HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Peter Molyneux és a kommunista önkritika

2011.06.30. 09:00 Tyl3r

(Üdvözöljétek a blogban új szerzőnket, Tylert, akinek a nevével már találkozhattatok több játéklapban is. Az IDDQD-n olyan posztokat fog megírni, amik egy magazinból kilógnának, illetve valószínűleg a konzolpiac wtf-jeiről is sűrűn írogat majd.)

Szomorú lenne, ha Peter Molyneux nevének hallatán nem a designer páratlan életművére asszociálnánk, hanem arra az emberre, akinek sikerült elegyítenie a bipoláris személyiségzavart a kommunista önkritika legszebb hagyományaival. A fejlesztés alatt álló játékairól nyilatkozó Molyneux arcán ugyanis mindig olyan rajongás és elhivatottság tükröződik, hogy nem lehet nem arra gondolni: ez a pasas egy zsebtükör segítségével kiénekelne a saját szájából másfél kiló rokfortot. Aztán a megjelenés után fordul a kocka: néha fél-háromnegyed évet is várni kell a műsorra, ám egy töredelmes vallomás során csak kibukik, hogy a korábban nagy garral beharangozott produktum egyáltalán nem úgy sikerült, mint, sőt, voltaképpen egyáltalán nem sikerült sehogy, egy tévedésről van szó.

Molyneux ezúttal a Fable III kapcsán ragadtatta el magát. Az önostorozás eddig sem volt idegen tőle, viszont a Gamasutrának adott interjú elolvasása után már a mentális állapota miatti aggodalom sem tűnik indokolatlannak. Hogy a játékból közel ötmillió példány fogyott, az szerinte lényegtelen; az, hogy a Fable III nem sikerült jól, az az ő, és csakis az ő hibája. Az interjú legszebb példamondatait a Eurogamer kivonatolta. Néhány részlet a remekműből:

"Tudom, talán mondhatnám, hogy egy jó játék, tekintettel arra, hogy milyen lett, de a Metacritic-pontszáma alulról nyaldossa a 80-at. Roppantul szégyellem magam, és őszintén szólva emiatt csak engem, és nem a csapatot terheli a felelősség. Ha ehhez hasonló történik - ami olyan érzés, mintha szájba rúgnának -, össze kell szedned magad és még keményebben kell próbálkoznod."

"A Lionhead nem engedheti meg magának, hogy a babérjain ücsörögjön és csapnivaló minőségű játékokat adjon ki. Felsorolhatnánk, hogy mik a mentségeink, mert azok mindig vannak, de nem gondolom, hogy ez jó kifogás lenne."

"Figyelembe kéne venni, hogy az emberek mit szeretnek igazán azokban az játékokban, amiket mi alkottunk meg, és ezekre kéne koncentrálnunk, ahelyett, hogy olyan ötleteket valósítunk meg, amikkel szeretünk kísérletezni."

Az önkritika persze szép dolog, akár pozitív hozadéka is lehetne, ha nem ciklikusan ismétlődő jelenségről lenne szó. Molyneux már a Dungeon Keeper (szerinte) felesleges elemeiről is bírálóan nyilatkozott, majd ismét megtette ezt a Black & White kapcsán, porba tiporta a Fable második részét, tegnap pedig a megjelenés előtt álló Fable: The Journey E3-as demóját pocskondiázta.

A kivonatolt interjúból kiderül, hogy Molyneux azért szokta az interjúk során leígérni az égről a Göncölszekeret, hogy a mikrofont tartó újságírót ne kerítse a hatalmába a narkolepszia. Kétségkívül sajátos technika, hogy valaki inkább hibbant nagyotmondónak, mint unalmas fráternek akar látszani, de valahol érthető. Aki húsz éve nevetséges teljesítményű számítógépekre istenszimulátorokat tervezett, frusztrálva érezheti magát, hogy egy modern konzolon nem képes rendesen modellezni egyetlen ember életét. Pedig az előélet ismeretében ez sem tűnhetne teljesíthetetlen elvárásnak.
 

55 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr403022045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2011.06.30. 09:20:18

Sosem volt egy szimpatikus figura, de most a Fable III-at jogosan ostorozza. Rettenetesen monoton csőjáték lett.

Enrico Palazzo 2011.06.30. 09:22:34

Rosszul vagyok ettől a majomtól.

MichaelKnight 2011.06.30. 09:47:03

Hát nem tudom, én a Fable 3-al nem játszottam, az első 2 rész nekem kifejezetten tetszett, a Black and White pedig kifejezetten zseniális volt a maga korában, és ha jól emlékszem, akkor elég jó értékeléseket kapott anno...és Dungeon Keeper-ről se hallottam még senkitől se rosszat...

rognork 2011.06.30. 10:00:57

fúú egy dungeon keeper cikk dejólesne!

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2011.06.30. 10:28:00

ubergrid.tumblr.com/post/6951921555/out-of-the-many-many-things-you-have-worked-on-what

waltorr asked: Out of the many, many things you have worked on, what would you say you are most proud of?

Warren Ellis: Honestly, none of it. It all could have been written better. And should have been.

Bipoláris elmezavar? Kommunista önkritika? Vagy csak egyszerűen egy alkotó, aki mindig jobbat akar csinálni?

Ken_Lee · http://kenlee.blog.hu 2011.06.30. 10:40:43

Én nem szeretem eddíg túl eszt az embert (a Molineaux-ra célzok jelelleg) mer nagyon fúra volt a visselkedése a gyerekekel de abba ígaza van hogy be kel ismerni ha hibádzunk és nem nagyszájuskodni utánna is görcsösen. Ebbe most javitot!

moli 2011.06.30. 10:48:58

@Ken_Lee: te egy gyongyszem vagy. kulturalis vagyon. felterjesztelek az unesco kulturalis oroksegi listara.

Kevin Levrone 2011.06.30. 10:54:47

@moli: direkte ilyen, programmal csinálja. már volt róla szó párszor...

the_daver 2011.06.30. 10:56:32

Molyneux nagyszerű dizájner, ezt kár is lenne elvitatni, és tény, hogy mindig jobbat akar. Nekem ez teszi szimpatikussá, azaz hogy képes kritikával visszanézni a játékaira, nem pedig csak a saját vllát veregeti, hogy jólvan Peti, faszagyerek voltál (sőt, múltkor valami ótvarszar játék fejlesztői akadtak ki, hogy az ő játékuk igenis kurav jó, az emberek hülyék). Peter igazi alkotó: mindig keresi az új utakat, és ugyan néha vakvágányra megy, vagy túlzottan elragadtatja magát, mégis előremutató a tevékenysége. Mindhárom Fable nagyszerű játék, a harmadikra pedig azt modnani, hogy csőjáték, elég beszűkült nézőpontra vall (gondolom a kommentelő nem is játszott a játékkal, vagy max lewarezolta, innen is gratula ezért).
Másik, Tylert minek kellett előszedni? Megint olvashatjuk a cikornyás műmájer írásait, és ezentúl Manga meg Japán-blog lesz az IDDQD-ből?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.06.30. 11:05:55

@the_daver: azért kivárhatnál mondjuk 5-6 posztot Tylertől, mielőtt idehánysz.

Jaden Korr 2011.06.30. 11:14:58

Nem tudom, nekem tetszik a harmadik Fable, épp a múlt héten vettem meg. Meg igazából már rég megszoktam/elfogadtam Molyneux stílusát, meg ahogy kezeli a játékait.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.06.30. 11:21:24

Egyszerűen a normális ember ilyen, sosem elégedett magával.
Lefogadom, hogy miután Michelangelo megalkotta a Pieta-t, tuti felsóhajtott: nem rossz, de a fejemben jobban nézett ki.

moli 2011.06.30. 11:22:53

@Kevin Levrone: tudom, epp azert. performansz.
meg szeretem az abszurd humort, a polgarpukkasztast.

Tyl3r 2011.06.30. 11:42:22

Emberek, nem azt mondtam, hogy Peter Molyneux _összes_ játéka szar. Ami engem illet, a világ száz legjobb játéka közé simán be tudnék sorolni kettőt, ami az ő nevéhez köthető, ha meg játékötletekről akarnék beszélgetni egy söröshordó mellett, keresve se találhatnék nála jobb társaságot.

Nade. A fenti írás, ugye, arról szól, hogy 1) rendszeresen túlígéri magát az aktuális játéka fejlesztésekor 2) hogy aztán a megjelenés után kiderüljön, ez mégsem akkora szám. Ha már a számoknál járunk: kétszázat ígér, amiből a végén csak száz lesz, aztán fél év múlva kiderül, hogy szerinte az nem is száz, csak ötven.

Azt is leírtam, hogy az őszinte önkritikának lehet pozitív hozadéka (és ezt a kommentek remekül illusztrálták), de gondoltam, nyilvánvaló, hogy itt nem egészen erről van szó. Ifjú középiskolásként, amikor még nem játszottam el a hitelemet, simán el tudtam hitetni otthon, hogy viszek haza ötösöket, hogy hazaérek éjfélre, hogy nem leszek részeg, de egy idő után beláttam, hogy jobb lesz ezeket módosítani. Mondjuk olyanokra, hogy "nem fogok megbukni" / "majd valamikor jövök / "nem hányok a kertbe" - és ez tényleg közelebb állt a valósághoz.

Szerintem senki nem tépné le Molyneux fejét, ha azt mondaná, hogy a következő játéka csak "százas" lesz, sőt, jelenleg inkább ez javítana a megítélésén. Oké, Pinocchio is népszerű rajzfilmfigura, de tíz év pinokkiózás után azért megnéznék már egy igazmondó juhászt is, na.

flea 2011.06.30. 11:43:24

@Ken_Lee: @moli: @Kevin Levrone: off, de engem történetesen kurvára idegesít. Elfogadom, hogy poén, meg performansz, azt is megértem, hogy sokaknak kifejezetten hiányozna, ha nem lenne. OK, csinálja - de a saját blogján, hogy akit zavar, az elkerülhesse, ne pedig úton-útfélen.

Zarbon 2011.06.30. 11:48:33

az új kinect fable videóit elnézve még lejjebb mennek a létrán

Tyl3r 2011.06.30. 11:49:32

@MichaelKnight: én is szeretem őket, Molyneux több játéka is klasszul öregedett. Pár hete vettem elő a Dungeon Keepert, még mindig élvezetes vele játszani.

@the_daver: nem pont ezt terveztem, de az ilyen szívélyes noszogatásnak nagyon nehéz ám ellenállni! :D

Zarbon 2011.06.30. 11:50:01

@the_daver: "Molyneux nagyszerű dizájner"

volt valamikor
már nem mer nagyot alkotni, 2évente kiszarja a fable n+1edik részét ami már meg se közelítette a korábbi játékait

Dester 2011.06.30. 12:30:30

OFF, és most olyat csinálok, amit nem szoktam, magyarul átmegyek személyeskedésbe. Ígérem, többet nem fogok.

@flea: engem is, csak én még azt sem fogadom el, hogy performansz. A szándékosan szar helyesírás nem poén, még csak nem is egyedi "tulajdonság", hanem a tömegből kitűnni akarás éretlen, erőltetett és szánalmas kísérlete.

lokkoLori 2011.06.30. 12:57:20

ráéreztél Tyler, ez valóban a bipoláris személyiségzavarra utal ...
sok tehetséges alkotónál megfigyelhető ez az önértékelési hullámvasút
de ezért kritizálni ezért őket szerintem több mint merész

Neretil 2011.06.30. 15:24:02

Túlbonyolított, cikornyás, modoros vacak lett ez a cikk. Gazdag szókincse van kedves Tylernek amit szeret fitogtatni, de attól egy bevezetőt meg lehet úgy is írni, hogy a kedves olvasó a harmadik sorra ne veszítse el a fonalat.

Tyl3r 2011.06.30. 15:54:49

@lokkoLori: játsszunk el a gondolattal, hogy mi lenne, ha Molyneux nem játékfejlesztő, hanem miniszterelnök lenne, és kiszivárogna (pontosabban: belemondaná a kamerába), hogy bizony, a kampány előtt akkorákat hazudott, amekkorákat nem szégyellt. Persze, ilyesmi a valóságban nem fordulhat elő, de gondolatkísérletnek nem rossz. :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.06.30. 16:23:22

Molinót nem azért szeretjük, amit mond, nem azért szeretjük, amit csinál, hanem azért szeretjük, mert még mer álmodni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.06.30. 16:26:36

@Tyl3r: Ja, és játéktervezőként/dizájnerként/tervezőként megteheti.

Ha meg lenne külön sajtósa, akkor az mondaná megjelenés előtt a 200%-ot. A lényeg ugyanaz.

@the_daver: írta, hogy valami csillivillinek beharangozott játék kedvezőtlen fogadtatásakor meg a rajongókat hülyézték le. Csak nem a ZISTEN DUKE-ra gondolsz... :)

Na, szerintem az a hozzáállás sokkal gázabb, mint akár életvitelszerűen lelkendezni az épp soros alkotáson, utána meg beismerni, hogy nem lett olyan jó.

bullseye 2011.06.30. 16:30:36

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: meg amikor esetleg a Mózes kapcsán rájött a fordítási hibára... (csórikám ma mit kapna: emiatt a gyenge honosítás miatt az egész élvezhetetlen... 52%)

Death/Mortis 2011.06.30. 16:40:56

Jupp, ez gond. Molinyő( így ejtik talán?) kissé álszent lett az utóbbi időben. Szó se róla, eddig is ezt csinálta, de ha a hozzáállást, a szavait és az akkori, meg a mostani játékait összehasonlítjuk ,akkor arra a következtetésre juthatunk( talán csak én?), hogy míg régen ezt valószínűleg jópofaságból, poénból csinálta, manapság már tényleg takarózni akar és azt mutatni az embereknek, hogy bánja az egészet s visszacsinálná ha tehetné, mikor igazából nem érdekli más, csak a saját kis "világa". Kissé meghízott az EGO-ja, úgy hiszem. Mondjuk, ilyen nevesincs Populous-ok, meg Black & White-ok után és ne változtam volna más irányba. :D

stoppos76 2011.06.30. 16:44:53

@Tyl3r: Nade, ha miniszterelnökként jól alakítana, majd azt mondaná, hogy lehetett volna jobb is, akkor még mindig elégedettebb lennék vele, mintha mindent megígérne aztán meg semmit sem csinálna. Ráadásul még be sem vallaná.

Hasonlóság bármely létező politikussal pusztán a véletlen műve, vagy a saját fantazmagóriátok szüleménye. :)

dzzzzz 2011.06.30. 17:02:21

hasznos dolog az önkritika, de nem biztos, hogy interjúkban kell gyakorolni

Tyl3r 2011.06.30. 17:07:33

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: a PR-osnak az a dolga, hogy "hazudjon." Jó, nyilván nem, de senki nem várja el tőle, hogy "igen, szar lesz, de nem baj, mindenki tudja, hogy a részvétel fontos, nem a győzelem"-kaliberű szólamokkal lelkesítse a sajtó képviselőit. Viszont ez az illető sok esetben azt sem tudja milyen játékról van szó, a játékos meg pontosan tudja, hogy ez propaganda, nem a felhasználói kézikönyv. A PR-os fickó tehát kopóalkatrész, még a neve sem fontos.

Molyneux viszont első kézből tudja, hogy mire számíthatunk; ismeri a büdzsét, az ütemtervet, plusz azt a rossz szokását, hogy hajlamos túl nagyot álmodni. Addig ezzel nincs is baj, amíg ő is tudja, hogy álmában beszél, de ilyenkor mindig van előtte egy-két bekapcsolt mikrofon. Ráadásul nem csak a rossz tapasztalatok miatt nem túl szerencsés ezt túl sokszor eljátszani, hanem azért sem, mert a nevével fémjelzett játékok általában jól, de legalábbis kellemesen szoktak sikerülni. Akkor meg minek kell a tömjénfüst?

Harag atya 2011.06.30. 17:23:30

@Dester: @flea: Engem is mindig felidegesit, meg ha valami ertelmeset akar is irni, egyszeruen kiborit, el se olvasom. Egy kis hulyegyerek, de igen, nem igy kellene kitunni a tomegbol. Az a program, ha maga irta, mar teljesitmeny, csak nem ilyenekbe kellene olni az idot.

ON:
Nekem az alapjatekok nagyon tetszettek... DK, B&W, Fable, folytatasokban eleg gyenge a fiu (Pl. B&W 2), habar voltak jobb folytatasok (DK2, Fable II).

Miutan tobb jol sikerult programjuk volt, mint rossz, igy azert a szememben eleg jo a srac, es mindig volt valami uj, amire ra lehetett kattanni.

adamsky21 2011.06.30. 17:29:05

@the_daver: Mégis mi köze a beszerzés módjának ahhoz, hogy tetszik-e valakinek egy játék? Ha valami torzít(hat)ja az ítéletet, az pont a legit játékra elvert 10 rongy, nem? (Tudod, amikor "csakazéristeccik".)

skaven 2011.06.30. 19:08:35

@Neretil:
az hogy mennyire van igaza a szerzonek vagy nem, az egy dolog. de hogy erthetetlen lenne... egyszeru a cikk mint egy faek, ha ezen te valamit tul bonyolultnak talaltal, akkor lehet hogy jobban kellett volna figyelni anno a suliban.

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.06.30. 19:56:47

@Enrico Palazzo: jó voltál a csupasz pisztolyban! énekeld velem: "O! say can you see by the dawn’s early light, What so proudly we hailed at the twilight’s last gleaming, Whose broad stripes and bright stars through the perilous fight, O’er the ramparts we watched, were so gallantly streaming?"

NightBagoly 2011.06.30. 19:56:49

Hatalmas formátumú emberről beszélünk, akit sikerült seggberakni alaposan először az EA-nál, aztán... várjunk csak, jól rémlik, hogy kilépett a Bullfrogtól, mert az EA beleköpött a levesébe, aztán megcsinálta a Black & Whiteot, és kiadatta az EA-val? Mindegy, szóval nagy kiadók jöttek és mentek, a lelkes fiúból pedig, aki imádta a hangyabolyokat, lett egy kirakatbábú, másnéven balfasz. Szinte hihetetlen, hogy az az ember, aki annak idején olyan "apróságokat" hozott el a játékpiacnak, mint a máig űberelhetetlen Dungeon Keeper (a folytatáshoz ha jól tudom, már nem sok köze volt, pedig nem csalás, nem ámítás, jobb lett, mint az előd - talán pont ezért?), a Populus, vagy éppenséggel a Syndicate, de lehetne még sorolni.

Hozzáteszem: szerintem ez a pali világ életében egy méretes nagy balfasz volt, a kommentárjai, az interjúi, a viselkedése és a kinyilatkozásai mind és mind azt mutatták, hogy alapvetően akkora arca van, mint ide Las Vegas - a probléma az, hogy amíg ekkora arccal olyan dolgokat lapátolt elénk, mint pl. a Theme Park, vagy a Magic Carpet, addig leszartuk jó páran - lehet, hogy egy paraszt, de ért ahhoz, amit csinál. Ehhez képest a Black & White óta olyan lejtmenetben van, hogy lassan annál már nincsen lejjebb - Fable, tököm.

the_daver 2011.06.30. 21:14:42

@adamsky21: Pont az a lényeg, hogy ha az ember pénzt ad érte, akkor megpróbálja élvezni a játékot, míg ha letölti, akkor pont ellenkezőleg inkább a hibákat veszi észre. A második esetben lehet, hogy 10 perc után megy az uninstall, aztán a fröcsögés fórumon/blogon, míg ha pénzt ad érte a kollega, akkor nem az első benyomás alatt ítél, hanem játszik is a játékkal. 10 perc alatt nem lehet komoly kritikát mondani egy többtízórás game-ről.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2011.06.30. 22:08:15

@the_daver: Nem csak Te tartod a Fable 3-at nagyszerű játéknak, hanem nagyjából az egész magyar "szagsajtó".
Még egy képet is eszkábáltam annak idején, hogy kellő tisztelettel, amúgy virtuálisan térdre borulhassak a nagy játék előtt.
player2.freeblog.hu/files/2010/12/fable3.png

Ami furcsa, hogy én is végigjátszottam és bár szerintem sem vérbeli csőjáték, de nem is jó.
Inkább olyan modern kori nulladék.
Az előző részénél mindenképp rosszabb és azt játéknak sem nevezném, amihez annyira kell a tévé előtt ülő személy, mint ehhez.
Van benne kb. 3 fajta ellenfél (ember, farkas, "zombi" és denevér), használhatatlan térkép, rengeteg utalás arra, hogy a designer biszexuális és szeretne bevenni a csapatba, de még az arc kutyával nyalatását is jutalmazzák, csakúgy, mint a vakházasságot. A zenék maradtak a II-ből, a játékmenet pedig olyan, mintha egy cs... folyosójátékkal játszanál, mert a kötelező sztori részeket nem lehet játékos oldalról befolyásolni, csak menni, futni előre az egyenes úton, kicsit lemaradva a tutorial módjára mindent elspoilerező npc-k után. (hoppá)
Persze lehet erről véleményt írni úgy is, hogy szerteágazó küldetésrendszere van és csupa szív a játék. Meg hogy ez egy rpg-light és akinek szól annak nagyon jó. (meh)

Jobb lett volna tíz perc után kivenni a gépből.
Akkor azért nem szólhatnám le, mert biztos csak lewarezotam.
Ha meg végigjátszom és nem tetszik, akkor két gyakori reakcióval találkozom:
Vagy azt mondják, hogy kiégtem, vagy azt, hogy hülye vagyok, mert ha nem tetszik, akkor 10 perc után ki kell venni.

Sehogy sem jó.
Persze vannak esetek, amikor igazad van, de ezen logika alapján minden játékteszt alul értékeli a játékokat, mert a tesztelők ingyen kapták azokat.

....

Egyébként egy Fable II előtti interjúban molinúnak kiejtésel konferálta fel a riporter.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2011.06.30. 22:15:59

*molinú kiejtéssel

A legjobbat talán azzal tenné az úr, ha legközelebb mondjuk pc-re fejlesztene, egy teljesen új játékot, nem kinectre próbálná átültetni azt, ami saját bevallása szerint már háromszor sem sikerült úgy, ahogy szerette.

Vagy csak küldjön neki egymillió példányonként egy luxuskurvát a Microsoft és akkor talán nem végez majd magán nyilvánosan "öngyilkossági" kísérleteket.

Tyl3r 2011.06.30. 22:38:03

@antaru:P: ez az írás nem konkrétan a játékairól szólt, de persze beszélhetünk arról is, miért ne.

Szerintem a probléma gyökere ott rejlik, hogy Molyneux sok tekintetben még mindig stratégiai játékokban gondolkodik, azokban pedig muszáj valamennyire absztrahálni. Egy populáció életének modellezésekor el lehet nagyolni a dolgokat, de emberközeli ábrázolásnál ez groteszk végeredményt szül. A Dungeon Keeperben építesz könyvtárat, bejön a Warlock, ha lazsálnak az impek, adsz nekik egy nevelő szándékú pofont. Ezek egyszerű, világos dolgok, és madártávlatból nincs is rá szükség, hogy mindenkinek külön-külön ápoljuk a lelkivilágát. (A Black & White-tal voltak hasonló szándékai, természetesen azt sem sikerült megvalósítani - mondjuk ez a végleges játék ismeretében nem is feltétlenül baj.)

Viszont ugyanezt a modellt nem lehet alkalmazni akkor, ha két ember közti kapcsolatról van szó. Ugyanaz a szitu, mint az inFamousnél: lerombolhatod a fél várost, ami nem szép dolog, de ha megmented a kiscicát, akkor is jó arc leszel a nap végén. Ez irreális, egy csomó visszás helyzetet szül - és minél aprólékosabban kidolgozottak bizonyos elemek, az ehhez hasonló elnagyolt dolgok annál jobban lehúzzák az összképet.

Ez az egyik fele. A másik pedig az, hogy Molyneux nem ehhez a tempóhoz szokott. A Dungeon Keeperrel négy évig (!) szarakodott, pedig az egy 486-oson is futtatható; a Fable-játékokra viszont csak két év jutott, pedig azok jóval (humán)erőforrás-igényesebb darabok.

Megoldás? Tíz év R&D fázis, azalatt kidolgozhatja az alapokat, utána meg rá kell ereszteni a kurrens technológiát. Már csak azt kell kitalálni, hogy ki lesz az a palimadár, aki ezt finanszírozni fogja.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2011.06.30. 23:43:42

@Tyl3r: Hát ha így is van, erre rá kellene jöjjön magától is.

Beszélhetünk persze a hírről magáról, bár szerintem az szól a játékról, még ha közvetten is, mert annak minősége okozza nála a bonoydalmat).

Végtére is van egy emberünk, aki sajnálkozik és önmagát teszi meg bűnbaknak.
De vajon mi is a bűne?
Hagyta magát a kiadói elvárásokkal szemben (legyél kész holnapra és vetíts sci-fi/fantasy-t a játék megjelenése előtti interjúkban), ami olyan végeredményt hozott, amivel önmaga nincs megelégedve, hisz' eladásokat tekintve nem lehet panasz a Fable3-ra.

Mi lehet mindennek a hátterében?
Ha találgatnom kell, akkor Molyneux olvasta a Lionhead oldalán és egyéb portálokon is a negatív kritikákat. S bár szeretek haragudni rá a Fable 3 buziságai miatt, lehiggadva azért világos, hogy egy intelligens emberről van szó, aki különbséget tud tenni a 8-10 pontos kamu tesztek és egy-egy fájóan igaz negatív kritika között, még akkor is, ha az csak fórumos hozzászólás.

Mert biztos vagyok benne, hogy olvas ilyeneket és visszaköszönnek ezekben olyan dolgok, melyekkel önmaga is elégedetlen.

Össze fogja tudni egyeztetni ezt a Fable Journey fejlesztésével?
Nem szeretnék átmenni Kinect pocskondiázásba, de az eddig látottak, illetve az erőltetett "te vagy a kontroller koncepció" és a feltételezett erőltetett menetrend alapján ebbe nem fog tudni stratégiai játékot álmodni/építeni.

Megint el fog menni 1-2 éve ezzel a címmel úgy, hogy nem olyasmit csinál, amivel a végén elégedett lehetne.

Rá kellene bíznia az ilyen mellékágakat valaki másra, csak van tán valaki a Lionheadnél, aki alkalmass erre.

Shrin 2011.07.01. 00:00:49

Imádom ezt a fazont az önostorozó maximalizmusával együtt =)

Illetve a Dungeon Keeper retrózást kifejezetten támogatom. Pont a minap akartam játszani vele de nem jellemzően indul már el : (

AlexWolf 2011.07.01. 07:32:17

húúú de jó, hogy itt még lehet kommentelni!

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.07.01. 08:37:11

@antaru:P: A Kinect erőltetés nyilván nem az ő ötlete. Valahogy úgy megy a dolog, hogy Mr. XBOX azt mondja: Haver, te nagy név vagy az iparban, nesze, itt egy szerződés, írd alá, készíts nekünk öt exkluzív játékot, évente egyet. Kapsz érte rettenetesensok csilliárd zöldhasút. Ja, egyébként az új játékba dobjál már bele Kinect támogatást is, légy oly testvérem."

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2011.07.01. 09:51:57

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Világos. Csak miért a sajtóban marcangolja magát, miért nem mr. xboxnak bizonyítja be, hogy tényleg több időre, poligonra, térképszakértőre, akármire van szüksége?

Bobby Newmark 2011.07.01. 11:24:05

@the_daver: Ez úgy ahogy van hülyeség. Játékos karrierem első húsz évében egyetlen fillért nem költöttem játékra, és mégis el tudtam dönteni valamiről, hogy jó játék-e, vagy egy kalap szar.

Továbbá most is vannak játékok, amik warezként lettek kedvenceim, aztán később vettem meg őket (vagy egy folytatásukat), meg vannak olyanok, amiket megvettem, aztán fogtam a fejem, hogy miért adtam ki ekkora szarra pénzt.

Szal hagyjuk ezt a konyhapszihológiát, bullshit az egész. Egy játék vagy tetszik, vagy nem, teljesen független a dolog a beszerzés módjától. Ez egy olcsó kifogás.

Bobby Newmark 2011.07.01. 11:30:07

@antaru:P: Végülis ezt csinálja éppen. Ez a nyilatkozat egyáltalán nem biztos, hogy nekünk, játékosoknak van szánva...

lokkoLori 2011.07.01. 12:20:13

@Bobby Newmark:
van akinél az hogy pénzt ad egy játékért pozitív irányban tolja el a véleményét
... mert az kognitív disszonancia, hogy pénzt adtál valami szarért. A disszonanciát ekkor ember úgy csökkenti, hogy spontán meggyőzi magát, hogy ez nem is annyira szar.

de van a másik típus is (ide tartozom én is): amiért pénzt ad ki azzal szemben nagyobbak az elvárásai, így ők hajlamosak szigorúbb szemmel tekinteni a befektetéseikre ...

de olyan típus nincs akinek az értékítéletében teljesen mindegy hogy pénzért volt neki a valami vagy ingyen

Tyl3r 2011.07.01. 12:29:34

@Bobby Newmark: ezeket az oldalakat többnyire játékosok olvassák. Jó, a Gamasutrát valószínűleg nem az átlagvásárló pörgeti át, mielőtt elindul shoppingolni, de ezeket a közleményeket - részben, egészben, vagy tartalmilag kivonatolva - a nagyközönségnek szóló hírsite-ok is át szokták venni, szóval értesülnek róla.

Azt nem hiszem, hogy Molyneux így akarna nyomást gyakorolni a Microsoftra; ezt egyszerűbben is megteheti, ha felveszi a piros telefont, belemondja, hogy halló, Redmond, ez nem fog menni, 'sszátokmeg.

Tyl3r 2011.07.01. 12:37:52

@lokkoLori: azért nem hiszek a "pénzt adtál érte, tehát jobban megbecsülöd"-egyenletben, mert a videojáték hihetetlenül olcsó hobbi lett az elmúlt években. Ha elindulsz tíz darab ezressel bevásárolni, simán hazavihetsz hat-hét kiemelkedő játékot. Gyakorlatilag olyan, mintha ingyen kaptad volna őket...

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2011.07.01. 12:46:19

@lokkoLori: Ez a feltételezés leginkább azon játékosokra igaz, akik számára megterhelő kifizetni egy játék árát és akiknek van valamilyen tudatos vagy tudattalan célje a játék által elért eredménny (felvágás az ellenfanboyok előtt, hősszerepben teszelgés a fanboyok előtt, megfelelés a kiadói elvárásnak, önigazilás, stb.)

Az ilyen gátakat és kényszereket kell levetkőznie a tesztelőnek, hogy elkezdhessen értékelni.

Akkor is ha játékos, nem író.
Mert ha megy neki, akkor már ésszel tud túladni a rossz játékon, vagy válogatni a következő vásárlás előtt.

Azzal pedig, hogy magadat tudatosan be tudod sorolni az egyik csoportba szerintem pontosan arra utal, hogy nem befolyásolja az értékítéletedet mégsem a kifizetés. Max haragszol magadra egy picit, de nem hiszem, hogy kettővel több pontot adnál a játékra, ha ingyen lett volna.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2011.07.01. 12:47:41

Mi a hisztinek most a tárgya? Nekem tetszett az írás, szerintem @Tyl3r: jól ír, érdekes témát fogott meg pont. Az építő kritika nevében mondom, hogy tényleg ráfért a blogra egy új szerkesztő, gondolom ezt nem csak én vettem észre.

@Stöki: -t pl akkor ismertem el mint újságíró, amikor olvastam egy régebbi Guruban az online fps-ek világáról, meg a versenyekről. Persze ha egy sör mellett kéne ezt megbeszélnem sokmindenre felszisszennék, de örülök, hogy elgalább valaki vette a fáradtságot, hogy utána nézett a témának:D

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2011.07.01. 12:50:27

Meh. Gépelni azt tökéletesen elfelejtettem.
*eredménnyel
*Az pedig

Bobby Newmark 2011.07.01. 13:14:18

@Tyl3r: Azt értem én, hogy a gémer média nekünk címzi az információkat, én Molyneux szándékait vonom kétségbe, hogy ezt tényleg a játékosokkal akarta közölni, vagy esetleg más célja volt vele?

Molyneux: 'We Didn't Have The Time To Craft [Fable III] Into What That Dream Was'

Ez nekem erősen egy "adjatok már több időt a fejlesztésre, afenébemár!" jellegű dolognak tűnik, és ezen nyilvánvalóan nem én, mint játékos fogok tudni segíteni neki...

TrishtanAG · tudfan.blog.hu 2011.07.01. 20:14:24

Üdv Tyler, jó érzés itt is olvasni az írásaidat! :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.02. 14:27:20

@MichaelKnight: Tőlem sem? Én anno pórbálkoztam a DK-val, de olyan semmilyen játék volt.
süti beállítások módosítása