Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Mostani választottunk egy SNES-kuriózum, amiről valószínűleg kevesen hallottak, de hát mikor fogott ez vissza minket abban, hogy rejtett kincseket ássunk elő a játéktörténelem feneketlen időgépének képzavarokkal teli rakományából. Tengeri katasztrófa + megdőlő sprite-ok + kalandelemek = WIN? Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Szóval SOS, vagy ahogy Japánban ismerik, a Septentrion. Ott 1993-ban jelent meg, nyugaton egy évvel később, és a SNES egy nagyon fura játékát tisztelhetjük benne. A fejlesztő a Human Entertainment, egy 1983-as alapítású japán stúdió, ami 2000-ig ontotta magából a játékokat mindenféle - persze főleg japán gyökerű - platformra. Akkor aztán becsődölt, de romjain olyan érdekes indie csapatok szökkentek szárba, mint a Grasshopper Manufacture.
Az SOS is egy elég fura darab, fő elkövetői Josida Sudzsi rendező és Kimura Keita vezető fejlesztő, akiknek ez a játék szinte a szakdolgozatuk volt. A Human ugyanis elég úttörő módon már 1990-ben játékfejlesztő iskolát alapított, és az oda járó diákokat bátorította, hogy próbálják megvalósítani ötleteiket. Persze ezek a nyers próbálkozások szinte sosem jutottak el a közönséghez - de néha mégis, és az SOS is így született.
A játék fő ihletője a Poszeidón-katasztrófa című 1972-es film, amiben egy nagy luxushajót felborít egy hatalmas hullám az óceán közepén, és onnantól kezdve sok mellékszereplő hal meg, amíg a nem-annyira-mellékszereplők túlélik a kalandot. Ezt a filmet látta Sudzsi, és beakadt neki, hogy milyen jó környezet lenne ez egy SNES-játékhoz. Technikailag pedig a SNES egyik grafikai képessége, a sprite-ok forgatása jött kapóra - ezzel ugyanis jól lehetett jelezni, ahogy a hajó hirtelen megdőlt egy-egy újabb óriáshullámtól.
A készítők egyórás kalandra kalibrálták a játékot: mentés nincs benne, az idő pedig valós időben telik (bár a játékosnak csak ritkán kötik az orrára, hogy hány perc van még hátra), vagyis egy óra elteltével a játék mindenképpen véget ér. Kis titanicos áthallással az egész sztorit a XX. század elejére, 1921-re helyezték (a Titanic 1912-ben süllyedt el, én kinézem a japánokból, hogy simán csak megcserélték az utolsó két számjegyet), és négy választható szereplőre húzták fel a sztorit. Van köztük orvos és matróz is, és mind a négyen elég különböző helyzetből indulnak és más mellékszereplőkre kell feigyelniük, még ha ugyanazon a hajón is kolbászolnak. Mindegyik főhős hét túlélőt vihet magával és menthet meg, akik között a történet szempontjából vannak kiemelt fontosságú karakterek is - leginkább a megmentettek számától függ, hogy a főhősönként 4-5 befejezés közül melyik játszódik le a játék végén.
Sudzsiék nyilván többször végigjátszós élménynek szánták a játékot, de azért ma már eléggé próbára teszi a játékost, mégpedig főleg az egyhangúsága. Az ember azt hinné, hogy egy óra hamar elröppen, de igazából nagyon hosszúnak tűnik, ha semmi mást nem lehet csinálni, csak mászkálni, ugrálni és emberekkel beszélgetni. Akció ugyanis nincs, csak felfedezés, illetve a felszedett túlélőket kell folyton magunk után hívogatni, aminek kivitelezése technikailag sem tökéletes (hajlamosak beakadni). Szóval jó szívvel nem ajánlanánk ma a játékot, de aki kíváncsi egy SNES-ritkaságra, nézzen rá nyugodtan emulátorban. 1999-ben egyébként készült egy folytatás is hozzá PlayStationre Septentrion: Out of the Blue címmel, de csak Japánban jelent meg - ami nem is baj, mert egy irányíthatatlan, korai 3D-grafikás borzalomnak tűnik így videó alapján. Ráadásul az eredeti alkotók nélkül készült, és nincs benne időlimit.
Legközelebb pár nap múlva lesz Checkpoint, mégpedig a 150. adás! Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, Bíró István, Palkó D. István
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek