HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro - kicsit másképp

2010.08.11. 14:14 miguel_

Mindannyiunk bánatára Stöki szabadságon van, így leesne az aranygyűrű az ujjáról nincs most kedve a szerdai retróval bütykölni, de hogy ne vigyen el minket a népharag, kitaláltam valamit, amivel hozunk is ajándékot meg nem is, satöbbi.

Szóval kivételesen nem egy régi játék kerül terítékre, hanem pár olyan dolog, ami tíz évvel ezelőtt szinte kötelező tartozék volt egy magára valamit is adó PC-s kelléktárában, manapság meg már vagy azt sem tudjuk, mi az, vagy annyira alapvetés, hogy még az Apple is az alaplapra integrálja.

1. Monitorszűrő

Szerintem mindannyiunk lelki szemei előtt megjelenik a kép az iskolai számtech-teremből vagy az irodából: a mára finoman szólva is nevetséges méretű monitorokra kötelező jelleggel felaggatott műanyagkeretes üveglap, ami a megjelenítőből kiáramló káros sugárzást volt hivatott csökkenteni. Szépen lassan kiszorult a mindennapjainkból a sokszor csak tépőzárral rögzített eszköz, először a három centes Low Radiation felirat (a legenda szerint technológiai különbség nem volt az LR és a hagyományos monitorok között, csupán az előbbiekre ráragasztott matrica hozta magával a köz megnyugvását), aztán a valóban jobb minőségű CRT (és később TFT) "tévék" nyomán.

2. Mon-X szemüveg

Na, ilyenje is volt talán minden olyan olvasónak, aki napi négy óránál többet ült a munkahelyén gép előtt. A különleges bevonattal ellátott lencsék elméletileg ugyanazt a hatást hozták kicsiben, mint az első pontban ismertetett találmány, azonban a vélemények megoszlanak a hatékonyságról. 10 évvel ezelőtt a GIRO-ban még osztogatták a cuccot, de többek egybehangzó állítása szerint bár monitortól nem védi a szemet, éjszakai vezetésnél jó szolgálatot tesz azzal, hogy alaposan lefogja a velünk szemben haladók lámpáinak fényét

3. Egértartó

A korai egérhasználattal kapcsolatban nyilván ezer dolgot fel lehetne sorolni, aminek hallatán mindenki a homlokára csap a hirtelen feltörő nosztalgia miatt, de legyen most csak két dolog. Egyrészt itt ez a kifejezetten helytakarékos megoldás azokból az időkből, amikor a számítógépeket a hétköznapi ember is egér nélkül használta, ha meg mégis pasziánszozni támadt kedve, akkor csak leemelte a rágcsálót a monitor oldalára ragasztott kis tartóból. Mára ez a kütyü nyilván értelmét vesztette, talán csak a rendmániás és/vagy linux-felhasználó ismerősünknek tudunk vele vidám perceket szerezni.

4. Egérgolyó

Na, jelentkezzen az, aki A) nem lopott B) nem idegeskedett ellopott egérgolyók miatt. Meg persze a technológiával együtt járó apróságok: a görgőkről lekapargatott gány illata, a kiszedett szöszök tapintása, és persze a sosem múló vidámság, amikor a szekrény alól kellett kihalászni a pajkos kis labdacsot. Amúgy a golyós egérnek volt egy extraszar változata később, a rádiós-golyós, na az mindent vitt - nem csak pontatlan volt, de dögnehéz is a mindig a legrosszabbkor lemerülő elemek miatt.

5. Porvédő a billentyűzetre

Klaviatúratakaró, ha szebben akarom kifejezni magam. Rövid összeállításunk egyetlen olyan eleme, aminek manapság is létjogosultsága van, azonban ahogy a falakról eltűntek az "A gépterem nem étterem"-feliratok, úgy cserélődtek le a billentyűzetek fölé tett műanyagdarabok hatalmas szendvicsekre. Emlékezzünk meg a porvédő zsenialitásáról azzal, hogy mindannyian kivakarjuk a ganét az előttünk elhelyezett billentyűzetből.

 

Persze ez korántsem minden - írjátok meg kommentben, nektek mi hiányzik a hőskorból leginkább. A joystick? A PC speakeren hallgatott mod? A plusz négy mega RAM?

552 komment

Címkék: retro hardver heti retro hardver

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr792214601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Penya666 2010.08.12. 00:07:21

@Szeka: En lesem mindig a vatit. Onnan vadaszom ossze a gyujtemenyem :)

fulibacsi 2010.08.12. 00:08:29

Kislemezekről jut eszembe, haver egyszer hozott át vmi gammát kislemezen, amin az alu védőretesz (vagy nemtom mi a helyes megnevezés, de sztem vágjátok) kicsit ki volt hajolva. Mondanom sem kell, az benne is maradt a meghajtóban kivétel után... Vonalzó plusz szemöldökcsipesz kombóval tudtuk kiszedni fél délután alatt. :D

Penya666 2010.08.12. 00:12:16

@fulibacsi:
Nekem egyszer a nagyfloppymba egy papirdarab volt ami azt eredmenyezte hogy ha bekapcsoltad a gepet az elso floppyt beolvasta amit beletettel, de ha kicserelted nem ment. Reboot kellett. Elvileg az idexablakoz zarta el...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.08.12. 00:19:05

én egyszer vettem 1db(!) 5¼-es floppy-t. C64-hez.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.08.12. 00:19:52

Trumpet Winsock mond valakinek valamit?

Penya666 2010.08.12. 00:21:53

@Hammer: Valami halozatos szornyuseg volt nem?

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.08.12. 00:33:48

@Hammer: A TCP/IP stack valamiféle kezdetleges verziója volt, ha jól emléxem? Én nem azt használtam, hanem a Novell IPX-et, mert akkor még azt hittem, hogy az lesz a jövő :-).

fulibacsi 2010.08.12. 00:37:34

Most ugrott be, nemtom az megvan-e, ahogy a need for speed települt. Emlékszem csak lestem, olyan fasza installert előtte még nem láttam, ahogy a kilométerórán csak kúszott felfelé a mutató. Egyik haver hozta el valagnyi kislemezen, minden varázslást be kellett vetni, hogy elinduljon a Cyrix "négyiksznyolcvanhatosomon" vagy akkor már "okosan" váltottunk szintén Cyrix 5x86-ra? már nem is emlékszem pontosan...

Arra viszont tisztán emlékszem, hogy haveromékkal hány délutánt basztunk el "songokuék" után a DCCD-ről szedett GTA1 demójával. 360 mp-et engedett játszani, azon próbálkoztunk, ki tud több pontot összehozni ennyi idő alatt. Azóta is emlegetjük azokat a bizonyos "szép időket".

Ezrem 2010.08.12. 01:02:05

461. komment jeeee! :D
Amugy meg nekem csak a görgős egerek kosza és a monitoron csüngő szűrő értelmetlensége van meg ezek közül.

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.08.12. 01:06:22

A BBS mond még valakinek valamit?

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.08.12. 01:24:22

@dark future: egy Windows Sockets API volt Win 3.x-en. azt kellett indítani netezés (Netscape) előtt

bit.0x8000 2010.08.12. 01:33:30

Ha már mindenki nosztalgiázik, bedobok két címet. :)
www.outofprintarchive.com
www.abandonia.com

tundrazuzmo (törölt) 2010.08.12. 01:47:59

Impossible Mission 2., lammábbaknak Wizard of Wor (sic!) ;)

xstranger 2010.08.12. 03:34:06

@Hammer: Win 3.1 siman nem kezelte a halozatot. Ahhoz kellet a Trombitas Windows Shokkolo. Amikor egyetemre kerultem meg siman ezzel nyomtuk a temat. Nem mintha az internetton kivul olyan eszbontoan sok kontent lett volna.

algi 2010.08.12. 03:46:36

Amikor 1-2 éve áttértem Win '98-ról XP-re (igen, 1-2 éve), egyszerűen elképedtem, hogy felraktam az oprendszert, meg a drivereket, bedugtam a kábelt, és lett net. Nem kellett semmiféle humbuggal szórakozni, mint régen, ha azt akartam, hogy két gép kapcsolatban legyen egymással.

Dukefazon 2010.08.12. 07:39:45

Hát ez a téma beindította a népet. Nekem nem nagyon hiányzik semmi, ami szar volt, az nem, ami jó, az mai napig up-to-date tartom! :) Egyedül egy kis fekete Atari 2600-as utánzat hiányzik tele játékkal...

harmful vibration 2010.08.12. 08:49:11

Egyébként ha már retro hardware: kulcsra zárható mobilrack? Külön I/O kártya (merevlemez, floppy, soros és párhuzamos port egyetlen kártyán)?

Pretoryan 2010.08.12. 09:04:03

Csak egy sor:

arj a A:\backup C:\ -a1 -b2 -r -vvas -wC:\ -hk -js -jt

load error 2010.08.12. 09:33:25

Chiwriter: az első szövegszerkesztő, amivel találkoztam.
Videoton TVC: az első gép, amelyet BASIC-ben programoztam.
LOGO programozási nyelv: Az első nem BASIC nyelv, amivel találkoztam, és amit tanultam. (A középsuliban nem is volt BASIC, csak LOGO, ELAN és PASCAL, mert a BASIC nyelv csúnya programozási szokásokra tanít.)
576 KByte: biztos emlegették már, de vajh hányan emlékeznek arra, hogyan jött ki a szám.
C64 +4 háború A CoV hasábjain. (Hosszan lehetne írni csak a CoV-ról. Évkönyvek, rózsaszín csekk, megalevél, sosem általuk működtetett, de véletlenül egy postafiókot használó programküldő szolgálatok,stb. stb.)

1541/II: kisebb volt, mint az 1541, mert külön volt a tápegység hozzá.

Action Replay MK VII: Az már automatikusan is meg tudta keresni a Cartridge POKE-okat.

"Flip disk over" Az üzenet, amivel semmit sem tudtam kezdeni, amikor először megláttam. Lámaságom első megnyilvánulása.

Láma, lamer, mint "szakkifejezés"

RolloJuve 2010.08.12. 09:36:28

@load error: ComLogo (comenius logo) volt az. Nem sok haszonnal emlékszem rá. Egy tetves teknősbéka volt a kurzor bakker! :D

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.08.12. 09:44:29

@xstranger: tudom, ezt írtam én is konyhanyelven :)

megott 2010.08.12. 09:53:19

Scene, Lamerdemo, DOTT, Gravis, Win3.1 telepites 1,5 oraban 386DX-re, istenem a 5,25-os nagy-floppy illata amikor kinyitottad a frissen vasarolt dobozt.
Diskmagok:TN, Fleur, Kendermag (ebben vastagon voltam szerzo is :) )Tseng ET6000, Trident 8900...
Nagyon szep evek voltak!

megott 2010.08.12. 09:54:56

Ja a nagyfloppyba teheto "fejvedo" karton lemez?

titan 2010.08.12. 10:34:26

@flippant: ugyanez 3D stúdióval? 2-3 napig tartó renderelési idők? :)

titan 2010.08.12. 10:37:30

@armitage: az is szép emlék, átkapcsolva alul asszem MS módba automatikusan kikapcsolt a középső gomb :D

titan 2010.08.12. 10:46:16

@selyemhegedu: DPMI (Dos Protected Mode Interface) :D Még annó néztem is, mert akkor kezdtem el tanulni a védett módú assemblyt. Volt még a másik, elterjedtebb védett módú rendszer a DOS4GW

titan 2010.08.12. 10:49:22

@flippant: heh, meg amikor egy gépteremben két szomszédos gépnél két ember egymással emailezik :D

titan 2010.08.12. 10:52:56

@fulibacsi: azért a Maxis is kihozta annó a SimFarmot (kicst realisztikusabb is volt minta Farmville :))

titan 2010.08.12. 11:05:49

Még valami eszembe jutott, mert hát végülis az is hardver: a régi nemistommilyen márkájú zöld házas videójáték, amin két vezérlő volt egy-egy potival, és azzal lehetett vezérelni a PONG-ot és annak változatait

retropages · http://retropages.uw.hu 2010.08.12. 11:21:05

@titan: Az a Videoton TV játék lehetett ha nem tévedek!

Zozosoft 2010.08.12. 11:30:09

@load error: "a BASIC nyelv csúnya programozási szokásokra tanít"
Attól függ melyik BASIC! C64-en tényleg nem nagyon volt más mint POKE, PEEK, GOTO :-)
De pl az Enterprise IS-BASIC-jében ugyanolyan strukturáltan lehetett programozni, mint Pascal-ban. Nekem nem is voltak bajaim a programozás órákon, ellenben a Commodore-os osztálytársak nagyon szenvedtek, amikor rátértünk a Pascalra :-)

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2010.08.12. 13:02:42

Már a Win95-98as időkben hálózaton lehetett Winpopup-ozni! Hol volt akkor még a Skype, meg MSN... :-)
Aztán később inkább már a NetMeeting-et használtuk.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.08.12. 13:15:06

És most pont 486 kommentet írtak előttem. Nem lehet véletlen! :)

xstranger 2010.08.12. 13:58:46

@load error: 64+512 a C64 es az Amiga? Sega? memoriajanak osszege.

mudszeparator 2010.08.12. 14:26:02

Telitalálat lett a poszt!
Ami talán még nem volt: Dos-os szövegszerkesztő + mátrix nyomtató, a nyomtatón kellett gombok nyomogatásával betűtípust állítani. Sőt az ékezetes szöveg beírásához és nyomtatásához is külön kunsztok kellettek.
Egy házban kétféle méretű floppy? Apám képes volt összekeverni, és a 3,5"-est beerőltette 5,25"-be.

titan 2010.08.12. 14:52:59

@retropages: lehet, nekem is az ugrott be elsőre, de nem voltam benne biztos.

@Zozosoft: ismerős, én is EP-n kezdtem neki igazán a Basic-nek, de aztán amikor láttam, hogy egy ismerős miket meg nem csinál Pascalban, megkértem, hogy tanítson meg az alapjaira. Akkor még nem voltam 10 :)
Meg ha már EP, akkor az volt még jó benne, hoyg alapértelmezésben volt benne a WP, egy szövegszerkesztő, akkor is, ha kivettük az IS-BASIC indítóROMot.

IndaMuncher 2010.08.12. 15:28:17

@Chain-Q: Az első MPG amit láttam az valami ejtőernyős ugrás volt kb 10 másodpercben, az mpg driver mellé járt.

Video CD formátumú MPEG1 filmek megvannak? 2 CD-n tolták őket mindig. Emlékszem egy régi gépem (talán 400Mhz-es, nem volt elég erős a DivX filmekhez, mindig késett a hang.

moli 2010.08.12. 15:30:00

@Chain-Q: """van egy C64-es lemezem, [...] az van ráirva: "Gyorsan te maci 3." :D De még sosem voltam elég bátor, hogy megnézzem mi is az tényleg."""

:DDD

IndaMuncher 2010.08.12. 15:35:33

@gubucze: Észkerék c. játék rémlik a modoros szövegeivel? "Nem nyúlka-piszka!"

moli 2010.08.12. 15:37:56

@Chain-Q: :D ha jol emlekszem en inkabb valami kitalalt jateknevet irtam oda, ami tuti soha nem fogja erdekelni, mint pl SpaceKill vagy Horror3D

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.08.12. 15:44:27

Gondolom, hogy a C64-esek idejében a magnófej tekerése.

C64-es játék másolása kazettáról kazettára:
1. "A" kazettás egységgel betölteni
2. "A" kazettás egységet kihúzni, helyére "B" kazettás egységet dugni
3. "B" kazettás egységre másolni

És akkor még szó sem esett, hogy azokról a C64-esekről, amikre maszekolt resetgombot csináltak ügyes szakemberek.

moli 2010.08.12. 16:05:53

@harmful vibration: de, volt, ss-kent arult lemezek hatara is lehetett irni. persze gyanusan gyakrabban lettek hibasak az adatok a reteg minosegi problemai miatt - az egy oldalan szar ds-s lemezeket ss-kent arultak.

armitage 2010.08.12. 16:26:48

@RaveAir:
Éppenséggel esett szó róluk :)
(én is írtam a bütykölt tuningokról), csak már olyan hatalmas mennyiségű komment van, hogy max respket annak, aki a sajátja előtt előbb az összeset végigolvassa :)

armitage 2010.08.12. 16:31:19

@xstranger:
Jól írtad, a C64 (64K)és az Amiga 500 (512K) RAM méretének összegéből eredt. Semmi Sega.

moli 2010.08.12. 16:36:13

@Donor: eleinte enis masnal irtam a cd-ket, 4000-2000 forint volt a lemez, plusz a munkadij is szep osszeg, brutto legalabb masfel oraig tartott az iras, de ha nem en vittem az anyagot -ami nem volt meg neki, lemasolta maganak-, hanem tole valogattam, akkor sok-sok orat toltottem nala. ezert elore be kellett jelentkezni. az elso dvd-mkor volt vagy 110 *rippelt* jatekkal teli cd-m.

moli 2010.08.12. 16:59:57

@Dagadt Botsáska: melohelyen ki van rakva a falra -szetnyitva- az a 2.1gb-os seagate hdd, amit hasznaltan-badsectorosan vasaroltam. csakhogy a bad sector a lemez legelejen, a mbr teruleten volt, igy hasznalhatatlannak minositettek. de 2.1gb akkor irdatlan meretnek szamitott, ezert meg igy is fizettem erte nehany ezer forintot. sikerult hatrebb tolni a rendszerteruletet, siman mukodott az egyetemi evek alatt hurcoltam egy rackben.

