Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Olyan játék következik most, amit gyakorlatilag a blog indulása óta (tehát a pre-podcast időkben is) többen kértetek, és nem is értem, hogy maradhatott ki idáig. Hiszen a Stunts egy nemzedék alapélménye, és mennyire jellemző már, hogy ilyen néven terjedt el (a wareznak köszönhetően, Európában ugyanis nem ez volt a neve). Szóva jöjjön a 4D Sports Driving, vagy ahogy mindenki ismeri, a Stunts. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Stunts remek alkalom arra, hogy kicsit a Distinctive Software-ről is essen szó. Az 1982-ben alapított cég nem volt hosszú életű (1991-ben már be is zárt, illetve az EA Canadába olvadt), de ezalatt több emlékezetes játékot adott a népnek. Az alapítók közül Jeff Sember talán a legfontosabb arc, de Don Mattricket is említsük meg, aki később EA-s lett, majd az Xbox One projektet menedzselte, és ennek köszönhetően távoznia kellett a Microsofttól (a Zyngához). Sember és Mattrick 17 évesek voltak, amikor csináltak 1982-ben egy Evolution nevű ügyességi játékot és ez annyira bejött nekik, hogy saját céget alapítottak, ez lett a Distinctive Software. A cégnél ráálltak a szimulátorokra, illetve a sportjátékokra, nekik köszönhető például az Ace of Aces, az első két Test Drive vagy a 4D Sports sorozat meg a Hardball II is. 1991-ben az EA 10 millió dollárért vette meg a stúdiót, ami aztán az EA sportjátékinak alapműhelye lett - nem rossz vég egy kamaszok által alapított garázscégnek.
A Stunts fejlesztése egy játéktermi játékkal, a Hard Drivin' című 1989-es Atari-csodával indult. Ez a játék nem hagyományos autószimulátor volt, mert nem versenyköröket kellett benne futni, hanem már az is teljesítmény volt, ha a játékos végig tudott menni a pályákon. A terepet ugyanis kaszkadőrpályák alkották mindenféle akadályokkal, például egy nagy hurokkal, amit csak kellő gyorsasággal lehetett bevenni. Mattrickék meglátták ezt egy játékteremben és kitalálták, hogy megcsinálják otthoni számítógépekre. Mivel akkoriban a home computerek teljesítménye lényegesen kisebb volt, mint a játéktermi gépeké, ez nem kis bravúr volt, szóval mindenképpen említsük meg a fő programozó, Kevin P. Pickell nevét.
A Distinctive nem finomkodott, konkrét pályaelemeket is simán lenyúlt a Hard Dirvin'-ből, mégsem volt csupán szolgai másolat. Azért nem, mert két olyan funkcióval bővítette a játékot, amitől az egészen újfajta élményt nyújtott és nagyon-nagyon hosszan el lehetett szórakozni vele. Az egyik a pályaszerkesztő volt, a másik pedig a visszajátszás. Vagyis amikor a Stunts 1990-ben megjelent, nagyban épített arra, hogy kialakul majd egy közösség a játék körül, ami elég előremutató gondolat volt akkoriban. A játék maga pedig kihozta a maximumot a kor hardvereiből annak ellenére, hogy még csak egyszínű poligonokból épültek fel a pályák, a textúrázáshoz még éveket kellett fejlődniük a pécéknek.
És a Stunts körül valóban kialakult egy közösség. Nem az előre legyártott terepek végigjátszása volt a nagy móka, hanem az otthon bütykölt trükkös pályák tökéletesítése, megosztása és mások pályáinak teljesítése. Persze volt azért egy kampánymód is a játékban 11 különböző autóval és vicces nevű ellenfelekkel, akiket amúgy jellemzően más játékfejlesztőkről mintáztak (Skid Vicious például a későbbi Total Annihilationt fejlesztő Chris Taylor volt), de hosszabb távon egyértelműen a pályaszerkesztő volt a nagy mutatvány.
A játékot Amerikában kiadó Broderbund megvette a Stunts név jogait, de nem akarta Európában kiadni a játékot, ezért amikor a Mindscape elkezdte az öreg kontinensen forgalmazni, meg kellett változtatni a nevet - ezért lett 4D Sports Driving. Más kérdés, hogy addigra warezban már elterjedt a Stunts, és a többség így ismerte Európában is. Sőt, a legfontosabb, máig aktív kommuna is Stuntsként hivatkozik rá, pedig egy Zak McKracken fedőnevű budapesti ember indította el és futtatta fel. A zak.stunts.hu címen elérhető, érdemes körbenézni rajta. És persze érdemes ma is kipróbálni a játékot, legalább egy-két autótörés erejéig.
Legközelebb egy héten belül jövünk valószínűleg megint Minivel, mert éppen Magyarországon vagyok és adásokat veszünk fel, szóval a vágás/publikálás most éppen takarékon van, aztán úgyis behozzuk majd magunkat. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek