HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Populous

2010.12.02. 10:30 Stöki

Aki rendszeresen követi a blogot, annak talán feltűnt már, hogy egyik kedvenc fejlesztőm a Monkey Islandek és a Day of the Tentacle révén elhíresült Tim Schafer. A másik pedig az ötletmilliomos Peter Molyneux, akiről most fogok bővebben megemlékezni, hiszen múlt héten a Populoust szavaztátok be a retrorovatba.

Molyneux-ról rengeteg jó sztori kering, hadd kezdjem ezekkel, kicsit ollózgatva pár régi cikkemből. A fejlesztőzseni állítólag elég nehéz gyerek volt (talán diszlexiája miatt is), sokat rosszalkodott, egy családi nyaraláson a trópusokon például megpróbálta eladni a húgát a bennszülötteknek. Egyik csínytevése az volt, hogy szüleinek kertjében széttúrt egy hangyabolyt – és a legenda szerint ekkor kezdődött minden. A kisfiút lenyűgözte az igyekezet, amivel a rovarok próbálták újraépíteni a fészküket, ugyanakkor áhítattal töltötte el, hogy mekkora hatalma van a kis lények fölött. Órákig figyelte a bolyt, és saját bevallása szerint később ehhez az élményhez nyúlt vissza, amikor elkészítette a Populoust – a játékot, ami egy csapásra ismertté tette a nevét. Addig azonban még rögös út vezetett.

Molyneux a southamptoni egyetemen szerzett informatikusi diplomát, majd flopik forgalmazásából próbált megélni, nem túl nagy sikerrel. 1985 táján megszületett a fejében az őrült gondolat: bizonyára sokkal jobban fogynának a lemezek, ha játékkal együtt árusítaná őket. Egy hónap alatt meg is írta az Entrepreneur című szöveges menedzserprogramot, majd meghirdette, és a százával érkező megrendelésekre számítva nagyobb postaládát szerzett. Egy olyan korban, amikor a Commandóhoz hasonló akciójátékokból lettek a nagy slágerek, összesen két vásárlója volt az Entrepreneurnek – ebből Molyneux mamája volt az egyik. A kudarc után Molyneux ügyviteli szoftvereket kezdett programozni az általa alapított Taurus vállalatnál, ám a sors furcsa véletlenjei nem engedték, hogy elvesszen a tehetsége. Egy nap a Commodore illetékesei érkeztek tárgyalni hozzá, és megkérték a fiatal programozót, hogy készítsen hálózatkezelő szoftvereket Amigára (amit akkoriban még komoly üzleti gépnek szántak). A biznisz részeként a vállalat tíz Amigát ajánlott fel a Taurusnak. Molyneux rájött, hogy tárgyalópartnerei összekeverték a Taurust a Torus hálózatfejlesztő vállalattal, de a grátisz Amigák ígérete miatt nem világosította fel őket tévedésükről: belecsapott a tenyerükbe, és szorgos hónapok alatt munkatársaival kitanulta az Amiga és a hálózat-programozás rejtelmeit, és megírták a kért programot. Alig fejezték be, újabb látogató érkezett: Molyneux volt iskolatársa, Andrew Bailey, aki C64-en sikeres játékát, a Druid 2-t akarta Amigára átkonvertálni, és ebben kérte Peter segítségét. Ez adta meg a végső lökést ahhoz, hogy a Taurus becsukja a boltot, és 1987-ben Molyneux új vállalkozást alapítson kollégájával, Les Edgarral – a Bullfrogot, amely már szinte kizárólag játékokkal foglalkozott, és amely egyedülálló sikersztorit írt 90-es évek első felében.

