HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Hétvégi játékcsajok: Giana Sisters

2011.05.14. 09:30 Stöki

Régen volt 8-bites csaj a rovatban, most jöjjön egy kétes hírű ikon, akihez mégsem kell kitenni a 18-éas karikát: Giana, pontosabban a Giana nővérek, a The Great Giana Sisters című, 1987-es platformjáték főszereplői. Valójában egyszerre csak egy lány szerepelt a játékban, de a jókislány Gianából a felszedett bónuszok kihozták az agresszív, gonosz Gianát, aki már nemcsak ráugrani tudott a tekikatonák Giana-univerzumbeli megfelelőire, hanem le is tudta lőni azokat. (UPDATE: ez csak a DS-verzióra igaz, az eredetiben kétjátékos módban jött elő Giana nővére, Maria.) Fent egyébként a C64-verzió töltőképrenyője látható - ugye, milyen gyönyörű?

A játék azzal vált híressé, hogy szemérmetlenül koppintotta a Super Mario Brost, de szinte pályaelemről pályaelemre (aki nem hiszi, nézze meg ezt a videót). Az angol kiadás egyik borítója egészen odáig elment, hogy borítóján hirdette: „the brothers are history!” (lásd balra). Azok a gamerek, akiknek előbb volt C64-e, mint konzolja, valószínűleg előbb látták Gianát, mint Mariót, és ennek köszönhetően a bajszos vízvezeték-szerelő már nem volt rájuk olyan nagy hatással. (Nálam legalábbis ez történt, Giana után már csak legyintettem arra a játékra, amiről a Gianát nyúlták. Persze évtizedekkel később aztán a Super Mario Galaxy engem is beszippantott).

A pofátlan nyúlás persze nem igazán tetszett a Nintendónak, beizzította a jogi osztálytá, az meg satuba fogta a játékot kiadó Rainbow Arts tökét, és addig növelte a nyomást, amíg a kiadó vissza nem vonta a piacról a The Great Giana Sisterst. Ennek három érdekes folyománya lett: 1. Bár a játék spectrumos változata már elkészült, végül nem jelenhetett meg. 2. A játék igen népszerű warezzá vált. 3. A legális példányok ma már megbecsült gyűjtői ritkaságnak számítanak.

Az egyébként nem világos, hogy a főhős Giana kislány vagy érett nő – a játékborítók alapján bármelyik lehet (az egyikből - lásd fent - lett is egy kisebb botrány, mert túl kifejezőnek találták a cenzorok a mellbimbókat). Mondjuk a játékbeli sprite-ok inkább kislányra emlékeztetnek, és a játék 2009-ben DS-re – milyen ironikus, hogy egy Nintendo konzolra – megjelent remake-jében is kislány Giana (mindkettő).

Végül említést érdemel a „giana theme” is, azaz a játék C64-es zenéje, amit a Commodore gépek egyik virtuóz komponistája, Chris Hülsbeck (Turrican, Apidya) követett el. Az eredeti is elég jó, a komolyzenei verzió, a Press Play On Tape és a Machinae Supremacy hangszeres feldolgozásai meg pláne. Hallgassuk meg most az utóbbit.

66 komment

Címkék: lopás c64 mario pénteki játékcsaj giana chris hülsbeck

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr542901307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tájfájter 2011.05.14. 10:12:37

"akiknek előbb volt C64-e, mint konzolja, valószínűleg előbb látták Gianát, mint Mariót, és ennek köszönhetően a bajszos vízvezeték-szerelő már nem volt rájuk olyan nagy hatással."

detto

Leadfoot 2011.05.14. 10:13:38

"Azok a gamerek, akiknek előbb volt C64-e, mint konzolja"

Dettó. De Magyarországon szerintem a gémerek nagyon-nagyon nagy része van ezzel így.

Emlékszem, annak idején egyszer (többször) milyen dührohamokat kaptam, mikor nem tudtam végigvinni 1-1 pályát. Aztán persze már annyira felidegeltem magam, hogy egy kisebb szakadékot sem tudtam átugrani.

És a 12. pálya végén lévő zöld repülő sárkánygyíkot sokáig nem tudtam kicselezni, az volt a legnagyobb elakadás a játékban.

thinkEdem 2011.05.14. 10:16:45

Nekünk volt valami giana sisters 2 is, amiben a két csaj gázmaszkban nyomult. :D

thinkEdem 2011.05.14. 10:35:07

@thinkEdem: ...ééés meg is van: www.gtw64.co.uk/Pages/a/Scans_Arther.php - mint kiderült, a fent említett botrány miatt végül kivették belőle Giana-t, és át is nevezték, a Nintendo mégis betiltotta. :D

Reterro 2011.05.14. 11:05:21

Nekem is valami dereng róla.

AkarkiJ 2011.05.14. 11:44:44

nem szerettem, mariot akartam, és ez nem pótolta nekem

szepi79 2011.05.14. 11:56:54

@Leadfoot: na akkor én vagyok a kivétel. valami csoda folytán (ezek szerint, legalábbis) nekem sokkal előbb volt meg a mario, és csak évekkel később szereztem be a giana sisterst. nem is játszottam vele sokat, mivel tényleg 1:1ben koppintás volt

Lenry 2011.05.14. 12:13:58

ááá

óriási riszpekt a Machinae Supremacy-ért.
(bár ha nem linkelted volna, akkor én :) )

nikopol · http://nikopol.blog.hu 2011.05.14. 12:18:24

ez az a játék amiből a C64-es verzió a legjobb és a legkultikusabb ever, btw az iddqd bekampózott már megint, sikerül megint egy óriási igénytelenséget kiposztolni, elég lett volna, ha a wikipedia linket kirakjátok és azzal mindenki jobban jár, kár, mert a videókban jók vagytok:
i) ez a világ legjobb C64-es játéka
ii) nemcsak Chris Hülsbeck lenne említésre méltó, hanem a programozó és a grafikus is
iii) www.gianas-return.de

Lakle 2011.05.14. 12:22:45

@Leadfoot:

Én is pontosan ugyanígy vagyok vele, rengeteget toltam a jó kis C128D-men.

A zenét is imádtam, odáig is elmentem, hogy a Junoszty elé tett magnóval felvettem és a kocsiban hallgattam időnként.

nikopol · http://nikopol.blog.hu 2011.05.14. 12:22:53

@Stöki: nekem tök mindegy, de hogy nektek nem az is biztos

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.05.14. 12:26:47

@hornos: Áruld már el, kicsi trollom, hol voltunk igénytelenek? Ott, hogy találtál egy linket, ami nincs a posztban? Akkor bekommenteled, erre való a komment. Csak persze olyan stílusban, hogy ne akarjak a banhammer felé nyúlni.

Izzycsek 2011.05.14. 12:29:56

Super Mariót azért nem szerettem, mert nem tetszett a dinamikája (telefonon se tetszik, konzolon nem próbáltam, gondolom dettó). A Giana Sisters szerintem sokkal kezelhetőbb volt.

nikopol · http://nikopol.blog.hu 2011.05.14. 12:30:49

@Stöki: kár, hogy túlreagáljátok ezt az egészet, én inkább az index.hu park avatásán lennék, az ötször nagyobb fun, trollok egyébként nincsenek csak a filmekeben www.youtube.com/watch?v=TLEo7H9tqSM kiegyezhetünk egy win-winben: kitiltasz én meg nem kommentelek többet, deal?

Dzsini 2011.05.14. 12:45:46

@thinkEdem: A képek alapján nekem megvolt az átnevezett, átrajzolt folytatás Hard'n'Heavy néven, és tényleg bitang nehézre sikeredett.
www.youtube.com/watch?v=iBqZBKC2cRE
www.youtube.com/watch?v=RLD7j9pz8gw

Dzsini 2011.05.14. 12:47:42

www.gtw64.co.uk/Pages/h/Review_Hardnheavy.php
The unofficial sequel to Great Giana Sisters had a complete change of graphic style to the original, but unfortunately did not survive from the wrath of Nintendo's lawyers.

thinkEdem 2011.05.14. 12:57:42

Btw, ha a "Valójában egyszerre csak egy lány szerepelt a játékban" rész arra akar utalni, hogy miért "Sisters" a cím, akkor azért, mert kétjátékos módban a második játékos Giana nővérét, Maria-t irányítja (lásd még Mario - Luigi; ráadásul Maria neve csak egy karakterben tér el Mario-tól, feltehetőleg a Nintendo további örömére); aki csupán színpalettájában tért el Giana-tól: www.mfgg.net/index.php?act=resdb&param=03&c=1&id=8969
(Ha nem arra vonatkozott, akkor meg hozzátettem, mert hát a sprite-ok alapján ikrek. :P )

Toalettduck 2011.05.14. 13:01:03

@hornos:
@Stöki:

flémflémflémflém

már úgy hiányzott

copass 2011.05.14. 13:32:45

giana, azt se tudtam mi az mario.
Hard 'n' Heavy piszok nehéz volt.

Szeptim 2011.05.14. 13:39:47

"Valójában egyszerre csak egy lány szerepelt a játékban"

C64-en, kétjátékos módban a második játékos Maria-t iranyithatta, aki máshogy nézett ki.

Orltran 2011.05.14. 13:52:24

Ez nekem mindig is jobban tetszett, mint a Mario. Én pont a Marioval vagyok úgy, hogy bárcsak olyan lenne, mint a Giana, ahol rendesen erősödtél ahogy gyűjtögetted a tárgyakat és ha meghaltál kezdhetted előröl. A Marioban ilyen nincs, az új tárgy kiüti az elsőt, és emiatt sose szerettem igazán, inkább csak azért játszottam vele, mert a Giana 31 pályáját végignyomom csukott szemmel már. Ja és erre kijött NDS-re és iOS-re a remake, amiben Mario-féle egyszerre egy tárgy rendszer van, csalódás a köbön.

KenSentMe 2011.05.14. 13:53:14

@Szeptim: Ja, volt egy szőke meg egy zöld hajú p*csa a kétjátékos üzemmódban.:)

A poszt meg szerintem jó végén ragadja meg ezt a Giana Sisters dolgot, hiába a zseniális zene és a zseniális programozói meg grafikusi munka (nintendo élményt produkálni C64-re nem semmi dolog), ha egyszer maga a játék a Mario kockáról kockára történő átmásolása.. csak egy technikatörténeti kuriózum, nem egy világmegváltó játék.

Orltran 2011.05.14. 14:07:25

@VRbagoly: Nem másolata, fejlesztése, javítása. Mondom, én a mai napig abban reménykedem, hogy a Nintendo nyúl egy kicsit ebből a játékból és megalkotja a tökéletes Mariot, de ez sose fog megtörténni, csak újra és újra kiadják ugyanazt új pályákkal.

load error 2011.05.14. 14:16:23

Én, Tibi bácsinak hála, sem a Máriót, sem bármiféle mutációját nem voltam, nem vagyok, és sosem leszek képes komolyan venni soha. (Erre még rátesz a konzolfóbiám is.)
Lehet ezt valahol kezelni?

www.youtube.com/watch?v=1wF-XbmnVGc

vjalle76 2011.05.14. 14:46:10

Egyik kedvenc jatekom volt. Kiskoromban igen neheznek ereztem a pontos iranyitast, rengetegszer meghaltam benne. Nehany eve ujra kiprobaltam, elsore vegigcsinaltam. Ennyit fejlodik az ember mozgaskoordinacioja. Erdekes.

Dester 2011.05.14. 16:45:26

Imádtam ezt a játékot anno, a zenéje meg még pluszban rabul ejtett. (Viszont a Super Mario teljesen hidegen hagyott.) A Machinae Supremacy-s változat meg rajta van a kocsiban lévő CD-n, úgyhogy ha láttok egy fekete Calibrát, amiből ez bömböl kifelé, ne lepődjetek meg. :)

Atisz 2011.05.14. 17:47:27

@hornos: Nagyon nagy trailer :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.05.14. 18:11:29

@thinkEdem: És tényleg, köszi, javítottam. DS-en a szőke csaj átalakul vörössé, ez zavart meg.

thinkEdem 2011.05.14. 18:16:51

@Stöki: Nincs mit. Én is csak onnan tudtam, hogy anno bátyámmal játszottunk. Illetve ő Gianaként előrement úgy 10-15 pályát, aztán jöttem én Mariaval és kb 20 másodperc alatt meghaltam. :D

Chocho89 · http://pcguru.hu 2011.05.14. 19:44:14

Többek között azért jók ezek a heti retrók, mert mindig tanulok valami újat. Nekem a C64 kimaradt, 93-ban már PC-vel kezdtem, így az efféle gyöngyszemekről csakúgy lemaradtam, mint a 8 és 16 bites konzolokról. Az a gameplay egyébként hatalmas, tényleg nagyon durva nyúlás. :D

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2011.05.14. 19:44:39

Stöki.
Ejnyemár.

miért nem a magyar mötál verziót embeedelted?!

SIDrip Alliance!
www.youtube.com/watch?v=bwleP4VOcy0

algi 2011.05.14. 19:46:36

@load error: Kedves Elektor Kalandor, talán segítene, ha aatót nyernél elegendő tekikatona leütése után. :)

Én egyébként lassan elvesztem a konzolfóbiámat, mivel gyakorlatilag az új játékok a PC-men mind úgy beszélnek velem, mintha konzolom lenne.

algi 2011.05.14. 19:48:56

@trx: Hehe, ez úgy tűnik, a Machinae Supremacy változatnak a coverje. Ez így már nagyon rekurzív.

Rockie 2011.05.14. 19:59:38

Imádtam! Rengetegszer végignyomtam, egyszer unokatesómmal 2játékos móddal játszottunk, én kezdtem és halál nélkül végigmentem a 31 pályán! Emlékszem, voltak titkos, láthatatlan téglák, amiket lefejelve 3 pályát lehetett előreugrani. Vagy 7-8-at megtaláltam közülük. A sárkány meg a hangya először milyen félelmetes volt, utána meg már röhögtem, hogy milyen könnyen ki lehet cselezni...

Spanish VVax 2011.05.14. 20:42:59

Senki meg sem emliti, hogy van belőle iPhone, iPad remake ??? www.youtube.com/watch?v=31As9c6mCiI

Spanish VVax 2011.05.14. 20:45:40

Ja és még valami, sajnos Armin Gessert, az eredeti ötlet mögött álló koponya (mellesleg a "Spellbound" cég vezetője) tavaly súlyos betegség következtében, fiatalon elhunyt. R.I.P.

szbszig 2011.05.14. 20:46:59

Én szerettem a Giana Sisterst, de bevallom, amire leginkább emlékszem belőle, az az, hogy irgalmatlanul tele volt bugokkal...

Jackni Konzol 2011.05.14. 20:55:50

Ez baa... ez bazzeg annyira oda van téve... Machinae Supremacy... ez melyik lemezen van? KELL!

u2ro 2011.05.14. 21:16:26

Hm, mennyire jó is volt ez a játék anno c64-en. Konzolról, meg Marioról nem is nagyon hallottam akkoriban.
Köszi a cikket, jó volt egy kicsit nosztalgiázni.
Különösen kedveltem ez a játékot.
Első éves egyetemista koromban egy három pályás változatot adtam le kötproginak.
Ha ki akarjátok próbálni, itt elérhető:

data.hu/get/3823977/Giana.zip

Kicsi is, meg bugos is, de akkor jó móka volt ilyesmivel foglalkozni. :)

Guardian Hero 2011.05.14. 21:46:59

Ha már zene remix, nekem az Instant Remedy-féle verzió a kedvencem:
www.youtube.com/watch?v=AtUQsrk1Ohc

thinkEdem 2011.05.14. 23:04:02

@Rockie: Ha végigvitted a játékot, és a név beírásnál a C= + Shift kombóval kisbetűsre váltottál, akkor elhangolódott a grafika, és simán lehetett látni a warp kockákat...

Penya64 2011.05.14. 23:46:50

Ize. volt egy olyan giana verzio is amiben at volt rajzolva mariora a karakter. Nekem meg is van maig rendesen a nagylemezen a c64hez. Talalkozott ezzel valaki? Az en lakhelyemen eleg nepszeru volt

Médiageci · http://twitter.com/mediageci 2011.05.15. 07:08:54

Ha már Gessert szívrohama szóba került, az mindenkinek megvan, hogy ez volt Manfred Trenz legelső kommersz munkája az iparban? Igaz csak a grafikán dolgozott.

Plusz egy hollywoodi író komolyabb köröket futott, hogy mozivászonra vigye a cuccot, bár gondolom nem vette senki komolyan, már aki hallott valaha a brandről. A Mario-mozi után meg amúgy is kerülték volna, mint a pestist.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.05.15. 10:59:57

@Stöki: "Fent egyébként a C64-verzió töltőképrenyője látható - ugye, milyen gyönyörű?"

Waaaz! Ennyi év után derül ki, hogy a CoV első borítóján lévő két nindzsa tulajdonképpen a Giana nővérek álruhában?! 8-)

pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/CoV1/cov1.html

Atisz 2011.05.15. 11:22:44

@hornos: A trollos jobb volt, a gonosz nácis téma már baromi unalmas.

Dudi 2011.05.15. 12:40:28

@trx: Hmm, itt a Giana miért dupla n...? Elírás, vagy valamilyen licensznyavaja miatt?

Dudi 2011.05.15. 13:02:59

Ejha! Mindenhol 1 db N-nel van a nevük kiírva, még a játék alatt is (Giana), azonban az introban a pályaelemekből 2 db N-ből áll a nevük! Erről tud valaki valamit?

Chocho89 · http://pcguru.hu 2011.05.15. 14:02:03

@Meggymag81: Akkor játékcsaj. A lényegen nem változtat szerintem.

K0vasz 2011.05.15. 15:07:24

Nekem anno nem volt C64-em, ezért a Prehistorik 2 jelentette A Platformjátékot:)

www.youtube.com/watch?v=GW-wRuiev4s

glezmen 2011.05.15. 22:52:18

@szbszig: akkor neked valami nagyon gaz verzio lehetett meg, en nagyon sok evig rengeteg alkalommal vegig toltam, es soha, egyetlenegy bugot sem talaltam benne...

mannasuurimo taikinakokkare keitto 2011.05.15. 23:08:57

inkább legyen egy expert 8 bites a csaj, mint kétpálcás! amúgy a játék vicces darab :)

Lurian 2011.05.15. 23:15:57

Basszus, én is végigtoltam, de egyik ilyen kezdőképernyőre sem emlekszem. Egyébként a kazettérazenefelvevés, meg a hangosbömböltetés nálam is ment. :-)) (Amigán is.) A család akkor akart először örökbe adni. :-))

Lurian 2011.05.15. 23:18:22

Örök hála az Instant Remedy-s linkért! :-)) Azóta azt hallgatom. :-) Hawkeye? Már mentegetek is a kedvencek köze. :-)

Savior 2011.05.16. 01:54:21

@Sam. Joe: A fenébe, tudtam, hogy ismerős volt valahonnan ez a screenshot, pedig a játékkal nem is játszottam! Igazad van, egyértelműen Kodreán-munka! :D

moli 2011.05.16. 10:19:38

@glezmen: meg a ds-es verzio is bugos.. kigyujtottem minden piros gyemantot, megse nyilt ki a bonusz. kezdhetnem ujra..

2011.05.26. 13:53:06

Szerettem volna érdemben hozzászólni, de igazából minden elhangzott fentebb.
Mario le van szarva Gianahoz képest, ezt pedig senki olyan nem értheti, aki nem tört el legalább két mikorkapcsolós joyt emiatt.

A nyolcbites isten áldjon meg titeket, első generációs gémereket, földijeimet.

Kit Fisto 2021.02.22. 11:11:55

Imádom, máig a kedvenc játékaim között van, és különösen az volt C64-en. Valóban furcsa ez a címképernyő/borító dolog. Előbbin csúnyácska, utóbbin szép fiatal nő Giana, de a játékban egy kislány. Én mindig is kislánynak tekintettem, és nem értem, a borítóra miért nem lehetett azt rajzolni? A nevével is furcsa dolog történt. ő eredetileg Gianna lett volna, a játék kezdésekor így is íródik ki a neve! De a grafikus, aki a játék borítóját tervezte, elcseszte, és kihagyott egy n-et. A project vezetője úgy gondolta, egyszerűbb a címképernyőt átrajzolni, mint új borítót rajzolni, és így lett Giana a neve, egy n-nel.
Én inkább újra rajzoltattam volna mindkettőt és Gianna-t kislánynak, ahogy a játékban van.
Stöki, Grath, már egy ideje esz a fene, hoy megmondjam, Giana nevét nem
Dzsájána-nak kell ejteni! Hanem Dzsiana-nak, ha angolul mondanátok, mert ők így mondják, és Dzsánna-nak, ha az eredeti olasz kiejtést preferálnátok. Semmiképpen sem Dzsájána. Olyan nincs a világon!
Van egy PC remakeje, bár a virustotal ad rá egy találatot, malwarenek néz ki, de sandboxban, vagy aki bátor, simán is ki lehet próbálni :)
Egész jó, csak a hang torzaska egy kicsit.
www.classic-retro-games.com/games/platform/giana-sisters-609

Kit Fisto 2021.02.22. 11:22:31

@Dudi: Nézd meg a hszm-em, ott leírtam!

Kit Fisto 2021.02.22. 11:41:46

Különben a DS remakeekben nagyon szép lenne a grafika, Giana is aranyos, de a játék borzalmas, semmi köze az eredetihez. Az nekem nem a Giana!

RAJONGÓKNAK! És Amigásoknak! (is)

Viszont létezik egy újabb Amigás verzió, ami olyan, mint a C64-es, de végre tényleg Amigás minőség, gyönyörű grafikával és hangokkal. Minden újra lett rajzolva, mások a paletták is, tényleg gyönyörű. Részben a DS grafikából csinálták, de csak azt hozták át, ami jó.
Ezen az oldalon találtam:
lutris.net/games/giana-sisters-se/
A játék képe alatt, az install gombról válasszátok a view install script opciót, majd onnan nyissátok meg a letöltési címet. :)
Természetesen igazi Amigán, vagy emulátoron játszható, hiszen Amiga játék!
süti beállítások módosítása