HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Checkpoint Mini #80: Ikaruga (+ a 10 legjobb játék hétbetűs címmel)

2018.08.11. 22:49 Stöki

cpmini_80.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Shoot'em upban nehéz forradalmit mutatni a műfaji adottságok miatt. Mész, lősz, a grafika legyen fasza, és az máris félsiker. Az Ikaruga viszont 17 éve nagyon megbolygatta a zsánert, és hogy a nagy ötlete mennyire működik ma, azt kipróbáltuk most többféle verzióban. És okoskodásunkhoz hozzácsaptunk egy toplistát is, szerintem az eddigi legkreténebb kategóriaválasztással. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

Az Ikaruga 2001-ben jelent meg először játéktermi gépként, a Sega kiadásában. A fejlesztő a Treasure volt, amit 1992-ben alapítottak volt konamisok, és a Segának dolgozva olyan klasszikusok kerültek ki a kezük alól, mint a Gunstar Heroes, az Alien Soldier vagy a Radiant Silvergun. A rendező Iucsi Hirosi volt, a producer Maegava Maszato, a vezető fejlesztő pedig Szuzuki Jaszusi.

A játék fejlesztéséről az a legérdekesebb sztori, hogy Iucsi nem főmunkaidőben készítette nagyon sokáig, mert akkoriban a Sin and Punishmenten dolgozott - de annyira nem hagyta nyugodni az ötlete, hogy szabadidejében nekiállt ikarugázni. Az alkotókra leginkább két korábbi saját játékuk volt hatással. Az egyik a már említett Radiant Silvergun (1998), ami szintén shoot'em up volt, és amiben annál több pontot szerezhettél, minél több ugyanolyan színű ellenfelet lőttél le zsinórban. A másik a Silhouette Mirage (1997) nevű 2D akció-platformer, amiben a főhősnek más képessége volt, ha jobbra fordult, és más, ha balra - az ellenfelek pedig kétféle frakcióhoz tartoztak, és figyelni kellett arra, hogy mindegyiket a megfelelő képességgel csapjuk meg.

A fenti játékmenetbeli elemeket egyesítette az Ikaruga, aminek sztorijára nem érdemes szót vesztegetni (jófiú harcol a rosszak ellen), a játékmechanikájára viszont annál inkább. Az egész játék a fekete-fehér polaritásra épül. Repülőnk lehet fekete és fehér, és mindig olyan bogyót lövünk, amilyen színűek vagyunk éppen (a két állapot között bármikor lehet váltani). Az ellenfelek is feketében vagy fehérben érkeznek és lőnek. A trükk az, hogy ellentétes színű lövedékkel sokkal jobban sebezzük az ellenfeleket, mint ahogy mi is ellentétes színű lövedékektől halunk meg. Viszont ha olyan színű lövedékkel találkozunk, amilyenek éppen vagyunk, nemhogy nem halunk meg, hanem még egy spéci fegyver energiáját is tölthetjük. És ha még ez sem lenne elég: a Radiant Silvergun is visszaköszön, vagyis jól járunk, ha zsinórban több ugyanolyan színű ellenfelet szedünk le. Az öt nagy pályából az elsőt iderakom, működés közben minden világos lesz:

Persze általában egyszerre vannak fekete és fehér ellenségek és lövedékek a játéktérben, szóval a lövöldözésen túl arra is kell figyelni, hogy folyton a nekünk kedvező módon váltogassunk a fekete és fehér állapot között (kooperatív módban meg lehet beszélni valamilyen leosztást). Főellenségek is vannak, és naná, hogy fossák magukból a rengeteg fekete és fehér bogyót egyszerre - legyőzésük jóval taktikusabb feladat, mint a legtöbb shoot'em up főszörnyeié.

Amikor a játék megjelent, eleinte elég vegyes fogadtatása volt Japánban: egyszerűen túl furcsa volt az akkori shoot'em upokhoz képest. Aztán 2002-ben jött a Dreamcast-, 2003-ban pedig a GameCube-verzió, és egyre több ember ismerte fel, hogy az Ikaruga a shoot'em up műfaj egy fontos reformját hozta össze. Szóval ha lassan is, de sikeres lett, és nagy hatással volt sok későbbi japán lövöldözős játékra. Azóta Xbox 360-, PC-s és Switch-verzió is készült, és érdemes kipróbálni, 17 évvel a megjelenése után is remek szórakozás.

És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk, a téma pedig annyira kretén, hogy hasonló toplistát garantáltan nem találni a neten (vagyis a szokásosnál is jobban szenvedtünk, amikor összeállítottuk): a 10 legjobb játék, aminek hétbetűs címe van. Persze ezt pontosítani kell még több oldalról, és ezt meg is tettük a következőképpen:

  • A teljes, eredeti, dobozon szereplő címet vettük figyelembe (tehát az alcímes játékok kiestek).
  • Szóköz nem számít betűnek, de bármilyen írásjel igen (tehát kiesik az L.A. Noire a pontok miatt, de a Far Cry 5 okés).
  • Számoknál a dobozon szereplő írásmód számít, és a több betűből álló római számok annyi betűnek számítanak amennyiből állnak (tehát a Fable III már nyolc betű).
  • HD, Pro, stb. kiadásnál ezek az utótagok is számítanak, ha szerepelnek a címben.
  • A listában - mint általában - nem retrózunk, vagyis tízévesnél fiatalabb játékokat is be lehet tenni.

Nem volt egyszerű, mert egész sok hétbetűs játék van, kimaradt például a Banshee, a Syberia, az Outcast, az Outlaws, a Payday 2, a Rodland, a DJ Hero 2, a Tekken 3, a The Sims, a Shenmue, a Smash TV, a Frogger vagy éppen a Gradius. Végül a következőket hoztuk össze, csodálatos 5 egyezéssel (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Journey (2012)

2. Ikaruga (2001)

3. Fallout (1997)

4. Lumines (2004)

5. Portal 2 (2011)

6. Fable II (2008)

7. Mother 3 (2006)

8. Destiny (2014)

9. Pikmin 3 (2013)

10. Far Cry 3 (2012)

1. Fallout (1997)

2. Journey (2012)

3. Portal 2 (2011)

4. Pac-Man (1980)

5. Fable II (2008)

6. SimCity (1989)

7. Katakis/Denaris (1988)

8. Quake II (1997)

9. Far Cry 3 (2012)

10. Okami HD (2006)

Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb hétvégén lesz Checkpoint, egy új vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180806.png

További támogatóink:

Kiss András, Pusztai Zsolt, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, SnakeHipsBoy, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

27 komment

Címkék: podcast toplista arcade ikaruga checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1514164083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

itelethozo · http://itelethozo.blog.hu 2018.08.11. 23:00:19

Legjobb hétbetűs játék?
HoMMIII
:D

Beni Janzsó 2018.08.12. 00:53:26

Sziasztok! Majd ha jön a Shenmue 1-2 Remastered és a Yakuza Kiwami 2, akkor lehetne top 10 japán játék.

Dr.OG 2018.08.12. 06:11:40

Ahogy látom, kimaradt az URIDIUM .

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.08.12. 07:33:26

a legjobb hétbetűs játék a dúm.

Flankerr 2018.08.12. 11:32:31

Igazi őrült lista :D

Grath 2018.08.12. 13:39:12

@Beni Janzsó: túl konzervatív lista lenne az :)

Winter is coming 2018.08.13. 08:20:52

Hétbetűs játékok, amik nekem anno a retro korszakban tetszettek és nincsenek benne a listában:

Robocop - főleg játéktermi verzióban, nem tudom van-e alcíme, ami kizárná a hétbetűsek közül.
A VHS korszakban a film után baromira be tudta szippantani az embert, és egyik nyáron a zsebpénzem jelentős része Robocopra ment el. A másik része a Cadillacs and Dinosaurs-ra :)

Krakout - nincs sok sztori, csak a golyókkal ki kell ütni a téglákat, de mint a Tetrist, ezt is végtelenségig tudtam tolni :)

Tetris 2 - azért, mert a Tetris csak 6 betű :) Nem játszottam vele sokat, de az első résszel rengeteget. :)

iceddawn 2018.08.13. 09:56:00

Egy játék a közelmúltból, amit pár év múlva lehet klasszikusként fogunk emlegetni: Cuphead

ZakMcKracken 2018.08.13. 10:46:17

Kedvet is kaptam egy kis Ikaruga-hoz.

