HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Checkpoint 2x04: A Commodore 64

2016.02.28. 22:47 Stöki

Beteg voltam majdnem két hétig, ami a blogon is meglátszott (posztot írni se nagyon volt erőm a takonytól), illetve a legfrissebb podcastadásunkban elhangzó távoli köhögésekre is ez a magyarázat. De nem akartam elhalasztani a felvételt, már csak a téma miatt sem...

podcast21.png

...hiszen alig vártam, hogy beszélgessünk minden idők (egyik) legjobb számítógépéről, a C64-ről. Vendégünk Tóth Krisztián alias Krissz volt, akivel ugyan készítettünk már egy audio interjúnt egy éve, de a témához attól még ideális podcastvendég volt - már csak azért is, mert az ő Archon-átirata volt az egyik apropó. Előkerült persze a gép története és sok minden, ami ehhez a csodás hardverhez hozzátartozott, a magnófejállítástól kezdve a Wizard of Wor """kooperatív""" módján át a Commodore Világ első számjának görbelábú nindzsájáig. Nem csoda, hogy ez lett az eddigi leghosszabb adásunk, de remélem, nem fogjátok unni. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott dolgok:

Legközelebb két hét múlva jövünk új vendéggel, jövő héten pedig cikké bővített Checkpoint Mini, amiben ezúttal egy olyan négybetűs játékot fogunk kipróbálni, ami nem a Pong. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi adások:

2x01 - A magyar játékfejlesztés gyökerei (vendég: Képes Gábor, a műszaki múzeum volt kurátora)
2x02 - Dokumentumfilm a magyar játékfejlesztésről (vendég: Matusik Szilárd, a film rendezője)
2x03 - Azok a régi jó mobiljátékok (vendég: Bodnár Csaba, a Mobilaréna szerkesztője)

 

A Checkpoint teljes első évadja ebből a posztból elérhető.

 

A Checkpoint Miniket pedig itt találod.

69 komment

Címkék: közösség podcast commodore c64 krissz checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1008427114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2016.02.28. 22:56:21

97 perces podcast, zsírkirályság :)

BLZ 2016.02.29. 00:50:56

Kecskeméten, a Logi klubban nem kevés TV tapasztalhatta meg, milyen, ha C16, Plus-4, C64-van rákötve, napi 6 órán át. A legtöbb mágneses lett (kék vagy lilás sarkok a hangszóróknál), illetve egyről tudok, aminek megolvadt a műanyag borítása...

Kádas Péter 2016.02.29. 02:39:11

Örülök hogy egyre hosszabbak az adások :D

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.02.29. 09:31:16

Krissz nagy király, sajna hogy podcast, és nem lehet meghallgatni mert nincs hangerőállítás. De azért a téma jó

Flankerr 2016.02.29. 09:33:56

@enpera: simán letöltöd mp3-ban és meghallgatod bármin.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.02.29. 10:17:26

@Flankerr: ez jó ötlet, köszi, letöltöm, oszt jó lesz a kocsiba :)

pengusz 2016.02.29. 10:57:35

A Plus 4 jobb volt :P

:DDD

Kurt úrfi [teuto-nordikus paraszt legény] 2016.02.29. 11:03:01

Az assembler eléggé primitív volt, de hát ugyi 8 bites vót.

Bambula 2016.02.29. 12:16:32

@enpera: Ha jobb felső sarokban a Soundcloud-ra kattintasz, bejön a soundcloud-os felület a podcasttal, ott lehet hangerőt állítani.

Kitünő podcast ez is :)

Emlékeim szerint nem szórt évekig a rádió programokat, szerintem csak néhány hétig volt ez.

Karipapa01 2016.02.29. 12:40:11

A C64 egy bóvli volt. A 6510-es processzor végül is egy lebutított Motorola MC6800 (ebből licencia per is volt), a mellette párhuzamosan kapható i8080 és Z80 processzorokhoz képest lassú és körülményes volt. Sebesség és utasításkészlet tekintetében pedig messze elmaradt tőlük. Nem beszélve az üzembiztonságról. Még a napsütés irányára is érzékeny volt a perifériaillesztő perifériaillesztő kiegészítőivel együtt. Viszont nagyon olcsó volt, olcsóbb gépeket lehetett építeni velük, mint pl. a Z80 alapú rendszerekkel. A C64 olcsóbb volt, mint pl. az ABC80 vagy a hasonló gépek, de ugyanúgy számítógépnek nézett ki és emiatt népszerűbb is lett. Mivel több fogyott belőle ráugrottak a szoftverfejlesztők és sokkal több olcsó szoftvert lehetett hozzá beszerezni, mint a többi más processzorú géphez. Összességében tehát a C64 nem a legjobb, hanem a legnépszerűbb volt.

keer_eye (törölt) 2016.02.29. 13:24:37

J'accuse, Stöki! Az idő megszépíti az emlékeket, mert bizony én véletlenül hátbalőttelek egyszer, de szerintem előtte te is engem. Van olyan hogy friendly fire, meg War is hell, szóval belefér :)
Remélem Krissz felfedez valami új technológiát ahol a lag már nem lesz gond, az Archon ligát nagyon szeretném összehozni.
Az, hogy mágneseződik sok monitor egymás mellett teljesen normális, a Wizardsban hetente kellett "demag"-olni az árkád gépeket. Néha szórakoztunk azzal, hogy egymás mellé toltunk pár gépet, és néztük ahogy betorzultak a színek a szivárvány 50 árnyalatába :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.02.29. 13:54:06

@Karipapa01: butaságokat beszélsz
a gépet nem a processzor határozza meg, hanem a körítés
a z80 mellett pl nem volt sehol értelmes hangcsip

Alick 2016.02.29. 15:31:51

@enpera: amikor valaki inkább számoltatni, mint játszani akart, jól jött az erősebb CPU

Joc123 2016.02.29. 16:04:50

Bizony hogy be tudtak égni a katódsugárcsövek, ha sokáig ugyanaz a tartalom jelent meg a képernyő egy adott részén, ez nem urban legend.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.02.29. 16:10:30

@Karipapa01: Valójában csaknem fordítottja igaz annak, amit írsz. A Z80-as architektúrák az x86 előképei, az egyre bonyolultabb utasításkészlet (mely komplex számítási feladatok esetében lehet kedvezőbb, míg más esetben kevésbé) és kissé nehézkesebb memóriakezelésük miatt jelentősen lassúbbak (tipikusan ezért kellett nekik végül is a 3-4 MHz órajel, míg MOS-nak már az 1 MHz is "elég" volt). A Commodore-ban ehhez adtak hozzá még további célhardveres eszközöket (VIC, SID, CIA, majd később DMA is stb.), így velük támogatva még erősebb lett. Eleve a sztori kábé '77-ben kezdődik a PET-tel (majd folytatódik pl. a VIC-20-szal), és nézz utána, adott időszakban milyen Z80-as (később x86) gépek voltak, azok mennyit tudtak, mennyiért.

Kampec 2016.02.29. 16:55:40

Krissz, köszi a Wizard of Wor multis átiratot :) a feleségemmel még semmilyen PC-s jellegű játékot nem sikerült közösen játszani, Wizard of Worral viszont órákat is el tudunk tölteni :)

A lag egyébként kevésbé zavar, néha újra kell indítani az egészet, x játék után, az irányítást kell megszokni, mert az nem tökéletes a kanyaroknál szerintem, de megtanulható.

best of c64-en játszott játék nekem viszont az ELITE és a PIRATES volt (utóbbi eredetiben, a hozzáadott térkép nélkül nem is tudom mire mentem volna...) na jó, meg a Gálya és a Newcomer a vége felé :)

Bambula 2016.02.29. 16:58:15

@Karipapa01: Jellemzően a 6502-es fele annyi idő alatt hajtott végre hasonló utasítást, mint a z80-as, tehát egyáltalán nem volt olyan lassú.

Alick 2016.02.29. 17:12:04

@Bambula: viszont a Z80-asnak valamivel összetettebb utasításai voltak, úgyhogy azonos órajelnél inkább csak 70-80 %-kal volt gyorsabb. Így egy 3.5 MHz-es Z80-as majdnem kétszer volt gyorsabb a C64-esnél.

Alick 2016.02.29. 17:17:40

@Isten Nyila: "A Z80-as architektúrák az x86 előképei"

A közös ős a 8080-as volt, a Zilog ebből saját fejlesztési vonalat épített, a Z80000-rel a saját 32 bites procikig eljutottak.

Celtic 2016.02.29. 17:44:33

@pengusz: Ne folytassuk. Igy 30 ev utan mar le lehetne zarni a "fellegekben szarnyalo flammingorol" szolo vitat...

Es lecci, a suli WC-be se ird ki holnap. Kosz.

Bobby Newmark 2016.02.29. 17:49:40

@Kampec: "(utóbbi eredetiben, a hozzáadott térkép nélkül nem is tudom mire mentem volna...)"

Mondjuk előveszed a földrajz atlaszt, és használod azt? Mint ahogy azt a magyar játékosok 99.99%-a (nagyjából rajtad kívül mindenki :P ) tette?
A treasure fleet és a silver train időpontok viszont kellettek az eredeti kézikönyvből, egyrészt programvédelem miatt, másrészt levadászni őket elég hasznos volt. Szerencsére valamelyik CoVban benne volt a táblázat.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.02.29. 18:03:28

@Alick: Így van, de az x86 utasításkészletet a Z80-as "ihlette".

Kampec 2016.02.29. 18:17:56

@Bobby Newmark: nyilván egy földrajz atlasz segíthet, de ez bennem fel sem merült, mivel meg volt az eredeti térkép, amire mint egy kincsre vigyáztam, azért valszeg jobb szolgáltatot tett, mert a játék grafikájához volt igazítva :) amúgy lehettem vagy 10 éves szerintem

Kampec 2016.02.29. 18:41:44

@Bobby Newmark: na azért megkerestem térképet is: www.nesworld.com/faqs/pir8smap.jpg pl. azért némileg játékspecifikusabb, mint egy mai állapotot ábrázoló földrajzatlasz (játékbeli városok elhelyezkedése)

pizzaboy 2016.02.29. 19:02:03

@BLZ: Logic Klub, ha kérhetem ;)

Bobby Newmark 2016.02.29. 21:40:01

@Kampec: Eheh, ja, szerintem egy egész generáció tanulta meg a Karib-tenger földrajzát a Pirates! miatt. :D De a városok helye az nagyon nem változott, csak a nevük.

CoVban ez van:
pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/CoV9/cov9-11.jpg

Igazából nem vágom, hogy ezt használtam-e, vagy atlaszt, a térkép nem rémlik a CoVból, csak a táblázat, az is csak egy ezerszer fénymásolt változatban.

Arcade Macho 2016.02.29. 23:15:08

nem is tudtam hogy a szamitogepek kozott is van egy olyan lista mint a tankoknal, ahol termeszetesen a T34 az orok nyertes

B3L4 2016.03.01. 01:11:02

@Kampec: en siman fogtam a foci atlaszomat es abbol tajekozodtam. Megneztem a varos nevet megkerestem es mar tudtam is mi merre lesz. Ekkor volt rendszer csaladi vita, hogy az angol magyar szotar + vilagterkepet miert hagyom mindig szet... Magyaraztam, hogy pirates de lehetett is az osokre hatni. Elite .. siman leteszem ma is autopilota nelkul a gepet az urallomasra. Sot kb 5x gyorsabb kezzel csinalni.

B3L4 2016.03.01. 01:32:18

Beeges: Haverom apja sakkozott. Nem keveset, olyan par orat naponta, meg egesz hetvegeket. Egy kis autos tv-n nyomta mert vegulis a babuk voltak a lenyeg. A sakk tabla olyan szinten egett bele a kepcsobe, hogy ha bekapcsoltad a tv-t lattad a sakk tablat... ekkor meg nem is ment a gep. Kicsit qwa idegesito volt mondjuk commando kozben bamulni... A babuk nem mert azok ugye mozogtak de a tabla az gyonyoruen viritott. Szoval siman beleeg ha nem mozog. Atlag koloknel mint en vagy te vagy barmelyik kommentezo ez a veszely nem allt fent soha, mert mindig mozgot a kepernyo (shoot'em up vagy scroll vagy barmi).

Szuleimnek volt 2 kazettas magnojuk... folytassam? :P Gyorsmasolo is volt es mikor anyamtol el tudtam kunyizni akkor cimbi fejalasat 2-3 proba utan be tudtam loni es ment a masolas ezerrel. En azt csinaltam, hogy (iszonyu mennyi idot oltunk bele anno), hogy megjeloltem a kozepet, aztan egyik kazetta load, fej vissza allit aztan save. Miutan volt vagy 30 kazettam egyforma fejalassal egy ido utan a lakotelepen mindenki azt hasznalta :P. Lehetett kapni kimondottan program celra kazettat volt 15 perces meg volt 5 perces is. Az 5 percest turbo tape-ra hasznaltam. Hala az egnek utana floppy-ra valtottunk. 89-ben meg lett sajat c64-esem (nyari munkabol) igy miutan ket 1541 / II-esunk volt mindenki hozzam jart masolni. Ez jo volt mert ugye magamnak is mentettem a jo dolgokat.

Ujsagokrol: csak azert, mert mai napig olvasom oket. Izgalmasabbak mint a pc world eskuszom.

880 Gamer - Angol (van hozza floppy melleklet is) [Amiga]
Amigaville - Angol [Amiga]
K and A Plus - Angol [Amiga]
REV'n'GE #49-ik lapnal tart: Angol [Amiga/C64 es koraberi szuletesuek, de nem Malvin]

AMIGA MANIA ! #10 -nel tart MAGYAR: www.amigaspirit.hu Hihetetlenul igenyesen megcsinalt PDF file-krol van szo, jo irasok vannak benne, mindenkinek ajanlom.

es egy brutalis:
Amiga Future (nemet / angol) PRINTELT ujsag immarom #119.-ik szamnal tart. Ez viszont fizetos, hisz a nyomdai koltsegek kicsit masok mint a letolott pdf file-ok esete.

Az elso harom elegge ifju par szamnal tart.

Van meg egy nagyon kedves emberke akivel szoktam neha levelezni:
personalpages.tds.net/~rcarlsen/
Ray Carlsen. O keremszepen hivatasos Commodore Szakszervizes! Mai napig aktiv, ha valami kutyu nem ugy pruttyog ahogy kene, sokszor a leirasbol nyogi, hogy "merjel ra erre meg erre a pontra es ha 28-at kapsz akkor csereld ki a U34-es kondit...." szoval hihetetlen a krapek. Nyugdijas kicsit mindenki felti, hisz o egyike azoknak akik szilveszterkor hajnali 3-kor is ir neked ha van valami nyugod. (konkretan csak udovozoltem uj ev alkalmabol, es eszebe jutott a bugo hangu c128 amit epp javitottam es megoldotta a problemat...)

midnight coder 2016.03.01. 08:19:43

@Isten Nyila: A Z80 lényegesen okosabb cucc volt, és gyorsabb is. Én mind a két assemblyt elég jól ismertem (pontosabban a gépi kódot, mert anno HT1080Z és Commodore VC20-on tanultam őket, az egyiken azért nem használtam fordítót mert a beépített magnóval kb. 10 perc volt amíg betöltötte és elég ritkán sikerült, a másikhoz pedig egyszerűen nem volt fordítóm amíg én nem írtam egyet). A lényeg, hogy egy-egy z80-as utasítással lazán megcsináltál annyit, amit a 6502-n 3-4 utasításból hoztál össze, ráadásul állandóan a zéró lapot kellett piszkálni a 3 darab 8 bites regiszter miatt. Ehhez képest a Z80 maga volt a paradicsom a viszonylag sok, ráadásul 16 bites regiszterrel.

Amiben viszont a C64 jobb volt mint a korabeli gépek, az a hardver összes többi része. A VIC chip a raszter megszakításokkal, a képernyőeltolásokkal, a karakteres/grafikus képernyővel, a spriteokkal egy csoda volt a maga idejében, ahogy a SID is. De a gépben amúgy is volt egy rakás olyan megoldás, amit legközelebb csak a PC-ken láthattál viszont, Pl DMA. A fizikai felépítés is zseniális volt. Viszont valóban gyenge pont volt a perifériavezérlő ami a floppyval kötötte össze. A másik gyenge pont a táp volt, legalábbis mai szemmel nézve. Viszont volt normális billentyűzete, ellentétben a nagy vetélytárssal, a Sinclair ZX Spectrummal.

Ha anno a C64 Z80-as procival és egy picit jobb Basic interpreterrel jön ki, akkor a 8 bites gépek sokkal tovább uralták volna az otthoni gépek piacát. Más kérdés, hogy aztán jött az Amiga ami még zseniálisabb termék volt, de mégis kiszorította a buta de legalább IBM klón PC.

Bobby Newmark 2016.03.01. 09:31:22

@B3L4: Én egy nyomtató terminálnak használt monitort láttam nagyon durván beégve. A közepén a menü nem volt csak olvasható, pedig egy hordó tetején volt egy szemétlerakón, a kábelei meg körbetekerve rajta. Szal nem kellett bekapcsolni se.

pengusz 2016.03.01. 11:38:47

@Celtic: Látom komolyan vetted :)
Nem tudom milyen flamingókról beszélsz :)

Celtic 2016.03.01. 11:51:08

@pengusz: A "suli wc-s" megjegyzesembol asszem latszik, mennyire vettem komolyan :)

Celtic 2016.03.01. 11:56:17

@Bobby Newmark: Van egy sokkal jobb terkep is, kesobbi CoV-ban, az pixelhelyes. En azt hasznaltam.

Bobby Newmark 2016.03.01. 13:07:37

@Celtic: Hm, lehet, hogy az volt nekem is, mert erre a verzióra nem nagyon emlékszem.

Annyiból meg mindegy, hogy térkép kb 4-5 játék erejéig kell, utána már tudja az ember fejből. Na meg úgy a homloklebenybe ég az ingame térkép, hogy partvonal alakjából beugrik hogy a kincses térképen lévő hely hol van.
Pirates Goldban meg később a Firaxis verzióban már emlékezetből ment a navigáció, annak ellenére hogy azokban már van beépített térkép.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2016.03.01. 15:27:19

Mi úgy másoltuk magnón a játékokat, hogy az egyiken betöltöttük, majd kicseréltük a magnót sajátra és arra átmásoltuk. Persze ez sem nagyon mentett meg minket a későbbi magnófej csavargatásoktól.

A mikrokapcsolós botkormányoknál annyi szerencsém volt, hogy édesapám műszerész volt és tudta pótolni a tönkrement rugókat.

Azonban volt olyan, amit ő sem tudott javítani. Egyszer sikerült rosszul bedugni a tápegység csatlakozóját a gépbe, ami néhány IC kisütésével végződött. Elég drága mulatság volt.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.03.01. 16:33:13

@midnight coder: Nem jöhetett volna ki Z80-nal, mert az 1 MHz-en bukta. Még 2 MHz-en is: a C128-ba is csak azért tették be a Z80-at, hogy a boot folyamatot ellenőrizze (ezt Bil Herd nem tudta volna megoldani másképpen a szoros határidőig). Azóta se használta ki soha senki más célra: a CP/M üzemmód is ezen vérzett el (plusz az idő vasfoga).

Az 1 MHz-es korlátért a leginkább a VIC chip felelős. Anélkül a 65xx-eket is lehetett volna akár 3-4 MHz-ig hajtani, vagy legalább a HMOS verziókat belőlük (ezt pár éve a TDC-vel meg is csinálták).

bbandi 2016.03.01. 20:20:26

Akiket a commodore Tramiel utáni története érdekel, ajánlom figylmébe a Bil Herddel készített interjúkat (youtube-on van egy pár, de talán ez a legjobb: www.theamphour.com/222-an-interview-with-bil-herd-zany-z80-zygology/ - mondjuk ez nagyon villamosmérnöki szemléletű a podcast miatt).
Kiderül belőlük pl, hogy:
-Nagyjából a 100$-os beszámítás miatt bukott a Sinclair az USA-ban. Talán 80-ért adták a Spectrumot vagy a ZX81-et, a commodore annyit kapott belőle, hogy szó szerint ajtótámasznak használták.
-A 264-es családot (plus4, c16, c116) a marketing tette tönkre. Tramiel egy 100$-os irodai gépnek szánta, ami egy igencsak versenyképes ajánlat volt.
-Volt tervben egy LCD-s C64, de az új CEO elkaszálta, mert a Tandy főnöke meggyőzte, hogy abban nincs pénz - aztán egy évvel később a Tandy Model 100-zal, ami egy LCD-s TRS80 volt, rengeteget keressenek
-A C128 leginkább csak egy CP/M képes commodore volt, aztán sorra rakták bele az új képességeket. @Isten Nyila: A Z80 a CP/M miatt volt benne, azon futott. Gyakorlatilag a C64-es CP/M cartridge-ból indultak ki. Bootolásnál azért indul a Z80 előbb, mert valamelyik chip nagyon furán viselkedik reset előtt/közben, és ez volt a legegyszerűbb megoldás.

2016.03.01. 23:23:22

Sótész Gögynek volt folytatása is, bár ez már elég erőltetett: pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/CoV41/kep.php?kepparam=cov41-46.jpg

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.03.02. 00:40:22

@bbandi: Van erről egy remek könyv, a címe: "On The Edge: The Spectacular Rise and Fall of Commodore"

www.xenomachina.com/2006/12/book-on-edge.html

A Z80 még elvileg egy külső cartridge-re volt tervezve (mint korábban a C64-hez is), csak azért tették rá a belső alaplapra végül, mert az eredeti CPU-val nem bírt bootolni vele és egy másik, Magic Voice nevű cartridge-dzsel a gép. Mikor kitalálták, hogy a Z80 majd megoldja a problémát, azt pont egy ilyen ajtókitámasztóként használt Sinclair gépből szedték ki (amit még a százdolláros csereakcióval gyűjtöttek be korábban).

Bil Herd maga is pár sztorit közreadott: például, hogy pohárba tett jégkockákkal hűtötték a VDC-t, vagy diszk editorban javították ki a lefordított CP/M utolsó bugjait a bemutató napján már a kész lemezen stb. Egészében véve nagyon szórakoztató kis történet a C128-asé. :)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.03.02. 01:38:17

@bbandi: Az LCD-ből nemrég készített egy online emulátort egy kedves magyar kolléga:

commodore-lcd.lgb.hu/

Celtic 2016.03.02. 14:43:58

@Bobby Newmark: A fenti az "eredeti" leiras melle jart. Ez kesobb jelent meg, es teljesen jo:
pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/CoV18/kep.php?kepparam=cov18-28.jpg

Ha nem is a varosokhoz, de a kincskereseshez nelkulozhetetlen volt.

(Aztan meg vagy tiz oldal plusz megjelent vmelyik evkonyvben is. Erdekes, de ma is ugyanolyan erdekes-olvasmanyos az evkonyvi kiegeszites :)

Celtic 2016.03.02. 14:56:11

@bbandi:
"-Nagyjából a 100$-os beszámítás miatt bukott a Sinclair az USA-ban. Talán 80-ért adták a Spectrumot vagy a ZX81-et, a commodore annyit kapott belőle, hogy szó szerint ajtótámasznak használták."

Elnezest, de ezt nem ertem. Valahoyg eddig kimaradt nekem. Mit szamitottak es hova? Link is jo, de ha par szoban leirod, asse banom :)

GbzMColish 2016.03.03. 07:40:56

Végre, ez már nagyon kellett.
Nekünk úgy 1990 körül lett C64, még Ausztriából szereztük. Első játék, amire emlékszem az a River Raid volt (ami nálunk Red River néven futott, mert annak, hogy River Raid nem láttuk értelmét :)
Lemezes volt a gép, de az összes ismerősnek datasett-je volt, így nem jutottam sok játékhoz (5 lemezünk volt összesen), viszont szomszéd srácnak kazettás volt, így nála toltuk a Pitstop 2-t, Wizard of Wor-t.

bbandi 2016.03.03. 09:38:08

@Celtic: Amerikában bármilyen gépet beszámoltak 100$-ért ha vettél egy C64-et (ez azt hiszem még az elején volt, tehát 600 helyett 500 volt így a gép). Viszont volt a piacon néhány gép 100 alatt, ha jól emlékszem főleg Sinclair és TI gépek, így aztán sok helyen egyszerre vették a ZX81-et meg a C64-et, azán a C64-et vitték haza, a ZX81-et meg elküldte a bolt a Commodore-nak.

TH 2016.03.03. 23:31:05

@enpera: Hmm, Enterprise? egész profi hangchip volt benne.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.04. 08:06:45

@TH: és üzletileg is nagyon sikeres lett, tele jó döntésekkel:D

Sajnos nem, azt is elkúrták, pedig maga a gép tényleg jó volt.

taffer 2016.03.06. 12:16:12

Megjegyzés a műsor elejéhez: Egészen a Win ME-ig DOS alapúak voltak a Windows-ok. DosBox-ra még Win98-at is telepítettem (Gravis UltraSound, jeee). A Windows 3.1-es csak annyival volt kevésbé oprendszer, mint a Win95, hogy 16 bites volt (meg gagyibb ütemezést használt a multitaszkhoz), de pár 386-os tulajdonságot azért már kihasznált. Illetve ha az egységes videó-, hang-, hálózat-, nyomtató-, egérkezelést és hasonlókat vesszük, akkor a Win 3.1-et is legalább annyira tekinthetjük oprendszernek, mint a Win95-öt.

taffer 2016.03.06. 14:29:37

Na és akkor a végéhez is. :) Válasz Grath kérdésére, hogy direkt csíkoz-e a betöltés. Röviden: igen. :)

Mind C64, mind Spectrum esetén van egy kerete a képnek, aminek elvileg egységes színe van. Tehát míg memóriába ágyazottan csak a szokásos 320/160x200 (Spectrum: 256x192) pixeles képernyőterületet tudnánk rajzolgatni és a boder színét egyetlen byte-on beállítani, addig ez megtrükközhető: Mivel a border színét az ULA újra és újra kiolvassa, mikor képernyőt frissíti, a bordert telecsíkozhatjuk, ha egy képernyőfrissítés alatt folyton váltogatjuk a színét.

Vannak mai scene demók, amik elképesztő pontos időzítéssel kontrolláltan rajzolnak a borderre. Mivel a CPU nem elég gyors (még a gyorsabb Spectrum esetén sem), hogy minden pixel más színű legyen, ezért nem igazán beszélhetünk a felbontás megnöveléséről, de pl. a Spectrum eredetileg 8x8 pixeles szín blokkjai ezzel a trükkel 8x1-re vagy 4x4-re csökkenthetők. Hátulütője, hogy ezt külön kell időzíteni minden modellre. Manapság az orosz Pentagon klón a standard, és az erre kalibrált grafikák, teljesen szétesnek az eredeti 48K-s vagy 128K-s Spectrumon.

Itt van egy inkább látványos, mint igényes példa: youtu.be/F5vycJ-WwRM

Az igazán igényes border intrók annyira természetesnek hatnak, hogy aki nem ismeri a gép korlátait, annak fel sem tűnik, hogy ez valamiért nagy szám. Mint pl. ez: youtu.be/ztqut8l-xSE

Majdénmegmondom 2016.03.08. 10:34:51

Visszagondolva a fejállítgatásokra, töltögetésre meg a többi varázslatra, egészen pokoli idők voltak, a hátam közepére sem kívánom őket. A C64 játékokat imádom, emulátoron a mai napig tolom őket, de nem tudok nosztalgiával gondolni a technikai kínlódásokra. Igaz, C64-ről egyből SNES-re váltottam (mint mikor Neo először belép a Mátrixba), akkor azt mondtam, soha többé számítógép...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.08. 19:40:55

@Majdénmegmondom: nekem semmi bajom nem volt floppyval, technikai kínlódás egy sem volt.

Flankerr 2016.03.08. 21:34:27

@enpera: A floppy anno elment, ma már a hang és sebesség nem adja ki.
Viszont ha valami nem hiányzik az a magnóval való szenvedés, volt részem belőle bőven, köszönöm szépen :) Itt nem értek egyet a vendég véleményével.
Utoljára 2003 magasságában játszottam C-64 játékokkal, PC-n, emulátorral. A Jack Attack (CP Mini jelöltem!) rekordomat rögtön meg is döntöttem, sok pályával tovább jutottam el mint anno :)

Bobby Newmark 2016.03.09. 17:26:11

@enpera: C64-en tényleg nem. Az igazán PC-n kezdődött. Addig számomra gyakorlatilag ismeretlen volt a tönkrement lemez, 10+ év alatt szerintem egyetlen egyet sem kellett kidobni, pedig ha jól rémlik, a végén olyan 140db körül volt a számuk.

A magnófej állítgatás is csak idegen kazetták esetében volt macera, mert az összes saját kazetta azonos fejállással készült, bár nem is volt sok belőlük, 5-6. Nagyon hamar váltottunk lemezre.

balcso 2016.03.16. 18:39:53

Egyszerűen borzasztó volt hallgatni. Stökit koppig tekert hangerővel is alig hallani, épp csak valami dörmögés, a Krissz meg amikor beleszól akkor berezonál az egész kocsi. Kb a Grath aki úgy normálisan hallható, bár ha hozzáveszem, hogy a volume gomb koppig volt, akkor inkább a Krissz.
Egyébként ez a magnóállítás hang / szín alapján, meg a feketefehérben nem látszottak a piranhák sztori szerintem már baromi unalmas, bár nekem is C=64em volt csak vagy 20 éves koromig, úgyhogy lehet, hogy ez is benne van. Nomeg az adás a C64-ről szólt végülis el lehet mondani is azokat amik már le voltak a blogon írva 1-2-3-4-5-6 évvel ezelőtt is.
Egyébként amit Krissz mondana, az érdekes lenne, ha egy kicsit jobban belementetek volna, hogy mégis miért nézegette a program listákat, meg pusztán csak nézegette, vagy aztán be is írta, vagy rájött arra is hogy azok hogy működnek anélkül hogy bepötyögte.
Bár igazából az is lehet, hogy ez mind kiderül, csak áttekertem majdnem az egész podcastet, mert annyira nem lehetett érteni semmit.
Előtte meghallgattam 2,5 epizódot egy másik magyar podcastből, az tökéletesen érthető volt.

A hardverek: szifon autórádióra kihangosítva.
Közlekedési körülmények: tegnap, autópálya, végig eső.

b

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.03.16. 19:01:49

@balcso: Őszintén sajnálom a dolgot. Új stúdióban vagyunk, ebben az adásban nem sikerült a legjobban a felvétel. A mostaniban már jobb a helyzet, illetve lesznek mikrofon-előerősítők is.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.16. 20:53:07

@Bobby Newmark: nekem a 30 éves lemezek nagy része még mindig tökéletes
Ellentétben a fostalicskához való 3.5-ös lemezekkel, azokból elvétve van jó.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.03.16. 20:55:38

@Flankerr: nem magnóztam sosem, most meg sd-zem c64-en. Emulátoron meg hülyeség játszani, akkor játsz playstationon vagy akármin.
Én c64-en pár hete játszottam, de az igazin.
A hangja pedig messze veri a pc-s akkori szánalmas prüntyögést.
Tegnap amigáztam :) igazin.

Savior 2016.04.06. 17:50:42

Na. Szóval C64 rulez, munka közben SID zenéket hallgatok, a CoV a bibliám, stb., de azért a CGA-t sem kell lesajnálni. Ugyanis igaz, hogy RGBi kimeneten 4 színt tudott, de Composite-on bizony 16-ot; ráadásul ugye 4 paletta volt. Ami miatt ezt senki nem tudja (már aki nem látta a lenti első videót -- nekem leesett az állam!) az az, hogy az EGA és a VGA már csak RGBi kimenetet tudott, ezért ilyen kártyákon minden CGA játék hullazöld-magenta színekben pompázott. A 8088 MPH demo pedig már egy teljesen más kategória...

Nekem egyébként a C64 gyenge pontjának (a lassú proci, lassú lemezegység és kevés memória mellett :D) pont a VIC-II tűnik.
Például olyan csúnya és kimosott palettát, mint amit az használt, kevés helyen lát az ember...

www.youtube.com/watch?v=niKblgZupOc -- Not as bad as you thought! -
www.youtube.com/watch?v=yHXx3orN35Y -- 8088 MPH

rosettif · http://istennyila.hu/ 2016.04.07. 08:20:21

@Savior: Pont ezeket a videókat nézve érdemes még megfigyelni, hogy ezek a régi PC-s CGA és EGA kártyák milyen ormótlan egy monstrumok is voltak (óriási nyáklap és egy csomó alkatrész), miközben a Commodore-nál mindent elegánsan egy IC-be beletömörítettek (ld. VDC).

Savior 2016.04.07. 10:49:36

@Isten Nyila: Na, azon én is meglepődtem, hogy minek kellett ennyi chip egy ránézésre 30-40 kártyán ahhoz, hogy a CGA/EGA kimenetet produkálja. :)

Bobby Newmark 2016.04.07. 11:43:27

@enpera: Gondolom mert C64-en baszom nagy területen feküdt el egy-egy bit a PC HD kislemezhez képest. Ott ugye 5.25ös lemezen volt vagy 170kb, míg PCn meg 3.5-en 1.44Mb.

blog.sancho.hu · http://blog.sancho.hu 2019.01.16. 18:08:55

Na, újrahallgattam, jó volt most is.  
### TV###
Az "elromlik a tévé a komodortól" onnan jött, hogy az irodákban hónapokat ment folyamatosan akár egy text adatsorral a számítógép, akkor a TV-n beégett a felirat. Nagyon sok C64-t használtak az irodákban, így elég volt 1 év, és már látható volt, mit okoz, beég a keret helye, meg ilyenek. Az más kérdés, hogy a játék nem okoz ilyet, ha mindig mással játszol.
A másik "elromlik" az volt, amikor a C64 trafót odatette a lamer a TV mellé, ami elhúzta a képet, a színes tévéket meg kifejezetten elszínezte. Ez okozott fejfájást, ha valaki nem tudta, hogyan kell ugyanezzel a trafóval demagnetizálni (körkörösen lassan távolítás működő trafóval).
### csíkozás töltéskor ###
A csíkos képernyő direkt volt, a grafikus memóriát is használták feldolgozásra. Ugyanez volt, mikor pörögtek random karakterek text módban, mikor "kicsomagolt" egy program a memóriaterületre. Mivel a képernyő tartalma úgy is törölve lett később, szabadon használható volt az átmeneti műveletekhez.
### magnó fejállítás ###
A jobbak (bocs) kivezették egy kvarcórából kiszedett piezo hangszóróra a magnó gangját, ami meg ugye magas-sugárzó, így lehetett jól fülre állítani a fejet.
### fényceruza ###
A katódsugárcső képfrissítését használta szinkronra, onnan tudta, hogy hová mutatsz a cerkával a tévén. Próbáltam, lehetett vele többé kevésbé rajzolni a megfelelő kompatibilis programmal. A joy portra kellett dugni.
### hazai terjedés ###
A hazai C64 terjedést erősen segítette, hogy az usából öntötték be keletre az ott már nem eladható masinákat, bár ez más gépekre is igaz, nem csak erre a típusra.

Kit Fisto 2023.07.31. 18:08:58

@Savior: A C64 palettája nem véletlenül olyan, amilyen. Valójában zseniális megoldás! Ugyanis a színek megalkotásánál a fényerő értékeket is figyelembe vették. Ezért lehet olyan szép grafikákat csinálni azzal a 16 színel, amilyeneket a demókban lehet látni. A 16 színből kettőt-kettőt egymás mellé rakva, és kivonva a színtelítettséget, a fehéren és feketén kívül hét, folyamatos átmenetet alkotó szürkét kapunk! Tehát ezek a színek azért lettek ilyenek, hogy jól lehessen velük játszani a grafikusoknak. És ráadásul nem égetik ki a szemünket, mint pl. a Spectrum rikító színei.
www.aaronbell.com/secret-colours-of-the-commodore-64/

Kit Fisto 2023.07.31. 18:51:50

Ez az egyik legjobb rész, rongyosra hallgattam már, és csak most jöttem rá, hogy még nem is szóltam hozzá!

A Windows 3 is operációs rendszer. Attól, hogy a DOS-ra épül, még OS, hiszen maga a DOS is az. A programok mindig valamilyen rendszeren futnak. A Windows 3-ra írt programok azonban nem futnak DOS-on! Mert windowsos programok. Sok közülük fut XP-n, vagy 7-en is, pedig azok már nem DOS alapúak.
Különben a 95, 98 és Me is a DOS-ra épült rendszerek. A Windows NT és az azon alapuló további rendszerek (2000, XP, Vista, 7) már nem DOS-ra épültek.

A C64 életem első találkozása volt a számítógéppel, és azonnal beleszerettem! Dettó mint Krissz, kézikönyv, basic programok, beleírogatás, aztán saját programok írása. A C64 örök kedvenc marad, imádtam a gépet magát, nagyon tetszik ahogy kinéz (a C verzió), de el kell fogadni, egy borzasztó öreg gépről van szó, és a fellelhető példányok napról napra romlanak. Nekem nem kell egy öreg, használtas C64, besárgulva, púposodó kondenzátorokkal. Én a szép, tökéletes gépet szerettem, mert az úgy volt a csoda. Ha leharcolt állapotú C64-et, vagy Amigát (a másik nagy szerelmem) látok, az csak elszomorít. Én örülnék újra kiadott C64-nek és Amigának, jöhet a flash meghajtó hozzájuk, az usb, a displayport, sőt, némi tuning is! Nem a gép a lényeg, hanem a programok, játékok. A grafika, hangok, a zene. Elvagyok az emulátorral is, kényelmes, és új, hasznos lehetőségeket is ad. Klassz dolog, hogy a netről beszerezhetek minden jó stuffot mindkét gépre. Ráadásul ingyen. Ehhez akkoriban milliomosnak kellett volna lenni!
Én is rendeltem programokat kazettára, lemezre, lehetett izgulni, amikor megjött a posta. Egyrészt, hogy végre kipróbálhatom a játékokat, másrészt, hogy lesz-e hibás felvétel, illetve lemez..

Az igaz volt, hogy a 60 perces kazetta jobb volt, mint a 90-es. Ahogy Grath is mondta, ugyanakkora helyen hosszabb szalagnak kellett elférni, tehát a 90-es kazettákban vékonyabb volt a szalag. Így vékonyabb volt rajta a jelhordozóréteg (pl. a vasoxid) is. Ezáltal kisebb jelerősséget lehetett rá rögzíteni, gyorsabban veszített a mágnesességéből, és a szalag könnyebben nyúlott, fodrosodott, a nem jó minőségű mechanikájú (nem hi-fi) magnókban. A króm, és ferrokróm, sőt, metál szalagokat sem véletlenül fejlesztették ki. A sima vasoxidosnál jobb minőségben rögzített mindegyik. A ferrokróm ötvözte a króm és a vasoxidos előnyeit. Tehát kicsit drágább volt a vasoxidnál, de olcsóbb a krómnál, ami sokáig a legjobb volt. Míg ki nem fejlesztették a metált. Ezekre sorrendben (ferro, ferrochrome, chrome, metal) egyre jobb minőségben lehetett felvenni. Persze a C64-hez nem volt értelme jobbat venni, csak a sima vasoxidost. A 60 percest viszont érdemesebb volt, mint a 90-est, még ha nem is fért fel rá annyi játék. Tartósabb volt és megbízhatóbb, kevesebb load error!

A tévé nem monitor célra lett tervezve, ezért nem kizárt, hogy monitor célú használatnál, ha extrém sokáig mutatta ugyanazt a képet, felléphetett a beégés jelenség. Ezt maga a szó létezése is alátámasztja, és vajon miért van máig minden operációs rendszerben képernyődédő program?

Kedvenc C64-es játék? Egyértelmű, a Giana Sisters! Klassz grafika, jó zene, játékmenet, játszhatóság, és nem eltúlzottan nehéz. Egy C64 játékkal sem játszottam annyit, mint ezzel.
Engem a Wizard Of Wor nem nagyon kötött le, az Impossible Mission pedig ötletként kiváló, de embertelenül nehéz, csak rengeteg gyakorlással és újrapróbálással lehetne végigjátszani. Amire én nem voltam hajlandó. Kevésbé brutális játékmenettel nekem is nagyon tetszett volna. Játszottam vele, már csak az animáció, és a robotok miatt, de sosem vágtam neki komolyan.

Kit Fisto 2023.07.31. 18:56:34

Bocs, mégegyszer vagyok, mert egyben nem fért bele a karakterszámba!

A Krissz által böngészőre átírt "Sziget" c. játékról: Elsőre nagyon tetszett, kiváló ötlet, nagyon jó a karakteres grafika, és ahogy a CRT képet szimulálja, az valami elképesztő gyönyörű effektus lett! De pár óra játék után rá kellett jönnöm, hogy ez bizony nem egy igazi játék, hanem közönséges szivatás, nem ad igazi játékélményt, ha megszakadsz, akkor sem. Miért?

A legnehezebb nyilván a horgászás. Én Stökitől eltérően (nem akartam a monitort összefilcezni) egy másik segédletet találtam ki. Játék közben képernyőképeket készítettem róla, mikor hol van a hal, és a képre odaírtam, az hányas számnak felelt meg. Aztán ezekből szerkesztettem egy "térképet". Ezután játék közben megnyitottam az ACDSee-vel, és amikor pecázni kellett, azzal hasonlítgattam össze a hal pozícióját és hogy ahhoz melyik számot kell beírni. Ez egy darabig jól megy, mindig eltalálod a jó számot, és sikeres a horgászat. De egy idő után a játék aljas módon csal! Az egész sort arrébb tolja egy kicsit jobbra, vagy balra, és onnantól semmit sem ér a térképed.
De ez még nem minden. Ez a játék valójában nem arról szól, hogy okos stratégiázással sikerülhet elmenned a szigetről. Inkább egy szerencsejáték, vagy legfeljebb a flipperhez tudnám hasonlítani. Egy darabig el lehet vele játszadozni, amíg ki nem vágja lent a golyót úgy, hogy ne tudd megfogni.
Amikor már eltelt sok nap, van több deszkád, sok a vized és a kajád, kipihent vagy, és éppen indulnál újabb deszkát gyűjteni, kiírja, hogy hurrikán tört ki a szigeten, és ennyi volt, meghaltál. Hát elmegy tőle a kedved. Ennyit az okos startégiáról. Olyan is volt, hogy a második napomon megtalálta a palackom egy hajó, és megmenekültem. De ennek sem örülsz, hiszen két nap után vége a játéknak.
Pár kimentett kép róla, letölthető innen:
dropden.com/6bd8030ec291
süti beállítások módosítása