Dave_bloghu 2010.08.12. 18:06:26

3d studio max-ben teáskanna forgatása, renderelése márvány textúrával. Priceless.

RolloJuve 2010.08.12. 18:11:50

@moli: ""van egy C64-es lemezem, [...] az van ráirva: "Gyorsan te maci 3." :D De még sosem voltam elég bátor, hogy megnézzem mi is az tényleg.""

Amúgy ez mi lehetett? :D

SzaboGa 2010.08.12. 21:01:40

Most olvastam végig a hozzászólásokat...és a könnyek barázdát vágtak a szemem alá :)

régi, régi szép idők

Goblins 1? szerintem az egyik leghumorosabb játék volt amivel valaha játszottam. (a szomszéd gyerekekkel játszottuk végig...egész nap a lépcsőházban szaladgáltunk..én a 3.em.röl a fsz.-re ők fordítva, ha sikerült a manókkal valami poénosat csinálni:) )

ojio 2010.08.12. 21:46:34

Heroes of M&M 1. része: minimum konfig: 486, 8mb ram. Na ezt sikerült dos4gw paraméterezésével (valami virtuális memóriát beállítva) elindítani egy 386dx40-en 4mb memóriával. Persze 5-10 percenként elszállt a játék, ezért minden körben mentettünk. Gondolom a matek proci hiányzott neki, aztán itt-ott lehettek számítási gondok. De a játék egyébként egyáltalán nem volt lassú. Bár, mi lett volna lassú? Annyira nem volt animált.

A fent említett Pinball Fantasies meg pc speaker-en iszonyú jól szólt. Újabb gépeken már csak sípol a speaker... Nem volt hangkártyám, ezért a legtöbb játék hangját nem hallottam, vagy csak prüntyögést, de ez kivétel volt.

a Bloom 2010.08.12. 21:50:08

"Akarsz bazmeg konfiguralni?"

m e o w · http://eletfalun.blog.hu/ 2010.08.12. 22:49:00

Nem olvastam mind az ötszáz hozzászólást, de azért elmondom: nekem az első a PRIMO volt, amire már gyakorlatilag senki sem szokott emlékezni. Pedig milyen nosztalgia visszaidézni, hogy az első(nek tartott) magyar számítógép érintőbillentyűzettel rendelkezett, semmi gombnyomogatás! És mekkora élmény volt anno akasztófát játszani a géppel :-)!
Aztán persze már jött a ZX Spectrum, meg a hozzá tartozó, a játékok magnóról történő beolvasását kísérő zenélős prüntyögés. A múltkor mindenféle ezer éves, felirat nélküli kazettákat válogattam, mi szól még, mi nem, és volt köztük játékkazetta is. Komolyan, könnyekkel a szememben hallgattam percekig...

titan 2010.08.13. 02:24:57

Ejj, amikor enterprise-on a SET TAPE ON parancs begépelése után egy a status sorban megjelenő jel segítségével lőttük be a kazettám a fejmagasságot. Amikor piros volt, akkor már kiadhattuk a töltés parancsot, és jöhetett (pl.) az Impossible Mission 2. De volt olyan játék is, ami külön indító ROM-ról indult (talán Devils Lair)

Erről meg eszembe jut a ZX81, komolya 1 kbyte saját memóriával, amihez apám vett egy 16 kbyte-os kiegészítő memóriát, amit meg állandóan fújkálni kellett a kontakt sprével, hogy működjün :D

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.08.13. 08:54:35

@armitage: Bocs, de ebben a hatalmas hozzászólásrengetegben elkerülte a figyelmemet. Meg a sok off-topic mellett is, amelyek nem a hardveres témákról szólnak. :P (Amúgy semmi bajom velük, mert jól esik a nosztalgia.)

mezz4nine 2010.08.13. 09:09:34

Nem láttam a kommentek közt de ez musthave :)
www.michaelv.org/

Zz_ 2010.08.13. 09:15:56

C64 "virus" ami kiakasztotta a floppy fejet vagy a fejmozgató motorral eljáttszott egy dallamot volt már?

Zz_ 2010.08.13. 09:16:57

Csokiban szombatonkénti copyparti volt már?

mezz4nine 2010.08.13. 09:37:10

Na még egy ami hiányzik :) Apuka anno vett egy ilyen csodás joystickot: www.commodore-amiga-retro.com/amiga/car_1006/car_20Oct06_74.jpg
Comodore 64 -alatt nagy szolgálatot tett, majd azután lett egy sega megadrive is azzal is működött, majd még a pc hez is lehetett használni, az alján lévő kapcsoló segítségével lehetett 'kompatibilissé' tenni.

Is 2010.08.13. 10:57:04

Nekem a kulcstartómon majd 20 éve a mai napig ott figyel egy olyan kulcs, amivel a már többször említett billentyűzárat lehetett nyitni zárni. Örök emlék, már szinte kabala. :)
Ja, és a legkedvesebb C64-es joystickon a kollégiumban egy alaplap volt, amint rajta volt négy nagy gomb az irányoknak, amiket teljes tenyérrel, a megfelelő irányba nyomással lehetett használni, a tűzgömb pedig egy szigetelt drótdarab volt, az egyik végén lehegesztve, és akkor tüzelt, amikor a másik végét áthúztad az alaplap érintkezőjén. Imádtam, nagyon komolyan lehetett használni. Meg gömpcsapágyas lett a csuklóm az irányváltásoktól... :D

wLaja 2010.08.13. 12:14:43

Ja, és nekem volt S3 Virge DX-hez 3DFX emulátor DOS alá! :) Kipróbáltam vele anno a Carmageddon első részét, de kb. mintha képeskönyvet lapoznék és dugig volt renderelési hibákkal. Mindez egy 486 DX4 100Mhz-en volt kb. '97 környékén, az első gépem pedig egy 4.7 Mhz-es XT volt vinyó nélkül a kötelező Herculessel. :)

wLaja 2010.08.13. 12:47:29

www.ep128.hu/Sp_Konyv/Musoron_a_szamitogep.htm#6

"A kemény lemezes rendszer olyan kicsi, hogy egy íróasztal fiókjába is befér..." :D

Penya666 2010.08.13. 14:50:39

@Is: Neke mis van meg egy csomo olyan kulcsom, 6-8db felakasztva egy szogre itt a falon :)

The Welsh 2010.08.13. 16:47:25

@Zz_:

arról emlékeim szerint külön poszt is volt, mi amúgy vidékről jártunk fel.:)

random 2010.08.13. 18:06:53

és a "TURBO" gomb a 3, ill 486-os gépeken?
símán elviselnék egyet a mostani pécémen is. viccből.

Zz_ 2010.08.14. 10:01:49

Emlékszem még:
- Trident8900-ra 256kB RAM-mal (DIP-el bővíthető)
- külön alaplapi cache és coprocesszor
- Gravis Ultrasound k.va jól szóltak rajta az első PC-s demok

rATdrAgOn 2010.08.14. 21:36:56

"mikrokapcsolós" billentyűzetet emlegeti mindenki. :)
Én meg mostanában kaptam egy olyat, aktívan használom, windóz gomb az nincsen rajta, de okosan remappoltam a kiosztást, tehát van. :)
Oké, next-gen amigaszerű OS-ekhez alkalmatlan, de ez konkrétan nem szempont. :)
(Mondjuk itthonra egy das keyboard azért kéne, bár a jelenlegi sony ps2-es billencs is elég jó :D)

Penya666 2010.08.15. 00:44:24

@rATdrAgOn:
Igen, nagyon jo lenne nekem is egy das keyboard. Az a baj hazilag lehetetlen kb eloallitani :(

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.08.15. 03:45:05

Majd el felejtettem, nuke NT-s gépeket lőni.. :D

kokoro 2010.08.15. 19:39:04

soros kábellel 2 gépet összekötöttünk és azzal toltuk hajnalig a doom első részét, óriási élmény volt megtapasztalni a multis fps-t a mono svga monitorokon :-)

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.08.16. 10:57:56

Hot-dog színséma Windows 3.1 alatt (piros, citromsárga fekete).

Gyűjtőjegyes 2010.08.17. 14:15:19

Ősidőkből, DOSból indított Polaroid (azt hiszem, ez volt a neve, falbontós móka volt), mint a játékélmény csúcsa? :)

3dfx Voodoo kártya széria?

Kulcsra zárható gép?

Távirányítós CD-ROM (ami írni sem tudott, de faja kis távirányító volt hozzá:))?

A hitetlenkedés, hogy GHz-es gépek lesznek?

Gyűjtőjegyes 2010.08.17. 16:34:24

@moli:
Ami nekem volt, az nagyon hasonló :)
Csak fehér/kék/vékonyabb :)

Orion 2010.08.18. 12:54:28

576 kbyte Cheat mellékletei? :)
A Diablo 1-et egy barátomtól kaptam a suliban. Csakhogy ő kollégista volt és az otthoni gépén volt meg. 10 db kislemezen lett áthozva a közel 100db rar fájl. Egyik héten 10 lemez odaad, ő ráír, hétfőn visszaad, én hazavisz, lemásol, a 10ből minimum 2 olvashatatlan rar felírása, lemezek formázása, visszaadása barátnak, ő hétvégén haza és következő hétre hozta az előző heti rosszakat plusz a következőket.... Mire a játékig eljutottam komolyan értékelni tudtam... :)
Másik meg a GTA I. 4MB volt a gépemben amin szaggatott, és ezért vettem bele még 4MBot!!!!! :)
NFS I CDről másolás gépbe 2X-es CDolvasóval!!! 14 perc, plusz a CD karcosságából adódóan mondjuk még 10.
Havertól CD vásárlás tele játékkal amit egy listából lehetett megrendelni, CD teleírva megkap, 5-6 játékból átlag 1-2 CRC hibássan megírva... :)

labi 2010.08.18. 16:53:11

Jó öreg Diablo... Ha jól emlészem miatta bővítettem nyolc megára a memóriát és még egy 14400-as modemet is vettem. No meg internetet. Persze szigoróan csak 22:00-tól 06:00-ig nyomva, mert akkor egy óra után megállt a telefondíj számlálója... persze ha ledobott akkor anyázás, mert újra egy óra telefondíj... :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2010.08.18. 17:58:59

Ha már a stackert sokan említik, anno az MFM vinyók esetén volt "RLL" kártya, ami "legalább ilyen hasznos volt", de nem terhelte a procit, nem függött tömörítéstől.

Hogy működött? Mivel sok egyforma bit egymás után "gondot okozna" ezért nem lehetett az adatot "1 az egyben" felírni a vinyóra (ma sem lehet), ezt előbb kódolni kell. Csakhogy az MFM kódolás helypazarló volt, az RLL meg kevésbé.

Ma a kódolást is végző "Vezérlőelektronika" a vinyók része, ezeknél viszont egy külön kártyán kapott helyet, így kézenfekvő volt a kártya upgradelése.

Ugye az IDE vinyók megjelenése és a tény, hogy egyes vinyóknál nem a valós fizikai adatokat kell beállítani, vagy hogy egyes vinyók használatához külön software-t adtak (mert az alap BIOS nem biztos, hogy látta volna az egészet) érdekes volt. Ha az ilyen vinyó manager program miatt nem volt elég szabad RAMod a játékhoz, de enélkül nem lenne használható vinyód hozzá az ciki. Ha két vinyód volt, és csak az egyikhez kellett program, akkor lehetett "trükközni".

Emlékszem a 800.com -ra a 2m nevű hasonló dologra, ugye volt olyan program amivel formázott lemezt a program nélkül is lehetett használni, de több fért egy lemezre (pl 80 sávot használt a 40 sávos DD-s lemezen), de volt amihez kellett program az olvasáshoz is. Na ez is okozhatott ram hiányt :)

A 360as meghajtóban formázott lemezen átírogattál egyet 1.2es meghajtón (HDs) és lőn csoda a 360as meghajtó számára olvashatatlan lett a lemez.

Ami sokak szerint jól nézett ki játék (Hercules monitoron nézték) az könnyen lehet, hogy EGAn éppen csak középszerű volt.

Később a "szexkép" is .gif volt és sokszor csak 16 színben pompázott. Próbáld kinyomtatni leporellóra színes mátrixnyomtatóval...

Ugye később jöttek a Trident, S3 kártyák, majd a TNT amiből botrány volt, mert elfogadható sebességgel és minőségben emulálta a 3DFXet, de nem kiegészítő kártya volt. Majd TNT 2...

Első CDs "interaktív video" jellegű kalandjátékok között akadt egy Dracula játék, na akkor ismertem meg Orff munkásságát, azóta is előfordul, hogy ilyesmit hallgatok.

Csakhogy ugye ilyen játék "nagyon sok" kislemezre fért volna ki.

Ellenben egy streamer kazira ráfért, DATra is. Tulajdonképpen ezek miatt nem lehetett sikeres sem a floptical, sem a zip drive... Pedig a floptical utódai között lévő 120 és 240 megás "kislemez", és a hagyományos 1.44es kislemezet 32 megás formázása mekkora csodának tűnt akkor.

Persze végül mindenkinek lett CD írója, a CD árak esni kezdtek.

ISDN modem vicces volt, csak az nem volt vicces amikor "véletlenül" 2 csatornán sikerült netezni. Na igen, valamit le kellett tölteni :D

Kinek mond valamit az, hogy alt.binaries ?

wLaja 2010.08.19. 00:34:29

@labi: Úgy emlékszem, hogy hétköznap este 6-tól reggel 6-ig (vagy 7-ig?) volt a kedvezményes dialup net, hétvégén pedig délután 2-től lehetett nyomulni. Ilyenkor 150 Ft-nál megállt a számláló, ha egyhuzamban neteztél.

Emlékszem, hogy mindig egy jellegzetes halk sistergő hangot adott a dialup modem, mielőtt szakadt a kapcsolat. Amikor meghallottam, már tudtam, hogy pár másodpercen belül vége a dalnak.

Kb. olyan érzés volt, mint amikor a 10. floppyt másolod fel vinyóra a 20-ból, és elkezd a hibás lemez hangosan ketyegni. :)

Azt se felejtem el soha, amikor néha több napon keresztül tartott egy nagyobb cucc letöltése, és ilyenkor megesett, hogy elaludtam, és nem keltem fel reggel időben lelőni a dialupot... Azok a riadt vasárnap reggeli ugrások kemények voltak, amikor 9-10 között tudatosult bennem az ágyban, hogy még tölt a gép. :D

Ilyenkor még nem volt olyan progi, ami időzítve bontotta volna a kapcsolatot (legalábbis én még nem tudtam róla), de később ezek sem voltak túl bombabiztosak. Előfordult, hogy szintén egy vasárnap nagy nyugodtan felkeltem hajnali 11 óra magasságában és döbbenten néztem az éjjel lefagyott gépet, amin még mindig élt a dialup kapcsolat. Elég korrekt telefonszámlák tudtak jönni egy-egy ilyen után. :)

www.youtube.com/watch?v=FG1AQcGGSec

wLaja 2010.08.19. 00:40:08

Még valami... Eddig az IRC nem igazán került szóba, pedig hatalmas korszak volt.

rio.pete 2010.08.25. 14:26:53

Limonádé Bódé nevű válallkozószimulátor megvolt vkinek? Vagy Robinson Crusoe. Jó öreg C+4-es idők...

Vasz1l1j 2010.08.25. 15:39:37

10 PRINT "HULYE IDDQD"
20 GOTO 10

Gixx 2010.09.03. 09:43:09

@poseidon: Nekem még van olyan Parrot dobozom. Abban tartom most a driver CD-ket, amiket az alaplaphoz, videókártyához, nyomtatóhoz adnak :)

missu 2010.09.08. 00:05:47

@akkor most mi van?: ez a ramdisk tényleg marha jó, letöltöttem, kipróbáltam
csak azt nem tudom, hogy hol állítod be, hogy a win által nem használt memóriába kerüljön...
tudsz segíteni? köszi!

Adani 2010.10.25. 12:04:01

Megvan még valakinek az olyan lövöldözős játékok PC-re mint a Crime Patrol vagy a Madd Dog? Anno mikor 1993-94 körül kaptam karácsonyra a géphez CD-ROM-ot (nagy dolog volt ám) kaptam mellé a Mad Dog játékot CD-n. Nagy élmény volt filmszerű jelenetekkel, és egérrel lövöldözni a rosszfiúkra a vadnyugaton. Később valahonnan kaptam egy hasonló játékot Crime Patrol volt a neve, hatalmas poénokkal és vicces jelenetekkel. Eleinte mezei rendőr vagy a végére meg már elit SWAT csapat tagja.

De még ennél is régebben volt nálunk egyszer pár hónapig egy Nintendo gép, amihez volt egy műanyag pisztoly is mint irányító, és volt egy játék, ahol rosszfiúkat kellett lőni a vadnyugaton, egy másikban meg kacsákat. Aztán rájöttünk, h fényre ugrik a cucc így még 6 éves se voltam mikor kitaláltam ,h hogyan kell cheatelni. Elég volt a villanykörtére célozni vele és úgy lőni. :)

A másik nagy dolog volt, h ha nem volt hangkártyája az embernek (Nekem az első 386-os masinámba már volt 8 bites Sb Pro csodájára is jártak) akkor volt egy asszem pcsound.drv nevű Win 3.1-es driver, ami ki tudta zavarni a Speakerre a hangot. Recsegett-ropogott, de mégis volt. Az Atom.exe-re emlékeztek? Zenei részletet nyomott speakeren keresztül. Simán fut 286-os gépen is még tavaly kipróbáltam.

Hát a régi jó csörgő-zörgő mátrixnyomtatók? Ma is használunk ilyet, még otthon fater is. Ugyanúgy mint régen megy a DOS-os könyvelőprogi, WinXP-n (98-on és ME-n nehezen indult cskael az XP-ben meg írhatsz neki saját autoexec.bat és config sys.-t így a files=125 is megy). A Mátrixnyomtató meg zseniális dolog ha sok dolgot kell nyomtatni. Belefűzöd a Nílus hosszával vetekedő leporellót aztán nyomtatás elindítás, ajtó rázárás és hadd menjen. Ráadásul ezek a nyomtatók még rendben működtek a mai modern csodákhoz képest. Egy mai modern lézeres vagy tintás csoda beközli ha baja van a Windows nyomtatókezelőjén keresztül,h "Error" majd a két rajtalévő LED villog össze-vissza te meg találd ki ha nincs kéznél a kézikönyve,h ez mégis milyen hibát jelent? A régi 20 éves Epson Mátrixnyomtatón meg van vagy 10 LED és oda is van írva mellé, h mit jelent ha világít.

A túlformázott flopik is jók voltak. Tfread.com progi és lehetett 1.5Megásra formázni az 1.2-es meg 1.6 körülire az 1.44-es flopit. Az autoexec.bat végére meg oda volt írva,h tfread.com

Hát a flopis tömörítések? Még RAR előtt (annak már volt grafikus felülete), mi volt? PKZIP meg ARJ, de majdnem mindenki az ARJ-t használta. Mikor még mindenki vágta hogy kell becsomizni a játékot és flopi méretűre darabolni majd otthon kicsomizni. ARJ A *.* jatek.arj majd otthon ARJ X jatek.arj. Haverhoz elmenni egy vagonnyi flopival játékot becsomizni majd áttölteni flopira később meg otthon hazaérve imádkozni, h ne sérüljön meg a lemez meg ne dobjon CRC hibát. Az a3 betű volt az,amitől mindenki a falat kaparta és rettegett tőle mint a tűztől. Egy élmény mikor a 20-30 lemezen terpeszkedő játéknál a vége felé dob ki CRC-t ráadásul pont az EXE-re.

Vagy ott van a nullmodem kábel, amivel a soros porton két gépet összekötve lehetett multiplayerben játszani. LAN Party-k elődje, mikor átviszed a gépet a haverhoz összekötitek, majd még szentségeltek pár óráig mire sikerül belőni a kapcsolatot,h menjen aztán mehet a DOOM meg a Duke Nukem 3D meg a Warcraft 2. Később a soros kábelek kihaltak, mert bűn lassúak voltak (Játékot inkább flopin nyomtunk át mint soros kábelen), jött helyette az ethernet kártya és a BNC kábelek, IPX/SPX protokoll, BNC lezárók, összekapcsolások újfent szentségelés, mert akkor működött ha úri kedve úgy gondolta, sokszor megmagyarázhatatlan okokból nem. Aztán a BNC is ment a levesbe jött az UTP hálózat switch/router, és egyenes UTP kábelek 10/100mbittel. Ez már azért 10 esetből 9x gond nélkül megy.

A másik régi kedvenc emlék a Prehistorik 1-2 játék meg az Észkerék, amitől minden gépterem zengett (nagyon jó zenéje volt speakeren).

Hirtelen csak ennyi jutott eszembe.

Adani 2010.10.25. 12:11:17

1998-2000 körül számtech termekben garázdálkodás trójaikkal (BO, Netbus). Lamer osztálytárs szívatása pl. CD meghajtó ajtajának nyitogatásával meg pornókép kitétele teljes képernyőben mikor a tanár arrafelé kolbászol. :) Később taszkok kilövése. 1999 körül smtp szerverekre telnetelve, ahol gyenge a biztonság kamu feladóval e-mailek küldése.

Még a DOS-os időkben Michelangelo és One-Half vírussal találkozás. Káromkodva Winyó formázás One-Half után, és stuffok újra beszerzése, hiszen akkor még nem vágtam,h van hozzá dekódoló (ohk.exe ugyebár akkoriban nem a Hiren's Boot CD volt minden rendszergazda készletben alap hanem ez a progi)

Adani 2010.10.25. 12:26:34

@F.house:

VCD-s meg mpg fájlok. :)

Vágjátok az így terjedt Dallas meg Terminátor 2 paródiát? Rongyosra néztük és a poénjait ismételgettük.

"HENKEL NEM KELL"
"szarok a farmra bazmeg"
"véged lesz mint Twin Peeksnek bazmeg"
"itt a kezem nem fémből van"

moli 2010.10.25. 12:26:40

@Adani: a maddog megjelent wii-re. bunrossz.
a nintendo lightgun ugy mukodik, hogy mikor megnyomod a ravaszt, a kep elsotetul, a celpontnal pedig feher lesz. a puska erzekeli a fenyt, ha van, akkor talalt.

Adani 2010.10.25. 12:56:30

@Chain-Q:

"Hja, anyám is megpróbálta kontroll alatt tartani a számítógépfüggési szokásaim, epic fail eredménnyel persze. Leadta a szomszédnak a tápkábelt meg a billentyűzetet, ha elment otthonról."

PC-n már nem próbálkoztak, elvégre kettő is volt otthon, mert faternak volt egy 286-os fekete-fehér könyvelőgépe. Annyi kábelt meg nem vihettek el.

Viszont anno a C64-es korszakomban 6-7 évesen volt számítógépezés megvonás mint bünti, ekkor az antennazsinór lett eldugva a lakásban, amivel össze lehetett hozni a masinát a TV-vel (vagy elhangolva a TV, h ne menjen, de azt sikerült visszahangolni utána jött a zsinór eldugása:). Volt mikor tűvé kellett tenni a lakást érte, de meglett. :)

@moli:

Ezt még nem fogtam fel anno óvodásként, de arra sikerült rájönni ,h biztosan fényt érzékel innentől adott volt,h próbáljuk ki,h a villanykörtére nyomom és hát működött. :)

A másik jó dolog volt mikor 10 éves fejjel elkövetem az első phreak (phone hacking) tettemet. Nagybátyámnál voltunk és hát nagy mellénnyel mondta mikor telefonálni akartam, h itt te nem fogsz, mert kóddal van levédve és úgyse találod ki. Csodálkozott mikor alig 10 perc után mikor kicsit nem figyelt nyomtam egy redialt a telefonon és mivel LCD kijelzős volt szépen ki is írta milyen számot hívott utoljára. A kóddal együtt. :) A trükköt pedig nem mondtam el neki, de csodálkozott,h ezt meg hogy?

Adani 2010.10.25. 13:46:20

@regression:

"@Leadfoot: Ez arra hasonlít amikor IRC-n kértünk meg valakit, hogy az Alt gomb lenyomása közben írja be, hogy fxfighter "

Engem is beszopattak vele kezdő IRC-sként 1998-ban. :)

Manapság meg azzal lehet Facebookon és Twitteren, h beírod,h tudtad, h ha jelszavadat írod be nem írja ki csak csillagozva? :)

@BlahBlah:

Való igaz ma már gépcipelés nélkül is megy a lanozás. Csak egy VPN hálózat kell. LogMein Hamachi és kész, pofonegyszerű beállítani.

@wjozsi:

A Prehistorik 2 manapság is kiirja 8DoxBox-al még megy, végigjátszást is tettem fel a Youtube-ra), h még mindig megy, meg,h asszem 1992-ben programozta egy 12 Mhz-es 286-os gépen.

@röntgenszeműlány:

A régi CRT-k bizony sugároztak keményen. A Low radiaton pedig ténylegesen kevesebbet. Egyszerűen megtapasztalható. Járass mondjuk 3-4 óráig egy régi és egy új CRT monitort (vagy mondjuk TV-t Videoton Colorstar vs. újabb Akai pl.) és miután kikapcsoltad húzd a tenyered végig a képernyőn.

A Scorch nem volt ismerős, de játszottunk vele tényleg jó kis game volt. Nekünk Pocket Tanks néven adták oda.

Apropó a legkomolyabb magyar játék megvan? Imperium Galactica 1-2? Sokáig elszórakoztam mindkettővel az első eredetiben megvolt a CD már nem olvasható annyira elhasználtam. Nem is nagyon van másfajta űrstatégiai játék, nem is játszottam az IG-n kívül ilyesmivel nagyon, de ez a játék megfogott.

Látom a terep2 is szóba került. Akkor viszont ne menjünk el a később ez alapján készült Insane mellett sem.

Az kinek mond egyébként valamit, h "azok a kibaszott idegenek lelőtték a gépemet" ?:)

@SnakeHB:

Tomcat mester akkoriban mást is csinált. Hallottál az Ablakonkibasz partykról? 200-2001 körül mesélték először bár akkor még a Tomcat név nem sokat mondott a Reverenge trilógián kívül. Később viszont leírta részletesen a blogjában, így értelmet nyert a dolog. Addigm eg ugye jó van hát kihajítottak pár dolgot az ablakon nagy cucc mi is csináltuk már. Na ja csak mi azért Robotron terminált meg teherautó gumit nem basztunk ki a 8. emeletről mint ők. :)

@Minden ingyen:

Nekem volt a VC-n kívül egy Dos Navigator nevű progim is. Olyasmi volt int az NC csak kevesebb memóriát zabált és tudott sok olyat, amit a VC nem pl. mint az NC bele lehetett mászni a tömörített fájlokba volt benne egy beépített tetris különböző színekkel jelölte a kiterjesztéseket stb.

@armitage:

Hát igen fülkéből telefonálás. Vidéken (Békés megye) még egészen kicsi gyerekkoromban emlékszem, h nem is nagyon volt olyan fülke ahol távolsági hívás is ment, 1-2 volt (lehetett 16-ot tárcsázni) na ott km hosszú sor állt. Az itteni telefonhelyzet olyan volt,h anno mikor Békésre költöztek anyámék 1985-ben asszem akkor beadták a z igényt a telefonra. Ok, beírták kb. 10 évig ne is érdeklődjenek, majd szólunk ha lesz vonal. 1991-ben elköltöztünk kertes házba, ahol most is lakunk. Ismét beadtuk oda, majd lesz nem tudni mikor ne nagyon érdeklődjünk most se még vagy 5-6 évig. 1997-ben lett mikor a Hungarotel (az is hol van már? Beleolvadt az Invitelbe) elkezdte csinálni.

Anno anya még dolgozott a SZÜV-nél ott próbálkoztak adatátvitelell is telefonon. Akkoriban még modemeket nem is engedtek a telefonhálózatra kapcsolni, a Posta megtiltotta, csak azt volt szabad rákötni, amit ők adtak. Ezért akusztikus modemet kellett használni, egy 300 baudos kis cucc, a telefonkagylót rá kellett tenni a modemre és kézzel tárcsázni a célállomást. Régi jó tárcsáz telefonok szénmikrofonnal. A vonal meg recsegett-ropogott és mégis ment az adatátvitel igaz 300 bauddal. Egy élmény lehetett mikor a központos ( nem volt mg automatizált körzet mindenhol a megyében) beleszólt a vonalba,h "beszélnek még?" Adatátvitel megszakad kezdhetik elölről.

röntgenszeműlány 2010.10.26. 10:16:27

@Adani: Nem tudom, hogy elolvastad-e amit írtam, de a kezeddel a statikus feltöltődést tudod érzékelni, nem a röntgen sugárzást. Ha mégis, akkor jeletentkezz James Randinál, van számodra egy millió dollárod.

cassopo 2012.01.03. 22:08:21

@moli: futós maci nem lehet a Monty on the run?

cassopo 2012.01.03. 22:15:19

basszátok meg, miért 2 évve később válaszolok lol

MoxNox 2014.02.03. 23:23:49

@cassopo: Akkor most jól visszakapod :D

eplethy 2018.10.23. 12:33:05

Basszátok meg, miért 8 évvel később találok rá erre a bejegyzésre? :D
süti beállítások módosítása