HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #42: Lufis Tamadas (Pooyan)

2017.06.11. 13:52 Stöki

cpmini_42.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A mostani játék kakukktojás, mert igazából csak poénból tettük be a műsorba, de végül ezt egyáltalán nem bántuk meg. Régi Commodore Világ-olvasók emlékezhetnek arra, hogy egy olvasó egyszer LUFIS TAMADAS néven hivatkozott egy ügyességi játékra - nyilván így volt meg neki (ilyesmi akkoriban nem volt ritka, nekem a Wizard of Wor DUNGEON néven figyelt az egyik kazettámon). A játék valódi címe Pooyan volt, és mi is többször emlegettük már az évek során - gondoltuk, itt az ideje kipróbálni (sajnos kis hanghibákkal sikerült a felvétel, elnézést ezért). Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Kezdjük rögtön egy legendaoszlatással. Itt elolvasható az ominózus olvasói levél (Boksz címmel), az 1990-ben megjelent, 8. Commodore Világból. Ebben egy Sebők Gábor nevű arc azt kérdezi, hogy a játékban miért a birka fogja a nyilat. Az a helyzet, hogy az nem birka, hanem disznó, az 1982-es játéktermi eredeti sztorija szerint ugyanis egy disznócsalád kismalacait rabolgatják el gonosz farkasok, és az anyakoca feladata, hogy megmentse kicsinyeit. Szóval nem birka, hanem disznó.

pooyan_cover.jpg

De hogy egy valódi érdekességgel szolgáljak: a Pooyan egy fejlesztőlegenda alkotása, aki akkoriban persze még ismeretlen volt. Fudzsivara Tokuro az elkövető, és ő nagyon kicsiben kezdte: játéktermi gépek szekrényeit festegette, mielőtt fejlesztő lett. Ez a váltás éppen 1982-ben történt a Konaminál, és pont a Pooyan volt az első komolyabb játéka. Aztán 1983-ban el is hagyta a Konamit, és 13 termékeny évet húzott le a Capcomnál, ahol olyan játéktermi klasszikusokat alkotott, mint a Commando (igen, az, amiről a C64-játékot konvertálták), a Ghosts'n Goblins vagy a Bionic Commando. Később több Mega Man-játékot is összehozott, illetve megcsinálta a Sweet Home-ot, ami az első Resident Evil alapja lett, Fudzsivara pedig az egyik vezető fejlesztője - emlegettük is a nevét a Resident Evil-adásban. Szóval ő próbálgatta oroszlánkörmeit egy malacos játéktermi játékkal. A Pooyan alapötlete a Konaminál úgy indult, hogy kell "valami malacos játék" (hogy miért éppen malacos, az már a múlt ködébe vész), a vezetőség ötleteket várt a dolgozóktól, és Fudzsivaráé nyert.

Az említett disznócsaládra a farkasok lufival támadnak, először fentről lefelé ereszkedve, majd lentről felfelé. Mamamalac egy sertésmeghajtású liften megy fel-le, és nyíllal igyekszik kilőni a lufikat, hogy a farkasok lepotyogjanak. Ha a pálya első szakaszában túl sok farkas jut le, akkor felmásznak egy létrára, és lelökik a kocát, ha pedig a második szakaszban túl sok jut fel, akkor rádobnak egy követ. Vannak bónusz pályák is... és igazából lényegében ennyi a játék, hiszen 1982-t írunk. Viszont az akkori játéktermi cuccokhoz képest egész összetett játékmenet volt ez azzal a bonyolítással, hogy nem direkt a farkasokat kellett lőni, hanem alájuk, illetve föléjük célozva a léggömböket (volt egy power up is: néha egy-egy darab hússal a farkasokat is meg lehetett küldeni). Most kipróbálva teljesen jól szórakoztunk vele, az egyszerű játékmenet meglepően jól működik ma is, persze nyilván nem több órás kikapcsolódásra. 

A játék nyugatra a Stern Electronicsen keresztül került. Ez egy családi vállalkozás volt: a Stern család 1977-ben vásárolt meg egy Chicago Coin nevű, 1931-ben alapított flippercéget, és elkezdett videojátékokat is gyártani. Aztán saját fejlesztéseik is voltak (az 1980-as Berzerk a legismertebb, igazi klasszikus), és persze licenceltek keletről nyugatra, például a Pooyant. 1985-ben tönkrementek, mert a Nagy Videojátékkrach őket is elsöpörte, de 1994-ben az egyik Stern új céget alapított, a Stern Pinballt, ami azóta is működik.

A Pooyan elég népszerű volt a játéktermekben, és 1983-ban egy táblás társasjáték is készült belőle. Azt persze mondani sem kell, hogy a Pooyan a játéktermekből kiszökött mindenféle konverzióban, a malacokat a szerényebb grafikával birkásító C64-verzió mellett volt mindenféle egyéb az Atari 2600-ról a NES-en át még a Tomy Tutorig is. Legutóbb az Xbox 360 Game Roomjában is felbukkant, illetve 2013-ban egy őrült rajongó VIC-20-változatot is készített belőle. Aki pedig játszott a Metal Gear Solid: Peace Walkerrel, az emlékezhet a Pooyan-küldetésekre, amikben szintén lufikat kellett lövöldözni.

Legközelebb pár nap múlva lesz Checkpoint Mini (nem kell rá egy hetet várni), aztán csőben van még egy E3-értékelő adás meg egy vendéges is. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170611.png

További támogatóink:

Kiss András, Kéménczy Kálmán, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, dabdam, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Lassányi Tamás, Zelenák Zoltán

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

22 komment

Címkék: retro közösség podcast arcade checkpoint mini pooyan

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4812568799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krcsirke 2017.06.11. 14:22:10

Sárga kazisba megvolt, remek játék volt, igaz nem tudott hosszútávon lekötni.

Rudymester · http://retrofaktor.blog.hu 2017.06.11. 15:04:31

Életem 3. videojátéka. Anno sokat kerestem, mert a címre nem emlékeztem, csak a kulcsfigurákra. Persze én is birkára emlékeztem... Amikor meglett emulátoron és meghallottam a zenét és a hangokat, egyből ott voltam 8 évesen 1989-ben, a Flamingó sörözőben Lepsényben. A söröző már nincs meg, de az emlékek itt vannak a fejemben. Szuper választás, szerintem a mai napig leköti az embert 15 percre és arcade játék mivolta miatt jó is így.

flamer 2017.06.11. 17:12:18

Én meg egészen eddig abban a hitben éltem, hogy láncot lő ki, mert C64-en az a hús leginkább annak látszott.

Grath 2017.06.11. 18:26:49

@flamer: azt hiszem kimondhatjuk, hogy a C64 verzió nem volt - grafikailag - a lehető legpontosabb port :)

Flankerr 2017.06.11. 18:37:22

Simán letagadhatna 10 évet, tényleg meglepően jónak tűnik még ma is :)

Majom a Földről 2017.06.11. 20:14:47

Nálunk KISMALAC néven futott :)

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2017.06.12. 10:32:44

A WoW-ot mi is csak Dungeonnak hívtuk. :D

.DnP. 2017.06.12. 19:00:43

100 évvel ezelőtt hogy oldották meg a sprite multiplexet C64-en?

Chessterfield 2017.06.12. 20:48:50

Izé... jó lesz ez így, hogy a támogatók névsora már most kétszer olyan hosszú, mint maga a poszt? Mi lesz később?

Nem negatív kritika, csak kérdezem...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.06.12. 21:01:55

@Chessterfield: Hát amit ígértünk, azt be is tartjuk. :) De tervezek egy redizájnt, hogy egy sorba három támogató is elférjen. (Illetve az egész blognak nagyon érik egy redizájn, esetleg szélesebb cikkekkel.

