HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

2015 legjobb játékai a magyar szakik szerint

2016.01.02. 15:32 Stöki

Boldog új pixeleket mindenkinek! 2016-ban is itt vagyunk, és szokás szerint az év eleji listapornóval kezdünk, vagyis a következő napokban jönnek a múlt év legjobb keresőkifejezései, a podcast kimaradt jelenetei, előbb azonban az év játékai. A blogban már hagyomány, hogy megkérjük a magyar játéksajtó egy-egy prominensét, mondjon véleményt az elmúlt év legjobbjairól (korábbi évek itt: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014). Ezúttal öt kiváló férfi osztotta meg velünk meglátásait: Chris a PC GurutólDino a PlayDome-tól, Grath, az IGN.hu-tól, Liquid a Gamer 365-től és Mazur a Gamestartól (ábécésorrend, semmi más). Nagy-nagy köszönet nekik, hogy időt szakítottak erre.

Idén is kérdésenként összesítve dolgoztam fel a válaszokat, és elmaradt megint a platformok szerinti bontás, mert egyre kevésbé van értelme. Hát akkor csapjunk bele.

1-3. A három legjobb játék 2015-ben (platformtól függetlenül)

Chris:
The Witcher 3: Wild Hunt – Igazából ez nem igényel magyarázatot. Nálam csak azért nem lett GOTY, mert a Cities: Skylines jóval inkább hiánypótló volt számomra.
Pillars of Eternity – Egy olyan vén fasznak, mint én, a Pillars of Eternity maga volt a megtestesült mennyország. Régi Baldur’s Gate-es rendszerre épül, de persze modern köntösbe bújtatva. Rengeteg olvasnivaló, remek karakterek, jó sztori, nagyszerű gameplay.
Tom Clancy's Rainbow Six Siege – Sajnos a szerverek gyengélkedése miatt még mindig szívok vele, de végre egy komolyabb taktikai shooter, amiben fontos a kommunikáció és a csapatmunka. Haverokkal együtt nagyon élvezetes.

Dino:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Fallout 4
Rise of the Tomb Raider

Grath:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Bloodborne
Xenoblade Chronicles X

Liquid:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (PC, PS4, Xbox One)
The Witcher III: Wild Hunt (PC, PS4, Xbox One)
FAST Racing Neo (Wii U)

Mazur:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Bloodborne
Beginner's Guide

4. És ami még ezeknél is jobb volt, azaz GOTY

Chris:
Cities: Skylines (és az After Dark kiegészítő) – Mindig is imádtam a városépítős játékokat, ez pedig simán legjobb a piacon.

Dino:
The Witcher 3: Wild Hunt – Megérdemlik a lengyelek (meg persze a CD Projekt RED magyar tagjai.

Grath:
The Witcher 3: Wild Hunt

Liquid:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Mazur:
The Witcher 3: Wild Hunt

the-witcher-3-wild-hunt-ps4-ps4-36284.jpg

5. legjobb handheld/mobil játék

Chris:
Ilyennel nem játszottam, csak a Tap Titanst nyomom, de azt közel egy éve már. A Fallout Sheltert hamar meguntam, miután hatodszorra is szétcseszték a bázisom a Deathclaw-k.

Dino:
Nem sok ilyennel játszottam, de a hazai felesztésű Daytona Rush és az Into the Circle például egyaránt szórakoztató időtöltés volt.

Grath:
Bravely Second: End Layer

Liquid:
Monster Hunter 4 Ultimate (3DS)

Mazur:
Lara Croft GO

6. legjobb multiplayer játék

Chris:
Tom Clancy's Rainbow Six Siege és Heroes of the Storm – Nem tudtam dönteni, melyik legyen itt a győztes. Utóbbit már egy ideje hanyagolom, de az év első felében beletettem vagy 300 órát.

Dino:
Rocket League

Grath:
Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Liquid:
Destiny: House of Wolves

Mazur:
Destiny: The Taken King

rainbow-six-siege-5v5-or-bust-ign-first_f9mm_1920.jpg

7. legjobb játék, amivel senki nem játszott

Chris:
Cities: Skylines – Gyanítom, hogy az én GOTY játékommal a kutya sem játszott, pedig nem ezt érdemelné. Állandóan akciós áron pörög valamilyen digitális üzletben, tessék megvenni! És ott a SOMA is, amiről mintha senki se hallott volna.

Dino:
Talán a Hard West a vadnyugati téma miatt.

Grath:
Life Is Strange

Liquid:
Mad Max (PC, PS4, Xbox One)

Mazur:
Guitar Hero Live

8. legszarabb játék, amivel mindenki játszott

Chris:
Star Wars: Battlefront – Tudom-tudom, azért ezzel nem játszottak olyan sokan, de akkor is. Rendkívül látványos, de hihetetlenül unalmas multis lövölde, amit egy nap szenvedés után hagytam a fenébe.

Dino:
Hatred – gyakorlatilag csak a körülötte kialakult botrány tette érdekessé.

Grath:
Fallout 4

Liquid:
The Order 1886 (PS4)

Mazur:
Tony Hawk's Pro Skater 5

9. az év leginkább wtf játéka

Chris:
Biztos vagyok benne, hogy akad ennél bizarrabb alkotás is, főleg japán fronton, de a Who's Your Daddy nevű cuccoson eléggé fennakadt a szemem. A játékban egy apukát és egy gyereket irányítunk (kooperatívban), ahol a gyerek dolga az, hogy kipurcanjon, miközben az apuka igyekszik gyerek biztossá tenni a lakást.

Dino:
I Am Bread – az életre kelt kenyérszelet.

Grath:
Criminal Girls: Invite Only

Liquid:
Undertale (PC)

Mazur:
Shower With Your Dad Simulator 2015

10. kazuár különdíj (az év casual játéka, lehet webes is)

Chris:
A Keep Talking and Nobody Explodes-t szerintem tehetjük kazuár kategóriába, egyben mehet a legjobb partijátékok közé is. Mindenkinek ajánlom.

Dino:
A szülőszoba előtti várakozást az Angry Birds POP!-pal sikerült elütni, azóta minden fennmaradó időmet a kisfiam viszi el casual játékok helyett. :-)

Grath:
Three Fourths Home Extended Edition

Liquid:
Bocs, idén kimaradt a kazuár. Jövőre pótlom, ha lesz rá időm. Egyébként: Candy Crush Saga - Elképesztő, hogy egy szimpla Match3-játék a Világ Pénzéért cserélhet gazdát!

Mazur:
Rocket League

metal-gear-solid-5-will-launch-simultaneously-on-p_czwc_1920.jpg

11. az év játékhőse

Chris:
Kétségtelenül Ríviai Geralt.

Dino:
Ríviai Geralt

Grath:
Max a Life Is Strange-ből

Liquid:
Big Boss. Duplán.

Mazur:
Rhys/Fiona (Tales from the Borderlands)

12. az év trendje

Chris:
Open World játékok. A Mad Max, a Witcher 3, a Dying Light, a Fallout 4, a Just Cause 3, a Rise of the Tomb Raider és a Metal Gear Solid 5 után lassan már ciki lesz kiadni olyan játékot, ami nem nyílt világú.

Dino:
Kettő is eszembe jutott, bár mindkettő már korábban elkezdődött, de egyre erőteljesebben vannak jelen a piacon:
- "Adjunk ki befejezetlenül/hiányosan/bugokkal tele egy játékot, aztán valami majd csak lesz (például megvesznek hozzá minden dlc-t, season passt stb., de ha mégse, legrosszabb esetben visszafizetjük a vásárlóknak az árát).”
- Remastered/Definitive/Enhanced/akármilyen verziók kiadása, főleg a mostani konzolgeneráció megérkezése óta tömegesen.

Grath:
Mindenki azt hiszi, hogy tud jó open world játékot készíteni.

Liquid:
Jövőre jön a VR, és most csak minimálisan vagyunk izgatottak, de jövő év végén mindenki erről fog beszélni. Tényleg.

Mazur:
Hogy mennyi és milyen igéretes játék készül VR eszközökre.

13-14. az év legjobb és legrosszabb híre

Chris:
Legjobb: Készül a System Shock 3!
Legrosszabb: Nem vagyok nagy japánjáték-rajongó, de ez a Kojima-balhé még engem is mellbevágott. Főleg a Silent Hill miatt, persze, mert a Metal Geareket ki nem állhatom.

Dino:
Legjobb: Jövőre most már várhatóan minden a VR-ról fog szólni – kíváncsian várom, mit hoznak ki belőle, mennyire terjed el, és mennyire lesz tényleg ez a jövő.
Legrosszabb: Sajnos ez már az év első napjaiban megérkezett: elhunyt a hazai gamer újságírás egyik legszimpatikusabb alakja, Dragon György, azaz Gyu. Pont a napokban akadt kezembe egy Magic kártyalap, amit kb. 18 évvel ezelőtt, csak úgy jópofaságból adott egy kiállításon, ahol talán második alkalommal találkoztam vele. Azt követően aztán rendszeresen váltottunk legalább pár szót, ha egy rendezvényen összefutottunk, ahogy épp az időnk engedte.

Grath:
Legjobb: A Final Fantasy VII remake-jének bejelentése.
Legrosszabb: A Konami megőrült.

Liquid:
Legjobb: Hideo Kojima a Sonynak készít olyan játékot, ami nem Metal Gear.
Legrosszabb: A Konami látványosan és botrányosan szakított Hideo Kojimával.

Mazur:
Legjobb: A The Last Guardian tényleg létezik.
Legrosszabb: A Silent Hills törlése, illetve a konamis szégyenmozdony egész éves száguldása.

1445295200168.jpg

15. a következő év(ek) legjobban várt játéka

Chris:
Az XCOM 2 nálam most elég várós (februárban jön), de szerintem év végén érkezik egy új Battlefield is, aminek már a bejelentését és az első ingame trailerét is jobban várom, mint bármi mást. És persze ott a Doom, a The Division, az Overwatch, a Quantum Break, satöbbi, satöbbi.

Dino:
Cyberpunk 2077

Grath:
Persona 5

Liquid:
Quantum Break (2016 tavasz / Remedy / Xbox One)

Mazur:
Doom/Uncharted 4/Quantum Break

Talán nem meglepő (nekem legalábbis nem volt az), hogy a legtöbbször pozitív értelemben említett játék a Witcher 3, és a játékhősöknél is előkerült Ríviai Geralt. Elképesztően sok munkával összerakott, szuper szerepjáték, csak ajánlani tudom mindenkinek. Szoros befutó volt még a Metal Gear Solid V, aminek némi keserű szájízt ad, hogy az év rossz híreként szinte mindenki a Konami megőrülését és a Kojima-balhét említette. A Bloodborne és a Rainbow Six Siege is többeknek tetszett, az év trendjei pedig a küszöbön toporgó VR (bár ez igazából 2016 trendeje lehet) és a sok open world játék. Előkerült Gyu halála is, ami 2015 első napjainak legszomorúbb eseménye volt. Őt többen megemlítették már a tavalyi válogatásban is - éppen akkor ment el Gyu -, de egyébként biztos mindenkinek oda lehetne írni idén is a rossz hírek közé. 2016 legjobban várt játékának pedig a Quantum Break tűnik (én is ott tolongok a várakozók között).

Szokás szerint kommentekbe jöhet a ti toplistátok.

58 komment

Címkék: közösség besztof játéksajtó 2015 izéi

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr98223878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemecsek ernő áruló 2016.01.02. 16:18:16

Innen onnan elkaptam pár infot, de for dummies össze tudná nekem valaki foglalni a Konami-Kojima balhét, hogy mégis mi az isten történt?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.02. 16:32:39

Nagyon szomorú vagyok, hogy a Life is Strange itt is ennyire alulértékelt...

Kandras 2016.01.02. 17:47:40

@molnibalage: Szerepelt az egyik listán, ez nem elég? Egy egész jó interaktív történetmesélés volt, de hogy év játéka listákon érdemben szerepeljen? Attól szerintem jócskán messze volt. És nem, nem a műfaja miatt, hanem a műfaján belül voltak benne hibák.
Persze nehéz ezt objektíven megítélni, mert ha valakit elkap a történet/szereplők az eléggé be tud fanatizálódni, de azért egy gamer újságíró próbál objektív maradni szerencsére, objektíven szemlélve pedig nem volt év játéka a life is strange.

Kandras 2016.01.02. 17:50:18

@nemecsek ernő áruló: igazából nem tudni, hogy pontosan mi áll a balhé hátterébe, annyit tudni, hogy a Konami és Kojima összekaptak, ami nem példa nélküli.
Ami szinte példa nélküli az ennek az összekapásnak a kezelése volt, a Konami úgy viselkedett, mint egy durcás kisgyerek, innen-onnan levette Kojima nevét, satöbbi, pontos részleteket én se tudok, de a lényeg, hogy úgy tudom a balhé pontos oka, háttere nem ismert, csak a következménye. De majd egy okosabb kijavít. :)

dandartabornok 2016.01.02. 18:29:19

sc2 lotv akkora csalódás lett nekem is, hogy még ebbe a listába se került bele :( :D

Kandras 2016.01.02. 18:41:58

@dandartabornok: nem játszottam vele, de aligha hiszem, hogy bekerülhetne akármilyen is lett, lévén, hogy érdemben nem más, mint az előző 2 rész, amolyan DLC sok kontenttel és noha attól még lehet szuper játék, év játéka szerintem se legyen.
Na és persze az RTS műfaj, mint olyan lényegileg megszűnt fegyverténynek lenni, egyszerűen nem tesznek év játékának egy halott műfajt, újraéledni úgyse fog tőle, most inkább az RPG/open world dominál és a listákon végignézve ez látszik is.

keviny 2016.01.02. 19:37:11

Liquid és Grath jókat írtak.

Amúgy 14. pont: Iwata halála.

nemecsek ernő áruló 2016.01.02. 22:15:10

@Kandras: Akkor jó, te se tudsz többet, mint én. :D Aszittem már én vagyok a balfasz, hogy nem vagyok képes kihámozni a hasznos infot a cikkekből. :)

mazur 2016.01.03. 04:35:02

@keviny: ó basszus, tényleg :(

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.03. 10:48:41

@Kandras: Játszottam a Witcher III-mal is, nagyon tetszett is, de a LiS összessgében maradandóbb és sokkal mélyebb élményt adott.

frensys 2016.01.03. 11:04:53

Engem egyik sem érdekek, csak a messiásként várt need for speed új része, ami nemsokára kijön végre pc-re!!

Köldök_szösz 2016.01.03. 11:21:16

Pedig azért a Viccser nem volt akkora durranás szerintem. Nagyon szép volt az biztos de maga a játék nekem rohadtul unalmas és valahogy olyan nehézkes, nem kielégítő, szórakoztató pl.: a harc benne.
Előző részekkel nem játszottam, lehet hogy csak nem vagyok elég kemény RPG-s azért van ez.

VikMorroHun 2016.01.03. 11:36:31

@molnibalage: Én is így vagyok ezzel. Történet szintjén jóval felülmúlja a Life is Strange a Witcher 3-at, bár ettől még tényleg nem lesz az Év Játéka.

@Túrós: Igen, tud vontatott is lenni, de olyan is volt épp tegnap, hogy elkezdődött egy kocsmai bunyó, jelentkezett egy segítő, mondom neki gyere nyugodtan, kettő kettő ellen sokkal jobb, aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy hirtelen átmentünk igazi harcba, a társam sehol (kiderült, hogy leszúrták), a végén pedig a fél falu nekem akart esni, mert leöltem két kötekedő alakot. Önvédelem volt, de csak egyvalaki tanúsíthatta volna, aki ott maradt a földön. Hoppá. :)

VikMorroHun 2016.01.03. 11:41:47

Ja, ez csak egy egyszerű mellék küldetés vége volt, amiből a börtön után (ahonnan elvileg két módon is lehetett volna szabadulni) kibontakozott a következő...

2016.01.03. 12:40:37

Amikor játszottam vele, mindig az járt az eszemben, hogy a Witcher III az a játék, amire 15 éves koromban vágytam, amitől eldobtam volna az agyam. Csakhogy belegondolva: most is eldobtam, szóval nekem egyelőre ez életem legnagyobb játékélménye.

Kaksi Atomerőmű 2016.01.03. 12:51:27

bocs, egy kis off:

pár éve már nem veszek semmilyen újságot, addig is sokáig csak megszokásból...
felvilágosítana valaki, aki képben van, hogy mazur jelenleg ír valahova?
bónusz kérdés, BZ-ről mit lehet tudni?

Kaksi Atomerőmű 2016.01.03. 12:53:00

@Kaksi Atomerőmű: ja meg akkor már... Ender-rel mi van?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.01.03. 13:18:56

@Kaksi Atomerőmű: Mazur a Gamestarba írogat, hiszen az azt kiadó cég ügyvezetője. Néha szerintem BZ is megfordul még ott, de amúgy őt a 24.hu impresszumában keresd. Ender szerintem nem írogat már, ő más vonalon dolgozik (de lehet, hogy erről ő is ír majd, elő szokott fordulni errefelé).

The reaper 2016.01.03. 13:32:32

Arra mondjuk kíváncsi lennék, hogy Grath-nál miért a fallout 4 lett a legszarabb játék. Értem én, hogy nem hozta az elvártakat (ekkora hipe mellett nem is nagyon tudta volna), de a kötelező minimumnál jóval többet hoz. Leköti az embert, akár napokat el lehet vele baszni. Szerintem ez nem az év legszarabb játékának ismérve...

Athemil · http://garrysmod.blog.hu 2016.01.03. 13:37:22

jó olvasni hogy az igazi újság/cikkírók kifejtetten adták vissza a véleményüket, gáz lenne ha minden kérdésre csak 3 szót röfögne vissza az alany

Köldök_szösz 2016.01.03. 14:39:17

lol Cyberpunk 2077
él még az a játék egyáltalán?

fritoz222 2016.01.03. 15:09:12

MGSV-nél túlértékeltebb izével még soha nem játszottam. Már az intrónál felbaszott hogy 5 másodpercenként a képembe nyomják HIDEO KOJIMA nevét, utána meg kaptam egy rémesen középszerű, dögunalom valamit amiben a mellek fizikájába több energiát fektettek mint egy épkézláb sztori megírásába.

nemecsek ernő áruló 2016.01.03. 15:29:11

@Túrós: Most kezdték fejleszteni, eddig a Witchert tolták, kábé hamarosan elkészülhet az első alfa verzió.

Egyébként ha a Witcher nem tetszett neked, én azt javasolnám, hogy ebben a pillanatban töröld a CP2077-et minden fajta várólistádról. ;)

Grath 2016.01.03. 17:09:39

@The reaper: Szerintem minden tekintetben kolosszális visszalépés volt még a Fallout 3-hoz képest is, nemhogy a New Vegashoz. Egy rosszul felépített (az első órában már van power armor?!), pocsék történetű játék volt, amit a fejlesztők is pontosan tudtak, nem véletlenül nem engedtek senkit a játék közelébe a megjelenés előtt.

A párbeszéd-rendszer nevetséges.
A faluépítés full felesleges, ráadásul nehézkes is.
A történet tele van logikátlanságokkal, ellentmondásokkal.
Ócska, fantáziátlan küldetések.

Plusz ugye a kiírás szerint olyan játék kellett, amivel sokan játszottak. Nyilván volt objektíve sokkal rosszabb játék is, elvégre ma már bármi megjelenhet, de a kategória nem erről szól. A sikeres programok közül számomra (!) ez volt messze a legrosszabb; egy irritálóan gyenge alkotás, ami messze a Bethesda SW leggyengébbike
2004 óta.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2016.01.03. 17:25:00

@Túrós: Nekem sem jött be, borzasztó lineáris és noha open world elvileg, mégsem adata meg ezt az érzetet. Talán nem kellett vón mindig valami hülye erdős ösvényen mászatni és akkor máshogy érzem.

Annak meg örülök, hogy a Fallout 4 csak egyszer jelent meg a listákban, borzasztó lett az a játék...

Nálam a GTA V lett az év PC-s játéka, más nem is nagyon jött be idén, de az nagyon :)

Koszper Gábor 2016.01.03. 18:49:00

@nemecsek ernő áruló: A Konami a Phantom Pain készítése közben kirúgta Kojimát, és levette a nevét a dobozról (miközben a játék MINDEN pályája stáblistával kezdődik és végződik Kojima nevével). Aztán mindenfélét hazudoztak (pl. hogy nem is rúgták ki, hanem csak nyaral, pedig a Konami már feloszlatta Kojima stúdióját is), miközben Kojimát valószínűleg kötötte valamilyen hallgatási és exkluzivitási eskü.

A Phantom Pain nem készült el (az utolsó pályát, sőt, elképzelhető, hogy egy egész fejezetet) kihagytak a játékból, ami aztán a gyűjtői kiadás Bluray lemezére került csak fel félkészen, concept artokkal és szöveges magyarázatokkal kiegészítve.

A Silent Hills, aminek az interaktív teaser demóját mindenki imádta, Kojami fejlesztette volna és Guillermo del Toro írta volna. Ma már ez az ingyenes demó sem elérhető, mintha soha nem is létezett volna.

Kb. ezeket hallottam, de biztos nem teljes a tudásom.

Koszper Gábor 2016.01.03. 18:51:32

A Phantom Pain hogy szerepelhet ennyi embernél mint legjobb játék? Fel nem foghatom. Ennyire nincsenek lopakodós játékok?

bbandi 2016.01.03. 21:39:43

@Grath: IMHO a Bethesda utoljára a Morrowindben írt jó storyt. Az Oblivion elképesztően jól nézett ki a maga idejében, a Fallout 3-mat vitte a franchise, a Skyrim meg tökéletesre csiszolta az open world jelleget (a Fallout NV meg ugye Obsidian). Viszont közben a Bioware csaknem beérte a Skyrim-et ebben a DA:I-vel, a Witcher 3 meg hozta azt, és előbbinek a lore-ja zseniális, utóbbinak meg a sidequest-jei (és nem csak a bloody baron).
Viszont azt hozzá kell tenni, hogy az F4-el csak 1-2 órát játszottam eddig.

Az amúgy érdekes, hogy az F4-et már több ilyen listában láttam a legjobbak és a legnagyobb csalódások között is.

Meg az is, hogy az Undertale itt csak egyszer szerepel, ráadásul wtf kategóriában.

Köldök_szösz 2016.01.04. 10:58:10

@nemecsek ernő áruló: Na azért neee. A CP egy sci-fi cyberpunk cucc , a boszorkányozó meg egy fantasy és nekem főleg az is a nagy bajom hogy nem csípem az ilyen fantasy cuccokat sem játékban se filmben. A Skyrim még elment szódával.

@Tomi from Space
Nekem nagyon tetszett a FO4, a GTA V is de abból hiányoltam ezt azt, illetve a fő sztorivonal sem fogott meg igazán.

nemecsek ernő áruló 2016.01.04. 11:49:08

@Túrós: Nem csíped a fantasy cuccokat úgy általában, és te így megmondod, hogy a Vicser nem volt nagy durranás. :DDDDDDDDDD

Imádom az ilyen mindent jobban tudnak nagyképű megmondóembereket.

Ha nem csíped a fantasyt egyáltalán, akkor milyen alapod van azt mondani, hogy a Vicser nem jó? Aki szereti, az mind csak áradozik róla, én minden egyes mellékküldetést tátott szájjal izgultam végig, haverjaimmal kibeszéltük, melyik történetszál nálunk hogy végződött. A Skyrim konkrétan lóf*sz ahhoz képest, ami a Witcher 3-ban van, minden szempontból. És ez nem vélemény kérdése, ez megvalósítás, és objektív vizsgálódás alapján is így van. A Skyrim csak egy k***a hosszú lineáris mese, a Witcher 3 egy epikus fantasy kaland. Össze sem hasonlítható a kettő.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.04. 13:58:57

@nemecsek ernő áruló: Bizony. A Skyrim fasorban sincsa a W III színvonalához képest. Nem grafikaulag, mert azt nem lehet felróni neki. A Skyrimből szinte semmire nem emlészem, kb. annyira volt maradandó. A W III sztorijára és főbb sidequsetjeire mindig emlékezni fogok.

Teljesen más ligában focizik a kettő. Minden téren.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.04. 14:00:25

@VikMorroHun: 2012 óta nem vettem dobozos játékot, akkor is kár volt a Risen 2 gyűjtőiért, bár a hordóban azóta piát tartok... :)

A LiS-ből megveszem a Steames mellett a gyűjtőit is, mert érdekel. Ez azért nálam mond valamit, mert soha nem csináltam még ilyet. Nálam nagyon betalált a Lis. Ez van. Nagyon kíváncsi leszek a DONTNOD új játékára.

Köldök_szösz 2016.01.04. 19:16:08

@nemecsek ernő áruló:
Ha ugyanezt megcsinálnák sci-fi-ben akkor sem tetszene csak legalább sci-fi lenne...
De nekem pl a Mass Effect-ek sem tetszettek mert elég béna volt benne az irányítás meg valahogy az egész dinamikája nem volt számomra megfelelő. Az meg hogy beszélgetek és lehet egy jót meg egy rosszat mondani nekem nem elég, egy Bethesda játék ennél sokkal több variációt hoz.

Miért lennék megmondóember? Mert leírtam hogy voltam a játékkal? Na most te is leírtad. Akkor most te is az vagy.

nemecsek ernő áruló 2016.01.04. 19:18:52

@Túrós: "Ha ugyanezt megcsinálnák sci-fi-ben akkor sem tetszene csak legalább sci-fi lenne..."
Ezért mondom, hogy kurvagyorsan töröld a CP2077-et minden fajta várólistádról, mert a CP2077 ugyanaz lesz, mint a Witcher 3 (open world epikus, politikai szálakkal feltöltött, legkevésbé sem lineáris kaland orgia)

Ha ez nem tetszik neked, akkor egész biztosra veszem, hogy a CP sem fog.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.04. 21:51:10

Érdekes, mennyire unalmas egy év volt ez, legalábbis a leadott értékelések alapján. De a valóság is kissé lapos volt, ezen nincs nagyon min vitatkozni... Pár drágakő termett, de úgy néz ki, a Bloodborne valószínűleg túl sokat kíván a játékostól ahhoz, hogy kis hazánkban "év játéka" lehessen, még szakmai körökben is. (Fejlettebb játékkultúrákban tarolni fog ebben a kategóriában.) Az "honorary mention"-ök között a Splatoon valahol elfért volna, a Life Is Strange és a Guitar Hero Live magasságában. Vagy ne adj' isten a Mario Maker.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.04. 22:08:35

