HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #235: Stunts

2024.03.26. 20:22 Stöki

cpmini_235.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Olyan játék következik most, amit gyakorlatilag a blog indulása óta (tehát a pre-podcast időkben is) többen kértetek, és nem is értem, hogy maradhatott ki idáig. Hiszen a Stunts egy nemzedék alapélménye, és mennyire jellemző már, hogy ilyen néven terjedt el (a wareznak köszönhetően, Európában ugyanis nem ez volt a neve). Szóva jöjjön a 4D Sports Driving, vagy ahogy mindenki ismeri, a Stunts. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Stunts remek alkalom arra, hogy kicsit a Distinctive Software-ről is essen szó. Az 1982-ben alapított cég nem volt hosszú életű (1991-ben már be is zárt, illetve az EA Canadába olvadt), de ezalatt több emlékezetes játékot adott a népnek. Az alapítók közül Jeff Sember talán a legfontosabb arc, de Don Mattricket is említsük meg, aki később EA-s lett, majd az Xbox One projektet menedzselte, és ennek köszönhetően távoznia kellett a Microsofttól (a Zyngához). Sember és Mattrick 17 évesek voltak, amikor csináltak 1982-ben egy Evolution nevű ügyességi játékot és ez annyira bejött nekik, hogy saját céget alapítottak, ez lett a Distinctive Software. A cégnél ráálltak a szimulátorokra, illetve a sportjátékokra, nekik köszönhető például az Ace of Aces, az első két Test Drive vagy a 4D Sports sorozat meg a Hardball II is. 1991-ben az EA 10 millió dollárért vette meg a stúdiót, ami aztán az EA sportjátékinak alapműhelye lett - nem rossz vég egy kamaszok által alapított garázscégnek.

A Stunts fejlesztése egy játéktermi játékkal, a Hard Drivin' című 1989-es Atari-csodával indult. Ez a játék nem hagyományos autószimulátor volt, mert nem versenyköröket kellett benne futni, hanem már az is teljesítmény volt, ha a játékos végig tudott menni a pályákon. A terepet ugyanis kaszkadőrpályák alkották mindenféle akadályokkal, például egy nagy hurokkal, amit csak kellő gyorsasággal lehetett bevenni. Mattrickék meglátták ezt egy játékteremben és kitalálták, hogy megcsinálják otthoni számítógépekre. Mivel akkoriban a home computerek teljesítménye lényegesen kisebb volt, mint a játéktermi gépeké, ez nem kis bravúr volt, szóval mindenképpen említsük meg a fő programozó, Kevin P. Pickell nevét.

A Distinctive nem finomkodott, konkrét pályaelemeket is simán lenyúlt a Hard Dirvin'-ből, mégsem volt csupán szolgai másolat. Azért nem, mert két olyan funkcióval bővítette a játékot, amitől az egészen újfajta élményt nyújtott és nagyon-nagyon hosszan el lehetett szórakozni vele. Az egyik a pályaszerkesztő volt, a másik pedig a visszajátszás. Vagyis amikor a Stunts 1990-ben megjelent, nagyban épített arra, hogy kialakul majd egy közösség a játék körül, ami elég előremutató gondolat volt akkoriban. A játék maga pedig kihozta a maximumot a kor hardvereiből annak ellenére, hogy még csak egyszínű poligonokból épültek fel a pályák, a textúrázáshoz még éveket kellett fejlődniük a pécéknek.

És a Stunts körül valóban kialakult egy közösség. Nem az előre legyártott terepek végigjátszása volt a nagy móka, hanem az otthon bütykölt trükkös pályák tökéletesítése, megosztása és mások pályáinak teljesítése. Persze volt azért egy kampánymód is a játékban 11 különböző autóval és vicces nevű ellenfelekkel, akiket amúgy jellemzően más játékfejlesztőkről mintáztak (Skid Vicious például a későbbi Total Annihilationt fejlesztő Chris Taylor volt), de hosszabb távon egyértelműen a pályaszerkesztő volt a nagy mutatvány.

A játékot Amerikában kiadó Broderbund megvette a Stunts név jogait, de nem akarta Európában kiadni a játékot, ezért amikor a Mindscape elkezdte az öreg kontinensen forgalmazni, meg kellett változtatni a nevet - ezért lett 4D Sports Driving. Más kérdés, hogy addigra warezban már elterjedt a Stunts, és a többség így ismerte Európában is. Sőt, a legfontosabb, máig aktív kommuna is Stuntsként hivatkozik rá, pedig egy Zak McKracken fedőnevű budapesti ember indította el és futtatta fel. A zak.stunts.hu címen elérhető, érdemes körbenézni rajta. És persze érdemes ma is kipróbálni a játékot, legalább egy-két autótörés erejéig.

Legközelebb egy héten belül jövünk valószínűleg megint Minivel, mert éppen Magyarországon vagyok és adásokat veszünk fel, szóval a vágás/publikálás most éppen takarékon van, aztán úgyis behozzuk majd magunkat. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20240309.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

13 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3318361683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.03.27. 06:02:25

ha elindítok egy dosboxot, rendszerint megtalálom a stnts-ot, és megyek egy kört az indy-vel, csak hogy szivassam skid-et.
én még nem hallottam olyat, hogy ezt a játékot bárki is sztántsz-nak ejtette volna. csak simán stunts. vagy stuntus.

GalaHU 2024.03.27. 10:23:42

Végre-végre! Nagyon köszi!!

Zolexx 2024.03.28. 07:28:03

Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsabb PC-n, már aki hozzáfért.

kemi242 2024.03.28. 09:42:28

Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam meg milyen faszán szól a Gravis Ultrasound hangkártyáján.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.03.28. 18:33:10

@Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker, smash tv, rampart, space gun. (www.mobygames.com/game/from:1990/platform:arcade/until:1990/) egyedül a galaxian3 és a g-loc lehet különlegesebb, mert míg az előbbi hatalmas képernyős 3d rail shooter volt, az utóbbi pedig eg r360-as körbeforgós beülős cockpites repülőszimulátor-élmény.
dos-ra 1990-ben jött ki az lhx, ami szintén nagyon jó volt az idejében. de a többi felhozatal is erős volt: www.mobygames.com/game/from:1990/platform:dos/until:1990/sort:moby_score/page:1/

Lóval ne 2024.03.29. 11:03:56

@Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valóban nem volt nagy szám, de maga a pályaszerkesztő ötlete és hogy azt kifejezetten könnyen lehetett kezelni forradalminak számított.

Kit Fisto 2024.03.29. 20:32:00

Sokat játszottam vele, pályákat is csináltam, valahol még megvannak..
Mindig a hosszú hajú lánnyal mentem, mert tetszettek az arcai a végén. A szomorú is, és főleg amikor elmosolyodott! A Porschét szerettem, mert azt könnyű volt irányítani, de jól is ment. Jó lenne ma is egy ilyen, jobb grafikával és több elemmel, de ugyanolyan egyszerű szerkesztővel. Különben rémlik, hogy van is valami remakeje, de biztos nem valami jó.
Elő is veszem még ma a régit, és berakom s dosboxba!

@manson karcsi: Én meg úgy nem hallottam, ahogy te. Mindenki "sztantsz"nak mondta, helyesen. :) A "stuntus" nagyon beteg.. mint Manson volt ;)

BBird 2024.03.31. 19:00:07

Követelem, hogy valaki fejtse ki, miért néz ki az európai borító úgy, mint valami sci-fi dolog!?

És miaz, hogy egy évben jelent meg a Stunts és a Stunt Driver? Kb. Mintha ikertesója lenne, de pár dologban jobb az utóbbi, irányításban mondjuk pocsékabb. Erről miért nem beszélnek a podkaszterek? Duzzogok!

Ja és amióta van internet, megtudhattuk, hogy az editorban shift+f1 után terraint is lehetett szerkeszteni.. addig senki magyar ember fia nem tudta ezt. :-)

GalaHU 2024.04.03. 10:29:31

Nálunk '93-ban a középsuliban Diáknapokon külön Stunst bajnokság volt a gépteremben, közel 100 résztvevővel! A lebonyolítás elég fapados volt (célbaérkezéskor ne lépj ki, az admin papírcetlivel körbejárt feljegyezni a futott időt) de így is rohadtul hangulatos volt. Szerénységem tiltja hogy megnevezzem a bajnokság győztesét... ;)

A 20 évvel később retrózásra beszerzett A1200-esemen a mai napig nyúzom, a Default pályán szó szerint keresve a tizedeket a Ferkával. Sőt, a 4DSport-os kivitelből még egy eredeti dobozos verzát is sikerült szereznem, nagy becsben is tartom!

Számomra ez a 90-es évek legjobb játéka, több száz órám van benne az tuti...

Hidden fremen 2024.04.04. 08:00:50

Imádtam a sztántszot és ismerősi körömben is nagy népszerűségnek örvendett. Valakinek a pályaszerkesztő rész volt a kedvence és később ezért is lett mérnök.
Emlékszem 93 szilveszterén a barátommal versenyt rendeztünk a default pályán. Persze egy idő után már nem tudtam az ő idejeit megközelíteni sem. Pedig még azt a trükköt is bevetettem, hogy a hurkot le lehetett vágni és értékes másodperceket nyert vele az ember.

Nem tudtam, hogy ez a 4D Sports sorozat tagja. Azokat is imádtam. Mind a Tennis-t, mind a Box-ot végigvittem karrier módban.

Negrogo 2024.04.08. 11:48:49

@kemi242: Nekem is GUS kartyam volt. Raadasul rakotve egy integralt erositore + Orion hangszorok. Eg es fold volt akkoriban igy egy midi es igy jatszani, azokoz kepest akiknak PC speaker volt csak vagy esetleg egy sima SB, vmi tenyernyi hangszoroval.

Jo kis jatek volt de csak is a palya szerkesztes kotott le igazan. Valjuk meg a fizika es az autok mozgasa, kezelhetosege (ahogy a Test Drive-ok is) borzalmas volt. Igaz en ezekkel `92 vegen - `93-ban ismerkedtem meg, ra egy-ket evre meg mar Need for Speed, Destruction Derby, Grand Prix 2, NASCAR Racing, Quarantine-al jatszott az ember.

Reactor 2024.07.01. 03:18:37

Ó, a jó öreg régi Stunts! Az egyetlen autós játék, amit mái napig nagyon szívesen előveszek. Ennek oka pedig nem titkoltan a pályaszerkesztő...NAGYON sokat tud dobni egy játék újrajátszhatóságán, ha egy játékos megépítheti a saját pályáit. És valóban: a "Zinternet" előtt én se tudtam, hogy domborzatot is lehet szerkeszteni.
Voltak azonban gondok vele: csak körpályát lehetett csinálni, a start ugyanott volt mindig, ahol a finis, és ha a visszajátszás 10 percnél tovább tartott volna, mindig visszadobott a pályaszerkesztőbe. Hát...az akkori gépek memóriái ennyit bírtak.

Nem tudom, másnál is előfordult-e, hogyha a STUNTS.EXE-vel indította a játékot, 4 másodperc vezetés után mindig összetört a kocsi csak úgy magától. Az ST.COM volt a helyes indítófájl.

Illetve lehetett a kocsikkal repülni is. Nem csalás, nem hack, csak elég volt kiütni az ellenfelet a ringből, és odamenni az összetört kocsijához...volt, hogy a pályát repülve fejeztem be. Igazi Pilóta Pillanatok :D

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.07.01. 06:23:34

@Reactor: az st.com hivatott kikerülni a másolásvédelmet...
süti beállítások módosítása