HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Amikor még magnóról ment a játék

2010.09.02. 11:00 Stöki

Váratlanul népszerű volt a hardveres visszaemlékezésünk, ezért a Heti retro rovatban a továbbiakban alkalomszerűen lesznek olyan nosztalgiázások is, amiknek tárgya nem egy-egy játék, hanem valamilyen vas. Jelen esetben a kazetta mint adathordozó, illetve a hozzá tartozó magnó.

Mivel ma már a cd is elavult, a fiatalabb olvasók kedvéért talán nem árt megemlíteni, hogy nagyjából 10-15 évvel ezelőttig főleg szalagos kazettán hallgattunk zenét (tollal, ceruzával visszapörgetés, megvan valakinek?) – oké, ezt még valószínűleg mindenki tudja, de az talán ma már nem közismert, hogy a 8-bites gépek egy részén a kazettás magnó az adatrögzítés egyik jól bevett és olcsó módja volt. A legelterjedtebb platformok közül a Sinclair és a Commodore egyes gépei (ZX Spectrum, C16, Plus4, C64, stb.) éltek ezzel, és amelyik háztartásban nem tellett a C64-es alapgép mellett a lemezegységre (amit 5.25”-ös flopival lehetett etetni), ott bizony megjelent a Commodore Datasette (ejtsd: dataszette).

Nagyon egyszerűen fogalmazva (de ha valami nagy hülyeséget írok, kérlek, javítsatok ki a kommentekben) érdemes összefoglalni a magnó működését. A magnókazetta műanyag szalagján olyan bevonat van, amiben ferromágneses tulajdonságú szemcsék találhatók. Felvételkor ezeknek a szemcséknek az átmágnesezésével rögzíti a magnó a hangnak megfelelő információt, hangfrekvenciás jeleket. Lejátszáskor aztán egy vasmagos tekercs, a magnófej alakítja vissza a szalagon levő jeleket hangokká, zenévé. A kazettás adatrögzítés nagyon hasonlóan történt, csak a datasette-ben volt még egy analóg-digitális konverter is, ami a rögzítendő program byte-jait hangfrekvenciás jelekké alakította (meg vissza). A 8-bites számítógépeknél használt technológia annyira hasonlított a zenerögzítésben használthoz, hogy a kazettára felvett programok a hagyományos magnóban lejátszva hangot is adtak – persze nem értelmes zenét, hanem borzalmas csipogást és prüttyögést. Valahogy így:

A kazetta legnagyobb előnye az olcsósága volt: a spectrumos és C64-es magnót könnyen megfizethette szinte bárki, a kazettákat pláne. A magnó használata roppant egyszerű volt, pont olyan, mint a hagyományosé, és a datasette-re került egy számláló is, ami jelezte, hogy hány tekerésnél tart a kazetta – ezeket a számokat felírva pontosan lehetett követni, hogy a szalagon milyen pozícióktól kezdődnek a játékok. A magnó legnagyobb hátránya az volt, hogy gyötrelmesen lassan töltötte be a programokat, nagyjából másodpercenként ötven bájtot. Vagyis egy egyórás kazetta egyik oldalára nagyjából 90-100 kilobájt adat fért el.

Szerencsére a magnók megjelenése után hamarosan feltűntek a turbo loaderek, vagyis olyan tömörítőprogramok, amik takarékosabban használták a szalagot. Ezekkel már kábé egy megabájtnyi adat elfért egy harmincperces kazettaoldalon, így egy kazira több játék is ráfért. Persze a játék betöltéséhez így előbb be kellett tölteni a turbóprogramot (Turbo Tape 64 volt a legnépszerűbb C64-en), ezért a legtöbb magnótulajdonosnak volt egy kazija, amire csak a turbo loadert vette több példányban, amíg a szalag tartott (az igazán táposaknak meg cartridge-ben volt meg a turbo loader, amit csak be kellett dugni a gépbe). A játékokat kétkazettás magnóval könnyen lehetett egyik kaziról a másikra másolni, de akkoriban még csak az úrigyerekeknek volt kétkazettás magnójuk. A többieknek maradt a macerás megoldás: betölteni a játékot kazettáról a gép memóriájába, majd kazetta ki, üres kazetta be, és a gépből kazettára menteni a programot.

Hozzá kell tenni, hogy a magnó igazából Európában (annak is a csóró felén) terjedt nagyon el, Amerikában szinte mindenki a jó öreg 1541-es lemezmeghajtót használta C64-hez. Csak viszonyításul az akkori árakról: én többéves magnózás után, úgy 1990 környékén vettem végre egy 1541-est 14 ezer forintért, és ezt a pénzt diákként másfél hónap alatt kerestem össze nyáron. A magnó kábé ötödannyiba került, mint a lemezmeghajtó, a pár programot tartalmazó cartridge-et 1500 forint körül vesztegették. És ami a legfontosabb: a suliban 10-20 forintért lehetett venni egy egyszerűbb játékot az Ausztriába rendszeresen kijáró és onnan a legfrissebb warezokat behozó osztálytársamtól, de egy utántöltős játékért (ami egyben nem fért be a memóriába, ezért pályánként darabokra kellett szedni) 100-150 forintot is elkért a rohadékja. Ugyebár akkoriban még sehol nem volt nálunk szerzői jogi törvény, teljesen zavartalanul terjedtek a kalózverziók – amik néha más, olykor magyar címet kaptak. Én például a Wizard of Worról évekig azt hittem, hogy DUNGEON a neve, mert nekem így volt meg kazin, a Wavy Navy pedig TENGERI CSATA volt. De a Commodore Világból is van egy emlékezetes olvasói levél, ahol a Pooyant emlegetik LUFIS TAMADAS néven.

Mint minden hardverrel, a magnóval is volt szopás, méghozzá egy azóta legendássá vált szopás. A fent említett magnófej ugyanis más szabvány szerint állt a németeknél és az amerikaiaknál, ráadásul hajlamos volt magától is elmászni. És ha elmászott, nem lehetett a korábbi fejállással rögzített programot betölteni (?LOAD ERROR – ez a hibaüzenet is legendássá vált), csak akkor, ha a magnófejet visszaállítottuk. Ez egy vékony csavarhúzóval volt lehetséges (az újabb modelleken volt neki egy kis lyuk a magnó borítóján, a régieken le kellett kapni a kazettára rácsukódó műanyaglemezt). Voltak magnófej-beállító programok (Headjust és Recorder Justage ugrik be most hirtelen), de sokan nem szenvedtek ezekkel. Töltődés közben a képernyőn zizis csíkozást lehetett látni (lásd a videón), de a csíkozás változott, ahogy tekergette az ember a magnófejet. Az igazi nördök (bevallom, én is ezek közé tartoztam) a csíkok és a zizik alapján be tudták lőni legalább nagyjából a magnófejet. És állítólag voltak olyan autisták is, akik a töltödéskor hallható sercegés után tekerték be percre pontosan a magnófejet.

Akinek volt otthon 8-bites gépe és hozzá magnója, annak egészen biztosan van magnófejes sztorija is (jöhetnek is kommentekben). Én például egyszer elvittem szerelőhöz a magnómat, és utána napokig hiába állítgattam a fejet, míg rájöttem, hogy a szerelő beállította a német szabványra és körömlakkal rögzítette. Vagy például volt egy műanyaglapka a csavarhúzómon, amit rácelluxoztam – aztán a fontosabb játékoknál bekarcoltam körzővel a magnón levő lyuk mellé a műanyagba, hogy merre áll a lapka (a lyuk környéke egy idő után úgy nézett ki, mint egy napraforgó).

Hancu mesélte, hogy neki volt egy játéka, aminél felvétel közben állítódott el a fej. Ezért betöltéskor is tekerni kellett picit a fejen, egy idő után már csukott szemmel is megcsinálta. Tudok olyanról, akinek nem volt vékony csavarhúzója, csak két számmal nagyobb, mint a lyuk, ezért fater fúrógépével kicsit nekiment a magnó műanyagburkolatának. Meg az milyen szívás volt, amikor egy utántöltős játék egyik fele ilyen, másik fele olyan fejállással volt felvéve. És még sorolhatnám, a magnófejállítási mizéria olyan méretű volt, hogy anno a CoV is közölt belső borítón egy egész oldalas tanmesét a témáról. A fentiek után talán érthető, hogy amikor magnó után lemezegységre váltottam, úgy éreztem, megérkeztem az űrkorszakba. (Egyébként a magnófej-állítóknak van saját Facebook-csoportja is.)

Végül még egy apróságról szót kell ejteni: a nyolcvanas évek második felében a posta (pontosabban a postának az a része, amiből az Antenna Hungária lett) kísérletezgetett programsugárzással. Mint említettem, a szalagok hangfrekvenciás jelekben tárolták a programokat, ami azt jelentette, hogy ilyen jelekben lehetett programot sugározni tévén vagy rádión keresztül. Itt van erről egy marha jó összefoglaló korabeli cikkekel, de röviden a lényeg: az első kísérleti sugárzás 1986 októberében történt, a Mi és a számítógép című műsorban a tévé kettes csatornáján bejátszották a SIPOLO című ZX Spectrum program elejét. Aztán a tapasztalatok alapján finomítottak kicsit a technikán, és a Spectrum-programok mellett Commodore-programokat is sugároztak (bár állítólag az utóbbiaknál ez nem működött olyan jól, mint az előbbieknél). 1988-tól már a rádió hármas csatornáján (ma MR3 Bartók) is adtak programokat a számítástechnikai műsorok végén és adásidőn kívül. Volt olyan hallgató, aki nem szarakodott a megfelelő ki- és bemeneti kábelekkel, hanem a hangszóróhoz tartott mikrofonnal vette fel a rádióból a programot és működött! Persze rövid életű volt a programsugárzás, mert a C64 a kilencvenes évekre már kikopott, és a lemezegység nálunk is egyre jobban leváltotta a magnót. Azért egy ritka szép gyöngyszem volt ez az otthoni számítógépek hőskorából, úgyhogy hadd búcsúzzak ezzel, illetve egy idézettel Angyalosi László cikkéből, ami a BIT-LET magazin egyik 1987-es számában jelent meg:

Őszintén szólva bennünket nagyon érdekelne, hogy a kísérletből mikor lesz már adás! S hogy kinek, milyen elképzelése van arról, hogy mi megy majd az éterből a számítógépbe? Mert a legbonyolultabb Spectrum, vagy C 16 program is belefér 5-10 percbe! Márpedig a nap 24 órából áll. Hogy mire lehet egyáltalán ezt a kommunikációs eszközt használni? Hát kérem, lehet vele marhaságokat is közvetíteni. Eddig jobbára ebbe a kategóriába tartozó dolgok keltek szárnyra ily módon, hiszen a kísérletekben részt vevőknek arra már igazán nem volt energiájuk (no meg pénzük), hogy valami értelmes programot írassanak a vevőkészülékek előtt ülőknek. De azért ha belegondolnak mondjuk a távoktatás és a számítógép, valamint a rádióhullámok terjedési sebessége hármas összefüggésébe, nos alighanem csettintenek egyet a végeredményt elképzelve. Ja, hogy mikor lesz az? Nos, ezt nem tudjuk. Egyet azonban biztosan. A sugározgatás kicsit későn, mondjuk úgy: még Kelet-európai mértékkel mérve is későn kezdődött el nálunk. Ha ugyanebben a tempóban folyik tovább a fejlődés, akkor talán még unokáink sem vitatkozhatnak azon, hogy mire jó a computer a rádióhullámokon.

[UPDATE: Rengeteg jó kiegészítés jött a kommentekben, érdemes elolvasni, különösen a hosszabb hozzászólásokat.]

446 komment · 1 trackback

Címkék: retro c64 magnó heti retro hardver

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr112265393

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kazettaretró: a low-end 2010.10.20. 12:52:43

Az IDDQD közelmúltbeli kazettás cikke rég leporolatlan húrokat pengetett meg szívemben, vagy hogy is van ez a közhely. Ezután kisvártatva Ali barátommal is leveleztem arról, hogy milyen csoda volt a a kazettás magnó gyerekkorunkban, ez pedig kedve...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisfaszú 2010.09.03. 11:18:19

@Mózsi bá: Másik megoldás:
DIMA(30000)

?OUT OF MEMORY ERROR

A benne levő szám nem mindegy, mert

DIMA(99999)

?ILLEGAL QUANTITY ERROR

Végül egy ritka hibaüzi gyűjtők számára:
DIMA(100)

READY.
DIMA(200)

?REDIM'D ARRAY ERROR

kisfaszú 2010.09.03. 11:20:06

@kisfaszú: Ebben az egészben az a legbrutálabb, hogy ezeket a parancsokat a mobilomon futó c64 emulátoron próbálgatom ki :)

64lander 2010.09.03. 11:20:17

Na, akkor két brutális demo:
www.youtube.com/watch?v=Fiul1Xu9wbg (2. perc elején azok a hullámok hogy???)
www.youtube.com/watch?v=zVPW40ygds4&feature=related (2:10-nél az a két idom hogy??????)

64lander 2010.09.03. 11:23:01

@kisfaszú: a REDIM'D ARRAY nem ritkaság, egyszerűen nem engedte a tömböt újra deklarálni. Jut eszembe, a két betűből álló változónevek azért megkeserítették az ember életét :)

Dester 2010.09.03. 11:41:25

@64lander: node azért nem fordult elő túl gyakran. :)

A kétbetűs változónevek, ó igen. Meg a "bonyolult" típusok. Ha jól emlékszem, a $ volt a string, a % talán az egész, és ha nem volt semmi mögötte, akkor lebegőpontos. Oszt aztán ennyi. :)

(Remélem jól írtam. A kommentek hatására belőlem is tonnaszám zubognak elő azok az emlékek, amik 17-18 éve még elevenek voltak, de azt hittem, már elfelejtettem őket... Nem! :))))

Egyébként, ha már általános C64 témáknál tartunk: a Lady Tut játékra emlékszik még valaki?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.09.03. 11:49:32

hátha még nem volt, első BASIC programom, amit büszkén mutogattam a haveroknak általánosban számtek órán:

10 PRINT "HÜLYE VAGY!"
20 GOTO 10

:)

Van 2010.09.03. 11:51:09

"Tudok olyanról, akinek nem volt vékony csavarhúzója, csak két számmal nagyobb, mint a lyuk, ezért fater fúrógépével kicsit nekiment a magnó műanyagburkolatának."

+1, nálunk is ez volt

64lander 2010.09.03. 11:58:45

@Dester: Igen, csak ez a három változótípus volt. Lehetett több karakter is a változónév, de csak az első kettőt vette figyelembe :)

10 VALAMI$="HELLO VILAG"
20 PRINT VA$

SIMON'S BASIC megvan? HIRES, MULT, DRAW, CIRCLE?

armitage 2010.09.03. 12:31:08

@Dester:
Lady Tut, nem valami labirintus volt, ahol egyes falakat át lehetett billenteni? Vagy keverem valamivel?

armitage 2010.09.03. 12:32:09

@armitage:
Eh, találgatok itten, ahelyett, hogy alkalmaznám a technológiát:
www.mobygames.com/game/c64/lady-tut/screenshots

armitage 2010.09.03. 12:36:20

@64lander:
Simi, a deluxe BASIC. Milyen jó lett volna firmware update szinten belerakni a gépbe :) vagy lehet, hogy volt is hardveres változata? Passz.

armitage 2010.09.03. 12:41:41

És a kurzormozgatás zseniális megoldása?
És ugye print "inverz szív" = shift clr-home?

kisfaszú 2010.09.03. 12:42:10

Az én kedvenc programom ez volt:

1 POKE RND(0)*60000,RND(0)*256
2 GOTO 1
RUN

aztán hátradőltem és néztem, ahogy a világ a káosz felé tart...

armitage 2010.09.03. 12:42:37

Ezekért mind Stöki a felelős. Felpiszkál évtizedes, szunnyadó emlékeket ilyen kommentvadász posztokkal :)

Dester 2010.09.03. 12:50:29

@64lander: igen, ezt nem említettem, de valóban így van. A Simon's BASIC-et sajnos sose láttam, de olvastam anno róla. :(

@armitage: de bizony, erről van szó. Ha jól emlékszem, 10 pálya van benne, és csak egyetlenegyszer sikerült végignyomnom, annyira nehéz volt az utolsó 2-3 pálya.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.03. 12:55:29

@kisfaszú: :DDDD
Te egy állat vagy. :)

@armitage: Ez volna a Heti retro rovat célja. :)

Dudi 2010.09.03. 13:00:51

Ohh, igen, megint a nosztalgiából eredő könnycsepjeim :)
Sikerült annó egy olyan gyári CD-t szereznem, melyhez adtak egy spéci csatlakozót. Ezt kellett a C64 magnó portjára kötnöm, majd ennek segítségével egy sima RCA kábellel egy CD lejátszóra applikálnom.
Shift+Runstop (na, mit csinál? ;-) ), kék képernyő előugrik, elindítottam a CD lejátszását, és szépen betöltődött a játék róla. Emlékeim szerint 10 program plusz pár igazi audio volt rajta. Mindenki rácsodálkozott.

A hardveres resettel meg jól jártam: user porton volt, kis gémkapoccsal zárlat két porton, és tádáá, mehettek befelé az örökélet kódok :) Tesómnak is megmutattam, sikeresen a másik oldalt kötötte össze. Nem tudom, mit mivel, de onnantól nem működött a gép... Szétkap, és mákomra csak a biztosíték ment ki benne.

armitage 2010.09.03. 13:05:44

@Dester:
Szegény.
Én a Nebulusszal szívtam hónapokig, utolsó élettel az utolsó tornyon elrontani, iszonyú frusztráló volt. Aztán eluntam, egy tréneres verzióval végigvittem becsületesen, asszem csak örök életet )és ingyen lőszert) kapcsoltam be, és a végén mi volt a jutalom? Újraindult a játék. :)

armitage 2010.09.03. 13:08:32

@Stöki:
Hála istennek :)
Szerintem 50 ilyen poszt add ki könyvben a posztokat kommentestül, pl. "Bitekbe dermedt emlékezet" (vagy marketing okokból "Pornóvilág a rendszerváltás Magyarországán") címmel.

Dester 2010.09.03. 13:09:54

@armitage: az nem az a játék volt, ami Tower Toppler néven is futott?

Egyébként emlékeim szerint a Lady Tut is az első pályát adta be újra az utolsó után... Majd' megütött a guta.

Dester 2010.09.03. 13:10:51

@kisfaszú: azt értem, hogy a program mit csinál, de kérlek valahogy szóban demonstráld a kimenetét is, mert elképzelésem nincs, hogy mi jelenhetett meg ennek hatására a képernyőn... :)

armitage 2010.09.03. 13:12:29

@Dester:
Debizony az volt. Nebulus néven Európában forgalmazták (akkor sok játéknak más-más neve volt a piacoktól függően).

www.mobygames.com/game/tower-toppler

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.03. 13:32:05

@armitage: Köszi a tippet. :) A címe (indexes kattintékonysági tapasztalatok alapján) az lesz, hogy "Pina, prímszám és Michael Jackson a C64 tükrében".

Dudi 2010.09.03. 13:32:41

Fort Apocalypse valakinek?
Emlékszem, 234 fordulatos volt (akkor még nem ismertem a Turbo progikat), több, mint 10 perc volt a betöltése. Amikor kaptam egy óra játékidőt, kemény volt a végigvárása. Főleg meg az üvöltözés, amikor elszállt ?LOAD ERROR -ral, és igazságtalanságnak éreztem, hogy nem kaptam plusz 10 percet :)

DocBulywood 2010.09.03. 13:33:41

@József István:

Azért ez nem egészen így volt.

GO 64
ARE YOU SURE? Y/N

Az MMU egységet nem lehet C-64-es módban használni, ezért az SRL(?) láb - a soros vonal egyes lába - nem használható a handshake-es adatátvitelre. Persze C-128 módban igen és ott vagy 10x-es sebességgel töltött mentett a 1570/1571/1572.

Aztán a $D030(?)-on volt a 128-ban a FAST / SLOW proci sebesség "kapcsoló"ja. Na ezt a C-64 üzemmódba írogatták jobbra-balra a programok, semmit sem lehetett látni, ezért is többek között inkompatibilis volt a C-64 üzemmód.

Viszont Final 3-mal C-128-on C-64 módba kapcsolt a gép és kezelte a numerikus billentyűzetet is! Mekkora móka, hogy nem kellett a felső számsort használni, a "numpadon" villámgyorsan lehetett gépelni.

Meg 128 módban ugyan csak 16 szín volt, de azok nem egyeztek meg a C-64 színeivel.

@armitage:

Volt egy Congratulations és annyi. Egyébként meg szintén nagy szívás volt a Krakout! Abban még ennyi sem volt, a 099-dik pálya után beadta a 001-es pályát. Hihihihihi...

A másik kedvencem a Lazy Jones volt. 18 szoba, 16 játék - a mai napig fogalmam sincs, mit kell csinálni abban a 2 szobában, ahol függőleges "rasztercsíkok" vannak. Nem rasztercsíkok, de így mindenki ráismer. Meg volt egy poénos szoba, ahol csak pipilni lehetett bemenni... :)))

F.E.L.H.Í.V.Á.S!

Akinek megvan az 1989/7-8-as Commodore Egyesületi Lap, az kérem keressen meg! Bescaennelném és kiraknám a knowledgebase-be.
Köszönöm szépen.

kisfaszú 2010.09.03. 13:34:54

@Dester:
Először általában néhány random karakter megjelenik a képernyőn random helyeken, aztán egy idő után hirtelen a teljes képernyő random katyvasszá válik, néha szöveges, néha grafikus módban. Az is előfordult, hogy random szprájtok jelentek meg.
Néha persze elmarad a totális káosz, mert a progi idő előtt fejbelövi saját magát és megáll SYNTAX ERROR-ral.

armitage 2010.09.03. 13:50:21

@Stöki:
Ez nem rossz, de csak halvány utánzat, grafikában és gameplayben is. És mi az, hogy nem lehet leesni a tengerbe? :)

deada 2010.09.03. 14:24:51

@Stöki: Ki volt az aki kicsomagolta a lemezt? Hadd röhögjek egy jót!

uni1002 2010.09.03. 14:58:47

@balcso:

www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/schematics/datassette/c2n.gif

A Datasette kapcsolási rajza.

A 7zenés meg a csipogós kvarcórákban egy két oldalán ezüstözött kerámia lapka volt, piezoelektromos hangszóróként. Ez az óra hátlapjának a levételekor vagy kiesett, vagy ki kellett feszegetni. Az egyik kontaktust a nyák felől egy rugó adta, a másikat a fém hátlap.
Nagyon óvatosan a két oldalára egy-egy hajlékony drótot forrasztottam kivezetésnek. Vigyázat, ha túl meleg a páka, leválhat a forrasztás az ezüsttel együtt, akkor egy ép helyen kell újra próbálkozni.
A kapcs. rajzon az ic3-1-és ic3-2 Schmitt triggerek sorba vannak kapcsolva, ők formálják a szalagról lejövő jelet végleges négyszögre.
A hangszóró egyik kivezetését 2-13 összekötött IC lábakra kell forrasztani, a másikat egy földpontra. Az IC típusa 74LS14. Ebben a tokban 6db TTL trigger van, a legtöbb datasettben az 1-2 trigger sorba van kötve, de találtam olyat, ahol csak az egyik triggert használja, azért emlékeztem hogy azt kötöttem be utólag. Tk. nincs jelentősége.
A kerámia csipogót egy egy kis Technokol Rapiddal valahova fel lehet ragasztani, vagy kitömni a doboz sarkát szivaccsal, és abba tenni, hogy ne verődjön semmihez. Csak a magnómechanikába ne lógjon bele. A sajátomba egy döglött orosz asztali óra kerámia csipogóját tettem, az kis lemeztokba van forrasztva gyárilag. Sokkal hangosabb a zenés kvarcóráénál, de az is kitűnően hallható.
A kerámia hangszóró azért jó, mert nem jelent komoly terhelést az IC kimeneteinek, csak kapacitív impedanciával terheli.
Ami a mostani asztali órákban van csipogó, nem lapos, hanem egy kis henger, az a lemezes, mágneses fejhallgató elvén működik, alacsony a belső ellenállása, nagyon terhel, bár egy kis meghajtó tranzisztorral, utólag beépítve jó lenne. De, problémásabb a kerámiánál.

64lander 2010.09.03. 15:27:24

@kisfaszú: Ilyet én is játszottam :) Ha szerencséd volt, a program épen maradt egy jó ideig...

64lander 2010.09.03. 15:35:40

@armitage: Cardridge-en volt, de betöltötte magát $8000–$9FFF közé, ezért 8k-val kevesebb hely maradt a BASIC programoknak. Ezt persze kárpótolták az egyszerű grafikai/hang utasítások. Ja, és nem is beszélve a PROC...END PROC, CALL, LOOP utasításokról!

gatsy 2010.09.03. 16:00:22

Tudom, hogy szarjak sünt, de nekem sosem kellett állítanom a magnó fejét...

DrBala 2010.09.03. 16:04:23

Hát először szakkör, meg kultúrház HT-kel.

Flopis játékok kazettán. Az volt ám az élmény:)
Defender of The Crown, Hammerfist, Pirates

Flopi: Egyik nyár fagyizóban, másik nyár élelmiszer boltban. És még így is kellett hozzátenni a szüleimnek.

Kedvenc Basic progim:
10 For i=1 to 16
20 Poke 53280,i
30 Goto 10
És ment a villódzás!!!

Azátn persze jöttek a spritek, amit uyge először a gép mellé kapott német nyelvű könyvben láttam először. Kilógikáztam, hogy mi akar az lenni és ugye onnantól már sajátot rajzoltam. Csak arra nem jöttem rá, hogy mitől lett színes,illetve, hogy melyik része és mitől lett szines a Commodore-os lufinak, ami repült.
Meg is kérdeztem a számtech szakkör tanárját, hogy "Tanár úr! Az érdekelne, hogy ez a sprite hogyan működik?" "Hát az nem sprite, hanem szprájt, de megmutatom!" Mekkorát égtem:) Szprájt:)

Gazdag uncsitesóknál floppy. Barbarian, lefejezős meg minden, favágó technika, nem lehetett ellene mit csinálni, minden ellen beszopta, csak az uccsó bosst nem tudtam megölnmi sosem. Hála youtubenak már láttam a végét. Szóval nem volt meg kazin, csak náltuk láttam. Kész voltam tőle. Onnantól indult a nyárimeló-floppyért-project.

armitage 2010.09.03. 16:39:24

Azért ennyi komment után itt is említsük meg a legendás Csokonai "Csoki" Művelődési Házat, a Mekkát, ahová el-elzarándokolt az ember, hátha valahogy bejuthat egyszer a zártkörű klubba, ahol _odabent_ a legendás nevek és arcok találkoznak.

(Nekem ugyan nem volt klubtagságim, a legendákkal másutt és sokkal többször találkoztam :) de párszor azért megfordultam ott is.)

algi 2010.09.03. 17:13:49

@gatsy: Nekem se, azt se tudtam, hogy van ilyen. :)

Gyuri58 2010.09.03. 17:36:51

@armitage: Szegeden a Mikroklub 1982-1987 között a Technika Házában működött (Jézus, mi lett abból is azóta!). Ezen belül a Gépépítók, A Spectrum és a Commodore barátai rendszeresen összejöttek. Sok baráti kapcsolat azóta is él. Nyitott volt mindenki számára. ;)

Tyl3r 2010.09.03. 17:40:38

Nem kapcsolodik szorosan a temahoz, mindenesetre erdekes kiegeszites: a Nintendo DS-re keszult Bangai-O Spiritshez tartozik egy palyaszerkeszto program is, ahol a kesz szintet hangfajl formajaban menthetjük el. Ezt kesobb rogzithetunk a jack-kimeneten keresztul - igy atmasholhato egy PC-re vagy egy iPodra is -, viszont ha ket DS kozott akarjuk utaztatni a palyakat, egyszeruen lejatszhatjuk azokat a masik DS mikrofonjaba, es maris megjelenik a masik gepen is az adott szint.

Szoval 2008-ban sem volt elavult az analog adatatvitel, de ehhez egy olyan beteg csapatra is szukseg volt, mint a Treasure. Az Uristen tartsa meg oket orok egeszsegben.

doktor.dikhed 2010.09.03. 19:59:02

Mi copy 250-et használtunk turbónak. Minden játék elé felmásoltuk. Apám ötlete volt. Elég körülményes módszer, de megérte, mert utána csak benyomtam a kazit, betöltötte a turbót, aztán ment tovább a kazi, betöltötte a játékot, és nem kellett turbót keresgetni más kazettákon.

rubberbandman 2010.09.03. 21:06:41

de jó kis poszt, számos emlék viszaköszönt (könnycsepp).
nálunk kockás füzetekben voltak a számlálóálások, meg pár szóban a játék, mert abból több száz volt, no meg a highscoreok, mert az ugye mindn gépkikapccsal törlődött.
először ha jól emlékszem a "turbo tape 64" turbó progi volt meg a copy190 másoló, aztán egyre rövidebbek és okosabbak lettek a progik. végül kijött a supeturbo meg az f-turbo ami a program elé másolta be magát, így nem kellett külön urbót tölteni.
amikor mai szánalmas próbálkozásokat látok a kalózmásolatok ellen eszembejut, hogy postán kazettázva, kb. 5-10 cserepartnerrel lényegében mindenem megvolt a C64-hez, de ugyanez igaz a VHS kazik kézen-közön cseréjére. a mai másolási módszerek meg ugye fényévekkel jobbak...

pizzaboy 2010.09.03. 22:33:43

Nagy cikk, nekem pontosan ilyen vajszínű volt a C64-emhez ami a képen szerepel, a "pluszim"-hoz, meg fekete :)

MaCS_70 2010.09.03. 23:17:35

@Dudi:

Halihó!

Azt volt a szívás, hogy tudott megoldhatalan helyzetet adni. Valami olyasmire emléxem, hogy a liftből nem lehetett kijönni a helikopterrel, mert egyből lelőttek.
De baromi jó játék volt!

Azt játszottuk sokat, az Impossible Missiont (Another visitor. Stay awhile, stay for ever!), és az Artillery Duelt! Az 1984-es szilvesztert konkrétan azzal csesztük el Balázs barátommal nagyapám Vénusz tévéjén.

Aztán mivel én a Junosztyon nyomtam, ott meg színek ugye nem voltak, minden bekapcsolást a következő procedúra követett:
poke53280,0:poke53281,0
Na, miért is?

Aztán a jeles számok: 1024 - az első karatker a képernyő-memóriában, 53248 - a 0. sprite X-koordinátája.

De szép is volt! Asszem, elő kell vennem a gépet...

Üdv: MaCS

Giczy Gergő 2010.09.03. 23:19:02

@Androsz: Ahogy mondod.

A Commodore 64 belső felépítése mellett még:
Gépi kódú programozás haladóknak C 64 & PC (!) 128
A robotok és a Commodore 64
Tippek és trükkök a Commodore 64-eshez
További Tippek és trükkök a Commodore 64-eshez
A VC-1541-es lemezegység programozása (A nagy floppy könyv)
és a No. 1. PEEK-ek és POKE-ok a C 64-esen
mind Data Becker - Novotrade könyvek, a "biblia".

Ezek közül valamelyiket loptam. Gyerekként a "felnőtt"-könyvtárból, mert már nem lehetett kapni. Istenem, utólag kifizetném, ha lenne hova.. de a könyvtár megszűnt, és a könyvekkel ki tudja, mi lett. Rossz nyelvek sokfélét mondanak, de lehet, hogy mind az enyészeté lett.. nem vagyok büszke rá, de ami nálam van, az legalább megmenekült, és a legnagyobb becsben volt (és van)...

MaCS_70 2010.09.03. 23:20:59

Ja, és reset-gombot lehetett kapni 60 forintért! Meg is van: egy tuhel dugó megpatkolva egy mikrokapcsolóval. Amíg ezt meg nem szereztem, két Rotring ceruza fém hegyét dugtam be megfelelő lukakba és érintettem össze!

Üdv: MaCS

Giczy Gergő 2010.09.03. 23:24:54

@doktor.dikhed: Nekem a turbó külön - rövid, 5 perces - kazettán volt, egyik oldalán a Turbo Tape 64 (Nyíl-L "PROGRAMNÉV"), másik oldalán ABC Turbo. :)

MaCS_70 2010.09.03. 23:41:06

Na, elővettem a kicsikét -- csak éppen eltűnt a tévékábele. :(
Hol lehetne ilyet újítani???

Üdv: MaCS

Giczy Gergő 2010.09.03. 23:49:39

@MaCS_70: Csinálni: egy RCA és egy RF apa dugó közé árnyékolt kábel, és kész. :)

MaCS_70 2010.09.03. 23:59:31

@Giczy Gergő:

Túl egyszerűnek tűnt ahhoz, hogy igaz legyen.
75 ohmos antennakábel jó?

Üdv: MaCS

Giczy Gergő 2010.09.04. 00:05:28

@MaCS_70: Kiváló. Ha nem túl hosszú, akkor szinte bármi jó neki. :)

MaCS_70 2010.09.04. 00:17:30

Halihó!

Arra emélkeztek, hogy tán 87-ben volt egy srác, aki a "Távolodom" című számával elég sokszor szerepelt a rádióban, még a Kettőtöl Ötig-ben is többször hallottam (miközben csőre töltött magnóval vártam az áhított zenét).
A felkonferálás így végződött: "kíséri a céhatvannégy".

És valóban, tiszta Commodore-zene volt a kíséret!
SID for president!

Üdv: MaCS

ehran 2010.09.04. 23:27:34

@Stöki: Ezen akkorát röhögtem. :) Pláne mert ilyen felénk is előfordult. :)

Zz_ 2010.09.05. 12:01:20

Apropó, nincs valakinek eladó magnója C64-hez?

tükörfúró 2010.09.05. 21:19:12

@64lander: Karakterekből van összerakva mind a kettő ;)

akinek ilyen magnója van, annak nem kell buz@rálni a fejet...;)

www.bithunter.eu/images/coll_datamedia.jpg

tükörfúró 2010.09.05. 21:23:35

@MaCS_70: Hagyd a fenébe az antennát, megpucolsz egy RCA kábelt, egyik végét a tévébe, másik végén az árnyékolást "betömöd" a 2es, a meleg eret a 4es "lukba"...
pinouts.ru/Multimedia/AudioVideoC64_pinout.shtml
(de vehetsz csatlakozót is)

Máris kiváló képed van kompozit videobemeneten. A hangot is ugyanigy vezetheted egy másik kábelen, az a 3-as "lukban" található.

Sheepy433 2010.09.06. 01:28:33

uu, masolas, "nyil S":D

Dukefazon 2010.09.08. 09:36:31

"Tollal, ceruzával visszapörgetés, megvan valakinek?" :D és igen, megvan, milyen kicsi a világ, pedig ezt a technikát nem az interneten adták tovább, az emberek egyszerűen rájöttek erre. Állat!

Asztakurva! Ez a magnófej állítási mizéria kimaradt, a rádió és tévés dolog meg egyenesen... Hát lesett az állam. Megint tanultam valamit, thx!

kicsigee 2010.09.08. 21:35:54

Spectrum tulajdonos voltam. Nekem ez a magnófej állítási mizéria teljesen kimaradt. Általában gond nélkül bejöttek a játékok, pedig magnóról magnóra másoltam, nem ZotyoCopysztam. Nekem viszont azt kellett megjegyeznem, hogy melyik játék milyen összekötési formában jön be. Ugyanis volt olyan progi ami sima jack dugós kábellel ment, gép és a magnó között. A legtöbb játék viszont jelerősítő közbeiktatásával jött csak be, ami egy 9V-os elemmel működött. Egy Toshiba magnóm volt amin nem volt számláló, így ha egy 90 perces kazettán keresni kellett egy játékot csak a megérzéseimre támaszkodtam.
Az egyik ismerősömnek volt valami házi készítésű cuccosa, amit a Spectrum Interface aljzatába kellett csatlakoztatni, és a akkor gyorsabban jöttek be a játékok. Sajnos már nem emlékszem hogy működött.

mgabi74 2010.09.09. 09:38:11

Végigolvasva a bejegyzést és a kommenteket ezer emlék jött: nekem is C64 és magnó felállás. külön kazettán egy rakat turbo, de az ABC-t használtam. Fejállítás ezerrel... Lady Tut? Egy élettel billentyűzetről végigtolom 20 perc alatt, legutóbb emulátoron játszottam vele a múlt héten :))
Mi volt még? Basic ,a Simon's főleg, istenkirály volt a sok plusz utasítás, nem kellett mindent poke-olni, de az is ment, fejből a sprite címek, ki-bekapcs, méretezés, sprite definíció a kazettapufferbe (amikor már a 1541 is megvolt)... ;)
...Miner 2049'er megvan? És a Bounty Bob Strikes Back?? Ezt csak emulátoron tudtam végigvinni, pályánkénti mentéssel, sprite-sprite ütközés kikapcsolással :))...

IT-JohnSmith (törölt) 2010.09.09. 15:58:40

Nem volt csavarhúzóm hozzá, hanem hajcsatból csináltunk egy "L" alakú szerszámot. :) Pont akkora volt a csavar feje mint a hajcsat. Volt olyan kazim, amin minden játék máshogy volt rögzítve lol :) és fülre tényleg meg lehetett mondani jó lesz-e. (mint a 28,8k modemeknél is meg lehetett modnani csatlakozni fog-e :)) Istenem de szép idők voltak.

szbszig 2010.09.14. 07:03:32

Hej, csak most találtam meg ezt a bejegyzést. De tök jó! Ugyanolyan magnóm volt nekem is a C64-hez, mint felül. Azaz nemcsak volt, megvan még mindig valahol, sőt még a kazetták is hozzá a kis papírfecnikkel, hogy melyiken milyen játékok találhatók, és hova kell tekerni, ha az ember be akarja tölteni őket. :)

the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2010.09.17. 20:10:29

Valaki irta, hogy 1-3 port osszekotese hatul a reset. ha emelle a masik oldalon (talan felul?) az 1-9 is ossze volt kotve, akkor a resetvedett programokat is ujra lehetett inditani, mert a 9. lab azt jelezte, hogy a 8000-9fff memoriateruletet vegye a portrol a sajat ramja helyett, es igy kilotte a resetvedest (ami CBM80 -volt 8000-tol ami utan egy word-on a memoria cime volt, ahova a reset megnyomasakor ugrania kellett - ha ez egy RTS -re mutatott, akkor nem tortent semmi resetre)
A disk daemon megvan valakinek, amitol folyamatosan villogott a floppy lampaja (marmint pulzalt), es mindenvele diszk varazslatot lehetett cisnalin vele? Volt pl killer track, ami valami sync flagekkel tomott meg egy szektort amitol gyakorlatilag lefagyott a drive, es masolhatatlan volt tole a lemez (amig valaki le nem torolte rola:)
Es voltak virusok is! Nekem volt ketto, a BHP virus meg az SSS virus (amit a gyari idoregeszes floppyn kaptam). Maig nem tudom, hogy az SSS virus nem-e valamilyen agressziv masolasvedelem volt - reset utan barmilyen betett lemezt SSS VIRUS nevvel leformazott.
Emlekszem, hogy masoltunk ket dekk kozott mikrofonnal kazettan jatekokat, es olyankor nem volt szabad bemenni a szobaba, mert elromlott. Es ha a rohadt madar rosszkor futyult, akkor is jott a load error :D

Pesti Kornél 2010.09.23. 21:38:24

HT1080z megvan valakinek?
Galaxy?
fehér pöttyökből összerakott űrhajókat lehetett fehér pöttyökkel likvidálni :)

moli 2010.09.24. 21:21:11

@uni1002: uuuuu, ez a magno, ilyen nekunk is volt! vagy mindenkinek ilyenje volt?

@József István: DETTO! akkor errol az assembly tehet?

ha mar az ipari felhasznalasrol keszitunk listat: a Biogal gyogyszergyar hoenergetikai szamitasai is c64-en keszultek edesanyam altal. mi, gyerekek sokszor segitettunk az adatbevitelben otthon a c64/c128d-n.

@bad_rock: tartsa. allitolag keszul valami ikaruga-tovabbgondolas.

2010.09.27. 17:17:18

nos hát...
a faces csapat kinek mond valamit?
mielőtt odavetett mai életem tulajdonképpeni kiindulópontjára a jó sors, én is végigtoltam mindent, általános elsőben kezdve az 1kilobyte-os zx81-es repülőszimulátortól (ez csak a 16kilobyte-os bővítő cartridge-ról futott (en.wikipedia.org/wiki/ZX81)
apámék bent kollegájával kézzel gépelték be verdi aida indulóját dataként egy spektrumba, otthon is ment az összes BIT-LET melléklet, még szép, a digitalizálás is megvolt, ugyan kazettáról, de az algoritmus valódi volt.

aztán az első kazettás 64, commando, 1942, last ninja, boulderdash, osztott képernyős őrület pit stop II, IK+; és az ínyencebbek: saboteur, spy vs spy, lode tunner, flipper, még a nagymamám által a volántól hétvégére hazapapírozott c64, 1541-gyel (!).
ma is bárkit leverne flipperben, alig bírta a két shift gomb. ő is padlózik a nokiára való s60-as emulátortól...
mikor a csapatba beléptem, még mindig én voltam az utolsó akinek datasette-je volt, és már csak engem csúfoltak vele. abc turbo, simán lehetett emlékezni a zaj dallamára ahogy töltötte a játékot, hogy melyik melyik.

'91-ben nagyapám amikor meghalt, meghagyta anyámnak, hogy a hagyatékból vegye meg nekem a floppyt. emlékszem a balzac u.-i novotrade-ből ahogy hazajövünk anyámmal és sír, ahogy odaadja nekem a vadonatúj dobozos 1451/II-t (II!)
aztán szülinapi demók a családnak sprite-okkal simons basicben, doodle (valaki?) még demókba is rajzoltam vele the end logót hiresben...
aztán future composer, music assembler, aztán jch player... magától jch-tól! (maga griff/chromance is megdöbbent egy partyn hogy ő és én swappeltünk egyedül vele magyarországon)
aztán a saját fejlesztésű logoeditor, afli editor, dirmaster, saját brandelt exploding cruncher...

és igen, minden a csokiból indult...

ui. valaki nem akar a sidrip-esekhez hasonlóan demozenéket (jch, drax, stb) élőben nyomni?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.09.27. 17:21:39

bocs srácok, de én voltam az operátor kislány és esélyetek se volt.

akkortájt a sanyival jártam, aki zöldséges volt, meg volt egy kis sütödéje Almádiban és már akkor 10x annyit keresett, mint ti.

Celtic 2010.09.27. 20:29:54

@armitage: nagy kedvenc volt. Meg a Pharaoh's curse, mumia meg asszem cowboy elol kellett menekulni egy labirintusban, amikor az ember osszegyujtotte a dolgokat, plusz egy szint nyilt meg (tehat uganugy elolrol kezdodott, csak jott meg egy)

Meg valami Ant, tiszta kalandjatek volt, ezt itt felvenni, ott hasznalni, stb.

Huh, de rohanok, mindjart a bolygonak utkozok az OOlite-ban :)

cooldavee 2010.11.05. 17:52:57

Én egyszer a Bruce Lee nevű játékot töltöttem be kazettáról a ZX Spectrumomra, miközben anyám éppen porszívózott. A porszívó valahogy megzavarta a betöltés jeleit, viszont a játék látszólag hiba nélkül betöltődött. Aztán kiderült, hogy egyes szobáknak hiányzott az alja, ahol rendesen le is lehetett esni. Na, ha jól emlékszem, egy ilyen esésnél végleg lefagyott a játék. :-)

en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Lee_%281984_video_game%29

geeraa 2010.12.20. 22:47:20

Hello!
Nagy segítségetek kérném:
Találtam egy c64 kazettát és elővettem a 64esem kipróbálni mi van rajta de nem tudom a fejet beállítani.
Tud valamelyikőtök egy c64 basic fej beállító forráskódot adni amit bele pötyöghetek?

plus4world.powweb.com/software/Recorder_Justage
Itt van egy csak nem tudom mivel betölteni...

Köszi!

geeraa 2010.12.20. 23:05:27

Rájöttem hogy ez +4 es progi, menne a 64-en ha bepötyögöm? Látszólag jó...

geeraa 2010.12.21. 01:22:18

Nem nyert, csak vékony szines csíkokat mutogat, néha vastagabbat. Nem egyértelmű a használata mikor jó a fej...

Adani 2011.01.12. 15:15:29

Eszembe jutot valami, akinek van még Datasette és C64-ese megpróbálhatná.

Vajon működne úgy a betöltés, h PC-n a T64 image fájlból hangot kreálunk 8van rá program és a PC-ről bejátszanánk a datasette-nek egy adapterkazival a játékot? Az lenne az igazi retro és high tech találkozása ha pl. egy netbook hangkiementére kötött adapterkazi kerülne a datasette-be és azon keresztül töltene be a játék.

Esetleg mp3 lejátszóról ha a tömörített mp3-ból is benyalná, amit amúgy kétlek, bár egyesek szerint speccy-nél simán megy így is, mivel az hibatűrőbb.

geeraa 2011.03.28. 21:29:25

Nem lehetetlen, én viszont megtaláltam amit kerestem, ha kell valakinek itt a linkje:
www.hs.uni-hamburg.de/DE/Ins/Per/Wendt/c64/code/basicload.txt

Itt meg a tartalma:
C64 fejbeállító basic program, működik, bepötyögtem.

0 REM *** VISUAL DATASETTE HEAD ALIGN TOOL BY ENTHUSI/ONS ***
1 D=0: FOR B=0 TO 196: READ A: POKE (4*4096+B),A: D=D+A: NEXT:
2 PRINT D:IF D=26242 THEN SYS 4*4096
10 DATA 32, 68, 229, 169, 59, 141, 17, 208, 169, 24, 141
11 DATA 24, 208, 138, 41, 7, 10, 10, 133, 252, 138, 74
12 DATA 74, 74, 133, 253, 74, 102, 252, 74, 102, 252, 101
13 DATA 253, 9, 32, 157, 0, 192, 165, 252, 157, 0, 194
14 DATA 189, 0, 194, 157, 0, 194, 144, 3, 254, 0, 192
15 DATA 232, 224, 200, 208, 209, 169, 128, 133, 252, 162, 0
16 DATA 138, 41, 248, 157, 0, 196, 165, 252, 157, 0, 198
17 DATA 74, 144, 2, 169, 128, 133, 252, 232, 208, 235, 88
18 DATA 160, 254, 204, 18, 208, 208, 251, 173, 17, 208, 48
19 DATA 246, 173
20 DATA 173, 13, 220, 41, 16, 240, 249, 173, 13, 220, 162
21 DATA 0, 169, 16, 232, 44, 13, 220, 240, 250, 120, 165
22 DATA 5, 201, 3, 176, 22, 164, 6, 185, 0, 194, 133
23 DATA 20, 185, 0, 192, 133, 21, 188, 0, 196, 177, 20
24 DATA 29, 0, 198, 145, 20, 198, 5, 208, 203, 169, 6
25 DATA 133, 5, 198, 7, 208, 182, 169, 5, 133, 7, 230
26 DATA 6, 165, 6, 201, 200, 208, 170, 169, 0, 133, 6
27 DATA 133, 195, 162, 32, 134, 196, 168, 145, 195, 200, 208
28 DATA 251, 230, 196, 202, 208, 245, 240, 147

Wertzui 2011.12.05. 22:53:32

@geeraa: Oah, köszi, megmentettél! (Illeteve még csak potenciálisan, mert csak most fogom kipróbálni.)

Wertzui 2011.12.05. 23:54:23

@geeraa: Sajnos nem megyen, azt írja ki, hogy 26276

geeraa 2011.12.06. 00:08:06

@Wertzui én tényleg bepötyögtem egy c64-be, működnie kell, 2 függőleges csík megjelenik és az adat minőségétől függően rezonál. Ezt a sávot kell a lehető legjobban összehúzni a fejbeállítással.
Ellenőrizd nem írtad e el a datákat.
Már nem értek c64-ül de biztos másként reagál ha akár 1 is megváltozik...
A programkód copy-paste szal az se esélyes hogy én írtam el...
Ha más nem megkeresed a szakit, ő csinál neked kb egy ezresért egy olyan cartridget amin rajta van a fejbeállító progi.
Itt az oldala:
www.mikroklub.hu/htm/prices.htm#isdprog

A központi email címén válaszol:
info@mikroklub.hu

Én áprilisban írtam neki, akkor szivesen megcsinálta.
Idézem:
"1200 Ft lenne az az egyszerű kártya, amin az ABC III. turbó, egy fejbeállító, és a COPY235 van.
A posta 700 lenne, szóval 1900-at kéne utalni"

Ennyit tudok segíteni.

Wertzui 2011.12.06. 15:57:29

@geeraa: Biztosan elgépelhettem, lemezre lett mentve, majd sorról sorra átnézem.

@Adani: Most épp ezzel kísérletezek, adapter kazival MP3 lejátszóról akarok WAV-vá konvertált PRG-ket elindítani, csak sajnos az utóbbi időkben a magnó egyáltalán nem akar szuperálni. Ugyanazt csinálja, mint a valódi kazettákkal, vagy észleli, de aztán LOAD ERROR-ral végződik, vagy FOUND random karakterekkel lefagy. Hajtűvel állítgatom a magnófejet, egyszer sikerült behoznia egy játékot az egyik régi kaziról, de utána ugyanúgy semmi!

geeraa 2011.12.06. 18:21:28

@Wertzui: Ha ilyen átjátszó kazettával csinálod hogy egy fej van benne és egy kábel lóg ki belőle akkor is javaslom hogy a fejbeállítást ellenőrizd. Mivel adatokról van szó nem mindegy at átvitel minősége még egy ilyen eszközzel sem. A hangerőt is valamivel be kéne lőnöd megfelelőre...Sajna az én ilyen kazim sok sok éve eltűnt már, kb akkor amikor megkaptam az első zene lejátszós nokia 5510es telómat. Nem kellett többé kazettára másolni a zenéket hogy hallgassam és elkallódott valahova, így most ezt nem tudom neked megerősíteni.
Ellenőrizd a begépelést és futtasd a progit. :)
Azt írta még a mikroklubos hogy létezik egy patch kábel is ami a pcvel összekötve a gépet képes a floppy meghajtót olvasni, de azt is mondta hogy csak olvasni és csak win98-on...

Wertzui 2011.12.10. 19:56:14

@geeraa: Kijavítottam a programot, működött, azzal állítgattam a magnófejet most már. Viszont még mindig nem jön be semmi se MP3-ról se valódi kazikról. Az az érzésem, hogy itt komolyabb probléma is van. A datasette meglehetősen szét van zilálva, de azelőtt így működött.
Azért köszönöm a segítséget.

brump 2011.12.10. 20:01:04

@Wertzui: Talán az a baj, hogy MP3-ról csinálod. A tömörítés miatt túl sokminden elveszhet.

Wertzui 2011.12.10. 20:23:12

@brump: Már mint úgy értettem, hogy MP3 lejátszó és adapter kazi segítsével .WAV fájlokból. Egy program de különböző beállítások szerint .WAV-okká konvertálva speciális programmal.

taleskenis 2011.12.11. 00:09:13

@Wertzui: Csak egy tipp: Hangerőt próbáld meg a max közelébe tekerni a lejátszón. Ha így sem elég, akkor a wav-ban is fel tudod turbózni az erősítést valamennyire. Ezekkel az adapter kazikkal általában a jelszint nagyon gyenge szokott lenni.

brump 2011.12.11. 01:02:16

@taleskenis: A WAV-on belül egy normalizálást érdemes még csinálni (a 0dB-es plafon közelébe kerüljenek a csúcspontok); csak nehogy aztán kompresszorral/limiterrel próbáljál még "turbózni" majd rajta, mert az aztán szép rendesen átzilálhatja az egészet.

Wertzui 2011.12.13. 00:01:00

Most néztem, hogy a Datasette-en a Record gombhoz tartozó fémpöcök picit beljebb van, mint a többi gombé alapállapotban. Megpróbáltam kijjebb piszkálni, nem moccant. Na jó, akkor megpróbáltam benyomni a Record gombot, erre csak a műanyag gomb tört el D8 Nagyszerű! Az Eject gomb mellett már a másik lógós gomb...

TH 2011.12.13. 11:08:53

hehe, de elszánt emberek vannak, nem semmi. :-)

tlantos 2012.04.10. 21:38:09

87-ben Svedorszagban voltam 2 hetet.
Onnan rengeteg programot hoztam.
Es ahhoz nem kellett turbo, mert magaba a programba volt csomagolva az is.
Davids midnight magic 19-20 fordulat alatt toltodott be, csak ugy magatol.

Utana mar igy is masolhato volt.

bőrmók 2012.04.20. 11:19:41

De miért??? Miért csesztem el az életemből ezer órát töltögetésre és fejállításra?

Sealka 2018.07.03. 23:11:37

Én a Kecskeméti Tóth László általános iskola 2. emeleti géptermében láttam először gépet 10 évesen, aztán számtech szakkörre muszáj volt járni. Alig fért el a nagy fekete-fehér TV és a gép egy asztalon. Akkor még kazettám se volt, így maradt a kockás papír, ha "menteni/tölteni" akartam valamit. Még meg is dícsért a tanár mekkora lelkesedéssel pötyögöm be a 0-ról a progikat, amiket otthon írtam. :D

Aztán Ifjúsági otthon-Logi Klub! Egyik szobában c64/+4-esek színes TV-vel(!), másikban 286-os PCk és AMIGA! Emlékszem, amikor a Clystron-t betettük c64-re még a másik szobából is átjöttek az emberek nézni az intro-t.

Otthon csak 12 évesen lett gépem karácsonykor, de semmi(!) nem volt hozzá még magnó se, azt csak szülinapra kaptam hónapokkal utána. :D Addig a szokásos kockás papír meg a könyvtári könyvek mentek. Amikor meglett a magnó kikönyörögtem pár üres kazettát is hozzá és ment a programozás és játék is. Hajcsatos megoldás volt a fejállásra és egy idő után már fejből tudtam az első pár másodperces csíkok alapján hogyan állítsam be. Ennek a lelkesedésnek a tizedét se látom a mai fiataloknál, rá se szagolnak a témára, pedig könyv, videó, hardver, minden elérhető bárkinek, de abszolút nem motiválja őket semmi.

Adani 2018.07.04. 12:44:31

@Sealka

Régi gépek ilyen téren jobbak voltak:
www.youtube.com/watch?v=0wDtxYeJdzg

Csináltam hozzá magyar feliratot is, lásd,. a dokumentációs résznél, bárki tudott programozni a géphez kapott manual alapján.
süti beállítások módosítása