Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Egészen hihetetlen, hogy már a Mini nevű kis podcastnyúlványocskánk is elérte a másfélszázadik adást. Ebből az alkalomból annyiban rendhagyó adást készítettünk, hogy olyan játékról beszéltünk, ami nem jelent meg soha. Azért nem, mert kaszát kapott nem sokkal a premier előtt - igaz, ettől még az utóbbi pár évben bárki végigjátszhatta a kb. 98 százalékban kész verzióját. Mi is elkezdtük. Högyeim és orkjaim, a Warcraft Adventures! Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Blizzard Adventures ötlete valamikor 1996 elején született meg, és kellett hozzá a cég akkori helyzete is. A Blizzardot akkor éppen a Davison & Associates vásárolta fel, aminek volt egy Capitol Multimedia nevű, főleg gyerekjátékokkal és egyszerűbb kalandjátékokkal foglalkozó cége is. A Capitol vetette fel, hogy a Warcraft brand (ami akkor csak a két Warcraft stratégiai játékból állt) simán megállná a helyét egy szép rajzolt kalandjátékban is. Aztán megjegyezték azt is, hogy ja, amúgy itt van egy Animation Magic nevű, bostoni székhelyű, amerikai-orosz vállalat, ami a miénk, és rajzolt kalandjátékokat szokott csinálni (a borzalmas CD-i-s Zeldákat például).
A Blizzardnál aludtak egyet az ajánlatra, és úgy ébredtek, hogy ez nem is olyan rossz ötlet. 1996-ban még pont mentek a kalandjátékok, főleg a rajzfilmes grafikájúak, a Warcraft Adventures pedig jó kezdőlépésnek tűnt ahhoz, hogy a Warcraft márkát kiterjesszék más műfajokra. A Warcraft-fejlesztők közül leginkább Bill Roper és Chris Metzen vett részt a munkában, előbbi producer volt, utóbbi a sztorit és a cselekményt hozta össze, de ezen túl igyekeztek minél kevésbé leterhelni magukat a projekttel ott Kaliforniában. A programozást és a grafikát az Animation Magic készítette Bostonban és Szentpéterváron, egy ponton pedig már a dél-koreai Toon-Us-In stúdió is besegített az átvezető animációk készítésében.
A négy városon (és három kontinensen) átívelő projekt logisztikai rémálom volt, Roperéknek sokkal jobban bele kellett ásniuk magukat, mint azt eleinte remélték, a munka pedig lassan haladt, részben minőségi okok miatt (egyszer például a blizzardosoknak ki kellett utazniuk az oroszokhoz, hogy elmagyarázzák, pontosan mi lenne az elvárás, és miért nem jó az, amit eddig csináltak). A legnagyobb gond talán az volt, hogy nem akadt a csapatban olyan vezető fejlesztő, aki kente-vágta, hogy mitől működik egy kalandjáték. Bár ambiciózus volt a vállalás - egy olyan kalandjátékot akartak összehozni, ami felveszi a versenyt a Lucasarts-kalandokkal, a minta a Full Throttle és a The Dig volt -, Metzenék is bizonytalanul mozogtak az új terepen. A Warcraft Adventurest az 1997-es karácsonyi szezonra akarták kiadni, de amikor ez nem sikerült, és látszott, hogy még sok a meló a játékkal, a Blizzard felbérelte a már akkor kalandjáték-legendának számító Steve Meretzkyt (Infocom, Legend), hogy világítsa át a projektet. Meretzky két hétig éjt nappallá téve dolgozott, Metzenék el voltak ájulva a tudásától és attól, milyen jó javaslatai vannak - aztán semmit nem fogadtak meg abból, amit Mereztky mondott, inkább 1998 májusában, másfél év munka után lelőtték a projektet.
Ennek egyik oka az volt, hogy az átvilágítás arra mutatott rá, még legalább fél év, de inkább 8-9 hónap kellene ahhoz, hogy a Warcraft Adventuresből énekes halott legyen, és még akkor sem lesz egy olyan játék, amitől úgy hasra esnek a kritikusok, mint mondjuk a közben megjelent Starcrafttől. A Starcraft sikere is átírta a Blizzardnál a prioritásokat, és az sem volt mellékes körülmény, hogy megjelent a Curse of the Monkey Island, egy rajzfilmes grafikájú kalandjáték, ami sokkal szuperebb volt, mint amit a Warcraft Adventures remélhetett - és még így is megbukott. Aztán kijött a Grim Fandango demója, azt sejtetve, hogy a kalandjátékok a 3D irányába fognak elhúzni. A kegyelemdöfés pedig egy befektetői meeting volt, ahol bemutatták a nagyjából kész játékot, és mindenki csak húzta a száját. Utólag teljesen érthető, hogy a Blizzard miért dobta kukába másfél év munkáját: egyszerűen nem akartak egy magas minőség alá menni egy kockázatosabbá váló piacon. Pedig a Warcraft Adventures már szinte teljesen kész volt.
Persze a játékosok elég nagyot csalódtak, kisebb netes botrány kerekedett a döntés miatt, petíciók, miegymás. 2016-ban aztán vigasztalódhatott, aki esetleg azóta is szomorkodott: egy orosz fórumra felkerült egy majdnem kész build, amiből hiányzik pár hang és zene, meg néhol bugos, de azért végigjátszható. Mi most belekezdtünk, és azon túl, hogy eleve érdekes egy elkaszált videojátékot évtizedekkel később kipróbálni, kalandjátékként sem rossz. De nem is olyan nagyon jó: a történet komolyságához képest a játék humora infantilis, a fejtörők pedig hol bugyuták, hol nehézkesek. A legjobb része talán a sztori, ami aztán a Warcraft Adventures későbbi nagy öröksége is: Metzen itt azt akarta elmesélni, hogy egy emberek által felnevelt ork harcos, Thrall hogyan talál magára és őseire, és hogyan lesz az emberek ellen fordulva népe vezére. A történetet később megírta egy regényben a Ravenloft-könyveket is jegyző Christie Golden, aztán a Warcraft III cselekménye is épített rá, a 2016-os Warcraft-filmben pedig az előzményeit láthatjuk. Szóval Thrall meséje tényleg egy jó kiindulópont volt a Warcraft-brand kiterjesztéséhez, csak éppen kalandjátéknak nem durrant (volna) nagyot. Aki kipróbálná, az Internet Archive-on megtalálja.
Legközelebb kb. egy hét múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:
- Checkpoint Mini #147: SiN
- Checkpoint Mini #148: Jak and Daxter
- Checkpoint Mini #149: Wizard + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos varázsló
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb és patex 1987.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek