HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Myth – History in the Making

2012.06.29. 12:47 Stöki

(Disclaimer: Három ismertebb játék is készült Myth címmel: 1997-ben a The Fallen Lords alcímű stratégia a később a Halo-sorozatot készítő Bungie-tól, 1989-ben a Magnetic Scrolls egy képes-szöveges kalandjátéka, és ugyanabban az évben a History in the Making alcímű ugrálós-verekedős-lövöldözős játék. Ez a cikk a legutóbbiról szól.)

Őszintén meglepődtem, amikor elkezdtem anyagot keresni a Mythhez, ugyanis úgy jártam vele, mint a Defender of the Crownnal: szinte semmit nem találtam róla. Itthon figyel több mint száz Retro Gamer magazin, ebből nyolcvan kereshető pdf formátumban, és egyikben sincs semmi érdemi háttérinformáció a játékról, csak rövid említések. Ez azért meglepő, mert a magazin brit, akárcsak a játék fejlesztője, a Last Ninja sorozatról és az International Karate +-ról ismert System 3. A lap többször beszélgetett is a System 3 fejlesztőivel az elmúlt évfolyamok során, de a Mythről nem kérdezett senkit.

Rá lehet fogni ezt arra, hogy egyszerű oldalnézetes akciójátékról van szó, amiből akadt elég sok annak idején, de a játék 8-bites változatai eléggé kiemelkedtek a tömegből (bár az amigás verzió valóban elszürkült olyan, adrenalinosabb riválisok mellett, mint a Shadow of the Beast). A C64-es verzió grafikája és zenéje miatt volt különösen emlékezetes, a spectrumos pedig szinte mindent kihozott a 48K-s – és szintén brit – gépből. A Your Sinclair olvasói be is választották a száz legjobb spectrumos játék közé az előkelő 12. helyre, a Retro Games legelső számában pedig a tíz legjobb spectrumos játékba válogatták a szerkesztők mondván, talán ez volt az utolsó igazán jó spectrumos program. Ehhez képest a retrojátéksajtó nem igazán foglalkozott később vele – így ez a poszt sem lesz hosszú (és ezért a kevésért is sokat kellett keresgélnem).

markcale.jpgKezdjük a System 3 történetével, ami elég szokatlan a játékpiacon: a céget 1982-ben – említettem már, hogy mennyi kerek évforduló van idén? – alapította bizonyos Mark Cale (képünkön), és a vállalat azóta is létezik, ma is Cale irányítása alatt. Kis fejlesztőstúdióról van szó, kész csoda, hogy három évtizedig fenn bírt maradni, ráadásul független cégként. Cale egy tavalyelőtti interjúban elmondta, hogy ő nem igazán CEO-ként, inkább amolyan kreatív vezetőként működik a System 3-nál, a játékok alapötletei általában tőle erednek, és minden készülő játék vagy port átmegy a kezén. A Myth is így született: Cale találta ki a játék alapját és a főhőst, aki különböző mitológiák szörnyein verekszi keresztül magát, hogy legyőzhessen egy démont (oké, nem egy Oscar-díjas forgatókönyv, de a nyolcvanas években járunk). Ez a főhős egyes verziókban jelenkori, farmeros-pólós férfi volt, más változatokban kigyúrt barbár (hogy miért, azt nem tudtam kideríteni).

A játékmenet nem volt túl bonyolult, a főhős könnyen kiismerhető pályákon ment előre, szörnyeket irtott, fegyvereket vett fel, azokkal további szörnyeket és főszörnyeket tett el láb alól – ezer és egy ilyen program született 20-25 évvel ezelőtt. Hogy akkor miért zárták mégis sokan szívükbe a Mythet, hogyan nyomhatta le a múlt heti szavazáson például a Jetpacet? Erre szerintem egyrészt a grafika a válasz: a játék mindegyik platformon gyönyörű volt, de főleg a 8-biteseken, a C64-verziótól minden szaklapnak leesett az álla. Másrészt talán az a magyarázat, hogy a játék szokatlanul változatos volt, rengeteg, egymástól eléggé különböző szörnyet, fegyvert és helyszínt vonultatott fel. Hol a görög mitológia Medúzáját kellett lenyomni, hol éppen Medúza fejét fegyverként használva zúztunk le egy háromfejű lényt, hol viharban szeleteltünk vikingeket egy hajón, hol pedig homokparton csábító csajok csaltak cselesen csapdába bennünket. A Mythben soha nem lehetett tudni, milyen rusnyaságba botlasz bele a következő sarkon, amitől végig kellemes feszültség ült a játékra.

A program először C64-re készült el, minden más port volt, és ezeken elég sokan melóztak, mert a System 3 külsősökkel is dolgoztatott. A C64-verziót bizonyos Peter Baron programozta le, az Amstrad- és a Spectrum-verziókat Neil Dodwell – Cale mellett talán ők ketten a legfontosabbak a stáblistákból. És persze Jeroen Tel, aki a C64-verzió csodálatos, fantasztikus zenéjét szerezte (leborul, leborul). A C64-verzióval szinte egy időben jelent meg az Amstrad- és a Spectrum-válrozat, kicsit később az Amiga-port, 1991-ben pedig a NES-verzió, ami viszont nem Myth néven jött ki – Conan: The Mysteries of Time lett a címe, mert valahogy sikerült a kiadónak megszerezni egy Conan-licenszet. Tervben volt egy Atari ST-port is, dolgozott is rajta a System 3, de végül ez nem jelent meg. Hogy mennyire fogytak jól az egyes verziók, sajnos nem tudtam kideríteni, mindenesetre Dawn of Steel néven be volt ígérve egy folytatás, ami soha nem készült el, szóval lehet, hogy nem ment olyan nagyon jól. Pár éve pedig egy remake is készülgetett, de annak azóta sem hallottam hírét. A lenti lejátszóban a C64-verzió néhány remixe hallható (az eredeti Jeroen Tel-szerzemény itt), felhívnám a figyelmet a néha női hangon elhangzó „Welcome to Myth” szövegre, ami a C64 verzió sajátja volt, illetve az első remix készítőjére, Suvak Zajosra – ő ugyanis magyar, itt a honlapja.

Baron azóta is kisebb-nagyobb játékokat fejleszt (itt a honlapja), Dodwell nagypályás programozó lett a Rockstarnál (dolgozott többek között a GTA sorozaton és az L.A. Noire-on), Cale pedig, mint említettem, ma is a System 3-t vezeti. A cég 2007-ben a Ferrarival kötött szerződést egy játékra, aztán csinált Impossible Mission-átiratot DS-re, az elmúlt években pedig PlayStation gépekre hozták ki régi játékaik remake-jeit. Bővebben lásd a cég riasztóan korszerűtlen honlapját. És ha már linkek: ez egy Myth-rajongói oldal, a Zzap 64 korabeli kritikája két részletben itt és itt, erről a címről pedig leszedhető a játék mindenféle formátumban (emulátorokat pedig innentől kezdve hadd ne linkeljek, szerintem megtaláljátok a megfelelő lehajtókat az információs szupersztrádán).
– Gizike, van még valami?
– Nincs, főnök, mindent legépeltem, amit talált a Mythről.
– Akkor nincs más hátra, mint a szavazás.

1075309093-00.jpg

1189319785-00.jpg

1281127321-00.jpg

(Hiba van a blog.huval, valamiért nem enged kommentelni, reméljük, csak átmeneti.)

31 komment

Címkék: retro myth jeroen tel heti retro jatek system3

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr754618815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lurian 2012.06.29. 15:16:43

Az első poszteren ott hátul, az nem a Yoda? Istenkém, de imádtam ezt a játékot! :-)

Savior 2012.06.29. 15:29:03

A nyitózene istencsászár. Sajnos a játékot már csak emulátoron láttam, hiába nyáladztam rá annak idején a CoV 1 (3?) ismertetője óta. A viking pálya elején viszont nem tudok túljutni, mindig leütnek, hiába nézek longplayeket. Hát igen, a 8-bit (és a cracked by XY) csodái. :)

Savior 2012.06.29. 15:30:39

@pwiking:
1. Ez hogy jön ide? :)
2. Nem zabálják a P4-ek nagyon az áramot? Én inkább valami modernebbet vennék.

Bérgyilkos Bohóc 2012.06.29. 15:32:17

Örökre beleégett az agyamba a "SNUFFLECAKE", amivel Amigán ezerszer végigjátszottam.

Terror Dzsoni 2012.06.29. 15:33:00

Stöki! Ha most sem nyer a Jetpac, akkor is a következő cikk az legyen! Szerintem igen terjedelmes anyagot hoztál össze belőle, mert vagy negyedszerre jegyzed meg, hogy a játékról szívesen értekeznél! :)

Anno C64-en és Amigán is játszottam a Mythel, nem is olyan rég megpróbáltam unalmamban, de a harmadik pályán már elgurult a pirulám. Hiába, akkor még volt türelmünk, ma már a játékok a gyors sikert táplálják az emberekbe, egy kis kudarc élmény, s már is könnyebb játékot keresünk. Akkoriban erre nem volt lehetőség, azzal kellett játszani ami elérhető volt.

Malachi 2012.06.29. 17:08:10

C64-en kentük, csoda volt, mikor az elején megszólalt a női hang... :) a medúzafejes megoldás a mai napig megvan, csak arra nem emlékeztem, hogy ebben a játékban van. jó kis dzsojsztikkgyilkos stuff volt.

asd123321dsa 2012.06.29. 17:24:22

Én ezt mindig a Myst-el kevertem arról nem lesz majd valami? Ilyen interaktív film szerű kalandjáték volt bár az egész műfaj megérne egy misét :D A 97'-es stratégiával játszottam az nem volt eresztés. Legközelebb MUSZÁJ hogy a Death Track legyen, kurva jó volt az a játék! :D

Celtic 2012.06.29. 17:28:14

Hat nem tudom, en jatszogattam vele anno, szep is volt, jo is volt, de nem fogott meg nagyon.
Viszont az a Spectrumos verzio (es az alliteracio a lanyokkal :) lenyugozott, elofizetek az IDDQD-re jovo honaptol :)

Celtic 2012.06.29. 17:29:57

@Savior: pwiking masik neve gondolom, Palinkas Jozsef.
En jopar eve 20-ert vettem P4-est, rogton harmat. anyam es anyosom azota is azt hasunalja meg nekem is van egy (memoria es videokartya turboval) jatszani.

Savior 2012.06.29. 17:37:54

@Celtic: Az az ötös alliteráció nekem is tetszett. :)

Savior 2012.06.29. 17:38:59

@Celtic: Stöki: Esetleg a még "cserfes" még befért volna?

fraki 2012.06.29. 17:59:10

Elérkezett az idő, amikor a szavazódobozban egyik játékot se ismerem már.

zyrobs 2012.06.29. 19:24:11

A System 3 mindíg képes volt csúcsra tolni a C64 hardvert, erre a játékra azt hittem hogy Amiga cucc (a spectrumosra meg azt hogy a c64 verzió, mert annyira hasonlitott a Dizzyre).

Flimbo's Quest is úgy nézett ki egykét évvel később, hogy ihaj.

powerage 2012.06.29. 20:06:20

Korrekt játék volt, a c64-es videó viszont elég amatőr. Pl ha 3:55-nél elkezdi karddal ütni annak a szobornak a sarkát, az összedől és fel lehet venni a pajzsot a medúza ellen...

Wild Colonial Boy 2012.06.29. 21:24:41

Myth: the fallen lords is lehetne valamikor...

lojzi1 2012.06.29. 23:52:33

Nagyon nagy kedvencem volt, a legelső pályán a csontvázak és az alvilág tüze nagyon brutális volt.
Az tetszett benne nagyon, hogy az egyes mítoszok nagyon pontosan voltak benne a játékban, pl. a csontvázak (sárkány)fogakból kelnek ki, az alvilág kapuját háromfejű kutya (Cerberos) őrzi, a Medúzára nem szabad ránézni mert végünk, az egyiptomi pályán 4 kanopusz edényt kellett összegyűjteni (ezekbe tették a múmiák belső szerveit), szóval "történelmileg hiteles volt", most ezt persze nagyon idézőjelesen értve :)

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2012.06.30. 07:32:33

Szerintem ténylegesen csak a zene és a grafika emelte ki a tömegből ezt a játékot, valójában nem nagy valami a cucc. (Saját vélemény!)

Jövő héten pedig Cybernoid legyen! :-D

zobor1979 2012.06.30. 12:51:30

Pwiking: engem érdekelne az Enterprise gép, ha hibátlanul müködik!

2012.06.30. 15:42:31

Nekem is sikerült félreolvasni és a Myst nevű pc játékra gondoltam. Az jobban érdekelne, mert nagy volt a hype de nekem kimaradt, vagy max a demot láttam valami pcx magazin cd mellékleten.

Ez a Myth szerintem még csak a grafikájával sem emelkedett ki, nemhogy a játékmenettel. Ez a gfx nincs a turrican de még a hawkeye szintjén sem (az is jó szar volt amúgy) - c64-ről van szó, a többit nem tudom. Emlékeim szerint talán pár percig kötött le. Az intro zenéjét viszont több cracktro is nyúlta akkoriban.

Sanosuke 2012.07.01. 12:18:54

anno a c-64-en játszottam egy hasonló mászkálós játékkal, Satan néven futott.
ott is egy barbárral kelett írtani a szörnyeket.
nem ismeri valaki ?
jutyúkon nem találtam róla semmit

Dukefazon 2012.07.01. 21:25:11

Nekem a c64-es verzión kívül egyik se tetszett. De a c64-eset imádtam mindig is, fantasztikus hangulata van a játéknak! Sokan a main theme-et emelik ki, de nekem mindig is a loading zene volt a kedvencem.

ompoly 2012.07.02. 14:01:49

a myth nekem örök kedvencem, imádtam a sys3 játékokat és a MON zenéket.

ompoly 2012.07.02. 14:02:50

ja és a c64es verziót játszottam végig többször. lélegzetelállító grafikája volt

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.07.02. 22:46:54

Anno Speccy-n eleg sokat jatszottam vele.
Mire betoltotte az elso palyat megreggeliztem.

Johnfive 2012.07.03. 22:26:58

" Itthon figyel több mint száz Retro Gamer magazin, ebből nyolcvan kereshető pdf formátumban,"
Uhm, igeeen?
Akkor nincs más hátra, mint hogy várjak Julian Assange újabb post-jaira a wiki-leaks-en... :D

paráznabillegető 2012.07.08. 21:13:09

szívesen olvasnék az ARMALYTE-ről is! :)

Kösz a halakat! 2012.07.09. 14:31:26

Cannon Fodder is lehetne egyszer...

geeraa 2013.03.09. 11:00:36

Én kincsként őrzöm az eredeti kazettát. Itt van mindig mellettem. Szerencsére más már felvette tap-ba így nem nekem kellett a walkmanem gyalázni vele :D
A zenéje okozott régen pár rossz álmot, főleg így az első pályával párosítva, koboldok, csontvázak meg az ördög :D

Ha már retro itt egy kis olvasnivaló:
retroujsag.atw.hu

@Dukefazon neked meg egy kis ajándék:
users.atw.hu/retroujsag/link/myth_loader.s3m

Winamp module pluginnal vagy modplug tracker lejátssza. Azzal a kottát is megnézheted :)
süti beállítások módosítása