Steam-en meg is vettem anno akciósan, de nem volt nagyon türelmem hozzá. Tán majd most lesz...:D

John J Barron 2018.08.13. 12:04:19

Szerintem a The Sims is megfelel a kritériumnak. Nem valószínű, hogy sokan rajongunk érte itt, de jelentős mérföldkő volt.

AarPoe 2018.08.13. 15:44:20

The Last Ninja + a 10 legjobb "The"-vel kezdődő játék!
Így természetesen nem marad ki a The Great Giana Sisters sem! ;)

GépBalta 2018.08.13. 15:52:13

Kénytelen vagyok letörni a Far Cry 3 főgonosza iránti kölcsönös lelkesedéseteket, mert valójában az FC3 főgonosza volt az egyik leggyengébb, legklisésebb, gonosz akit valaha kitaláltak.

Grath 2018.08.13. 20:34:54

@GépBalta: Nagyon kevés gonosz tudja, hogy ő főgonosz. Nagyon kevés főgonosz tudja, hogy értelmetlen, amit csinál.

Balfars 2018.08.14. 03:14:00

Far Cry 3 kapcsán kiről is beszélünk amúgy? Vaas-ról akit mindenki a főgonosznak tart (beleértve a saját marketingeseiket is) vagy a főnökéről akit a dramaturgia szerint kéne annak tartanunk révén ő hal meg később?

AarPoe 2018.08.14. 09:53:10

Á, a 2. szigeten meghaló főgonosz jelentéktelen volt szerintem. Itt biztosan mindenki Vaas-ra gondol, ill. az őt játszó Michael Mando zseniális játékára (igen, tényleg róla mintázták 1/1-ben!)
A linket nem hagyta elküldeni, de érdemes rákeresni a nevére...

Andrews 2018.08.14. 19:25:45

Hm szép és jó ez is de mikor lesz már AZ az interjú??? :)

Egy mesterrel értitek! :D Már kiváncsi vagyok rá!

B-Bird 2018.08.15. 21:00:13

Steam -n Lumines Remastered van. (ördögemodzsi)

B-Bird 2018.08.15. 21:07:18

Amúgy tényleg érdekes ötlet volt a Top 10 kategória, gondolkodásra ösztönöz... viszont amikor láttam az új részt, de a teljes címet még nem, azt hittem, hogy Top 10 Shoot'em up lesz.

B-Bird 2018.08.15. 21:27:32

Nekem nem toplista, de az ősrégi lemezeim között találtam hirtelen pár 7 karakteres címet:
Volfied, Platoon, Pitfall (Nem az ATARI féle felkiáltójeles), Mega Man, 3-Demon, Aladdin (jóó, mondjuk hivatalosan nekik ott van a Disney's előtag is), Mice Men, Gunboat (mondjuk ez top lenne nálam), El-Fish, Rampart, Fintris, Quatris

Grath 2018.08.16. 13:29:31

@Stöki: Bitch, please. Amikor megjelent a Remastered, leszedték az eredetit. Bizonyíték: store.steampowered.com/news/1537/

Beni Janzsó 2018.08.21. 20:54:33

Sziasztok! A Square Enix-ről nem terveztek a későbbiekben egy adást?

Grath 2018.08.25. 20:18:55

@Beni Janzsó: Square-ről és Enixről külön lesz szerintem, de ha az előbbi cég indulása érdekel, itt olvashatsz róla: retro.land/final-fantasy/

Stefan Derrick 2018.09.09. 01:33:41

@Stöki: Most azt lehet kapni, de pl. nekem a "sima" Lumines van meg Steamen, mert még 2009-ben vettem.
süti beállítások módosítása