HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #153: Keresztény FPS-ek

2021.05.08. 19:56 Stöki

cpmini_153.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Patreon-támogatóink egy részével minden évben többször összefutunk egy sörözésre, de ismert okokból ilyen augusztus óta nem volt. Csináltunk hát egyet online (illetve ez már a második volt), és ha már ott voltunk többen egy Zoom-meetingen, felvettünk egy Checkpoint Minit is. Mivel éppen húsvét környékére esett a felvétel, a témát is ehhez igazítottuk: a keresztény FPS-eket beszéltük ki. Ilyenek ugyanis léteznek, az ezredforduló környékén több stúdió is megpróbálkozott azzal, hogy a Biblia tanításait az egyik legerőszakosabb videojáték-műfajjal próbálja meg átadni. Mérsékelt sikerrel, mint azt hallhatjátok. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Szóval keresztény FPS-ek. Volt vagy fél tucat, játéktörténeti jelentőségük nem nagyon van, inkább csak furcsaságok. Jellemzően kevés pénzből és korlátozott lehetőségekkel készült, harmadvonalbeli próbálkozások egyjátékos amerikai cégektől. Mindegyikről írok egy bekezdést, többet nem nagyon érdemes, illetve aki kíváncsi rájuk, guglizzon még utánuk.

Super 3D Noah’s Ark (1994)

A Wisdom Tree (korábban Color Dreams) békés lövöldéje; a stúdió eleinte kisebb piacokon próbálkozott nem túl erős játékokkal, aztán pár év vergődés után a cégvezető kitalálta, hogy a keresztény játékokban vannak lehetőségek, saját értékesítési csatornákkal, boltokkal. 1991-ben készült, Bible Adventures című NES-játékuk elég nagy siker is volt, ezen felbuzdulva készítették el DOS-ra és SNES-re a Super 3D Noah's Arkot, ami már FPS lett. Sőt, a Wolfenstein 3D motorját használta, és ezt le sem tagadhatná. A játékban Noé bárkáján elszabadulnak az éhes állatok, és a szájukba lőtt kajával lehet lenyugtatni őket. Családbarát akció, de a Doom után egy évvel azért nem volt már sok keresnivalója a piacon, és nem is lett sikeres. (Érdekesség, hogy a cég eleinte egész más témájú játékért licencelte a Wolfenstein-motort, a Hellraiser-filmek alapján akartak horror-FPS-t csinálni.)

LifesBattle (1997)

A Hummer Software egyetlen játéka, egy DOS-ra készült edukációs FPS. Már megjelenésekor borzalmasan nehézkes és idejétmúlt volt, a Quake után egy évvel egy bőven Doom előtti nívót mutatott. Lőni nem lehetett benne, mert csak a nézet volt FPS: egy labirintusban Biblia-idézetek helyes értelmezésével lehetett továbbjutni. Ez talán a legrosszabb és legjelentéktelenebb játék a mezőnyben.

Interactive Parables (1998)

Hasonló az előzőhöz, a GraceWorks egyetlen játéka. Kiváltható lenne igazából egy online kvízzel is, mert ez is csak egy feleletválasztós Biblia-értelmezgetés, de valamiért FPS nézetben csinálták meg a fejlesztők. A pályákon, mint egy múzeumban kell mászkálni, a falakra tett képeket, szentleckéket nézegetni, és közben válaszolgatni kérdésekre (na jó, lehet gyűjtögetni is ékköveket). Tömény unalom, de jóval játszhatóbb, mint a LifesBattle. Csodálatos módon egyébként az interactiveparables.com még ma is él, az utolsó hír szerint a fejlesztők egy 10 éves kiadáson dolgoznak (mondjuk már a huszadik évforduló is elmúlt).

The War in Heaven (1999)

Az Eternal Warriors egyszemélyes stúdió egyetlen játéka, a fejlesztő bizonyos Theodore Beale, aki korábban a GT-nek dolgozott egy Rebel Moon nevű FPS-en, így volt némi tapasztalata. Ehhez képest a The War in Heaven egy borzalmasan buta és ronda játék, nehézkes játékmenettel. Egyhangú, AI nélküli ellenfelek rohangálnak nagy és kopár pályákon, a kereszténységet a pályák eleji és végi szentleckék képviselik. Meg a tematika, ugyanis a játék arról szól, hogy a mennyben háború dúl, mert Lucifer serege szeretné újraosztani odafent a lapokat - vallási szempontból érdekes dizájndöntés, hogy a gonosz oldalt is lehet választani. Beale egyébként könyveket is írt a War in Heaven világához, ma leginkább rasszista és nőgyűlölő nézetei miatt ismert.

Saints of Virtue (1999)

A Shine Studios első és utolsó játéka, ami a mezőnyből azért valamennyire kiemelkedik. Például van renderelt intrója, amiben keresztény rockzene szól. A főhős egy... hú, hát az nem derül ki, mert nagyon metaforikus az egész játék. Egy kamasz lelkében harc dúl, gonosz kísértések meg bűnös gondolatok próbálják kikezdeni az erényét, és ezt kell megakadályozni. Főhősünk egy karddal zúz, amivel lőni lehet, az ellenfelek többnyire nagy lebegő fejek, amik egy-egy bűnt jelképeznek. Technikailag rettenetesen idejétmúlt volt 1999-ben, ezért hamar eltűnt a süllyesztőben.

Catechumen (2000)

Az oregoni N'Lightning Software Development két keresztény FPS-t is készített, ez a korábbi. A környezet igazából szuper: az ókornak abban az időszakában játszódik a játék, amikor a rómaiak üldözték a keresztényeket. Egy ilyen keresztényt irányítunk, aki szintén karddal lövöldöz, és a lövéseitől megtérnek a római katonák. Sajnos a pályatervezés borzalmas, és akadnak még olyan dizájndöntések, amik nehezen élvezhetővé teszik - főleg az, hogy ha egyszerre két római katona is közel ér, jön a game over (mert ketten már lefogják a főhőst). A mezőnyben elég nagy büdzséből készült (830 ezer dollár), de nem hozta be a pénzét (80 ezer eladott példány). Ennek ellenére a stúdió tett még egy próbát.

Ominous Horizons: A Paladin's Calling (2001)

Az N'Lightning másik játéka, ez már a középkorban játszódik, konkrétan 1452-ben. Ekkor készült el a Gutenberg-biblia, és a sztori is e körül bonyolódik: a gonosz erői konkrétan ellopják az értékes kiadványt Gutenbergtől, nehogy az emberiség szélesebb körben megismerhesse a keresztény tanokat. A játékos feladata visszaszerezni a könyvet, nagyjából laponként. A játék meglepően békésen indul, mint egy FPS nézetű, kalandelemekkel teli szerepjáték, ahol először mindenkivel beszélgetni kell, de aztán főhős hamar hasznát veszi annak, hogy van egy kardja, amivel - már meg sem lepődünk - lőni lehet. Akárcsak a Catechumen, ez is a nyílt forráskódú Genesis3D motort használta, ami nem tudott versenyre kelni a kor fejlettebb engine-jeivel, de itt is inkább az egyenetlen játékmenet az, ami nem teszi túlságosan szerethetővé a játékot. A Catechumennél sokkal több pénzből készült (1,6 millió dollár), de nagyobbat bukott (50 ezer eladott példány), ami a cég végét jelentette.

Eternal War: Shadow of Light (2001)

Az egyetlen kanadai játék a mezőnyben, a Two Guys Software műve, amit nem meglepő módon két srác, Mackenzie és Patrick Ponech készített. Igazából az egész egy Quake-modnak indult, de annyi energiát öltek bele, hogy kiadták önálló Quake-kiegészítőként (és később Quake 2 motorra is portolták). Hogy keresztény FPS, az leginkább az alkotók nyilatkozataiból látszik, mert amúgy sok keresztényi nincs benne, hiszen szinte mindenben a Quake-re emlékeztet. A sztori olyasmi, mint a Saints of Virtue-ban - egy ember küzd a bensőjében a bűnös gondolatokkal -, a játékmenet pedig jóféle démonirtás ismerős technikai környezetben. Mivel egy kicsiszolt, jó technológiára épült, a felsoroltak közül ma ezzel a legélvezetesebb játszani, ugyanakkor tényleg ebben jelennek meg legkevésbé a kereszténység értékei.

És ennyi a gyűjtésünk, a 2000-es évek elejére belátták a vallásos hátterű videojátékos stúdiók, hogy az FPS-nél nagyjából bármelyik műfaj alkalmasabb a keresztény igék terjesztésére. És más zsánerekben készültek is keresztény játékok, például stratégia (Left Behind sorozat), kártyás játék (Victory at Hebron), de még táncolós játék is (Dance Praise). Az FPS-eket viszont elengedte a klerikális reakció, és ez a videókat nézegetve nem feltétlenül baj.

Legközelebb napokon belül jövünk a következő Checkpoint Nowval. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20210414.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

9 komment

Címkék: retro podcast vallás fps checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr816522630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2021.05.08. 23:32:32

És akkor a megjelent nagy cikk :)
retro.land/metal-slug/

Dukefazon 2021.05.09. 12:01:20

Hűű, gyerekkoromban nagyon kedveltem a Requiem-et, csapnivaló volt az irányítás, nem volt valami szép játék, de iszonyatos hangulatot árasztott magából, főleg az elején, amikor azt mutatja végig, hogy leereszkedsz a mennyből a pokolba, hogy átvágj rajta egy portálhoz, amivel a Földre kerülhetsz. Aztán az egész földi lét ilyen teljesen disztópikus hangulatú. Ismertem a Quake-et, a Duke3D-t, a Half Life-ot ebben az időben, nekem a Requiem csak egy újabb FPS volt, aminek örültem, hogy játszhatok vele, nem éreztem, hogy a HL annyival jobb lenne. Szomorú, hogy egy ilyen katasztrofális listában ilyen pocsék játékok mellett kell említést tenni róla.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2021.05.09. 12:12:15

A pogányok és démonok gyakása régi kereszTYén érték, úgyhogy akár az Assassin's creed, a Diablo vagy a Doom is hót IGEI játék.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2021.05.09. 13:10:26

A lövöldöző kardnak sztem az az egyszerű oka, hogy a közelharc túl véres v. munkaigényes lett volna.

bonsaicane 2021.05.09. 16:44:03

Vártam vmi levezető keresztény metál zenét:(
néha egész jókat raktok a felvételek végére.

pocokman 2021.05.10. 19:05:05

Amúgy sosem értettem, hogy a keresztényeknek a Doom-al konkrétan mi bajuk volt / van. Ennél keresztényebb játék ugyanis a világon nincs, a pokol teremtményeit kell benne gyilkolászni :D
Sandy Petersn, az akkori id egyik pályatervezője maga is mormon volt, egyszer ezt mondta Romeronak:
”Figyelj! Nem kell aggódnod. Nincs semmi bajom a játékbeli démonokkal. Csak a monitoron léteznek. És egyébként is - tette hozzá mosolyogva -, ők a rossz fiúk.”

kemi242 2021.05.13. 09:20:19

Úgy tudom, a Super 3D Noah's Ark-nál nem is sokat változtattak a Wolfenstein 3D-n, csak átskinezték, meg lecserélték a hangokat. Tehát csináltak belőle egy keresztény, erőszakmentes játékot, de megmaradtak benne a horogkereszt alakú pályák. Van egy olyan legenda, hogy az id bosszúból/poénból adta oda a Wisdom Tree-nek a Wolfenstein 3D forráskódját, mert feldühödtek azon, hogy a Nintendo nem engedte SNES-re kiadni.
süti beállítások módosítása