Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Shoot'em upban nehéz forradalmit mutatni a műfaji adottságok miatt. Mész, lősz, a grafika legyen fasza, és az máris félsiker. Az Ikaruga viszont 17 éve nagyon megbolygatta a zsánert, és hogy a nagy ötlete mennyire működik ma, azt kipróbáltuk most többféle verzióban. És okoskodásunkhoz hozzácsaptunk egy toplistát is, szerintem az eddigi legkreténebb kategóriaválasztással. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Az Ikaruga 2001-ben jelent meg először játéktermi gépként, a Sega kiadásában. A fejlesztő a Treasure volt, amit 1992-ben alapítottak volt konamisok, és a Segának dolgozva olyan klasszikusok kerültek ki a kezük alól, mint a Gunstar Heroes, az Alien Soldier vagy a Radiant Silvergun. A rendező Iucsi Hirosi volt, a producer Maegava Maszato, a vezető fejlesztő pedig Szuzuki Jaszusi.
A játék fejlesztéséről az a legérdekesebb sztori, hogy Iucsi nem főmunkaidőben készítette nagyon sokáig, mert akkoriban a Sin and Punishmenten dolgozott - de annyira nem hagyta nyugodni az ötlete, hogy szabadidejében nekiállt ikarugázni. Az alkotókra leginkább két korábbi saját játékuk volt hatással. Az egyik a már említett Radiant Silvergun (1998), ami szintén shoot'em up volt, és amiben annál több pontot szerezhettél, minél több ugyanolyan színű ellenfelet lőttél le zsinórban. A másik a Silhouette Mirage (1997) nevű 2D akció-platformer, amiben a főhősnek más képessége volt, ha jobbra fordult, és más, ha balra - az ellenfelek pedig kétféle frakcióhoz tartoztak, és figyelni kellett arra, hogy mindegyiket a megfelelő képességgel csapjuk meg.
A fenti játékmenetbeli elemeket egyesítette az Ikaruga, aminek sztorijára nem érdemes szót vesztegetni (jófiú harcol a rosszak ellen), a játékmechanikájára viszont annál inkább. Az egész játék a fekete-fehér polaritásra épül. Repülőnk lehet fekete és fehér, és mindig olyan bogyót lövünk, amilyen színűek vagyunk éppen (a két állapot között bármikor lehet váltani). Az ellenfelek is feketében vagy fehérben érkeznek és lőnek. A trükk az, hogy ellentétes színű lövedékkel sokkal jobban sebezzük az ellenfeleket, mint ahogy mi is ellentétes színű lövedékektől halunk meg. Viszont ha olyan színű lövedékkel találkozunk, amilyenek éppen vagyunk, nemhogy nem halunk meg, hanem még egy spéci fegyver energiáját is tölthetjük. És ha még ez sem lenne elég: a Radiant Silvergun is visszaköszön, vagyis jól járunk, ha zsinórban több ugyanolyan színű ellenfelet szedünk le. Az öt nagy pályából az elsőt iderakom, működés közben minden világos lesz:
Persze általában egyszerre vannak fekete és fehér ellenségek és lövedékek a játéktérben, szóval a lövöldözésen túl arra is kell figyelni, hogy folyton a nekünk kedvező módon váltogassunk a fekete és fehér állapot között (kooperatív módban meg lehet beszélni valamilyen leosztást). Főellenségek is vannak, és naná, hogy fossák magukból a rengeteg fekete és fehér bogyót egyszerre - legyőzésük jóval taktikusabb feladat, mint a legtöbb shoot'em up főszörnyeié.
Amikor a játék megjelent, eleinte elég vegyes fogadtatása volt Japánban: egyszerűen túl furcsa volt az akkori shoot'em upokhoz képest. Aztán 2002-ben jött a Dreamcast-, 2003-ban pedig a GameCube-verzió, és egyre több ember ismerte fel, hogy az Ikaruga a shoot'em up műfaj egy fontos reformját hozta össze. Szóval ha lassan is, de sikeres lett, és nagy hatással volt sok későbbi japán lövöldözős játékra. Azóta Xbox 360-, PC-s és Switch-verzió is készült, és érdemes kipróbálni, 17 évvel a megjelenése után is remek szórakozás.
És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk, a téma pedig annyira kretén, hogy hasonló toplistát garantáltan nem találni a neten (vagyis a szokásosnál is jobban szenvedtünk, amikor összeállítottuk): a 10 legjobb játék, aminek hétbetűs címe van. Persze ezt pontosítani kell még több oldalról, és ezt meg is tettük a következőképpen:
- A teljes, eredeti, dobozon szereplő címet vettük figyelembe (tehát az alcímes játékok kiestek).
- Szóköz nem számít betűnek, de bármilyen írásjel igen (tehát kiesik az L.A. Noire a pontok miatt, de a Far Cry 5 okés).
- Számoknál a dobozon szereplő írásmód számít, és a több betűből álló római számok annyi betűnek számítanak amennyiből állnak (tehát a Fable III már nyolc betű).
- HD, Pro, stb. kiadásnál ezek az utótagok is számítanak, ha szerepelnek a címben.
- A listában - mint általában - nem retrózunk, vagyis tízévesnél fiatalabb játékokat is be lehet tenni.
Nem volt egyszerű, mert egész sok hétbetűs játék van, kimaradt például a Banshee, a Syberia, az Outcast, az Outlaws, a Payday 2, a Rodland, a DJ Hero 2, a Tekken 3, a The Sims, a Shenmue, a Smash TV, a Frogger vagy éppen a Gradius. Végül a következőket hoztuk össze, csodálatos 5 egyezéssel (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Journey (2012) 2. Ikaruga (2001) 3. Fallout (1997) 4. Lumines (2004) 5. Portal 2 (2011) 6. Fable II (2008) 7. Mother 3 (2006) 8. Destiny (2014) 9. Pikmin 3 (2013) 10. Far Cry 3 (2012) |
1. Fallout (1997) 2. Journey (2012) 3. Portal 2 (2011) 4. Pac-Man (1980) 5. Fable II (2008) 6. SimCity (1989) 7. Katakis/Denaris (1988) 8. Quake II (1997) 9. Far Cry 3 (2012) 10. Okami HD (2006) |
Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb hétvégén lesz Checkpoint, egy új vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
- Checkpoint Mini #76 - MegaRace 2
- Checkpoint Mini #77 - Gordian Tomb + TOPLISTA: A 10 legjobb német játék
- Checkpoint Mini #78 - Total Annihilation és TA: Kingdoms
- Checkpoint Mini #79 - Carmageddon
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Pusztai Zsolt, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, SnakeHipsBoy, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek