HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpont 4x05: A Gamestar

2018.03.04. 22:38 Stöki

A PC ZED-adás után volt egy olyan felelőtlen ígéretünk, hogy lesznek még a magyar játéksajtó régi lapjaival foglalkozó adások. Nem is kellett sokáig várni a következőre, gyakorlatilag a múltkori sztorit folytatjuk, vagyis  a Gamestarról beszéltünk, ami ugye a PC ZED és a PC-X összeolvadásából született (és tervezünk majd egy külön PC-X adást is, ha sikerül megszólalót találnunk hozzá - Trf, ayt? :)).

podcast72.png

Mivel a lapnál a legtöbb időt vezetőként régi cimboránk, Mazur húzott le (és húz le ma is), őt hívtuk vendégnek, illetve telefonon elértük Boe-t is a felvétel előtt. A többit emlékekből próbáltuk összerakni, illetve azokból a Gamestarokból, amiket a felvételre vittem be. Kommentekben persze lehet kiegészíteni az elhangzottakat, múltkor is voltak jó hozzászólások. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, illetve itt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott dolgok:

Legközelebb jövő héten jövünk Checkpoint Minivel, és a tartalékképzést is megkezdtük, még egy vendéges és egy Mini várja a vágást. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180208.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Richárd V., Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Attt, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gabe, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, Wroadd

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

 

56 komment

Címkék: retro podcast gamestar checkpoint játéksajtó

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2313715496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2018.03.04. 22:49:03

Ó, a régi emlékek :)

payskin 2018.03.04. 22:54:55

"tervezünk majd egy külön PC-X adást is, ha sikerül megszólalót találnunk hozzá - Trf, ayt?"

Már a ZED-es adás után írtam, hogy jövök szívesen. ;)

payskin 2018.03.05. 00:00:35

Reagálok, ahogy hallgatom:

Az, hogy a Guru meglépte a teljes játékot előttünk, gutaütés volt, mert akkor már kb. egy éve puhítottuk Bírót, hogy ez elkerülhetetlen, nézze meg a német GameStart, nézzen ki a nemzetközi hasonló újságokra, mindenhol ott van. Mint mindent, ezt is remekül látta előre... Olyannyira, hogy amikor a Guru végül kijött a teljes játékkal, és én nem kicsit tajtékozva toltam be a főszerkesztői levlistára, hogy na, a konkurencia meg tudta lépni, mi meg (ebben is) lemaradunk, Bíró a szokásos atyáskodó, oltó stílusában fejtette ki, hogy mit cirkuszolok itt, egyáltalán nem biztos, hogy ez a Gurunak be fog jönni, várjuk csak meg, hogy mi lesz ennek a vége. Mi lett volna, a Guru eladásai elszálltak, mint a rakéta.

Annak ellenére, hogy "mögöttünk" ott volt az IDG, nem tudtunk azonnal reagálni, mert az adott pénzügyi évben egyszerűen nem volt bent a büdzsében ez a kiadás. De ez indított el azon az úton, hogy elkezdjek valami más megoldáson gondolkodni, mert az látszódott, hogy ha Bírón múlik, a PC-X-nek vége van, mint a botnak -- nem tudtunk labdába rúgni, akkor már a ZED mellett sem nagyon.

Aztán ebből megszületett az ötlet, a terv, hogy legyen GameStar, de nem önmagában a brand behozásáról álmodtam, hanem egy (a miénknél) több oldalas, jól kinéző, színvonalas újságról, teljes játékkal, ami nemcsak felveheti a versenyt a Guruval, de át is veheti a piacvezető helyet. Ehhez a PC-X, ráadásul az erőteljesen fogyatkozó szerkesztőségű PC-X kevés volt. Az ütős laphoz kellett egy ütős, jól író szerkesztőség is, ez teljesen világos volt...

És ott volt a ZED. A ZED, ami igényesen nézett ki, és amit öröm volt olvasni, amit hónapról, hónapra meg kellett beszélni, hogy X vagy Y megint milyen jót írt benne. Így lett teljes a terv: egyesüljünk a ZED-del, és TAKE ON THE WORLD!

Ákos (Mr. Chaos) akkoriban elég jóban volt a kis Jancsóval, így ezen a nem hivatalos csatornán keresztól kezdtünk puhatolózni, abszolút mi kezdeményeztünk. Bíró nem tudott semmiről, őt muszáj volt kész tények elé állítani, azaz olyan stádiumban megtalálni az ötlettel (közvetlenül az IDG következő pénzügyi évének tervezése előtt), hogy Jancsóék már elviekben benne voltak a dologban.

Aztán, persze, nekiálltak zárt ajtók mögött tárgyalni egymással, és... doom and gloom while things go boom...

payskin 2018.03.05. 00:37:27

Első szám kinézete:

Jancsóék ragaszkodtak ahhoz, hogy az új lapnak a ZED igényes, grafikai stúdióban összerakott megjelenéséhez hasonlóan kell kinéznie. Az volt a megállapodás, hogy nem készülhet úgy, ahogy a PC-X készült addig, így a tördelőnknek, Malachitnak szépen fel is mondtak. Igen ám, de Bírónak valószínűleg presztízsveszteséget jelentett, hogy ott volt az IDG-ben az akkori újságkiadáshoz a teljes grafikai eszköztár, a levilágítótól a montírozón keresztül a minden, akkor miért vigye sok pénzért házon kívülre a lap designját.

És akkor innentől óvatosan fogalmazok. :)

A Számítástechnika volt akkoriban az IDG koronaékszere, a nagyvállalatokkal jóban levő, iszonyú hirdetési pénzeket behozó, nagy presztízsű lap. A Számítástechnikának volt egy állandó fotósa, neki pedig egy ismertebb testvére, aki akkoriban a Novell kommunikációs igazgatója volt, szóval mindketten jóban voltak a Számítástechnikán keresztül az IDG-vel, és nyilván Bíróval is. Hogy-hogy nem, valahogy nálunk landolt ez a projekt, hogy "külső grafikai stúdióként" valósítsák meg a GameStar arculatát, designját, tördelését.

Eddigre már Árpi volt a főszerkesztő, és ő küzdött napi szinten Bíróval meg a helyzettel, így ennél pontosabban nem tudom, mi történt, a lényeg, hogy az első GameStart Egy Néni tördelte.

Egy Néni.

Fogalmunk nincs, ki volt ő, honnan jött, mit csinált korábban, én soha nem is találkoztam vele. Ennyit lehetett tudni, hogy a fotós és a testvére megtalált a Nénit, és vele csináltatta meg a GameStar első számát. A végeredmény pedig az, amit mindenki a kezében fogott 1999 októberében. És hiába sírtunk, őrjöngtünk az elkészült oldalakat látva, Bíró hajthatatlan volt, lepattantunk.

Azaz nem egészen. A nyomdába menetel előtti pénteken jött a címlap, és az volt az utolsó csepp a pohárban. Egyszerűen azzal a címlappal nem jelenhettünk meg, az még ennél is nagyobb világégés lett volna. A Tiberian Sun grafikai cuccai megvoltak bent a szerkesztőségben, péntek este felhívtam Ákost, hogy segítsen. Ő akkor már 9 hónapja a PC Worldöt főszerkesztette (az sem volt egy kis kihívás abban a közegben), másnap bementünk, és összeraktunk egy ellencímlapot. Hétfőn csináltattunk róla egy proofot, majd körbevittük a cégben a két címlapot egymás mellett, hogy kinek melyik tetszik jobban? Nyilván elsöprő többséggel a miénk, de kisebb botrány azért lett belőle. Viszont a végén Bíró kénytelen volt kapitulálni. A lap megjelent a mi címlapunkkal és a Néni designjával, de a fotós és a testvére grafikai stúdió ezzel be is fejezte a működését, jött vissza Malachit tördelni a második számot.

payskin 2018.03.05. 01:33:23

Szilágyi Árpi:

Árpi is az én lelkemen szárad. Még viszonylag korán, a tárgyalások elején patthelyzet alakult ki Bíró és Jancsóék között, hogy ki legyen az új lap főszerkesztője. Talán Jancsóék ragaszkodtak hozzá, hogy ne én legyek, de nem voltam annyira jó Bírónál, hogy simán lehet, hogy itt egyetértés volt köztük, csak arról nem, hogy ki legyen.

Szóval egyszer behívták Ákost (nem Kovács, hanem Bognár, született Mr. Chaos, akkor már a PC Wordl főszerkesztője) a tárgyalásokra, és jött vissza elég gondterhelt arccal, hogy van _három napunk_, hogy találjunk egy főszerkesztőt a lap élére, különben a kis Jancsó lesz az. Hogy miért nem Hancu, és ki találta ki, hogy akkor Jancsó, fogalmam nincs. Lehet, hogy Bíró akkor már dacból kikötötte, hogy ha én nem lehetek, akkor Hancu sem lehet.

Most marha jó fej dolog volna leírni, hogy tőlem Hancu nyugodtan lehetett volna főszerkesztő -- de úgy emlékszem, nem voltam ennyire nagyvonalú, vagy ennyire belátó az akkori 27 éves hülye fejemmel.

Szóval, ültünk Ákos szobájában, és gondolkodtunk, hogy ki a fene legyen a főszerkesztő. Ákos akkoriban többször agitált engem, hogy nem volna-e kedvem néha helyette elmenni a Modem Idők című műsorba, ami egy jó kis beszélgetős műsor a Petőfin, csütörtök esténként, és amit egy nagyon jó arc vezet. Azt is hallottam pont akkoriban, amikor egyszer telefonon beszélt ezzel a sráccal, és így a beszélgetésük alapján megmaradt bennem, hogy tényleg jó fej lehet. De nem találkoztam vele soha korábban, nem ismertem, nem tudtam ki ő. Konkrétan a nevére sem emlékeztem, de akkor és ott, ő jutott az eszembe.

Ákosnak megtetszett az ötlet. Felhívta. Rábeszéltük. Így lett ő a GameStar első főszerkesztője. Élete legsötétebb, legrosszabb másfél éveként emlegeti az időszakot, szegény.

payskin 2018.03.05. 02:00:43

Az "útkeresés" kapcsán megint nagyon óvatosan kell fogalmazzak.

Szóval, nem igazán szerettek minket, a PC-X-et, az IDG-ben. A Számítástechnika és a PC World nagy presztízsű lapoknak számítottak, mellettük ott volt az Internetto, élén Nyírővel, akit ilyen kavarógép csodabogárnak tartottak (az internetből egy k szót nem értettek), és mi, a gyerekek, akik mit bohóckodunk itt össze ezzel a játéklappal. Az eladott reklám/hirdetésbevétel volt akkoriban a minden, a kiadó két húzó lapja baromi erős volt a piacon, és elég jól feküdt a nagyvállalatoknál ahhoz, hogy a kereskedelmi iroda (könnyedén) hozta a várt számokat. Igen ám, de a PC-X-be nyilván nem akartak hirdetni a nagyvállalatok, oda kínkeserves munkával kellett hirdetőket szerezni, és ez nem mindig sikerült "olajozottan". (Tojáshéjon lépkedek.) Ez folyamatos feszültséget és számonkérést szült, mire a hölgyek azzal védekeztek, hogy olyan tartalmat állítunk elő, ami eladhatatlan.

Ez pont az az időszak, 99 tavasza-nyár eleje, amikor a PC-X hanyatlása egyre kézzelfoghatóbb volt, és ez a "támadás" oldalról utat talált a GameStar tervezésébe is. És a nagyokosok tudták ám a megoldást is:

ÉLETMÓD MAGAZINNÁ KELL ALAKÍTANI AZ ÚJSÁGOT!

Tehát még egyszer: két deklaráltan számítógépes játékokkal foglalkozó lap szerkesztőségéből létrejött egy új szerkesztőség, hogy elkészítse a G_A_M_E_STAR című újságot, és a kiadó vezetője és kereskedelmi osztálya úgy gondolta, legyen ez inkább egy szerintük jobban eladható életmód magazin, egészen konkrétan "amolyan IFJÚSÁGI MAGAZIN-féle". (Akik éltek akkoriban, tudják, miről van szó. Facepalm.)

Ez volt az "útkeresés", és erőteljesen fentről jött. Árpi ebbe "rokkant bele". Folyamatosan csesztették ezért, számon kérték rajta, hogy még mindig nem elég sokszínű, életmód magazinszerű a tartalom, még mindig nem lehet rá hirdetést eladni. Erre ő azzal vágott vissza, hogy készüljön egy piackutatás az olvasók körében, hogy biztosan erre vágynak-e, de Bíró, természetesen, ezt is jobban tudta, lepattintotta azzal, hogy erre aztán már végképp nincs pénz (egy felcímzett levelezőlapot kellett volna befűzni a lapba másik oldalán pár kérdéses kérdőívvel -- a PC World minden számában volt ilyen, ha jól emlékszem, Ákos talán fel is ajánlotta, hogy az egyik hónapban kerüljön át a GS-be).

Árpi nem nagyon találta a talajt a lába alatt. Olyan terepen kellett helyt állnia, amihez nem értett, és azok az emberek, akiknek fentről támogatnia, segítenie kellett volna őt ebben, folyamatosan ellene dolgoztak, támadták, lehetetlen helyzetbe hozták. A fentről jövő próbálkozások a tartalmi befolyásolásra totál kiborították a szerkesztőséget -- főleg a volt ZED-eseket, akik nem értették, hogy mi az isten folyik itt --, így két tűz közé került.

Érdekes, hogy abszolút semmi emlékem nincs erről az időszakról. Hogy jártam munkába, mit csináltam, hogy készült a lap, hogy dolgoztunk együtt. Nem emlékszem a balhékra sem, pedig napi szinten voltak, főleg Árpi és Hancu között. Aztán mindkettőnél elszakadt a cérna, és egyszer csak nem voltak már ott a ZED-esek.

Nálam ez volt a mélypont, az egész GameStar terv ekkora teljesen összedőlt, semmi nem maradt belőle. Innentől napok alatt lenulláztam és kirúgattam magam, amivel finoman fogalmazva nem segítettem Árpinak. Az "útkeresés" pedig folytatódott...

SplitGuy 2018.03.05. 08:28:33

Yaaay! \0/ Ismét Mazur!
Tessék csak meghívni Őt máskor is, jó arc! Go-go team Mazur!

10percesReg 2018.03.05. 14:21:39

Nekem a Half-Life 2 és a Gamestar kapcsán egy másik történet ugrik be.

Emlékszem, hogy egyszer a Half-Life 2 volt a GS teljes játéka (2011/12). Egy olyan változatot adtak magazinhoz, amelyhez nem kellett Steam, valamint olyan hibákkal küzdött, amelyek a tört változatra voltak jellemzők. Emiatt el is kezdett terjedni az, hogy illegális változatot adtak az újsághoz.

Abban bíztam, hogy talán ez is szóba kerül :)

Bobby Newmark 2018.03.05. 14:43:46

@payskin: Kösz, hogy leírod, mert ha majd podcast lesz belőle, akkor úgysem fogom meghallgatni. :P :D

Bobby Newmark 2018.03.05. 14:53:59

@payskin: Hm, azért az eladhatatlanságban van valami. Én még hülye PC gíkként sem olvastam az újságot. Próbáltam beleolvasgatni, amikor nagy ritkán kezembe került, de valahogy nem érdekelt. Viszont valami fura módon a CDmelléklet valahogy mindig eljutott hozzám, és az fasza is volt. Kicsit könnyebb volt onnan szerezni hasznos felhasználói progikat, mint leszenvedni betárcsázós netről 56ks modemmel.

Ha minden igaz, PCX CDről lett meg anno a Q2 Gloom c. modja, ami nagyon sokáig a LANpartyk sztárja volt nálunk. Kb CS b3.1-ig, ami mintha szintén hasonló módon jutott volna hozzánk. De nem vagyok benne teljesen biztos, hogy tényleg PCX CD volt, picsarég történt.

natS 2018.03.05. 17:14:33

Azért az igazai majd a Guru Gamer rész lesz. :)

Renok 2018.03.05. 18:01:24

@payskin: Köszi, hogy leírtad ezeket.
Kegyetlen, hogy itthon mik mentek játéklap piac fronton, nem is gondoltam volna.

A PC-X volt az első játékmagazin, amire előfizettek nekem szüleim és még a GameStar-rá válásnál is előfizető voltam.
Akkoriban még így gyerek fejjel is sokkolt, hogy mennyire gáz volt a GS eleinte, design téren mindenképpen.

A levelezési rovatban is írtam javaslatot ezzel kapcsolatban, az egyik számba be is került a levelem, amiben az oldalszámozást szerettem volna a lap felső sarkai helyett az alsó sarokban látni (indoklás: az iskolapadban lapozva így tudtam a tartalomjegyzék alapján fellapozni a cikkeket :D), és láss csodát a következő számban már alul voltak az oldalszámok. \o/

Nagyon remélem lesz PC-X podcast. ;)

inframazsola 2018.03.05. 18:12:17

@Bobby Newmark: "Hm, azért az eladhatatlanságban van valami. Én még hülye PC gíkként sem olvastam az újságot. Próbáltam beleolvasgatni, amikor nagy ritkán kezembe került, de valahogy nem érdekelt. "
Gondolom azt azért belátod, hogy sok ezer potenciális vevő között személyed nem kiemelt. Ha el tudták adni, eladható volt, ha nem, nem.

a.te.ervelesi.hibad.hu/anekdotikus-bizonyitas

payskin 2018.03.05. 19:01:42

@Bobby Newmark: "Kösz, hogy leírod, mert ha majd podcast lesz belőle, akkor úgysem fogom meghallgatni. :P :D"

Ez inkább a GS sztori része, csak kevésbé közismert. Üldögélek rajta 18-19 éve. Ha a PC-X-ről lesz podcast, inkább a korábbi 4-5 évről volna érdemes beszélni. :)

"Hm, azért az eladhatatlanságban van valami."

Nem a lap volt eladhatatlan, akkor most nem nagyon volna miről nosztalgiázni. Hirdetéseket nem nagyon tudtak eladni a lapba. Pontosabban a Számítástechnikában és a PC Worldben hirdető (nagy)vállalatok nem akartak hirdetni egy fiataloknak számítógépes játékokról szóló lapba, ami "Nahát!" kategóriájú meglepetés. Azért lett volna más lehetőség is, csak... Valahogy nem annyira sikerült. Fene sem érti. ;)

Renok 2018.03.05. 19:03:44

@payskin: Amúgy ennyi év után miért kell óvatosan fogalmazni?

Valami régi titoktartási szerződés? :D

payskin 2018.03.05. 19:17:39

@Renok: Egyrészt a történetben szereplő emberek közül többen ma is a GameStar körül dolgoznak (a mostani kiadóban).

Másrészt, habár azt gondolom, hogy 19 évvel később a világon semmi jelentősége nincs, hogy mi történt 1999-ben, azt sem gondoltam volna soha, hogy bárki meg fogja találni azt az "összefoglalót", amit '99 december elején az index törzsasztalra írtam a történtekről. És akkor nem fogalmaztam ilyen szépen.

Nem egyszerűen megtalálta valaki, de tálcán vitte be Bíróhoz, hogy rúgjon ki.

Szóval, inkább óvatosan fogalmazok még mindig.

Bobby Newmark 2018.03.05. 19:33:48

@inframazsola: Tekintve, hogy ezt a PCX szerkesztősége állította, nem én, és a saját anekdotával csak még egy példával alátámasztottam, nem teljesen értem, hogy ezzel most mit akartál mondani. Plusz ott a tényszerű bizonyíték, hogy becsukták a boltot 2005ben, nincs ma már PCX, ezért nem igazán értem, hogy miért is gondoltad, hogy bármit is bizonyítani akarok, vagy hogy egyáltalán kellene.

Továbbá nem sok ezer potenciális vevő van, hanem hétmilliárd, de ha ebből nem realizálódik egy sem, akkor a potenciált fel is dughatod a seggedbe.

Kicsit azt érzem, hogy te vevője voltál, aztán most próbálod védeni a védhetetlent, érzelmi okokból, és a nagyon látványos logikával vagdalkozás közben mégis valahogy totálisan logikátlanul.

nyu 2018.03.05. 20:00:34

Ezek után végképp kiváncsi lettem a Guru körüli kavarásokra, amire én, mint '96-02 közötti (ex-)Guru táborokba járó innen-onnan hallottam, de sosem ismertem a történet összes oldalát.

Pl. Bear hogyan került a Gurun kívülre 99 körül (Ő lelkén szárad a PC.Games?), aztán hogyan került a Vogel(?) jóvoltából vissza pár évvel később, amire a stáb fele kilépett, és megalapította a (Guru) Gamert?

mazur 2018.03.05. 20:38:47

TRf: senki sincs már a cégben a régi döntéshozók közül, szóval csak nyugodtan. Az új vezetés meg anyukám szerint tök jó arc! :)

Amit egyébként megpróbáltál óvatosan körülírni, az nem hiszem, hogy egyedi probléma lett volna nálunk. Sőt, visszagondolva a legnehezebb része volt a kiadói munkának, akkor is, azóta is: a tartalomért felelős kreatív csapat és a sales munkájának összehangolása - vagy legalábbis a súrlódások minimalizálása. Nincs ebben semmi nagy titok, az egyik a minőségi tartalomban hisz (és az autonóm tartalomgyártásban), a másik pedig a hirdetői igényekben. Ragozzam?

Amúgy szuper, hogy ilyen részletesen leírtad a korai éveket. És pont erre mondtam, hogy ezek vagy egyáltalán nem, vagy csak évekkel később, töredékesen jutottak el hozzám.

10PercesReg: Na ez is szép történet volt. Rengeteg pénzt fizettünk azért a teljes verzióért egy cégnek és egy cseh fazonnak, akitől korábban többször is vettünk covermount licenceket (amúgy még a Guru is), úgyhogy miért is gyanakodtunk volna? De bármennyire is jóhiszeműen jártunk el, amikor az első pletykák visszajutottak hozzánk és rákérdeztünk, hogy dude, és ezt így hogy, onnan soha többé nem hallottunk róla, nem reagált sem emailre, sem telefonra. Mondhatom, mekkora volt az öröm. Nem véletlenül erőltettük az áttérést a Steam kódokra.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.03.05. 22:47:03

@payskin: Isteni, hogy ezeket leírtad, köszi!

GépBalta 2018.03.05. 22:51:38

Igazából payskin hozzászólásai mutatják, hogy mennyivel többet ki lehetett volna hozni ebből az adásból, a "belterjesség langyos mocsarának összekacsintós akolmelege" nélkül. Eddig bármelyik adást hallgattam mindig úgy tettem le a fülhallgatót, hogy egy témáról, amiről semmit nem tudtam, megtudtam valamit, egy témáról amit ismertem, megtudtam még többet, vagy ha egyik sem, legalább volt néhány pusztító szóvicc. Most viszont úgy álltam neki, hogy semmit nem tudok a Gamestarról, (nem volt nekem akkoriban olyan jó zsebpénzem, hogy megvehessem), szűk két óra után még mindig nem tudtam róla semmit, amíg el nem olvastam a hozzászólásokat.

Kádas Péter 2018.03.06. 01:55:02

Én birom Mazurt, de ebben igaza van GépBaltának, hogy nem igazán éreztem az adás után, hogy többet tudnék a Gamestarról, hiszen a linkelt Youtube adásokat már korábban is láttam, és kb. ugyanaz hangzott el. No offense.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.03.06. 06:17:29

@payskin: ez a bíró egy kissebbségi komplexussal küzdő, őszes kertitörpe?

inframazsola 2018.03.06. 07:30:20

@GépBalta: @Kádas Péter: Bizony, bizony, a PC-X adásban muszáj lesz belemenni a Gamestar kezdeti történetébe is, hogy meglegyen a kb. teljes és folytonos történet.

FeroxX 2018.03.06. 10:55:24

1:06:00

Hahahahaha, basszus.. Tisztán emlékszem a HL2-es "legendák" fiaskóra.. amikor láttam, hogy olyan stukker van a füzetkében ami nincs is benne a játékban ott nálam végleg eltört valami bizalmi kötelék a gamer újságírás irányában.. Voltam kb 15 éves akkor. Örülök mindenesetre, hogy ez számomra tisztázódott most, hogy mi is volt ez, felért egy pszichoterápiával eme ifjú kori lelki traumámra :DD

FeroxX 2018.03.06. 10:57:20

bár a maga perverz módján még reménykedtem is benne, hogy talán csak én vagyok hülye és TI tudtatok valamit és valóban volt ilyen stukker a játékban csak én nem találtam sosem meg :))) Valahogy az elmém nem akarta elhinni, hogy a Gamestar lehoz egy ilyet.. pláne az "exkluziv" füzetkében.. shaaameeee on you :D

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.03.06. 11:11:05

CoV vagy SpV nem lesz? (Perverzeknek Mikro Magazin, Commodore Egyesületi Újság és hasonlók? Bitvadászból csak 1 volt tudtommal.)

Kardos doktor 2018.03.06. 11:47:46

Jó, de mi újság CovBoyjal?

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.03.06. 12:11:38

A Pixelhősökben (7-8 éve) megjelent interjú szerint biztonsági őrként dolgozik és ezzel jól megvan, mert van ideje olvasni.

jófejsrác 2018.03.06. 19:46:00

A padlásom teli van korai gamestar magazinnal, de még annál is több 576 kbyte lappal révén azt már 90-ben kaptam a családtól a commodore játékok miatt + itt hallottam először animékről is és a hónap dumája rovatok is tök jók voltak :). Szóval miért nem esik szó "soha" szó arról magazinról? Az újságot mondjuk addig vettem amíg a gamestar fel nem futott számomra (2001), de egy jó Martin podcastet meghallgatnék miként érte el a Szegasztokban, hogy az egész ország az Ő tarkóját nézze :). (Bár Stöki egy műsört ezzel zárt :) ).

ui.: Persze ehhez az Ő beleegyezése is szükséges :)

Komojtalan 2018.03.06. 20:50:10

Az az igazság hogy a SPV/CoV magasra tette a mércét, illetve nekem már 95 -ben volt internetem - persze 56k -s modemmel -, így az összes többi újság akkora hátrányból indult (1-2 hónap) amit lehetetlen volt behozni. Talán 99 -ig vettük felesbe a szomszéddal a Gurut, övé volt a játék, enyém az újság, de egyszer csak megegyeztünk ennyi volt. Olvastam én mindent ami megjelent, de egyetlen újság sem fogott meg, ellenben a Covboy postába még most is beleolvasok néha. Emlékeim szerint talán a Guru mint újság volt a legjobb, nemcsak a teljes játék miatt.

Funci · http://ertemhogymiertnemerti.freeblog.hu/ 2018.03.06. 22:20:51

Ezentúl mint anno a Simon the sorcerert, én az 576 Konzolt fogom ideírni minden CP alá :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.03.07. 09:36:19

@Funci: Helyes!!! :D
Amúgy azóta már a Sim Farmot, az X-Winget, a TIE Fightert, a Future Warst, a Cool Spotot és a Shadow of the Cometet követelem!
:D

Zarbon 2018.03.07. 14:43:21

én gameres voltam anno, előtte meg pc gurus
gamestar sokat hazudott, minden évben volt vmilyen nagy hazugságuk, emlékszem ők az rdr pcs változatát is biztosra mondták, nameg ehhez half lifeos cikkhez hasonlók tömkelege

Zarbon 2018.03.07. 14:44:49

@jófejsrác: a Martin gyereknél arrogánsabb arcot hirtelen nem tudok a gamer újságírói sceneből :P

Zarbon 2018.03.07. 14:46:28

@-Szűcs Gyula-: tudjuk mivel lassan már minden podcast alá bekommenteteld

Kádas Péter 2018.03.08. 00:58:37

@Zarbon:
"gamestar sokat hazudott, minden évben volt vmilyen nagy hazugságuk, emlékszem ők az rdr pcs változatát is biztosra mondták"

Mivel Stökiék nem teszik meg azt a szivességet, hogy naponta jöjjön ki új Checkpoint, vagy Chekpoint mini (please insert here szomorú emoji),
ezért kénytelen voltam függőségemet más "anyaggal" kezelni. Igy az új rész erejéig meghallgattam pár GS-es Late Night Live Arénát, nemrég pl. ezt a részt:
youtu.be/E5tDMGEdxY8?t=3370

Aki esteleg nem kattintana a videóra:Egy kommentelő irja, hogy már félig játszható a Read Dead Redemption PC-n, mire Endreman elmondja, hogy Mazur egy korábbi adásban megemlitette, hogy ő azt a hivatalos álláspontot kapta, hogy lesz PC-s verzió, ezért adták igy ki, majd Nightwolf megerősiti, hogy ő is látta ezt a papirt.

Ha most egy kiadó, fejlesztő is mást kommunikál, mint amit a játék kinál (itt rád nézünk No Man Sky...), azzal az újságiró sem tud mit kezdeni

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.03.08. 10:26:33

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: hazudtak reggel, éjjel meg este. nyilvánvalóan elment az öszük.

Zarbon 2018.03.08. 10:56:09

@Kádas Péter: jó jó de nem egyedi eset vt, látod maga mazur mondta el a half lifeos storyt is, anno nagyon ment a harc az excku infokért és sajnos ilyenekbe futottak bele mindig, és én úgy vettem észre hogy ebben a gs volt az éllovas

Bobby Newmark 2018.03.09. 01:50:51

@-Szűcs Gyula-: De a Cool Spotot miért említed ezek közt a legendák közt? :D

AarPoe 2018.03.09. 16:20:52

Mazur szimpatikus arc, de én sosem éreztem a Gamestar jelentőségét. Mindig is az volt az érzésem, hogy nem írt meg olyat, amit a Guru ne írt volna meg és a hazai piac nem igazán bír el két, kvázi szinte egyforma gamer-magazint.
Az adásból sokkal többet ki lehetett volna hozni, én is azt éreztem, hogy bennfentes régi kollégák sztorizgatnak erről egymás között, de kifelé nem sokat látunk, hallunk belőle. Pedig rém érdekes történet, csakúgy mint a Gurué (bár talán nem is független tőle).

Laslo_ 2018.03.09. 20:32:40

OFF: Lehetne, hogy az adásban hivatkozott dolgok listájánál az időpont is odaírásra kerülne, hogy hány perc hány másodpercnél található meg az adásban? Pl.:
*Secret of Mana remake és Age of Empires: Definitive Edition 10:05
*A 13. kolosszus 12:07

defaultXEX 2018.03.10. 11:30:01

Remek adás volt, alig várom a PC-X virágzása és bukása c. epizódot.
A 2000-es évek elején néhány évig hűséges GameStar olvasó voltam, de a Zinternet olyan csendes pusztítóként nyírta ki a printet, mint a MOBA-k az RTS-eket. Ma már elképzelhetetlen, hogy 20 éve nyáron mennyire vártuk az E3 összefoglalót a nyári dupla PC-X-ben, most meg online nézhetjük a legnagyobb kiadók press konferensziáit élőben, 1080p-ben. Lehet idén már VR-en nézhetjük az E3 első soraiból, amint Gabe Newell bejelenti a Half-Life 3-at!
De azért nem cserélném el semmire azt az időszakot. Átmentem a barátomhoz, becsöngettem és megkérdeztem elolvasta e már az új 576-ot és átvittem a PC-X CD mellékeletet - a 650 MByte tömör gyönyört - hogy motiváljam a cserére! :)

Ha lehet tudni, Bad Sector miért nincs jelenleg beszélőviszonyban a magyar gamersajtó nagy részével? Azt tudom, hogy most a ps4pro oldalán publikál, de nem ismerem a történet korábbi részét.

defaultXEX 2018.03.10. 12:14:51

Meg hát persze ott volt Gyu, aki olyan volt a GameStar-nak, mint Joel Ellie-nek vagy Trico the Boy-nak. Annak ellenére is ő volt Az Újságíró, hogy a kedvenc sport- és (mmo)rpg játékok soha nem voltak a kedvenceim. Az Aréna mindig közvetlen, jó hangulatú és humoros volt, valamint könyv- film- és zeneajánlói mindig rejtett kincsekkel kecsegtettek. Dragon György sajnos már nem lehet köztünk, de biztos vagyok benne, hogy sok fantasztikus adásban osztozott volna a mikrofonon a Checkpoint rajongók nagy örömére!

Hispan07 2018.03.10. 15:18:36

Srácok, 1999-es piacrol beszéltek mint versengő Pc-X és Guru, mellé Zed - és mizu az 576-tal? 576-os és CoV/CoVboy-os adás lesz egyébként?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.03.11. 08:39:36

@Bobby Newmark: mert legalább annyit játszottam a Cool Spottal is, mint az Aladdinnal, a Prehistorikkal meg a Titus the Fox-szal! :D

GalaHU 2018.03.13. 12:36:14

CoVboy-t a népnek!!!!

Zinovij 2018.03.19. 18:23:01

Ha 576kbyte, akkor a hősidőkről Zoleet vagy Martint kellene meghívni (Zolee komolyabbnak tűnt, talán vele többre mennétek :) )

Laslo_ 2018.03.20. 17:33:47

@Zinovij: Egyetértek. Ott volt a Pixelhősök partin, az 576 Kbyte 2001. július-augusztusi számában pedig ő volt a szerzője a Hónap dumája cikknek, ami arról szólt, hogy mi történt vele mióta elhagyta a lapot, úgyhogy talán nem is idegenkedne az ilyesfajta múltidézéstől. :)

kalbász 2018.04.20. 15:58:10

Kemények voltak azok a gamestaros cikkek, amikor egy videokártya teszt kb 7 mondat volt és az első bekezdés arról értekezett, hogy milyen hosszú a kártya és milyen a színe.

Akkoriban vált szállóigévé a neten: Gamestar - hülyéktől hülyéknek.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.06.06. 13:52:06

Természetesen én is PC mellett nőttem fel. A 90-es években azért már szépen lassan kezdett betörni ez a nagy PC láz, és az egyre korszerűbb gépek egyre nagyobb élményt nyújtottak. Tök poén volt, mikor játszottunk tesómmal a DOOM-mal és rendre elhaláloztunk a táposabb ellenfelek miatt, mire apám felhívott a munkahelyéről, hogy egy kollégája adott egy kódot - ez volt az azóta híressé vált IDDQD - amit próbáljunk ki. Beírtuk, erre elkezdett világítani a főhős szeme. Hát, dobtam egy hátast. Aztán apám hozott haza bentről PC magazinokat. Ezek között volt a GameStar is, melyből az első szám nekem 2000 decemberi, és egy jókora vörös csillag díszelgett a címlapján. Ehhez nem volt meg a teljes játék. Aztán ott volt még emellett az is, melyen az Oni c. TPS lövöldéből volt rajta a főszereplő csaj. Még Ganxsta Zolee képregény is volt benne. Rengeteget olvastam azt a számot, meg aztán a későbbieket is, mert apám - szerencsére - sorra hordta haza őket. A teljes játékokat is rendre feltelepítettük, az elsők között nekem a Horde és a Seven Kingdoms szerepeltek - tehát ez alapján kb. 2001-es lehetett az első teljes játékot is tartalmazó GameStar példányom. Aztán innentől fogva havonta kaptam egy-egy új számot, melyeknek annyira örültem, mintha havonta lett volna Karácsony.

Jellemző volt a korai GameStar számokra, hogy a képkavalkád helyett inkább a tartalmas cikkekre mentek rá. Én ezeket imádtam, hiszen amúgy is akkoriban kezdtem el minél többet olvasni, és ha mindezt PC játékokról tehettem, annak csak még inkább örültem. Emlékszem, egyik számban volt egy Blair Witch Project Vol. 3 kritika, amit több tucatnyiszor végigolvastam, annyira élveztem. A CD mellékletek is bejöttek, akkoriban még szép sötétkék CD-re nyomták őket. A teljes játékokat nem, azok külön CD-n saját borítóval szerepeltek. A magazinok legvégén pedig ott volt a papír borító is, amit szépen ki lehetett vágni és behelyezni tokba. Jobban mutattak így a teljes játékok a polcon, mint egy alap, olcsó TDK tokban. Még a demókkal is jól elvoltam, bár ezeket egy idő után már direkt nem telepítettem fel. Főleg miután betört a warez és az egymásnak történő CD másolgatás korszaka. Azt hiszem az utolsó demo amivel GameStar CD-n játszottam, az az American McGee's Alice volt, és rohadtul nem tetszett. Jó, ez elsősorban a játék hibája volt. De például a Broken Sword: The Shadow of the Templars baromira bejött, és ott kezdtem el beleszeretni a point 'n click műfajba. Mondjuk ha emlékeim nem csalnak, az a játék kb. 3 CD-n terpeszkedett és a kecskés résznél egy hétig szarakodtam, mire továbbjutottam.

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2018.06.06. 13:55:50

Emlékszem még, hogy egy idő után a GameStar is kezdett átállni a DVD mellékletre. A sima CD melléklet megmaradt kéknek, a DVD pedig ezüst színezetet kapott. Szuper ötlet volt, csak épp akkoriban még rohadtul nem volt DVD meghajtóm. Ezért csak nyálcsorgatva tudtam szemezni a DVD mellékletekkel, és ámulni, hogy mennyire sok minden rájuk fért. Irigykedtem azokra, akik le tudták játszani őket. Aztán egy kis idő múlva kaptam egy új PC-t, amiben már volt DVD olvasó - képzelhetitek mekkora volt az örömöm. Vigyorgó arccal vittem haza az első DVD-s GameStar példányomat, és nagy elánnal löktem befele a DVD-t a meghajtóba. Aztán konstatáltam, hogy persze tök jó dolog ez a nagyobb adathordozó, de úgy igazából a mennyiségen kívül nem sok újat tud adni. Sebaj, legalább nem kellett az egyre több CD-n terpeszkedő játékokkal vesződni. 2004 vége felé volt már ekkor - ha jól emlékszem. A warez mindennapossá lett, a havernál a DC++ pörgött, nálam otthon meg a BloodRayne, ami szintén GS teljes játék volt novemberben. Meglehetősen közepes minőségű, hentelős TPS akció, de már csak azért is feltettem, mert az a Terminal Reality készítette, akik anno a Blair Witch Project Vol. 1-et is összekalapálták. Az meg szimplán az egyik legjobb túlélő-horror cucc evör. 2004-ben azonban már kezdett megváltozni a GameStar arculata, ami szerintem egyfajta átvitt értelemben értett lejtmenetet is jelentett.

Sajnos a magazin szép lassan elkezdett képes újsággá válni. Ez önmagában még nem is lett volna gond, azonban 2006-ra már ott tartott az internet, hogy a nyomtatott sajtónak egyszerűen kezdett eltűnni a létjogosultsága. Akármennyire is próbáltak naprakészek lenni, nem jelent meg olyan info az újságban, amit előtte ne olvashattunk volna valahol a neten. Persze voltak exkluzív interjúk, előzetesek, tesztek, stb. de mint említettem, ezeket már előtte is megtalálhattuk a világhálón - bár sokszor csak angol nyelven. A GS-nek újítania kellett, ezért 2008-tól már Xbox 360 teszteket is bevettek a repertoárba, illetve ráerősítettek a teljes játékokra: Gears of War, Unreal Tournament 3, Prince of Persia: The Sands of Time, F.E.A.R., S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, Half-Life 2, Assassin’s Creed...csak néhány kiragadott cím a sok közül. Ezek mind AAA-kategóriás címek, nem kis összegbe fájhatott megszerezni őket. Az utolsó általam vásárolt szám még valamikor 2005 környékén lehetett. Utána a gimiben pár haver vásárolta még, tőlük néha kölcsönkértem egy teljes napra, de gyakoribb volt, hogy inkább szünetben gyorsan átfutottam és már adtam is vissza. Érettségi után - 2007-et írtunk ekkor - már egyáltalán nem vettem GameStar magazint. Akkoriban már majdnem minden háztartásban volt internetkapcsolat, és ezerrel pörgött a warez, illetve a torrent. Ott már azon a szinten tartottunk, hogy a teljes játékok sem érdekeltek bennünket annyira, hiszen otthon két kattintás után simán le is tölthettük őket. Ellenben pár régi számot direkt megrendeltem - főként 2003 előttieket. Így lett meg például az is aminek a címlapján az American McGee -féle Alice díszelgett, véres konyhakéssel. Ezekhez azt hiszem CD melléklet már nem járt, de nem is bántam, mert az akkori teljes játékokat úgysem telepítettem volna fel, szerintem már el sem indulna a nagyrészük.

Kedvenc cikkírom pedig mindig is Gyu volt.
süti beállítások módosítása