Di Patrone! 2017.06.12. 22:04:18

Ezzel a játékkal még a 80-as évek közepe táján találkoztam, voltam vagy 10 éves, emlékeim szerint Siófokon, egy áruházszerűségben, egy lépcsőfordulóban volt felállítva az arcade gép, és állandóan nyüzsögtek körülötte. Teljesen lenyűgözött, szinte a megszállottja lettem. Nem emlékszem hol volt és hogy kerülhetett abba az áruházba vagy mibe, mindenesetre maradandó élmény volt.

AtomCamel 2017.06.13. 11:34:22

@Di Patrone!: Áááá...! Ezt nem hiszem el! :-)
Életem egyik első face-to-face coin-up -os géppel való találkozása Siófokon volt, a Sió áruházban (2 emelet közt, a lépcsőfordulóban - igen :-)) - ez a Payoon -os gép volt meg valami Forma 1 -es.
A Payoon -ost nem is igazán értettem, hogy mi-micsoda és miért, csak annyi, hogy lövöldözni kell benne. Játszani nem játszottam. A játék demózását bámultam tágra nyílt szemekkel vagy fél órát. Abban az időben nekem ez bőven elég volt. Utána hónapokig el voltam ezzel az élménnyel :-)(Nem győztem mesélni szeptemberben az iskolában - egy alföldi faluban laktunk. Se számítógép, secoin-up -os gép. Sehol.)
Hmm... régi "szép" (???) idők... :-)

Di Patrone! 2017.06.13. 12:04:54

@AtomCamel: Írd már meg légyszi melyik faluban laktál-
zoltankoves@yahoo.com az e-mailem

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.06.13. 13:46:04

A támogatók nevét tényleg Bozai "A HANG" Józsefnek kellene felolvasni, mekkora királyság lenne már!
És a végén hozza tehetné, hogy

"Checkpoint! Ha nem ismered a Checkpoint podcastet, nem ismersz semmit! Checkpoint! Nagy pixelek, lézercsodák, varázslat! Hát persze, hogy a Checkpoint is az IDDQD blog kontetntje! Checkpoint!"
:D

GalaHU 2017.06.14. 14:16:54

Ősi keleti bölcsesség: "Lényeg hogy a Pooyan napon legyen!"... :)

Savior 2017.06.21. 12:48:57

Azt nem tudja valaki (esetleg Ő maga), hogy Apai Márton támogató avatarja honnan van? Nagyon ismerősnek tűnik...

Savior 2017.06.21. 12:55:08

Igazából most megnéztem az intrót, és abból úgy tűnik, hogy a Pooyanok a kislány malacok, akiket elkaptak (ugye a japán spórol a többes számmal), a Buuyanok a fiúk(?), és ezen felül van Mama. Szóval nem voltatok igazán pontosak. :)

Savior 2017.06.21. 14:19:56

@Stöki: thx! Mondjuk a képek alapján már nem tudom eldönteni, hogy megvolt-e, vagy még csak nem is láttam soha. :)

thinkEdem 2017.06.22. 15:26:33

@Stöki: A szelesebb cikkeket erosen tamogatom, jelenleg a blog jobb oldalan a feher mezo olyan szeles, mint a blog maga. :-S Pedig nem is teljes kepernyon hasznalom a browsert...
(BTW, ket TibiUr van, vagy csak ketszer kerult fel, kulonbozo avatarokkal? :D )

Kit Fisto 2024.09.10. 19:47:30

Ezt én két perc alatt megunnám. Amikor elkezdtem nézni a videót, azt hittem, majd lesz még más pálya is, csak így kezdődik. Néztem egy darabig, Aztán gyanút fogtam, végighúztam az egeret a pozíció csúszkán és látom, hogy végig uganez marad. Hihetetlen, hogy van aki ezzel játszott. Ilyen izgalmas célért küzdött. Ezek le akarnak ereszkedni, de majd én lelövöm őket, és akkor lepottyannak, kitörik a lábuk há há. Tartalmas!
(a Pong a funkcionális grafikájával sokkal jobb volt)
süti beállítások módosítása