Remek komment jött Mukkától ehhez a bejegyzéshez: egy link, ahol egy 1987-es árlistát lehet megcsodálni. Sajnos a szken minősége nem a legjobb (vagy lehet, hogy már az eredeti is így néz ki), de azért jól olvasható rajta néhány horrorisztikus szám. Egy 286-os IBM-AT 640 kilobájt RAM-mal, 5.25”-ös flopimeghajtóval, 40 megás merevlemezzel, monokróm monitorral 495 ezer forint volt akkor (installálás és egy év garancia plusz hetven). Plusz 1 mega RAM-ért kilencvenezret kellett fizetni, a 16 színű EGA monitor felára 170 ezer forint volt. És a közölt árak még nem is tartalmazzák a kábelezés költségeit. Mint Mukka kiderítette, a havi átlagkereset akkoriban 6987 forint volt. További csemegék a fenti linken, de egy oldalt ide is bekopiztam.
Egy megabájt RAM kilencvenezerért
2010.09.22. 17:00 Stöki
256 komment
Címkék: retro hardver árlista
A bejegyzés trackback címe:
https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr992315419
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Void Bunkoid 2010.09.22. 22:51:06
Én a wildcompókat szerettem, még indultam is egy idióta videoklippel egyszer :)
Vizibolha 2010.09.22. 22:52:08
Pont most esett ki a kacatok kozul (fenetudja mikor kerult oda, a HTPC epitesekor kerult elo 1 hete), egy 89es Mikromagazin, ott 80e+fa egy XT, 640kb rammal/monitorral (mono, ofcoz), 21MBos mfm hddvel 105e+fa. Ega monitor/ega kartya 46e+fa, vga monitor kartyaval 75e+fa.
Van nekem meg a cegnel a sok kacat mellett egy 100MB (105 v. 120) koruli MFM vinyom (5-6 eve meg mukodott, poenbol meginditottam), nu, annak az ara is vidam volt, megvan meg a szamlaja valahol. A regi mfmekre gyarilag ra volt matricazva a hibas blokkok szama, az halal vicces volt ;)
Na meg a 90-es evek elejen (~1992 vege) az Dec 3000-es Alpha szeria szamlai, ott repkedtek a milliok. (megjegyeznem h. abbol meg 2 gep a mai napig uzemben van :)
Hja, meg a regi jo 8 inches floppy lemezek, abbol is van meg par darabom :) (SSSD, termeszetesen :)
Van nekem meg a cegnel a sok kacat mellett egy 100MB (105 v. 120) koruli MFM vinyom (5-6 eve meg mukodott, poenbol meginditottam), nu, annak az ara is vidam volt, megvan meg a szamlaja valahol. A regi mfmekre gyarilag ra volt matricazva a hibas blokkok szama, az halal vicces volt ;)
Na meg a 90-es evek elejen (~1992 vege) az Dec 3000-es Alpha szeria szamlai, ott repkedtek a milliok. (megjegyeznem h. abbol meg 2 gep a mai napig uzemben van :)
Hja, meg a regi jo 8 inches floppy lemezek, abbol is van meg par darabom :) (SSSD, termeszetesen :)
fzs.1933 2010.09.22. 22:53:01
Ja, egyébként nézzétek meg, hogy 2000-ben mit tudtak kihozni az őslényekből
www.youtube.com/watch?v=-Vf1r9wKJYQ
ja, és ha újra elkezdenék játszani bármelyik régi fps-sel, emlékeznék a pályákra... :P
www.youtube.com/watch?v=-Vf1r9wKJYQ
ja, és ha újra elkezdenék játszani bármelyik régi fps-sel, emlékeznék a pályákra... :P
Mr Neanderthal 2010.09.22. 22:53:06
ezekrol a gepekrol es korszakrol szol a Linda cimu sorozat Software resze, rajta van az MTVn halali!
videotar.mtv.hu/Videok/2008/11/01/18/Linda_9_resz_Software.aspx
videotar.mtv.hu/Videok/2008/11/01/18/Linda_9_resz_Software.aspx
tükörfúró 2010.09.22. 22:56:30
@Napkutya: Máig vannak partyk, csak ez már nem ugyanaz....
Még a retro party sem, merthogy hébehoba olyan is van...:)
A kölcsönkártyát lehet én adományoztam, néha ilyen "anonim szponzorként" működtem, ugyanis én lelkes ifjonc a C64 korszak elején voltam, a PC aranykor partyjaira már saját kocsimmal jártam.. ;)
igazi megszállott gamer vagy kiemelkedő coder sosem lettem ezért, bár minap szembesültem egy élő legendával, és avval, ő többet felejtett, mitn amit valoszinűleg én valaha tudtam...hátigen.. :D
Még a retro party sem, merthogy hébehoba olyan is van...:)
A kölcsönkártyát lehet én adományoztam, néha ilyen "anonim szponzorként" működtem, ugyanis én lelkes ifjonc a C64 korszak elején voltam, a PC aranykor partyjaira már saját kocsimmal jártam.. ;)
igazi megszállott gamer vagy kiemelkedő coder sosem lettem ezért, bár minap szembesültem egy élő legendával, és avval, ő többet felejtett, mitn amit valoszinűleg én valaha tudtam...hátigen.. :D
Vizibolha 2010.09.22. 22:57:42
@Void Bunkoid: 1990 (vagy 1991?) RSI+Majic12, Sopron, ott kezdtem a mokat en ;P Csak kesobb a gamerek miatt nagyon elzullott a szinvonal, sajna... Regi jo partyk, ahol ha nem ismertek, nem mehettel be... ah, regi szep idok.
Void Bunkoid 2010.09.22. 22:59:53
@Vizibolha: nemcsak a gamerek, a terrornews is lehúzta a színvonalat, amikor minden oda írogató emberke scenernek kezdte magát képzelni :)
Vizibolha 2010.09.22. 23:06:11
@Void Bunkoid: Brr, TN, os Amigaskent Post Office7 volt a szemelyes kedvenc. (na meg a Sledge Hammer, ah, ujabb szep emlekek)
tükörfúró 2010.09.22. 23:07:52
@fzs.1933: valahol pedig nekem van a lomjaim alatt egy majdnem ilyen usb-isa..
40ezer az horror, ezt találtam elsőre, de lehet van sokka lteszkósabb áron is..!
a chs-ben volt egy polcra kiszorva, még az USB 1.0 elterjedése derekán..jopárévvel ezelőtt..mindenféle szutyok USB idaoda alakitoval....párezer ft volt, ugy emléxem..
ma már ki venne PS2,soros meg printer USB alakitot pl, tizenezerért?
nekem ebbe egy gravis ultrasound volt bedugva évekig, most abban sem vagyok biztos, hol lehet, de meg kell lennie elméletileg
40ezer az horror, ezt találtam elsőre, de lehet van sokka lteszkósabb áron is..!
a chs-ben volt egy polcra kiszorva, még az USB 1.0 elterjedése derekán..jopárévvel ezelőtt..mindenféle szutyok USB idaoda alakitoval....párezer ft volt, ugy emléxem..
ma már ki venne PS2,soros meg printer USB alakitot pl, tizenezerért?
nekem ebbe egy gravis ultrasound volt bedugva évekig, most abban sem vagyok biztos, hol lehet, de meg kell lennie elméletileg
Penya666 2010.09.22. 23:10:54
Wow, os-scenerek! En olvastam tn-t bevallom, es tetszett is akkoriban. Multkor eloszedtem oket, de igy mar kicsit megmosolyogtato volt.
Penya666 2010.09.22. 23:12:07
@tükörfúró: Usb isa? Az igen, eddig nem is hallottam rola hogy letezett.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.09.22. 23:19:12
@Körömcsiga: Most, hogy elgondolkoztam rajta, lehet, hogy még rosszabb, 640x350 volt. Azért volt VGA kártyával minden EGA felbontásra tervezett program képe elnyújtott, azt hiszem. Volt aztán olyan VGA kártyám is, amelyik EGA módban teljesen rosszul jelenítette meg a szövegeket. :-/
Vizibolha 2010.09.22. 23:29:04
Es egy kis vidamsag: van egy 1990-es Visiona nevu videokartyam (Amiga, zorro2 buszos, mai napig tokeletesen mukodik) max 8192x4096os felbontassal (1 bit, hehe), 24/32bitben 1024x1024 max, 4MB VRAMmal, na, ez korulbelul akkor 1m huf volt ;) Egy igazi muremek ahogy kinez, imadom. Persze se blitter, se semmi extra, csak egy max 135Mhzes ramdac, es egy kupac 20ns-es VRAM.
01020304 2010.09.22. 23:30:40
Akkor 7ezer volt az átlag fizetés, most 70ezer. Tehát az akkori 495ezer forintos gép most egy 5milliós gépnek felel meg.
Void Bunkoid 2010.09.22. 23:31:48
@röntgenszeműlány: de a gallamiki salaknak fordította (gondolom a szó félelmetes hangzása miatt). Monty Pythonban ő az etalon :)
Void Bunkoid 2010.09.22. 23:34:00
Nekem meg még működőképes ISA hálókártyám van, természetesen bnc aljzattal, jumperek helyett csak dip switchekkel, kell valakinek? :)
tükörfúró 2010.09.22. 23:35:07
@Penya666: még PCI emulátorok is vannak USB-re, csak sosem lett tömegtermék,...
ezekkel az lehet, amit gyártott pár őrült cég, azt vették meg nepperek, és árulják ki kincsekért :(
USB-IDE panelt (ezer forintos tucatszemét) még mindannyian láttunk szvsz, namost az IDE az egy toldott bufferelt ISA tulajdonképpen, tehát a dolog az nagyon közel van a tömeges elterjedséghez
csak egy speciális formájára volt egy korszakban tömegigény, az IDE külső lemezek illesztése miatt
ezekkel az lehet, amit gyártott pár őrült cég, azt vették meg nepperek, és árulják ki kincsekért :(
USB-IDE panelt (ezer forintos tucatszemét) még mindannyian láttunk szvsz, namost az IDE az egy toldott bufferelt ISA tulajdonképpen, tehát a dolog az nagyon közel van a tömeges elterjedséghez
csak egy speciális formájára volt egy korszakban tömegigény, az IDE külső lemezek illesztése miatt
Thresher 2010.09.22. 23:35:36
Azt vágjátok, hogy a holdraszállást irányító számítógép hülyébb volt mint egy mai számológép?
s.e.c 2010.09.22. 23:36:08
87-ben én a Commodore64-emet nyomkodtam még ezerrel, pc-ről még nem is álmodtam. Emlékszem, 6 éves voltam, nem tudtam még írni-olvasni, csak az "r-u-n" betűket ismertem meg a "return" gombot :DD Viszont ha nem jól töltötte be a kazetta a játékot azt már a hangjáról megismertem :D
Void Bunkoid 2010.09.22. 23:39:24
@Thresher: az űrhajó meg, amiben ücsörögve odamentek, elektronikailag egy mai középkategóriás autónál is butább volt.
Mégis eljutottak vele olyan messzire, ahonnan ez a nagy sz*rgolyó, amin pörgünk itt, csak akkorának látszik, mint egy húszforintos. Valamint haza is tudtak vele jönni.
Mégis eljutottak vele olyan messzire, ahonnan ez a nagy sz*rgolyó, amin pörgünk itt, csak akkorának látszik, mint egy húszforintos. Valamint haza is tudtak vele jönni.
Átvitel honvéd 2010.09.22. 23:48:11
@tükörfúró: mágneses réteg szempontjából nem létezik SD-s és DD-s disk... Azért létezett "SD"-s _és_ "DD"-s lemez, mert a gyártók gyakran formattálva szállították őket, és ekkor lényeges volt, hogy a régi, PC-s "SD" (FM), vagy az XT-s, "DD" (MFM) formátum volt rajta... fizikailag mindkettő ugyanaz a 300oe-s mágneses anyagú, 48tpi-s (megformázva általában 40 trackes) lemez. Még a Magyarországon ritka, "QD"-s sűrűségű lemez is gyakorlatilag ugyanez, kivéve, hogy ezeket 96tpi-re is tesztelték (...mindennapi tapasztalat, hogy a hivatalosan QD-s lemezt igénylő, vicces módon "metrikus", 100tpi-s nagy Commodore drive-ok (SFD-1001 és tsai) minden további nélkül mentek a kereskedelemben beszerezhető DD-s lemezekkel).
Thresher 2010.09.22. 23:54:55
@Void Bunkoid: 20 múlva ugyanúgy fogok sztorizgatni mint az itt kommentelők többsége... 512 Mb RAM, görgös-kábeles egér, 2D-s 3D, továbbá magnó/videókazetta, SMS, fizetős pornó...:D
[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2010.09.22. 23:56:11
én '96 őszén vettem a gépet:
- 486 dx4-100
- gravis ultrasound - hatalmasnagy piros hangkártya volt de azthiszem 16 bites és sztereo (soundblaster ellentábor voltam), mindez később lefüstölt.
- 800Mb-os vinyó volt benne és 2x-es cd író
- 2mb ram
ezt azért vettem mert másolt cd-ket adtam el de mindig máshoz kellett elmenni és ott másoltatni súlyos pénzekért. utána ahogy megvettem a gépet, kánaán volt. a gép egyébként csak monoban tudott mp3-at lejátszani mert sztereoban akadozott nagyon. akkoriban kezdett bejönni a zenetömörítés.
- 486 dx4-100
- gravis ultrasound - hatalmasnagy piros hangkártya volt de azthiszem 16 bites és sztereo (soundblaster ellentábor voltam), mindez később lefüstölt.
- 800Mb-os vinyó volt benne és 2x-es cd író
- 2mb ram
ezt azért vettem mert másolt cd-ket adtam el de mindig máshoz kellett elmenni és ott másoltatni súlyos pénzekért. utána ahogy megvettem a gépet, kánaán volt. a gép egyébként csak monoban tudott mp3-at lejátszani mert sztereoban akadozott nagyon. akkoriban kezdett bejönni a zenetömörítés.
xstranger 2010.09.22. 23:56:34
@Androsz: Gyanitom az Intel eleg szep summat adna a sajat szabadalmaiert. Az irodaban orakigtarto nerdgasmus lenne a mikroszkop alatt. De elotte lehetoleg vedd fel ra az IEEE Transactions on Electric Engineering, Physics, Computer Science ujabb reszeit meg mondjuk a Wikipediat (eleg csak a szoveget).
Mondjuk a kovetkezo par foci VB eleg unalmas lenne.
Mondjuk a kovetkezo par foci VB eleg unalmas lenne.
dukeekud 2010.09.22. 23:57:33
@fzs.1933: megprobaltam futatni azt a regi vistapro-t a mostani 4 procis 4 Ghz-es gepen, de sajnos valamiert nem mukodott xp alatt. Pedig kivancsi lettem volna, hogy fut, mert utoljara 40 mhz-es 386 -on futattam,es akkor nem gyoztem kivarni :)
meronem 2010.09.23. 00:12:23
Az első számítógépbe való ATA DVD-RAM író meg, ha jól emlékszem, 2.5 millióba került.
gorszky tivadar 2010.09.23. 00:12:43
@tükörfúró: szakdolgozat fejlesztesre hivatkozva elkertuk a szamtech labor kulcsat, ahol a vadiuj 386-osok terpeszkedtek, . ajto bezar, es indult a doom. isteni volt. korunkat megelozve probaltuk csapatban is, de par perc utan mindig elfelejtettuk, hogy milyen szinu az, aki meg velunk van egy csapatban, es folytatodott a sima dm.
idonkent descent, meg valami masik urhajos, ahol felszin felett repulve is lehetett irtani egymast.
termeszetesen, az egyik gepen ha megis ranktornek az ajtot, a szakdolgozathoz szant kod futott, vagyis tobbnyire nem, mert forditasi hibaval allt, de a kutya nem torodott vele.
idonkent descent, meg valami masik urhajos, ahol felszin felett repulve is lehetett irtani egymast.
termeszetesen, az egyik gepen ha megis ranktornek az ajtot, a szakdolgozathoz szant kod futott, vagyis tobbnyire nem, mert forditasi hibaval allt, de a kutya nem torodott vele.
MP 2010.09.23. 00:22:00
Jók ezek a visszaemlékezések. Hihetetlen milyen dolgokra tudtunk rácsodálkozni. Hogy mire emlékszem? Arra mikor anyám munkahelyére (BHG) bekerült egy ZX Spectrum gép körülölték a mérnökök s csodálták. Arra hogy úgy biliárdoztam az Enterprise gépen hogy csak fekete fehér tévénk volt. Arra hogy volt aki húsz évig várt egy vezetékes telefonra. Arra hogy mindig vártam a nálunk lakó barátom elmenetelét mert akkor játszhattam a gépén. Arra mikor megvette a hangkártyáját összeeszkábált valami hangszórót s utána a Wolfenstein már nem csak pittyegett. Arra hogy...
Waldorf Rolandó 2010.09.23. 00:30:31
@Birca Maxval: ez de jót röhögtem :)
Andr3wBoy · http://blog.andrewboy.com 2010.09.23. 00:33:09
@dukeekud: xp alatt mennie kell a vistapronak. de ne izgulj, nem lesz annyival gyorsabb:) csak kétszer kell pislogni hogy 500 fát kirajzoljon:D
Waldorf Rolandó 2010.09.23. 00:34:08
@MP: ...valami csaj mindig ott nyávogott nekem, miközben toltam a tycoont, aztán egyszer feltűnt, hogy mintha már ott se lenne, és akkor pár hónap után kimentem magamnak csinálni egy szendvicset...
tükörfúró 2010.09.23. 00:59:10
@József István: a C 1541 nem formázza le normálisan DD-re a HD-s lemezt..
néhány PC drive jobban boldogul, de azért az "azonos mágneses réteget" én nem igy tanultam annakidején
néhány PC drive jobban boldogul, de azért az "azonos mágneses réteget" én nem igy tanultam annakidején
Martian (törölt) 2010.09.23. 01:20:47
Daliás idők... akkoriban még nem volt annyira menő a PC, játékokat írtunk és adtunk el (pl. Novotrade), de C64, MSX, Spectrum és Amiga/Atari vonalon... az utóbbi kettőhöz képest a PC DOS rendszere olyan volt, mint Merci mellett az IFA. :))
nandras01 2010.09.23. 02:39:13
valamikor '94 körül, a cégem vett egy commodor 64- et.
külön szoba, főállású operátor (státusza és megszólítása: programozó), aki egyáltalán beléphetett, az tempomban érezte magát - persze a gombokat csak az operátor csaj nyomogathatta, mindenki áhítattal nézte és nem szégyellték, hogy sejtésük sincs arról, hogy mit látnak.
mindenki csak suttogva mert beszéni, ha kérdés volt, akkor a legbátrabb (néha az igazgató...) olyan hangsúllyal tette fel a kérdést, mintha őszentsége fogadószobájában lenne.
az op kislány -jó csaj volt egyébként, csak válogatós... - kedvesen, egyáltalán nem felsőségesen válaszolt, de azért arra nagyon ügyelt, hogy lehetőleg senki sem értse, hogy mi is mond.
röpködtek klaszterek, a fájok, a rutinok és aszubrutinok, elmerüt a könyvtárak szépségeiben, szigorúan figyelmeztetett mindenkit a formattállás veszélyeire, egyben arra is fehívta az egyre áhítatosabban - és zavarodottabban toporgó társaság figyelmét, hogy a munka, a PROGRAMOZÁS igen feelősségteljes tevékenység, de ő biztosan áll a tudása lábán (SIC!), ezért nem kell félni az újtól, mert ez a kis gép a jövő szelét és igéretét hozta el hozzánk, a kissé megpohosodott gyárunka.
de ezután minden másként lesz, mert beléptünk a huszonegyedik századba, innen már határ a csillagos ég, része lettünk a modern európának.
siserehad féligleforrázottan de azért csillogó szemekkel távozott - látták a jövőt...
én a műszaki vezető votam, ezért megvolt az a különjogom, hogy különösebb indok nélkül lebzselhessek a szentélyben, slepp nélkül
figyeltem a kis aranyost, hogy mit és hogyan dolgozik
nem kellett sok idő (cca egy nap), hogy rájöjjek, hogy a szuperlény kész BASIC program alapján, gyakorlatilag adatbevitelt végez. néhány óvatos kérdés után (peek, poke, sprite, ascII, for- next, go, goto, jump, stb) egyértelművé vált, hogy az aranyos és szorgalmas kislány egyszerű adatbevivő, arról, hogy egyáltalán mit csinál, halvány segéd fogalma se volt
természetesen ezt nem közöltem vele, viszont megnéztem azt a programot, amivel dolgozott és háááát volt, amitől égnek állt a hajam. a bevitelek először minden rendszerezés nélkül egy közös gyűjtőbe kerültek, majd ebből a közös gyüjtőből, valami elbaszott bonyolult szűrő algoritmus, sok- sok lépésben állította elő a feldolgozáshoz szükséges adatcsoportokat.
a feldolgozás további eljárásai sem voltak kevéssé logikátlanok, de főleg felesleges kitérőkkel voltak terhelve.
próbáltam felbecsülni, hogy a gép milyen hatékonysággal dolgozik, figyelembe véve a részadatok nem logikailag egymásra épített darabjait, megsaccoltam, hogy kb, hány százalákban van kihasználva az amúgy sem túl izmos proci és arra jutottam, hogy az amúgy is elég hervatag (persze leginkább mai szemmel hervatag) gép a maximális lehetőségeinek jó, ha a felét kihasználja. na, mondtam - itt az én időm...
amikor délben a kiscsaj elment ebédelni, én még benn maradtam a szentélyben (ekkor már megengedték, tudták, hogy nem vagyok imperialista szabotőr, aki benzinnel leönti és felgyújta a cégünk jövőjét jelentő csúcstechnikát)
szóval ott egyedül.
villámgyorsan kilistáztam a programot, csak azért, hogy lássam, mekkora anyagról is van szó nem volt túl nagy, talán 7- 800 sor. ez jó jel volt.
ki is printeltem mindjárt három példányban - a leporello 3 rétegű volt :) - a papírokat a hónom alá csaptam, majd hazavittem.
másfél napomba került, míg teljesen átláttam a program működését (pl a szubrutinok - az a kevés- teljesen ötletszerűen voltak a progam egész területén szétszórva, a változók jelzése minden logikát nélkülözően ötletszerű volt, az if-then-else összefüggés valami elképesztő bonyolult módon mintegy 12 soros kerülőúttal, és felesleges, semmi érdemi munkát nem végző utasításokkal volt megoldva, stb)
mindegy, végre átláttam az egészet, ekkor nekiálltam racionalizálni
blokkokra osztottam a folyamatot, csináltam elágazásokat és kizárásokat, a logikailag összetartozó egységeket összevontam, a szubokat betettem a helyükre, alkalmaztam a peekeket és pokeokat, megfelelő helyeken figyelmeztető és segítő üzeneteket helyeztem el - szóval egész pofás kis program jött össze, ami azon túl, hogy egyszerűbb kezelésű és felhasználóbarátabb lett, még jelentősen fel is gyorsult.
minderre elment 4- 5 napom.
mivel nekem otthon +4- esem volt, csak a cégnél tudtam tesztelni művet.
itt egy kicsit bajban voltam, mert a printeléshez elég volt az ebédidő, de egy tesztelést nem lehet 10 perc alatt lezavarni.
szerencsém volt, mert a kicsajnak az egyik nap el kellett mennie kompjuter (sic!) továbbképzésre, így volt egy teljes délutánom
eredeti program ki, új program bepötyög - majdnem el is ment a délután (az én programom eléggé meghaladta az 1000 sort), lemezre írás, nagy levegő, indítás.
szépen feljön az általam alkotott nyitőképernyő (eddig ez sem volt)
megjelenik a menü, kiválasztom a megfelelő menüpontot, már jön is az új oldal - kéri az adatokat szépen beviszem, majd megkapja az utasítást, hogy mit csináljon vele (ez is menürendszerből)
már jön elő az az oldal, amelyik az előbb bevitt adatokat szépen elrendezve mutatja, majd elkezdi vele azokat a műveleteket, amelyeket az aktuális rutin előír neki.
éjfél után keltem fel a gép mellől, néhány hiba kijött, egyszer kétszer lefagyott a gép, de komoly probléma nem volt - a hibákat viszonylag hamar ki tudtam javíti
eredeti lemez vissza, én lemezem táskába süllyesztve és most jött a gond:
hogyan essen meg a bemutatás - és ha igen, nem fordul- e az egész ellenem, hiszen nekem (akkor még) semmilyen papírom nem arról, hogy nyomkodhatom ennek az űrhajó bonyolultságával vetekedő csoda billentyűit...
nem találtam a jó megoldást, de úgy voltam vele, hogy majd csak adódik alkalom
és ekkor csoda történt!
másnap lélekszakadva rohan a titkárnő - éppen a termelésben voltam, mert az egyik rohadtul túlbonyolított nyugati csodagép, amelyet egy levegővel működő számítógép vezérelt (ez is megérne egy posztot) bemondta az unalmast, és a lakatos, a villanyszerelő és a targoncás már elvérzett a "javításban", kénytelen voltam beszállni (rohadt egy gép volt, útáltam)
szóval rohan a titkárnő, hogy baj van, azonnal menjek a kompjuter terembe (sic), mert baj van, már az igazagtó elvtárs és a párttikár elvtársnő is ott van.
amikor a rendőrség, és az ávó említése elmaradt, akkor a pulzusom visszaállt, az ebben az esetben teljesen normálisnak tekinthető 180- as szintre
koszosan, olajosan iramodni kezdtem a kompjuter terem (sic) felé, közben a lehetőségek végtelen kavalkádja szaladt át az agyamon - egyik sem volt szívderítő.
odaértem, valóban az igazgató, párttikár, szakszervezeti titkár felállású vád és végrehajtó brigád már felsorakozott
- te tegnap használtad ezt a gépet? (állítás volt, nem kérdés) - mondta gyanúsan csendesen és nyugodt hangon az igazgató
- igen- válaszoltam nem volt értelme tagadni.
- évike -az operátor csaj- legyen szíves elmondani, hogy mi a probléma!
- az a helyzet igazgató úr, hogy amikor utoljára dolgoztam a kompjuterrel (sic), akkor az tökéletesen működött, és amikor ma a napi adatokat akartam menteni, akkor a kompjuter (sic) nem mentett, hanem ezt írta ki a monitorra - és tátrális mozdulattal mutatott a corpus delictire.
a fejek nem a monitor felé, hanem felém fordultak, és a szemekben már láttam, hogy kész az ítélet
felnégyelni, majd részeit a műhelyekre és gyárkapura felszögelni. mi jók voltunk hozzád, te papírral nem rendelkező véglény, és mit tettél üzemünk, mit üzemünk, hazánk, sőt a SZOCIALIZMUS jövőjével.
de ekkor én már láttam, a monitort, és magamban ujjongtam csoda történt!
nagyon csendesen, bűnbánó hangon kértem a lehetőséget, hogy közelebbről is megvizsgáljam a monitort - megengedték kegyesen, hisz a halálraítélt utolsó kívánságát is teljesítik, hiszen mégiscsak az ember a legfőbb érték a társadalmunkban.( valaki azért félhangosan megjegyezte, hogy semmihez sem nyúlhatok...)
lassan, megfontoltam tettem meg a három lépést a monitorig, még egyszer, nagyon figyelmesen elolvastam az üzenetet.
- azt hiszem, ezt a kis problémát meg tudom oldani - mondtam
látni kellett volna az arcokat
... még van pofája??
...isten ments, hogy hozzáérje, már így is elrontotta, most képes lesz teljesen tönkretenni
... ez szabotőr!!
- nem fogok hozzányúlni,- mondtam- majd évike csinálja, hiszen ő ért hozzá, ő tanulta, én csak szóban segítek (alattomos szemét alak voltam, de a lehetőséget nem akartam elszalasztani...)
az arcok némileg megenyhültek, de a gyanakvás nem tűnt el
- úgy lehet - szólt végre az igazgató
- évike, vegyél elő egy új lemezt - mondtam
és itt árulom el, hogy mi is volt az a hibaüzenet:
"DISC FULL, PLEASE INSERT NEW DISC"
innen már a diadalmenet következett.
évike kicserélte a lemezt, - a formattálás szükségességére én hívtam fel a figyelmét, lehet, hogy magától is tudta volna, de ekkor már elkapott engem a gépszíj, ki akartam élvezni a helyzet minden pillanatát.
új lemez be, format, mentés - és a meghajtó engedelmes zakatolással elvégezte a számára kirótt feladatot.
a lemezt már én vette ki - senkinek nem jutott eszébe, hogy szóljon, hogy nem nyúlhatok hozzá, és teátrális mozdulattal nyújtottam át az igazgatónak:
- parancsolj kérlek, itt vannak az adatok.
döbbent csend, az igazgató tanácstalanul forgatja a kezében a diszket, ...akkor most, ...akkor én...
- á, semmi az egész kezdőkkel gyakran előfordul ez a kis figyelmetlenség, majd évike is bele fog jönni. (undok voltam)
a vésztörvényszék igen fura testtartással kezdett kifelé somfordálni, amikor utánuk szóltam:
- ha már úgyis mindannyian itt vagytok, akik érintettek vagytok gyárunk kompjuterizálásában (sic), lenne egy javaslatom.
örültek, hogy nem kell az előzményekről beszélni, figyelmesen hallgattak.
elmondtam, hogy átnéztem az alkalmazott programot és úgy látom, hogy az lassú, feleslegesen bonyolulut, nem segíti eléggé évike munkáját (ez igaz volt, de akkor is csúnya oldalvágás volt évike felé), ezért én írtam egy új programot, amely sokkal gyorsabb, pontosabb, sokkal jobban segíti az operátor munkáját, (évike eddig a PROGRAMOZÓ volt) ráadásul ha új igény támad, akkor könnyen továbbfejleszthető.
ha ti is úgy gondoljátok, a továbbiakban használjuk ezt a programot - évikét nagyon szívesen betanítom a kezelésére.
nem volt ellenvetés.
ettől kezdve a KOMPJUTER TEREM korlátlan ura voltam, évike egy diszket sem mert arrébb tenni, ha nem kért rá engedélyt - és meg a munkaidőm jelentős részében a monitor előtt zúztam a köcsög nácikat, lövöldöztem a repülőgépeket.
a későbbiekben készítettem még egy raktárnyilvántartó programot, amit minden érintett áradozva fogadott - csak éppen a raktáros nem használta...
ja, és és idővel évike megvolt :)
külön szoba, főállású operátor (státusza és megszólítása: programozó), aki egyáltalán beléphetett, az tempomban érezte magát - persze a gombokat csak az operátor csaj nyomogathatta, mindenki áhítattal nézte és nem szégyellték, hogy sejtésük sincs arról, hogy mit látnak.
mindenki csak suttogva mert beszéni, ha kérdés volt, akkor a legbátrabb (néha az igazgató...) olyan hangsúllyal tette fel a kérdést, mintha őszentsége fogadószobájában lenne.
az op kislány -jó csaj volt egyébként, csak válogatós... - kedvesen, egyáltalán nem felsőségesen válaszolt, de azért arra nagyon ügyelt, hogy lehetőleg senki sem értse, hogy mi is mond.
röpködtek klaszterek, a fájok, a rutinok és aszubrutinok, elmerüt a könyvtárak szépségeiben, szigorúan figyelmeztetett mindenkit a formattállás veszélyeire, egyben arra is fehívta az egyre áhítatosabban - és zavarodottabban toporgó társaság figyelmét, hogy a munka, a PROGRAMOZÁS igen feelősségteljes tevékenység, de ő biztosan áll a tudása lábán (SIC!), ezért nem kell félni az újtól, mert ez a kis gép a jövő szelét és igéretét hozta el hozzánk, a kissé megpohosodott gyárunka.
de ezután minden másként lesz, mert beléptünk a huszonegyedik századba, innen már határ a csillagos ég, része lettünk a modern európának.
siserehad féligleforrázottan de azért csillogó szemekkel távozott - látták a jövőt...
én a műszaki vezető votam, ezért megvolt az a különjogom, hogy különösebb indok nélkül lebzselhessek a szentélyben, slepp nélkül
figyeltem a kis aranyost, hogy mit és hogyan dolgozik
nem kellett sok idő (cca egy nap), hogy rájöjjek, hogy a szuperlény kész BASIC program alapján, gyakorlatilag adatbevitelt végez. néhány óvatos kérdés után (peek, poke, sprite, ascII, for- next, go, goto, jump, stb) egyértelművé vált, hogy az aranyos és szorgalmas kislány egyszerű adatbevivő, arról, hogy egyáltalán mit csinál, halvány segéd fogalma se volt
természetesen ezt nem közöltem vele, viszont megnéztem azt a programot, amivel dolgozott és háááát volt, amitől égnek állt a hajam. a bevitelek először minden rendszerezés nélkül egy közös gyűjtőbe kerültek, majd ebből a közös gyüjtőből, valami elbaszott bonyolult szűrő algoritmus, sok- sok lépésben állította elő a feldolgozáshoz szükséges adatcsoportokat.
a feldolgozás további eljárásai sem voltak kevéssé logikátlanok, de főleg felesleges kitérőkkel voltak terhelve.
próbáltam felbecsülni, hogy a gép milyen hatékonysággal dolgozik, figyelembe véve a részadatok nem logikailag egymásra épített darabjait, megsaccoltam, hogy kb, hány százalákban van kihasználva az amúgy sem túl izmos proci és arra jutottam, hogy az amúgy is elég hervatag (persze leginkább mai szemmel hervatag) gép a maximális lehetőségeinek jó, ha a felét kihasználja. na, mondtam - itt az én időm...
amikor délben a kiscsaj elment ebédelni, én még benn maradtam a szentélyben (ekkor már megengedték, tudták, hogy nem vagyok imperialista szabotőr, aki benzinnel leönti és felgyújta a cégünk jövőjét jelentő csúcstechnikát)
szóval ott egyedül.
villámgyorsan kilistáztam a programot, csak azért, hogy lássam, mekkora anyagról is van szó nem volt túl nagy, talán 7- 800 sor. ez jó jel volt.
ki is printeltem mindjárt három példányban - a leporello 3 rétegű volt :) - a papírokat a hónom alá csaptam, majd hazavittem.
másfél napomba került, míg teljesen átláttam a program működését (pl a szubrutinok - az a kevés- teljesen ötletszerűen voltak a progam egész területén szétszórva, a változók jelzése minden logikát nélkülözően ötletszerű volt, az if-then-else összefüggés valami elképesztő bonyolult módon mintegy 12 soros kerülőúttal, és felesleges, semmi érdemi munkát nem végző utasításokkal volt megoldva, stb)
mindegy, végre átláttam az egészet, ekkor nekiálltam racionalizálni
blokkokra osztottam a folyamatot, csináltam elágazásokat és kizárásokat, a logikailag összetartozó egységeket összevontam, a szubokat betettem a helyükre, alkalmaztam a peekeket és pokeokat, megfelelő helyeken figyelmeztető és segítő üzeneteket helyeztem el - szóval egész pofás kis program jött össze, ami azon túl, hogy egyszerűbb kezelésű és felhasználóbarátabb lett, még jelentősen fel is gyorsult.
minderre elment 4- 5 napom.
mivel nekem otthon +4- esem volt, csak a cégnél tudtam tesztelni művet.
itt egy kicsit bajban voltam, mert a printeléshez elég volt az ebédidő, de egy tesztelést nem lehet 10 perc alatt lezavarni.
szerencsém volt, mert a kicsajnak az egyik nap el kellett mennie kompjuter (sic!) továbbképzésre, így volt egy teljes délutánom
eredeti program ki, új program bepötyög - majdnem el is ment a délután (az én programom eléggé meghaladta az 1000 sort), lemezre írás, nagy levegő, indítás.
szépen feljön az általam alkotott nyitőképernyő (eddig ez sem volt)
megjelenik a menü, kiválasztom a megfelelő menüpontot, már jön is az új oldal - kéri az adatokat szépen beviszem, majd megkapja az utasítást, hogy mit csináljon vele (ez is menürendszerből)
már jön elő az az oldal, amelyik az előbb bevitt adatokat szépen elrendezve mutatja, majd elkezdi vele azokat a műveleteket, amelyeket az aktuális rutin előír neki.
éjfél után keltem fel a gép mellől, néhány hiba kijött, egyszer kétszer lefagyott a gép, de komoly probléma nem volt - a hibákat viszonylag hamar ki tudtam javíti
eredeti lemez vissza, én lemezem táskába süllyesztve és most jött a gond:
hogyan essen meg a bemutatás - és ha igen, nem fordul- e az egész ellenem, hiszen nekem (akkor még) semmilyen papírom nem arról, hogy nyomkodhatom ennek az űrhajó bonyolultságával vetekedő csoda billentyűit...
nem találtam a jó megoldást, de úgy voltam vele, hogy majd csak adódik alkalom
és ekkor csoda történt!
másnap lélekszakadva rohan a titkárnő - éppen a termelésben voltam, mert az egyik rohadtul túlbonyolított nyugati csodagép, amelyet egy levegővel működő számítógép vezérelt (ez is megérne egy posztot) bemondta az unalmast, és a lakatos, a villanyszerelő és a targoncás már elvérzett a "javításban", kénytelen voltam beszállni (rohadt egy gép volt, útáltam)
szóval rohan a titkárnő, hogy baj van, azonnal menjek a kompjuter terembe (sic), mert baj van, már az igazagtó elvtárs és a párttikár elvtársnő is ott van.
amikor a rendőrség, és az ávó említése elmaradt, akkor a pulzusom visszaállt, az ebben az esetben teljesen normálisnak tekinthető 180- as szintre
koszosan, olajosan iramodni kezdtem a kompjuter terem (sic) felé, közben a lehetőségek végtelen kavalkádja szaladt át az agyamon - egyik sem volt szívderítő.
odaértem, valóban az igazgató, párttikár, szakszervezeti titkár felállású vád és végrehajtó brigád már felsorakozott
- te tegnap használtad ezt a gépet? (állítás volt, nem kérdés) - mondta gyanúsan csendesen és nyugodt hangon az igazgató
- igen- válaszoltam nem volt értelme tagadni.
- évike -az operátor csaj- legyen szíves elmondani, hogy mi a probléma!
- az a helyzet igazgató úr, hogy amikor utoljára dolgoztam a kompjuterrel (sic), akkor az tökéletesen működött, és amikor ma a napi adatokat akartam menteni, akkor a kompjuter (sic) nem mentett, hanem ezt írta ki a monitorra - és tátrális mozdulattal mutatott a corpus delictire.
a fejek nem a monitor felé, hanem felém fordultak, és a szemekben már láttam, hogy kész az ítélet
felnégyelni, majd részeit a műhelyekre és gyárkapura felszögelni. mi jók voltunk hozzád, te papírral nem rendelkező véglény, és mit tettél üzemünk, mit üzemünk, hazánk, sőt a SZOCIALIZMUS jövőjével.
de ekkor én már láttam, a monitort, és magamban ujjongtam csoda történt!
nagyon csendesen, bűnbánó hangon kértem a lehetőséget, hogy közelebbről is megvizsgáljam a monitort - megengedték kegyesen, hisz a halálraítélt utolsó kívánságát is teljesítik, hiszen mégiscsak az ember a legfőbb érték a társadalmunkban.( valaki azért félhangosan megjegyezte, hogy semmihez sem nyúlhatok...)
lassan, megfontoltam tettem meg a három lépést a monitorig, még egyszer, nagyon figyelmesen elolvastam az üzenetet.
- azt hiszem, ezt a kis problémát meg tudom oldani - mondtam
látni kellett volna az arcokat
... még van pofája??
...isten ments, hogy hozzáérje, már így is elrontotta, most képes lesz teljesen tönkretenni
... ez szabotőr!!
- nem fogok hozzányúlni,- mondtam- majd évike csinálja, hiszen ő ért hozzá, ő tanulta, én csak szóban segítek (alattomos szemét alak voltam, de a lehetőséget nem akartam elszalasztani...)
az arcok némileg megenyhültek, de a gyanakvás nem tűnt el
- úgy lehet - szólt végre az igazgató
- évike, vegyél elő egy új lemezt - mondtam
és itt árulom el, hogy mi is volt az a hibaüzenet:
"DISC FULL, PLEASE INSERT NEW DISC"
innen már a diadalmenet következett.
évike kicserélte a lemezt, - a formattálás szükségességére én hívtam fel a figyelmét, lehet, hogy magától is tudta volna, de ekkor már elkapott engem a gépszíj, ki akartam élvezni a helyzet minden pillanatát.
új lemez be, format, mentés - és a meghajtó engedelmes zakatolással elvégezte a számára kirótt feladatot.
a lemezt már én vette ki - senkinek nem jutott eszébe, hogy szóljon, hogy nem nyúlhatok hozzá, és teátrális mozdulattal nyújtottam át az igazgatónak:
- parancsolj kérlek, itt vannak az adatok.
döbbent csend, az igazgató tanácstalanul forgatja a kezében a diszket, ...akkor most, ...akkor én...
- á, semmi az egész kezdőkkel gyakran előfordul ez a kis figyelmetlenség, majd évike is bele fog jönni. (undok voltam)
a vésztörvényszék igen fura testtartással kezdett kifelé somfordálni, amikor utánuk szóltam:
- ha már úgyis mindannyian itt vagytok, akik érintettek vagytok gyárunk kompjuterizálásában (sic), lenne egy javaslatom.
örültek, hogy nem kell az előzményekről beszélni, figyelmesen hallgattak.
elmondtam, hogy átnéztem az alkalmazott programot és úgy látom, hogy az lassú, feleslegesen bonyolulut, nem segíti eléggé évike munkáját (ez igaz volt, de akkor is csúnya oldalvágás volt évike felé), ezért én írtam egy új programot, amely sokkal gyorsabb, pontosabb, sokkal jobban segíti az operátor munkáját, (évike eddig a PROGRAMOZÓ volt) ráadásul ha új igény támad, akkor könnyen továbbfejleszthető.
ha ti is úgy gondoljátok, a továbbiakban használjuk ezt a programot - évikét nagyon szívesen betanítom a kezelésére.
nem volt ellenvetés.
ettől kezdve a KOMPJUTER TEREM korlátlan ura voltam, évike egy diszket sem mert arrébb tenni, ha nem kért rá engedélyt - és meg a munkaidőm jelentős részében a monitor előtt zúztam a köcsög nácikat, lövöldöztem a repülőgépeket.
a későbbiekben készítettem még egy raktárnyilvántartó programot, amit minden érintett áradozva fogadott - csak éppen a raktáros nem használta...
ja, és és idővel évike megvolt :)
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2010.09.23. 04:29:10
Azért a PC nem volt akkor se olyan rossz - akár játék vonalon sem - viszont más volt. Miért? Mondjuk az ősidőkben, spektrummal, C64gyel szemben összehasonlítva: Egy C64 esetében adott volt a jó (hardwares) támogatás grafikára, hangra, addig a PC esetén meg lényegesen több memória, s persze biztos volt a lemez jelenléte (Ráadásul azt nem is kellett forgatni, mindkét oldalon volt olvasófej), stb. Procit is érdemes összehasonlítani.
Mire az Amiga megjelent, a PC is fejlődött, akadt hangkártya, de a videokártyák is fejlődtek szépen, lett merevlemez, még több RAM.
Csakhogy a konkurensekhez képest több memória sem volt elég. A 8086os processzor viszont maximum 1 megabyteot tudott kezelni, de ugye a video ram, a BIOS, stb. is ezen osztozott, mint bármely kártyán lévő RAM is.
Ahhoz, hogy a címzésnél is elég legyenek a 16 bites regiszterek (de ugye 20 bites cím busz), 64Ks szegmensekre volt osztva a memória. Ezek átfedték egymást, és ugye 65536 szegmensről volt szó.
A 640K felett sokféle fenntartott cím jött, ugye BIOS, video RAM, egyéb bővítőkártyák számára fenntartott terület. No ezt anno nem az EMSre találták ki, csak ugye gondolni kellett arra, nem csak a video kártyának van saját BIOSa. Igen, ma is akad RAID kártyának is pl. BIOSa, így nem meglepő az előrelátás.
Amikor a 640K kevésnek bizonyult, felmerült, hogy megoldható ez "bővítőkártyával", csakhogy a bővítőkártyák számára sem volt sok cím fenntartva, így nem látszhatott a plusz memória egyszerűen memóriaként.
A megoldás? A LIM (Lotus, Intel, Microsoft) EMS szabvány szerint egyszerű: A memória bővítést tartalmazó kártyának küldött parancsokkal lehet lapozni, megmondani a memóriának melyik része legyen látható (az alaplap és a proci számára).
Ezt ugye az 1 megabyte alatti, vezérlőkártyák számára fenntartott terület egy részén tudtad elérni.
Ez volt az EMS.
A 286os cím busza viszont nem 20 hanem 24 bites volt, így "akár 16 megabyte RAM"ot is tudott kezelni, ehhez viszont kellett a védett mód. Az ilyen "kiterjesztett" memória kezelésére jelent meg az XMS szabvány.
Fura kivétel volt a HMA, ami real mode-ban is elérhető volt, mégis az XMShez állt közel. Miért? Emlékszünk a szegmensekre? Ami az erdetileg elérhet 1 mega felső határa alatt csupán 16 byteval is kezdődött egy teljes 64Ks szegmens...
Eredetileg ugye csak 1 mega volt elérhető (8086 címbusza korlátoz), így ezzel a "majdnem 64K" memóriával korábban nem számoltak, ez elérhetővé vállt. Igen, Real modeban is.
Mire az Amiga megjelent, a PC is fejlődött, akadt hangkártya, de a videokártyák is fejlődtek szépen, lett merevlemez, még több RAM.
Csakhogy a konkurensekhez képest több memória sem volt elég. A 8086os processzor viszont maximum 1 megabyteot tudott kezelni, de ugye a video ram, a BIOS, stb. is ezen osztozott, mint bármely kártyán lévő RAM is.
Ahhoz, hogy a címzésnél is elég legyenek a 16 bites regiszterek (de ugye 20 bites cím busz), 64Ks szegmensekre volt osztva a memória. Ezek átfedték egymást, és ugye 65536 szegmensről volt szó.
A 640K felett sokféle fenntartott cím jött, ugye BIOS, video RAM, egyéb bővítőkártyák számára fenntartott terület. No ezt anno nem az EMSre találták ki, csak ugye gondolni kellett arra, nem csak a video kártyának van saját BIOSa. Igen, ma is akad RAID kártyának is pl. BIOSa, így nem meglepő az előrelátás.
Amikor a 640K kevésnek bizonyult, felmerült, hogy megoldható ez "bővítőkártyával", csakhogy a bővítőkártyák számára sem volt sok cím fenntartva, így nem látszhatott a plusz memória egyszerűen memóriaként.
A megoldás? A LIM (Lotus, Intel, Microsoft) EMS szabvány szerint egyszerű: A memória bővítést tartalmazó kártyának küldött parancsokkal lehet lapozni, megmondani a memóriának melyik része legyen látható (az alaplap és a proci számára).
Ezt ugye az 1 megabyte alatti, vezérlőkártyák számára fenntartott terület egy részén tudtad elérni.
Ez volt az EMS.
A 286os cím busza viszont nem 20 hanem 24 bites volt, így "akár 16 megabyte RAM"ot is tudott kezelni, ehhez viszont kellett a védett mód. Az ilyen "kiterjesztett" memória kezelésére jelent meg az XMS szabvány.
Fura kivétel volt a HMA, ami real mode-ban is elérhető volt, mégis az XMShez állt közel. Miért? Emlékszünk a szegmensekre? Ami az erdetileg elérhet 1 mega felső határa alatt csupán 16 byteval is kezdődött egy teljes 64Ks szegmens...
Eredetileg ugye csak 1 mega volt elérhető (8086 címbusza korlátoz), így ezzel a "majdnem 64K" memóriával korábban nem számoltak, ez elérhetővé vállt. Igen, Real modeban is.
totyatotya 2010.09.23. 04:34:52
@nandras01: 10 pontos post, thx.
Evil Dick 2010.09.23. 05:56:09
Ennek a kornak is megvolt a maga előnye: nem lógott ennyi számítástechnikai antitalentum a világhálón. (Mert ugye akkor még az is gyerekcipőben járt...)
Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.23. 07:30:09
@nandras01: Isteni, ezt kiemelhetem majd külön posztba, ugye?
Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.23. 07:32:10
@Penya666: A Firg művei underground slágerek voltak a Kandó koleszban. Ráma margarin, mit baszakocc má', firg rulez, kutyafasza - ó istenem, de régen volt.
Dester 2010.09.23. 07:52:11
@Androsz: írtam is fenn (eléggé részletesen leírtam az EGA részleteit), biztos elsiklottál fölötte.
Dester 2010.09.23. 07:57:34
@Stöki: épp javasolni szerettem volna, hogy kicsit megszerkesztve (tördelés) pakold ki egy külön posztba. :)
esef 2010.09.23. 08:24:40
A '80-as évek közepén apám és anyám munkahelyén is C64-el toltuk a játékokat hétvégén. A szülők "túlóráztak", gyakorlatban a gyerekekkel együtt tolták a játékokat. Utána anyám munkahelyén (Városi Tanács...) vettek egy XT-t. Csodájára járt az egész hivatal. Valami 10MB-s winchester, 360Kb-s floppy, CGA monitor... :) Utána apám munkahelye (MÁV) már 286-ot vett, 40MB-s winchester, már 1,2MB-s floppy, de szintén CGA monitor és akkora házban mint egy bőrönd... Azok a régi szép idők.
A mostani monitorom fullHD-s felbontására vajon mit mondanának 1987-ben? Tekintsünk el attól, hogy még LCD is...:)
A mostani monitorom fullHD-s felbontására vajon mit mondanának 1987-ben? Tekintsünk el attól, hogy még LCD is...:)
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.09.23. 08:34:20
@totyatotya: :-))) Valóban! Végre egy szórakoztató poszt:-) Régi szép idők!
NGA 2010.09.23. 08:50:37
@nandras01: 84-ben volt ez gondolom nem 94-ben, elírhattad. De baromi jó volt :-)
A sógoromék cége még merevlemez illesztést is készített Commodore 64-hez akkoriban!
A sógoromék cége még merevlemez illesztést is készített Commodore 64-hez akkoriban!
PárnaHayder 2010.09.23. 08:52:26
Az egyik 1995-ös PC-Gurum végén szintén van egy kis jó árlista, benne pl. 2x Sony CD író potom 316.000 forintért. Meg ha jól emlékszem van valahol egy '93-as Epson listám, azon is kemény árakat kérnek el. 486-os szerver majd 180.000 Huf.
opati666 2010.09.23. 08:52:59
Remélem nem minősül tiltott reklámnak, de a témába vágóan van egy másik beszélgetés (kicsit már fárad, de érdemes végigolvasni).
Itt van: pcforum.hu/tarsalgo/63921/Emlekeztek+nosztalgia.html
Itt van: pcforum.hu/tarsalgo/63921/Emlekeztek+nosztalgia.html
PárnaHayder 2010.09.23. 08:53:39
@PárnaHayder: Epson a túrót...Escom :)))
asd123321dsa 2010.09.23. 09:06:41
Hát igen, még a 90-es évek közepén is tartotta magát a nézet, hogy a CD lemeznél több nem kell, nincs olyan dolog ami ne férne rá :>
Igaz ez még nem volt annyira régen, de CD-iratás megvan? Amikor mindenkinek volt egy ismerőse 10-20 oldalas apróbetűs listákkal (filmek, játékok, pornó), egy lemez kb 1000-1500 Ft volt, bár ahogy nézem az egyik kommentet ha háromszázezer volt egy CD-író ez elég jó üzlet lehetett az első két- háromszáz lemez után. Ma meg a torrent ellen lázadoznak egyesek bezzeg a szerzőijog sértések aranykorában senki nem tett semmit :>
Igaz ez még nem volt annyira régen, de CD-iratás megvan? Amikor mindenkinek volt egy ismerőse 10-20 oldalas apróbetűs listákkal (filmek, játékok, pornó), egy lemez kb 1000-1500 Ft volt, bár ahogy nézem az egyik kommentet ha háromszázezer volt egy CD-író ez elég jó üzlet lehetett az első két- háromszáz lemez után. Ma meg a torrent ellen lázadoznak egyesek bezzeg a szerzőijog sértések aranykorában senki nem tett semmit :>
Martian (törölt) 2010.09.23. 09:12:04
@TheElf: A 286os cím busza viszont nem 20 hanem 24 bites volt, így "akár 16 megabyte RAM"ot is tudott kezelni, ehhez viszont kellett a védett mód.
Hát igen, ezidőben az Amiga és az Atari ST már 32 bites procival mentek és ablakos oprendszert használtak...
Hát igen, ezidőben az Amiga és az Atari ST már 32 bites procival mentek és ablakos oprendszert használtak...
Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2010.09.23. 09:28:12
@nandras01: Ez gyönyörű kis történet volt, de 94-ben ki vett c64-et, és hol volt már akkor a coccializmus? Biztos csak elírtad az évszámot ;-)
De a sztori jó!
De a sztori jó!
Circus 2010.09.23. 09:32:41
Egy élmény volt olvasgatni. :)
Egyszerű lámaként csak játszottam a spektrum / C64 vonulattal, de a szakszavak kb mengvannak még.
Az igazi kiteljesedés a Win95 megjelenésével kezdődött, amikor MUSZÁJ volt konyítanod a hardwerhez és a programozás mélyebb bugyraihoz, hogy életet lehelj a vasba.
Félig OFF - az egészségügyben és egyéb állami szerveknél még simán lehet találni működő gépeket, melyeknek bizonyos darabjai/részei még egy ezredévvel korábbiak, a hőskorból valók :)
Egyszerű lámaként csak játszottam a spektrum / C64 vonulattal, de a szakszavak kb mengvannak még.
Az igazi kiteljesedés a Win95 megjelenésével kezdődött, amikor MUSZÁJ volt konyítanod a hardwerhez és a programozás mélyebb bugyraihoz, hogy életet lehelj a vasba.
Félig OFF - az egészségügyben és egyéb állami szerveknél még simán lehet találni működő gépeket, melyeknek bizonyos darabjai/részei még egy ezredévvel korábbiak, a hőskorból valók :)
Super aGyuri 2010.09.23. 09:51:02
@nandras01: 1984 volt az :)
1994-re már a Signal Discount is bezárt a XIII. ker. Csata utcában, ahol az utolsó C64 Game Pack-eket árusították azoknak, akiknek nem volt pénzük Amigára, PC-re.
A történet mindenesetre zseniális. Az utolsó mondatban foglalt esszencia tekintetében pedig kezdettől fogva kétségem sem volt :)
1994-re már a Signal Discount is bezárt a XIII. ker. Csata utcában, ahol az utolsó C64 Game Pack-eket árusították azoknak, akiknek nem volt pénzük Amigára, PC-re.
A történet mindenesetre zseniális. Az utolsó mondatban foglalt esszencia tekintetében pedig kezdettől fogva kétségem sem volt :)
Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2010.09.23. 09:53:05
SŐt, ha nagyon nosztalgiázni akartok, akkor október 9-10-én megtehetitek Szegeden! Épp egy retró számítógép kiállítás szervezésének közepén vagyunk:
I. Szegedi retró számítógép és videójáték kiállítás
Október 9-10
Rendezvényház Kht.
6726 Szeged, Közép fasor 1-3. (Újszeged)
Retró számítógépek és videójátékok, kvarcjátékok a 70-es, 80-as, 90-es évekből:
Commodore, ZX Spectrum, Atari, Amiga, Primo, HT1080Z, Enterprise, TVC, Sega, Nintendo.
Több kipróbálható géppel várunk!
A rendezvény INGYENES!!
Ha van elfekvő, szekrény tetején porosodó régi számítógéped, hozzá való kiegészítőd, videójátékod, kvarcjátékod, melyre illik a fenti leírás (vagy nézd meg a honlapon a listát: retrocomputer.uw.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=4), akkor hozd el nekünk, megbecsült helye lesz a gyűjteményben.
www.retrocomputer.uw.hu
I. Szegedi retró számítógép és videójáték kiállítás
Október 9-10
Rendezvényház Kht.
6726 Szeged, Közép fasor 1-3. (Újszeged)
Retró számítógépek és videójátékok, kvarcjátékok a 70-es, 80-as, 90-es évekből:
Commodore, ZX Spectrum, Atari, Amiga, Primo, HT1080Z, Enterprise, TVC, Sega, Nintendo.
Több kipróbálható géppel várunk!
A rendezvény INGYENES!!
Ha van elfekvő, szekrény tetején porosodó régi számítógéped, hozzá való kiegészítőd, videójátékod, kvarcjátékod, melyre illik a fenti leírás (vagy nézd meg a honlapon a listát: retrocomputer.uw.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=4), akkor hozd el nekünk, megbecsült helye lesz a gyűjteményben.
www.retrocomputer.uw.hu
nandras01 2010.09.23. 09:59:04
@Stöki: rendelkezz vele szabadon :)
igen, az évszámot valóban elírtam, természetesen nem '94- ben történt...
igen, az évszámot valóban elírtam, természetesen nem '94- ben történt...
Super aGyuri 2010.09.23. 10:00:17
Amúgy meg minden Szilveszterkor "copy party"-kat rendeztünk, miközben a lányok a suliban táncolni akartak, és elneveztek minket bézikbuziknak.
Nekünk a Sex Poker nevű játék 256x192 pontos felbontásban a ZX Spectrumon mintegy negyedóra hangkazettás betöltés során a "screen"-en kirajzolódó főszereplője volt a NŐ. :)
Micsoda negyedórás várakozások voltak azok :)))
Nekünk a Sex Poker nevű játék 256x192 pontos felbontásban a ZX Spectrumon mintegy negyedóra hangkazettás betöltés során a "screen"-en kirajzolódó főszereplője volt a NŐ. :)
Micsoda negyedórás várakozások voltak azok :)))
Vizibolha 2010.09.23. 10:03:31
@Evil Dick: Erre csak annyit tudok mondani: mar akkor neteztem, amikor meg nem volt Mosaic sem ;P Jo oreg gopher, yeah :P
Hipper 2010.09.23. 10:12:48
Én itt a munkahelyemen dolgozom egy géppel. 400MHz Celeron Proci 128MB -ram. Dell Optipelx 100-as. Nemrég voltak itt leltározni és a gép adatai közt láttam, hogy 2000-ben lett vásárolva 700 ezer forintért :) Én nekem 386-os volt az első otthoni gépem és azóta is mindig tudtam max 150K-ért normális gépet venni :)
Átvitel honvéd 2010.09.23. 10:13:14
@tükörfúró: HD-s lemezt valóban nem lehet régi (SD-DD-(QD)) lemezre felkészített meghajtóban megformázni... de a komment nem is róla szólt.
tükörfúró 2010.09.23. 10:35:47
@Super aGyuri: 90-94 volt a commodore második, un. késő aranykora, akkor már nagyon jött a pécé, de pl final3 vagy action replay kártyák, tömegével 1541/II lemezegységek, meg ilyen jóságok pont a 90es évekre lettek mindennaposak
80as évek második felében még a tömeg igencsak kazettával szenvedett..
Mi belecseppentünk a jóba valamikor 91 körül, nemcsakhogy meglett az addig csak irigyelt drive a c64hez, de hirtelen lett egér, final3, és a helyi könyvtárban egy többszáz lemezes játékkölcsönző nyilt, máig érthetetlen hogyan, miért, alig valaki kölcsönzött..
Mi viszont rávetettük magunkat a rengeteg (általában többször feltört, demokkal tömött) ritkaságra, a végén már annyi C64 lemezünk volt, PC-re a legszebb DOS időkben sem érte el a lemezmennyiség ezt a szintet
hónapokig elvoltunk egy-egy nagy játékkal, az alienst vagy a boulderdash-t, defender of the crown-t már ismertük, persze, de most volt belőle végre tréneres változat,..stb..
(emlékszünk, mikor nem gyűrű, hanem lemez van a sas szájában?;))
olyan gigacuccokrol azelőtt nem is álmodtunk viszont, mint pl a neuromancer, ami önmagában végigkisérte ezt a C64 korszakot, a feltörése, a végigjátszása, stb..,
és akkor bejött mellé a késő aranykor igazi ikonja a newcomer,...
:D
80as évek második felében még a tömeg igencsak kazettával szenvedett..
Mi belecseppentünk a jóba valamikor 91 körül, nemcsakhogy meglett az addig csak irigyelt drive a c64hez, de hirtelen lett egér, final3, és a helyi könyvtárban egy többszáz lemezes játékkölcsönző nyilt, máig érthetetlen hogyan, miért, alig valaki kölcsönzött..
Mi viszont rávetettük magunkat a rengeteg (általában többször feltört, demokkal tömött) ritkaságra, a végén már annyi C64 lemezünk volt, PC-re a legszebb DOS időkben sem érte el a lemezmennyiség ezt a szintet
hónapokig elvoltunk egy-egy nagy játékkal, az alienst vagy a boulderdash-t, defender of the crown-t már ismertük, persze, de most volt belőle végre tréneres változat,..stb..
(emlékszünk, mikor nem gyűrű, hanem lemez van a sas szájában?;))
olyan gigacuccokrol azelőtt nem is álmodtunk viszont, mint pl a neuromancer, ami önmagában végigkisérte ezt a C64 korszakot, a feltörése, a végigjátszása, stb..,
és akkor bejött mellé a késő aranykor igazi ikonja a newcomer,...
:D
Penya666 2010.09.23. 10:56:12
Akinek megvan a vistapro juttassa mar el nekem pliz!
Evil Dick 2010.09.23. 11:07:26
@Super aGyuri: Naja, csakhogy hol volt az Atari-féle TOS-hoz (de még inkább az AmigaOS-hez) képest a pc akkoriban a DOS-szal...
Vizibolha 2010.09.23. 11:14:47
@Öregvas: Szep otlet, en is nyithatnek sajat muzeumot otthon: 2xAmiga1000, 3xAmiga 500, Amiga1200, 3xAmiga 2000, Amiga4000, CDTV (flash-es eeprommal, 64KB statikus ramkartyaval), Amiga CD32+Full Motion Video kartya (eleg ritka) - Amigahoz jopar egyedi hw es prototipus (meg a regi nemet cegem cuccai, ahol dolgoztam mint fejleszto), C16/C64/Plus4 (tobb darab, szinte mind mukodik), Atari 1040 STfm, Apple Mac (660 AV, 840AV, Quadra 950, Powermac 6100/66, Powermac 7100/80, Powermac 8500, PowerMac G3), IBM RS/6000, Dec 3000/300. Par Palm (meg a Palm fejlesztoi korszakombol), m100/m105/m500/m505, tungsten (modellek most passz). Meg volt par egzotikus cucc (Siemens RM-400, Sinix-szel), de helyhiany miatt azok mar repultek. A gepek nagyresze patika allapotu, es termeszetesen mind mukodokepes. (+kb. 2 m3 alkatresz/maradek, elsodlegesen Amigahoz).
Ja, vannak meg regi pC szemeteim is (arcnet, mfm, de azokat soha nem tartottam szamon, azok kommersz sz*rok voltak mindig is.
Ja, vannak meg regi pC szemeteim is (arcnet, mfm, de azokat soha nem tartottam szamon, azok kommersz sz*rok voltak mindig is.
Penya666 2010.09.23. 11:25:01
@Vizibolha: AZIGEN! Nekem is van mindenfele regi sutff, de a specko amiga cuccokert irigyellek jol!
Pale 2010.09.23. 11:25:30
Az igazsághoz azért az is hozzátartozik, hogy egy 286-os gép monitorostul, mindenestül 93-ban már csak kb 100ezerbe került. (pedig az infláció nem pár %-os volt akkoriban)
Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2010.09.23. 11:41:48
Innye, de irigyellek az Amigás cuccokért! Abban a 2m3-ben nincs egy 1200-be való turbókártya?
Vizibolha 2010.09.23. 11:53:17
Vannak 040-es kartyaim (Blizzard A1240/40 peldaul), de Amigas hw-t meg eletben nem adtam el, es nem is fogok valoszinuleg. Ja, de talan 1x eladtam egy A3640et es egy MEG mukodo CSPPC-t (horror penzert vettek meg orak alatt ebayen az utobbit)... A classic vonalat sokra tartom a mai napig, egy igazi etalon a szememben.
mbazs 2010.09.23. 12:10:26
Nekem van egy Sharp PC-1500 + a hozzá való négyszínű plotter. Van valakinek ilyen?
Kár, hogy a kis tollak már beszáradtak.
Kár, hogy a kis tollak már beszáradtak.
Penya666 2010.09.23. 12:30:01
Nekem az amiga vonal a kovetkezo:
2x A500 1x A600 CFIDEVEL, 1x A1200 68040 64MB 4GB CFIDE , 2x A2000.Persze ezekhez rahedli moniotor joystick lemez cartridge minden okossag.
2x A500 1x A600 CFIDEVEL, 1x A1200 68040 64MB 4GB CFIDE , 2x A2000.Persze ezekhez rahedli moniotor joystick lemez cartridge minden okossag.
Big-B 2010.09.23. 13:10:54
1984-ben ZX Spectrum 48K-val kezdtem (15k Forint volt akkor), először csak játszottam rajta, később programokat is írtam. Persze én Atari-t akartam, de ennek is nagyon örültem 7 évesen.
1991-ben kaptam egy 286-t monocrome monitorral, 40Mb HDD-vel 70k-ért.
Akkoriban háztartási számítástechnikában az volt a csúcs.
1991-ben kaptam egy 286-t monocrome monitorral, 40Mb HDD-vel 70k-ért.
Akkoriban háztartási számítástechnikában az volt a csúcs.
Big-B 2010.09.23. 13:14:25
Emlékszem, hogy hányszor mentem DD-s lemezért a boltba, mert HD vagy nem volt, vagy drágán. A 287-es prociért meg 2 MB RAM-ért egy vagyont kellett fizetnem.
Lord_M_ 2010.09.23. 13:36:12
Ezer éve valaha c-16-tal kezdtem, c64 csak a suliban volt... (aztán később (sokkal)) nekem is került egy... az első pc-m 286 1mb ram 40mb hdd herc graf. vezérlő 13 col körüli fekete-sárga monokróm monitor...
igazság szerint a 40mb hdd csak később került bele... kezdetben talán csak floppy volt hozzá (használtan vettük egy könyvesboltból)
aztán lett egy adlib "hangkártya" is hozzá...
ugyanakkor valaki fent említi, hogy normális text modplayer nem volt ami pc speakeren jól szólt volna... nos, emlékeim szerint pc speakeren jól nem is szólhatott semmi... azt ugyanis (már amennyire megkopott emlékeim lehetővé teszik) azt csak ki és be lehetett kapcsolgatni (szoftveresen), és a ki és bekapcsolások sokasága okozta a magasabb - mélyebb frekvenciákat... így akármennyire is volt jó a mintavételezés vagy a progi, az a nyomorult vékony sípolás és sercegés mindig hallható volt...
Vicces, hogy a normál LPT1 porton lehetett jól zenélni (mármint relative) ... ilyen programot is írtam, ami a 8 adatbuszt használta kimenetnek (valami vacak kis áramkört is kellett hozzá faragni, ami megfelelően dolgozta fel a jelet... aztán az LPT porton keresztül digitalizáltam is zenét... (az is micsoda vicc így utólag)... ott meg az volt a lényeg, hogy a bementet kellett "hangerő" formában leválogatni így engedni hogy 1,2,3,4,5,6,7,8 vonalon érkezzen adat...
amúgy én írtam dos-os lejátszó progit, de már említettem korábban :) (adlibet soha nem sikerült rendesen felprogramozni ... :(
Az árak pedig félelmetesek, így utólag is... emlékszem megvett, illetve meg nem vett kütyük áraira... anyám...
fent valaki írta hogy visszavinné a 8gb-os pendrive-ot... :) szerintem ha már visszament, vigyen egy laptopot is... windows7 / linux / osx akármivel... máglyán fogják elégetni :)
engem ez a speaker kérdés zavar... hazamegyek megnézem a kézikönyvet...
és az megvan még, amikor új vinyó került a gépbe, vagy teljes újratelepítés volt, hogy a telepítés előtt fdisk-el mennyit bűvészkedtünk... aztán telepítés után finomhangolni az autoexec és config fájlokat...
Dos, norton commander (volkov commander), (vagy épp dosnav)...
himem.sys is kellett ha már az ember okosabb dolgoat is futtatott.. emm386, memmaker (aztán még utána kézzel piszkálni)...
akkor még érteni kellett a géphez ha akartál valamit... most meg berakod a telepítőt (mindegy milyen oprendszer) és titkárnőüzemmódban csak végig kell kattingatni...
lh mscdex.exe /d:mscd001 /m:30 /l:f
Ez se mond már semmit a mai "hozzáértőknek" ... pedig ez már a végefelé volt a belepiszkálós időszaknak...
hát még ha int &h21 vagy &h33 -at említenék... esetleg &h10 ...
mondjuk ki a fene akarna ma már egérvezérlőt programozni :) vagy a képernyőkezelést bios-ból...
mennyi ezeréves emlék...
fatál error...
igazság szerint a 40mb hdd csak később került bele... kezdetben talán csak floppy volt hozzá (használtan vettük egy könyvesboltból)
aztán lett egy adlib "hangkártya" is hozzá...
ugyanakkor valaki fent említi, hogy normális text modplayer nem volt ami pc speakeren jól szólt volna... nos, emlékeim szerint pc speakeren jól nem is szólhatott semmi... azt ugyanis (már amennyire megkopott emlékeim lehetővé teszik) azt csak ki és be lehetett kapcsolgatni (szoftveresen), és a ki és bekapcsolások sokasága okozta a magasabb - mélyebb frekvenciákat... így akármennyire is volt jó a mintavételezés vagy a progi, az a nyomorult vékony sípolás és sercegés mindig hallható volt...
Vicces, hogy a normál LPT1 porton lehetett jól zenélni (mármint relative) ... ilyen programot is írtam, ami a 8 adatbuszt használta kimenetnek (valami vacak kis áramkört is kellett hozzá faragni, ami megfelelően dolgozta fel a jelet... aztán az LPT porton keresztül digitalizáltam is zenét... (az is micsoda vicc így utólag)... ott meg az volt a lényeg, hogy a bementet kellett "hangerő" formában leválogatni így engedni hogy 1,2,3,4,5,6,7,8 vonalon érkezzen adat...
amúgy én írtam dos-os lejátszó progit, de már említettem korábban :) (adlibet soha nem sikerült rendesen felprogramozni ... :(
Az árak pedig félelmetesek, így utólag is... emlékszem megvett, illetve meg nem vett kütyük áraira... anyám...
fent valaki írta hogy visszavinné a 8gb-os pendrive-ot... :) szerintem ha már visszament, vigyen egy laptopot is... windows7 / linux / osx akármivel... máglyán fogják elégetni :)
engem ez a speaker kérdés zavar... hazamegyek megnézem a kézikönyvet...
és az megvan még, amikor új vinyó került a gépbe, vagy teljes újratelepítés volt, hogy a telepítés előtt fdisk-el mennyit bűvészkedtünk... aztán telepítés után finomhangolni az autoexec és config fájlokat...
Dos, norton commander (volkov commander), (vagy épp dosnav)...
himem.sys is kellett ha már az ember okosabb dolgoat is futtatott.. emm386, memmaker (aztán még utána kézzel piszkálni)...
akkor még érteni kellett a géphez ha akartál valamit... most meg berakod a telepítőt (mindegy milyen oprendszer) és titkárnőüzemmódban csak végig kell kattingatni...
lh mscdex.exe /d:mscd001 /m:30 /l:f
Ez se mond már semmit a mai "hozzáértőknek" ... pedig ez már a végefelé volt a belepiszkálós időszaknak...
hát még ha int &h21 vagy &h33 -at említenék... esetleg &h10 ...
mondjuk ki a fene akarna ma már egérvezérlőt programozni :) vagy a képernyőkezelést bios-ból...
mennyi ezeréves emlék...
fatál error...
Lord_M_ 2010.09.23. 13:43:21
@Big-B: te vettél 80287-et a 286 mellé ? :))) arról én csak álmodtam :D
viszont ez a DD / HD kérdés rémlik :-)
aztán a 386sx(33mhz)(talán) mellé már kaptam is... (80387)
a 486-ban benne volt, de az sx széria itt hibás volt és kikapcsolták benne a 487-es magot... a dx-ekben (dx2, dx4) ment... az is milyen már... a dx4(100mhz) még elment hűtés nélkül (bár már ajánlott volt rá legalább a borda)...
viszont ez a DD / HD kérdés rémlik :-)
aztán a 386sx(33mhz)(talán) mellé már kaptam is... (80387)
a 486-ban benne volt, de az sx széria itt hibás volt és kikapcsolták benne a 487-es magot... a dx-ekben (dx2, dx4) ment... az is milyen már... a dx4(100mhz) még elment hűtés nélkül (bár már ajánlott volt rá legalább a borda)...
Evil Dick 2010.09.23. 14:51:00
@Vizibolha: Szerintem tudom, ki vagy... Nem kellett sokat töprengeni a szöveg alapján. :)
dukeekud 2010.09.23. 14:52:59
@Penya666:
www.mpoli.fi/files/software/DOS/GRAPHICS/index.html
Itt talaltam egy demot, de csak wmware alatt dosbol tudom futatni, mert xp alatt valami memoria hibara hivatkozva elszall.
Bar a demo eleg korlatozott, de mindent maxra rakva, sem tart tovabb 5-6 masodpercnel egy kep. 4 Ghz- es i5-750-en . :)
www.mpoli.fi/files/software/DOS/GRAPHICS/index.html
Itt talaltam egy demot, de csak wmware alatt dosbol tudom futatni, mert xp alatt valami memoria hibara hivatkozva elszall.
Bar a demo eleg korlatozott, de mindent maxra rakva, sem tart tovabb 5-6 masodpercnel egy kep. 4 Ghz- es i5-750-en . :)
Vizibolha 2010.09.23. 15:11:22
@Evil Dick: Well, szerintem nem nehez, Amigas hwek alapjan egyertelmu :P (FMV nincs tul sok kis hazankban ;)
Gatts 2010.09.23. 15:13:58
@Lord_M_: Nkem a Cyrix 486DX2-66-on volt szép zöld színű hűtőborda gyárilag :) Aztán egy gépszerelés alkalmával sikerült 90 fokkal elfordítva betenni a gépbe és bekapcsolni, szegény proci meg is halt :(
Le lett cserélve egy Intel DX4-100-asra, azon már pici venti is volt :)
Le lett cserélve egy Intel DX4-100-asra, azon már pici venti is volt :)
tlantos 2010.09.23. 15:14:38
@Lord_M_: mlekeim szerint a dx4-100-ra mar kellett az aktiv hutes, dx2-66-ig nem kellett.
nekem dx2-50 volt, azon csak borda volt :)
viszont volt egy 333-as celeron a csaladban, ami ment 550-en stabilan. De nem az enem volt, ezert maradt 333-on. Igy viszont nem vette eszre senki, hogy megdoglott a processzorventi, mert a gep ugyanugy mukodott :)
nekem dx2-50 volt, azon csak borda volt :)
viszont volt egy 333-as celeron a csaladban, ami ment 550-en stabilan. De nem az enem volt, ezert maradt 333-on. Igy viszont nem vette eszre senki, hogy megdoglott a processzorventi, mert a gep ugyanugy mukodott :)
Gatts 2010.09.23. 15:14:56
@Lord_M_: Nekem a Cyrix 486DX2-66-on volt szép zöld színű hűtőborda gyárilag :) Aztán egy gépszerelés alkalmával sikerült 90 fokkal elfordítva betenni a gépbe és bekapcsolni, szegény proci meg is halt :(
Le lett cserélve egy Intel DX4-100-asra, azon már pici venti is volt :)
Le lett cserélve egy Intel DX4-100-asra, azon már pici venti is volt :)
esef 2010.09.23. 15:23:00
@Hipper:
Állami cég, közbeszerzéssel. Úgy simán kijött a 700k. Már akkor is...
Állami cég, közbeszerzéssel. Úgy simán kijött a 700k. Már akkor is...
esef 2010.09.23. 15:26:36
@Gatts:
Emlékszem, hogy mekkora király voltam amikor otthon dx4-100-on nyomtam a játékokat. A haveroknak akkor még nagy többségükben csak dx2-66-uk volt. :)
Emlékszem, hogy mekkora király voltam amikor otthon dx4-100-on nyomtam a játékokat. A haveroknak akkor még nagy többségükben csak dx2-66-uk volt. :)
Penya666 2010.09.23. 15:30:32
@dukeekud:
Koszi kozben meglett a full :)
Koszi kozben meglett a full :)
Evil Dick 2010.09.23. 15:38:01
@Vizibolha: De azért a "régi német cégem" sokat segített, ugye a VillageTronicra tetszik gondolni? :)
Alternatív 2010.09.23. 16:01:35
Az egyik nagy cég millió feletti áron vásárolt gépet, AT-t (286-os, 8 MHz, szóval csúcsgép volt).
A cégnél egyébként IBM Series 1-es közepes nagygépek voltak, szóval volt fogalmuk a számítógépről.
Egyszer aztán elkezdett vacakolni a milliós csodagép: minden indításkor bejött a BIOS, és újra kellett konfigurálni, hogy elinduljon.
Egyik ismerősömet hívták be, megszakértette a gépet. Aztán hívatja a vezérigazgató, mondja el, mi baja volt a gépnek. Amikor a srác mondta, hogy kimerültek az elemek, azokat kellett kicserélni, akkor a diri körbekergette az asztal körül, hogy neki ne akarja már bemagyarázni, hogy egy milliós gépben elemek vannak, meg kellett neki mutatni. :)
(Ifjabbaknak: a BIOS-t akkor még nem gombelem táplálta, hanem rendes elemtartóban ült négy ceruzaelem.)
Az én első gépem még Bécsben is csodaszámba ment, valami kiállításra érkezett egy 16 MHz-es prototipus, azt kunyeráltam el 5400 Schillingért. Ja, és lehülyéztek, amiért 40 megás vinyót vettem, pedig például az említett gyárnak is csak húszasa volt. A gép áráért kábé egy új Opel Kadettet kaptam volna...
A cégnél egyébként IBM Series 1-es közepes nagygépek voltak, szóval volt fogalmuk a számítógépről.
Egyszer aztán elkezdett vacakolni a milliós csodagép: minden indításkor bejött a BIOS, és újra kellett konfigurálni, hogy elinduljon.
Egyik ismerősömet hívták be, megszakértette a gépet. Aztán hívatja a vezérigazgató, mondja el, mi baja volt a gépnek. Amikor a srác mondta, hogy kimerültek az elemek, azokat kellett kicserélni, akkor a diri körbekergette az asztal körül, hogy neki ne akarja már bemagyarázni, hogy egy milliós gépben elemek vannak, meg kellett neki mutatni. :)
(Ifjabbaknak: a BIOS-t akkor még nem gombelem táplálta, hanem rendes elemtartóban ült négy ceruzaelem.)
Az én első gépem még Bécsben is csodaszámba ment, valami kiállításra érkezett egy 16 MHz-es prototipus, azt kunyeráltam el 5400 Schillingért. Ja, és lehülyéztek, amiért 40 megás vinyót vettem, pedig például az említett gyárnak is csak húszasa volt. A gép áráért kábé egy új Opel Kadettet kaptam volna...
LordBaal 2010.09.23. 16:30:25
Szo,bat reggelenként a Pecsában Amiga-s, Commodore-os és ős PC-s floppy és kazettabörzeer rémlik valakinek? :) Első gépeim ZX Spektrum, aztán Commodore +4, C64, Amiga500, XT, 286, 486 DX2 66 stb...
Evil Dick 2010.09.23. 17:13:02
@LordBaal: Azt nem tudom, de a Speccysek rémlenek a PeCsa belső terében, volt egy ilyen többszögű oszlop vagy mi a csuda monitorokkal, és ott nyomultak a userek. Gyerekfejjel egy csoda volt ott nézelődni. :)
Gatts 2010.09.23. 17:41:14
Én a kispesti piacra járkáltam ki gyerekként. Ott volt pár srác akik C64 és Enterprise másolt kazikat árultak. Minden kazettára rá volt nyomtatva a lista, hogy milyen progik voltak rajta és meg voltak számozva (Pl. Enterprise 63, alatta a lista A és B oldalról).
Majdnem megvolt az egész gyűjtemény :D A végén már vadásztam, hogy hanyas sorszámúak hiányoznak :) És meg voltak a kedvenceim, pl. emlékeim szerint a 17-es kazetta az nagyon jó volt :)
Majdnem megvolt az egész gyűjtemény :D A végén már vadásztam, hogy hanyas sorszámúak hiányoznak :) És meg voltak a kedvenceim, pl. emlékeim szerint a 17-es kazetta az nagyon jó volt :)
zyrobs 2010.09.23. 19:15:28
Nekem az hiányzik a legjobban a régi játékokból, hogy neked kellett kitapasztalni őket - semmi se kezdődött úgy, hogy elmagyarázta játék, hogy ha balra húzod a joyt akkor balra mész.
Penya666 2010.09.23. 20:47:58
@zyrobs: Igen, a teljes tudatlansag :)))
DocBulywood 2010.09.23. 21:02:18
Hi!
Ha már szóba került az autoexec.bat, meg a config.sys, akkor a himem.sys-t, az emm386.exe-t se felejtsük el.
Ha azt mondom: EMS?
Azt mondod: nyavalyás 64kbyte-os ablak.
Ha azt mondom: XMS?
Azt mondod: nincs 64kbyte-os ablak!
Ha azt mondom: 23db install lemez?
Azt mondod: Windows 95 install... floppy-ról?
Ha azt mondom: UMB... tudod miről beszélek?
Vagy: CGA = 4 szín? Ugye így tudod? Akkor tévedsz, mert mind a 16 színt egyszerre ki lehet tenni, igaz, nem 320x200-ban! És a VGA kártyákkal - a régiekkel, OAK, Trident 8900, S3 Trio, Hercules Dynamite, stb - ne is próbálkozz, csak CGA kártyával, akkor menni fog.
1987 - TVC 32k: a hang gyatra, a színek Speccy-sek, a grafika BASIC-ben villámgyors, mondjuk a C-64 Graphic BASIC-hez képest.
Sprite-ok nincsenek, de van beépített botkormány, két(!) magnócsati, 4 kártyabővítőhely baloldalt, egy cartridge port (legfeljebb 16kbyte-ot tud megcímezni.) A játékok közül Mr. Alex, a Szánkóverseny ami említésre méltó, meg az Atomix(!), egy Boulder Dash klón... Floppy drive: kártyával kell illeszteni és 5.25"-os, 720kbyte-os, PC kompatibilis.
1989 - C64C GEOS 1.2-vel és Ocean 118C. Hadd ne ragozzam. Rasztercsík és scroll, ameddig jutottam assembly-ben.
1993 - i386, 2MByte RAM, 5.25" FDD, 120MByte-os Fujitsu vinyó, OAK VGA 512kbyte RAM-mal. Anyám könyvel rajta.
Autodesk Animator 1.0. Mekkora! Lehet rajzfilmet csinálni, hát belevágok, de kudarc kudarc hátán. Kivesézem a programot, rájövök egy pár trükkre. Több, mint 800 képkockás animációm volt már meg, vinyó behal. ÁÁÁÁÁÁÁÁ! Kicsit olyan volt, mint az Amigán a Reflections-tól az Enigma.
Megszerzem kicsit később valakitől a 3D Studio 3.0-t - később a 4.0-t -, de nem tudom futtatni, nincs co-proci. Sebaj, valaki egy co-proci emulátor programot(!) ad, 3DS betölt, csodálkozom és foglalkozni kezdek vele. A gép nagyon lassan renderel 3.0-ban.
A 4.0-ban már lehet ray-tracing-et választani, még jobban lelassul az egész.
1996 - AMD 5x86-ra csere. Kisfloppy és 8x-os Sony CD olvasó beszerez, egy ismerős mindent beépít és hoz egy Quantum(?) 1Gbyte-os - ne röhögj! - winchester-t. Memória: 4MByte.
Az első AntIQ Party, de azon nem vettem részt.
Joe/STA-val összehaverkodom, kicsit később és 1998-ban a Resource-szal együtt 1310-es Dacia L-el irány Pécs, augusztus 19-én, mert 20-án deadline és indulnak este 9-kor a compo-k.
A buli iszonyatos, Tomcat előkerül, meg pár arc még. A színházterem zsúfolásig, indul a verseny. C-64 grafax kompó(t), majd Amigás stuffok - nagy éljenzés és füttykoncert a nézőtéren -, végül PC demo kompo. Fújolás, majd tapsolás, szellemes beszólások. Remekül érzem magam, pláne, hogy van LAMER COMPO(!!!), de mint minden jónak - meg a házasságnak - egyszer vége szakad. 21-én reggel indulás haza.
Elender, felvesznek, képzem magam, gépcserét csinálnak. Végre egy modern PC-t kapok, lehet haza vinni:
- Celeron 300MHz
- 128MB RAM
- 13 GByte-os Maxtor winyó
- Ensoniq Soundscape hangkeltő
- Intel Pro 100+ hálókártya - sztm a legjobb, amit az Intel gyártott.
2000 - AntIQ 2k
Nem sorolom, kib...ott jól éreztem magam.
Win95 helyett Win NT 4.0 + SP6a + DirectX 6, de szaaar! Végre kijön a Windows 2000. Hűűűűűű....
...
2002 - The Last AntIQ: AntIQ2k2 Party
Az addigi legszebb demot láttam, melyben SEMMILYEN látványosság nem volt, csak a grafika. Seasons - elvileg készült második része, de nem adták ki a skacok. Kár!
Én is indultam a Lamer Compo-n egy "demo"-val, volt egy kis nosztalgia, meg Menő Manó, meg Windows gúnyolás.
B1B köszi a behányást. ;-) Remélem olvasod a topikot!
...
De ez is lassú lesz, 2006-ban Celeron 2.8GHz, 1 GByte RAM, 80GByte SATA Winyó. Jó gyors, XP fel.
3DStudio 4.0 már nem fut és nem is találom sehol a CPU gondot megoldó programját, hát 3DS MAX 3.0 beszerez. Ajajjj, ez akkora ugrás 3D Sutdio 4.0-ról, mint anno Autodesk Animator 1.0-ról 3D Studio 4.0-ra.
Ha még itt van valaki:
Arany Sándor - 3D Studio 4.0 könyv, meg egy kiegészítője. Fantasztikus, jó részletes, de nem mindenhol, pl dummy...
3DS MAX Biblia... ISTEN. De már nincs időm belemélyedni...
Ha már szóba került az autoexec.bat, meg a config.sys, akkor a himem.sys-t, az emm386.exe-t se felejtsük el.
Ha azt mondom: EMS?
Azt mondod: nyavalyás 64kbyte-os ablak.
Ha azt mondom: XMS?
Azt mondod: nincs 64kbyte-os ablak!
Ha azt mondom: 23db install lemez?
Azt mondod: Windows 95 install... floppy-ról?
Ha azt mondom: UMB... tudod miről beszélek?
Vagy: CGA = 4 szín? Ugye így tudod? Akkor tévedsz, mert mind a 16 színt egyszerre ki lehet tenni, igaz, nem 320x200-ban! És a VGA kártyákkal - a régiekkel, OAK, Trident 8900, S3 Trio, Hercules Dynamite, stb - ne is próbálkozz, csak CGA kártyával, akkor menni fog.
1987 - TVC 32k: a hang gyatra, a színek Speccy-sek, a grafika BASIC-ben villámgyors, mondjuk a C-64 Graphic BASIC-hez képest.
Sprite-ok nincsenek, de van beépített botkormány, két(!) magnócsati, 4 kártyabővítőhely baloldalt, egy cartridge port (legfeljebb 16kbyte-ot tud megcímezni.) A játékok közül Mr. Alex, a Szánkóverseny ami említésre méltó, meg az Atomix(!), egy Boulder Dash klón... Floppy drive: kártyával kell illeszteni és 5.25"-os, 720kbyte-os, PC kompatibilis.
1989 - C64C GEOS 1.2-vel és Ocean 118C. Hadd ne ragozzam. Rasztercsík és scroll, ameddig jutottam assembly-ben.
1993 - i386, 2MByte RAM, 5.25" FDD, 120MByte-os Fujitsu vinyó, OAK VGA 512kbyte RAM-mal. Anyám könyvel rajta.
Autodesk Animator 1.0. Mekkora! Lehet rajzfilmet csinálni, hát belevágok, de kudarc kudarc hátán. Kivesézem a programot, rájövök egy pár trükkre. Több, mint 800 képkockás animációm volt már meg, vinyó behal. ÁÁÁÁÁÁÁÁ! Kicsit olyan volt, mint az Amigán a Reflections-tól az Enigma.
Megszerzem kicsit később valakitől a 3D Studio 3.0-t - később a 4.0-t -, de nem tudom futtatni, nincs co-proci. Sebaj, valaki egy co-proci emulátor programot(!) ad, 3DS betölt, csodálkozom és foglalkozni kezdek vele. A gép nagyon lassan renderel 3.0-ban.
A 4.0-ban már lehet ray-tracing-et választani, még jobban lelassul az egész.
1996 - AMD 5x86-ra csere. Kisfloppy és 8x-os Sony CD olvasó beszerez, egy ismerős mindent beépít és hoz egy Quantum(?) 1Gbyte-os - ne röhögj! - winchester-t. Memória: 4MByte.
Az első AntIQ Party, de azon nem vettem részt.
Joe/STA-val összehaverkodom, kicsit később és 1998-ban a Resource-szal együtt 1310-es Dacia L-el irány Pécs, augusztus 19-én, mert 20-án deadline és indulnak este 9-kor a compo-k.
A buli iszonyatos, Tomcat előkerül, meg pár arc még. A színházterem zsúfolásig, indul a verseny. C-64 grafax kompó(t), majd Amigás stuffok - nagy éljenzés és füttykoncert a nézőtéren -, végül PC demo kompo. Fújolás, majd tapsolás, szellemes beszólások. Remekül érzem magam, pláne, hogy van LAMER COMPO(!!!), de mint minden jónak - meg a házasságnak - egyszer vége szakad. 21-én reggel indulás haza.
Elender, felvesznek, képzem magam, gépcserét csinálnak. Végre egy modern PC-t kapok, lehet haza vinni:
- Celeron 300MHz
- 128MB RAM
- 13 GByte-os Maxtor winyó
- Ensoniq Soundscape hangkeltő
- Intel Pro 100+ hálókártya - sztm a legjobb, amit az Intel gyártott.
2000 - AntIQ 2k
Nem sorolom, kib...ott jól éreztem magam.
Win95 helyett Win NT 4.0 + SP6a + DirectX 6, de szaaar! Végre kijön a Windows 2000. Hűűűűűű....
...
2002 - The Last AntIQ: AntIQ2k2 Party
Az addigi legszebb demot láttam, melyben SEMMILYEN látványosság nem volt, csak a grafika. Seasons - elvileg készült második része, de nem adták ki a skacok. Kár!
Én is indultam a Lamer Compo-n egy "demo"-val, volt egy kis nosztalgia, meg Menő Manó, meg Windows gúnyolás.
B1B köszi a behányást. ;-) Remélem olvasod a topikot!
...
De ez is lassú lesz, 2006-ban Celeron 2.8GHz, 1 GByte RAM, 80GByte SATA Winyó. Jó gyors, XP fel.
3DStudio 4.0 már nem fut és nem is találom sehol a CPU gondot megoldó programját, hát 3DS MAX 3.0 beszerez. Ajajjj, ez akkora ugrás 3D Sutdio 4.0-ról, mint anno Autodesk Animator 1.0-ról 3D Studio 4.0-ra.
Ha még itt van valaki:
Arany Sándor - 3D Studio 4.0 könyv, meg egy kiegészítője. Fantasztikus, jó részletes, de nem mindenhol, pl dummy...
3DS MAX Biblia... ISTEN. De már nincs időm belemélyedni...
moli 2010.09.24. 15:24:17
@tükörfúró: baszki, konyvtari programkolcsonzes! ezt meg egyik retro posztban se emlitették
Mukka · http://pozor.hu 2010.09.24. 16:24:34
amikor scanneltem meg nem volt valami kifinomult a szamomra hozzaferheto technologia :D
tükörfúró 2010.09.26. 11:51:59
@moli: "kölcsönzés"......örökre.
a jelszó? "maverick"...
ja..:D
és az összes lemez már eleve másolt volt, lopott szoftot hivatalosan kölcsönözni..mekkora már.. :D
a jelszó? "maverick"...
ja..:D
és az összes lemez már eleve másolt volt, lopott szoftot hivatalosan kölcsönözni..mekkora már.. :D
Wertzui 2010.12.21. 22:16:05
(Jó későn szólok hozzá...)
A legelső gépem egy 386sx volt monkróm SVGA monitorral, 2006-ban vettem a suliból (épp akkor selejtezték ki azokat) zsebpénzből. Az osztályfőnököm (számtechtanár, de jószerint semmit sem tanított számtech-ból nekünk, csak kiadta a rendeleteket, hogy most a Wordben, most meg az Excelben írkáljunk) 5000Ft-ot kért el érte! De nekem megérte. Igaz a haveroknál korszerű gépek meg minden, de akkor még nem értettem hozzá, úgy hogy óriási volt az is! És amikor az (Accolade) The Cycles király zenéje először felbömbölt a megahangos PC-speakeren, akkor aztán el voltam ájulva tőle :)
Szerintem inkább a mai gyerekeknek kéne bemutatni, hogy amiról azt hiszik, hogy csak a mai csúcsgépeken lehetséges, már azelőtt *1000* évvel is ismerték...
A legelső gépem egy 386sx volt monkróm SVGA monitorral, 2006-ban vettem a suliból (épp akkor selejtezték ki azokat) zsebpénzből. Az osztályfőnököm (számtechtanár, de jószerint semmit sem tanított számtech-ból nekünk, csak kiadta a rendeleteket, hogy most a Wordben, most meg az Excelben írkáljunk) 5000Ft-ot kért el érte! De nekem megérte. Igaz a haveroknál korszerű gépek meg minden, de akkor még nem értettem hozzá, úgy hogy óriási volt az is! És amikor az (Accolade) The Cycles király zenéje először felbömbölt a megahangos PC-speakeren, akkor aztán el voltam ájulva tőle :)
Szerintem inkább a mai gyerekeknek kéne bemutatni, hogy amiról azt hiszik, hogy csak a mai csúcsgépeken lehetséges, már azelőtt *1000* évvel is ismerték...
Wertzui 2010.12.21. 22:23:25
Ja, és a C64-ek még csak ezután jöttek, plusz jó sok időbe tellett, amíg rájöttem, hogy hogyan kell programot indítani (és nem csodálkozom, hogy az osztálytársaim hülyének néznek, mert ilyenekkel foglalkozom...)
2011.01.02. 18:51:45
Én a minap találtom itthon egy kazal árlistát a 90-es évek elejéről. Azok a régi szép idők, ma már nem hoz lázba plusz néhány giga, akkor meg egy színes monitor és hangkártya is csodaszámba ment...
Az utolsó 100 komment: