Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Mostani választottunk a Commodore 64 egyik legzseniálisabb játéka - legalábbis az angoloknál, mert én annak idején nem értem el vele sok sikert, és utólag értetlenül álltam az előtt, hogy milyen kultusza van például a Retro Gamer magazinban. A Wizballról van szó, amire most rászántuk az időt, hogy megfejtsük - elvégre ha Sensible-játék, akkor nem lehet olyan nagyon rossz. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
A Sensible Software-t biztosan nem kell itt bemutatni, de azért nem kizárt, hogy lesz majd róluk egy külön adás - addig is viszont egy gyorstalpaló: a brit céget Essexben alapította 1986-ban két fiatal srác, Jon Hare és Chris Yates. 1988-ban zeneszerzőként Martin Galway is csatlakozott hozzájuk, és volt pár elég erős játékuk (Parallax, Shoot'Em-Up Construction Kit, Microprose Soccer). Később a Sensible Soccer és a Cannon Fodder révén váltak még ismertebbé, aztán jól összevesztek, és csúnya véget ért a cég. A Wizball viszont még sikereik elején, 1987-ben jelent meg.
A C64-re írt Wizball (amit később portoltak Spectrumra, Amstrad CPC-re, Amigára és Atari ST-re is) a két cégalapító műve volt. Elég összetett ügyességi/lövöldözős játékként maradt meg az emékezetben, ami egy elvont mesevilágban, Wizworldön játszódott. A sztori szerint a gonosz alien Zark ellopja a színeket a világból, és csak a Wiz nevű varázsló és Nifta névre hallgató cicája mentheti meg Wizworldöt. A varázsló egy mágikus golyóvá változik (Wizball), cicája pedig egy őt kísérő kisebb bogyóvá (Catellite), és az ő feladatuk lelőni Wizworld ellenségeit, illetve bizonyos ellenfelekből színes pacák potyognak - ezeket gyűjtögetve lehet visszaállítani a világ színeit.
A feladatott több dolog is megnehezíti, mindenekelőtt az, hogy Wizball alapesetben egy elég nehézkes mozgású, nagy lendületekkel pattogó gömb, ami könnyen elpukkan egy-egy ellenfélhez érve. A játékos első feladata pattogás közben lelőni pár szörnyet, és felvenni az utánuk hagyott zöldes izéket, amiken Wizballt segítő bónuszokat lehet venni. Például mindenekelőtt olyan kütyüt, ami stabilizálja a golyó mozgását függőleges, illetve vízszintes irányban - ha ez megtörtént, gyakorlatilag onnantól van csak az, hogy amerre mozgunk, arra megyünk, zavaró pattanások nélkül. További zöldizékből lehet nagyobb tűzerőt venni, pajzsot, illetve segédünket, Catelitet. Ő azért fontos, mert a színes cseppeket csak ő tudja összegyűjteni. Ami pedig nagyon fontos info (és anno én ezért nem tudtam a Wizballal zöldágra vergődni, mert ez nem tudtam): a felső sávban látjuk, hogy éppen melyik bónuszra van elegendő zöldizé, és ha vásárolni akarunk, akkor HIRTELEN JOBBRA-BALRA KELL RÁNGATNI A JOYSTICKOT. Igen, így lehet bónuszt vásárolni. A.G.Y.F.A.S.Z.
A játék sikere részben komplexitásának köszönhető, hiszen elég sűrűn változnak a feladatok benne. Az első szakasz a túlélésé: pattogunk, és próbáljuk stabilizálni magunkat. A második szakasz a tápolásé: zöldizéket gyűjtögetünk, hogy erősödhessünk (ahogy haladunk előre, egyre agresszívebben jönnek az ellenfelek, szóval kell is a tűzerő meg a pajzs). A harmadik szakasz a gyűjtögetésé, és ha egy színt összeszedünk, jön egy pici bónuszpálya, amin megcsodálhatjuk Wizet és Niftát valós alakjukban. A siker másik titka pedig a stílusos grafika volt: amorf, fura idomokból építkező pályák és ellenfelek, amik viszont egyre színesebbek lettek, ahogy a játékos gyűjtögette a színeket. És akkor még nem is említettem, hogy kooperatív mód is volt a Wizballban: egyik játékos a varázsgolyót, másik Catelite-et irányíthatta.
És hogy milyen volt most játszani a Wizball-lal? Elég frusztráló. Három élet pikk-pakk elfogyott, de még örök élettel sem könnyen sikerült egy színt összehoznom. Nehézkes egyszerre az akcióra és a gyűjtögetésre figyelni. Illetve sivárnak hatottak nekem a pályák is, a pályatervezésben nem láttam sok ötletet. Ezzel együtt értem, miért volt annak idején nagy szám (bár azt nem hogy a Zzap!64 miért választotta az évtized játékának), és érdekes élmény ma is kipróbálni. Volt amúgy egy folytatása is, a Wizkid 1992-ben Amigára, de az igazából nyomokban sem nagyon emlékeztetett a Wizballra.
Legközelebb pár nap múlva lesz Checkpoint, egy visszatérő vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, Bíró István, Palkó D. István
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek