HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #178: Atic Atac

2022.02.22. 21:55 Stöki

cpmini_178.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Na, ilyen régi játék is ritkán kerül a hálónkba, de hát ez is klasszikus, muszáj volt megint kipróbálni, mert mindkettőnk kíváncsiságát piszkálta. Volt persze veszélye, mert évtizedek teltek el, amióta utoljára játszottunk vele. Az Atic Atacról van szó, a ZX Spectrum egyik legnagyobb sikeréről és a későbbi Rare egyik klasszikus játékáról. Ami nem jelenti azt, hogy automatikusan jó játék lenne ma is. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Hát a szöveg most elég rövid lesz, mert az Atic Atacot az Ultimate Play the Game készítette, a későbbi Rare, ami a Spectrumnak annyi jó játékot adott (pl. a Jetpacot). Csak hát ezt a céget a Stamper-tesók alapították, Tim és Chris, akik híresek voltak arról, hogy gyakorlatilag nem álltak szóba a sajtóval. Állítólag ez nem póz volt, hanem annyit dolgoztak, hogy nem jutott idejük az újságírókra, mindenesetre egy csomó Ultimate-játék fejlesztéséről nem maradtak fenn háttérinfók és sztorik, és az Atic Atac is ilyen.

Ami biztos: a játék 1983-ban jelent meg ZX Spectrumra és BBC Micróra (érdekes módon a C64 kimaradt), és az akkoriban "arcade adventure"-nek nevezett műfajt erősítette. Ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy egy labirintusban kellett mászkálni és ellenfeleket kerülgetni meg megölni, de eközben végig egy nagyobb feladat, összetett cél lebegett a játékos szemei előtt. Az Atic Atac esetében ez az volt, hogy az ACG Arany Kulcsának három darabját kellett megtalálni egy útvesztőszerűen összerakott kastély helyiségeiben (az ACG az ultimate cégneve, az Ashby Computers and Graphics Ltd. rövidítése volt).

Persze ilyesfajta játék volt akkoriban néhány, az Atic Atac a minőségével emelkedett ki, mint annyi más Ultimate-cucc. Egyrészt a furcsa perspektívából ábrázolt grafikája volt telitalálat, másrészt a bonyolultsága - na jó, ne szépítsünk, nehézsége. Az a fajta játék volt, amiben intenzíven kellett térképezni - a Crash magazin nagy olvasói versenyt is indított a térkép megrajzolására. És meg kell említeni, hogy a játék akkoriban elég egyedülálló újrajátszhatósági élményt adott azzal, hogy három karakterrel is neki lehetett indulni a kalandnak (varázsló, lovag és jobbágy), és mindegyik egy kicsit más trükköket tudott.

Egy mai játékosnak már túl nehézkes a játék, főleg az, hogy a kastély tele van tárgyakkal, némelyiket használni kell, mások csak elterelésnek vannak, de a főhős egyszerre csak hármat tud magánál tartani. Ez egy folyamatos oda-vissza rohangálós játékmenetet eredményez, miközben az ellenfelek újratermelődnek. Szóval trainer nélkül nem is érdemes nekiállni, azzal már végigjátszható, de a helyes út kitapasztalása így is fájdalmas lehet. Mindenesetre aki kipróbálná, az Xbox One-ra 2015-ben megjelent Rare Replayt ajánljuk, ebben a gyűjteményes kiadásban az Atic Atac is megtalálható.

Legközelebb szándékunk szerint még a héten jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra és Spotifyra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20220109.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Schmidt Zoltán, Fellick, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

10 komment

Címkék: retro podcast nes checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2017631066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.02.23. 06:14:16

én azt hittem, hogy a Heavy on the Magick a speccy legjobb játéka.

Generic Jingle 2022.02.23. 16:57:26

Kicsi Attilák támadnak...

Draquar 2022.02.23. 17:17:02

Nagyon szépen kérek a Paréjok&Trágyakufárokhoz linket!
Még akár 8 és fél percig is tapsolok érte!

Asheron 2022.02.23. 22:08:21

Huhh a videó alapján kb ilyenre emlékeztem.
Részvétem hogy ki kellett próbálnotok:-)
De nem is ez az igazi baj a bejegyzéssel.
Stöki - kihagytad a nagy ziccert! Ha vársz 27 percet a poszt élesítésével mindig emlékeznénk erre a Minire!
Ez elment, majd 200 év múlva talán...
Szóvicc a 2 esekre akad-e?

Szekrényszagú néni 2022.02.27. 12:17:25

Tudományos műfaji meghatározása a MÁSZKÁLÓS!

AntiRiad 2022.03.01. 23:16:15

Erről a játékról a C64-es Alcazar ugrott be. Gyerekként tiszta stressz volt a folyamatosan üldöző ellenfelekkel, akiket alig lehetett lerázni vagy kinyírni :)
www.youtube.com/watch?v=Pl6xD099Plc

Karvaly 2022.03.08. 11:16:56

Fura dolog ez - megértem, hogy mai szemmel ez egy borzasztó játék, de emlékszem rá, amikor még új volt, és akkor mérföldekkel volt jobb, mint a kortársai, pörgő volt, meg izgalmas :)
És ugye akkor nem volt internet (leírásért, térképért), nem volt miből válogatni, tehát az ilyen játékokat is végigcsináltuk örökélet nélkül (mert akkor még az se volt:)
Az Atic Atacot én pont nem, de Enterprise-ra átírták a Wizard's Lair nevű klónját, az kicsit nehezebb volt (például véges számú kulcs és lövés volt, azokkal kellett gazdálkodni, illetve a kincsekért lehetett venni - be kellett hát osztani), és azt csalás nélkül vittem végig. Arra nem emlékszem, hogy térképet rajzoltam volna, arra viszont igen, hogy a szintek nevét leírtam (a lift csak olyan szintekre vitt, amiknek helyesen írtuk be a nevét)
A minap próbáltam elővenni a Lord's of Midnight-ot, hát ma már az tényleg borzasztóan kezelhetetlen, annak idején a tanulási idő után már nagyon szerethető játék volt (persze, mert akkor csak rosszabbak voltak, illetve Enterprise-on volt beépített térkép, na az hiányzott a legjobban a Spectrumos verzióból). Valószínűleg ma is bele tudnék jönni, csak ma már sajnálnám rászánni azt a 30-40 órát, míg tisztába kerülnék a helyes stratégiával.

Draquar 2022.03.25. 09:18:49

@Stöki: Nagyon szépen köszönöm, fél perc standing ovationt levonok a magyar fordítás, mint lényegi elem miatt, de a hétvégém már jó lesz!

Kit Fisto 2024.05.20. 22:05:52

Nem lenne ez rossz, de túl gyors. A muki szélvész gyorsasággal rohangál szobáról szobára. Ráadásul a videóból úgy tűnik, úgy volt érdemes játszani vele, ha folyamatosan dobáltad magad elé a szekercét, hátha jön valaki szemből.
Azért, ha már van valami valós alapú körítés, úgy értem, kastély, ember, fegyverek, berendezési tárgyak, akkor illene a játékmenetnek is minimálisan valószerűnek lenni. Még jó, hogy nem repül, és szór villámokat, miközben kaktuszokat hajít maga mögé, és közben brekeg. Remélem, lejött, hogy mire gondolok. :)
Különben a grafika tényleg ötletes, a feladat is rendben volna. De szerintem jobb lenne normális sebességű játékmenettel. Így csak fanatikusoknak és fakíroknak ajánlanám. Áh, és büntetésnek. Pl. ha valaki gyorsan hajt, a pénzbüntetésen kívül, addig bevonni a jogosítványát, amíg le nem játsza a játékot csalás nélkül. Ha már olyan gyors.. ;D
süti beállítások módosítása