HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Now 2024/09 - Quo vadis, GaaS játékok?

2024.10.09. 21:50 Stöki

Ahogy várható volt, szeptemberben feléledt a játékipar és elkezdődött az éves szezon. Jó, hát a Concord ezt már nem érte meg, de legalább kiváló apropót adott, hogy a hónap témájának a GaaS (game as a service, azaz live service) játékokat válasszuk. Csak mi látjuk úgy, hogy sokkal több ilyen készül, mint amennyire igény lenne? (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk, amiben mindig összefoglaljuk az előző hónap híreit.)

cpnow2409.png

De persze beszéltünk másról is, megint voltak kiváló CEO-nyilatkozatok, bűnügyek és perek, sajnos kirúgások is. Viszont megjelent C64-re a Spelunky, amit pedig Linus Åkesson művelt a legújabb videójában, arra nincsenek szavak. Nézzétek meg, akkor is, ha semmit nem értetek belőle! Ezekről és még egy csomó egyébről lásd a shownotest, de még inkább hallgasd a Checkpoint Nowt. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, avagy a műsorban hivatkozott mindenféle:

Legközelebb egy héten belül jövünk Checkpoint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Now adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20240704.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

25 komment

Címkék: retro podcast checkpoint now

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4418704968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.10.10. 06:30:05

egyedül az annapurna örömhír, bár ahogy olvasom, hiszti miatt hagyták ott megan bácsit, nem a morál és a pénz miatt.

LnB 2024.10.10. 09:04:53

Milyen "nyomorukt kis podcast"?!
Kikérem magamnak! Én nem hallgatok nyomorult podcast-eket! Csak jókat! ;)

LnB 2024.10.10. 09:18:39

Stöki ne haragudj, de most negatívan megleptél ezzel a kijelentéseddel. A kapu te magad vagy mint felelős szülő, ha arról van szó, hogy a gyereked ne vásároljon mikrotranzakciókat. Minden eszköz adott, csak használni kell. Én nem ellenzem, hogy ne legyen ez szabályozva. Sőt. De nevetségesnek tartom azt, hogy a fejlesztő cégekre mutogat mindenki. Hát kérem szépen törődni kell a gyerekkel. Figyelni rá, és akkor nincs miről beszélni. Én a fiammal (11) nagyon szépen megértettem, hogy mik ezek a mikrotranzakciók, mi az értékük! Szóval szerintem én szépen le tudtam kezelni ezt a helyzetet. Tudom, hogy te is elég intelligens vagy ahhoz, hogy ezt meg tudd tenni. Ezért lepett meg ez a kijelentésed.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2024.10.10. 09:38:21

@LnB: Kösz, ezt most hallom először, hogy a szülőnek törődni kell a gyerekével! :)

Szerintem én home office-osként (emiatt nincsenek napköziben a kölykök) átlag felett törődöm a gyerekeimmel, amivel semmi bajom (sőt), nem ezt akarom megúszni vagy ilyesmi. A mikrotranzakciókat is megbeszéltem velük. Csak egyszerűen minden segítség jól jön, akár szabályozási oldalról is. Mert akármennyit törődsz a gyerekeddel, nem tudsz folyton mellette lenni (gondolom, te sem). Egyszerű példa: itt minden gyerek elsőben kap egy iskolai tabletet. És nincs rendesen leszabályozva, hogy mit nézhet rajta (mert igazából nem is lehet, sajnos). Mobillal ugyanez. Adélnak már van (kizárólag a kortárs nyomás miatt, mert mindenkinek volt már az osztályból, amúgy én vártam volna még), és agyon van parentlockolva, de mindig van olyasmi, ami átcsúszik, vagy mert új vagy mert még én sem gondoltam rá. Lehet, hogy ebben nem értünk egyet, de a mai agyondigitalizált világban szerintem nettó problémahárítás minden gyerekvédelmet a szülőre tolni, és ha mondjuk egy EU próbál ilyesmiben segíteni, az egy nice to have it.

Egyébként kérlek, idézd nekem, hol mutogattam én a fejlesztő cégekre. Én csak egyetértettem egy fogyasztóvédelmi javaslattal.

LnB 2024.10.10. 09:57:36

@Stöki: Jajj Stöki ne vedd magadra! Egyáltalán nem neked címeztem, nem személyeskedésből írtam. Csak meglepett a kijelentésed.

Én azt feltételezem, hogy ezt olyan szülők kezdeményezik akik mit sem értenek ezekhez a dolgokhoz. És mindent ráhagynak a gyerekeikre. És szerintem ők is vannak többségben szerintem. Persze ez nem azt jelenti, hogy nekik ne kellene megadni minden lehetőséget.

Az, hogy mi vagyunk a kapu. Azt a kijelentésemet tartom. És nem adok neked igazat abban, hogy ne lehetne felügyelni ezeket az eszközöket. Mert én is mindent úgy telepítek, allítok be a fiamnak, hogy az az eszköz egy gyereké (erre külön opciók vannak), és az én eszközöm a felügyeleti eszköz. Ez alól nem kivétel az iskolás notebook sem például. Ez azt jelenti, hogy játékokat is csak akkor tölt le, ha tőlem engedélyt kér. Ezen felül mindenre tudok időkorlátot tenni. Stb stb. A konzolokon a Steamen is vannak opciók, hogy ne tudjon senki vásárolni a játékban rajtam kívül.

Ahogy írtam is, nem ellenzem, hogy legyen ilyen szabályozás. Szerintem is nagyon hasznos lehet. Csak úgy gondoltam, hogy ez nem nekem, neked lesz hasznos, hanem a teljesen laikus szülőknek. Nekünk gamereknek szerintem van annyi tapasztalatunk, amit hasznosítani tudunk már a gyerekünk nevelésénél. Sokaknak viszont nincs. De nem is tesznek érte semmit, hogy legyen. Csak rögtön másokat okolnal. Holott mi szülők tartozunk első sorban felelőséggel a gyermekeinkért, és nem az Epic Games..

Szóval kérlek ne vedd magadra amit írtam! Egyáltalán nem személyeskedni akartam, vagy a gyereknevelési elveidet kritizálni. Csak meglepett tőled a kijelentés, mert azt hittem, hogy te is könnyen megoldod ezeket a helyzeteket.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2024.10.10. 10:27:27

@LnB: Nézd, ha nekem címzel valamit, azt magamra veszem. :)

Nem muszáj mindenben egyetertenunk, a jelek szerint ez van most. Szerintem baromi nehéz ez a helyzet, és nem, én sem oldom meg könnyen és kicsit idealistanak gondolom a nézőpontodat. És tuti, hogy csúnya meglepetések érnének a norvég iskolarendszerben. :) De szerintem el tudjuk mindketten fogadni, hogy mást gondolunk és nem húzzuk ki egymás nevét a noteszbol.

LnB 2024.10.10. 10:49:03

@Stöki:
Engem most rendesen bánt is, hogy ilyen hülyén fogalmaztam és ezért félreértettél.

Én nem élem meg nehéznek ezt a dolgot. Igaz, elég sokat utána is olvastam amikor esedékes lett ez nálunk.

Le tudnám írni részletesen, hogy melyik eszköz hogyan van megoldva. De nem akarok okoskodó pöcsnek tűnni már. :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2024.10.10. 12:16:18

@LnB: De hát semmi dráma nem történt, csak nem értünk egyet. :)

larry 2024.10.10. 13:05:03

Érdekesség: október 5-én Michael Artiaga (16, aka dogplayingtetris, 2x CTWC világbajnok) végigjátszotta a NES Tetrist, elérte a 256. szintet, ahol a játék újraindul. Pár hónapja mainstream hír volt, hogy BlueScuti kifagyasztotta a játékot, ezután szcénában a 256. szint elérése, a "rebirth" lett a szent grál (a szintek egy byteban vannak tárolva, 0-255). Dog egy olyan romhacket használt, ami kijavította a crash-t okozó hibákat, tehát nem kellett félnie, hogy összeomlik alatta a játék. Emiatt maradt még egy utolsó szent grál, a "vanilla rebirth", ami viszont tényleg majdnem lehetetlen, mert ugyan fel van térképezve a kód annyira, hogy lehessen tudni, hogy mikor mit kell csinálni, hogy ne törjön el a játék, de ez annyira komplex, hogy ez azért tényleg nem valószínű a közeljövőben. (bizonyos szinteken adott számú sort muszáj-, vagy máskor nem szabad elrakni, több adott gombot kell egyszerre nyomni, máskor muszáj "push-downt" nyomni, és pl. van egy szint, ahol többször annyi sort kell leszedni a szintlépéshez, mint kéne stb. Felkészül Fractal, PixelAndy, AlexT)

Ja, Dog a rebirth után játszott még tovább, Level 91-nél fáradt el, ez egy laza 2 órás Tetris menet lett így.

A Telexen egyébként a BlueScuti-eseményhez hasonlóan ismét egy tökjó összefoglaló jött ki erről, nem csak egy copy-translate-paste, riszpekt!

sykth.com · http://sykth.com 2024.10.10. 23:40:19

Concord: akkor nem csak én nem értem, hogy miért volt ilyen hirtelen a leállás. Nekem van csak olyan érzésem, hogy sokan a nagy csodát keresik, és ha valami nem indul be, akkor nem is próbálkoznak vele?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.10.11. 08:57:11

Szerintem a Concorde egyfajta válság jele, ami nem feltétlen csak a játékiparé. Mert én a következő módon látom a helyzetet.

1. Az, hogy egy ekkora költségvetésű projekt több milestone után zöld utat kapott majd könnyed 200-400 M USD pénzt elszórtak rá, az akkora súlyú dolog, hogy az sanszosan CEO szintű döntést kíván.

2. Mennyi és milyen szinten levő öltönyös fogalmatlannak kellett azt mondania, hogy "OK, ez mehet tovább"? Amikor nagyjából egy ingyenes kérdőív kb. 1000 játékossal kihozta volna azt, hogy a kutyának nem kell. Nagyjából egy 10 perces demó videó és feature list után elég lett volna feltenni 5 kérdést, aminek utolsó pontja az, hogy "és ezért fizetnél 40 dodót?" A válasz annyira nyilvánvaló lett volna, ami ami a release után volt.

És mégis, mint az 1+2 következménye? Nem látom, hogy a CEO-t kivágták volna vagy bármilyen vezetőt, de ellenben a melóst építik le. Aki azt fejleszti, amit kell és nem az, amit kéne. Neki sanszosan lenne fogalma arról, hogy mit kéne.

És ez már inkább generális. Hogy a f*szba van az, hogy az öltönyös g*cik mindig csak a sikerét felelősek, de a kudarcért soha...? És ez hányadik gigantikus bukta 1-1,5 év alatt?

Ja, és mikor esik le a kedves öltönyös hülyéknek, hogy nagyjából senki nem kért game as service / live service game-t? Értem én, hogy a világot csak Excel táblában értelmezni képesek számra jól mutat a konstans bevétel, hogy az valódi szórakozásra várók nem erre vágynak...?

sykth.com · http://sykth.com 2024.10.11. 12:47:36

@molnibalage: abból a kevésből amit tudok, nekem úgy tűnik, hogy rendkívül sok helyen próbálják a "kreatívok" által mondott dolgokat alátámasztani piackutatással, fókuszcsoporttal, de ezt nem mindig lehet, sőt, talán épp csak egy részét lehet, azt is költségesen. Helyette marad a nagy tippelgetés, mint sok más iparágban is (sokban még ennyit se lehet mérni, kimutatni, ...), ezért viszonylag könnyű azt mondani, hogy a manager csak tippelt, ez van, nem jött be. Az se biztos, hogy sokkal jobb eredménye lett volna egy x-edik, egyébként kreatív, és free to play, és jól marketinggel felfuttatott játéknak, lett volna több eladás, de annyival nincs előrébb a cég, ha 398 millió helyett csak 390-et buknak, de még a 350-el se. Nagyot gurítanak, ilyenkor elkerülhetetlen, hogy kockáztassanak, ezzel számoltak, leírták a veszteségeket, és mentek tovább. A fejlesztők tartalmi bővítések hiányában nem kellenek, az öltönyösöknek nincs publikus perszónája, amire lehetne akár mutatni, hogy ott, ő a hibás, ennyi maradt. Azt továbbra sem értem, hogy egy karakter redesign, egy free to play üzemeltetés megpróbálása miért nem merült fel, mert nagyon nem hiszem, hogy ANNYIRA sok költsége lett volna annak, de az se kizárt, hogy semmi nem mutatott arra, hogy free to play-ként ez valaha is visszahozza a költségeket, nem hogy még profitot, akkor hagyjuk is. Marketing szemszögből eszméletlen büntető közeg a social media, ha valami nem nagyon jó, akkor csak nagyon rossz, röhejes, szánalmas hulladék lehet, ebből kimászni azért nem kis feladat.

Ha ugyan ebből a pénzből lett volna 20 indie játék csinálva, nem tudom lett volna-e egyáltalán nullszaldós a mutatvány, emiatt nehezen tudom azt mondani, hogy diverzifikálni, meg kreatív oldalról kockázatvállalóbbnak kellene lenni, de remélem pár év múlva mégis erről fogunk beszélgetni, nem egy újabb, láthatóan semmilyenre polírozott buktáról.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.10.11. 14:15:23

@sykth.com: Öööö nem.
Ennek kb. eleve olyannak kellett volna lennie, hogy:

- Nem NYOLC évvel kijönni a zsánerdefinció és meghatározó alkotás után.

- Nem kell 200M USD elköltése arra, hogy az idő + pénzzel kijöjjön, hogy ezt rég el kellett volna kaszálni.

Egy 20-30 éves átlag gamer megmondta volna, hogy "hülyék vagytok fiam".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.10.11. 15:19:40

De több vezető is megéri a pénzét.

Azt a strandolós uberezős beszólógatost nagyjából kedvem lenne pofán vágni. Vagy ennyire ostoba, vagy ennyire tudatlan vagy mindkettő + velejéig romlott fasz. Ezek szerint halvány fingja sincs arról, hogy ki mennyiért dolgozik az iparban.

De az unity-s vezért sem értem. Ott hány szűrőn ment / nem ment át az, hogy MENNYIRE ostoba volt maga az ötlet is.

Én is szeretnék ilyen öltönyös g*ci beosztást sok pénzért, mert láthatólag ész nem kell hozzá és felelősséggel se nagyon jár. Csak akkor tudnám mire kapják zsét...

sykth.com · http://sykth.com 2024.10.11. 15:28:32

@molnibalage: szerintem az annapurna ügy még érdekesebb, mert egy indie kiadóból AAA játék kiadót csinálni legalább Concord szintű tévedés.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.10.11. 18:13:07

@sykth.com: Az a hír azért jó szerintem, mert amelyik kreatívnak lehetősége vagy így és ilyen szép nagy középső ujjat mutasson fel a gyökér és/vagy toxikus felső vezetésnek.

desperado 2024.10.11. 22:04:01

K*csög Nintendo.
(Bocs, de titeket hallgatva mar jo par eve ez kikivankozott belolem)

desperado 2024.10.11. 22:08:06

Ja, hogy vmi tartalmas hozzaszolasom is legyen:
Ket hir / tema / hozzaszolas kozott vmi hatasstunet-szeru latencia jol venne ki magat. Ha mar az elso evadokban meg alkalmazott kis hanghatasokat csak azevvegi osszefoglalora tartogatjatok.
Sokszor nem is tudom felfogni melyik mondatotok mihez csatlakozik igazan.
(A beteg gamersrac hire kapcsan meginkabb hianyoltam egytizedmasodpercnyi megemlekezos szunetet).

Lóval ne 2024.10.11. 22:58:34

@manson karcsi: Minnél többet olvasok a Concordról nekem annál inkább gyanús, hogy ez nem csak egy sima elsüllyedt költség vagy menedzseri baki volt, hanem itt komolyabb pénzügyi visszaélésekre is gyanú van.

Miért adnak ekkora büdzsét egy frissen debütáló stúdiónak? Mire ment a marketing? Miért lőtték le a szervereket a negatív reakciókat látva?
Általában az szokott lenni, hogy pár önjelölt szakértő külsős tanácsadóként kiszámláz horror összegeket arra, hogy kéthente bemenjen az irodába és ott kiokítson mindenkit mindfulness, out of the box thinking, growth hacking vagy más bullshit-buzzword témában.

Ami a Concord devek panaszaiban visszaköszön, hogy volt egyfajta "toxikus pozitivitás" a cégnél. Azaz mikor panaszaik voltak, vagy jelezték a változtatásokra az igényüket akkor azt kapták válasznak, hogy ez a csapat túl jó ahhoz, hogy rossz játékot fejlesszenek, szóval minden a legnagyobb rendben, majd meglátják megjelenés napján micsoda siker lesz. Elég furcsa reakció.
Szóval az én elméletem, hogy valami kalifornia Szabó Péter alaposan lenyúlta a Firewalk/Sony kettősét és a fejlesztési költségek szükségesnél nagyobb része motivációs tréningekre meg érzékenyésítési képzésekre mehetett el tényleges tartalomgyártás vagy tesztelés helyett.

Amúgy a Deadlockról töretlenül jó hírek érkeznek, szóval kiváncsi vagyok, hogy ott is ilyen "toxikus pozitivitásról" van szó, a Valve-fanok szemellenzőségéről vagy esetleg tényleg lehet még élvezetes és friss játékmenetet alkotni ebben a műfajban.

Zolexx 2024.10.12. 09:43:28

Fölfálltam av auto buffra.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.10.12. 18:32:46

@desperado: Nem te vagy az egyetlen ezzel az érzéssel. Én elvből SOHA nem fogok semmiféle nintendo-t venni magamnak, amiatt az általános patkány hozzáállás miatt, amit sokszor mutatnak. Nem tud érdekelni, hogy mennyire cuki meg állítólag mennyire fúdejó játékaik vannak.

Zolexx 2024.10.12. 21:30:24

Hát nem tudom, amit a többi szereplő -legyen akár platform holder, akár kiadó- művel mostanában, ahhoz képest nekem a Nintendo egyre kevésbé tűnik patkánynak.

Biff 2024.10.13. 08:52:15

Randy Pitchford vs Beatles, a rend kedvéért: az "elfelejtett dobos" Pete Best volt (Brian Epstein pedig a zenekar menedzsere). (Utóbb kiadott egy lemezt "Best of the Beatles" címmel.)
süti beállítások módosítása