HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Ti küldtétek: Évike, a virtuóz C64-programozó

2010.09.27. 12:27 Stöki

A Golden Komment Vándordíj újabb nyertese, nandras01 írta a következő sztorit a múlt heti árlista alatti kommentekben. Csodás történet és jó képet mutat arról az időszakról, amikor itthon még úgy néztek a számítógépre, mint a legmodernebb űrtechnológiára, ezért kiemeltem posztba (természetesen a képek csak illusztrációk). Érdemes végigolvasni, úgy az utolsó mondat nagyot fog ütni.

Valamikor ’84 körül a cégem vett egy Commodore 64- et. Külön szoba, főállású operátor (státusza és megszólítása: programozó) – aki egyáltalán beléphetett, az templomban érezte magát. Persze a gombokat csak az operátor csaj nyomogathatta, mindenki áhítattal nézte és nem szégyellték, hogy sejtésük sincs arról, hogy mit látnak. Mindenki csak suttogva mert beszélni, ha kérdés volt, akkor a legbátrabb (néha az igazgató) olyan hangsúllyal tette fel a kérdést, mintha őszentsége fogadószobájában lenne. Az operátor kislány – jó csaj volt egyébként, csak válogatós – kedvesen, egyáltalán nem fensőségesen válaszolt, de azért arra nagyon ügyelt, hogy lehetőleg senki sem értse, hogy mi is mond. Röpködtek klaszterek, a fájok, a rutinok és szubrutinok, elmerült a könyvtárak szépségeiben, szigorúan figyelmeztetett mindenkit a formatálás veszélyeire, egyben arra is felhívta az egyre áhítatosabban és zavarodottabban toporgó társaság figyelmét, hogy a munka, a PROGRAMOZÁS igen felelősségteljes tevékenység, de ő biztosan áll a tudása lábán (sic!), ezért nem kell félni az újtól, mert ez a kis gép a jövő szelét és ígéretét hozta el hozzánk, kissé megpohosodott gyárunka. Ezután minden másként lesz, mert beléptünk a huszonegyedik századba, innen már határ a csillagos ég, része lettünk a modern Európának. A siserehad félig leforrázottan, de azért csillogó szemekkel távozott – látták a jövőt...

Én a műszaki vezető voltam, ezért megvolt az a különjogom, hogy különösebb indok nélkül lebzselhessek a szentélyben, slepp nélkül figyeltem a kis aranyost, hogy mit és hogyan dolgozik. Nem kellett sok idő (kb. egy nap), hogy rájöjjek, hogy a szuperlény kész BASIC program alapján, gyakorlatilag adatbevitelt végez. Néhány óvatos kérdés után (peek, poke, sprite, ascII, for-next, go, goto, jump, stb.) egyértelművé vált, hogy az aranyos és szorgalmas kislány egyszerű adatbevivő, arról, hogy egyáltalán mit csinál, halvány segédfogalma sem volt. Természetesen ezt nem közöltem vele, viszont megnéztem azt a programot, amivel dolgozott – és hááát volt, amitől égnek állt a hajam. A bevitelek először minden rendszerezés nélkül egy közös gyűjtőbe kerültek, majd ebből a közös gyűjtőből, valami elbaszott bonyolult szűrőalgoritmus sok-sok lépésben állította elő a feldolgozáshoz szükséges adatcsoportokat. A feldolgozás további eljárásai sem voltak kevéssé logikátlanok, főleg felesleges kitérőkkel voltak terhelve. Próbáltam felbecsülni, hogy a gép milyen hatékonysággal dolgozik, figyelembe véve a részadatok nem logikailag egymásra épített darabjait, megsaccoltam, hogy kb. hány százalékban van kihasználva az amúgy sem túl izmos proci és arra jutottam, hogy az amúgy is elég hervatag (persze leginkább mai szemmel nézve hervatag) gép a maximális lehetőségeinek jó, ha a felét kihasználja. Na, mondtam, itt az én időm.

Amikor délben a kiscsaj elment ebédelni, én még benn maradtam a szentélyben (ekkor már megengedték, tudták, hogy nem vagyok imperialista szabotőr, aki benzinnel leönti és felgyújtja a cégünk jövőjét jelentő csúcstechnikát). Ott egyedül villámgyorsan kilistáztam a programot, csak azért, hogy lássam, mekkora anyagról is van szó – nem volt túl nagy, talán 7-800 sor. Ez jó jel volt. Ki is printeltem mindjárt három példányban – a leporelló háromrétegű volt :) –, a papírokat a hónom alá csaptam, majd hazavittem. Másfél napomba került, míg teljesen átláttam a program működését. Például a szubrutinok – az a kevés – teljesen ötletszerűen voltak a program egész területén szétszórva, a változók jelzése minden logikát nélkülözően ötletszerű volt, az if-then-else összefüggés valami elképesztő bonyolult módon mintegy 12 soros kerülőúttal, és felesleges, semmi érdemi munkát nem végző utasításokkal volt megoldva, és így tovább. Amikor végre átláttam az egészet, nekiálltam racionalizálni. Blokkokra osztottam a folyamatot, csináltam elágazásokat és kizárásokat, a logikailag összetartozó egységeket összevontam, a szubokat betettem a helyükre, alkalmaztam a peekeket és pokeokat, megfelelő helyeken figyelmeztető és segítő üzeneteket helyeztem el – szóval egész pofás kis program jött össze, ami azon túl, hogy egyszerűbb kezelésű és felhasználóbarátabb lett, még jelentősen fel is gyorsult. Minderre elment 4-5 napom.

Mivel nekem otthon +4-esem volt, csak a cégnél tudtam tesztelni művet. Itt egy kicsit bajban voltam, mert a printeléshez elég volt az ebédidő, de egy tesztelést nem lehet 10 perc alatt lezavarni. Szerencsém volt, mert a kiscsajnak egyik nap el kellett mennie kompjuter továbbképzésre, így volt egy teljes délutánom. Eredeti program ki, új program bepötyög – majdnem el is ment a délután (az én programom eléggé meghaladta az 1000 sort), lemezre írás, nagy levegő, indítás. Szépen feljön az általam alkotott nyitóképernyő (eddig ilyen sem volt), megjelenik a menü, kiválasztom a megfelelő menüpontot, már jön is az új oldal, kéri az adatokat. Szépen beviszem, majd megkapja az utasítást, hogy mit csináljon vele (ez is menürendszerből). Már jön elő az az oldal, amelyik az előbb bevitt adatokat szépen elrendezve mutatja, majd elkezdi vele azokat a műveleteket, amelyeket az aktuális rutin előír neki. Éjfél után keltem fel a gép mellől, néhány hiba kijött, egyszer-kétszer lefagyott a gép, de komoly probléma nem volt – a hibákat viszonylag hamar ki tudtam javítani. Eredeti lemez vissza, én lemezem táskába süllyesztve. És most jött a gond: hogyan essen meg a bemutatás, és ha megesik, nem fordul-e az egész ellenem? Hiszen nekem (akkor még) semmilyen papírom nem arról, hogy nyomkodhatom ennek az űrhajó bonyolultságával vetekedő csodának a billentyűit. Nem találtam a jó megoldást, de úgy voltam vele, hogy majd csak adódik alkalom. És ekkor csoda történt!

Másnap lélekszakadva rohan a titkárnő – éppen a termelésben voltam, mert az egyik rohadtul túlbonyolított nyugati csodagép, amelyet egy levegővel működő számítógép vezérelt (ez is megérne egy posztot*), bemondta az unalmast, és mivel a lakatos, a villanyszerelő és a targoncás már elvérzett a „javításban”, kénytelen voltam beszállni (rohadt egy gép volt, utáltam). Szóval rohan a titkárnő, hogy baj van, azonnal menjek a kompjuterterembe, mert baj van, már az igazgató elvtárs és a párttitkár elvtársnő is ott van. Amikor a rendőrség, és az ÁVO említése elmaradt, a pulzusom visszaállt az ebben az esetben teljesen normálisnak tekinthető 180-as szintre. Koszosan, olajosan futni kezdtem a terem felé, közben több lehetőségis átszaladt az agyamon – egyik sem volt szívderítő. Odaértem, valóban az igazgatóból, párttitkárból és szakszervezeti titkárból álló vád- és végrehajtó brigád már felsorakozott.

– Te tegnap használtad ezt a gépet? (állítás volt, nem kérdés) – kérdezte gyanúsan csendesen és nyugodt hangon az igazgató.
– Igen – válaszoltam, nem volt értelme tagadni.
– Évike, legyen szíves elmondani, hogy mi a probléma! – mondta az igazgató az operátor csajnak.
– Az a helyzet, igazgató úr, hogy amikor utoljára dolgoztam a kompjuterrel, akkor az tökéletesen működött, és amikor ma a napi adatokat akartam menteni, akkor a kompjuter nem mentett, hanem ezt írta ki a monitorra – és Évike teátrális mozdulattal mutatott a corpus delictire.
A fejek nem a monitor felé, hanem felém fordultak, és a szemekben már láttam, hogy kész az ítélet: felnégyelni, majd részeit a műhelyekre és gyárkapura felszögelni. Mi jók voltunk hozzád, te papírral nem rendelkező véglény, és mit tettél üzemünk, mit üzemünk, hazánk, sőt a SZOCIALIZMUS jövőjével! De ekkor én már láttam, a monitort, és magamban ujjongtam: csoda történt!

Nagyon csendesen, bűnbánó hangon kértem a lehetőséget, hogy közelebbről is megvizsgáljam a monitort – megengedték kegyesen, hiszen a halálraítélt utolsó kívánságát is teljesítik, elvégre mégiscsak az ember a legfőbb érték a társadalmunkban. (Valaki azért félhangosan megjegyezte, hogy semmihez sem nyúlhatok...) Lassan, megfontoltam tettem meg a három lépést a monitorig, még egyszer, nagyon figyelmesen elolvastam az üzenetet.
– Azt hiszem, ezt a kis problémát meg tudom oldani – mondtam.
Látni kellett volna az arcokat.
– ...még van pofája??
– ...isten ments, hogy hozzáérjen, már így is elrontotta, most képes lesz teljesen tönkretenni.
– ... ez szabotőr!!
– Nem fogok hozzányúlni – mondtam. – Majd Évike csinálja, hiszen ő ért hozzá, ő tanulta, én csak szóban segítek. (Alattomos szemét alak voltam, de a lehetőséget nem akartam elszalasztani.)
Az arcok némileg megenyhültek, de a gyanakvás nem tűnt el.
– Úgy lehet – szólt végre az igazgató.
– Évike, vegyél elő egy új lemezt – mondtam.
És itt árulom el, hogy mi is volt az a hibaüzenet: „DISC FULL, PLEASE INSERT NEW DISC”.
Innen már a diadalmenet következett.

Évike kicserélte a lemezt – a formatálás szükségességére én hívtam fel a figyelmét, lehet, hogy magától is tudta volna, de ekkor már elkapott engem a gépszíj, ki akartam élvezni a helyzet minden pillanatát. Új lemez be, format, mentés – és a meghajtó engedelmes zakatolással elvégezte a számára kirótt feladatot. A lemezt már én vettem ki – senkinek nem jutott eszébe, hogy szóljon, hogy nem nyúlhatok hozzá –, és teátrális mozdulattal nyújtottam át az igazgatónak:
– Parancsolj kérlek, itt vannak az adatok.
Döbbent csend, az igazgató tanácstalanul forgatja a kezében a diszket, ...akkor most, ...akkor én...
– Á, semmi az egész kezdőkkel gyakran előfordul ez a kis figyelmetlenség, majd Évike is bele fog jönni – undokoskodtam.
A vésztörvényszék igen fura testtartással kezdett kifelé somfordálni, amikor utánuk szóltam:
– Ha már úgyis mindannyian itt vagytok, akik érintettek vagytok gyárunk kompjuterizálásában, lenne egy javaslatom.
Örültek, hogy nem kell az előzményekről beszélni, figyelmesen hallgattak. Elmondtam, hogy átnéztem az alkalmazott programot és úgy látom, hogy az lassú, feleslegesen bonyolult, nem segíti eléggé Évike munkáját (ez igaz volt, de akkor is csúnya oldalvágás volt Évike felé), ezért én írtam egy új programot, amely sokkal gyorsabb, pontosabb, sokkal jobban segíti az operátor munkáját, (Évike eddig a PROGRAMOZÓ volt) ráadásul ha új igény támad, akkor könnyen továbbfejleszthető. Ha ti is úgy gondoljátok, a továbbiakban használjuk ezt a programot, Évikét nagyon szívesen betanítom a kezelésére.
Nem volt ellenvetés.
Ettől kezdve a kompjuterterem korlátlan ura voltam, Évike egy diszket sem mert arrébb tenni, ha nem kért rá engedélyt – én meg a munkaidőm jelentős részében a monitor előtt zúztam a köcsög nácikat, lövöldöztem a repülőgépeket. A későbbiekben készítettem még egy raktárnyilvántartó programot, amit minden érintett áradozva fogadott – csak éppen a raktáros nem használta...

Ja, és idővel Évike megvolt. :)

*Megkértem nandras01-et, írjon pár szót erről a gépről: „Némi túlzás volt a „számítógép” minősítés, de azért nem járt messze a valóságtól. Egy palacktöltő automata volt a csodamasina, festo logikai elemek fogadták a különböző érzékelők jeleit, az összes logikai kapcsolást meg tudták valósítani pneumatikus elemekkel. A maga nemében igen szellemes volt, csak a szocialista beszerzési és beruházási sajátosságokra nem voltak felkészülve a tervezői. Igen kényes volt a működtető levegő minőségére (olajozás, nyomás, mennyiség) és a beszerzés során azokat a kiegészítő herkentyűket, amelyek az üzembiztos működéshez szükséges környezetet biztosították, a takarékosság (inkább a valutaszegénység) okán nem vásárolták meg hozzá. Emiatt állandóan csak a szívás volt vele, a nem kellő minőségű levegő miatt állandóan meghibásodott, mert a logikai kapuk elkoszolódtak. Ráadásul egy szál gépkönyv sem volt hozzá, így a javítás leginkább a próba-szerencse módszerrel folyt – egészen addig, amíg meg nem untam a folyamatos szerencsétlenkedést és egy hosszú hétvégén az egyik kollégával darabokra nem szedtem a gépet, és vissza nem rajzoltam a teljes vezérlést. Innentől már könnyű volt a javítás – igaz, megvolt az a hátránya, hogy utána akár éjszaka is kiugrasztottak az ágyból, ha meghibásodott. A gyárral szemben volt a lakásom, így igen hamar megtaláltak...”

240 komment

Címkék: sztori c64 ti küldtétek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr602326653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AndOr01 2010.09.27. 19:10:03

@uni1002:

Azt írják a programok sugárzásával kapcsolatban : "röviden a lényeg: az első kísérleti sugárzás 1986 októberében történt ..."

Tehát igazam volt. :) Nem volt még Bartók. :)

rbatty 2010.09.27. 19:12:16

GOSUB-ról senki se hallott még?

AndOr01 2010.09.27. 19:20:40

Arról igen.
De hogy mi köze a memória allokációnak ehhez:

REM**************************

... azt meg tudja mondani valaki? :)

uni1002 2010.09.27. 19:21:22

@AndOr01: Na jó, igazad van. Soha nem vettem fel a progikat, mert C16-ra nem sugároztak.

vizesnyolcas 2010.09.27. 19:22:04

80-ban vagy 81-ben lehetett. PL/1-t tanítottunk R20-as számítógépen (főiskolán). Arra lettem figyelmes, hogy az egyik kolléganőm meg akar buktatni egy hallgatót, mert az V betűvel kezdődő változóneveket használt. Valamilyen ürüggyel (vizsga közben) sikerült kihívnom a folyosóra, és ott megkérdezni tőle, mi a baja a V-vel kezdődő változónevekkel. - Hát, nem az a szabály, hogy a változó neve betűkből és számokból állhat, de számmal nem kezdődhet? - De a V az nem számjegy. - Dehogynem. Római szám - válaszolta. (De volt önkritikája. Amikor felfogta az ökörségét, átment inkább egy középiskolába.)

tükörfúró 2010.09.27. 19:28:51

@AndOr01: REM sorba mindenféle csunyaságot olyan kisgépeken volt szokás írni (sinclair és barátai jellemzően) ahol nem volt más mód gépi rutint épeszűen bejuttatni a memóriába.
A csillagok nemtudom, végülis az is helyet foglal, utólag be lehet oda valamit poke-olni, dehogy minek ez, mikor ott az egész memória, azt nemtom.

vizesnyolcas 2010.09.27. 19:31:17

@AndOr01:
Miért ne lenne köze? A megjegyzés is helyet foglal a memóriában, a program őt követő részét arrébb tolja. - Vagy valami agyafúrtabb dologra gondoltál.
Amúgy sikerült írnom egy olyan C64 programot, amely lemezes adatállományban turkált, és az volt a hibajelensége, hogy tekert-tekert a végtelenségig minden eredmény nélkül. Viszont, amikor kivettem belőle egy REM sort, utána tökéletesen működött.

tükörfúró 2010.09.27. 19:33:35

Csak azt furcsállom a storyban, hogy egy basic program esetén miért volt akadály a saját C+4 ?
Alapszinten a két basic kompatibilis, a gépek ugyan hardverszinten nem, de ezt szinte teljesen "elfedi" a basic értelmező.

Egyébként nagyon jó, hangulatos visszaemlékezés, igazi korrajz, legalábbis annek egy szelete, mert mindenhol másképpen reagáltak az ujdonságra amit "A Számítógép" jelentett.. ;)

AndOr01 2010.09.27. 19:39:23

@tükörfúró: Jellemzően az első sor volt ez a REM megfelelő számú (1 csillag - 1 byte) elhelyezésével. Ahova a gépi kódú programot be kellett poke-olni. Általában a programban DATA sorba volt a gépi kódú program. Mivel a BASIC terület ismert volt, így a REM utáni csillagok helyére szépen be lehetett tenni a gépi kódú progit. Hogy miért oda? Hát azért, mert az a renszer számára is foglalt területnek számított és nem íta felül, de ami legalább olyan fontos, a programod sem írt felül semmi olyat ami a rendszer számára fontos volt.
A mikor már bent volt a memóriában ( A REM byte után), akkor rá lehetett ugrasztani az USR() függvénnyel.

Ha minden jól csináltál nem szált el a progid. Ugyanakkor a következő LIST parancs kiadása után a csillagok helyett mindenféle érdekes ábrák jelentek meg, így láthattad azt is, hogy meddig tart a gépi kódú programod. :)

Ennyi értelme volt.

De régen is volt ... :)

Ianas 2010.09.27. 19:45:46

@AndOr01: Jól emlékszem, hogy a 6510 gépi kódú ugró-utasításai relatív címzést használtak?

Hogy találtad meg a ****** helyét a memóriában?

(És mi akadályozott meg, hogy a user gépi kódodat a 49152-vel kezdődő szabad területre tedd, amit szintén sose írt felül semmi?)

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2010.09.27. 19:52:35

@lojzi1: Bezony, akkor nagy értéknek számított :)

THK 2010.09.27. 19:53:24

@tasavallan presidentti:
ha egyszer láttad volna a képminőség-különbséget a TV antennakábel és a videójel között, nem kérdeznéd: kb. olyan szintű volt az eltérés, mint egy analóg kábeltv-n nézett film és egy DVD között...

játéknál még talán elment, de programozásra okvetlenül érdemes volt átalakítani a Junoszty-ot (+a hangot is egyszerűen, és jó minőségben be lehetett így adni, míg az alap Junoszty esetén az sem lett volna, mert csak a keleti normát ismerte)

tükörfúró 2010.09.27. 19:54:30

@Önjáró Talajgyalu: Csak most olvastamn, hogy másnak is szemet szurt...RESPECT :)

@zyrobs: Akinek C64ese volt és nem tudja mi a sprite, az későbbi szóhasználattal abszolute, reménytelen láma -LAMER- , mégkésőbbi dumával "noob gamer"...sry ;)

@johnny66: Imádtam azt az éltveszélyes átalakítást..hehh..

load gyorsgépeléssel: commdoore L shift O return, sinclair csapatban: "funkcio" és már nemtudom mi... ;)
plusznégyen talán F5 funkciobillre volt kirakva..
C64-en a final3 F6ra tette..vagy F5? fenesetudjamár.. :D

THK 2010.09.27. 19:56:15

@AndOr01: így van, máig megvan az a UNIX könyv, egyszer nem tudtam rendesen végigolvasni az idióta "node = bög" és hasonló fordítások miatt

Sötétség Melegágya 2010.09.27. 19:58:49

A Junosztyról: 87-ben C64-re írtam gyártáselőkészítő programot Superbase-ben gyakorlatilag a teljes munkaidőmben, sokszor még azon túl is. A Junosztynak köszönhetően lett egy olyan kötőhártyagyulladásom, hogy 1 hét táppénzre kerültem. Mikor visszamentem dolgozni, az asztalomon egy mono ha jól emlékszem Philips monitor várt...

tükörfúró 2010.09.27. 20:01:39

@Ianas: A basic valóban nem tud C64en "felmenni" $C000-hoz(49152)...de sok gyorstöltő, stb eleve ide tette magát, tehát ha ilyennel dolgozott, avval már ütközött volna..

Nyilván, ha -tegyükfel- ő irta a programot, tudta hogy ez a rem lesz ÖRÖKRE az első sor (ezért kell a rem oda, átugorhatná gotoval is, de egy igy "tisztább") a basic kezdete ismert, az első sor sorszáma, a rem utasitáskodja, stb kötött, simán kiszámolható, hogy MINDIG ugyanott, a basickezdet+X lesz az a hely, és PONT akkora, ahány csillagot kitett

Az más kérdés, aki ilyen szintű mágus, mindek dolgozik basicben, miért nem data sorokbol viszi be a cuccát, vagy miért nem manipulál a basic eleje, vége mutatókkal, lapozgat memóriát, és egyéb akkoriban mindennapos trükkök.. :)

tükörfúró 2010.09.27. 20:06:18

@AndOr01: sorry, meaculpa!
Összekeveredetünk! ez spectrum vagy "barátai", nem C64!
Ott van USSR, a comy-nál ennek megfelelő a SYS utasítás..
és egyébként is teljesen más "világ" a kettő, a data meg a poke még hasonló, de itt véget is ért a dolog!

Mondjuk pár csillag helyére abszolute nem sok gépi kod fér, még a viszonylag "tömörebb" Z80 kodbol sem..

zyrobs 2010.09.27. 20:07:43

@tükörfúró: Ki mondta hogy nem tudom mi a sprite? Csak azon nevettem, hogy milyen SZELLEMES magyar fordítást kreáltak egy-egy számítástechnikai fogalomnak. Így utólag sajnálom hogy nem tettem el azt a könyvet, mert tele volt ilyesmikkel, elsőre nem is tudtam megérteni hogy mi a frászról írnak benne (hatodikosan, annyi tapasztalattal hogy akkor már írtam szöveges kalandjátékot basicben).

bakmacska 2010.09.27. 20:10:00

Látom nem járt még itt egyetlenegy olyan pasas sem, akinek nem a C64-es tódításokon akadt fel a szeme,
hanem ezen a jóval szomorúbb, fölényes, lekezelő stíluson.

Pedig nagyon beteg dolog, ha valaki magát azáltal (is) igyekszik fényezi, hogy közben a másikat sározza.

Szóval Andriskám, te csak idült vénségedre lettél lúzer pöcs, vagy már idejekorán az voltál ?
Mert hát akkor nem csodálom, hogy neked az Évikék csak monitoron voltak meg...

AndOr01 2010.09.27. 20:12:20

@Ianas: Ahogy a kollega mondta ez a megoldás inkább a Sinclair gépekre volt jellemző. Én spec ZX-81-en találkoztam vele.

De megnéztem neked: C64-en a 43, 44-es memóriacímen van a BASIC program mutatója.

zyrobs 2010.09.27. 20:14:27

Habár lehet hogy pont azért gondolták találónak a "szellem" fordítást, mert egy sprite akárhol repkedhet a háttér előtt, és lehet benne átlátszó rész is, pont mintha szellem lenne a képen.

Én valószínűleg azért találtam nevetségesnek a fordítást, mert akkor már sprite néven ismertem a spriteot... soha nem is kérdőjeleztem a szó eredetét, talán még az angol szó is innen ered ha belegondolok.

tükörfúró 2010.09.27. 20:16:58

@zyrobs: akkor bocs!:DD
ezt a "szellem" kifejezést még PC szakkönyvekben is láttam, sok-sokévvel később..
teljesen szokásos dolog volt a magát "komolynak" tekintő "hivatalos" szakmában..
ami persze vicc, az igazi scenerek és coderek sikitva röhögtek volna azon aki "szellemeket", "memória rekeszeket" meg ilyen mesterkélt farokságokat halandzsázik.. :D

AndOr01 2010.09.27. 20:18:26

@tükörfúró: Igazad van. Igen.
A BASIC alapján jött elő a dolog. De be is fejezem. Belefeledkezdtem az össznépi retróba... Elnézést ha valakit sért, hogy nem C64. Nem akartam senkit bántani.

AndOr01 2010.09.27. 20:23:23

@tükörfúró: Azért van olyan dolog ami a marhaság és a mai napig a hülyeséget tanítják. Már annyira elterjedt, hogy fel sem tűnik senkinek:

RAM - RANDOM ACCESS MEMORY

Magyar fordítása: VÉLETLEN (????????) ELÉRÉSŰ MEMÓRIA

Igaz, hogy a randomnak van egy olyan jelentése, hogy TETSZŐLEGES, de valaki anno így fordította. Azóta is a sok kezdő akinek tanítják, töri a fejét, hogy mi lehet ebben a véletlen... :)

zyrobs 2010.09.27. 20:27:54

@tükörfúró: Memória rekesz, uramisten.

Nincs valahol egy ilyen korabeli "professzionális" kódoló glosszárium valahol a neten? Szivesen végigolvasnám, úgy kiváncsiságból...

tükörfúró 2010.09.27. 20:29:48

@zyrobs: Egyszerű szótári tükörfordítás, ami itt elfogadható eredményt ad...
a driver-t "vezető"-nek hívni pl sokkal meredekebb..:)
de a drive="meghajtó" és a driver="meghajtó program" sem tul fantáziadus, csak megszoktuk..

az "állomány" meg annyira reménytelen volt a "file" helyett, hogy inkább elkezdte nyelvhelyesnek (?) tekinteni a szakma a rossz helyesítású "fájl" alakot..

tükörfúró 2010.09.27. 20:42:47

@zyrobs: itt van minden a polcomon, un. "számítástechnikai kisszótár" 1982(!!), meg egyéb rémségek:)

mondjuk én ezt tanultam, osztályzatra, iskolában, padban, és nem ám basicben nyomkodjuk a gombot, meg game ezerrel, hanem tervezzél papirceruzával igazi, működő processzort getszi, és közben végig igy kellett beszélni!

hogy:
"a címbuszon az utasításdekódoló egység kiadja a megcímzett memóriarekesz címét, miközben a vezérlőbuszon (sic) a megfelelő logikai állapotok segítségével utasítást ad a tároló áramköröknek, a megcimzett memóriarekesz kiolvasására..."

LOLOLOL:_DD

Egyébként most találtam némi 94es hivatalos gábordéneses "tananyagot", talán az "assembly védett módú programozás"-tol nem kapok azonnali röhögőgörcsöt, a többi...áááhh..:DD

copass 2010.09.27. 20:46:30

@lOc (a pasztafáriánus): a biblia!
mikor tudtam szerezni egy használt action replay-t,csak néztem hogy úú miket tud! :D tass volt a legjobb cucc, piszok gyors volt! :D

Ööö 2010.09.27. 20:55:02

@Sparhelt: köszönöm a felvilágosítást. Csak a jegyzőkönyv kedvéért.
S hogy én is valami érdekessel szolgáljak, itt van kollégám szakdolgozata: impulzus.sch.bme.hu/6502/download/tdk_2001.doc
----
@Taliesin.2010:
így járhatott, aki sokat programozott BASIC-ben. :)
----
@lojzi1:
"kínai tányérpörgető játékot (a nevére már nem emlékszem, de nagyon alap)" == Chinese Juggler
----
@zyrobs:
"És hogyan írtad be az Ü betűt c64 basicben?"
Csinált saját karaktertáblát, feltöltötte ,8,1-el, és a CIA megfelelő regisztereit POKE-kal beállította, s rögtön lett Ü betűje. (Külön köszönet Sparhelt kollégának, csak a jegyzőkönyv kedvéért.)
----
@Ianas:
"Hogy találtad meg a ****** helyét a memóriában?"
A basic terület $0800-nál kezdődött, így könnyű volt kiszámolni, hogy a csillagok melyik memória címre kerülnek, főleg úgy, hogy a parancsokat 1 byte-ra tokenizálta az interpreter.

JohnHenry 2010.09.27. 20:57:39

SYS 64738

a poszt meg fake, abból is a szánalmasabb fajta :-(

tükörfúró 2010.09.27. 21:04:57

@copass: tass?
az igazi ászok monitorban nyomták..:DD

@Ööö: kár, hogy a 286os kapcsolási rajzáig nem jutottak el AZT azért megnézném... ;)

AndOr01 2010.09.27. 21:09:58

@tükörfúró: cooprocival vagy anélkül? :)

Bambula 2010.09.27. 21:11:25

A +4 és a C64 basic kompatibilitásához : ha jól emlékszem tokenizálva tárolták a programot, nem tudom sajnos hogy a két gép a közös utasításokat pontosan ugyanúgy tokenizálja vagy sem.

AndOr01 2010.09.27. 21:14:57

@Bambula: Miért? Az MS már akkor se volt kompatibilis magával? :)

THK 2010.09.27. 21:20:54

@Bambula:
természetesen azonos tokenkódokat használtak az utasításkészlet közös részéhez: egy darabig pont olyan helyzetben voltam, h az otthoni +4-en megírt programot vittem be a céges C64-hez, nem volt vele semmi gond

rendben van, h "korrajz" akart lenni az írás - de attól még nem szabadna ordítóan kamunak lennie, hiszen ha hiteltelen, akkor már korrajzként sem állja meg a helyét

max annyiban, h "voltak cégek, ahol használtak C64-et, de a többség semmit nem értett hozzá"

tükörfúró 2010.09.27. 21:21:50

@AndOr01: 80286ban belül sosem volt kóproci! :)

Egyébként maga az aritmetikai procc, --amiben igy külön chipen egy csomomimdent "meg kellet ismételni" (saját utasitásdekodolo, saját programszámlálo, stb)-- nem olyan "nagy szó"!

A 286os védett modú utasításait, üzemmódját IS megvalósító, igen összetett, rengeteg üzemmódot és varázslatot tudó mikroprogramozott vezérlőegység maga az elektronikai rémálom..

Már egy i8086 is palota, ha a 6510 egy vályogház hozzá képest, (a zilog z80 kb egy családiház méret) de a 80286 egy egész kisváros!

Kb reménytelen átlátni, megérteni rajzon.
Egyébként egy ilyen visszafejtésből jópár máig nem tudott (Intel által nyilván sosem publikált) piszkos kis titokra derülne fény abban biztos vagyok!

ikri 2010.09.27. 21:23:27

a 2.0-ás C64 basic -ben nem volt if then else szerkezet csak if then :P

ikri 2010.09.27. 21:25:18

@Bambula: Nem.

A +4 -ben "fejlettebb" BASIC verzió volt, jóval több utasítással, a tokenek pedig csak ezek (1 byte terjedelmű) rövidítései voltak.

TH 2010.09.27. 21:29:48

@AndOr01: ezt mindenhol elmondják, ahol tanítják, hogy ez egy félrefordítás, és inkább fordítják tetszőleges elérésűnek.

tommerman 2010.09.27. 21:30:49

a poszt stílusa nagyon kiábrándító... nekem annak idején ilyenek akarták tanítani a "programozás"-t (pedig ez már jóval a rendszerváltás után volt).

nagyképű, lódítós, kamu szagú sztorikból több volt, mint átadott tudásból, valódi fortélyokból.

programozni azóta sem tudok.

ikri 2010.09.27. 21:34:58

@AndOr01: az i-node volt i-göb -nek fordítva, roppant értelmes módon. :P

A Shellt valahogy sikerült "héj"-nak fordítani :D

nandras01 2010.09.27. 21:34:58

na, remélem mostanra az összes hűdenagyonvágomac64et guru kiélvezkedte magát, miután sokszorosan megállapították, hogy ez biz' fotobót, meg fék, plusz a posztoló egy lúzer, akinek évike legfeljebb az álmaiban volt meg :)
azt hiszem, a bitnácik (hehe, lehet, hogy ezt a kifejezést én alkottam meg??) nem igazán értették meg a lényeget - vagy én nem fogalmaztam elég világosan - aki élt már a megénekelt időben, pontosabban eléggé felnőtt volt már ahhoz, hogy aktív résztvevője legyen a szocializmus építésének, az felismeri a hangulatot, a résztvevőket, a kort.
aki fiatalabb, az talán jogosan akad fenn azon, hogy volt- e else, vagy nem. bevallom, huszonpár éve nem írtam basic programot, így valószínűleg egy egyszerű for next syntax error mentes leírása se menne - ezért a programozási leírásbeli hibák tán elnézhetők. (bár, a pontosításokat köszönettel vettem...)
azon, meg nem fogok vitát nyitni, hogy vaj'h évike valóban megvolt, avagy sem :)

AndOr01 2010.09.27. 21:35:12

@TH: Akkor manapság jobb a helyzet. Én jó pár helyen végighallgattam (meg megnézheted a régebbi könyveket is), semmi utalás nem volt a félrefordításra és a tanarak is ezt a marhaságot követelték meg. Én pedig csendben kapartam le a falat meg az arcomat, hogy még mindig így tanítják a hülyeséget...

Örülök, ha már nem így van... bár gyanítom, hogy még találnánk helyet, ahol egy az egyben leadják ezt a marhaságot.

AndOr01 2010.09.27. 21:38:46

@nandras01: Nyugi. Akikre gondolsz megértették!

Csak azért ne csodálkozz és legyél megengedő azokkal szemben is akiknek erről fogalmuk sincs, emiatt csak a "felsőbbrendűség" maradt Nekik. Ne bántsd Őket se!

tükörfúró 2010.09.27. 21:40:52

@ikri:
10 if a=1 then print "egy":goto 30
20 print "nem egy": rem ez az else sor!!
30 end

sorszámozott nyelvben az else-nek sok teteje nincsen, (könnyen nélkülözhető)

a sorszámozás filozofiája ugye a nyers gépi kodhoz áll közel, ahol mindennek van memóriacíme, tehát "akárhova" ugorhatunk....
;)

AndOr01 2010.09.27. 21:42:59

@ikri: Igazad van, már nem emlékeztem. Többször nekiálltam,de nem tudtam elolvasni. Így nem is tudott ezen kívül mély nyomot hagyni. Látszik, hogy a mai napig nem jut eszembe a göb-ről, hogy minek is kellene lennie.

Hál'Isten azóta voltak azóta jobb könyvek is. :)

ikri 2010.09.27. 21:45:58

@nandras01: Na nem azért mondtam azt az else-t , hogy mindenáron beléd kössek, csak romantikáztam egyet a CoV hasábjain lefolyt nagy +4 vs C64 verbális csatákon, aminek egyik ilyen "elsés" visszatérő eleme volt a használhatóság (+4) az erőforrásokkal szemben (64).

Évike használhatóságáról meg erőforrásairól viszont nem szóltam egy szót se :P

AndOr01 2010.09.27. 21:48:16

@nandras01:

Ha még megvan a C64, akkor irigyellek.
Ha még megvan Évike - nos azért már nem. :P

ikri 2010.09.27. 21:53:41

@AndOr01: hát ha hiszed ha nem, Szeberényinek van egy 99-ben kiadott (egyébként nagyon jó) Unix könyve, de az i-göbre csak nem untak rá a BME-n.

Én tamogatom, hogy minden olyan esetben, ahol magyar kifejezéssel -az értelmezést nem zavaró módon- pótolható az angol jövevény szó, akkor inkább használjuk az előbbit (site helyett oldal, fájl helyett állomány stb.), de ez az i-göb... hát ez aztán még magyarnak sem nevezhető! Hogy kinek jutott eszébe így lefordítani ezt... ?

Nge Swazili Mbeko 2010.09.27. 21:54:40

Amikor úgy '86 körül rábuktam a +4-re, na meg hamarosan a C64-re, elkezdtem számítástechnikai könyveket venni. Komoly hiba volt. Hogy csak egy példát említsek, egyikükből megtudhattam, hogy az információtárolás alapegysége az 'oktet' (nem a byte meg a bit, á!). Néhány évre rá, amikor a sorsom a francia nyelv tájékára vetett, akkor jöttem rá, hogy a t.szerző valszeg csak francia könyvet látott (ferdített)...
Azóta már a franciák is sokat fejlődtek, de még a 90-es években is fényévekre voltak, talán még tőlünk is. De az 'oktet', azóta is hm. megmaradt...

mozikiller 2010.09.27. 21:56:44

Az aranykor! Szenzációs korszak!
C64 és C20,C16,+4 (commodore-os voltam nem Sinclaires!) és az isten a végén az Amiga! (a pecsában a commodore show-n!))
Atari 800 XL (cserélhető op.rendszerrel) Atari ST,
Suliban HT 1080 Z kazettával, meg propper 16
Aztán Amstrad PC (no HDD csak 5.25 lemez késöbb 25 MB FM)
majd Műszertechnikától az első 286-os,
Norton PC Tools 1.1
DBase III. Foxpro+ (hálózatot is kezelt!)
Gyönyörű emlékek! Isteni gépek!

tükörfúró 2010.09.27. 21:58:37

Mindekinek lehet "C64-ese", sőt plusz4 és C128 is, ingyen ;)

www.viceteam.org/

sőt, ha jolrémlik ez még VC20-at is tud..
(C64 elődje)
na olyan 'se sok embernek volt idehaza annakidején:)

THK 2010.09.27. 22:06:03

@tükörfúró: akkor mit mondanál a Motorola 68k-ra?

Döbbenet volt Amigán assembly-t használni, nem csak 6510, de Intel 286 után is!

Mintha C-ben dolgozott volna az ember: egy "a=*p++" sort ott is egyetlen utasítás takart. És mindez egy 70-es években tervezett procitól... kár, h az IBM nem azt választotta a PC-hez

AndOr01 2010.09.27. 22:15:33

@THK: Hát igen.

Ha az IBM a Motorolát választja INTEL helyett és az MS helyett pedig ...

Egész máshol állnánk manapság...

Na persze a 68K-nak nem kellett mindent betöltenie az akkumulátorba (pedig volt neki elég nem csak egy :) ) ha be akart valamit tölteni a memóriából egy adatregiszterbe. Sőt volt neki egész "szentségtörő" memória-memória mozgató utasítása is. (Memóriacímről - memóriacímre).

Tudom blokkmozgató volt Z80-on is, de nem ilyesmire gondoltam.

tükörfúró 2010.09.27. 22:33:26

@THK:
68k-ban az a szép, hogy nem annyira elcseszetten bonyolult, sokkal átgondoltabb valami..
mikroprogramozott vezérlőegységnél ugyanis az utasitások összettsége önmagában szinte mindegy, mind egy kis "program", max hosszabb a kodja, a szükséges logika bonyolultságát nem növeli jelentősen
viszont a cpu koncepciojának bonyolultsága, elcseseszett intel féle taszk kapuk, kivételek, lapfordítások, millio tábla és ezek cimei, szükséges regisztereik, stb
na az rémálom, mert mind egy tonna plusz logika

de ez már szakmai nagyonmélyviz, nem ide valo :D

mára meg teljesen mindegy, 64bites busszélességű, 4magos, 2Ghz-es 68xxx nincsen
de jelentősége se volna, ugyanazokat az óperenciás rencereket és C programokat forgatnánk le rá, ugyanazokat a *nix disznókat és wingyóz verziókat, vagy épp más kodok futtatását lehetővé tevő virtualizácios környezeteket..

a kod lassan elszakad a vastol
pár év és a féltéglányi telefonunk arm származék prociján "ugyanaz" az áutluk, vagy powerpiont, vagy bármi fut majd, mint az asztali gépen..
innentől meg kit érdekel, valahol mélyen lent milyen a hardveres architekturha? :D

tükörfúró 2010.09.27. 22:40:03

vissza a retrohoz!
Kedves olvasóink, mai feladványunk következik:

10 graphic 1,1
20 for i=1 to 100 step 5
30 draw 1,100,i to 100-i,100 to 100,200-i to 100+i,100 to 100,i :next

poseidon 2010.09.27. 22:43:32

@AndOr01: Szia! Én is SZÁMALK-ot végeztem (Szegeden, és C=64-en írtam a 'diplomamunká'-mat).

Neked hogy számolják be azt a 3 éves iskolát? Nekem csak szakmai felsőfokúként (tehát csak középfokú végzettségem van). :-(

THK 2010.09.27. 22:52:44

@tükörfúró: igen, az Apple is nagyon régen fölhagyott a Motorolákkal - de az Intel óriási fölfutását nyilvánvalóan pont az IBM PC (és persze a szabadon gyártható kompatibilis gépek) adták!

Ha annak idején az IBM Motorolát választ, feltehetően nem fulladt volna ki a 68xxx széria úgy, ahogy tette...

THK 2010.09.27. 22:56:01

@poseidon:
hehe, mikor volt az? 91-ben végeztem ott

blacklord 2010.09.27. 22:59:09

Nagy arc a kommentelő, lájk. :-)

PPéter 2010.09.27. 23:07:40

@Stöki: Naná :D mindenütt :D

nandras01 2010.09.27. 23:25:20

@AndOr01: c64- em nem is volt :(
+4- en nyomultam
évikét, meg ( vagy bélát..?) már régen elsodorta az élet szele...

nandras01 2010.09.27. 23:27:56

@AndOr01: igazad van.
ha eredetileg nem kommentnek, hanem posztnak született volna az írás, akkor valószínüleg sokkal figyelmesebb lettem volna szakmailag - de nem a szakmaiság, hanem a feltoluló emlékek voltak az írás pillanatában a fontosabbak.

nyu 2010.09.27. 23:28:34

@AndOr01: "akkor még nem adtak a goto-ért egyest."

Nekunk 12 eve a zegyetemen Pongor megmondta, hogy aki gotot hasznal az nem programozo :)

TH 2010.09.27. 23:35:18

@AndOr01: "Akkor manapság jobb a helyzet."
Mit nevezünk "manapság"-nak? :)

TH 2010.09.27. 23:42:18

@nyu: erről a goto-ért egyesről jutott eszembe, hogy mennyi olyan függvényt írok mostanában, ahol egynél több kilépési pont van, és hogy mit kaptam volna ezekért annó a Számalkban. :)

belekotty 2010.09.27. 23:48:49

BKV reszelő : "Mikor volt a számalkban c64? Ott kérem ibm360 mainfraME, PDP11, SIEMENS 7536 volt...és ekkor már ment egy pc-n a cat, pctools...később microwax lett...majd kizárólag pc-k. Így múlik el a világ dicsősége. "

IBM370 volt, OS/VS1-el. A többi stimmel. Én ott dolgoztam, C64-el tényleg nem oktattunk.

dezso 2010.09.27. 23:50:30

És a Commodore PC? Mondjuk olyat egyet láttam csak életemben.

Egyébként az i-bög, a héj és hasonlók emlékeim szerint a Kernighan-Pike könyvben voltak, ami kifejezetten használható holmi. Én egy ideig azzal utazgattam Gödöllőre meg vissza, és (noha volt C16-unk, és szerettem is bütykölni vele, pedig akkortájt kevés sikerélményem volt belőle) akkor kezdtem megtanulni programozni. Most meg ebből élek, talán nem olyan káros egy-egy bög :)

loldongs (törölt) 2010.09.27. 23:53:24

az O'Reilly kék Learning Perl c. könyv magyar változatában a "cat" parancsot "cicára" fordította egy vicces illető

belekotty 2010.09.27. 23:56:49

@ZséZsé: jaja, a commodoren nem volt könyvtárszerkezet, ahogy else sem volt a basicben. Én sokat nyomtam assemblerben. Sőt még teletext terminált emulálva fájlátvivő programot is írtam IBM mainframeről a commodore-ra. Egy start bit hét adatbit, egy paritás egy stop bit. 2400 bit/sec volt a maximum. :-))

AndOr01 2010.09.28. 00:30:15

@nyu: Csakhogy amiről én beszélek az nem 12 éve, hanem 23 éve volt! :)

Ööö 2010.09.28. 00:31:32

@belekotty: inc $D020 hány órajel alatt futott le?

AndOr01 2010.09.28. 00:31:49

@belekotty: Nincs vita. Én se esküdöztem, hogy bármelyikőtök oktatott volna! :)

AndOr01 2010.09.28. 00:51:24

A C64 oktatás egyébként itt volt fent a lépcsőn az egyik teremben.

retronom.hu/files/node_images/ef53c83894b6796c.jpg

2010.09.28. 09:07:11

90 körül a technika órán tanultunk a számítástechnikáról. Kb. idézet az akkori könyvből:
"tartozékként van hozzá fényceruza (ún. "mausz") is"

mellesleg: kinek volt C64-hez fényceruzája? Mert golyós izé még volt de ez?

tükörfúró 2010.09.28. 09:15:40

@belekotty: teletext az a tévében van, maximum telex :)
2400 baud az stimmel, szoftverből a C64 1Mhz-es procija nem tud többet, de semmiféle hardveres sorosport sincsen benne, a C+4-ben már volt.

@Kurgan: nem igen működtek a fényceruzák jol, nekem most is van, a tévékkel elkeserítő pontosságot tudtak, hozzávaló monokróm monitora viszont senkinek se volt

johnny66 2010.09.28. 10:05:47

@Ööö:
Tudom, hogy nem tőlem kérdezted, de ha jól emlékszem 6.
Hú, menny emlék előjött a cikk (meg persze a többi "szerdai retró" rovat) kapcsán.. :)

Retexis 2010.09.28. 10:54:54

@Ööö:
Az inc és a dec is 6 ütemciklus. :)

Penya666 2010.09.28. 10:58:50

Nekem van itthon egy szovjet telexem. :) A Siemens T100 ruszki klonja volt. Egy szepemleku TSZ irodabol valo, ahol a 80as evek vegen meg lattam mukodni is.

jahaha 2010.09.28. 14:31:38

a tortenetben a leghitelesebb a magat polihisztornak gondolo gepeszmernok, aki mindent megold, atlat, szakert, legyen az fejogep, kupakolo, szamitogep.
'Próbáltam felbecsülni, hogy a gép milyen hatékonysággal dolgozik, figyelembe véve a részadatok nem logikailag egymásra épített darabjait, megsaccoltam, hogy kb. hány százalékban van kihasználva az amúgy sem túl izmos proci és arra jutottam, hogy az amúgy is elég hervatag (persze leginkább mai szemmel nézve hervatag) gép a maximális lehetőségeinek jó, ha a felét kihasználja. Na, mondtam, itt az én időm.
' OMG.

viktor134 2010.09.28. 14:41:59

az évike megvolt a sluszpoén. :D

uni1002 2010.09.28. 16:31:11

@Kurgan: Csináltam egy fényceruzát a C-16 hoz, egy tranyó, fotodióda, egy üres golyóstollszárba beleapplikálva. Soha nem működött rendesen, csak a kurzort lökdöste összevissza.

mudszeparator 2010.09.28. 17:01:33

"Se non è vero, è ben trovato."
Translation: "If it's not true, it's a good story."

Plague 2010.09.28. 17:03:50

Ejha, szép történet, irigy is lettem egy picit, erre a magas szintű tudásra :).

Dudi 2010.09.29. 09:08:03

@PPéter: Jók a képek! Főleg a játszóteres tetszett igazán, hirtelen, nem tudtam, mire asszociáljak :) De nem is lényeges :))

Általános isiben (7-ben 1991-'92 ) volt számítógép szakkör, persze C64-eseken. Ekkor már a könyvnek köszönhetően nagyjából tudtam programozni, készítettem is saját progikat, de számos kifejezés volt, amivel nem bírkóztam meg 12 éves fejjel. Ilyen volt például a "ciklus". Mivel a könyv folyamatosan csak ezt a szót használta (nekem meg gőzöm sem volt a jelentéséről, "magyarul" sem), így egyszerűen kihagytam a progikból. Amikor rátértünk a szakkörön, a tanár kérdezte, hogy ha nem ismertem a ciklust, hogyan oldottam meg?
10 a=a+1
...
100 If a<10 then 10

Ennyi, nincs matek :) A tanár persze lehidalt.

xk2spv 2010.09.29. 10:30:57

then után a goto elhagyható

johnny66 2010.09.29. 14:33:06

@Dudi:
Amugy pl. assembler-ben csak így lehet ciklust csinálni..

acsa77 2010.10.01. 22:03:23

@Blassius: pont így torzul el történelem, és tanulunk hülyeségeket pont a lényeg: a tanulság tekintetében.

Taliesin.2010 2010.10.02. 11:22:40

@nandras01: magyarul egy hazug sunyi geci vagy : )

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.10.02. 12:43:19

szóval posztoló a 7-800 soros katyvasz programot leracionalizálta egy ugyanolyan tudású 1000 sorosra. grat.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.10.02. 13:17:07

bár jobban belegondolva nekem is voltak hasonló "eredményeim", amikor dos-os vírusokat írtam újra a romboló részek kihagyásával, mégis hosszabbra, de én nem gondoltam, hogy jobb lett, csak közérthetőbb. nem is járt dugás érte, csak vizsgamentesség.

viktor134 2010.10.13. 16:16:40

@droid_:
akkor nem érte meg. :D

Zak 2011.01.02. 21:21:01

épp 2 napja vettem a Vaterán egy 1541-es floppy-t,meg egy printerport-1541 kábelt, már alig várom, hogy újra láthassam az akkori programjaimat.

Csak érdekességképpen: valaki kérdezte hány ciklus az INC:

$E6 INC 0. lap: 5 ciklus
$EE INC abszolút: 6 ciklus
$F6 INC 0. lap,x : 6 ciklus
$FE INC abszolút,x: 7 ciklus

én is a C64 felhasználói kézikönyvből néztem ám ki.

Azt hiszem megint elkezdek fejleszteni C64-re

Naki vagyok kerdojel 2012.05.27. 13:27:42

Szerintem fake a bejegyzés.

Lássuk csak, a teljesség igénye nélkül:

"elmerült a könyvtárak szépségeiben": hehe, minek a szépségeiben???

"Próbáltam felbecsülni, hogy a gép milyen hatékonysággal dolgozik, figyelembe véve a részadatok nem logikailag egymásra épített darabjait, megsaccoltam, hogy kb. hány százalékban van kihasználva az amúgy sem túl izmos proci és arra jutottam, hogy az amúgy is elég hervatag (persze leginkább mai szemmel nézve hervatag) gép a maximális lehetőségeinek jó, ha a felét kihasználja."
Ez teljes sületlenség, másrészt pedig egy adatbeviteli- ls feldolgozó program, aminek futása nagy részben az adatok bevitelével telik, sosem fogja kihajtani a procit.

De azért van munka benne, mármint egy ekkora cikket emlékek alapján megírni...
süti beállítások módosítása