HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #93: Heretic és Hexen

2019.01.24. 22:43 Stöki

cpmini_93.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Egészen hihetetlen, hogy mindenféle klasszik fps-ről volt már szó a blogon, vagy cikk vagy podcast formájában megvolt a Wolfenstein 3D, a Doom, a Quake, a Duke Nukem 3D, a Blood, és közben valahogy a Heretic és a Hexen kimaradt. Most ezt pótoljuk egy combosabb Checkpoint Minivel, ami Grath szerint minden idők legrosszabb podcastkezdésével indul el, de ez ne tántorítson el benneteket. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

Néha olyan prózai okokból születik nagy dolog, mint a földrajzi közelség. Ha a kilencvenes évek elején nem úgy alakul, hogy a Raven és az id Software is Wisconsinban működik, akkor John Romero talán soha nem ugrik át a szomszédba megnézni, hogy min ügyködnek a ravenes srácok. Az 1990-ben alapított Raven első oroszlánkörme az 1992-es Black Crypt volt, játékmenetét tekintve egy tucatjáték dungeon crawler, de a grafikája messze kiemelte az átlagból. Ez tetszett meg az id akkor már rocksztár státuszt élvező egyik vezetőjének, Romerónak, és ha már közel volt a Raven főhadiszállása, átruccant hozzájuk. A találkozó egy évekig tartó, gyümölcsöző együttműködés kezdete volt, még úgy is, hogy nem sokkal az összecimbizést követően az id Software áttette Dallasba a székhelyét.

A recept az volt, hogy az id adta a technológiát, a Raven pedig a művészi koncepciót - a Black Crypt ugyanis azért tudott olyan szép lenni, mert a Ravent grafikusok alapították -, és persze Romero közben producerként többször is beleokoskodott a készülő játékokba. Az első ilyen játék a Heretic volt, rendezői székében az egyik Raven-alapítót, Brian Raffelt találjuk, a zeneszerző pedig a később is nagyon hangulatos dallamokat és hangeffekteket csiholó Kevin Schilder volt. A játék 1994-ben jelent meg, egy évvel a Doom után, és ennyi idő alatt - pláne első együttműködésként - nagy forradalmat nem tudtak csinálni a wisconsiniak: a Heretic igazából egy fantasy környezetbe helyezett Doom volt, a játékdizájnt tekintve egy sima klón.

Viszont ezzel a klónnal - ami alatt nyilván a Doom kissé átalakított motorja ketyegett - akkoriban nagyon élvezetes volt játszani. A fegyverekben ugyan egy az egyben fel lehet fedezni a Doom eredeti csúzlijait, de a grafikusok mindent megtettek azért, hogy ezt az összehasonlítást a játékos ne akarja megtenni. A Heretic karakteres, kicsit darkos pixelvilágot kapott, jól kitalált szörnyekkel - igazából a klónsága csak visszatekintve nyilvánvaló. Egy plusz dolgot műveltek csak Ravenék a Doomhoz képest: lehetett fel és le nézni, de a motor sajátosságai miatt olyankor torzult a nézet, szóval ezt sokan nem használták.

A sztorit nem csicsázták túl: három Kígyólovas tartja rettegésben Randomfiktívvilág földjét, és az egyiket, bizonyos D'Sparilt kell lezúzni a főhősnek (ami rögtön két folytatás sztoriját is előrevetíti, csak ott Koraxnak meg Eidolonnak hívják a két főrusnyát). A játék 99 százalékában mindenféle varázsfegyverekkel kellett lőni, kékkel, zölddel, pirossal, unásig - egyhangú volt, de imádtuk. Ma már nem olyan nagy élmény, a Doom sokkal jobban öregedett. Viszont a Heretic nélkül nem lett volna Hexen, ami viszont friss élményeink szerint ma is igen szórakoztató darab.

Eredetileg az volt a terv, hogy három H-betűs játék lesz (a Hecatomb lett volna a harmadik), így jött Hexen a Heretic után, Korax Kígyólovas teljes udvartartásával. A Hexen (alcím: Beyond Heretic) az eredeti Heretic-csapattal készült, 1995-ben jelent meg, és szintén a Doom motorját használta - de olyan sok módosítással, illetve a játékdizájnba is annyi új ötlet került, hogy ezt már kevésbé lehetett klónnak nevezni, mint elődjét. Például rögtön a játék elején a játékos három karakter közül választhatott: a leginkább "doomos" mágus, a közelharcra szakosodott harcos és a középutas pap között. Mindhárom karakternek egyedi fegyverei, mágiái és képességei voltak, ami nagyban növelte az újrajátszás élvezetét.

A játékmenetben úgy általában nagyobb szerepet kapott a közelharc, a pályákon több szkriptelt esemény volt, a grafika még szebb lett, a szörnyek még vagányabbak, a hangulat még erősebb. És a pályák között központi helyszíneken keresztül lehetett oda-vissza mászkálni, amitől az ember sokkal inkább úgy érezte, hogy egy nagy kalandot él át, mint a lineárisan pályákra darabolt Hereticben (ráadásul ezt az átjárhatóságot pár egyszerű fejtörő is kihasználta). Mindkét játékban volt multi is, de a Hexenben ez is erősebb volt, részben a három választható hős, részben a játékosok száma (nyolc) miatt.

A Hexenből és a Hereticből összesen nagyjából egymillió példány fogyott 1997-ig, ami a körülményeket tekintve szép siker volt. 1999-ben aztán a Raven szép gesztust tett: mindkét játék forráskódját publikálták, így azóta számtalan mod jelent meg hozzájuk - sőt portok is, például Amigára.

Röviden ejtsünk szót a két folytatásról is. Az 1997-es Hexen II készítésekor Romero már nem volt az idnél, ezért Kevin Cloud ült a székébe. A karakterek száma már négy volt, árnyaltabb kasztokkal (Paladin, Crusader, Necromancer, Assassin), és egy kis fejlődési rendszer is került a játékba. Ezt is érdemes ma is kipróbálni, már csak azért is, mert a harmadik Kígyólovas ebben leli halálát - viszont készüljetek fel szögletes 3D-re, mert a Hexen II már az első Quake motorjára épült (2000-ben ennek a forráskódja is nyilvános lett). Végül, 1998-ban jött a Quake II motorral érkező Heretic II, ami kakukktojás a négy játék közül - nemcsak azért, mert ebben nincs legyőzendő Kígyólovas, hanem azért is, mert a játék kívülről mutatja a főhőst á la Tomb Raider. Ez már elég sikertelen volt a sok hasonló játék között (amúgy a Hexen II is megbukott a kasszáknál), így a H-betűs játékoknak bealkonyult. Már csak azért is, mert a Raven ekkorra már nem volt független csapat: 1997-ben megvette az Activision. Akkor több kulcsfigura ki is lépett és elment Human Head Studiost alapítani, a maradók pedig elkezdtek egész jó játékokat csinálni (Soldier of Fortune, Jedi Knight II). Aztán amikor 2010-ben a Singularity nem jött be, az Activision befogta a csapatot a Call of Duty-igába, és azóta sem jöhettek ki onnan. Szóval sajnos nem valószínű, hogy valaha lesz Hexen III vagy Heretic 3.

Legközelebb reményeim szerint még a héten jövünk egy újabb Minivel (mert ezelőtt két vendéges adás volt egymás után, és így billen helyre az univerzum egyensúlya). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190124.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Arsenic, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, Kester.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

19 komment

Címkék: retro podcast fps heretic checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9314584450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.01.25. 06:41:30

a heretic örök klasszik a láncfűrész-kesztyűvel meg a tyuf-tyuf kis kristálybottal. multiban volt csirkemód, amit később malacmódra módosítottak - talán a heretic 2-ben.
a zöldbaltás, kút mélyéről ugató hangú csontvázizét mi főnökúrnak hívtuk. de a doom pinky-je masszív disznószörny nevű átköltése volt a kedvenc. valami game-es újságban volt, talán.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.01.25. 09:26:27

Nincsmárcikkaziddqdnrégenmindenjobbvoltsz-papagájok, riadó! Eljött a ti időtök! ;)

Terézágyú 2019.01.25. 10:15:05

Köszi, hogy gondoltatok azokra, akik olvasni akarnak erről és nem podkasztot hallgatni.

David Metallic 2019.01.25. 10:58:29

A Doom - Infernal Attack módosítottt verziójában vannak Heretic és Hexen szörnyek is, akit érdekel a mod, írjon a mailcímemre.

A nép fia 2019.01.25. 11:26:49

Ez volt az első gamer újságom!
retropages.hu/Ujsagok/PC-X_99-01.jpg

Bár a Heretic 2-vel sosem játszottam, örökre megjegyeztem, hogy létezik.
Később visszamenőleg vettem ugyan PC-X-eket és Gurukat is, de ez örök emlék marad. :)

Serathis 2019.01.25. 13:26:12

Heretic tré, HeXen jobb. A Hereticbe nem sikerült rendesen átemelni a Doom harcmechanikáját, ellenfelek túl bullet spongeok, az Iron Lich forgószél támadása meg idegesítő.

csabez999 2019.01.25. 15:32:55

A hexen a leghangulatosabb (most mar) retro fps, ever.

Egyetlen hibaja van, de az orbitalis: borzaszto rosszul (nem) kommunikalja, mikor mi tortenik. Lenyomsz egy kapcsolot ami triggerel egy linedefet 2 hub-bal odebb, es annyit mond hogy "something happened on the (addig sose latott map)". Viszont 30 vegigjatszas utan ezeket mar ugyis tudja a player :D

csabez999 2019.01.25. 15:57:07

@Felsmukk: viszont lehetett vele sequence breakelni, mint az arch vile dobalos tamadasaval :)

Ryze 2019.01.26. 21:33:54

19:32-nél milyen játékot említetek?

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.01.27. 12:58:05

Az ettin a kétfejű, a gnollnak hiénafeje van. A Powerslave-et végignyomtam, inkább olyan egyiptomos Indy-beütésűnek tűnt a géppisztolyokkal.

Majdénmegmondom 2019.01.28. 00:51:34

Most hallgatom Horváth András élettörténetét a Youtube-on, van benne Grath-es, Sasás sztorizás is:
www.youtube.com/watch?v=pekufd0KrYg

GépBalta 2019.01.29. 00:19:42

Most találtam a YT-n ezt a felvételt, pár őrültről akik C&C soundtracket játszanak élőben, ráadásul maga a zeneszerző Frank Klepacki is fellép velük egy olyan ronda gitárral, hogy kötelezni kellett volna rá, hogy lezúzza a koncert végén. Én mondjuk nem szeretem az ilyet, de gondoltam belinkelem ide hátha érdekel valakit. A Hell March azért elég gonoszuk szól. :)
www.youtube.com/watch?v=i-ArbE0bEQQ&t=4535s

Geth 2019.02.04. 20:41:31

Hexen II-nél furcsa volt, hogy újrajátszáskor feltűnt, hogy egy-két "quest (item)" nem ugyanolyan (ugyanott) volt mint elsőre, két változat közül randomolt a játék, pl. ep1-ben máshol kellett "ásni" :)

taffer 2019.03.03. 09:28:42

Ezt a ZDoom-ot sosem használtam, de most ránéztem az oldalukra és azt hiszem, maradok a Doomsday engine-nél: dengine.net/

Amellett, hogy ez is támogatja a Doom/Heretic/Hexen és a hozzá készített rajongói kükdetések mai oprendszereken való futtatását, rengeteg addon van hozzá (hi-res textúrák, 3D modellek, alternatív fegyverek/hangok, stb).

CernaGeza 2019.10.01. 10:18:04

Imádtam a heretic-et, jelzi a hangulati faktor, hogy 20 évvel később a gyerekeim is oda vannak érte, pedig ők azért nem ehhez a megjelenéshez szoktak.
Kedvencem a lebegő, visszafelé suttogó mágus volt.. Meg úgy az egész.

Reactor 2021.11.16. 22:51:57

A létező legjobb kezdése egy játéknak:

"Greetings, mortal...are you ready to DIE!?"

Páratlan, komolyan mondom! :D

csikocska 2024.11.02. 14:31:09

Én jó ideje ismerem a Heretic és Hexen játékokat.
A Heretic játékra mindig úgy gondolok, hogy az egyik legismertebb, fantasy témájú FPS játék, amivel nekem is szerencsém volt tenni egy próbát gyerekkoromban. Néhány évente szívesen játszom végig ezen játék pályáit.
A Hexen 1-et először a harcos karakterrel vittem végig. A kapcsoló és kulcs keresési feladványok még a tűrési határomon belül maradtak, de az, hogy kötelező jelleggel kell újratermelődjenek a szörnyeknek, az kevésbé tetszett nekem (és ez kifejezetten rosszabb a hivatalos "Deathkings of the Dark Citadel" nevű kiegészítő hubpályái esetében).
A Hexen 2 játékot kicsit jobban kedvelem, mert ott lehetett látni egy RPG játék mechanika elemet, azaz a szintezést és az egész jól megfért a több földrészen és időzónában játszódó pályákon való mészárlás közben. Még a Portal of Preavus című kiegészítő kampányát is élveztem.
A Heretic 2-ről még csak hallottam, de egyszer sem játszottam végig. Majd egyszer meg fogom tapasztalni, milyen külső nézetben bejárni a pályarészeket.

@Reactor: Egyetértek, amikor tini korom elején jutottam el a következő pályára, egy kicsit megszeppentem, miközben hallottam azt a mondatot. Még akkor is nagyszerű, ha kicsit eljárt az idő azon játék felett. ;)
süti beállítások módosítása