Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Jövőre harmincéves lesz a Scorched Earth, ami számomra elég felfoghatatlan. Mintha csak tegnap lett volna, hogy tesómmal egymás ellen csapattuk a legelső pécémen (286-os AT). Ritka, hogy egy ennyire régi játékkal ma is szinte ugyanolyan szórakoztató játszani, mint amikor megjelent, de a Scorched Earth ilyen program. Legalábbis nagyjából erre jutottunk Grathtel, amikor megint kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Ez az adás talán az eddigi legrövidebb Checkpoint Mini, mert olyan nagyon sokat nem lehet beszélni erről a játékról, és hát írni sem. Létezik ez az egymást tankokkal lövöldöző, aránylag statikus és nem túl bonyolult körökre osztott műfaj, ami még a hetvenes években indult játéktermekből, aztán C64-en elég sokaknak megvolt az Artillery Duel, a zsáner legnépszerűbb mutációja pedig a mai napig csiszolgatott Worms sorozat. Na, egy ilyen játékot írt 1991-ben Borland C++-ban egy Caltechen tanuló amerikai informatikahallgató, bizonyos Wendell Hicken.
Hicken előtte sem, utána sem csinált nagyon játékokat, mert komolyabb informatikai alkalmazások érdekelték (a LinkedIn-profilján meg sem említi a Scorched Earthöt), de ezzel a DOS-os aprósággal csak sikerült beírnia magát a játéktörténelembe. Tegyük hozzá, hogy a Scorched Earth érezhetően egy ügyes, de nem játékipari profi programozó munkája, ezt már a címképernyőn megjelenő "the mother of all games" (azaz "minden játék anyja") felirat is jelzi. A játék ugye 1991-ben készült, amikor az öbölháború is zajlott, és akkoriban Szaddám Huszeinnek volt egy sokat idézett fenyegetése: azt mondta, hogy ha amerikai katonák iraki földre lépnek, "minden ütközet anyja" várja őket - Hicken valamiért jó ötletnek gondolta utalni a diktátornak erre a kijelentésére.
A Scorched Earth sikerének titka semmiképpen nem a grafika (a letisztult a legpozitívabb jelző, amit mondani lehet rá), és nem is a zene (pc speakeres prüttyögés), hanem a sokrétű, gördülékeny játékmenet. Egészen addig az artilleryműfajban jellemzően egyféle (vagy legalábbis kevés) fegyverrel lehetett irtani egymást, Hicken viszont telepakolta mindenféle ötletes fegyverrel a játékát. Kis rakéta, nagy rakéta, napalm, atombomba, még nagyobb atombomba, talajbontó fegyverek, talajjal eltemető fegyverek - ez mind volt a Scorched Earthben, és ezzel korántsem teljes a lista, ráadásul a fegyverek mellett akadtak a játékmenetet tovább bonyolító, egyéb taktikai cuccok (például tankvédő pajzs vagy az ejtőernyő, ami megóvta a tankot a magas zuhanásoktól). És persze ott volt még a talaj fizikája: minden lövés után leomlottak azok a pixelek, amik alatt űr tátongott, és ezt is ki lehetett használni a lövéseknél. Mindezt aztán Hicken még nyakon öntötte rengeteg beállítási lehetőséggel, átírható győzelmi üzenetekkel és persze egy bolttal, amiben a lelőtt tankokért kapott pénzen lehetett a körök között fegyvereket venni.
Hicken a Scorched Earthben főleg programozási kihívásokat látott, akár a talaj viselkedésére, akár az egyes fegyverek működésére vagy a szél szimulálására gondolunk - de ösztönösen vagy véletlenül ráérzett, mitől működik ez a műfaj, és ki sem lehetett robbantani a szobatársait a gép elől, amikor a játék tesztelhető formába ért. Aztán shareware-ként elkezdett terjedni, és évekig a Scorched Earth volt "A" Tankos Játék. Több verzióváltást megért később, de lényegét tekintve nem változott, igazából bármelyiket érdemes ma is kipróbálni. Mert ugyan 1995-ben jött a Worms a minden korábbinál viccesebb és profibb artilleryjáték, amiben a "tankok" már el is mozogtak, de ettől még a Scorched Earth szépen öregedett. Ma is önfeledt vigyorgásokat tud kiváltani, ha hot seatben sikerül egyszerre 2-3 haverunk (vagy akár a gépi ellenfelek) tankját lebombázni. Szóval nagyon ajánljuk, Hicken oldaláról is beszerezhető.
Mivel ez rövid Mini volt, kevesebb mint egy hét múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
- Checkpoint Mini #127 - Panzer General
- Checkpoint Mini #128 - Litil Divil + TOPLISTA: A 10 legjobb rajzfilmgrafikás játék
- Checkpoint Mini #129 - Albion
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Krumplifej, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, ZolTanGa, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi és Tamás.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek