HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Régiségek az E3-on

2011.06.24. 13:30 Stöki

Elnézést a hosszabb rovatszünetért, nyár is van, meló is van, az elmúlt hetekben kevésbé tudtam foglalkozni a bloggal. De mostantól visszaáll a normális üzletmenet, jövő héten jön a Darklands, előtte azonban még egy kis E3-utánlövés. Az E3-on ugyanis szokás szerint berendeztek egy kis retrosarkot – 2004-ben volt először ilyesmi ott (ez a fotó is akkor készült), azóta minden évben felállítanak pár régi konzolt és játékgépet, hogy a Tomb Raider Akármennyi és a Final Fantasy Kitudjahányadik kipróbálása közben megfáradt újságírók önfeledt pacmanezéssel ejtőzhessenek. Tavaly is és az idei kiállításon is az tűnt fel, hogy a kiállított kütyük közül szinte mindent láttam már a Csokiban megrendezett retrokiállításon vagy a közlekedési múzeumban, szóval a magyar gyűjteményeknek semmi szégyellnivalójuk nincs. Néhány érdekességet lefotóztam, volt rá kb. 10 percem zárás előtt, szóval a teljesség igénye nélkül következik egy kis ízelítő.

Ez például egy majdnem harmincéves Colecovision, ami főleg Amerikában volt elterjedt konzol. 1982-ben jelent meg, 1983 elejére már eladtak belőle egymilliót (akkoriban az elég soknak számított), aztán jött a nagy 1983-as videojátékkrach, és az eladások meredeken zuhanni kezdtek – annyira, hogy 1984-ben le is állították a gép sorozatgyártását. Elég kényelmetlen kontrollere volt, de jó grafikai képességei. A platform legsikeresebb játéka a képen is látható Donkey Kong volt, amit a Coleco Industries a Nintendótól licencelt.

Egy japán próbálkozás a Neo Geo 1990-ből. 320 x 224-es felbontás, akár négyezer különböző szín és majdnem négyszáz sprite a képernyőn, meggyőző audio hardverháttér – és 650 dolláros bevezető ár, ami Amerikában meg is pecsételte a platform sorsát. A gyártó cég, az SNK a kilencvenes évek végén bankcsődöt jelentett, de végül nem tűnt el a piacról, és még évekig adott ki játékokat. Az utolsó hivatalos Neo Geo játék 2004-ben jelent meg, így a konzol életciklusa 14 év volt, ami ritka szép teljesítmény. A képen a platform egyik slágerjátéka, a Metal Slug.

Ez jóval régebbi masina, a Bally Astrocade, 1977-ben kezdte gyártani a Bally nevű amerikai cég. 4 kilobájt RAM, 8 kilobájt ROM – ezzel nem lehetett megváltani a világot, de eleinte még grafikai képességeivel kiemelkedett versenytársai közül. Aztán jött a Commodore, és az Astrocade haszontalan lom lett. Későbbi mutációi 1985-ig húzták a piacon, de sosem tudott igazán komoly tényezővé válni.

Magára valamit is adó gamer tudja, hogy az első otthoni konzol az 1972-es Magnavox Odyssey volt. Az már talán kevésbé közismert, hogy ennek a gépnek volt egy folytatása 1978-ban, az Odyssey2. 1982-ben jelent meg és meglepő módon Európában (ahol Philips Videopacként ismerték) jobban fogyott, mint Amerikában. Se képben, se hangban nem tudott annyit nyújtani, mint versenytársai, két év alatt elvérzett a piacon.

Atari 2600, nem kell ezt nagyon ragozni. Az első igazi sikerkonzol, harmincmillió(!) eladott gép az 1977-es premier után – sikerét főként az „olcsó hardver, drága szoftverek” receptnek köszönhette, ami mai napig uralkodó szemlélet a piacon (200 dollár volt a gép bevezető ára). Aztán a diadalmenetből 1983 elejére túlpumpált lufi lett, irreális példányszámban jelentek meg gagyi játékok, és – főként az Atarinak köszönhetően – beütött a nagy videojátékkrach. Erről egyszer még fogunk bővebben írni, mert nagyon érdekes sztorija a játékiparnak.

Ezt a furcsa állatot szintén a Coleco gyártotta, Telstar Arcade néven került a boltokba 1977-ben. Volt benne kormány az autóverseny-játékokhoz, két tekerenytű pongozáshoz és egy infrás pisztoly a céllövöldés játékokhoz. Mondanom sem kell, hogy nem ebbe az irányba fejlődött a piac, de nekem nagyon tetszik, hogy ezt a furcsa ötletet anno valaki megcsinálta, ráadásul ilyen szép papundekli dizájnnal.

A Nintendo szopórollere, a Virtual Boy, ami forradalmat ígért, de csak világra szóló blamázst hozott. Az ökörszarvra emlékeztető kontroller még a kisebb baj volt, de a kiforratlan, fejfájást okozó 3D technológia, amit ráadásul egy kényelmetlen nézőkében lehetett csak élvezni – ez már túl sok volt. A platform az egymillió eladást sem érte meg, 1995-ben jött ki, és Japánban még abban az évben le is állították.

Na, hogy legyen valami, ami itthon is elég ismert volt már: Sega Saturn a kilencvenes évekből, a Mega Drive utódja. 1994/95-ben jelent meg, és a Segának ekkoriban kezdett túl zsúfolt lenni a piac – ebben az évben jelent meg az első PlayStation is. Azért majdnem tízmillió gépet ebből is eladtak.

Amíg nem volt a Wii, a NES volt a Nintendo legsikeresebb konzolja, 62 milliós eladással. És hogy mi köze ennek a képhez? Csak annyi, hogy a Nintendo Entertainment Systemet Japánban (és általában Ázsiában) Family Computer – vagy röviden Famicom – néven ismerték.

Még egy Nintendo-kütyü, ez is 1985-ből: R.O.B., azaz Robotic Operating Buddy, a NES egyik kiegészítője. Akkora bukás volt, hogy csak két játék jelent meg hozzá – mondanom sem kell, hogy ma már elég nagy ritkaságnak számít. Működés közben itt lehet megnézni.

És még egy NES-kiegészítő, a legendásan szar kesztyűkontroller, a Power Glove.

Na, ez egy igazi kuriózum. A NES-nek volt egy japán hotelekben, éttermekben és játéktermekben alkalmazott változata, a Famicom Box. 15 játékot lehetett beleszuszakolni, ezek közül egy menüben lehetett választani. A gép százjenessel működött, így a NES-ből a Nintendo gyakorlatilag egy pénzbedobós játékgépet csinált.

Space Invaders, ehhez nem nagyon lehet mit hozzáfűzni, főleg hogy már szerepelt a játék a Heti retróban. Mindig élmény vele egy menet.

Egyébként a szépen felújított játéktermi masinák nagyon népszerűek voltak, nem nagyon voltak szabad gépek a show-n:

És csak szerintem gyönyörűek az arcade gépeken a játékok címét valamilyen grafikával kiegészítő műanyaglapok? (Bocs a képminőségért, elég szar fényviszonyok voltak.)

Ezek pedig a Space Invaders kezelőgombjai. Joystick sehol, minden böhöm gombokkal van megoldva.

Végül egy kis játékzene: a retrosarok mellett a Descendants of Erdrick nevű banda koncertezett, talán még ebből a szutyok felvételből is átjön, hogy milyen jól nyomták:

46 komment

Címkék: retro e3 heti retro egyéb

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr402992395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dester 2011.06.24. 13:45:22

Nagy élmény lehetett, szívesen ott lettem volna még úgy is, hogy a Csokiba életemben először idén azért sikerült eljutnom. Köszi a beszámolót!

zyrobs 2011.06.24. 13:52:57

A neogeo-hoz hozzá kell fűzni, hogy azért került ennyibe mert egy komplett játéktermi gépet tuszkoltak bele a műanyagdobozba. Ahhoz képest nem is fogyott rosszul.

Leadfoot 2011.06.24. 14:19:02

Aki követi az AVGN munkásságát, annak majdnem az összes kütyü ismerős lehet.

Pl.:

www.gametrailers.com/video/angry-video-screwattack/62615

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2011.06.24. 14:24:43

1942-t imádtam c64-en. Persze mindig lelottek. :D

ügyfélszolgálatos 2011.06.24. 14:29:59

@Leadfoot: Pontosan. Imádja a Power Glove-ot. :P

Leadfoot 2011.06.24. 14:32:04

@NViktor: Ó, igen, és ezt a filmzenét nyúlták le hozzá: www.youtube.com/watch?v=HAG11eworFU

Papichulo 2011.06.24. 14:38:58

@Dester: Meg mukodik a Csokonai? A muv. haz. a XV-ben? Utoljara ugy a 80-as evek vegen jarhattam ott. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.06.24. 15:12:46

A japános nyelvészkommandó akcióba lendül:
a japán írásjegy-készlet furcsaságainak köszönhetően (A kompjútert náluk konpjuuta-nak írják) a NES rövidítése helyesen írva Famikon.

Tök jó a cikk, már kellett egy kis retró (a Duke cikkeket leszámítva, de az nekem kimaradt, úgyhogy éhen maradtam :-)).

Papichulo 2011.06.24. 15:36:23

@Dester: Errol csunyan lemaradtam... Mondjuk en eleg sok regi Csokonais emberrel tartom meg ma is a kapcsolatot, sok baratom lett abbol a korbol. De magat a letesitmenyt mar regota nem lattam, azert gondoltam, hogy megkerdezem. Jovore mar odafigyelek erre az esemenyre es ha MO-on leszek, akkor elmegyek. Szoval koszonom :)

AlbaZen 2011.06.24. 15:39:15

Valamiért úgy érzem, hogy a nyolcvanas évek elejének játékai iránti nosztalgia újjá fog születni valamilyen formában. Egyre többen fáradtak meg a mai csúcs-játékoktól, és pihennek meg egy retro konzollal, ami nem akar többnek látszani, mint ami: egyszerű, önfeledt szórakozást ígér.

Ganger 2011.06.24. 16:40:20

A legelején örömmel vettem észre a Colecovision joystick-jét (számlapos), ilyet használtam anno a C-64-en (ment vele!) és nagy rejtély maradt, hogy honnan való, mi ez pontosan. Egy kínaitól vettem valamelyik bolhán. (azt hiszem)

DrBala 2011.06.24. 16:49:29

Játékautomaták:) OMFG.

Életem megrontói. 10 meg 20 forintosokkal mentek.
Mekkorát nézet a nő, amikor odaáltunka bátyámmal (nála volt a zsé) és 2000-ért kértünk 20-ast:)
Aztán nekifszültünk a Golden Axe-nak és végig vittük. Mondjuk a végén nyelte a zsetont rendesen.
Régi kedvenc gépek: 1942-43, GROWL, Golden Axe, Double Dragon II III, Final Fight, Street Fighter, Mortal K., WWF

Tyl3r 2011.06.24. 17:43:19

Stöki, természetesen gyűlöllek, amiért neked ebben részed volt, és nekem nem. A hazai felhozatal azért nem ennyire gazdag - arról nem is beszélve, hogy a közlekedési múzeumban szar az egyik arcade kabinetben a kar, és nem lehet vele rendesen Froggerezni. :)

Néhány apróság:

- Neo Geo játékok 2004 után is megjelentek; a Wikipedia jegyzi a King of Fighters XIII-at is (ami nekem mondjuk scifi, de majd utánanézek, hogy tényleg kihozták-e), és az NG Dev Team is kiadta rá a kis példányszámú 2D shootereit. Igaz, azok elsősorban a játéktermi (MVS) platformra készültek, ami jóval olcsóbb volt az otthoni (AES) konzolnál, viszont a játékok piszok drágák voltak; az AES Metal Slug simán kerülhet 1 500 dollárba is, de az arcade verziót simán be lehet zsákolni ötvenért is. A Last Hope kijött MVS-re is, újonnan 700 dollárba került - asszem érthető, hogy inkább a Dreamcast változatot vettem meg.

A Neo Geo csődje egyébként nekem az ezredforduló utáni időből rémlik. Az biztos, hogy az Aruze némi tőkeinjekcióért cserébe lecsapott az SNK népszerű franchise-aira, és a saját pachinko-automatáiban hasznosította őket, játékfejlesztésre pedig két fillért sem adott. Az újjáalakulás sztorija mindenesetre érdekes: Eikichi Kawasaki, az SNK egykori vezérigazgatója - akinek ez az állapot egy cseppet sem tetszett - érdekeltséget szerzett egy csomó cégben, majd ezeken keresztül elkezdte kihúzogatni az Aruze alól a részvényeket. Amikor többségi tulajdont szerzett, szépen összelegózta a megszerzett tulajdonjogokat, és SNK Playmore néven ismét megalapította a céget.

Tyl3r 2011.06.24. 17:57:39

Nah, lemaradt a másik.

Szóval: a Segának nem feltétlenül a PlayStation megjelenése tett be, hanem a saját balfaszságuk. A Saturn előtt ugyanis piacra dobták a Sega CD-t és a 32X-et, amik nyilván elszipkáztak egy csomó, egyébként R&D-re is fordítható tőkét, ráadásul a hardveres felépítésüket tekintve teljesen elbaszott konstrukciónak bizonyultak. (Pár apróság: 1x CD-olvasási sebesség, egyszerre 64 szín a képernyőn - ezt már a SNES is kenterbe verte -, ráadásul önálló termékként egyik sem működött.) Szoftvertámogatást viszont nem tudtak nekik biztosítani - igaz, bónuszpont, hogy a Novotrade is fejlesztett ezekre a platformokra.

Aztán piacra dobták a Saturnt, úgy, hogy NULLA játék volt elérhető hozzá, sokáig pedig csak a Virtua Fighter arcade portja, '95-ben meg valahogy senkinek nem volt kedve többprocesszoros architektúrára fejleszteni. A 3D grafikus chipet UTÓLAG baszták bele a kész hardverbe, élmény lehetett vele dolgozni. Na, röviddel ezután jött a Dreamcast, ami egy fokkal népszerűbb volt, de kifuttatni azt se tudták.

Lényeg: tíz év alatt piacra dobtak ÖT platformot (illetve hetet, ha a Game Gear / Nomad fiaskóját is ideszámoljuk, és hát miért ne tennénk), így érthető, hogy egyikre sem tudtak kiemelt figyelmet fordítani. Ugyanezt a balfaszkodást - valamivel jobban tagolva ugyan, de - előadta az Atari is, és nekik se tett jót.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.06.24. 18:12:05

A Sega Saturn mellett meg egy Panasonic FZ-10 kandikál! Egy FZ-1-est láttam élőben úgy 94 körül és akkor le**stam tőle a bokám, olyat tudott grafikában. Aztán a Sony meg a Nintendo lenyomták az egész 3DO történetet.

Tyl3r 2011.06.24. 18:16:28

@Sam. Joe: csak három játékkal próbáltam ki (Wing Commander III, Return Fire, The Need for Speed), viszont az alapján kellemes kis gép volt. Az AVGN-ben látott Plumbers Don't Wear Ties-t viszont sajnálom, hogy kimaradt az életemből.

SakmaN · http://www.sargakazi.hu 2011.06.24. 18:29:54

Király fotók Stöki! Sajnos pont a nagy bukták a legritkábbak, az összes itt felsorolt home gép beszerzéséhez igencsak elkene a Szerencsjáték ZRT. nyakambaszakadása. A Bally géppel szemezek komolyabban, de gyakorlatilag csak a nagy pocsolyán túlról lehet megvásárolni, és nehézkes az eladók meggyőzése. A Neo Geo AES pedig még mindig egy másik kategória, újkorában 650 dolláros alapgép, 200 dolláros kazetták - mocskosul tartják az árukat! Az Arcade gépekről pedig helyhiány miatt eleve lemondtam...

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2011.06.24. 20:18:02

Atari 2600! Kockulásom kezdete, 1984. Bár nekem a jr. változat volt meg, a híres oldalgombos joy-jal. Ne tudjátok meg, milyen volt rá játékot szerezni akkoriban és mennyibe kerültek.

@DrBala: Amikor én játéktermeztem, még 2 és 5 forintosokkal mentek :)

DrBala 2011.06.25. 08:49:30

@The Drunken Master (a.k.a. Eltiron): Akkor neked asszem csókolomot kell köszönjek:)

Bobby Newmark 2011.06.25. 09:50:49

Hm, ezeknek a nagy része sztem nekünk, magyaroknak alig mond valamit. A 80%-ukról fogalmam sem lenne, micsoda, ha nem néznék Nördöt. Valahogy nálunk a Spectrum-C64-Amiga triumvirátus volt elterjedt.

Mondjuk mostanra már kezd beszivárogni az amcsi idiotizmus, és terjednek a számítógépek helyett a konzolok itt is...

Bobby Newmark 2011.06.25. 10:45:24

@Stöki: Még jó, hogy nem érdekel, mi a divat. Mostanában hülyének lenni nagyon menő.

hancu 2011.06.25. 11:16:39

@Bobby Newmark: Akkor barátom, te elképesztő mód csúcsmenő vagy.

Bobby Newmark 2011.06.25. 11:42:23

@hancu: Nem áll szándékomban megfelelni az elvárásaitoknak, szerencsére.

A legutóbbi konzolgeneráció megállította a technikai fejlődést a játékok terén, és kitermelt egy konzumidióta, igénytelen és tehetetlenül hülye játékosréteget.
Ignorance is bliss, ahogy az angolok mondják, de hadd ne kelljen már tapsolni hozzá, hogy ez a trend...

Tyl3r 2011.06.25. 11:54:52

@Bobby Newmark: először közlöd, hogy a képeken látottakról neked fogalmad sincs, aztán elkezdesz a "tehetetlenül hülye játékosrétegről" beszélni. Felköp, alááll. Ez kurva jó.

Bobby Newmark 2011.06.25. 12:04:47

@bad_rock: Funkcionális analfabéta tetszik lenni?

"A 80%-ukról fogalmam sem lenne, micsoda, ha nem néznék Nördöt. "

Feltételes mód, mint olyan, mond valamit? Tudod, ez a mondat azt jelenti, hogy ismerem a képeken látható dolgokat, de csak azért, mert egy amerikai csóka bemutatta nekem videókon.

Ha esetleg nem magyar az anyanyelved, akkor elnézést, sőt, gratulálok, egész jól beszéled, ha nem is tökéletesen.

Tyl3r 2011.06.25. 12:21:54

@Bobby Newmark: ja, hogy bemutatták videón! És te láttad? Ez mindent megváltoztat. Mentségemre szóljon, nem tudhattam, hogy az "én mindent tudok a csajozásról, mert láttam már pinát képen" elitklub tagja vagy. Semmi baj; ignorance is strength, ahogy az angolok mondják.

lokkoLori 2011.06.25. 12:44:32

a jelenlegi konzolgenerációt szídni egyfajta satnyulás miatt valahol jogos ... de ez:
"Mondjuk mostanra már kezd beszivárogni az amcsi idiotizmus, és terjednek a számítógépek helyett a konzolok itt is..."
na ez a szűk látókörű ostobaság, aki csak számítógépen tapasztalata a játékokat, az nagyon keveset tud a videojátékokról.

hancu 2011.06.25. 12:50:34

@Bobby Newmark: "Nem áll szándékomban megfelelni az elvárásaitoknak, szerencsére."

Pedig jobban tennéd, ha megpróbálnál visszavenni egy kicsit az arroganciából meg a beteges konzolgyűlöleted állandó kinyilatkoztatásából.

Bobby Newmark 2011.06.25. 12:53:07

@lokkoLori: Számítógépen egy, maximum kettő generációval lemaradva lehet emulátoron követni a dolgokat. Próbáld meg fordítva...

Úgyhogy ennek éppen az ellenkezője igaz.

moli 2011.06.25. 15:50:48

@lokkoLori: """a jelenlegi konzolgenerációt szídni egyfajta satnyulás miatt valahol jogos"""

nem jogos. ugyanis a generacio az elete elejen epphogy huzta a pc-t. csak most, a vegen tartja vissza.
yin yang

raadasul a konzolt szidni az iranyitas egyszerusodeseert, mikor konzolon van analog wii remote, kinect, wii u tablet..

Bambula 2011.06.25. 17:36:16

@Bobby Newmark: Szerintem butaság a "másik" platformot fikázni. Mindegyik adott több mindent is a mai modern játékokhoz.
A konzolokat hibáztatni mert ma egyszerűbbek a játékok megint csak butaság, szimplán azért ilyenek hogy 10 éves gyereknek se legyen frusztráló élménye valahogy. Tökmindegy milyen platformon játszik. Konzolon is vannak kőkemény játékok, de azokat is már könnyítik hogy még több ember megvegye. Ez a kulcs, minné többen vegyék meg.
A grafikai megtorpanáson sírni meg leginkább nevetséges, kb. majomszint, hogy jaj nincs elég színes gömböcske...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.25. 19:52:41

@Stöki: Nem vagyok olyan, de soha nem volt konzolom, igényt sem érteztem rá. Szerintem soha nem is lesz...

bit.0x8000 2011.06.25. 22:36:29

@DrBala:
Ha már felhoztad: Cabal, Blood Bros, Aero Fighters, King of Dragons, Cadillacs & Dinosaurs, Fatal Fury, Samurai Shodown :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.06.25. 23:06:21

@molnibalage: Ezzel nincs is semmi baj, természetesen.

Mindenki játsszon olyan platformon, ami neki fekszik. Csak ne konzumidiótázzon le mindenki mást.

2011.06.26. 02:12:02

úgy látszik, ez a blog egy ilyen hely. "amiga rulez".
biztos. de csak a tényeknél maradva egy rövid áttekintő:
játékiparról nagyjából a hetvenes évektől beszélhetünk azaz 40 éve.
ebből a 40-ből is csak kb 15 év volt az amikor a számítógépek domináltak a commodore majd a pc gépek elterjedésével. ráadásul ez is a világ csak bizonoys részein.(most csak az egyszerűség kedvéért ezeket a részeket nevezzük szegénynek), mint pl magyarország. máshol nem volt a számítógépek játék céllal való felhasználása ennyire előtérben és rövidebb ideig is tartott.
a játékiparnak pedig nem hogy magyarország de még európa sem igazán a bölcsője. észak-amerika és japán egész más ívet futott be - már a kezdetektől az arcade illetve a konzolok voltak a meghatározók.
a számítógépek csak ezeket próbálták imitálni, de sem kontrollerek és egyéb kiegészítők tekintetében, sem sok más egyéb szempontból nem igazán sikerült elérniük a tökéletes "emulációt". egyik alternativa az volt, hogy inkább másfajta játékokkal próbáltak hódítani, ami jobban megfelelt a számítógépnek, mint platformnak és felhasználóinak. meg persze a warez.
az a tény, hogy manapság több a könnyű játék és arányban kevesebb a hc game pedig nagyrészt betudható egyszerűen a piaci helyzetnek, valamint az aktuálisan elérhető árú technológiának.
ha a 70-es és 80-as években mondjuk a river raid vagy a wizard of wor olyan "élményt" kínált volna, hogy egy tízéves forma gyerek végigtolja (ezt értsétek a kor játékainak megfelelően) 2 nap alatt, akkor az kedvezőtlen lett volna az ipar számára. ugyanis az akkori gépárak és a hozzájuk való játékok és kiegészítők árai nem engedték volna hogy tartósabban fentartsa az érdeklődést egy olyan új technológia, mellyel minél szélesebb réteget akartak megcélozni vagy egyáltalán megismertetni.
tehát egészen más, mondhatni forditott törvények uralták a piacot, mert eleve volt rengeteg ember, aki azt sem tudta mi az a videojáték, nem hogy kazuárok. keressetek ma ilyen embert.
remélem érthető volt. eszméletlen nagy flash volt persze másolgatni a szalagos magnón a "cracked by.." stuffokat ingyen és hasonlók, de a játékiparnak nem ez volt sem a kezdete sem az omegája. itt eldönthető a tyúk vagy a tojás szitu és visszaállni látszik a világrend. egyben most kialakulóban van egy új is, lehet hogy 6-7 év múlva egyetlen kütyüd lesz, nevezzük mondjuk mobilnak és azon játszol, videocsetlesz, dolgozol, zenét írsz stb... de ezt majd meglátjuk.
ha már egy ilyen blogot olvastok akkor nem árt pár dologgal tisztában lenni, főleg mielőtt osztjátok a nagy semmit.
már egy wikipedia is mekkora segítség lenne annak aki venné a fáradságot.
na jöhet a zsidózás.

lokkoLori 2011.06.26. 18:15:57

@deto: erre kommentre egy nagy lájk jönne, ha lehetne olyat ... nem zsidózás

lokkoLori 2011.06.26. 18:18:03

@moli: a satnyulás nem technikai jellegű.
A játékban található tartalmi elemek satnyulnak, mivel a HD játékgyártás erősen elfelszínesedett ... jó példa erre a TES III. Morrowind, és a TES IV. Oblivion között látható különbség ... az Oblivion szebb, de tartalmilag üresebb

Valandil 2011.06.27. 08:18:16

@lokkoLori: Mondok markánsabb különbséget: Dragon Age 1-2. A 2. annyira konzolosra sikerült, hogy pc-n nem is tudom minek besorolni (akció-rpg?). A (kizárólag) konzolosok meg maguk alá vizeltek a gyönyörtől.
Aki mindkét oldalon ott van, az látja, hogy mit szabad mire portolni, sajnos az EA fejesei nem voltak elég okosak (a könnyebb portolás miatt eleve buta volt a játék).

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2011.06.27. 11:12:59

Na, erre a sok értelmetlen veszekedésre egy igazi retro poén:

Cimborával középsuliban órák után sokat lógtunk a különböző játéktermekben Bcsabán. Kedvencünk a Street Fighter volt, de nem ez a lényeg most. A srác a húszasra egy cérnát ragasztott pillanatragasztóval, és olyan érzékkel "cérnázta meg" a gépet, mint kb. ahogy egy nőgyógyász kitapintja a gyereket. Benyomatta a max 100 coint a gépbe, és így gond nélkül végig tudtuk vinni a játékot.
Sajna egy idő után a gép tulajainak gyanús lehetett a dolog, mert "megerősített figyelőszolgálatot" állítottak be, úgyhogy másik játéktermet kellett keresnünk. Igaz akkor még legalább 4-5 helyen működött játékgép (nem nyerőgép), úgyhogy volt hova átvonulni.

Gukker 2011.06.27. 11:27:20

@Öregvas: Mi félméteres, 0,3-as rugóacélt használtunk. A bokánkra tekertük a zokni alá. Motozáskor így nem vették észre. :)

Blobov 2011.07.14. 17:14:33

"jövő héten jön a Darklands"...
Melyik jövőben?
süti beállítások módosítása