Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Jöjjön most egy konzolos klasszikus, aminek már sokszor elhangzott a neve a tíz évadunkban, mégis viszonylag ismeretlen játék, nekem például még soha nem volt szerencsém hozzá. Ez a Parasite Eve, amiből nagyon el tudnék képzelni egy fasza remake-et, de azért eredeti formájában is érteni, miért volt nagy szám a kilencvenes évek végén. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Az egyik leghíresebb japán kiadó, a Square kilencvenes évekbeli éveit - különösen az 1994-1999 közti időszakot - a cég aranykorának is szokták nevezni, mert a vállalat ekkortájt ontotta a jobbnál jobb JRPG-ket. Chrono Trigger, Chrono Chross, Final Fantasy VII, Final Fantasy VIII, Legend of Mana - csak néhány név ebből az érából. És a felsoroláshoz tartozik az 1998-ban megjelent Parasite Eve is, ami több szempontból különleges játék a Square-nél.
A sztorit egy könyvvel kell kezdeni: Hideaki Sena japán farmakológus 1995-ben gondolt egyet és írt egy horrorregényt, ami rögtön el is nyert egy neves díjat és igen népszerű lett. Ebből 1997-ben készült a Toho stúdiónál egy filmfeldolgozás, egy évvel később pedig a Square is befutott a játékátirattal. Bár Japánban ünnepelt könyvről van szó, a története elég blőd: az emberben ugye vannak a mitokondrium nevű sejtszervecskék, amik nélkülözhetetlenek az energiaellátásunkban - na, ezekről derül ki, hogy valamiféle nem túl filantróp entitás lakozik bennük. Az öntudatra ébredt mitokondriális lény úgy tekint magára, mint az evolúció következő nagy ugrására és mivel a régi emberekre már semmi szüksége, készen áll akár elpusztítani őket. Vagy valami ilyesmi. A könyvet nem olvastam, a filmbe belenéztem (fent van YouTube-on), és hát nem győzött meg. A játék viszont nem is a könyvet dolgozza fel, hanem azt folytatja, ráadásul hivatalos folytatásként - állítólag a szerzőnek erről nem szóltak előre, és nem volt boldog.
Szóval van valami mitokondriális izé, ami embereket öl, meg persze egy kiválasztott főhős, ami meg akarja őt állítani - igazából nem baj, ha nem akarjuk nagyon megérteni, kis túlzással igaz a képlet, hogy testhorroros klisék + Resident Evil = Parasite Eve. Ja, és a sztori nem japánban, hanem Amerikában játszódik, ami nem volt rossz döntés, tekintve hogy a Square nemzetközi piacon is meg akarta méretni a játékot. Annyira, hogy a készítése is nemzetközi együttműködés volt: japán és amerikai stáb is dolgozott a fejlesztésen. A munkálatokat A-ligás jómunkásemberek irányították, a producer például a Final Fantasy széria atyaúristene, Hironobu Sakaguchi volt, a játékmenet dizájnere Yoshihiko Maekawa, aki előtte a Super Mario RPG-vel bizonyított, az átvezető animációkat pedig az a harmincfős hawaii csapat készítette, akikből később a Final Fantasy - A harc szelleme című film animációs stúdiója nőtt ki.
A Parasite Eve-en meglátszott az odafigyelés: már a nyitás nagyon erős, filmszerű: a Carnegie Hallban egy operaleőadás közben elkezdenek spontán kigyulladni az emberek. Aztán elindul a játék, ami ismerős JRPG-vonásokat mutat, de annál dinamikusabb: a Final Fantasykben ugye sok mindent nem tudunk csinálni, amikor az ellenfél támad, de a Parasite Eve-ben valós időben elmozoghatunk a támadások elől, amíg várjuk, hogy a készenléti csíkunk feltöltődjön és mi is támadhassunk. Szokatlan koktél a játékmenetben, de abszolút működik. Mindemellett a játék nagyon szép PlayStation 1-es mércével - csak ugye azóta eltelt vagy 25 év.
Szóval a Parasite Eve ereje ma is átjöhet, ha kipróbáljuk egy emulátorban, de azért a kopottsága is látszik (főleg a karaktermodelleken). Tipikusan az a játék, ami ordít egy tisztességes remake után. Reméljük, a Square előbb-utóbb erre is szakít időt (elvégre éppen benne van a FF7-remake-ekben, az eredeti Parasite Eve pedig az FF7 módosított motorjával készült).
Legközelebb még a héten jövünk egy újabb Minivel, aztán ha minden igaz, jön az 500. adásunk! Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
- Checkpoint Mini #236: Skool Daze + TOPLISTA: A 10 legjobb iskolás játék
- Checkpoint Mini #237: Hell: A Cyberpunk Thriller
- Checkpoint Mini #238: Wizorb
- Checkpoint Mini #239: Discworld I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek a címében "world" van
- Checkpoint Mini #240: Fort Apocalypse
- Checkpoint Mini #241: Soldier of Fortune
- Checkpoint Mini #242: Interstate '76 és '82 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek évszám van a címében
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek