Húbazmeg rovatunk mai adásában egy szent őrült egyszerre játszik a NES-es Super Mario Bros 1, 2, 2J (ez a 2 japán verziója, ami más mint az amerikai), és 3 részével. Egy kontroller, négy játék. Ez persze alapjáraton lehetetlen, itt jön képbe a TAS, vagyis tool-assisted speedrun: a négy játék emulátoron fut egyszerre, extrém módon, akár a képkockáról képkockára léptetés szintjéig lelassítva, hogy a jóember tudjon váltogatni a játékok között, és látszólag egyszerre nyomni a gombokat mind a négyben (a videóban aztán vissza van gyorsítva a játékmenet normálra). 10 perctől a legdurvább, amikor egyszerre három bossharcot nyom le.
Bevallom, felmerült bennem, hogy csak egy otromba április elsejei tréfa ez a videó, és drukkoltam is rendesen, hogy ne az legyen, mert annak roppant ízléstelen lenne. Most, két nappal elseje után már biztosnak tűnik, hogy valódi, csak rosszkor posztolták a készítői. Ismerkedjünk hát meg Brolyval, Texas egyik legjobb Street Fighter-játékosával, akit egy versenyen interjúvolt meg a Cross Counter TV:
Ugyan az áprilisi álhíreknek nem vagyunk elkötelezett hívei (sőt), a tavalyi válogatáshoz hasonlót idén is kaptok, mert pénteken volt néhány nagyon vicces kamu bejelentés és olyan videó, amin hangosan lehet röhögni.
Persze idén is a Blizzard vitte a prímet, például bejelentették az Office-ból ismert idegesítő gemkapocs Wow-os megfelelőjét, a Dungeon Helpert, egy új kiegészítőt, a Tomb of Immortal Darknesst (amiben csak töksötét helyszínek vannak), ezen kívül megjelent a WoW-hoz a 4.1.11-es patch, Starcraft II-höz pedig a 1.4.11-es, csupa izgalmas újítással (ez utóbbiban a Colossusnak például már öt lába van, mert néggyel bénán nézett ki). A legjobb azonban kétségtelenül a Kinecttel irányítható Starcraft II, persze ebben is a koreaiak a legjobbak:
A Core Designról a játékosok többségének Lara Croft jut eszébe, a cég leghíresebb játéka ugyanis a Tomb Raider. Az viszont kevésbé közismert, hogy a női Indiana Jonesnak volt egy 8-bites nagypapája is, az előző heti szavazás nyertese, Rick Dangerous. A párhuzam különösen annak fényében adja magát, hogy Lara eredetileg férfi főhősnek készült. Itt az ideje, hogy Rick is tiszteletét tegye a Heti retróban.
Ha valakinek kedve támadna otthonra összebarkácsolni egy ilyet, a készítők előzékenyen szolgálnak hozzá útmutatóval. Kell majd 900 led, egy csomó további random alkatrész, meg némi szabadidő és kézügyesség. Szuperneed kategória.
A rákospalotai Csokonai Művelődési Központ olyan a hazai játékgyártásnak, mint Andy Warhol lakása a New York-i művészvilágnak. Itt találkoztak a legelvetemültebb hazai (vagy legalábbis fővárosi) játékrajongók. Magazinok, játékfejlesztő csapatok vezetik vissza a Csokiig az eredetüket, ugye éppen nemrég írtuk meg, hogy az Imperium Galactica fejlesztői is itt találkoztak, de például az 576-os Balogh Zsolt is rendszeres Csoki-látogató volt.
A Csoki hangulatát az elmúlt években egy kiállítás próbálta megidézni, amit a Sakmanként elhíresült Szakács Gábor szervez. A tavalyin ott voltam, írtam róla riportot az Indexre, ide meg egy mechanikus kézikonzolról posztoltam, a helyszínen pedig összefutottam pár nagy öreggel, Lazával, Vári Zolival (idén Brazil is ott lesz, ha minden igaz). A jobboldali hirdetési felületen már feltűnhetett, hogy idén is lesz egy nagy adag nosztalgiázás III. Retro video- és kvarcjáték-kiállítás néven. Most hétvégén lehet menni (tehát április 2-3.) 10-18 óráig, a pontos cím XV. kerület, Eötvös u. 64-66. A belépő ugyanannyi, mit tavaly volt: gyerek/diák 300, felnőtt 500, családi(3 fő) 1200 forint. Menjetek, nézzétek, játsszátok, vasárnap valószínűleg én is kinézek. Akit bővebben érdekel a dolog, kattintson a hirdetésre vagy ide.
Alighanem Hitchcock óta nem csinált senki ilyen durva madaras filmet, a kamutrailer műfaj egyik legjobbját üdvözölhetjük a Minesweeper és a Tetris után.
Pénteken megígértem az Imperium Galactica-cikkben, hogy külön posztot kaptok arról, miért nem készült el az Imperium Galactica III, illetve hogy miért volt helyette két másik űrstratégia három fejlesztőcégtől. A történet tanulságos, és egyik szereplője sem lehet büszke rá.
Repüljünk vissza 2000-be, amikor még egészen más volt a magyar játékfejlesztés helyzete, mint ma. Az egy évvel korábban megjelent Imperium Galactica második része elég nagy siker volt, díjakat is nyert, nem csak a magyar játékosok szerették. Nem meglepő hát, hogy felbukkantak a Digital Reality mellett más játékfejlesztő csapatok, akik szerettek volna hasonlóan nagyot villantani. Például a Philos Laboratories, ami 2000 márciusában a Theocracy című átlagos RTS-sel mutatkozott be. És már létezett a Stormregion is, javában dolgoztak a 2001-ben megjelent S.W.I.N.E.-on (bár nekik nem lesz szerepük a sztoriban).
A héten elég sokat foglalkoztam azzal, hogy kapcsolatba lépjek a THQ-val a mostanában bejelentett Saints Row: The Third okán - sajnos sikertelenül. Viszont ha már lesz új Saints Row, akkor akár a heti játékcsaj is lehetne valami ehhez köthető, így esett, hogy a héten Tera Patrick eddig talán kevésbé ismert felét mutatom meg.
Aki esetleg szatyorban töltötte az elmúlt 5 évet, annak elmondom, hogy a Saints Row az egyik legsikeresebb GTA-klón a piacon, bár meglehetősen szélsőségesen oszlanak meg róla a vélemények: van, aki szerint alávaló szar, és akadnak olyanok, akik a valós sandbox-játékmenetet látják benne, hiszen Stilwaterben, az őrületnek helyet adó nagyvárosban tényleg mindent megtehetsz, kezdve a saját társaid járásmódjának beállításától addig a pillanatig, amikor egy fordított üzemű szippantós kocsival járod a rivális banda területét. A Volition nevű csapat sosem ment a szomszédba a pihent ötletekért, és bár nem mindenki van oda a sorozatért, azért a kiadó valószínűleg nem sokat törődik a negatív véleményekkel, elég nekik az a több mint hatmillió vásárló, aki eddig rájuk szavazott.
A nap videója a BoingBoingtól érkezett, csodás gameover-animációgyűjtemény, mellbevágó 8-bites prüntyögős Mad World-feldolgozással aláfestve (ez szólt anno a Gears of War trailere alatt is).
A Heti retróban néha előfordul, hogy nem találok elég háttérinfót az általatok megszavazott játékról, mert az csak a mi régiónkban volt kultikus siker (mint a Defender of the Crown, aminek ugye magyarok készítették el a spectrumos verzióját). Ilyenkor jobb híján arról szoktam írni, milyen volt a játékmenet, miért szerettük annyira a programot. A most tárgyalt opusznál erre nincs szükség. Pontosan tudjuk, milyen volt a játékmenet, mert mindenki játszott vele. És pontosan tudjuk, miért szerettük annyira: mert az első igazán profi magyar játék volt. Természetesen az Imperium Galacticáról (és a folytatásáról) van szó, ami a múltkori szavazáson még a Heroes of Might & Magicet is lenyomta. Megkerestem néhány alkotót, akik szívesen meséltek arról, hogyan is kezdődött az egész – atyaúristen, már – húsz évvel ezelőtt.
Mert bár az Imperium Galactica csak 1997 márciusában jelent meg, a teremtés első napja valamikor 1991-ben volt – akkortájt a rákospalotai Csokonai művházban, a „Csokiban” gyűlt össze a játékos szubkultúra színe-java. Itt ismerkedett meg néhány fiatal, akik elhatározták, hogy csinálnak egy játékot. 15-16 évesek voltak, de nagyon lelkesek, iskola mellett vágtak bele a nagy feladatba, egy Supremacyhoz hasonló űrstratégia fejlesztésébe. Kiss István és Kistamás János programozott (előbbi a pc-s, utóbbi az amigás verziót), Fodor Tamás volt a grafikus, Kreiner Tamás pedig a zenei teendőket látta el (remélem, senkit nem hagytam ki). Meg kell még említeni Fehér Gábort alias Masellt, aki mindenféle egyéb ügyeket intézett, írogatott a Guruba, így voltak jó sajtókapcsolatai is, később pedig ő lett a Digital Reality vezetője.
A first person shooterek főgonoszainak nemzetisége jól mutatja, ki most az általános ellenségkép a nyugati világban, ahol a videojátékokat készítik és fogyasztják: nem meglepő módon a kínaiak és az oroszok.
A játék, ami nekem egészen addig egy vicc lesz, amíg a kezembe nem vehetem, elméletileg hosszú, mármint rekordhosszú (14 év, azért az már lassan egy teljes játékosgeneráció) fejlesztési idő végén elméletileg május elején jelent volna meg. Nos, Randy Pitchford, a Gearbox Software főnöke pont erről beszél a lenti videóban.
Oké, ez most kivételesen tényleg jó videó, elüti a dolog élét, de én már azon sem lepődnék meg, ha poénból, vagy a nagyobb hírverés miatt packáznának velünk...
Utolsó kommentek