(Üdvözöljétek, alkalmi vendégszerzőnket, druszámat, W-t, akit több játéklapnak is írt/ír, ráadásul David Hasselhoff-rajongó, már csak ezért is szívesen látjuk itt.)
Mindenkinek van legalább egy horrortörténete egy trollról, aki keresztbe tett neki a hivatalban, eladója, aki a kasszánál minden erőlködés ellenére csak teljes áron ütötte be az akciós sonkát, boltosa, aki a távozás utáni reklamáció tiltását annyira komolyan vette, hogy még a hibás terméket se volt hajlandó visszavenni. Ebből általában világot felforgató botrány nem lesz, maximum egy ízes levél a Tékozló Homárnak, de az internet korában azért ennél már tovább szokás menni.
Megtudhatta ezt nemrég Paul Christoforo is, az "Ocean Marketting" (így írja, két t-vel) elnöke és saját magából álló legénysége, hiszen Paulnál, a píárosnál talán senki se égette még fel ennél gyorsabban, látványosabban és szórakoztatóbban a karrierjét. Paul sztorija azzal kezdődött, hogy az általa promótált, elsősorban testi fogyatékkal élőknek készült Avenger kontrollerek leszállításával gond adódott. A kontrollerre húzható, földön kívüli eszköznek kinéző kütyü a profi játékosokat is segítheti, hiszen gyorsabbá teszi az egyes gombok elérését, így nem meglepő iránta a nagy érdeklődés, ami a legkevésbé sem jön jól egy olyan cégnek, amely módszeresen lekési a saját maga által állított határidőket, de a pénzt már jóval azelőtt beszedik, hogy az árukészletet egyáltalán megkapták volna.
Ez történt decemberben is, az Avenger postaládája dugig volt az ingerült vásárlói levelekkel, amik a marketinges, customer service-es, és még ki tudja, milyen szerepkört betöltő Paulhoz kerültek. Paul nemigen mutatott hajlandóságot arra, hogy komolyabban részletezze a késlekedést, egyáltalán adjon egy pontos dátumot, ne adj’ isten elnézést kérjen a vásárlóktól, sőt, odáig ment, hogy az egyikkel komoly flémbe kezdett hosszú és rendkívül szórakoztató emailekben. A helyzet ugyan nem volt vicces, de Paul azzá tette: azzal, hogy az angol helyesírás alapvető szabályaival sincs tisztában, hogy a központozás fogalmát se nagyon ismeri, valamint, hogy annyira belelendült a szócséplésbe, hogy a lehető legváltozatosabb módon küldte el a szerencsétlen panasztevőt a búsba. Sőt, Paul még azt is kilátásba helyezte, hogy ha a Dave nevű panaszos nem fejezi be a pattogást, egyszerűen törlik a rendelését, a kontrollerét meg felrakják az Ebayre, úgyis elviszik gyorsan, sok pénzért. Paul szerint senki se vinnyog a rendeléséért a nagy boltoknál, úgyhogy ő se tegye, főleg, mert ő ismeri a nagyágyúkat, Cliff Bliszinskit (ezt se írta helyesen), Boston polgármesterét, és különben is mindig van standjuk a CES-en, az E3-on a PAX Easten. A szóváltást a Trollok Kézikönyve legfontosabb tételmondatával zárva le: Welcome to the internet, bitch. ("Üdv a neten, te pöcs".)
Az egészet a szőnyeg alá lehetett volna söpörni, csakhogy Dave-nek volt annyi esze, hogy a beszélgetést szétküldje a médiának, többek között annak a Penny Arcade webképregénynek és egyik alapítójának, Mike Krahuliknak, aki előszeretettel mondja el az őszinte véleményét gyakorlatilag bármiről. A levélváltásba beszállva a legnagyobb független geektalálkozó szervezőjeként Mike a PAX tiltólistájára rakta az egész Ocean Markettinget (sic), csakhogy Paulnak nem volt annyi esze, hogy ezt felfogja, sőt: megint felsorolásba kezdett arról, hogy hol is forgalmazzák az Avengert, hány országban vannak jelen, és hogy annyira sok pénze van, hogy ő bizony ott állít ki, ahol csak akar, neki aztán nem fog beszólni senki, menet közben azt sem fogva fel, hogy kivel beszél, a legkisebb jelét sem mutatva annak, hogy megértette: éppen azt az embert küldte el a búsba, akitől a helyet kéne bérelnie.
A paranormális jelenségek ennél a pontnál tűntek fel először: Paul közölte, hogy imádja a PAX-ot, aztán a következő mailben már elküldte az egész brigádot a francba, mondván az unokaöccse is jobb oldalt tudna összedobni, mint ők, a Penny Arcade meg nyugodtan tegye ki a levélváltást, mert a rossz PR is PR, ő cserébe mozgósítja a 125 főből álló PR brigádját, akik majd jól bemocskolják a Penny Arcade nevét.
A Penny Arcade kirakta, a lavina pedig ekkor indult el. Gyakorlatilag egy-két óra leforgása alatt több száz, egycsillagos értékelés jelent meg az Avenger kontroller alatt az Amazonon (még "Boston polgármestere" is értékelte), az OceanMarketting twitterfiókja pedig előbb OceanStratagy névre váltott, aztán még több másikra. A magát az internetes marketing szakértőjeként eladó Paulnak annyi esze nem volt, hogy felfogja, ami egyszer felkerül, annak bizony nyoma marad, és az sem ötlött a fejébe, hogy esetleg a régi twitterneveit levédje, így az egyikből paródia-account lett, a másikból pedig indie játékokat népszerűsítő csatorna.
Innen még lehetett volna menteni, elég lett volna csak szép csendben a háttérbe húzódni, bocsánatot kérni az illetékesektől és reménykedni, hogy az egész pár nap alatt lecseng. Csakhogy a sztori után nyomozó újságírók által megkeresett, az Avenger portfóliót is menedzselő The Hand Media embere által küldött emailekről kiderült, hogy azokat valójában Paul írta álnéven (az eredeti címzett Paul magatartása miatt már hónapokkal korábban kilépett), megpróbálva jó színben feltüntetni magát, a 4chanre emlékeztető fórumos nyomozás pedig azt is kiderítette, hogy az Ocean Marketing honlapjának 98 százalékát 3 másik (legitim) cég oldaláról ollózták össze, Paul pedig aktív felhasználó volt egy szteroidokkal foglalkozó oldalon, plusz a nevéhez kötődik egy rendőrségi eljárás is családon belüli erőszak vádjával.
Habár az események szinte pár óra alatt játszódtak le, napról napra jött valami új: Paul a december 27-i kedden kirobbant botrányt követő szerdán már töredelmesen (de még mindig sok helyesírási hibával) kért bocsánatot az érintettektől, a Penny Arcade-et pedig szinte óráról órára bombázta levelekkel, hogy segítsenek harcolni az internetes hordákkal, neki csak rossz napja volt, ő nem ilyen és különben se érdemelte ezt.
Mint utóbb kiderült szó sem volt rossz napról, Paul már korábban is írt egy tucatnyi hasonló hangvételű levelet egy (jogosan) elégedetlen vásárlónak, sőt, odáig ment, hogy az őt páros lábbal kirúgó Avenger összes domain- és postafiók hozzáférését zsarolásra használja, komoly pénzt követelve a jogtalanul megtépázott karrierje miatt. A cégnél a helyzet kezelésére felvett píáros ügyesen oldotta meg a dolgot, az egészet kirakta a netre, a megalázott Paul pedig gyorsan behódolt, amiben segíthetett az Avenger nyílt bocsánatkérő levele, amelyben többek között szerepelt az, hogy sajnos nincs akkora busz, ami alá be lehetne hajítani Pault a tetteiért, és a jövőben még csak a cég közelébe se fog menni.
Az egész csak pár napig tartó incidens volt, de nehéz elfelejteni - az internet gondoskodott erről, hiszen nemcsak dokumentálva lett minden, de született belőle egy vicces videó és egy mém is. De Paul is serényen dolgozik azon, hogy senki se söpörje a szőnyeg alá az ügyet, hiszen a Gametrailers legendás riportere és műsorvezetője, Geoff Knightley egy kiábrándítóan rövid, kéztördelős, "én csak áldozat vagyok" hangvételű interjút készített vele, ami legalább annyira volt őszinte, mint a többi bocsánatkérés, hiszen Paul a közelmúltban, a sokadik twitteres nevén már egy olyan headsetgyártóhoz kötötte a nevét, amely vicces üzenetben cáfolta, hogy bármi közük is lenne a szerencsétlenhez. Paul nem tanul, a közönség pedig jól szórakozik, ki tudja, még meddig.
Utolsó kommentek