HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters

2024.02.08. 22:43 Stöki

cpmini_232.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

És akkor még egy Mini a hétre, ahogy ígértem, mégpedig egy C64-játék, mert régen volt olyan errefelé. És ezt talán kevesen ismerik, legalábbis biztosan kevesebben, mint alkotója egy másik játékát, bizonyos Archont. Pedig érdekes darab, abból az időből, amikor a kísérletező kedvű játékfejlesztő sokszor egyet jelentett a jó játékfejlesztővel. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Mail Order Monsters, azaz levélben rendelt szörnyek - a cím már sejteti, hogy nem valamilyen vérkomoly stratégiai játékról vagy kalandjátékeposzról van szó. A műfajt mégsem könnyű meghatározni, mert akció- és menedzserelemek is vannak benne. A fejlesztés története pedig egy másik játékkal kezdődik, aminek szintén elég jó a címe: Cruch, Crumble and Chomp!

Menjünk vissza 1982-be, amikor nagy reményekkel megalakult az Electronic Arts és rögtön az első játékaik elég emlékezetesek lettek. Köztük az 1983-ban debütált Archon, amit Jon Freeman és Paul Reiche III készített. Freeman ugyanebben az évben hozta össze az Epyxnek a Cruch, Crumble and Chomp!-ot, amiben egy óriásszörnnyel kellett lezúzni egy várost és a játékos saját szörnyet is készíthetett. A játék elég nehézkes volt, de akadtak benne jó ötletek - annyira, hogy Paul Reiche III gyakorlatilag elkérte Freemantől a szörnyépítős alapkoncepciót, aztán összegyúrta azt az Archonnal, és így született meg a Mail Order Monsters (aminek szintén az EA lett a kiadója).

A játékban egy szörnyet kell irányítanunk, csatákat vívni vele, majd a győzelemért kapott pénzből fejleszteni a program végtelenül egyszerű menedzser részében. A harcok sem bonyolultak és nincsenek rendesen kiegyensúlyozva - ez erősen emlékeztet az Archon csatáira. De ismétlem, csak 1985-öt írunk és C64-en járunk, és ehhez képest nagyon sokoldalú, vagy legalábbis sokszor újrajátszható programról van szó. Leginkább a számos választási lehetőség miatt: 12 különböző lény közül lehet választani a játék elején, és a tuningoknál is a bőség zavarával küszködünk, hogy valamilyen fegyvert vagy egy új testrészt szereljünk a kedvencünkre. Csápokkal pimpelt dinoszaurusz vagy lézerrel felszerelt óriásrovar? Nehéz dilemma.

A játékban három nehézségi fokozaton lehet csatákat vívni a gép ellen, de két játékos is játszhat a programmal erre kitalált játékmódokban. A Capture the Flag magáért beszél, egy térképen kell zászlókért küzdeni, de érdekesebb a Horde mód, amiben a két játékos vállvetve harcol egy csomó kis lény ellen. Vagyis ez az utóbbi koperatív mód - ilyen sem volt sok játékban akkoriban. Persze az akció egyszerű és az irányítás is kicsit darabos, de ezzel együtt a Mail Order Monsters egy bájos cucc a C64 korai éveiből, amit akár ma is érdemes megnézni annak, aki bírja a retrót.

Paul Reiche III aztán 1989-ben barátjával, Fred Froddal saját céget alapított, a Toys For Bobot. Ez a cég pedig biztosan ismerős sokatoknak, ott született a két Star Control, a Horde, a Skylanders sorozat és a gyűjteményes Spyro-trilógia. Aztán 2020-ban Fred és Reiche lelépett, miután a stúdiót végképp kizsigerelte az Activision (a kiadó még 2005-ben vette meg a csapatot). A Toys for Bob azóta Call of Duty játékokba segít be, Fred és Reiche pedig áltmentek indie-be, és nagyon szeretnének egy új Star Controlt csinálni. 

És azt tudtátok, hogy Paul Reiche III találta ki a Dark Sun thri-kreenjeit?

Legközelebb napokon belül jövünk az esedékes Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast c64 checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2518321719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.02.09. 06:25:36

a tápos thrikreenek egy az egyben a zöld marslakók a barsoom/mars regényekből.

Kit Fisto 2024.02.09. 09:02:48

Végtelenül türelmes embereknek (sem) ajánlom.

Szekrényszagú néni 2024.02.09. 10:30:15

Fasza játéknak tűnik, furcsa, hogy annak idején az Archon mindenkinek megvolt, erről viszont most hallok először.

Ko_Ko 2024.02.09. 19:08:50

A FreeFall (Games) valójában John FREEman és Anne WestFALL vezetékneveiből jött létre, ettől függetlenül persze jelentheti azt is, amit Grath mondott.

Viktor Fulop 2024.02.19. 18:32:09

Megy a sok senkit nem érdeklő faszság aztán a cikk végén egy mondatban odavetve a L.É.N.Y.E.G.:
"És azt tudtátok, hogy Paul Reiche III találta ki a Dark Sun thri-kreenjeit?"

Szekrényszagú néni 2024.02.19. 19:09:45

@Viktor Fulop: Juj, hát bevallom engem érdekelt a sok faszság. Anyuci remélem büszke rád, hogy milyen vagány kiscsákót nevelt!

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2024.02.20. 14:23:33

@Viktor Fulop: Ötödik szinttől már mérgező harapás!!!

@Szekrényszagú néni: Viktort ismerve (aki amúgy már volt vendég CP-adásban) szerintem viccelődött, de teljesen megértem, ha ez nem mindenkinek esik le. :)
süti beállítások módosítása