HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #70: Wizball

2018.04.19. 16:11 Stöki

cpmini_70.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mostani választottunk a Commodore 64 egyik legzseniálisabb játéka - legalábbis az angoloknál, mert én annak idején nem értem el vele sok sikert, és utólag értetlenül álltam az előtt, hogy milyen kultusza van például a Retro Gamer magazinban. A Wizballról van szó, amire most rászántuk az időt, hogy megfejtsük - elvégre ha Sensible-játék, akkor nem lehet olyan nagyon rossz. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A Sensible Software-t biztosan nem kell itt bemutatni, de azért nem kizárt, hogy lesz majd róluk egy külön adás - addig is viszont egy gyorstalpaló: a brit céget Essexben alapította 1986-ban két fiatal srác, Jon Hare és Chris Yates. 1988-ban zeneszerzőként Martin Galway is csatlakozott hozzájuk, és volt pár elég erős játékuk (Parallax, Shoot'Em-Up Construction Kit, Microprose Soccer). Később a Sensible Soccer és a Cannon Fodder révén váltak még ismertebbé, aztán jól összevesztek, és csúnya véget ért a cég. A Wizball viszont még sikereik elején, 1987-ben jelent meg.

Képtalálat a következőre: „wizball”A C64-re írt Wizball (amit később portoltak Spectrumra, Amstrad CPC-re, Amigára és Atari ST-re is) a két cégalapító műve volt. Elég összetett ügyességi/lövöldözős játékként maradt meg az emékezetben, ami egy elvont mesevilágban, Wizworldön játszódott. A sztori szerint a gonosz alien Zark ellopja a színeket a világból, és csak a Wiz nevű varázsló és Nifta névre hallgató cicája mentheti meg Wizworldöt. A varázsló egy mágikus golyóvá változik (Wizball), cicája pedig egy őt kísérő kisebb bogyóvá (Catellite), és az ő feladatuk lelőni Wizworld ellenségeit, illetve bizonyos ellenfelekből színes pacák potyognak - ezeket gyűjtögetve lehet visszaállítani a világ színeit.

A feladatott több dolog is megnehezíti, mindenekelőtt az, hogy Wizball alapesetben egy elég nehézkes mozgású, nagy lendületekkel pattogó gömb, ami könnyen elpukkan egy-egy ellenfélhez érve. A játékos első feladata pattogás közben lelőni pár szörnyet, és felvenni az utánuk hagyott zöldes izéket, amiken Wizballt segítő bónuszokat lehet venni. Például mindenekelőtt olyan kütyüt, ami stabilizálja a golyó mozgását függőleges, illetve vízszintes irányban - ha ez megtörtént, gyakorlatilag onnantól van csak az, hogy amerre mozgunk, arra megyünk, zavaró pattanások nélkül. További zöldizékből lehet nagyobb tűzerőt venni, pajzsot, illetve segédünket, Catelitet. Ő azért fontos, mert a színes cseppeket csak ő tudja összegyűjteni. Ami pedig nagyon fontos info (és anno én ezért nem tudtam a Wizballal zöldágra vergődni, mert ez nem tudtam): a felső sávban látjuk, hogy éppen melyik bónuszra van elegendő zöldizé, és ha vásárolni akarunk, akkor HIRTELEN JOBBRA-BALRA KELL RÁNGATNI A JOYSTICKOT. Igen, így lehet bónuszt vásárolni. A.G.Y.F.A.S.Z.

A játék sikere részben komplexitásának köszönhető, hiszen elég sűrűn változnak a feladatok benne. Az első szakasz a túlélésé: pattogunk, és próbáljuk stabilizálni magunkat. A második szakasz a tápolásé: zöldizéket gyűjtögetünk, hogy erősödhessünk (ahogy haladunk előre, egyre agresszívebben jönnek az ellenfelek, szóval kell is a tűzerő meg a pajzs). A harmadik szakasz a gyűjtögetésé, és ha egy színt összeszedünk, jön egy pici bónuszpálya, amin megcsodálhatjuk Wizet és Niftát valós alakjukban. A siker másik titka pedig a stílusos grafika volt: amorf, fura idomokból építkező pályák és ellenfelek, amik viszont egyre színesebbek lettek, ahogy a játékos gyűjtögette a színeket. És akkor még nem is említettem, hogy kooperatív mód is volt a Wizballban: egyik játékos a varázsgolyót, másik Catelite-et irányíthatta.

És hogy milyen volt most játszani a Wizball-lal? Elég frusztráló. Három élet pikk-pakk elfogyott, de még örök élettel sem könnyen sikerült egy színt összehoznom. Nehézkes egyszerre az akcióra és a gyűjtögetésre figyelni. Illetve sivárnak hatottak nekem a pályák is, a pályatervezésben nem láttam sok ötletet. Ezzel együtt értem, miért volt annak idején nagy szám (bár azt nem hogy a Zzap!64 miért választotta az évtized játékának), és érdekes élmény ma is kipróbálni. Volt amúgy egy folytatása is, a Wizkid 1992-ben Amigára, de az igazából nyomokban sem nagyon emlékeztetett a Wizballra.

Legközelebb pár nap múlva lesz Checkpoint, egy visszatérő vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180315.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, Bíró István, Palkó D. István

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

18 komment

Címkék: retro podcast c64 sensible software checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9113820776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inframazsola 2018.04.19. 18:12:47

Nem tudnátok fejjel lefelé felvenni az adást?
Én fejjel lefelé hallgatom és mindig fejre kellett fordítanom a hangfalakat.

thinkEdem 2018.04.19. 19:55:54

Furcsallottam, hogy nem sutotted el a "Nifta gyujtogeti a naftat" szoviccet... :D

Flankerr 2018.04.19. 21:23:40

Hát ez nekem full kimaradt

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.04.20. 06:19:40

wiz tata rendesen adja az ívet az üstnek.

FlybyWire 2018.04.20. 11:13:52

Óriási játék volt, összetett, kiegyensúlyozott, a kooperatív játék baromi hangulatos, a zenéje pedig szimplán zseniális, a mai napig csúcs, 1001 remix készült rá.

Savior 2018.04.20. 13:17:08

Épp ezt hallgattam: www.youtube.com/watch?v=n7niD6i4020, amikor láttam, hogy van post. :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.04.20. 14:06:00

@FlybyWire: Ha az primadonnaság, hogy nettó trollkodást moderálok, akkor oké, legyek primadonna.

FlybyWire 2018.04.20. 14:13:47

@Stöki: Nem biztos, hogy mindig mindent be kell vallani, utólag sem.
De ha már igen... :)

Bellagio 2018.04.20. 16:06:51

Nekem a "fogalmam sincs mit kell csinalni" kategoria a Spy vs. Spy volt. Pedig komolyan mondom a motivacio megvolt bennem, nekialltam tobbszor is :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.04.20. 17:39:42

@Stöki: ez hány percnél van a 'castban?

Void Bunkoid 2018.04.20. 19:27:03

Viszont rettentően csúnya, kinézetre mintha SEUCK-tel csinálták volna. Lehet azzal is készült, lévén ugyanezen csapat publikussá tett devkitje :)

traz75t 2018.04.20. 20:15:54

Hogy ez mekkora játék volt! Talán a legélvezetesebb kétjátékos élményt nyújtotta C64en...

Vicces volt hallgatni hogy más mennyire nem tudott játszani vele - mi annó Hetye (Trays) haverommal coopban életveszteség nélkül toltuk végig (macskahalál nem számít, hiszen épp az a szerepének az egyik lényege hogy végszükség esetén feláldozza magát), de soloban is meg tudtam csinálni (bár úgy nehezebb volt, hiszen úgy egyszerre mindig csak az egyik "karakterrel" tudott az ember mozogni. Igaz, coopban meg ismerni kellett a másik gondolatait is hogy mire hogyan reagál. :D

AarPoe 2018.04.20. 20:59:36

Ezaz, megint C64! :)) Ha már pattogós, keszekusza játék: legyen egyszer a Cauldron 2 is. A sütőtök bosszújában hatalmas kastélyt kell mindössze 6 élettel tetőtől-talpig bejárni, végig pattogva. Ráadásul még a "nemtudom mit kell csinálni" érzés is majdnem végig megmarad. Én imádtam, próbáljátok ki!

korporál jolán 2018.04.21. 15:13:05

Említést érdemel a játék Retorspec-es, PC-s remake-je is. A C64 változat nekem teljesen kimaradt, de az alapján, amit a podcastben elmondtatok róla, ez a változat szerintem sokkal inkább játszhatóbb, már csak azért is, mert külön gombbal lehet aktiválni a bónuszokat. Mindenesetre, én csomó időt eltöltöttem vele.
Érdemes elolvasni Angelday erről a verzióról írt ismertetőjét is: plastik.hu/2008/05/24/wizball-c64/

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.04.23. 09:18:11

@korporál jolán: Hű, erről lemaradtam. (De hogy maradtam le?) Köszi, megnézem!

Winter is coming 2018.04.23. 10:32:51

@Bellagio: Spy vs Spy pedig nagyon alap volt :) a legjobb party játék volt anno nálunk
ennél jobb csak a BMX "szimulátor" és a Ski or die, Skate or die volt :)

Kit Fisto 2024.08.26. 07:59:10

Ez nekem is kimaradt, de most megnéztem a videót. A műsort hallgatva már azt gondoltam, ha nektek nem tetszik, akkor lehet, hogy jó.. ;) De sajnos ez tényleg nem jó, egy nagy hülyeség. A grafika még szépnek mondható, csak kérdem én, mit keres az űrjátékokba illő terepen a tekerős kút? A csövek használata nagy ötlet, de ezen kívül a pályák elképesztően rosszak. Utálom az olyan játékokat, amiben ha valamit irányítok, legyen az bármi, van egy kísérője, ami mindig körülötte sertepertél. Idegesítő. Miért nem tudom a karakteremmel/űrhajómmal én magam megoldani a feladatot? Na és miért egy ostoba fejjel kell ugrálni? Lehetett volna egy klassz űrhajó is. A feladat is unalmas, ráadásul repetitív. Gyakorlatilag egy gályamunka, állandóan ugyanazt kell csinálni. Nincs benne semmi változatosság. A szintek kicsit mások, de inkább csak a grafikai elemeikben, mert a felépítésük ugyanazt az elvet követi. Itt belóg ez, ott az, kerülgesd, és közben hol jobbra, hol balra lődözzél, és várd ki, amíg a kis bogyó összeszedi a festékcseppeket. Szóval a játékmenet bűn rossz. A"bónusz" rész jópofa, csak nem értem, mit kever ott az öreg. Látom, közben lent tűnnek el a festékek. Na de hová megy, mi lesz a löttyből? A macska legalább tápol, annak van értelme. A zene tényleg jó. Valójában nem is zene, csak zenei hangokból álló háttérzajok, Jean Michel Jarre stílusában. Az összkép tehát vegyes. De nálam eldönti az a tény, hogy különben ennek nem sok értelme van. Nincs valami nemes cél, kiszabadítás, megmentés, legyőzés, csak a festés. Bár nekem nem tűnik nehéznek, de azért kell gályázni, és a probléma az, hogy nem látok ösztönző elemet, miért csinálnám én ezt végig. Nem nagyon lelkesít a dolog. Maradjon csak minden szürke, úgy még jobban is néz ki!
süti beállítások módosítása