Everybody's Gone To The Rapture szóba jöhet még, mint "legjobb játék, amivel senki sem játszott" -- olyannyira, hogy feltehetőleg a meginterjúvolt szakik sem. :o

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.04. 22:16:19

@Grath: a Bravely Secondöt japánul nyomtad? :)

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.05. 01:35:19

Kicsit elkezdtem visszamenőleg nézegetni, mikor volt olyan év, hogy több eredeti (nem sokadik folytatás) játék is versenyben lehetett az év legjobbja tiszteletbeli címért. Tavaly csak a Bloodborne említhető, 2014-ben zéró(!) jelölt jöhet szóba, 2013-ban egyedül a Last Of Us. 2012 volt a legutóbbi erős év ilyen szempontból: Dishonored, Xenoblade (nyugaton legalábbis), Walking Dead, Journey - de érdekes módon ezek közül talán csak a Dishonored az, ami megüti a magyar ingerküszöböt.

Nem mondom, hogy egy GTA V, egy Witcher 3, egy Mass Effect 2, egy Skyward Sword vagy az éppen aktuális Mario érdektelen lenne. Ellenkezőleg, ezek nagyszerű játékok. Szintén szeretem a sokkal kisebb címeket, elhangzott pl. tavalyról a Life Is Strange. De azért meglepő, hogy egy ekkora iparág évente talán egyetlen olyan produkcióval áll elő, ami egyszerre tud nagyot újítani és sokakhoz eljutni, egyszerre színvonalas és népszerű lenni. Nem véletlen, hogy rendre több éves dolgokat vesz elő az ember, amikkel korábban valahogy nem foglalkozott -- én például tavaly játszottam végig a Dark Soulst. És ha mondjuk mindezt a filmiparral hasonlítjuk össze (amivel egyébként gazdaságilag nagy előszeretettel szokták a játékipart összehasonlítani), látszik, hogy összességében továbbra is egyszerűen siralmas a művészi hátrány, a kreatív hátrány. :( És ezt a VR sem fogja megfordítani; ahhoz valami egész más kellene.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.05. 11:57:43

@Holnap Kapitány: Hát igen, elég érdekes trend.

Viszont egyes folytatások ennek ellenére, azért kreatívak és komoly fejlődést mutatnak. A Witcher III olyan szintű történetvezetés mutatot fel, olyan sok terjedelemmel, olyan grafikával és voice actinggel, ami páratlan. A 1,2,3 részek közötti fejlődése döbbenetes.

Ez nem olyan, mint amikor az n+1-ik CoD vagy más izé jön ki.

Grath 2016.01.05. 18:25:03

@Holnap Kapitány: igen. nyilván nem értettem mindent, de azért lehetett követni mindent (alapfokon vagyok japánból, de egy jó kanjiszótárral minden megoldható :))

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.05. 21:51:45

@Grath: le a kalappal! :) Én is gagyogok japánul, de egy JRPG-t szótárral végignyomi, az nem csekély elszántság.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.05. 22:08:57

@molnibalage: persze, van a "folyamatos tökéletesedés idővel" trend, a japánok különösen jók ebben. A Witcher 3-mal én nem játszottam még komolyan, ahogy most elnézem, 2017. előtt nem is fogok. De majd jön...

A_G_A 2016.01.06. 01:45:57

Alig érdekelt valami a 2015-ös évben.

FC4 bár jó volt, de annyira nem mint amire számítottam, egyszerűen bele lehetett fulladni a mellékküldetésekbe, csak néhány mellékszereplő volt szimpatikus. A Wolfenstein Old Blood sem sikerült annyira, de azért megmaradtak. Ezekre nem adnék helyezést.

Szerintem;

Év játéka:
Nincs.
(Cities Skyline sem tetszett, ha már felmerült.)

GOTY:
Dettó

Mobil játékok:
Egyértelműen a Xash3D, ami az eredeti és a Gold Source Half-Life 1-et is futtatja. Erre már vagy 10 éve várok. Elvileg más is megy vele, mint multiban a CS 1.6. A többnyire orosz nyelvű honlapjukon hosszú a lista. Nem emulátor hanem wrapper. A HL1 pl. ≈70 fps-el megy.
Itt lett volna még a Tomb Raider 2 meg az Iron Force, ami egy mobilos World of Tanks, de csak úgy a 15-ös szintig szórakoztató, utána átvált erősen pay2winné.

Legjobb multiplayer:
Verdun. Imádom az első világháborús cuccokat.

Amivel senki sem játszott:
Life is Strange. A Dontnod simán megvesz bármivel a Remember Me után. Főleg, hogy kihagyták a legrosszabb részt az előző alkotásukból, a harcot. Nehéz azonosulnom a nekem már túl fiatalos világgal és a főszereplővel, de attól még belefér az év játékaiba.

Legszarabb, amivel mindenki.
Ez valszeg a Fallout 4. Itt fent van valami vitaszerű ment róla, hogy miért lett s̶z̶a̶r̶ roszz. Én ugyan nem tudom, bele sem néztem, de azért a Steam review-k a játék adatlapja alatt jelenthetnek valamit. Alig találni pozitívat: store.steampowered.com/app/377160/
A Battlefront ugyanez.

WTF játék:
Túl sok volt belőle. A Catlateral Damage talán, vagy a Shower.

Casual:
Agar.io? Nálam egyik sem. Ezek sosem érdekeltek.

Az év hőse:
B.J. Blakowicz mint mindig :)

Év trendje:
Zero day patch. Elvileg a warez ellen. Amire a válasz a warezvilágból; Patchek jelennek meg a tört cuccokhoz. Azonnal, vagy a hivatalos patch megjelenése előtt.

Legjobb hír:
Steamen Linux alá 1600+ játék jelent már meg.
Legrosszabb: Lemmy meghalt. Ok, játékos téma, Ian Murdock is meghalt (a SteamOs alapja a Debian. A Debiant ő alapította).
Még játékosabb téma: Iwata is meghalt.
Nem ennyire szörnyű, de játékos: A Square Enix egy raklap pénzért csak Xbone-ra akarta megjeleníteni az új Tomb Raidert. Aztán mégsem csak arra. Aztán mégis. Végül kiderült, hogy a csak ideiglenes exkluzív. Szóval mostanra csúsztatták...

Legjobban várt:
Nem is tudom. A Tomb Raidert vártam még tavaly. FC Primal is érdekel valamennyire, de lehet megint Retró évem lesz mint már sokszor. Tavaly is inkább pár éves cuccokat találtam amik jók voltak.
Illetve, a Dishonored 2 mindenképp érdekel, az első rész nálam az örök ranglistán is az első ötben van. Kicsi az esély az ezévi megjelenésére.

Fura amúgy a dolog, mert sok helyen írták/mondták, hogy milyen kemény gamer évünk volt, míg nálam pont az ellentkezője érződött. Itt fent is mindig leírja Stöki, hogy „Platformfüggetlen lista, mert egyre kevésbé van értelme”. Pont nem. A fenti felsoroltak nagyrésze csak konzolos. Én, és itthon még sokan PC only-k vagyunk. A Witcer3-nál pl. várom, hogy megjelenjen végre az általam használt rendszeren is (Linux), mert bejelentették arra is. Amíg nincs, addig meg sem nézem. Valszeg szerintem is nyerne. Ez pont ugyanolyan mint a Rise of the Tomb Rider, amiről már fentebb írtam. Biztos, hogy nem csak egy helyen merülne fel ha nem lenne ez az egybe mindent szavazás, és megjelent volna a többire is.
Állítólag a GTA5 is nagyon jó lett és tavaly jelent meg. PC-re. Fenti helyezése: 0 :)

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.06. 08:40:49

@A_G_A: hát azért annyira sokat ne képzelj az új Tomb Raiderről! Semmi sincs benne, ami korábban már ne lett volna (ellentétben pl. az "új" GTA-val) Ez egy brand, és kész.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.06. 08:53:00

@A_G_A: a GTA V-öt szerintem sem lehet 2015-ös játéknak tekinteni. Az egy 2013-as játék, amit 2015-ben portoltak pécére -- addigra már több mint 40 milliót eladtak belőle a világon.
Ha ilyen "év legjobbjai", "iparági trendek" stb. témák vannak szóban, azokat csak krossz-platform alapon lehet megközelíteni... Ha Linux alól nézed, a felhozatal 10%-át látod, jó esetben. Sajnos.

VikMorroHun 2016.01.06. 09:06:25

@nemecsek ernő áruló: Azért én tudok egy szempontot, amiben a Skyrim toronymagasan felülmúlja a Witcher 3-at. Az előbbihez kiadtak egy hivatalos, nagyon részletes fejlesztőkészletet, amivel olyan játékká lehet alakítani, amilyenné akarjuk (ha valaki nem elégedett vele). A Witcher 3-hoz szintén ígértek ilyet, aztán csak egy fapados, parancssorból kezelhető valami lett belőle, amit lényegében egy QuickBMS scripttel már a modderek is megoldottak.

Ráadásul a Skyrimben ha valaki egy scriptelt modot használ, azt csak be kell másolni a megfelelő könyvtárba, és kész. A Witcher 3 ilyenkor megpróbálja újrafordítani az _összes_ scriptet, ami a játékban van - aztán vagy sikerül neki, vagy nem. Én pl. emiatt voltam kénytelen leragadni az 1.08.4-es változatnál (DLC-k kiestek). Vagy frissítem a játékot, és lemondok néhány alapvető hiányosságot javító/pótló beépülőről...

nemecsek ernő áruló 2016.01.06. 09:37:54

@VikMorroHun: Játékot modolni az első végigjátszás előtt...

"néhány alapvető hiányosságot javító/pótló"
Érzésem szerint olyan dolgokról kell "lemondanod", amit éppen a patch-ek javítottak. A free DLC-k eleve óriási tartalmat adtak hozzá a játékhoz, kb befejezték azt, amit a kiadási határidő miatt nem lehetett.

VikMorroHun 2016.01.06. 11:09:18

@nemecsek ernő áruló: Kimaradt DLC-k alatt a két nagy kiegészítőre gondoltam. Az ingyenesekből többet is felraktam. Egyébként ilyenekről kellene lemondanom, mint gyors utazás bárhonnan (most nem kell elcaplatnom egy útjelző tábláig), illetve nincs sebesség korlátozás a városokban lovagolva. :) Ja, a legnagyobb játéktervezői hibát (nyílt világú szerepjáték XP levonással bünteti azokat, akik letérnek a fő küldetésszálról, és elkezdik felfedezni a világot) javító beépülőt is hatástalanította, amikor próbaképpen felraktam az 1.10-es frissítést.

nemecsek ernő áruló 2016.01.06. 11:13:19

@VikMorroHun: Soha nem használok gyorsutazást a witcherben, nem lehet rendesen lootolni, ha igen.
A városokban minden további nélkül szoktam vágtázni, ezt nem nagyon értem, hogy mi.
Az XP levonós mókával meg nem találkoztam, ezt kifejthetnéd, én simán össze-vissza kalandoztam a világban, csinálgattam a mellék-küldetéseket, egyszerűen semmi olyat nem tapasztaltam, ami erre utalna.

VikMorroHun 2016.01.06. 12:53:38

@nemecsek ernő áruló: Nem tudom, mi a helyzet a legfrissebb verzióban, mindenesetre 1.08-ig bezárólag a játék nem engedte, hogy a nagyobb városokban teljes sebességgel lehessen vágtázni. Ügetni lehetett, de ha lenyomtad a bal shiftet, kaptál egy hibaüzenetet. Az XP levonás meg akkor jelentkezik, ha legalább hattal átlépted az adott küldetéshez ajánlott szintet. Ilyenkor szürkére vált a küldetés címe a naplóban. Tehát egy 100 XP-s kalandért kapsz kb. 5-20 XP-t.

nemecsek ernő áruló 2016.01.06. 13:29:08

@VikMorroHun: A legújabb verzióban már lehet vágtázni a városban, megnyomva a kontrolleren az "A" betűt, a parasztok ugrálhatnak félre előled. Azt meg már értem, hogy miért nem találkoztam az XP levonós cuccal, mert én csak a zöldeket csinálgattam folyamatosan, általában mindig kiválasztottam a legalacsonyabb szintet igénylőt, és kb sorban mentem. Érdekes. De valószínű értem a viselkedés miértjét, hiszen egy jóval alacsonyabb szintre tervezett kaland nem kihívás már, így XP se jár érte annyi. Kérdés, hogy piros jelzésű küldetést ha abszolválsz, akkor magasabb XP jár-e érte... Asszem, ezt alkalmasint megkísérlem megnézni. :D

A_G_A 2016.01.06. 15:22:05

@Holnap Kapitány: Legkisebb részben érdekel ha nincs valamiben új vagy forradalminelem, viszont a története nagyon jó. Azért láttam belőle pár percet, és van benne újítás.
Arról bizonyos Linuxos egy százalékról mindig mennek a fejtegetések meg a viták. Elvileg hibahatár körüli 1% a pc-s Linux felhasználók száma. Gyakorlatban meg nem ezt látni. Emlékszem évekkel ezelőtt az egyik MMO-ban véletlen beszélgetésből indult el egy szabályos distrowar, ki melyiket használja, az miért jobb mint a másiké, pedig addig azt hittem vagyunk kb. hárman. A nyári LAN partynkon 40-40-20 arányban Linux, win, Mac voltak az oprendszerek, Ok nem voltunk sokan. A browseres statisztikákba mindig beleszámolják a sokmilliárd kínai felhasználót az Xp-ikkel, meg a munkahelyi kényszerrendszereket. A reális felhasználószám globálisan olyan 5% körüli. Összehasonlításképp, ennyi felhasználóért egy magyar cég mindent megtenne.
Mint írtam 1600+ cím van a Steamen Linux alá, Xbone-ra feleennyi nem jelent még meg. AAA címből kb. 50. Ez még nem tarol piacot, de siralmastól már bőven távol van.

Sokszor hallom ezt a kifogást, hogy a GTA5 már 2013-as, ezért nincs helye a mostani listában. Ez ugyanazt erősíti amint fentebb fejtegettem a Tomb Raiderrel. Már rég kiderült, hogy a jelenlegi top konzolok nagyjából a felét tudják adni egy mai átlag gamer PC teljesítményének. Elég megnézni egy Candyland videót a youtube-on. A későbbi Pc portok egyrészt általában az összes korábbi kiegészítőt megkapnak mindenféle javítással együtt, másrészt brutálisan szebbek szoktak lenni. GTA5-nél még beugrott a jól működő multi is. Nem várok mást a Square Enixéktől sem.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2016.01.06. 20:43:53

@A_G_A: ne viccelj már a Tomb Raider történetével kapcsolatban! Ha volt valaha lapos, kiszámítható sztori, akkor ez az. Még azok is a játék gyenge pontjaként említették, akik egyébként nagyra értékelték a technikai kidolgozottságát. Egyetlen csavar van benne, az első órában kábé - és még az is totál sablonos.
A konzol vs. pc műbalhéba én nem szállok be. :) Egyszerűen tény, hogy az iparági szereplők jelentős része nincs ott pc-n, Linux alatt meg pláne nincs ott. És vannak, természetesen, akik csak pc-n vannak jelen, tehát ez is egy komoly önálló szegmens. Felbontás, FPS különbségek iparági szinten teljesen érdektelenek, ezek arra jók, hogy az egyszeri júzer "buzulhasson" velük, ha óhajt. A moddolásnak, ami mindig elsősorban pc-alapú, van jelentősége az iparág számára (bár ezt pont nem említetted).
süti beállítások módosítása