HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Amikor a játékok először szólaltak meg

2012.10.20. 10:37 Stöki

A Kotakun találtam a lenti videót, amiben ötven példát hallunk arra, hogy milyenek voltak az első beszélt mondatok, digitalizált beszédhangok a videojátékokban. Akad köztük néhány klasszikus, és így visszanézve elég vicces, hogy egy időben a kiadók mennyire erőltették, hogy a játék neve el is hangozzon („Blades... of Steel”).

Viszont fájó hiányérzetet hagy maga után a videó, mert csak konzolokkal foglalkozik, számítógépekkel és játéktermi arcade gépekkel nem. Pedig a beszélő játékok legelőször ez utóbbiakon jelentek meg. Gyakran emlegetett példa az 1980-as Berzerk az akkoriban nagy számnak számító robothangjaival. A Kotaku szerint elég drága volt 1980-ban szintetizált beszédet tenni a játéktermi gépekbe, szavanként nagyjából ezer dollár. A Berzerkben volt vagy húsz.

Szintén 1980-as cucc a Wizard of Wor is, amit sokan C64-ről ismerünk, de az eredeti program bizony játéktermi gép volt, és ebben is voltak hangok:

Az első otthoni konzol, amin a digitalizált beszéd megjelent, az Intellivision volt. Egy külön modult kellett megvásárolni a konzolhoz, ez az Intellivoice nevű kiegészítő cartridge tette lehetővé, hogy a játék megszólaljon. 1982-ben volt mindez, és a Space Spartans volt az első játék, ami támogatta az Intellivoice-ot. Vicces ma belehallgatni, de belenézni is – azok az űrhajók gyanúsan hasonlítanak a Tie Fighterre.

És persze ne maradjon ki az idén harmincéves Commodore 64 se. Úgy tudom, ennél a gépnél egy hardverhiba is hozzájárult a gépi beszédhez: hangerőváltáskor zizzent kicsit a hang, és a sűrű hangerő-változtatásokkal lehetett olyan zizegést előidézni, ami aztán beszéddé állt össze. Ezt több játék is kihasználta, például a Myth és az Impossible Misison, az utóbbit tettem ide, mert annak a bevezetője igazi klasszikus. „Another visitor... Stay awhile... stay forever!”

Persze a kommentekben jöhetnek még hasonlók. Nektek mi volt az első élményetek a beszélő játékokkal?

64 komment

Címkék: retro zene videó impossible mission wizard of wor

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr984859271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sikitomi 2012.10.20. 10:47:25

mission impossible of course :D mi mas? :D
viszont ez mar kemenyen durva, amit a draga c64-esbol kihoztak: www.youtube.com/watch?v=MDrqBYkco-Y

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.10.20. 11:38:01

Nekem meghatározó élmény volt, amikor először indítottam el Norton Commanderből a PERES című játékot (Perestroika a.k.a. Toppler), és felharsant az "Ejj, te bunkócska, te drága" c. örökzöld mozgalmi dal, Gorbacsov tűzfoltos fejével a háttérben (a foltról egyébként meg voltunk győződve, hogy bármikor letörölhető, mint a Csupasz pisztolyban).
A játék végén meg csacsacsáztak a szőrös lábú szörnyek :)
www.youtube.com/watch?v=_IpYuXJ6u6A

Még a 89-es CYCLES (ejtsd: cicles) az, amivel annyit játszottam anno, hogy a PC-speakeres intrózenéjét a mai napig szoktam dúdolni: (pitty-pitty pipitty...)
www.youtube.com/watch?v=PfysximByUQ&feature=related

DarthJDG 2012.10.20. 11:48:04

A C64 sajnos kimaradt az életemből, de tisztán emlékszem, mikor 10 évesen mikor először hallottam megszólalni a PC speakert a Barbarianben és a Leaderboard Golfban, valamint volt valami Nowspeak nevű screen reader is. Aztán sikerült szereznem egy PC speaker drivert Windows 3.1-re amivel fantasztikus minőségben szóltak a WAV file-ok. :)

No és persze mikor megkaptam az első Sound Blaster "kompatibilis" Sound Galaxy hangkártyámat és felcsendült a Prince of Persia 2 full digitalizált narrátoros intrója... wooooow!

agyameldobom42 2012.10.20. 12:17:52

Asszem ehhez most tul fiatal vagyok: a PCnk parhuzamos portjaba eleg hamar kerult valahonnan fusiban forrasztott CoVox. Gondolom valami Allami Elektronikai Vallalatnal ugysekedte ossze valaki muszak utan, KGSTn at "beszerzett" eladhatatlan Sokol radiokbol kinyert alkaltreszekbol...

Nekem mar forditva, pont az FM szintetizator volt kulonleges hangzas. A Dyna Blaster zeneje peldaul.

ezek1el 2012.10.20. 12:30:26

természetesen a Beach Head 2!:)
amikor a "medic" kiálltást "menek"-nek hallottunk, mondtuk is neki menek?, akkor mennyé'!:)
megy "konyec" :):)
youtu.be/efXtNbUONig

meglivorn 2012.10.20. 13:01:54

Nekem szerintem speccyn a Robin of the Wood elején, amikor az a recsegő, alig érthető hang megkérdezi hogy "Can you help Robin in his quest for the silver arrow?" :)

Wertzui 2012.10.20. 13:29:09

Én először egy MOD-playeren szartam össze magamat, pár óráig azt hittem, hogy mégiscsak van hangkártya a gépemben, aztán kiderült, hogy a PC speakeren keresztül nyomja. Kb ezekben az időkben futottam össze a Golden Axe-szal és a speakeres digi hangeffektjeivel.

Dester 2012.10.20. 13:29:21

A WoW C64-es verzióját fejből futtatom bármikor, de a játéktermes verziónál leesett az állam.

Nekem az első beszédes élményem még DOS alatt 286-oson történt, amikor kaptam egy kezdetleges, néhány kilobyte-os beszédszintetizátor programot. Talán még magyar fejlesztés is volt. Lehettem vagy 12 éves, és emlékszem, hogy végig rohanva téptem át a haverhoz, hogy azonnal most jöjjön át, mert beszél a számítógépem. :) Itt az volt benne a pláne, hogy tetszőleges szöveget fel tudott olvasni. A gép persze előre eltárolt szövegeket már előtte is tudott prezentálni, az első ilyen élményem talán a Sabrina-Boys C64-es digi verziója volt, majd PC-n a mushroom.com, ami a speakeren egyedülálló élményt nyújtott. Annyira menő volt, hogy ezerszer is meghallgattuk és vittük mindenhova. Itt autentikus környezetben meghallgatható, speakerről:

www.youtube.com/watch?v=xi35jxy04QA

Rémlik még valakinek?

Dester 2012.10.20. 13:31:01

@DarthJDG: azaz, a nowspeak! Köszi, ha agyonvernek se jutott volna eszembe. :)

Wertzui 2012.10.20. 13:31:22

@agyameldobom42: A Dyna Blasterben vannak hangok!!?? Nekem mindig némán futott. Rejtett parancssori opciók?

trazz 2012.10.20. 13:35:21

C=64, bármelyik játék amelyik úgy kezdődött hogy "Accolade presents"... A garantált minőséget jelentette. (Test drive és társai) :)

Wertzui 2012.10.20. 13:45:28

PC-n kb 1992-őre válhattak standarddá a digi-hangok,
meg a teljes hangalámondás is, kb a CD-rom elterjedésével együtt (szegény gyerekeknek a lecsupaszított flopis verziók jutottak.) Amigán meg pont fordítva, az idő múlásával és a játékok nagyobbodásával egyre kevesebb és szarabb hangokat raktak. A játéktermi gépek fényévekkel előbb jártak a custom hardvernek köszönhetően. Konzolon kb. 1990-re válhattak alappá a digi-hangok, a teljes hangalámondás pedig a Playstation generációjával

DarthJDG 2012.10.20. 13:54:28

@Wertzui: MOD Player, bazz, a Salgóbányai számtech táborban majdnem összeszartam rajta magam. Abban az időben toltuk állandóan a Prince of Persiát, meg a Pushovert. Nomeg az első digitalizált bélyegméretű video valami forma 1-es balesetről, persze hang nélkül ha jól emlékszem. :)

Régi szép idők, visszamennék szívesen!

Wertzui 2012.10.20. 13:57:19

@trazz: Hát igen, A C64 éra végeztével (és a DSI Software távozásával) már csak kb 1 évtizednyi hanyatás várt rájuk, hanyag játékokkal (Test Drive 3-4-5-6 és mindenféle spinoffok, Grand Prix Unlimited, Star Control 3, stb.)

Dester 2012.10.20. 14:24:19

@Wertzui: Nana! A TD3 jó volt, sőt. Egy baja volt: processzorfüggő volt, tehát már 386DX40-en is játszhatatlan volt, olyan gyorsan futott (esetleg kikapcsolt Turbóval lehetett próbálkozni).

RobertThorn_ 2012.10.20. 15:11:50

PC-n a beszéd miatt örök emlék marad számomra a Dune 2 intrója, az X-Wing/Tie Fighter cutscene-ek, a Wolfenstein és a Mortal Kombat 2 változatos ordítozásai na meg ez:
www.youtube.com/watch?v=aY0F5AjHP7E

RobertThorn_ 2012.10.20. 15:15:59

FastTracker 1-ről, Cubic Playerről és a többi nyalánkságokról nem is beszélve..
Az is milyen szép időszak volt, amikor a scene partykon egyszerre öt irányból is szólt Purple Motion 2nd Reality-je, mehehe ;D

Adani 2012.10.20. 15:42:52

@Hamlet:

Jujj ,erre a Topllerre én is emlékszem ,nyomtuk is régen, "csacsacsa tö tö csacsacsa tötö"

Adani 2012.10.20. 15:47:51

@Dester:

olvas.exe? Nekem is megvolt sima TXT-ket tudott felolvasni speakeren keresztül. Ill. ami régen ismerős volt az atom.exe nevű demó, volt valami 20k és digitalizált hanggal nyomta.

www.youtube.com/watch?v=Om6yqLkc-UU

Az első 1 perc környékén van.

Adani 2012.10.20. 15:53:46

@RobertThorn_:

Emlékszem anno volt pl. Scatman John-os szám is MOD-ban digizve, meg a régi phone.mod "lemérné a telefonzsinór hosszát"

És még ezt is megtalálni a Tecsőn:
www.youtube.com/watch?v=Jt8JCNN2sDM&feature=plcp

sockpuppet (törölt) 2012.10.20. 16:37:16

A C64 idején én ennek köszönhetek álmatlan éjszakákat:

www.youtube.com/watch?v=Z_7M7fsvRRw

ennek meg a pusztító düh átélésének idejekorán megszerzett tapasztalatát:

www.youtube.com/watch?v=bBBbFnwkLzE

sockpuppet (törölt) 2012.10.20. 16:40:54

Digizett számok közül meg a Holiday Rap volt meg, és tűnt a technológia csimborasszójának egy darabig.

Zizzencs42 2012.10.20. 17:00:06

Plus/4-en volt egy játék, ami indítás után bemondta, hogy "A program másolását a törvény bünteti." Na, ennek a digitalizált hangnak a csodájára jártunk akkoriban. Nem emlékszik esetleg valaki, hogy melyik játékról lehetett szó?

PC-n pedig örök darabok a hangkártyabeállító programok által bemontott szövegek:

"Your sound card works perfectly!"
"Enjoying yourself?"
"It doesn't get any better than this!"

www.youtube.com/watch?v=q_A1GNx0M9M

Ezek több játéknál is ugyanazok voltak, a videó a Warcraft II-ből van .

Szintén PC-n volt hangkártyabeállításhoz "valami szöveg", aminek a vége az volt, hogy "space station Mercury". Soha nem értettük meg, hogy mi a fene van előtte a szövegben, de most megtaláltam:

"HMI Module Alpha Humana on approach to Space Station Mercury."

www.youtube.com/watch?v=nOaiVeK5AhI

Zizzencs42 2012.10.20. 17:15:59

Ami még emlékezetes PC-ről az a Baldur's Gate szövegelései.

Egyrészt a rendszerhangok ("You must gather your party before venturing forth!"):

www.youtube.com/watch?v=vYhjshABZvE

Kis érdekesség, hogy ezekből volt egy csomó a játékba építve, de a többségük soha nem került elő. Akit érdekel valamelyik, egy ShadowKeeper nevű tool-lal lehet előásni őket az adatfájlokból.

Másrészt pedig a karakterek hangja is, hmmm... karakteresek voltak, lehetett őket imádni ("Butt kicking for goodness!" - Minsc) meg utálni ("Heya, it's me, Imoen!"), de az kétségtelen, hogy nagyon jók voltak.

www.youtube.com/watch?v=4wE_J431c4M
www.youtube.com/watch?v=ImunFOi-Vbw

fraki 2012.10.20. 17:22:50

C64-en volt valami beszédszimulátor, vendégségben láttam, soha többé nem is találkoztam vele, a nevét sem tudom. Beírtál egy szót, és kimondta a kék konzolban.

Impossible Mission 2

Ghostbusters.

És volt még valami mozifilmszerű akciórészlet, amit perckig kellett tölteni, nem volt hozzá kép, csak a hang jött ki. Valami űrjelenet volt, volt benne lövés is.

Unio 2012.10.20. 17:34:13

A Szegás résznél a második logós szövegnél mekkorát ordít már a pali!:D Olyan,mint akinek pisztolyt szorítottak a fejéhez,hogy ugyan mondja már bele a kedves delikvens a mikrofonba,hogy SEGAAA!! :D

Egyébként nekem ami örökre megmaradt az emlékeiben,az a Metal Slug két nagy beszólása (tudom,hogy későbbi darab,de nekem a 80-as évek kimaradt,mivel nem akkor voltam aktív korban,csak porba fingó:D)

Mission one (vagy akár hanyadik misszió),start!:
www.youtube.com/watch?v=yeQgiOaeeXc

Heavy Machine Gun! (a régi klasszikus hanggal,nem pedig az újabb,az már nem bejövős:D):
www.youtube.com/watch?v=4w5TeJVdhHY

+
Meg persze az Abe Oddworld-os játékok hangjai:
yebu:D (Hello)
www.youtube.com/watch?v=GjTmAjaj8MA

www.youtube.com/watch?v=SGqDa4mquuc

www.youtube.com/watch?v=19MCL89ogzQ

Bocs a fél off miatt uraim;).

Adani 2012.10.20. 17:39:56

@sockpuppet:

A Ghostbusters tényleg jó példa, végigjátszani is nehéz volt, az ember akkor húzta fel magát mikor jött a nagy fehér szellem és szétrombolt egy házat és sok pénzt buktál vele.

wowerman 2012.10.20. 18:06:40

na igen az elég idegesítő tud lenni amikor egy játékokkal foglalkozó akármi csak a konzolokra gondol

Csetmenszky 2012.10.20. 18:14:20

@meglivorn: Bizony. Nekem ZX Spectrumon jött az a bizonyos mondat. Akkora gizdaság volt, hogy valami régi játékmagazin is nagybecsűen méltatta. És azért is volt meglepő, mert a Spectrum nem volt egy világbajnok a hangok terén...

Savior 2012.10.20. 18:40:06

Neuromancer elején a Some Things Never Change.

Dester 2012.10.20. 19:38:21

@Adani: basszus, mindkettő telitalálat. Az atom.exe nagyon király volt, és szerintem az olvas.exe is stimmel. De megvolt a nowspeak is. Előszedtem életem első CD-jét is, amelyen ezek rajta vannak: atom.exe, mushroom.arj, tran.exe. Asszem ez utóbbi volt még egy primitív beszédszintetizátor.

Néztem a videót is, de szerintem azon lassan fut az atom.exe, mintha kicsit kevés lenne az órajel. :)

Megnéztem, ezen a fenti cd-n milyen kiterjesztésű zenék vannak:
amf (erre emlékszem, adlibon is ment, nagyon szépen szólt, de kevés anyag volt hozzá)
hsc (szintén nagyon szépen szólt, imádtam)
mod (nem kell magyaráznom)
rol (ez asszem kb. mint a hsc)
s3m (milyen király volt ez is)
wav (lol)
xm (ez volt a legfejlettebb tracker anno)
... és volt már néhány fecske is az mp3-ból. A CD 1997-es, bérelnem kellett hozzá vinyót, hogy összeszedegethessem a floppykon tárolt anyagokat, és 1200 Ft volt a kiírás egy aranyszínű BASF lemezre, még erre is emlékszem.

Valaki szeretne a fentiekből bemutatót? Ha igen, a hosszú hétvégén megpróbálok összeütni egy videót.

Dester 2012.10.20. 19:40:05

@sockpuppet: megvolt ez is! Istenem, a régi szép idők... :)

Adani 2012.10.20. 19:52:11

@Dester:

@Dester:

286-os gép volt ,amin kipróbáltam, de p1-es gépen jobban fut, és színes monitoron az effektek is jobbak.

Engem érdekelne a bemutató.

Anno csak hallottam, hogy van "Sound Blasti beszéltető" is, de sosem láttam ilyet. Manapság meg ha erre vágyom ott a Speakboard.

bldo 2012.10.20. 21:20:22

@Dester: ne felejtsük ki a:
- .it - Impulse Tracker formátum, Scream Tracker 3 usereknek maga volt a megváltás, még a kezdeti bugosságával is
- .dmf - a Dlusion X-Trackerének formátum, elsősorban Radical Rhythms zenék terjedtek ebben a formátumban

A FastTracker2 vs. Scream Tracker 3 pedig az idők végezetéig vita tárgya lesz :) Jómagam az ST3 felületét sokkal jobban szerettem anno.

<ontopik>

Az első digitalizált hangélményem nekem is a már többször említett Toppler Perestroika volt (az a bizonyos "csacsacsa... pampam" :), PC speakeren, 1990 környékén.

1992-ben kaptam saját PC-t, ott a mushroom.exe volt az első fecske, majd egy év múlva egy SB2.0 *kompatibilis* hangkártyát beszerezve ámulva hallgattam, ahogy a Wolf3D-ben "o-ó"-znak a barnaingesek. :)

</ontopik>

Dester 2012.10.20. 21:37:32

@bldo: nekem ezekből a formátumokból nem volt zeném, talán egy árva it fájlom volt csak.

Az xm-s3m vitához nem szólnék hozzá, csak annyi, hogy nekem a meglévő xm zenéim kiforrottabbnak tűntek (a Robert Miles-Children valami frenetikus volt), de s3m-ben is voltak jó zenék :)

A Pereistroika, tényleg... Basszus, mik jönnek itt elő. Előkerestem videóban, de ott nem mondta be se a Pereistroikát, se a "csacsacsát". Abban a játékban csak a kezdőképernyő minősége tetszett egyébként (640x350-ben nagyon jól mutatott EGÁn).
www.youtube.com/watch?v=xbIdsatuY44

@Adani: majd összerakom akkor, előásom a 386-ost a sufniból. :) A 286-os már nincs meg, a 386-os a legrégebbi gép, amit meg tudtam tartani. De a Win95 már ott figyel azon is :)

Adani 2012.10.20. 22:15:12

@bldo:

Wolf3d nekem is megvolt, az első PC-m 386 volt SB Pro hangkártyával. A kék ruhás SS katona "hüppapó" kiáltása volt a legjobb abba a játékba.

2012.10.20. 22:28:44

@Adani: Abban a pillanatban, amikor megjelent a Habcsókemberke a ghost bait-ot kellett használni , asszem b gomb volt, meg ugye installálni kellett a kocsira. Így nagy eséllyel elkerülhető volt a marshmallow-alert utáni pusztítás.

Témánál maradva nekem a best régi digi hangok:
Mc hammer pray valami demóban, I.M. , Ghostbusters, a Hic által készített Megademo elején egy kis zenerészlet.

Adani 2012.10.20. 22:37:36

@Soulswap:

Igen később alig 1-2 éve már rájöttem meg ugye akkor jó az is ha vettél Marshallow detectort meg még valami más is kellett. És így se mindig sikerül.

igenember 2012.10.21. 00:15:44

Lámák. I-Ball C64-en, kompózer: A Zisten.

Meggymag81 2012.10.21. 10:14:58

Az ACE volt az első c=64-en. Azóta sem döbbentem le annyira számítógépes játékon. Ráadásul a game is nagyon jó, nem csak a digi szövegek.

Celtic 2012.10.21. 10:41:47

Nekem is az Impossible Mission volt az elso. Bar en ugy ertettem: "áná vável Zita. sztéj voáó" Stay forever mar erheto volt :)

Wertzui 2012.10.21. 16:55:02

@Wertzui: Ma is elővettem a Dyna Blastert, akármit próbáltam, semmi. Aztán letöltöttem egy másik DOS-os verziót, jó néhány fájllal több volt és végül automatikusan működtek a hangot. Micsoda (amolyan "arccal földre zuhant angyal") Adlib zenebonából maradtam ki eddig!

Wertzui 2012.10.21. 17:04:17

@Savior: hűha, tényleg durvának látszik, az eredeti dalból vagy 10-15 másodpercet bedigiztek a címképernyő mellé, és még rosszul sem hangzik!

Meg a Turbo Outrun és Outrun Europe intro zenéiben is Jeroen Tel bedigizett dobokat és beszólásokat használt, anélkül hogy a szintetizált hangok vagy az animációk leálltak volna, az sem semmi!

Wertzui 2012.10.21. 17:14:40

@fraki: ez az? noname.c64.org/csdb/release/?id=42843

("this is the oOold laAady voice" fú de buzisan hangizk :)

fraki 2012.10.21. 18:17:46

@Wertzui: Hú basszus, de jó, ez lesz az! 25 éve kerestem! Csak még azt nem tudom, hogy kell használni... Rácsatolom Vice-ra, betölti, és utána nemtom mi van.

Wertzui 2012.10.21. 19:07:13

@fraki: "When it asks «Low or High memory?», press L - you'll have less troubles. It will say "guten tag!". Then type LOAD"SAY IT",8 and when it says READY type RUN. You'll have to chose "SAM" - and enter phoneme codes, or Reciter - and you can enter words."

TH 2012.10.21. 19:16:53

Commodore volt az első, volt egy progi, ami felolvasta a beírt szöveget, elég jól szórakoztunk azon, ahogy megpróbáltunk magyar szövegeket írni úgy, hogy azt az angol kiejtésével érthetően olvassa fel. :)

Utána meg enterprise és Speakeasy:
www.ep128.hu/Ep_Hardware/Ep_Speakeasy.htm

Mester1202 2012.10.21. 23:06:59

Sam Joe segíts! Én egy ZX Spectrum játékból emlékszem az első megszólalásra. Egy űrhajós játék volt, amiben mintha egy metró alagút féleségből indulna az űrhajtó, aztán meg lövöldözni kellett benne. Nem tudod melyik lehetett?

waces · http://blog.waces.hu 2012.10.22. 08:35:34

space taxi volt talan az elso,de a legemlekezetesebbek a dune2 es a tie fighter

JonC 2012.10.22. 15:49:41

microvocals/microrythm páros C64-ről ismerős valakinek? annak idején a zenei kreativitásom kiélésének tökéletes eszközei voltak :)
youtu.be/y2WDm7Qef3I

algi 2012.10.22. 15:56:28

The Last V8 volt az első, hogy a C64 megszólalt, kerestem is az állam.

algi 2012.10.22. 16:00:18

@RobertThorn_: A Dune 2 intróját felnőtt fejjel nem is értettem. Ki beszél így? Féltek, hogy a sok szpíkeres PC-s nem fogja érteni?

Dukefazon 2012.10.23. 13:48:59

Hát jah... A Wizard of War játéktermi verziójában is volt beszéd, be bár ne lett volna... Elég béna, idegesítő és sajnos nem lehet kikapcsolni. Építettem egy játékgépet itthonra, MAME fut benne, jó kis cucc. A Berzerk a kedvencem! :)

Bobby Newmark 2012.10.23. 18:10:00

Eh, nosztalgia hegyek. A legtöbb dolog amit említettetek nekem is megvan emlékként.

Nálam túl nagy újdonság nem volt, hogy a számítógép beszél, 3 éves voltam, amikor bátyám kapott egy C64et, az egyik első játék, amire emlékszem, az Impossible Mission, az meg ugye beszél.

C64-en megvolt nekem az a beszéltető program, két módja volt, fonetikus és írott szövegből felolvasó, az első mód sokkal jobb volt, de képtelenek voltunk használni, kb a példamondatot tudtuk vele felolvastatni. A szövegből beolvasós könnyebben kezelhető volt, de darabosabban szólt, és ugye angolul olvasott. Azért hamar kitapasztaltuk, mit kell beírni ahhoz, hogy azt mondja, hogy "kurva anyád"... :P

Na meg a Transformers C64-en. Nagyon, borzalmasan szar játék. De az egyik lemezoldal egy hosszú, végig beszélő intró volt:
www.youtube.com/watch?v=EK1Gf9v4P5I

Tevemadár 2012.10.23. 21:02:54

"Welcome to Suicide Express", ilyet senki másnak nem mondott a C64-e? Meg a végén "Your score is zero,zero,six,five,..." :D

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.10.24. 11:18:31

Kennedy Approach, C64. Egyszerre beszélt - akkoriban meglepően nagynak számító szókinccsel - és animált egyszerre.
www.youtube.com/watch?v=WxlfVXupmwA

Joga 2012.10.25. 20:06:50

@JonC: ...és MicroDisco, MicroTuned és MicroLatin!!! Később Rockmonitor (3 csatornás SID hang + 1 Digi effekt). Be szép idők voltak. :)

snorbi 2012.10.25. 20:40:34

Az Amiga gépeken volt egy beépített SAY parancs, ami - angol kiejtéssel - kimondta a megadott szöveget :)

JonC 2012.10.25. 20:47:33

@Joga: na ezekről még csak nem is hallottam :)

bioLarzen 2012.10.27. 21:10:03

@Hamlet: Haha, a Toppler... Abból tanultam meg anno, hogy a "Pretender" szó nem csak tettetőt, hanem kihívót is jelent :D

bio

DocBulywood 2012.11.01. 21:50:43

Az a C-64-es beszéd program emlékeim szerint a Speech Basic volt. Csak angolul beszélt, de azért rá lehetett venni, h magyarul is tudjon.

Why yon teh to dowd est?
Kaet lej at edj tchapashra.

Vagy valami ilyesmi. Meg volt hozzá egy Magic Voice modul is, de ne kérdezzétek, melyik játék használta. BitHunter - R.I.P. - lementett oldalán mintha lenne ilyen hardware.

Ja, ami még kiakadásszámba ment számomra, az a Grand Prix Circuit programnál volt. Ha megnyertél egy versenyt, akkor - a Dolly Roll is feldolgozta - egy szám ment. A végén mintha már 6 hangszer szólt volna.

És azt tudtátok, hogy a Test Drive elején, mielőtt a pasas elhajt, van egy búgás... na de a búgás alatt kimondja, hogy ekköléd prizentc...

Adani 2012.11.02. 23:00:39

@DocBulywood:

Volt pár angol beszédszintetizátor progi PC-n is volt párhoz szerencsénk és angolosan írtunk be magyar szavakat neki pl. what can there, this no all stb.

Tomi Kristály 2016.07.13. 11:23:48

C=64-en a Space Taxi volt az első amit beszélni hallottam... "Hey Taxi!"
süti beállítások módosítása