HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 8x04: ZX Spectrum

2022.05.31. 22:37 Stöki

Beregi Tamás (alias Berrr) többször vendégeskedett már a Checkpointban, mindig öröm, ha jön, mert a Pixelhősök szerzője egy élő lexikon. A ZX Spectrum 40. születésnapjára azt gondoltuk, hogy végre megcsináljuk a régóta esedékes Spectrum-adásunkat (ilyen ugyanis még nem volt), és meghívjuk Berrr-t, hogy segítsen összerakni, miért volt olyan fontos ez a brit masina.

podcast176.png

Ez végül szerintem elég jól sikerült, miközben Tamástól hallottunk olyan játékokról, amikről még életünkben nem. Végigvettük a legfontosabb kiadókat és játékokat, és az is kiderült, hogy mi köze egy 1878-as rövidfilmnek a Lords of Midnight alkotójához. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, vagyis az adásban hivatkozott mindenféle:

Legközelebb napokon belül jövünk Checkpoint Minivel. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20220309.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangsos-képes főhajtás.)

32 komment

Címkék: retro spectrum podcast checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9017845243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Majdénmegmondom 2022.06.01. 10:25:53

A számítógép, aminek az iszonyatos színpaletta miatt sosem voltam képes esélyt adni.

Generic Jingle 2022.06.01. 16:38:06

Meglepődtem, hogy az Imagine történetét nem Grath ismertette, és hogy nem az ő cikket linkeltétek.

retro.land/imagine/

Generic Jingle 2022.06.01. 16:40:09

A KFT programja nem a lemezen volt audioban, hanem a borítón printben, onnan még be kellett pötyögni.

Dukefazon 2022.06.01. 18:19:07

Sajnos túl kicsi voltam, így részletekre nem emlékszem, de az első gép amin játszani lehetett az egy ZX Spectrum és egy Philips Videopac G7400-as masina volt. Nem tudom, hogy melyik volt hamarabb, a Videopac az saját volt, de a Spectrumban nem vagyok biztos. Rémlik, hogy szerintem tesókkal játszottunk a Loco című játékkal, egy vonatos játék, ahol ketté van osztva a kép, a felső részen oldalról láttad a vonatot és a fejed felett elrepülő repülőket kellett füsttel leszedni, a kép alsó részén pedig a vágányokat látni felül nézetből és azok között kell navigálni, de fixen balról jobbra halad a vonat. Az internet nem ismeri a játékot, mármint Spektrumos verziót nem sikerült beazonosítani, de majdnem biztos vagyok benne, hogy azt játszottuk tesókkal úgy, hogy körbe ültük a kis nyomi gépet és volt, aki kormányzott, volt, aki füstöt eregetett és úgy lőtt.

A másik emlékem pedig pont az volt, amit Grath mondott, ráadásul pont mostanában gondolkoztam rajta, hogy mi lehetett az a játék, úgyhogy külön köszönet érte, azzal a bizonyos Scuba Dive című játékkal én is játszottam és nagyon félelmetesek voltak azok a hatalmas kagylók, az nekem is beégett.

De ha a Spektrumra gondolok, akkor az Action Reflex című játék ugrik be, egy nagyon furcsa játék, ahol egy labdát kell irányítani, lényegében egy platformer, képernyőről képernyőre kell haladni és csapdákat kikerülni. Simán gurulni is tud a labda, de ha nyomtad a tűzgombot (valami egyenértékű gombot), akkor elkezdett pattogni a labda és egy csomó csapdát úgy kellett kikerülni, hogy pattogtál össze vissza. Ezt a játékot elég sokáig kerestem, mire megtaláltam, de meglett :)

Nekem ennyi volt a Spektrumos élményem, utána nagyon hamar jött a Commodore 64, nem rég megkérdezte nővérem a nagybátyánkat és szerinte valamikor a módszerváltás után szerezte nekünk a C64et, 1989-1992 körül, szerintem talán '92 lehetett. Nekem is az az emlékem, hogy éveken keresztül Commodore-oztunk, de valószínűleg nem, mert pár év múlva a bátyám szerzett egy Amiga 500at, aminek a vételárába beletette a C64et, amit akkoriban kb 5ezer Ft-ért adott el és az Amigát meg 20ezer Ftért vette. Azzal is el voltunk egy pár évig és olyan 1998-1999 környékén adta el :( ami után vette az első PC-t a háztartásba, úgyhogy Amiga sem volt olyan bődületesen sokáig, nekem mégis egy évtizedeknek tűnik szinte. Good old times...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.06.02. 06:28:32

a tír na nog nagy kedvenc a loboncos chucullan-nal, meg a sidhe bácsikkal. a marsport is hasonlóan jó, ugyanilyen játék, csak az nem kelta mitológiás, hanem scifi.
a heavy on the magick-et említeném még, mint nagy kedvencet.

Tomi Kristály 2022.06.02. 17:28:13

Billentyűzet – a Spectrum+ is fólia érintkezőket használt, a "rendes" műanyag gombok alatt.

Tomi Kristály 2022.06.02. 17:28:53

Grath, Stöki – az IDDQD mikor költözik át a retro.land-re?

obermotz 2022.06.02. 18:25:52

Ehhhh, a korom miatt nem tudok átlendülni a Spectrumról tett bizonyos állítások felett (disclaimer: én inkább Commodore-on szocializálódtam, de a HT a kedvencem).

1. a Z80 órajele magasabb mint a 6502-é, ezért a Spectrum bivalyabb CPU tekintetében: almát körtével nem hasonlítunk össze, a való életben kb. hasonló teljesítmény jött ki a az 1MHz-es 6502-ből mint a Speccy Z80-ából (és ott van kb. az összes izometrikus játék C64-en is ugye pont ezért). Forrás pl:

https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/5748/comparing-raw-performance-of-the-z80-and-the-6502#:~:text=Generally%20speaking%2C%20Z80%20is%20two,looks%20like%20it's%20completely%20behind.

2. valaki emlegetett sprite-okat: a Spectrum nem kezel hardware sprite-okat, az olcsóság jegyében nem voltak ott ilyen fícsörök

3. a Basic editorban csak a shortcutok segítségével lehetett parancsokat beírni, nem lehetett "hagyományosan", karakterenként. Én anno ezt tök menőnek tartottam.

4. a ZX80 nem "újrarajzolta a képernyőt minden egyes alkalommal", hanem kikapcsolta azt, amikor éppen csinált valamit és nem inputra várt, ezért alapból nem nagyon lehetett akciójátékokat írni rá. Később meg tudták kerülni ezt a problémát, de ennek öröksége még a ZX81-nél is ott volt (slow / fast módok).

/rant

Tuti a rejtett autizmusom miatt hörögtem össze a fentieket, de egy sikeres könyv írójától elvárom hogy beleássa magát a témába amiről ír vagy megnyilatkozik (nem olvastam a könyvet sajnos, de az öntelt, már említett autisztikus egóm miatt úgy érzem hogy a 8/16 bites korszakról nem nagyon tudna újdonságot mondani nekem senki, bár a racionális énem tudja hogy ez nem így van :) ).

larry 2022.06.02. 20:12:49

@obermotz: Az ilyen kommentek miatt érdemes az IDDQD-ról közelíteni a Checkpoint tartalmat. Hozzáadott érték, ne legyen lelkiismeret-furdalásod a rant miatt.

nyu 2022.06.02. 20:55:52

Valahol olvastam, hogy a Sinclaireknek az volt az ócóságának a titka, hogy spóroltak a memóriabuszon, meg lassabb chipeket alkalmaztak, mint a konkurencia.

Emiatt viszont az alkalmazott Z80 processzor csak minden második órajelciklusban tudott a RAMhoz nyúlni, míg a többi gépben lévő 6502 származékok minden órajelnél hozzáfértek.

nyu 2022.06.02. 21:01:49

1 karakteres BASIC rövidítések is a fillérbaszásról szóltak: így csak 1 bájt volt a PRINT parancs forráskódja, míg egy Cakármin 5 bájt.

Több kód fér be a ZX80 1KB-jába.

obermotz 2022.06.02. 22:03:52

@larry: Azt már nem is említettem, hogy a Head over Heels először Spectrumon jelent meg, nem az Amstrad CPC-n (Jon Ritman az összes játékát a Spectrumon fejlesztette, mondván hogy ha azon jól megy, akkor minden más kortárs gépen is jól fog csapatni). Forrás:

www.gamestudies.org/0302/vanlooy/

obermotz 2022.06.02. 22:07:01

@nyu: úgy emlékszem, a C64 Basicje is tokenizálva tárol el minden utasítást, nem "ASCII" szövegként (csekkeltem és jól emlékszem: www.c64-wiki.com/wiki/BASIC_token ). A Sinclair megoldása szerintem kivételesen inkább kényelmi funkció volt, ami nem járt plusz költséggel, egyébként tuti nem implementálták volna :)

Hidden fremen 2022.06.02. 22:11:24

Nekünk ez volt az első gépünk a Videoton TV játék után. Nagyfater hozta be a hanyatló Nyugatról 87 környékén. Szerintem Bécsből, mert német nyelvű volt a leírás hozzá. Előbb volt Spectrumunk, mint videómagnónk. Máig őrzöm a polcon.
Egyetértek Berrrel, hogy grafikailag szebb volt, mint a C64 a fakó színeivel.
Az első eredeti kazettás játékunk az említett Horace goes skiing. Sohasem tudtam megállapítani, hogy az a feje a csávónak vagy a mellkasa fej nélkül.
Utána már jött a többi játék. Például az ŰRHAJÓS néven futó Nodes of Yesod vagy a Batman, ami csak azért töltött be a kazettáról rohadt lassan, mert az elején betöltötte a pajzsos Batman képet, amelyért a C64-esek irigyek voltak.
Valószínűleg túl fiatal voltam, de valahogy nekem az összes játék elég nehéz volt. Egyedül a Match Point nevű teniszjátékot tudtam végigvinni.
Szerintem egy nagyon fontos epizód - melyről külön adás is lehetne - ,hogy a Z80 alapú Enterprise 128K, mely nagyot bukott a világban nálunk sikeres lett. Az gép eladások ötöde Magyarországhoz volt köthető (20000 darab). A Novotrade forgalmazta, gondolom ezért.
A Spectrum Világban külön melléklete is volt. Tulajdonképpen az összes Spectrumos játék futott rajta és lehetett hozzá szerezni floppy meghajtót is.
Szóval szép emlék a Speccy és hát ne felejtsük el, hogy a magyar számítógépjátékos korszak vele indult el (Spektrum Világ, Csoki, stb.)

obermotz 2022.06.02. 22:47:00

@Hidden fremen: arról lehet egy gyenge vallásháborút indítani, hogy melyik gépnek volt szebb grafikája (szerintem az Amstrad pl. mindkettővel feltörli a padlót, ha értő kezek közé kerül, érdemes csekkelni a nemrég kiadott Pinball Dreams konverziót - egyszerűen hihetetlen amit kihoztak belőle). Az Enterprise 128 kb. 2 év késéssel került a piacra Angliában, bukott is szépen az akkor már a több éve elérhető Spectrum / C64 / CPC hármassal szemben. Úgy emlékszem Magyarországra már a gyártó cég becsődölése után került az a 20000 darab, kb. a felszámolásból szerezte meg az itteni forgalmazó jóárasítva. Jó kis gép volt, kár hogy nem sikerült időben elkezdeni gyártani (83-ban jelentették be, valamikor 85 végén került a boltokba, Atari ST-t meg már 85-ben lehetett kapni, az meg azért egy ligával feljebb játszik).

kemi242 2022.06.02. 23:30:57

Ó, a Trashman! :) Halvány emlékeim vannak róla, de rengeteget nyúztam a speccyt úgy 4 évesen. A sistergés, meg a képernyőn futó kék-sárga csíkok nagyon beleégtek az agyamba. Többek között Sir Sinclairnek köszönhetem, hogy informatikus lettem.

Tomi Kristály 2022.06.03. 10:46:30

@Hidden fremen: Enterprise előremutató megoldásokat tartalmazott (két ASIC ami kezelte a hangot, grafikát és a ram bank-ok váltását), de mindent próbáltak a lehető legolcsóbban megoldani, pl:
– az összes csatlakozó egy sima nyák kivezetés volt amikhez kellett átalakító
– billentyűzet a sinclair által használt fólia megoldás volt (a beépített joystic kb 3 hónap alatt beszakította)

Ráadásul még 1983-ban jelentették be, de csak 85-ben került piacra, és amikor megjelent már kevés volt a csupasz HW egy olyan piacon ahol a BBC Micro, C64, Spectrum nagyon elterjedt volt és bőséges játék kínálat állt rendelkezésre.
Ráadásul a forgalmazás megkezdése után egy évvel megjelent a NES angliában is. )5-ben jött ki az Amiga 1000 is, bár ennek szinte semmi hatása nem volt az Enterprise-re.

Itthon viszont igazi hobbi gép lett – a "megszokott szocialista viszonyok miatt" és elért egy másod virágzást.

obermotz 2022.06.03. 16:12:22

@Tomi Kristály: az 1979-es Atari 400-nak azért előre köszön minden gép ami ASIC-et használ (Antic és Pokey volt az öregapja az összesnek, bár lehet tévedek és bőven megállják a helyüket az újabb fejlesztésekkel összehasonlítva is - nézzetek meg egy Prince of Persiát a 8 bites Atarikra pl.).

hpeter 2022.06.03. 17:41:26

Kár, hogy nem hívtatok meg valakit a sinclair.hu -ról, biztos segítettek volna jó néhány pontatlanságot helyre tenni.
Én sokat programoztam gyerek koromban spectrumon. A billentyűzet bár elsőre, sőt talán még második ránézésre is furcsa volt, valójában rettentő hatékonyan lehetett vele programozni. A kurzor formája mutatta meg, hogy éppen melyik kulcsszó, vagy jel fog megjelenni az adott gomb lenyomásakor. Mivel minden programsor bevitelekor a gép értelmezte a bevitt utasításokat, gyakorlatilag a SYNTAX ERROR Spectrumon nem létezett. Még magának a kulcsszavak elhelyezése is logikusan történt a billentyűzeten.

kemi242 2022.06.03. 22:44:11

Egyébként, nem csak a KFT rejtett hanglemezre Spectrum programot, ez Nyugaton is bevett szokás volt.

www.youtube.com/watch?v=3zJWU1IR544

ric64st (Rihárdó) 2022.06.04. 16:33:22

@obermotz: én azt nem értem, hogy miért kell szinte teljesen más képességű gépeket egy kategóriában "indítani", mert 8-bitesek?

A szebb grafika nem éppen a hardverképességek miatt nevezhető annak (az értő kezek minden géptípuson képviseltetik magukat). Tudomásom szerint egyik 8 bites számítógép sem tud 320x200-as felbontásnál nagyobb üzemmódban dolgozni, de grafikai üzemmódokban és azok keverésében a C64 toronymagasan vezet az összes többi 8-bites mikroszámítógéppel szemben. Színek tekintetében a Plus4/C16 gépek képesek 121 megjelenítésére is, az Amstrad CPC 24 színt is tud, amely kétségkívűl előny, de hogy "feltörölné a padlót" a Spectrum vagy a C64 grafikájával, az súlycsoport tévesztésből fakadó kijelentés. (Egyébként az általad említett Pinball Dreams C64-es tesztverzióban is létezik, csak hát sajnos vannak memóriakorlátok).

Az Atari ST "egy ligával feljebb játszik" kijelentés miatt gondoltam, hogy esetleg "8-bites" címen zajlik "versenyeztetés".

Tomi Kristály 2022.06.04. 20:28:54

@ric64st (Rihárdó):
"Tudomásom szerint egyik 8 bites számítógép sem tud 320x200-as felbontásnál nagyobb üzemmódban dolgozni, de grafikai üzemmódokban és azok keverésében a C64 toronymagasan vezet az összes többi 8-bites mikroszámítógéppel szemben."

MSX 2-ben is volt már egy 512×212 16 szín az 512-ből illetve egy 256×212 felbontás amiben 256 colours lehett használni. De pl az Enterprise is kezelt 640×512 felbontást.

Alapvetően az erre felhasználható ram mennyisége és a TV mint megjelenítő (PAL/NTSC) volt az elsődleges korlát ami minden TV-re (is) köthető gépnél a késöbbiekben is megjelent (pl. Amiga)

Tomi Kristály 2022.06.04. 20:31:43

@Szekrényszagú néni: egy helyen lenne minden és el lehetne felejteni ezt a csodás blog.hu motort és komment 'rendszert' (disqus sem egy csúcs, de a blog.hu megoldásához képest szoposnyalos csillaghajó)

Szekrényszagú néni 2022.06.05. 10:22:33

@Tomi Kristály: Érdekes, eddig egész jól tudtam rajta kommentelgetni, de most szerencsére felvilágosítottak, hogy hulladék. Az ilyesmiről mindig a linuxos übermenschek meg az Apple-sznob idióták jutnak eszembe. (A blogmotor meg nem halál mindegy neked? Te teszed ki tán a cikkeket, vagy mi történt?)

ric64st (Rihárdó) 2022.06.05. 11:01:48

@Tomi Kristály: Igen, az állításom nem állja meg a helyét ebben a formában, amiket írsz, azok mind igazak. Persze, mivel ebben a régióban gondolkodtam, így ilyen gépek eszembe se jutottak, mint a BBC MIcro, vagy az MSX, amely tulajdonképpen nem egy számítógép, hanem egy összefoglaló név (így aztán elég ködös is képességek tekintetében), nem beszélve az Enterprise-ról, ami a 3 gép közül talán létezett is Magyarországon. Ja és a Videoton TVC, ami szintén jó képességű, bár én ezen felsorolt gépeknél nem látok akkora utóéletet, mint a C64 esetében, amelynél fenntartom, hogy a grafikai üzemmódok kombinálásában verhetetlen a többi 8-bites géppel szemben.

Tomi Kristály 2022.06.05. 13:06:57

@Szekrényszagú néni: erősen torzítod azt amit írtam, mivel nem azt írtam, hogy szar, hanem hogy van jobb. (nem szántam támadónak a kommentem, bocs ha annak tünt)

Kommentelésnél pedig a thread-be szervezés egy kellemes váltas lenne a blog.hu ömlesztett megoldásahoz képest (nekem).

Ha pedig az iddqd vagyis inkább a checkpont podcast a retro.land alatt lenne elérhető, az is egy kényelmi előrelépés lenne.

Tomi Kristály 2022.06.05. 13:18:53

@ric64st (Rihárdó): szimplán technikai adatokat írtam, azok alapján ezek jobbak mint a C64.

Artwork szintjén nézve a C64-en a grafikusok és programozók sokat fejlődtek a gép aktív életciklusában (a mai demo scene-t ne vegyük ide), De ez annak is köszönhető, hogy megjelentek a dedikált designer-ek a csapatokban, akik kifejezettem a pixel art-tal foglalkoztak. "One man show" esetében pont a grafika volt a fekete bárány.

Ha a 8bit-es világ Artwork megoldásait nézzük, akkor ott a NES ahol szerintem (bár ez nagyon szubjektív) jobb, szebb játékok készültek.

ric64st (Rihárdó) 2022.06.06. 21:27:17

@Tomi Kristály: a technikai adatok alapján igen. Bár azon már lehetne vitatkozni, hogy pl. a spritekezelés hiánya mennyire veti vissza az adott (akár gyorsabb CPU-val bíró) gépet, csak karakterekkel dolgozó grafikai üzemmódú (valamire való) játékot C64-en nagyon nehéz találni, a ZX Spectrumnak meg az egyetlen grafikai lehetősége ez.

Tomi Kristály 2022.06.07. 12:26:06

@ric64st (Rihárdó): picit pontosítanék, mert a Spectrum-nak nincs klasszikus karakteres üzemmódja.

Állandóan 'grafikus' üzemmódban működik aminek a felbontása 256 × 192 pixel és ez sima 1 bites leképezéssel oldották meg a memóriában, mint sok más gép esetén az 1 színes üzemmódot (raszter memória)

A szín kezelése viszont sajátos, mert van egy 32x24-es mátrix amiben minden egyes elemhez hozzá van rendelve egy előtér és egy háttér szín (8 alap szín és azok bright verziója).
Így lesz színes az alapvetően fekete-fehér grafika és a 32x24 szín memória felosztás miatt látszódhat "karakteresnek".

Abban igazad van, hogy a C64-nek a hw sprite kezelés hatalmas előnyt biztosított. De ahogy korábban írtam, a grafika "minősége" az artwork egy szubjektív dolog, de erősen függ a készítőtől. Spectrumra is készültek elég jól kinéző játékok. Például a fenti podcast epizód show notes-ában említett Knightlore, Batman, Head over Heels vagy a Tir Na Nog.
De ott az Elite aminél a C64 sprite kezelésének az előnye 0.
JetPack és a Pssst szinte a platform elején jelent meg és máig elfogadható a design (szerintem).

De más 8bites platformokon is készültek elég jó grafikájú játékok. Például az MSX platformra is jelentek meg NES szintű megoldások.

Itt egy video amiben benne van a Metal Gear Solid is (10:04-től), de ott az SD Snatcher (6:14-től) ami elég előremutató mind technikai mind design szempontból.

www.youtube.com/watch?v=mNSkXZtJCJQ

C64 nem rossz, sőt anno elég komoly HW raktak bele, amit szépen lassan a fejlesztők megtanultak használni.
A grafikai lehetősége tényleges kihasználásához szerintem kell egy jó grafikus is, mert a szimpla lehetőség magában kevés. Szerintem.

Szekrényszagú néni 2022.07.20. 10:25:49

Örökre bevésődött emlék, amihez még Spectrum sem kellett: 1986 végtelen nyarán, az iskolai könyvtár elég gyér számtech-polcán (TV-BASIC és hasonlók) ismerős gerincre bukkantam - hoppá, csak nem a köv. 1001? Nem, a Sinclair Spectrum játék és program volt, kb. új univerzum. Könyvtárjegy természetesen nem volt nálam, mitől lett volna, rohantam haza, és visszafelé mit látok? Szemüveges, girhes gyerek megszállott tekintettel forgat egy szivárványszínű kötetet, ki a könyvtárból... Igen, kivette az orrom előtt és időtlen időkig nem hozta vissza, nem is emlékszem, hogy került végül a kezembe. Spectrumos élmények amúgy a C64-nyáladzáshoz hasonlóan csak másodkézből történhettek, míg úgy 1990 körül egy haver kölcsönadott Enterprise-án nem lehetett szerencsém csomó konvertált játékhoz.
süti beállítások módosítása