HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Star Control II

2011.01.13. 14:00 Stöki

Durva coming out következik: nekem annak idején kimaradt a Star Control II. Talán azért, mert 286-osom volt, és a játékhoz legalább 386-os kellett (ebben nem vagyok biztos, de több klasszikus is ezért maradt ki anno), talán azért, mert akkoriban a kalandjátékokra voltam erősen rágyógyulva, de valahogy elment mellettem a Star Control és a folytatása is. Szóval fogalmam sem volt, miért követeli hónapok óta egy kisebb béközépnyi kommentelő, hogy kerüljön be a játék a Heti retróba.

Nemrég viszont vettem egy új pc-t (a régi szegény már nagyon öreg volt), és elkezdtem rajta olyan játékokat tolni, amik az előzőn nem futottak. Például a Starcraft II-t. Amiről eszembe jutott a Star Control II, és feltelepítettem azt is, megnézni, hogy milyen. Jelentem, csodálatos, még így közel két évtized után is. A felfedezés öröme kevés játékot hat át annyira, mint a Star Control II-t. Úgyhogy most a Starcraft II mellett ezzel a régiséggel is eltöltök heti pár órát, és most már végig fogom játszani. Az Eye of the Beholder posztja alatt pedig ármányosan beszavaztattam a retrorovatba, így most teljesül a béközép kívánsága. Mivel azonban egy eddig ismeretlen játékról kellett összeszednem az infókat, fokozottan igaz, hogy a kommentekben jöhetnek kiegészítések a poszthoz.

Ez is egy olyan történetet, amit valahol a játékipar hajnalán kell kezdeni, egészen pontosan 1961-ben, ekkor készült el ugyanis az MIT-n a Spacewar! című program. Amit akár az első számítógépes játéknak is lehet tekinteni (annak ellenére, hogy voltak még korábbi úttörők), hiszen az első kereskedelmi forgalomba hozott játék, a pénzbedobós játékgép formájában 1971-ben kiadott Computer Space szinte egy az egyben a Spacewar!-t másolta. A játékban két űrhajó küzdött egymás ellen szigorúan monokróm képernyőn, a cél a másik kilövése volt, de az irányításba egy csillag gravitációja is bekavart. A 2004-es E3-on volt egy kiállított és működő Computer Space, amivel játszottam pár menetet – azon túl, hogy egy hozzám hasonló retroőrültnek katartikus élmény volt, azért azt is éreztem, jó, hogy azóta sokat fejlődött a játékipar (hogy mást ne mondjak, az irányítógombok libasorban helyezkedtek el egymás mellett, jobbra fordul, balra fordul, gyorsít, lövés, semmi joystick, semmi logikus elrendezés). A baloldali fotón talán látszik, mennyire megilletődtem az akkor 33 éves játékgép láttán.

A Computer Space-be és fejlettebb utódaiba jó pár negyeddollárost bedobált egy Paul Reiche III nevű fiatalember is, aki a hetvenes években Kaliforniában járt középiskolába, majd egyetemre (a III bevett titulus az amerikai névadásban, olyan ember kapja, akinek neve megegyezik az apjáéval és a nagyapjáéval). Reiche másik nagy szenvedélye a szerepjáték volt, 1976-ban megismerkedett a grafikus Erol Otusszal, és addig készítettek saját kis D&D kiegészítőket, amíg mindketten a TSR-hoz kerültek, és már profiként vehettek részt a D&D fejlesztésében (Reiche nevéhez fűződik például a thri-kreen nevű sáskaember faj kitalálása). Reiche 1980-81 között dolgozott ott, aztán kirúgták. Egy interjúban így vallott erről: „Tizennyolc voltam és még új abban, hogy milyen felnőttnek lenni, szóval amikor vettem pár részvényt, azt hittem, onnantól beleszólhatok a cég dolgaiba. Amikor az egyik főnök méregdrága Porschét kapott cégautóként, fel is emeltem a szavam, aztán hamar ott álltam, munka nélkül.”

Reiche még 1980-ban, egy szerepjátékvásáron találkozott Jon Freemannel, aki korai számítógépes szerepjátékok készítéséből élt. Miután kirúgták a TSR-tól, Reiche Freemanhez fordult, aki örömmel társult vele, és negyedmagukkal Free Fall Associates néven 1981-ben céget alapítottak. Játékokat kezdtek gyártani, elsősorban az akkoriban alakult Electronic Artsnak. Legismertebb korai zsengéjük az Archon volt, gondolom, sokaknak nem kell bemutatni. Évekig gyümölcsöző volt ez a kapcsolat, aztán ahogy lenni szokott, Reiche nagyobb önállóságot akart. 1989-ben alapított saját céget Toys For Bob néven, nem sokkal azután, hogy bemutatták egy zseniális programozónak, Fred Fordnak. Ford korábban készített már játékokat a japán piacra, CAD szoftvereket és díjnyertes Unix-interfészt, de éppen munka nélkül volt, és tetszett neki a gondolat, hogy újra játékokat fejlesszen (a képen balra Ford, jobbra Reiche).

Hamarosan kiderült, hogy Ford és Reiche nagyon jól kiegészítik egymást, előbbi technikai kérdésekben volt a csúcson, utóbbinak pedig történetszövéshez és hasonló elszálltabb fejlesztési kérdésekhez volt jó érzéke. Ford introvertált volt, Reiche extrovertált, de azért elég hasonlóan gondolkoztak ahhoz, hogy remekül együtt tudjanak dolgozni. A cégnek sikerült szerződést kötnie az Accolade-del, így rögtön lett egy megrendelő is, el is kezdtek dolgozni első játékukon, a Star Controlon.

Már az Archonon is lehetett érezni, hogy Reichet izgatja a kétszemélyes játékmód kiegyensúlyozott, de azért eléggé különböző egységekkel. A Star Controlnál ez még jobban előjött, akárcsak a régi Computer Space-es emlékek (és a Computer Space mellett még a Star Raiders című Atari-játékot is emlegetni szokta Reiche az inspiráló elődök között). A Star Controlban is két űrhajó vívott csatát, az irányítás is hasonló volt, csak a korai kilencvenes évek színvonalán kapta meg az élményt a játékos. Tizennégy, nagyon különböző űrhajó közül lehetett választani (mindegyiknek több fegyvere és/vagy képessége volt), az egyjátékos üzemmódban pedig egy egyszerű stratégiai rész és egy felvázolt keretsztori is volt. Ez utóbbi szerint az univerzum értelmes fajai két szövetségbe tömörülve harcoltak egymás ellen – ekkor még nem látszott, milyen további lehetőségeket rejt ez. A Star Control 1990-ben jelent meg, és elég jó kritikákat kapott, de nem lett instant klasszikus. Viszont elég jól fogyott, úgyhogy idővel vagy féltucat portja is született, az Accolade pedig berendelte a második részt. Ami egyszerre lett menny és pokol a fejlesztőpárosnak.

A Star Control főleg akciójáték volt, a játékmenet központi elemét az űrhajókkal vívott csata jelentette. A folytatásban azonban az űrcsaták háttérbe szorultak, és bejött egy kalandszál, amit egy menedzserjáték-szerű stratégiai rész támogatott (bár itt már nagyon összefolynak a műfajok, vannak, akik RPG-nek nevezik a játékot). A játékos kapott egy csillagtérképet több száz csillaggal (és mivel a legtöbb csillag körül több bolygó keringett, több ezer bolygóval), és egy alig felszerelt űrhajót. Az űrhajóval el kellett kezdeni nézelődni a galaxisokban, ásványokat gyűjteni a bolygókon, azokat eladni a Föld körül keringő űrállomáson, a pénzből gyorsító modulokat, plusz üzemanyagtartályt vagy más kiegészítőt venni az űrhajóhoz. Egy idő után a játékos találkozott értelmes idegen lényekkel is, esetleg értelmes és harcias idegen lényekkel – aztán egyszer csak rádöbbent, hogy még csak a csillagtérkép 5 százalékát járta be. Mint a bevezetőben írtam, a Star Control II nekem egyet jelent a felfedezés örömével, ezen kívül a nem lineáris játékmenet iskolapéldája a program.

Az első rész vázlatos kerettörténetét is szépen kibontotta a játék. Az első Star Controlban vívott harcot az emberiség ellenségei, az Ur-Quanok vezette szemetek nyerték és rabszolgasorba taszítottak több értelmes fajt. A játékosnak ezen kellett változtatnia, de nem elsősorban csatákkal, hanem a kalandszál felgombolyításával és diplomáciával. Más értelmes lényeket kellett keresni (több mint 20 ilyen volt a játékban), akikkel szövetségre lehetett lépni és akik új űrhajókat adtak – vagy éppen fontos koordinátákat a csillagtérképen (amiket létfontosságú volt jegyzetelni, úgyhogy a Star Control II is olyan játék volt, ami mellé elkelt a spirálfüzet). Ezek a lények pedig elképesztően változatosak és kidolgozottak voltak, mindegyik saját egyéniséggel (és persze grafikával, zenével) bírt, és csak a lényekkel folytatott párbeszédekkel elment több játékóra. Jót tett ennek a kitalált univerzumnak az is, hogy nem vette magát komolyan, és voltak benne utalások sci-fi klasszikusokra. Reiche legtöbbször a Starflight és Starflight 2 című játékokat említi, hogy lopott onnan ötleteket (és ezek tényleg emlékeztetnek a tárgyalt opusra, Greg Johnson, a Starflight vezető fejlesztője pedig részt is vett a Star Contol II fejlesztésében), a sci-fi irodalomból pedig David Brin Uplift Universe könyvei és Larry Niven's Known Space regényei voltak a fő ihletforrások.

Egy ilyen óriási fejlesztésnek azonban komoly ára volt. Reiche és Ford kifutott a fejlesztési határidőből, az Accolade viszont egyáltalán nem volt megértő, ő csak egy játékot akart, mindegy volt neki, hogy milyet. 1992 májusában aztán a cég megvonta a további pénzt a Toys For Bobtól (ezt a szerződés értelmében megtehette), azt gondolva, hogy így a fejlesztők gyorsan leadják majd a játékot. Nem ez történt, Reiche és Ford ragaszkodott az eredeti koncepcióhoz, és saját pénzből finanszírozták tovább a fejlesztést kemény fél évig. A fél év utolsó hónapjaiban már mindenki napi 18 órát és heti 7 napot dolgozott, irgalmatlan hajtás volt, hogy a karácsonyi piacra kijöhessen a játék. Novemberben végül Reiche és Ford hullafáradtan, totál lestrapálva le is adta a programot az Accolade-nek. A kritikusok el voltak ájulva a játéktól (a két Star Control több mint 30 különböző díjat kapott, de ennek nagy részét a folytatás zsebelte be), a kasszáknál viszont szerényebben szerepelt (ha csak az eredeti pc-s verziókat számoljuk, az első Star Control 120 ezer, a második 130 ezer példányban kelt el).

Ennek ellenére az Accolade hamarosan követelte a Star Control 3-at. Reiche és Ford viszont érthetően kiégtek kicsit, és egyelőre nem akarták folytatni a sorozatot. Az ebből eredő viták végül oda vezettek, hogy a Toys For Bob szakított az Accolade-del, az Accolade pedig – mivel a brand jogai nála maradtak – más fejlesztőkkel készítette el 1996-ban a Star Control 3-at. Ami óriási csalódás volt a második rész után, ne is vesztegessünk szót rá. Később a kiadó még egyszer megpróbálta kihasználni a nevet, és StarCon néven fejlesztett egy folytatást, de aztán szerencsére lelőtte a projektet.

A rajongók azóta is várnak egy igazi Star Control-folytatásra, amiről évről évre fel-felröppennek a pletykák, 2007-ben egy Star Control nevű flashjáték is felkerült az Atari honlapjára (most már övők a Star Control név), egyszer egy petíció is indult, néha pedig a Toys For Bob vezetői is elszólnak olyan félmondatokat, amikből arra lehet következtetni, hogy ma már szívesen készítenének egy igazi Star Control játékot. Hivatalosan persze semmi nincs megerősítve, marad a reménykedés. A Toys For Bob egyébként a Star Control II után a Crystal Dynamicsnak készített játékokat, többek között a Horde-ot és a Pandemoniumot. Aztán a céget megvette az Activision, és hosszú távú szerződést írtak alá Disney-játékokra. Hát izé, nem éppen testhez álló feladat a két zseninek, bár nyilván biztosabb megélhetés.

Mindenképpen szót kell ejteni a játék utóéletéről is. A Star Control II-nek hihetetlenül nagy és aktív ma is a rajongótábora. A Toys For Bob producere, Alex Ness utalt például arra, hogy Jack Black és Steven Spielberg is a játék rajongója (maga Paul Reiche viszont mindig elmondja, hogy a legnagyobb Star Control II fan az anyukája). A rajongáshoz sokat hozzátett a játék 3DO portja is, ami 1994-ben jelent meg, és az elsők között használta ki a cd-ben rejlő lehetőségeket. Rengeteg új tartalom került a játékba, mindenekelőtt új zenék és több órányi, az egyes lényekhez zseniálisan hozzáigazított szinkronhang. Sokan csak a Star Control II miatt vettek 3DO-t, a port (amit Reiche és Ford maguk készítettek) egyértelműen felülmúlta a pc-s eredetit. És most tessék kapaszkodni: 2002 augusztusában a fejlesztők közzé tették a 3DO verzió forrásait, ami olyan gesztus volt a rajongók felé, ami igen-igen ritka a játékiparban. A rajongók pedig a kezdeti eufória után nekiestek a forrásnak, és visszaportolták az egészet pc-re, amiben Reiche és Ford is segített nekik egy-egy fórumbejegyzéssel, levéllel. Így született meg az Ur-Quan Masters (Star Control nem lehetett a nevében a fentebb említett okok miatt), amibe kétszemélyes mód is került, ha valaki ki akarja próbálni a Star Control II-t, feltétlenül az UQM-et töltse le. Egyébként a rajongók aktivitására jellemző, hogy még Wii-re is készült egy homebrew port, és készül már az xboxos és a PSP-s port is (persze ezek sem hivatalos portok). És persze a Star Control II örökségéhez hozzátartoznak azok a játékok is, amiket megihletett, mindenekelőtt a Mass Effect.

És bocs, de itt most befejezem. Tudom, hogy lenne még rengeteg anyag, és lehetne idézgetni az idegen lények beszólásait Fwiffótól Tanakáig, de nem nyújthatom a végtelenségig a posztot. Egy vicces sztori zárásul, ami a lejjebb látható borítókhoz kapcsolódik: az első Star Control borítóján egy csillagokat markoló kéz látható. Amikor a Genesis-port készült, a Sega jelezte, hogy van egy tehetséges borítófestőjük, és megkérdezte a Toys For Bobot, hogy milyen képet akarnak. A válasz az volt, hogy „csak fesse kicsit coolabbra a kezet”. Évekkel később kiderült, hogy a tehetséges festő nem más volt, mint Boris Vallejo, aki akkoriban a Segának is melózott. Ford utóbb azt nyilatkozta, hogy ha ezt tudják, biztosan valamilyen eredetibb feladatot adnak Vallejónak.

Ehhez hasonló remek sztorikat lehet olvasni a játék rajongói oldalain, mindenekelőtt itt és itt (wikioldal pedig itt). Aki az eredeti pc-s verziókra kíváncsi: Star Control, Star Control II, de mondom, inkább az Ur-Quan Masterst próbáljátok ki, nagyon jó még ma is. És ha már a Computer Space szóba jött, a mostani szavazásba ősrégi arcade játékokat tettem.

Mi legyen a következő heti játék?
Pong
Asteroids
Centipede
Battlezone
Breakout
  
pollcode.com free polls

91 komment

Címkék: retro heti retro jatek star control

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr722579888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szedrencs 2011.01.13. 14:40:08

Köszönjük!
(Nem adunk át a Druugéknak jó pénzért, hogy láncokon lógj a háttérben, amíg tárgyalunk velük.) :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.01.13. 14:55:53

Jó volt a poszt, Stöki!
Engem is megrohantak az emlékek: kiderült, hogy rengeteget játszottam a Star Control 1-gyel, csak már nem emlékeztem a nevére... De az első videóban 0:50-nél befigyelő zöld űrlény a kék hajójával azonnal helyretett mindent, thx!
;)

lokkoLori 2011.01.13. 15:03:54

mos kicsit offolok, de már 4 napja várok a kérdéssel:
Stöki, lesz idén Retro video- és kvarcjáték kiállítás ?

zaqrack · http://shanghai.stunts.hu 2011.01.13. 15:06:08

érdekes, nekem ez kimaradt valamiért, ebben a játékkategóriában leragadtam a Supremacy-nál. Na majd ha lesz kis szabadidőm bepótolom.

Ellenben a Horde!!! Imádtam, még egy CoV leírás alapján ismertem meg és nem egyszer végig is vittem. A tehénalapú gazdaság, a háttérsztori és a váratlan események... nagyon egyedi hangulata volt, méltatlanul alulértékelt játék!

TH 2011.01.13. 15:11:22

hol a szavazás a következő retróról? a cikk érdekes, a játékról eddig nem tudtam semmit, de így most már érdekel. :-)

thinkEdem 2011.01.13. 15:11:53

Btw, az ur-quan masters a debian/ubuntu repositoryk része... (nem kívánok OS vitát kirobbantani, csak jelzem az érdeklődőknek...)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.13. 15:28:58

@TH: ott van az a cikk után, a borítóképek előtt

TH 2011.01.13. 15:29:53

@Stöki: (blush) elnézést...:)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.13. 15:32:10

Szégyen és gyalázat, de gőzöm sincs arról, hogy volt ilyen is. Milyen stílus ez?

Szedrencs 2011.01.13. 15:41:44

@zaqrack: az milyen rohadtul nehéz, ugyanakkor zseniális volt.

nikopol · http://nikopol.blog.hu 2011.01.13. 15:44:30

a legbetegebb űrcucc a Captain Blood

Savior 2011.01.13. 15:56:46

Stöki: kösz, végre! :)

@molnibalage: Hiszen Stöki megmondta: űrkalandakcióstratégia. De leginkább kaland. :)

Amúgy innen (wiki.uqm.stack.nl/TFB_chat_protocols) lehet irc-es "író-olvasó találkozók" logjait letölteni. Paul Reiche III válaszai (természetesen?) fwiffo név alatt találhatók. Sok érdekes infót lehet innen megtudni, pl. hogy Talana, a Syreen parancsnok (a love interest (és igen, kék)) hangját Reiche fiának az egyik osztálytársa anyukája mondta fel. Állítólag annyira profin, hogy PR és FF össze-vissza pironkodtak, mint két kamasz, amikor vették fel. :)

Ami még kimaradt, az a Precursors projekt. Úgy tűnik, hogy páran az eredeti zenék szerzői közül + rajongók összeálltak, és remixeket készítettek a zenékhez. Azt hiszem valahogy el is lehet érni, hogy az UQM ezt játsza le. A projekt oldala: www.medievalfuture.com/precursors/

Savior 2011.01.13. 16:00:04

Ja igen, azoknak, akik megpróbálkoznak az Ur-Quan Masters-szel:

- A beszédhangot mindenképpen töltsétek le / installáljátok, és kapcsoljátok be, mert jó!
- Kompatibilitásnál általában a 3DO-sat érdemes, kivéve a zenék: itt a PC-s a helyes választás. Általában megegyeznek, de a 3DO-sban az egyik legjobb zenét kicserélték valami bénaságra :(

lokkoLori 2011.01.13. 16:03:56

@thinkEdem: jah ment is rá azonnal egy sudo apt-get install :D

Savior 2011.01.13. 16:07:57

@lokkoLori: lásd fent. apt-get install uqm-voice ASAP! :)

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2011.01.13. 16:16:02

Nekem is kimaradt, de most bepótolom.

Zarbon 2011.01.13. 18:02:47

jó cikk grat

szégyellem magam hogy kimarad az játék első és második része is, szinte alig hallottam róla pedig biztos hogy tetszett volna, anno az archon is nagy kedvencem volt c64en

ha a battlezone nyer remélem a modernizált változatról is írtok ami nagyon egyedi és ötletes volt sajna a kasszáknál ez nem mutatkozott meg

RTSnip 2011.01.13. 18:19:32

Szép post, gratula! Az Amigás K-240 mond nektek valamit? Csodálom, hogy alig hallani róla, pedig gigahatalmas játékélmény. Sci-fi stratégia az is, nincs két egyforma játékmenet benne. A napokban is elővettem, emuban ezt gyűröm.

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2011.01.13. 19:32:05

@lokkoLori: Biztos forrásból tudom, hogy lesz (Sakmantól :-) ), de még az időpontot nem írom le, nehogy megváltozzanak addig a dolgok. (áprilisban) Nagy meglepetések készülnek, úgyhogy vághatjátok a centit :-)

glezmen 2011.01.13. 19:38:43

kosziiiii :D

Tudtam en hogy valahonnan ismeros a FreeFall, hat persze, Archon…

az UQM-t rengeteg mindenre portoltak, en pl. GPH WIZ-en jatszottam vele. meg is kene nezni, elkeszult-e mar a Caanoo port...

radirpok123 2011.01.13. 20:03:11

Ez egy jó összefoglaló.

Néhány kiegészítő megjegyzés azoknak, akik "nem értik", vagy csak nem találkoztak vele annak idején.

A gépigény a játék megjelenésekor egyáltalán nem volt kicsi:
* VGA - nem triviális, még bőven voltak EGÁn is elfutogató játékok
* hangkártya a MOD-ok (!) lejátszásához (MOD-ok PC-n egy játékban: ez kb. akkora lépés volt, mint a Java ME után az Android - a legtöbb cucc MIDI-n prüntyögött valamit az Adlib/Soundblaster FM chipjén (egy darab olyan játékzene van, aminek az FM verziója magasan veri még a szintetizátoros eredetijét is: ez a Dűne (1), de ez nem tartozik ide...)
* a fentiekből adódóan min. 386-os proci
* és kb. 10MB méret, addig a legdurvább játékok is max. 4 lemezen elfértek...
De! Ezeket a játék tisztességesen kihasználta, tehát ezek valós igények voltak.

A játékmenet: fontos megemlíteni, hogy a játék "valós" időben zajlik, vagyis amíg az űrben kolbászolsz, az univerzum tovább forog, a történelem halad. Az események láncolatába viszont te is beleszólhatsz, pl. az egyik fajt el lehet küldeni háborúzni a másik ellen, de nem kötelező - a háború állásának megfelelően változik az űrtérképen a fajhoz tartozó terület mérete, illetve helyzete - igaz, az eredmény mindig ugyanaz. És mégis, hiába vannak ezek az események előre lekódolva, mégis az az érzet, hogy egy élő világban tevékenykedünk. Olyan, minha egy történelemkönyvet olvasva megelevenednének a lapok. Azzal a különbséggel, hogy a lapoknak nincs kötött sorrendje, az első lapról ugorhatunk a tizenötödikre, onnan vissza a negyedikre, és így is összeáll a kép... (egyébként valószínűleg simán kitelne a dialógusokból egy könyv.)

Nem RPG ez, mert a játékosnak nincs őt reprezentáló, fejlődni képes karaktere, mindenféle tulajdonságokkal (tulajdonképpen a játékos maga a karakter - a lövöldözős részben elég nagyot lehet fejlődni). A világ változik körülötte, tehát inkább a kalandjáték kategóriába sorolnám a SC2-t. Ugyanakkor a kaland szerves - kikerülhetetlen - része az akció/ügyességi betét, ami ugye önmagában elég volt egy játékhoz előtte (SC1). És mellesleg adott egy hatalmas játéktér, amelyet háttércselekményként felfedezünk, hiszen a történet sodrása mellett folyamatos nyersanyagigényünk van.

A zene is megér egy misét, hiszen több, akkoriban ismert számítógépes zenész (sőt, demoscene-ről ismert zenész) rakta össze a modulokat, nem tudom, hány percre rúg az össz játékidő, de egészen biztosan egy órán túl. A minőségről annyit, hogy a játék atmoszférájának legalább 50%-át a zene adja.

No és a lényeg: ennek az egésznek az egyvelege, minden alkotóelem pont a kellő mennyiségben, kiegyensúlyozva, hogy a végén kijelenthessük: több az egész, mint a részek összessége. Na ez az, ami nagyon ritkán sikerül...

Hispan07 2011.01.13. 20:06:35

Stöki, egy IDDQD blogos Starcraft 2 meccshez nem lenne kedvetek?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.13. 20:16:58

@Hispan07: Multiban nagyon csíra vagyok, úgyhogy nem. :)

bluntao 2011.01.13. 20:18:53

Sajnos nekem ez a játék kimaradt, de úgy gondolom éveztem volna.

@RTSnip:

K-240 órási játék, anno napokat töltöttem előtte. Visszagondolva a játékmenet talán még mai szemmel is megállja a helyét, mindjárt utána is nézek egy kicsit.

Kis ízelítő:
www.lemonamiga.com/games/advert.php?id=625

Aki pedig már egy jó kis retró party-ra áhítozik annak:

retrobolt.uw.hu/retrobanzai.html

RTSnip 2011.01.13. 20:24:43

@bluntao: Szívemből szóltál! :) Nem egyszerűen megállja a helyét, de korunk vívmányainak megfelelő feldolgozásért kiált! Minden utólagos adalék nélkül tökéletes lenne!

Egy részlet a játékból:
www.youtube.com/watch?v=rnSe-nmA_Bk

Dester 2011.01.13. 21:14:35

@Stöki: én is, de nagyon, ettől függetlenül benne lennék én is egy partiban. :) Nem feltétlen muszáj egymás ellen, 3v3 / 4v4 mehet gép ellen is. ;)

Savior 2011.01.13. 21:15:53

Hmm... most megnézve ezeket a borítókat, nem igazán referálnak arra, ami a játékban történik/van :)

MoxNox 2011.01.13. 21:23:25

Ohhhh, Star Control II. Best. Game. Ever.

röntgenszeműlány 2011.01.13. 21:50:16

Hú, Pirates! ûrben, nagy kaland... ;)

Egyébként, Stöki, május 1992-e mennyivel van május 35. után?

röntgenszeműlány 2011.01.13. 21:53:24

@Savior: Igen, talán egy egyszínû szürke borítóval jelezhették volna a várható izgalmakat... Csak el is akarták adni. ("De apuuu, én azt a szöjnyeset akajom!")

Savior 2011.01.13. 21:57:37

@röntgenszeműlány: Annál azért izgalmasabb volt. :) De pl. meztelen Talanával biztos nem fogyott volna rosszul...

Everyl 2011.01.13. 22:02:13

Juhéj (birkabunda) már jön is lefelé, ma sem alszom :-))))

MoxNox 2011.01.13. 22:29:48

@zaqrack: Pótold be feltétlenül! Nem sok játéknak adja a zenéjét a mod szcéna pl. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.13. 22:48:59

@röntgenszeműlány: Hát ez nem tudom, hogy történt. :) Javítottam, köszi.

v586gg 2011.01.13. 23:14:15

Come on Fwiffo, join our fleet! Biztosan hülye vagyok, de ez a mondat kitörölhetetlenül beleégett az agyamba. :D

És ugyan nem ezzel a játékkal sz@rtam el anno a legtöbb időt (az a Pirates volt C64-en), de hogy az első ötben benne volt az zicher...

Kérem vissza a gyerekkoromat... :))

Archenemy 2011.01.13. 23:26:03

Áááá végre :p
űberjó. Igen, az SC2 sokaknak kimaradt, nem volt anno olyan igazi hírverés körülötte. Hadd szóljak én is pár szót róla, nálam az top 3 listában benne van (master of magic után)

Nagyon előremutató volt benne, hogy különféle dolgokat kellett csinálni játék közben. Exploration (útvonal tervezés, üzemanyag számolgatás, hova menjek, ahova amúgy is kell mennem, meg sok is a nyersanyag). Volt diplomácia/kaland rész, amikor az alienekkel kellett dumálni, infókat kihámozni belőlük. Bányászós minigame, amikor a planétákról kellett felszedni a nyersanyagokat, esetleg az idegen lényeket. Na és persze űrharc.

A harcban nagyon jó volt, hogy vagy 20-30 féle űrhajó volt benne, mind eltérő menettulajdonságokkal, elsődleges és másodlagos fegyverekkel. És nem kicsit tértek el, hanem TOTÁLISAN mások voltak. Volt nehéz romboló, aki kicsi vadászrajokat küldött az ellenfél felé, volt rövidtávú lézerrel és gravitációs "vonzerővel" felszerelt, volt ami teleportálni tudott, ami láthatatlanná vált, olyan is, ami meteorrá tudott változni, ami regenerálódott, volt ami tudott oldalazni, volt aknarakó, sniper, életszívó, minden. Szóval eszméletlen változatos csaták tudtak kijönni.

Szintén a csatához tartozott, hogy volt középen egy bolygó, ami vonzotta a körülötte lévő űrhajókat. Azonban, akárcsak a valóságban, tudtál úgy manőverezni, hogy ez a gravitációs hurok mintegy ostorként kirepítsen, és sokkal gyorsabb legyél, mint amennyire amúgy lehetnél. Ez is sok taktikázásra adott alkalmat.

Az exploration-feelingről: A játékos egy szakadt űr-hajótöröttként kezd, és hamar világossá válik számára, hogy a Föld bizony elvesztette a háborút. Hogy mi történt a háború vége óta, hová tűntek az eredeti őrök, miért az történt, ami, az csak hosszú idő alatt, lassan bontakozik ki.

A játékos elég sok aliennel találkozhat útja során (és a legtöbbel kell is), amik pont jó arányban humorosak, titokzatosak és epikusak. A gyengébb lények (Pkunk, az a TicTacToe vagy mifene, Spathi) inkább a humor vonalat erősítik, a nagy ellenfelek (pl. a PC remake címadó Ur-Quanjai) motivációi pedig összetettek és jól megalapozottak, nem sablonos főgonoszok (bár ez igazából csak a végefelé derül ki).

A történetben nagyon tetszik, hogy nem szívbajos a titokzatos részleteket egyszerűen meghagyni titokzatosnak. Sok olyan esemény van (pl. az Aerilou-Orz kapcsolat, vagy az Orz-Androsynth kapcsolat),amit csak találgatni lehet, célozgatnak rá, mindig csak sejtetnek, és körülbelül össze lehet rakni a történetet, de pont annyi bizonytalanság marad a játékosban, hogy "vajon jól gondolom? ezek tényleg azt csinálták, hogy...?". Engem ez is nagyon megfogott.

No és volt benne egy stratégiai (talán ezt tartják RPG-snek) réteg is, az űrhajódat/flottádat fejleszthetted, új technológiákra tehettél szert, ésatöbbi.

Az Ur-Quan Masters ingyen letölthető. Mivel ez a maga korában egy nagyon igényes játéknak számított, a grafika mai szemmel is még egész jó. Szerintem érdemes kipróbálni egy téli estén, de Stöki nem viccelt, hint meg quest helper nincs, spirálfüzet kötelező :) Azért végigjátszást könnyű fellelni, ha valaki elakad.

Savior 2011.01.14. 00:13:39

@Archenemy: Na igen, az űrharc az, amit nekem sosem sikerült megtanulnom, a gép mindig lever (vagy legalábbis sok embert vesztek), ha nem azt a hajót választom ki, ami pont jó ellene. Hiába no, az arcade dolgok nem az én asztalom.

A felfedezésben amúgy az tud "örömet" okozni, amikor az ember már csak bioadatért bányászik, mert pénze van -- és akkor egyszer csak rábukkan egy olyan bolygóra, ahol 200 exotic anyag hever szanaszét. Hogy ezeket miért nem a Föld közelébe rakják...? :)

lokkoLori 2011.01.14. 01:00:48

@Öregvas: zsírfasza, és ezer kössz az infót :)

Archenemy 2011.01.14. 01:05:39

Super Melee-ben lehet gyakorolni rogyásig :), de egyes setupok tényleg elég kínosak (pl. a sylandro probe ált. megesz egy earthling cruisert, márpedig a játék elején ez elég gyakori párosítás lesz. Esetleg meg lehet próbálni a gravitációs manővert, és kellemes sebességre felgyorsulva lövöldözni a hőkövető rakétákat).

Az adventure módban az elején ugye van lehetőséged felvenni fwiffo-t a spathi hajójával. Ez veszteség nélkül ki tudja nyírni az ilyen probe-okat, egyszerűen szaladj mindig elfelé tőle, és mikor követni kezd, akkor pár hátra-torpedót szórj felé. Ált. kitér előlük, de jó időzítéssel és távolsággal pont nem, közel jönni meg nem nagyon tud.

powerage 2011.01.14. 07:11:19

"Durva coming out következik: nekem annak idején kimaradt a Star Control II."

Másoknak is, ahogy észrevettem. Talán ha annak idején foglalkoztak volna a játékkal a hazai újságok és nem csak egy teljesen csökött, értelmezhetetlen izé jelent volna meg róla valamelyik CoV évkönyvben...

Ha még nem értél volna a végére: gyakorold be a Pkunk Fury típus használatát, a megnyeréshez nélkülözhetetlen. Elsőre az ember hajlamos feltápolni az anyahajóját és azzal menni minden csatába, de a végjátékban pofára esik ezzel a stratégiával.

darkmore82 2011.01.14. 09:06:29

Hűűűű, PSP-re letölt, megnéz, juhúúú!!!!

Zozosoft 2011.01.14. 09:07:34

Én se hallottam soha erről a játékról!
De most ez az ismertető felkeltette a kíváncsiságomat, hogy kipróbáljam!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.14. 09:29:12

Nahát, sose gondoltam volna, hogy beszavazzák a Star Control 2-t :)

Dester 2011.01.14. 09:29:18

Ja, hogy a témához is hozzászóljak. Ez a játék egy az egyben nekem is kimaradt. Talán annak köszönhető, hogy annak idején nem nagyon szerettem az űrjátékokat. Most viszont leszedtem az Ur-Quan Masterst, viszont mivel tudom, hogy addikcióra hajlamos vagyok erősen, még nem mertem elindítani. :)

Tényleg, Windows Mobile-ra nincs portja? :)

Savior 2011.01.14. 10:16:00

@Archenemy: Persze, az elején Fwiffo kihagyhatatlan. A többi hajót csak emberek szállítására használtam. :) Aztán persze később lehet szupercsatahajót csinálni a Flagshipből (bár szerintem nem éri meg), bejön az Utwig Jugger, Mycon ellen a Skiff, stb. De azért Youtube-on olyan videokat látni, hogy pl. valaki egy Furyval legyőz egy Avatart... hát...

Karvaly 2011.01.14. 10:22:12

Ó, végre, sose hittem volna, hogy valamikor ezt a játékot is megemlítik a retró-rovatban :)
Tulajdonképpen én is csak véletlenül kattantam rá anno, pont megvolt a kollégiumban valakinek - bár onnan aztán elég gyorsan terjedt, többen is játszottuk párhuzamosan, próbáltuk megfejteni a játékmenetet - ami azért sem volt egyszerű, mert vagy a játékot nem sikerült jól letesztelni a kiadásra (ami nem lenne csoda, most már ismerve a rohamtempót), vagy a törés nem volt tökéletes (hát igen, akkor még nem igazán lehetett legálisan játékot venni), mindenesetre a csillagtérképen sokaknak fagyott, ha sokáig mászkáltak a kurzorral. Így meg például az Alpha Pavonist nehéz volt megtalálni... (nem tudom, miért, de az én AMD DX40-esemen sosem fagyott. Szerencsém volt)
Nem hittem volna, hogy az Archon is Paul Reiche III (akit régen mindig Richie-nek olvastam, nem tudom, miért) nevéhez fűződik, na az is egy legendás játék volt. És az Archont még akkor láttam, amikor új volt, eh, de gyorsan megy az idő.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2011.01.14. 10:25:42

Sokat játszottam vele, de sosem bírtam végigcsinálni. Nagyszerű játék. Van egy 1993-as hangfelvételem egy haveromról, amin azt kérdezem tőle: "Mi a véleményed az Accolade játékairól?" mire a válasz határozottan: "Egyértelműen: Star Control II!".:)
A zenéről egy-két mondat tán elkelt volna, mert az zseniális. Főleg a hyperspace zenéjét imádtam!

Karvaly 2011.01.14. 10:28:14

@powerage: úgy emlékszem, nekem végjátékra elég volt a feltápolt anyahajó. Tulajdonképpen két hajóval végig lehet játszani, üldözö hajók ellen a Spathi Eluder (vagy Thraddash Torch), a többi ellen meg anyahajó, három agyúval és célkeresővel, összes hajtóművel. Nagyon sok hajó van, amit nehéz jól kijátszani, mint pl. a Druuge Mauler.

Savior 2011.01.14. 10:31:01

@Karvaly: Ja, a csillagtérképről jut eszembe: az UQM-ben ha megnyomod '/' gombot, akkor lehet keresni! Azért ez jelentősen megkönnyíti a csillagrendszerek megtalálását :)

Savior 2011.01.14. 10:33:51

@Karvaly: Nem akarok lelőni semmit, úgyhogy csak ennyi: rosszul emlékszel. :)

morbiczer 2011.01.14. 10:42:51

Regen nagyon sokat jatszottam ezzel.

Tegnap este ugy tiz korul olvastam a posztot, le is toltottem a jatekot azonnal. Hajnali fel haromkor ugy kellett kenyszeritenem magam arra, hogy elmenjek lefekudni. :)

Egyelore az urharcban meg nagyon bena vagyok, de majd csak belejovok.

Karvaly 2011.01.14. 10:44:11

@Savior: Na ja. '93-ban ilyen még nem volt.
Véletlenül pont most láttam youtube-on a SaMatra leszedését, lehet, hogy tényleg rosszul emlékeztem :)

Savior 2011.01.14. 10:44:18

Egyébként ami még nagyon tetszett ebben a játékban, hogy nem csak a fajok miatt élő a galaxis, hanem kidolgoztak hozzá egy történelmet is, ami fontos szerepet is kap a játékban. Ráadásul ezt jó érzékkel cseppenként adagolják, úgyhogy az ember alig várja, hogy egy újabb morzsa birtokába jusson. Ahogy már említették feljebb, egyes részek mindvégig homályban maradnak, és ez szintén sokat ad a hangulathoz.

Másik mellékhatása a dolognak, hogy a rajongóbázis nagyon sokat megadna egy SCIII-ért...

Karvaly 2011.01.14. 10:44:57

@Stöki: Ja, és amíg el nem felejtem: köszönöm a leírást :)

Karvaly 2011.01.14. 10:48:35

@radirpok123: na és a zenék, hú, hányszor volt az, hogy csak az zene miatt nem mentünk tovább. Pár .mod megvolt külön is, ha jól emlékszem, a hangszerek neveinek helyére a készítő csapat leírását tették, az egyik pl. Ouluban készült.

radirpok123 2011.01.14. 11:17:23

@Karvaly: az hagyján, de valaki írt egy külön programot arra, hogy a programhoz tartozó fájlokból kibányássza a zenéket (nem volt nehéz, tömörítés nélkül volt benne az összes, csak a MOD header-t kellett felismerni).

Veder1 2011.01.14. 11:20:06

Imádtam ezt a játékot, de a harc nehézsége miatt sohasem jutottam messzire benne. Kellene egy körökre osztott stratégiás verzió is belőle, akkor nekiállnék :)

Penya64 2011.01.14. 11:26:43

@zaqrack: A horde! Milyen jo volt! En diskmagban olvastam rola eloszor, asszen tn-ben. Aztan beszereztem.

powerage 2011.01.14. 11:48:22

@Karvaly:
Nem, mert a végjátéknál az anyahajódat telepakolják egyéb cuccokkal, ami miatt a harcértéke erősen nulla felé zuhan vissza. Az utolsó csatánál, amikor a gyorsan mozgó védelmet kell szétszedni, a Fury a legjobb választás, mert kényelmesen legyorsul minden ellenfelet és veszteség nélkül be lehet vele darálni a bázist. Ráadásul a csata előtt ingyen kapsz belőle párat.

A másik jó gép, amit az elején meg lehet szerezni, az az Orz Nemesis. Nagyon jól használható, főleg a tengerészgyalogosaik. Illetve a vége felé vannak a kvázi sebezhetetlen Utwig gépek, de azokat ki kell ismerni.

De a pkunk fury rulez. Egy hippi madarakkal telerakott hajó, ami gyorsabb és fordulékonyabb mindennél, ráadásul 50% esély van rá, hogy megsemmisülés esetén azonnal reinkarnálódik.

Savior 2011.01.14. 12:01:17

@powerage: Azért az Orznál a célzás nem egyszerű, az inkább kétszemélyes hajó. :) Mondjuk amikor legutóbb játszottam vele, inkább *táncoltam* velük -- túl creepiek és nemeuklidésziek ahhoz, hogy ebben az univerzumban *játszanak*.

powerage 2011.01.14. 12:05:33

@Savior: Én az Orz gépeken hátrafordítom az ágyút, szépen távol maradok az ellenféltől, akit folyamatosan lövök, illetve küldöm rá a katonákat. A legtöbb ellenfél ellen bevált.

zyrobs 2011.01.14. 12:21:14

haha, tetszik a Boris Vallejo sztori. Ha emlékeim nem csalnak, az ő műve volt az Ecco boritója is.

Savior 2011.01.14. 15:42:58

@powerage: Stöki már írta. De akkor legyen itt még egy link: www.ethanfleischer.com/tuqm/

That Ur-Quan Master. Annyira mondjuk nem jó, de ilyen is van.

Karvaly 2011.01.14. 21:15:39

@Savior: Az is jó a játékban, hogy végig lehet játszani leírást nélkül is, nincsenek vészes elakadási lehetőségek, viszont ehhez tényleg meg kell ismerni az egyes fajokat, bejárni a térképet - el kell merülni abban világban, amit a játék létrehozott. És ekkor végig megvan a felfedezés és a szabad kalandozás öröme, egész más, mint végighasítani 'menj ide - beszélj vele - vedd fel' típusú játékleírással a kézben.

Karvaly 2011.01.14. 21:18:44

@radirpok123: mit nem adtam volna anno az összes modért :) A csillagtérképen mászkálós zene pl. pont nem volt meg, pedig az is olyan előtte elbambulós volt.
(juteszembe, valamelyik demopartyn volt a dijkiósztó zenéje, valami satellite.mod vagy satellite.s3m néven, nem ismerős valakinek? Anno agyonhallgattam, háttérzenének tökéletes, de azóta sem találom)

Karvaly 2011.01.14. 21:27:57

@Karvaly: Eh, rákerestem, hát nem egyből megvan? Csodálatos ez az internet :) (azt hiszem, régebben satellite.xm-re kerestem, és nem s3m-re)
Ez az (ha valakit érdekel) modarchive.org/module.php?54250
Azért tudnak ezek a finn demókészítők.

Karvaly 2011.01.14. 21:35:38

@powerage: hát igen. Valószinűleg én az Avatart használtam, bár az tényleg öngyilkos akció. Ahogy néztem a yt-on a samatra szétcincálását, azon járt az eszem, hogy a PC billentyűzet túl sok billentyű lenyomásánál lenyel párat, szerencse, hogy tud egyszerre lőni, gázt adni, és forogni. Aztán az is eszembe jutott, hogy pont az SC-hez volt egy olyan kis utility, amelyik segített úgy átdefiniálni a kiosztást, hogy ne zavarják egymást a gombok. (Orz torony forgatása közben is kellemetlen, ha hirtelen nem hajlandó kanyarodni)

Savior 2011.01.14. 22:39:59

@Karvaly: Bizony. Nekem sem kellett más, mint egy .txt file az infóknak és egy excel (calc, de mind1) tábla a bolygórendszerek adatainak. :)

Abba azért belekötnék, hogy nincs elakadási lehetőség: konkrétan a Mycon homeworld koordinátáit senki sem adja meg -- és mivel van egy másik bolygó is, ahol sokan gyülekeznek, könnyű itt elveszni. Azt írták, hogy a PC verzióban mondják, de a 3DO-ban nem, és hát az UQM az utóbbin alapul.

Savior 2011.01.14. 22:42:33

@Karvaly: Na igen, az Dynablasterben különösen gázos volt. :) De nem lehetett valahogy megoldani (config.sys-ben valamit beállítani, vagy növelni a megszakítások gyakoriságát)? De nekem valahogy úgy rémlik, hogy ez utoljára olyan 10 éve volt gond...

lokkoLori 2011.01.15. 01:25:37

appicsábadetudtam hogy erre rá fogok gyógyulni ...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.15. 15:11:57

Kipróbáltam ezt a remaket. Hát, so so. Ismertem az eredetit és szerettem is, de elszoktam már a korai 90-es évek grafikájától és nehézkes irányításától. Ha rágyúrnának egy kicsit, egész sikeres játék lehet belőle.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.01.15. 17:50:36

Én is a kimaradottak táborába tartozom. Anno nem volt net és csak azok jutotttak el az emberhez amelyeket a közvetlen környezetéből meg tudott szerezni. Leírás alapján tetszik, bár nekem a Master of Orion 2 pl. jobban bejött. Egyszer erről is lehetne cikk. Vagy ha újra rpg lesz a téma, javaslom a Fate: Gates Of Dawn-t. Nem ismerem csak olvastam róla, de azt írták, hogy az egyik legjobb retro rpg.

Savior 2011.01.15. 19:06:04

@lokkoLori: Welcome to the club.

@Lord_Valdez: Ismerem az érzést, grafikát megértem, de itt éppen nem látom, mi gond van az irányítással. Normális menü, kurzorgombok. Nem az a baj, hogy az elején nagyon béna még a hajó?

Karvaly 2011.01.15. 23:11:03

@Savior: '93-ban én még a PC verzión játszottam :) De idegen fajjal találkozás után kirakta a térképre a hatókörét, mi meg akkor bebarangoltuk az egészet, így rá lehet akadni véletlenül is az anyabolygóra.
(emlékszem, egyik ismerősöm pont a mycon anyabolygón megpróbálta lenyomni az összeset, hogy elvigye a cuccukat, megszámolta, hogy hány hajó van a képernyőn, amikor odamegyünk, volt kb. 45, azt mondta, ennyi belefér :) Bele is fért, de még 50 után is mindig újabbakat adott, rá kellett jönnünk, hogy itt soha nem fog elfogyni (volt egyébként valami disclaimer file, hogy ha minden hely ki van töltve, akkor gyakorlatilag végtelen sokan vannak, nem is érdemes próbálkozni mindet legyőzni, más utat kell keresni. Node ki olvassa el az ilyen leírásokat, és igazunk is lett, mert enélkül is megtaláltuk a valódi megoldást:)

Nem, a bill. hardvere nem engedte. Lehet, hogy azóta megoldották, eredetileg ugye nem játékgépnek tervezték.

@Lord_Valdez: Azért ez már mégiscsak egy majdnem húszéves játék, újként nem lehetne eladni, hogy sikeres legyen, ahhoz egy Mass Effect 2 szint kell.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.01.16. 16:44:34

@Savior:
Pl. kellett egy kis idő, hogy rájöjjek, hogy csak az egyik enter működik. Az egér hiánya akkor még fel se tűnt (alig volt program, ami támogatta volna), ma viszont az a furcsa, ha valami nem.

@Karvaly:
Lehet, hogy boltokban nem aratna, de közösségekben szerintem simán. Egy tuti kultjáték lehetne. (úgy értem, sokkal nagyobb kult)

lokkoLori 2011.01.16. 19:28:59

azt a rohadék ... leszedtem wii-re, nyomtam 8 órán át, és gyönyörűségesen beleégett a TV-be a játék kerete ... annyira, hogy simán ki lehet olvasni a hajó nevét a beégésből :) (nem is tudtam hogy LCD tv-n be tud égni a bármi)

Savior 2011.01.16. 22:11:48

@lokkoLori: Szerintem hirdesd meg valamelyik fan-oldalon, biztos lesz, aki megveszi, mit relikviát. :)

Jó hír, hogy lehet, hogy csak időleges. Játssz addig valami csilivili Marioval.
"For LCDs, burn-in develops in some cases because pixels permanently lose their ability to return to their relaxed state after a continued static usage profile. In more typical usage profiles this image persistence in LCD is only transient. All major LCD manufacturers' warranties exclude coverage for burn-in (permanent image persistence) as a result."
(en.wikipedia.org/wiki/Phosphor_burn-in)

lokkoLori 2011.01.17. 11:32:41

@moli: 2008 LG ...
de a beégésnél jobban fáj, hogy wii mentés nem kompatibilis sem a win sem a linux verzióval :( így nem tudtam elhozni az otthoni "munkát" a melóba ( :D )

Karvaly 2011.01.18. 14:47:52

Ja, és elsőre úgy olvastam a cikket, hogy az SC2 miatt kellett új gépet venni, amin végre elindul. Hirtelen úgy éreztem, valamilyen időhurokba kerültem :)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2011.01.19. 13:26:12

Stöki az te vagy a játékautomatával pózoló képen? Csak mert a munkatársak küldték a linket, hogy találtak rólam egy képet a neten :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.19. 13:27:03

@Zka: Én vagyok, igen. :)
Te lennél a gonosz ikertestvérem?

lokkoLori 2011.01.20. 00:06:41

Ur-Quan Masters ... kész :)

Savior 2011.01.20. 13:57:48

@lokkoLori: Grat! Nem pazaroltad az időt, látom :)

TetraB 2011.01.21. 00:58:39

kicsit későn ébredtem, hogy itt van az SC, de köszi a cikket! :)

Karvaly 2011.08.13. 23:32:44

The Horde! Csak most jöttem rá, hogy ez az a játék, aminek elfelejtettem a nevét, régen nagyon szerettem, és csak a játékmenetre emlékeztem.
Az is Paul Reiche - Fred Ford, hát hiába, no :)
süti beállítások módosítása