HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra

2023.01.26. 22:04 Stöki

cpmini_202.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Az idei első Checkpoint Miniben egy játéktermi klasszikust vetünk elő, amiről kevés szó esik már, pedig a maga idején nagyon sikeres volt, és pályára állított egy fontos céget. Ez a Scramble, illetve hamar jött folytatása, a Super Cobra, a lövöldözős játékok egyik alapvetése. Kipróbáltuk, 42 évvel a megjelenése után. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Scramble (japán címe Sukuranburu) a cég hivatalos anyagai szerint is a Konami első játéka, de ez erős kreatív múltértelmezés. Mire a játék 1981 márciusában megjelent, a vállalat már bőven túlvolt az első videojátékain, csak éppen azok a kutyát nem érdekeltek. Úgy pontos, hogy a Scramble volt a Konami első igazi nagy dobása, bár nyilván jól mutat a céges legendáriumban, hogy rögtön egy paradigmaváltó bombasikerrel indítottak.

A fejlesztőkről semmit nem tudni, a Konami a japán cégek között is nagyon titkolta, hogy kik készítették a játékait a nyolcvanas években. A vállalatnak a nyolcvanas évek elején lett saját mérnöki csapata, ami készített egy akkor elég menőnek számító játéktermi hardvert, közben a programozók pedig játékokon agyaltak. Ennek az lett az eredménye, hogy amikor a hardver elkészült, a fejlesztők villámgyorsan elkezdték ontani a papíron már kész játékokat, és az első ilyen a Scramble volt. A tempót mutatja, hogy a játék folytatása, a Super Cobra fél évvel később, még 1981-ben megjelent. Ezek a játékok aztán végérvényesen feltették a Konamit a proverbiális térképre.

A Scramble fő erőssége az volt, hogy először alkalmazta az oldalirányú "kényszerített" scrollt, vagyis azt, amikor a játéktér folyamatosan gördül, a játékos nem tudja leállítani ezt a folyamatot. Ilyen pályákra shoot 'em upot készíteni telitalálatnak bizonyult: a pálya folytonos haladásával elkerülhetetlenül jöttek az ellenfelek, a játékmenet gyorsabb, adrenalinosabb lett, mint a korábbi lövöldözős játékokban. Ezt leszámítva sok újat nem látni a Scramble-ben - egy űrhajóval kell lelőni vagy kikerülni az ellenfeleket, és nem szabad nekimenni a falaknak -, de ez éppen elég volt.

A Scramble bombasiker lett, főleg Amerikában, ahol a Stern forgalmazta (és hamar lecserélte a japánnál nehezebb verzióra). Ez is és a Super Cobra is pár hónap alatt 12-15 ezer körüli példányban kelt el, ami játéktermi kabineteknél csak Amerikában irdatlan nagy szám volt 1981-ben. Érdekes módon otthoni gépekre nemigen készültek hivatalos átiratok - bár a Vectrex-verziót azért említsük meg, lenyűgöző -, de aztán nem hivatalos annál több.

És hogy milyen játék ma a Scramble? Teljesen jól játszható, de a sikerélmény nagyban függ attól, hogy melyik verziót próbálja ki az ember. Az eredeti japán és a korai amerikai sokkal kellemesebb, mint az elterjedtebb nehezített amerikai változat. A Super Cobránál nincs ilyen kérdés: brutálisan nehéz minden változata, szinte végigjátszhatatlan (erre amúgy a korabeli hirdetésekben büszkék is voltak).

Legközelebb egy héten belül jövünk újabb, toplistás Checkpoint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20221122.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, jaga, polipropilén, kalanneni.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

4 komment

Címkék: retro podcast arcade checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6118034260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szekrényszagú néni 2023.01.27. 13:15:12

Balatoni játéktermekben volt elterjedt a Scramble, én is ott játszottam. Annyi a nagy titok, hogy mindig helyet kell csinálni hátul lebegéshez és onnan széjjelbombázni mindent. Super Cobra lett sokkal később ('87-88?) felé Plus/4-re, mégpedig saját, Novotrade-Octasoft termék, nem 64-es átirat.

scarabaeus 2023.01.27. 17:07:01

Idén ősszel lesz 40 éve (jó ég), hogy találkoztam a (Commodore-okon k-val) Skramble-lel, mármint akkor találkoztam először számítógéppel, ami egy Commodore VIC-20 (német nyelvterületről behozva VC-20) volt, és ez ott volt a legelső játékok közt, amiket láttam, amikkel játszottam.
Ezt a Skramble változatot 1982-ben a brit Reg Stevens írta, a bővítetlen VIC-20 rendelkezésre álló 3583 bájtját alaposan ki is használta. Volt vele egy interjú a Retro Gamer 213-as számában, amelyben erről a játékról kérdezték. 40 év körüli elektronikai mérnökként dolgozott Manchesterben, vett egy VIC-20-at, elkezdte programozni, aztán összehozott jó pár játékot, és két év múlva abba is hagyta az egészet. A Skramble-t úgy írta, hogy végignézte egy ügyes srác mögött állva, ahogy az árkád eredetit végignyomja, aztán az alapján megírta (illetve két változata is kijött), amivel a rákövetkező évben már játszottam is gyerekként. :-)
Tavalyelőtt fogtam magam, aztán feltérképeztem. Látszik rajta, hogyan spórolt a bájtokkal, hogy bele tudja szuszakolni a 3,5 KB-ba: van egy hosszú szakasz, domborzattal, amit sablonként használ egymás után rakosgatva. Először nem indulnak a rakéták, aztán indulnak, aztán egy magas plafont rak ki, amitől barlanggá válik, és pókszerűségek röppennek lefelé, aztána domborzatot követő plafont rak fölé, amitől szűk, kacskaringós barlanggá alakul, majd ismét szabad ég jön, mindenen átütő, kilőhetetlen meteorszerűségek jönnek szembe mindig a mi magasságunkban indulva a képernyő túlsó végéből, hogy ki kelljen kerülgetni őket, végül állványok (házak?) kerülnek a rakéták alá, így azok magasabbról indulnak. Ezután a játékos bekerül a erősen kivégzősnek szánt szakaszba, ami éles derékszögű manőverezéseket igényel pontosan végrehajtva, hogy egy folyosóban aztán befejeződjön a játék.
Ez ment bele 3,5 KB-ba:
scarabaeus.nvs.hu/Skramble_map_(true_aspect_ratio).png

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.01.27. 18:51:37

nekem is a plus/4-es verzió volt az első ilyen barlangi lövöldözős.
plus4world.powweb.com/software/Super_Cobra itt játszható is.
imádtam, hogy a reset gomb megnyomása után kis szellemek jelentek meg egy pillanatra a szkroller helyén, majd ugyanúgy bejött a játék a nagy helikopterrel, ami egyébként nem egy super cobra (ah-1-es bell), hanem egy as565 panther, más farokrotorral. azért ez is becsülendő teljesítmény, hogy találtak képet a vasfüggöny mögött egy harci helikopterről.
a játék mai szemmel elég fos, bár a pályanevek még mindig viccesek. (pl alagút a város alatt). örökélet volt gyárilag beépítve, mert terepnek ütközésnél azonnal szétporladtunk, és utána újraéledtünk ugyanúgy és ugyanott a terepben, ami ilyen idegesítő puff-puff-csing-csing hangokat generált, amikor másodpercekig respawn-die-respawn-die-respawn-die ciklusba kerültünk. innen csak nagy káromkodások és joystick rángatások közepette lehetett kikerülni, vagy megvártuk, míg a pálya egy pixelnyit elszkrollozott alattunk, és utána általában kiszabadultunk.

Szekrényszagú néni 2023.01.29. 11:58:13

@manson karcsi: Ment a moziban a Kék villám, videón a Rambó, Leopárd kommandó (abban mondjuk pont nemtom volt-e helikopter, de csomó hasonló alkotásban biztos) és társai, szóval annyira azért nem lehetett nehéz.
süti beállítások módosítása