Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
A 99. Checkpoint Miniben egy nagyon fura játékot mutatunk be, amit egy pszichológus készített, és bizonyára vannak olyan puristák, akik nem is neveznék játéknak. Az Alter Ego a 8-bites gépeken kezdte hódítását, de mai napig játsszák és készülnek verziói, miközben technikailag végtelenül primitív cucc. De akkor miért jó vele mégis játszani? Ezt próbáltuk megfejteni. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Szóval pszichológia + játék = Alter Ego. A sztori a nyolcvanas évek elején kezdődik, amikor a Long Island-i Hofstra Egyetem klinikai pszichológia szakán tanuló Peter J. Favaro bejelentkezett az Atarihoz. Favaro szerette a videojátékokat, és beakadt neki, hogy ennek az akkor még elég újszerű szórakozási formának a pszichológiai vetületeivel még nem nagyon foglalkoznak. Így hát beajánlotta magát az Atarinak, és meggyőzte őket, hogy hasznos tanácsadó lehet (az Atarinak ez a kokainos-pénzherdáló korszaka volt). Aztán amikor jött a vezetőváltás a cégénél, Favaro szolgáltataira sem tartottak igényt, de addigra elég jól belelátott már egy játékcég működésébe és a játékfejlesztésbe, így kitalálta, hogy készít maga is egy videojátékot.
Az Alter Ego 1986-ban jelent meg C64-re, Apple II-re, DOS-ra és Macre... és teljesen zavarba ejtette a kritikusokat és a játékosokat. Ez egy életszimulátor, de nem úgy, mint a Sims, hanem sokkal inkább egy lapozgatós kalandjátékra emlékeztet. És igazából semmi különös sztorija nincs, egy életben előforduló döntéseket kell meghozni egyszerű feleletválasztásokkal. Egy iskolai osztálytársad zaklatni kezd - mit teszel? A munkahelyeden megpróbál elcsábítani a főnökasszony - mit teszel? A feleséged válni szeretne tőled - mit teszel? És így tovább, hét különböző életszakaszban (csecsemőkor, gyerekkor, kamaszkor, fiatal felnőttkor, felnőttkor, késői felnőttkor, öregkor). Persze a döntések befolyásolják, hogy mi történik a főhőssel, illetve alakítják annak mindenféle statisztikáit. A játékosnak a feleletválasztásokon túl arra van lehetősége, hogy ikonokra klikkelve az arányokat is eldöntse, hogy a főhős mennyit foglalkozik munkával, szórakozással, szerelemmel. Mivel egy életszakaszban csak megadott számú cselekvést lehet végrehajtani, úgy kell sakkozni, hogy azért minden fontosra jusson valami idő - hiszen ha végigbulizzuk a felnőttkort, hogyan lesz diplománk és jól fizető munkánk? De persze ki lehet próbálni a végleteket is, csak ne lepődjünk meg, ha már a gyerekkorban megöl és megerőszakol bennünket egy pedofil kéjgyilkos (mert bizony ilyen történések is vannak a játékban).
Az Alter Ego tehát igazából több tucat apró, döntést igénylő pillanatkép a teljesen banálistól az egész extrémekig, és elég gyorsan végigjátszható - de hát az élet is oly rövid! Favaro több interjúban is elmesélte, hogy a fejlesztés legnagyobb része az volt, hogy Brooklynt járva mikrofonjával leszólított mindenféle korú és nemű idegeneket - több százat -, és beszélgetéseket rögzített velük, amikben az életük meghatározó eseményeiről érdeklődött (állítása szerint ez a módszer csajozásnak sem volt utolsó). A pszichológus arra jutott, hogy sokaknak becsípődtek egészen hétköznapi dolgok, illetve hogy a legtöbb embernek volt valami nagyon furcsa története, amilyet másnál nem hallott. Ezekből próbálta összeállítani a szimulált életeseményeket, bele-beledobva egy-egy igen meghökkentő lehetőséget a mindenkivel megeső élethelyzetek közé.
1986-os programtól persze ne várjunk olyan összefüggő narratívákat, mint egy Naughty Dog-játéktól, sok mindent a fantáziával kell kipótolni, és nincs igazából rendes lezárás: meghal valahogy a karakterünk, és lehet újrakezdeni a játékot. De koncepcióját tekintve ez így is egy korát messze megelőző játék volt 1986-ban, olyan, mint egy furcsa indie próbálkozás a 2010-es évekből. Szóval már csak ezért is érdemes kipróbálni, ma is elérhető többféle platformon, okostelefonokon is, sőt ezen a weboldalon egyszer ingyen is végigjátszható. Érdekesség, hogy 1986-ban külön verzió jelent meg férfi és női játékosoknak részben más életlehetőségekkel (megjött az első menstruációd - mit teszel?), de mivel akkortájt a női játékosok aránya sokkal alacsonyabb volt, mint ma, a női verzió nagyon rosszul fogyott a férfihoz képest. Favaro aztán pszichológus lett, és már nem készített több videojátékot, de az Alter Egóra a mai napig szívesen emlékszik vissza.
Van sok adás felvéve, szóval kicsit szeretnénk felpörögni, legközelebb még a héten jön vendéges adás, aztán a 100. mini! Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Senye Dénes, Csopa Tamás, Mr. Gyarmati, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Arsenic, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, Kester, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Szücs Márton, Xlabu, Gabesz Fótról, Somogyi Gábor.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek