világba, és a környezetedből szinte minden felhasználhatsz a célod elérésére. Azt hogy hogy oldod meg az adott helyzetet teljességgel a kreativitásodra van bízva. A legjobb példa, egy hegycsúcson megtámadott egy nálam jóval nagyobb szörny ami 1-2 ütéssel simán leterített volna. Ha ez nem lett volna elég hatalmas vihar tombolt közben én pedig végső kétségbeesésemben hozzávágtam az épp szétesni készülő kardomat. Nem elég hogy az sebzett rajta egy szépet, a következő pillanatban belecsecsapott a villám ami végzett vele. :)

2. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Elismerem ritka genyóság ennyire befejezetlenül kiadni egy történetet (ráadásul a felénél a pofádba tolják hogy kezdheted újra sokkal nehezebben a küldetéseket) és nem is nagyon értettem a sztorit egy idő után. VISZONT a játékmenet annyira magával ragadott, hogy közel 80 órát toltam bele annyira élveztem a küldetéseket különféle módon újrajátszani.
Riszpekt Sasának amiért felrakta a listára, reméltem hogy ott lesz nálatok is! :D

3. Dragon Quest VIII:The Journey of the Cursed King (3DS) - Kis csalás, először 2004-ben jött ki Ps2-re, de én a 2017-es 3DS változattal ismertem meg a sorozatot. Az egyetlen játék, amibe 100 óránál többet toltam bele. Kedves kis mese remek karakterekkel és rengeteg felfedeznivalóval.

4. Divinity: Original Sin - Hatalmas meglepetés volt ez a játék számomra. Engem annyira beszippantott a hangulata, a kicsit őrült világa, az ötletes küldetések és fizika ilyen módon való felhasználása egy rpg-ben, hogy nekem az egyik legkedvesebb játékélményem volt az elmúlt évekből. Hozzátenném az utóbbi években jóval kevesebb játékot próbálok ki és ennél még kevesebb tud igazán lekötni és a Withcer 3 is kimaradt (még), úgyhogy nekem ez a szegény ember vicserhárma. :)

5. Mass Effect 3 - Lökjetek a mélybe a Tajgetoszról, hogy nem a második rész van itt, de nálam a Földön zajló háború adta meg az igazi eposzi érzést a sorozatnak. Az más kérdés hogy a felháborító befejezésig én nem jutottam el. Közvetlenül előtte letettem a kontrollert és egy legördülő könnycsepp társaságában meghagytam magamnak az örökkévalóság illúzióját. :D

6. Katamari Damacy Reroll - Annyira imádom a Katamari játékokat, hogy egyszerűen muszáj fent lennie egy ilyen listán. Rengetegszer kapom rajta magam, ahogy a zenéjét dúdolászom és képzeletben gombolyagot csinálok a városból.

7. Civlization VI - Igazából akármelyik részt ide írhattam volna, és akármelyik évtizedről van szó, számomra a Civ játékoknak ott a helye a listán annyi kellemes órát nyújtottak nekem. Ha választani kell akkor legyen ez mert tetszett az új fajta városépítősdi. :)

8. Super Mario Galaxy 2 - Zseniális platform játék, de amiért igazán fontos számomra, hogy a Galaxy 2 volt a kapudrog ami megszerettette velem a Nintendo játékokat és egy új világ nyílt ki előttem.

9. Dark Souls II - Valószínűleg a következős évtizedre sem végzek vele, de minden évben egyre több bonfire-t sikerül meggyújtanom. :D Leírhatatlan hangulat és felejthetetlen katarzisélmény.

10. The Walking Dead Season 1 - Kevés játék hat rám ilyen szinten érzelmileg, ez valahogy annyira beütött nálam hogy ott a helye a listán. Annyira hogy még a Last of Us is lecsúszott miatta.

Zardas 2019.12.29. 13:36:15

Tíz hely rettenetesen kevés egy egész évtizednek, aká ötvenet is simán lehetne írni és még mindig csak a legjobbaknál járnánk. Erősen összenyomorítva:

1. The Witcher 3: Wild Hunt (2015)
2. Persona 5 (2017)
3. Trails of Cold Steel (2015)
4. Xenoblade Chronicles (2010)
5. Metal Gear Solid V (2015)
6. Grand Theft Auto V (2013)
7. Kingdom Come: Deliverance (2018)
8. Yakuza Zero (2015)
9. Stellaris (2016)
10. Civilization V (2010)

Kandras 2019.12.29. 16:25:30

Grath csak harmadik helyre tette a Breath of the Wildot? Na erre aligha számított bárki... :D

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.12.30. 08:24:56

azért a journey elég meghatározó játék volt, úgy látom.
az edith finch terhesszimulátor annyira nem jött be, elég erőltetett volt.

a helyetekben olyan listát csináltam volna tíz évből, amiben olyan játékok szerepelnek, amik királyak, de senki sem játszott velük, vagy időzítés, vagy marketing, vagy disztribúció miatt.

Serathis 2019.12.31. 10:20:16

Nincs Hollow Knight? Extra heretical.

Serathis 2019.12.31. 10:22:45

Nincs Hollow Knight? Extra heretical. Végtére csak a valaha készült legjobb metroidvania játék. Ami ráadásul indie, és NEM pixel grafikás. És nevetségesen olcsó.

Zarbon 2020.01.02. 17:21:14

elég szomorú vagyok hogy 4 hc gamer ilyen egygombos listát rakott össze, sehol egy hc stratégia, rpg, kaland? öregszetek na :D

Zoz 2020.01.04. 20:29:38

Bioshock - Infinite befejezese rám olyan hatással volt hogy egy hétig nem tértem magamhoz. Az biztos rajta lenne még a listámon!

molnibalage 2020.01.05. 17:32:24

@Zardas: Hát...
Én összesen nem vettem meg a 2010-19 időtartamban 40 db játékot, ha a mini és spec játékokat (Project Zomboid, Minim Metro) is ide veszem. Ebből a harmada alsó hangon csalódás vagy 'whatever' szintet érte el.

Ebből a 40-ből

3 db az Witcher
2 db meg a Wargame sorozat tagj
2 db Tomb Raider
2 db Civilization

Ez a 9 játék igazából inkább csak 4...

A Civilization az, ami tökéletesen fejlődésképtelen. A Wargame után jutottam el oda, hogy az MI elleni start. bohóckodásnak nem látom értelmét.

molnibalage 2020.01.05. 17:44:28

Annak ellenére, hogy csak longplayban láttam a Last of Us-t számomra a meghatározóak ezek voltak:

Life Is Strange

Fallout: New Vegas

Tomb Raider (2013)
Első TPS akció, de a 2. része után elég is volt, mert a 3. részről amit mondtak. Huh. Még a cutscene videókat sem néztem meg...
Az Unchartedet szívesen letolnám, de PC-n az nincs...

Divinity Original Sin

This War of Mine

Wargame Airland Battle és Red Dragon

Witcher 3 (ha az egész széria nem lehet egy cím)

És ennyi.
A többi játék is jó lenne, amit felsorolok, de meghatározó lenne a Trine 1-2-3, a Wolf Among Us vagy az X-COM remake? Hát, azt azért nem...

molnibalage 2020.01.06. 14:34:08

Hú, az adás végén két játék nagyon hosszan volt említve. Witcher III és a Legend of Zelda. Lenne néhány gondolatom ehhez.

Sasa és más is jól látta, hogy a W III teljes harc és egyéb rendszere kb. azon a szinten van, hogy "teszi a dolgát". Semmi extra. Lényegében dísz. Aki nem teljesen full béna, akkor kb. azt látja, hogy a játékban nincs kihívás. Sajnos a szörny vs te LVL-ed az egyetlen faktor a játékban. Semmi más. Ugynazon felszereléssel LVL30 szörny LVL25 Geralt a szörny sebezhetetlen volt. 5 szint múlva visszavertem és levertem ugyanazzal a felszereléssel. A craf rendszernek semmi értelme és funkciója nem olt. A játék többi része miatt 10/10 a játék sokaknál. (Nálam "csak" 9,5/10, de életem egyik játéka.)

VISZONT. Hatalmas viszont. A Legend of Zeldát nem ismerem, mert egy játékért nem fogok handheld konzolt venni, amikor még sima sincs. Viszont, ha jól értem, akkor nem valódi, de úgymond fizikával dolgozó motor van benne. Van súrlódás, elektromos vezetés, éghetőség, stb.
Na végre. Csak kérdem én 30+ év játékfejlesztés után miért kb. ez az egyetlen ismert vagy talán egyetlen játék, ami ezt tudja? A Divinity Original Sin is csak ennek töredékét tudja sajnos.

Képtelen vagyok megérteni, hogy a csilivili valósághűnek látszó, de fizikát nem ismerő grafika helyett miért nem erre gyúrnak...?

Mi lenne, ha végre lenne olyan háborús FPS vagy TPS, ahol a teljes környezet rombolható? Ahol különbség lenne aközött, hogy egy fatörzs megállít egy pisztoly lövedéket, de egy 25 mm-es ágyú keresztüllövi? Vagy ahol egy hk, ha belelő az épületbe, akkor összedől rá a gyalogságra?

Vagy csak olyan RPG-t csinálnak velem, mint a Zelda?

Egészen elképesztőnek találnom, hogy mindenki áll leesve tapsol annak, aminek kb. 15+ éve alapnak kéne lennie. Mert ehhez nem számolási erő kell, ha nem cél a fotoreal vagy csilivi kinézet.

Nem viccelek, mintha valami tabu téma lenne az, hogy legyen valami fizika szerűség a játékban, ami gondolkodásra és kreativitásra készteti a játékost...
... és a programozót is.

AarPoe 2020.01.06. 14:44:22

@molnibalage: nagyon egyszerű: könnyebb grafikusokat fizetni, mint fizikusokat. A játékipar sajnos nagyon régóta nem arról szól, hogy neked jó legyen nézni, ahogy a 2 féle habarccsal összeragasztott téglafal máshogyan dől össze, mint a 3 félével... ha mégis ilyesmivel találkozol, vagy olyasmivel, ami téged szórakoztat, az csak a véletlen műve.
Épp ezért én amennyire csak lehet, kerülöm az AAA címeket és kizárólag indie-zek, ha még ugyan játszom, mert abban fellelhető még igazi szív. Érdekes, hogy épp itt írod ezt, mert szinte kivétel nélkül steril AAA címeket látunk a listában (és egyféle játékkal is játszanak a srácok, de ez nem az ő hibájuk).

molnibalage 2020.01.06. 15:02:43

@AarPoe:Nem kell valódi fizikának lenni, hiszen a Zelda sem az. De az, hogy "fém" tárgyakat egymáshoz tesznek és van valami fizika jellegű feature-e az fasza. Vagy az említett pajzson snowboardozás.

Ez igen.

Az indie piacon is sajnos inkább a hulladék a több, mint a jobb. A sokak által ajnározott Firewatch-os sem értem. Nyúlfarknyi és nem láttam benne semmiféle "nagy megfejtést". Konkrétan átverve éreztem magam, hogy a Life is Strange kb. 10-szer hosszabb és mégis magas szintű és mégis a Firewatch nem egy 5 eurós játék volt. Mert kb. annyit ért. Vagy annyit sem.

Mi számít indie-nek? A This War of Mine már pl az?

Nem rossz az AAA játék is, van közte értéket. Csak borzalmasan kevés. Én egyik népszerű szériával sem játszottam. Soha. Egy részt sem. Életemben egyetlen AC-vel sem toltam. Max. a Bortherhoodot próbáltam volna ki. Cod? A 2004-essel toltam, de csak a campaign részt a II vh. óta. Minden népszerű sorozat ennyire érdekelt...
Egész egyszerűen nem nekem szólnak.

GalaHU 2020.01.08. 12:00:54

Most értem a végére, íme az én listám, hogy egy kicsit az autószimek is toljuk! ;)

1. Heavy Rain
2. Forza Motorsport 4
3. Last of Us
4. Witcher 3
5. Dirt:Rally
6. Mass Effect 2
7. AC:Black Flag
8. Red Dead Redemption
9. Uncharted 4
10. Limbo

Grath 2020.01.08. 15:30:33

@molnibalage: "Egészen elképesztőnek találnom, hogy mindenki áll leesve tapsol annak, aminek kb. 15+ éve alapnak kéne lennie."

De ha valami tényszerűen nem alap, és egy játék végre megcsinálja, az miért is nem érdemel elismerést?

Grath 2020.01.08. 15:39:46

@molnibalage: Biztos sok válasz van a központi kérdésedre (leegyszerűsítve: miért nem fizikát csinálnak grafika helyett), amiből néhányat biztos te is pontosan tudsz, de egy másik talán nem ennyire egyértelmű. Ez pedig az, hogy jó fizikát csinálni ma valószínűleg nem radikálisan nehezebb, mint jó grafikát - viszont felépíteni úgy egy játékot, hogy abban legyen tényleges játékmeneti értelme is a fizikának az egyelőre ismeretlen terület a legtöbb fejlesztőnek. Nagyon hasonlít ez az AI működésére: tökéletesen célzó (vagy stratégiázó vagy vezető) AIt ma nem rém komplex írni, de az ellen senki nem élvezné a harcot. Az igazi művészet az emberire butított AI megírása, és ez nehéz.

Amit te írsz a fedezékek és az eltérő fegyverek kapcsolatáról az hosszú-hosszú évek óta létezik, rengeteg (jobbára, de nem kizárólag indie) multiplayer shooter van, ami modellez mindent, valahogy mégsem lesz ettől élvezetes az adott játék. Valószínűleg ebben annak is szerepe van, hogy ránézésre egy textúrával borított poligonkupacról még az sem tudja pontosan megmondani, hogy milyen erős fedezék lenne a gyakorlatban, aki esetleg már lőtt párat különféle gépkarabélyokkal - hát még a random user, aki igazi fegyvert csak rendőrök övén látott.

GépBalta 2020.01.08. 18:44:15

@molnibalage: Többnyire szerintem az a gond, hogy ha valós fizika lenne egy játékban, akkor hirtelen túl nagy szabadságot kapna a játékos, amivel a játékdesign egyszerűen nem tud lépést tartani. A legtöbb játékban egy-két előre megtervezett úton megy végig az ember, legfeljebb 1-2 elágazással így elveszik a játékostól a legtöbb döntési lehetőséget, a maradék néhányat meg kezelik a designerek. Ha egy jó "kalandparkot", sztorit, vagy csak egy kellemesen kiegyensúlyozott multis élményt akar az ember, akkor sajnos be kell látni, hogy bár elsőre jól hangzik, hogy az ember egy RPG-vel, tankkal, telekinetikával, vagy kisbaltával átalakítja a pályát, de sajnos nem tűnik még megvalósíthatónak utána is változatlan legyen a játékélmény.

clfo 2020.01.10. 14:39:30

nem tudok vitatkozni stökiék listáival, ezek a játékok nagyon rendben vannak.

notable mentions, talán vmelyik be is férhet az egyik helyére:

starcraft2 (terran campaign az egyik legjobb volt RTS-ben evör)

Red dead 2 (sztem zseniálisan kapcsolták össze a sztoriját a red dead 1-ével de tény h teljesen vegig kell játszani ahhoz h a narratíva kirajzolódjon és az nem 5 perc gametime :)

Overwatch (ha 1 FPS-t kéne választanom az évtizedből, akkor ez lenne)

XCOM 2013 (egy rég elfeledett harcrendszer, folyamatos nosztalgia hangulattal, egyszerűen imádtam)

FeroxX 2020.01.16. 16:44:31

Hú, én nagyon más játékokkal játszottam az elmúlt 10 évben, de épp ezért nagyon érdekes volt hallgatni az adást, mindenképp must play listára raktam ezeket a gameket :)

Az elmúlt 10 évben én már csak casual gamerkedtem. Két három havonta pörgettem csak ki egy játékot, illetve csak PC-n játszom.

Nálam valahogy így nézne ki a TOP 10:

1. Skyrim
2. Metro: Last Light (de úgy igazából az egész Metro széria)
3. GTA V
4. Doom
5. Hellblade: Senua's Sacrifice
6. Subnautica
7. Rise of the Tomb Raider
8. Alien Isolation
9. Firewatch
10. Superhot

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.01.16. 17:44:00

@FeroxX: subnauticás kérdés: befosás megvolt-e az első leviatános randevúnál?
bár ahogy néze a többi játékot, azok közt is van több beszarasztós, szóval lehet immunis vagy az ilyesmire.

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2020.04.11. 21:51:16

Amit szerintem senki nem említett, de nálam minimum top5, az a Mafia 2 (tudom, befejezetlen, de így is hatalmas élmény volt); illetve amolyan kései nevezőként a Fallen Order is nagyon bejött.