Ebből azonban még nem sok minden látszott 1988 környékén, akkoriban a Bullfrog egyik napról a másikra élt. A Druid 2 portja mellett az Acquisition nevű adatbáziskezelőt fejlesztette, de a program totál zsákutcának bizonyult. Beesett viszont egy másik port, a Fusion nevű amigás shootert kellett Ataíri ST-re átírni. A játék hátterében 3D-szerű pályaelemek is voltak, és ezek beindították a cég egyik grafikusa, Glenn Corpes fantáziáját. Egyik hétvégén benn maradt az irodában és ujjgyakorlatként lefejlesztett egy 3D terepet generáló programot. Mivel a véletlenszerűen generált terep elég girbegurba volt, Corpes leprogramozta azt is, hogy egérrel lehessen növelni vagy csökkenteni a domborzat szintjét a terep egyes pontjain. Corpes hétfőn megmutatta művét Molyneux-nak, és a fejlesztőt teljesen elbűvölte a kis alkalmazás. Napokig szórakozott vele pc-n, módosította, valós időben mozgó emberkéket adott a terephez, majd házakat, ahol az emberkék laktak. Eldöntötték, hogy ebből Creation néven játék lesz, és innentől kezdve Corpes és Molyneux szorosan együtt dolgozott több hasonló program fejlesztésében. A terepet izometrikussá alakították (ezt a Spindizzy inspirálta), majd eldöntötték, hogy a települések mérete a lapos terepek nagyságától függjön. Ezután hozzáadták a játékhoz a harcot, később a varázslatokat (előbb a vulkánt, aztán a többit). Elég nehezen lett meg, hogy miként lesz vége a játéknak, de Edgar kitalálta, hogy legyen egy „mágnes”, ami odavonzza az embereket, és sok emberke együttes ereje testesüljön meg egy nagy harcosban, aki lever mindenkit, aki az útjába kerül. Így született meg a lovag, innentől pedig már csak egy gondolat volt az Armageddon varázslat. És mindvégig szem előtt tartottak egy fontos fejlesztési elvet, ami később Molyneux több játékában visszaköszönt és szinte ars poeticájává vált: az emberkéket nem lehetett direkt irányítani, a játékos csak közvetve befolyásolhatta a viselkedésüket.

„A közvetlen, totális ellenőrzésnél mindig is érdekesebbnek találtam azt, amikor csak befolyással lehetsz a játék történéseire – egy olyan virtuális világban, ami a játékos nélkül is működik, járja a maga útját.” – Peter Molyneux a játékairól

A program neve közben Creationből Populous lett (érdekesség, hogy amíg Molyneux a Bullfrognál volt, mindig dolgozott Creation című projekten, de végül egyetlen játék sem született ezen a néven), de volt még néhány akadály, amíg megjelenhetett. Egyszer például tönkrement Molyneux vinyója és kéthavi munka veszett oda – a fejlesztő nem esett kétségbe, pár hét alatt újraírt mindent. Eladni sem volt egyszerű a programot, Edgar kiadóról kiadóra járt, de senkit nem érdekelt a furcsa játék, ami nem hasonlított egyik kortársára sem. Edgar még a Legót is megkereste, de a cég azt mondta, nem támogatnak ilyen erőszakos játékokat. A Bullfrog irodájában voltak egyébként legóelemek, amiket fejlesztés közben is használtak modellezésre – Edgar és Molyneux is ezen demózták a játék működését, amikor végső kétségbeesésében az Electronic Artsot is megkeresték (ezek az építőkockák ma a londoni Museum of Moving Image-ben láthatók). Nem reméltek sokat a találkozótól, de ez volt azon ritka pillanatok egyike, amikor az EA befektetett valami újszerűbe, és zöld utat adott a projektnek – persze olyan szerződést kötöttek, ami nem volt túl előnyös a Bullfrognak, a fejlesztők nem remélhettek túl sok jogdíjat. Molyneux-ék ezután már azon aggódtak, hogy a játékosok szeretni fogják-e a programot. A játékot megjelenés előtt megmutatták Bob Wade újságírónak, az ACE magazin munkatársának. Miután egy közeli kocsmában leitatták, Wade elárulta Molyneux-nak, hogy a Populous a legjobb játék, amit valaha látott, és legszívesebben visszamenne az irodába játszani. Molyneux ezt nem engedte, mert félt, hogy az újságíró esetleg meggondolja magát. Egyébként a legenda szerint Wade találta ki a Populous teremtette műfajra a „god game”, azaz istenjáték kifejezést (bár ő azt állítja, hogy közösen találták ki az ACE-nél egy szerkesztőségi megbeszélésen).

A Populous 1989-ben jelent meg és félelmetes sikert aratott. Ebben nagy szerepe volt az újszerűségen túl annak, hogy ez volt az egyik első valódi multiplayer játék: két gépet össze lehetett kötni soroskábellel, és egymás ellen játszani. A programot is multiban tesztelték először (bár Corpes szerint Molyneux beépített pár cheatet, hogy mindig ő nyerjen), a 999 single player pálya csak ezután készült el (ilyen nagy számú pályán persze sok véletlengenerált elem volt). A játék fejlesztése a későbbi kiegészítőkkel együtt nagyjából húszezer fontba került. A jogdíjakból befolyó első csekken tizenháromezer font volt. A Bullfrog örült, ez is több volt, mint amire számított. Majd megjött a második csekk negyedmillió fontról. Molyneux felhívta az EA-t, hogy valami hiba történt az utalással, de mint kiderült, nem volt semmiféle hiba, a játék egyszerűen ennyire jól fogyott – a későbbi portjaival együtt több mint hárommillió példányban kelt el. Mert voltak portok is, ezek közül a SNES-átiratot érdemes kiemelni, ugyanis a Populous volt azon ritka nyugati játékok egyike, amik akkoriban Japánban is sikeresek tudtak lenni (Molyneux el is ment egy japán tévéshow-ba, ahol az ország nemzeti Populous-bajnoka irgalmatlanul elverte). A portok mellett két kiegészítő is megjelent, az ötszáz új pályát tartalmazó Final Frontier és a The Promised Land, ami öt új világgal, többek között vadnyugati és számítógépes témájú földekkel jelentkezett.

Miután a Populous besöpört pár rangos szakmai díjat (a Golden Joystickon például az évtized játéka lett), a Bullfrog ráállt az istenjátékokra: előbb a klasszikus harci stratégiák felé kacsintgató Powermonger jött 1990-ben, majd egy évvel később a Populous kiforrottabb, görög mitológiával feltupírozott folytatása produkált másfélmilliós eladást. Aztán Molyneux kicsit elszakadt kedvenc műfajától, de továbbra is remek játékok jöttek ki a Bullfrog műhelyéből: Syndicate, Magic Carpet, Theme Park – biztos lesz még ezekről bővebben is szó a rovatban. Aztán Edgar és Molyneux 1995-ben eladta a céget az Electronic Artsnak, ami akkoriban logikus lépésnek tűnt, de az addig partner kiadó hozzáállása szinte azonnal megváltozott, és kezdetét vette a játékipar egyik legcsúnyább szakítása. A profitorientált mamutvállalat néhány hét alatt 90 fősre duzzasztotta a Bullfrog alig 20 fős személyzetét, majd hét(!) játék párhuzamos fejlesztésére adott ukázt. Molyneux – aki a Bullfrog ügyvezetője maradt – képtelen volt ennyi projekt felügyelése mellett a játékokkal is törődni. A cérna akkor pattant el, amikor 1995 júniusában a kiadó ultimátumot adott: hat héten belül szállítani kell az első játékot. Molyneux a maga módján válaszolt: nem a hét játék valamelyikét fejezte be, hanem a Magic Carpet motorjával hat hét alatt összedobott egy vadonatúj programot, a Hi-Octane-t, ami bizonyította a „hamar munka ritkán jó” mondás igazságát, és igencsak lejáratta a fejlesztőcsapat nevét. A kiadó illetékesei nem értették a célzást: bekeményítettek, és leállítottak kettőt a hét futó projektből. Molyneux erre egyetlen lehetséges választ látott vállalhatónak: felmondott. A háborúskodás vége szomorú megegyezés lett: Molyneux ment, de előtte még befejezhette utolsó bullfrogos játékát, a Dungeon Keepert. Az EA azonban álmában sem gondolta volna, hogy a program bő két éves csúszás után sem lesz kész, és 1997 elején, több halasztott megjelenés után besokallt, leállította a játék pénzelését. Molyneux erre az egész csapatot a saját lakásába költöztette, és onnantól kezdve ő finanszírozta a Dungeon Keepert, és a maga uraként alapjaiban tervezte újra a szerinte addig túlságosan is a kommersz stratégiákra hasonlító játékot. A program végül még 1997-ben megjelent, látott, és győzött, Molyneux elegánsan meghajolt, és dicsőségesen hagyta el a Bullfrogot. A fejlesztőcég ezután gyors hanyatlásnak indult, de a tisztesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a Dungeon Keeper 2 és a harmadik Populous játék (Populous: The Beginning) Molyneux nélkül is nagyon jó folytatások voltak.

Molyneux-t 1997-ben Tony Blair a brit kreativitás és újító szellem mintaképének nevezte, 2007-ben pedig a királynő a lovagi címmel ismerte el munkásságát. Most a Lionhead Studiost vezeti, ahonnan olyan játékok jöttek ki, mint a Black & White két része, a Movies vagy a három Fable. 2005-ben volt szerencsém személyesen is meglátogatni a London melletti stúdiót, nagyon közvetlen és kedves emberek dolgoznak ott. És tudják, hogy kell bánni a sajtóval: az egyik épület előterében például meglepve fedeztem fel egy 1999-es, a ZED-ben megjelent cikkemet, ami a készülő Black & White-ról szólt. Szépen bekeretezve, üvegezve tették ki, annak ellenére, hogy valószínűleg egy szót sem értettek belőle. A legnagyobb élmény persze a Molyneux-val való találkozás volt: halk szavú, pazar humorú, angol gentleman, aki legszívesebben minden ötletébe azonnal beavatna, ha a jelen levő sajtós nem állítaná le (meg akarta mutatni nekem szupertitkos projektjét, amiről később derült ki, hogy a Kinect egyik demója, a Milo & Kate volt).

Aki esetleg nosztalgiázna a Populoussal, ide kattintson a pc-s verzióért, ide a Promised Landsért, itt a második rész, itt pedig CoVboy legendás leírása kezdődik a 13. oldalon. A harmadik résznek itt van rajongói oldla és wikije. A következő héten újra nyolcbites csoda lesz a rovatban, az alábbiak közül az egyik:

Melyik legyen a következő heti játék?
Jetpac
Head Over Heels
Tir Na Nog
Battlezone
Lords of Midnight
  
pollcode.com free polls

76 komment

Címkék: retro heti retro jatek populous peter molyneux

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr912487840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.12.02. 11:17:54

Az első rész kimaradt, de a másodikat imádtam.

Dester 2010.12.02. 11:18:13

Kegyetlen jó cikk lett, van stílusa az ürgének, az egyszer biztos. :)

Viszont most először fordult elő velem, hogy nem tudtam szavazni, ugyanis egyik játékhoz sem fűz komolyabb érzelem, sőt, egy kivételével nem is ismerem őket, pedig eléggé régi motoros vagyok. Viszont a cikkben emlegetett Theme Park megszületése komolyan érdekelne, vagy ha már 8 bites programokról van szó: ACE, Who Dares Wins, Tapper... Csak hogy néhány ötletet adjak :)

Cifu78 2010.12.02. 11:22:10

Hát igen, a Populous egy iszonyú csodálatos játék volt, és a Bullfrog a maga idejében egy ikon...

Szép munka Stöki! :)

Flankerr 2010.12.02. 11:25:05

A Bullfrog a minőség egyik jele volt, zseniális logóval és névvel.
A Populous 3-mal játszottam kicsit, aztán más vette el az időt. Ettől még tetszett.

AkarkiJ 2010.12.02. 11:25:25

erről a játékról hallottam, olvastam, de sosem játszottam vele

paráznabillegető 2010.12.02. 11:30:58

tirnanog!!!
sidhe bácsi!!! :)

jssyjrm 2010.12.02. 11:32:07

haha dettó most először nem ismerem egyiketse a szavazandó gamékból

theme park (esetleg theme hospital:o)) sztemis jöhetne

purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.12.02. 11:45:12

bullfrog rulez. én még anno meg is vettem eredetiben a The Hospitalt:) A végére elég nehéz volt, sose tudtam végig vinni, mára meg már nem túl jó lett a gépem hozzá:( pedig vicces volt.
a DK 2-t és a Popuolus 3-at is imádtam, sajnos már ezek se futnak:(

Dester 2010.12.02. 11:46:49

@jssyjrm: hú, a Theme Hospital... anno németül volt csak meg, úgy játszottam majdnem végig. :))) Imádtam.

Gyűjtőjegyes 2010.12.02. 11:50:05

@Dester:
A mai napig elő-előveszem, újratelepítések után a legelsők között van, amit fel kell tennem...:)

Populous, és a második része... nagy kedvenc. A harmadik részt szerettem viszont a legjobban. Tetszik az ötlet, hogy a bejáraton át rohannak be építkezni :)

Na és a Black and White... fun :)

Dester 2010.12.02. 11:50:09

@purga: XP alatt simán megy a DK2, a laptopomon fenn van. :) Vista/7 alatt nem próbáltam.

zeneigéniusz 2010.12.02. 11:54:51

A populoust még mindig elő-előveszem. :) Szenációs játék!

purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.12.02. 11:56:43

@Dester: hmm, a DK 2-t mondjuk ezer éve nem próbáltam, az szerintem legutóbb a CD állapota miatt nem ment (az spec. nem volt eredeti:) )
de a másik 2 nem megy XP alatt, vagy ezt meg lehetne "varázsolni" valahogy? :)

AlexWolf 2010.12.02. 11:57:50

Molyneux a kedvencem. Nincs rossz programja.

transistor 2010.12.02. 12:10:48

Csak a Black & White-tal és a Dungeon Keeper valamelyik részével játszottam, azok istentelenül (haha) jók voltak.

Ha válaszolnom kellene egy olyan kérdésre, hogy mit tartok a világ legjobb játékának, azt mondanám: B&W.

A B&W második része viszont nem tetszett.

Delebriel 2010.12.02. 12:16:43

Dungeon Keeper, Popolus, Black & White , Syndicate, mindet imádtam. Bullfrog powa. :)

sikitomi 2010.12.02. 12:19:21

nekem az első 2 rész kimaradt, a 3-kal toltam nagyon sokat, de utána megpróbáltam az elsőt és nem értettem abban a dolgokat, ez a felület nem feküdt sajnos :/ viszont a dungeon keeper, na ő még mindig itt figyel a gépen. áldom a dosbox nevét érte! :D

@Stöki: "[...]de továbbra is remek játékok jöttek ki a Bullfrog műhelyéből: Syndicate, Magic Carpet, Theme Park[...]" <-- így ebben a sorrendben jó is lesz a következő 3 heti retro rovat :D

@Dester: a Who Dares Wins az egy commando klón. a Commando cikknél volt szó erről, hogy ő tipikusan annak az esete, hogy a klón elébb készült el, mint a teljes port ;)

_tx_ 2010.12.02. 12:19:33

Szia, köszi ezt a posztot (is). Lehet esetleg olyat kérni, hogy valamikor a régi C64-es magyar programozók és programok is sorra kerüljenek? (Impossible Mission II, Interview, Scarabeus...) Meg érdekelne a Zak McKracken és a Maniac Mansion is! Köszi :)

daev1 2010.12.02. 12:20:09

És a Populous: The Beginning? :O

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.02. 12:20:24

@_tx_: Maniac Mansion, IM2 megvolt, keress rá a blogban. És az Időrégész is, ami magyar.

Hoppázó Beléndek 2010.12.02. 12:27:12

kiváló játék volt, a powermongerrel együtt. kiskoromban a két kedvenc stratégiám volt,
bár valamiért a powermongert jobban szerettem..

syndicate, theme park.. micsoda emlékek :)

újabb munkái közül a black&white 2 tetszett nagyon (az 1 nem), azt kimondottan sokat böködtem.

divat szídni bizonyos orgánumokban a "fejleszőpápát", de sokkal kevesebbek lennénk nélküle.

_tx_ 2010.12.02. 12:27:33

Köszi-köszi, közben meg is találtam őket... munka helyett édes a pihenés :)

Nyiri 2010.12.02. 12:29:56

A ZED magazinos rész aranyos :)

(त्वष्टृ) (törölt) 2010.12.02. 12:31:34

Kedves Stöki, éppen, hogy említetted a Populous 3-at.
De sebaj, tartalmas cikk volt, hála érte! Az egész játékvilágban Molyneux-ot tartom a legnagyobb ötletmesternek! Talán még a Dune 2 is azért tetszett, mert a stábban ott figyelt Peter.
A 2005-ös közös fotó pedig érdekes. A tábla alapján, ami előtt álltok, úgy néz ki mintha valami tudományos laboratóriumban lennétek. Szóval jó volt a cikk, csak inkább Peter Molyneux-ról szólt, és kevésbé a legendás trilógiáról.

Archenemy 2010.12.02. 12:33:49

Ehh most bezzeg nem raktad ki szavazásra a Star Control 2-t, pedig ebben a mezőnyben tarolt volna... :/

Na megyek meghallgatom youtube-n az ur-quanokat megint

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.02. 12:36:22

@Archenemy: Az biztos, hogy a 8-bites játékok között tarolt volna az SC2, de nem lett volna túl fair. :)

Burwor · http://loot.blog.hu 2010.12.02. 12:39:42

Tir Na Nog csakazért is!
Grat a cikkhez, nagyon jó lett!

Iridium 2010.12.02. 12:43:08

@Dester: Theme Hospital nekem is itt van a polcomon, szép dobozosban. Néha felteszem, eszembe juttatja a felhőtlen gyerekkoromat :D

hancu 2010.12.02. 12:52:52

@Lázár: "Talán még a Dune 2 is azért tetszett, mert a stábban ott figyelt Peter."

Ebben egészen biztos vagy?

labi 2010.12.02. 12:55:26

Ah, Theme Hospitalt én is mennyit nyomtam...
Kedvet kaptam egy kis bloatibg head és king komplex kezelés kifejlesztésére. :)

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.12.02. 13:39:02

Populous I-II -t végigjátszottam, minden pályát :) A másodiknak 10.000 pályája volt, imádtam. (Persze Amigán nyomtam végig). Emlékszem, csak ezekért sírtam ki anno anyáméktól az Amigát :) Azelőtt C64-em volt 1542-es drive-al! Menőség volt :)

maszterszpiker 2010.12.02. 13:40:57

Kihagytátok a Populus: The beginning-et. A legjobb játék! 1998-as de 2-3 évente előveszem mert remek hangulata van. Nagyon picit kellene a grifikán finomítani és első osztályú lenne még a mai mezőnyben is. Mindenképp próbáljátok ki.

odamondó 2010.12.02. 13:44:00

Atyaég az a régi bullfrog.. olyan címeket pumpáltak ki hogy ember el se hiszi.

Dezsike 2010.12.02. 13:46:19

A 3. részt a mai napig sokan játszák online, én még fejlesztek is rá pályákat, Single és Multiplayert egyaránt. Akit érdekel nézze meg az oldalam: www.populous-online.johnnet.co.uk/ (angol nyelvű)

Polimer · http://mediterrano.info/hu/mediterrano/mediterrano 2010.12.02. 13:52:00

@Vödör: Killuspal!!!! Stöki te emlékszel még erre?! Milyen rég volt, tán igaz sem volt!!!!

üdv!

Sárközi Józsi

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.02. 14:01:07

@Polimer: Szevasz, te itt?! :)
Persze, hogy emlékszem, többre is, mint szeretném. :)

szepi79 2010.12.02. 14:01:36

volt valami játék, nem emlékszem pontosan a cimére, valamilyen kingdom, ott se lehetett megmondani pontosan az emberkéknek, mit csináljanak, ha el akartál intéztetni valakit, vérdijjat kellett kitűzni a fejére. nem tudja valaki, mi volt a pontos cime?

(त्वष्टृ) (törölt) 2010.12.02. 14:24:31

@hancu: Hogy Molyneux benne volt-e a Dune 2 fejlesztőcsapatában? Na most jövök csak rá, hogy nem!
Nekem megvan az Amigás verziója a Dune 2-nek. Nem hiányzik a kézikönyve sem. És szinte pont ugyanúgy néz ki a Populous 2 kézikönyve is, ami ugyancsak megvan. És én úgy emlékeztem, hogy ott láttam a képét. Tökéletesen igazad van Hancu!
Keverem a dolgokat.

gabest1 2010.12.02. 14:36:23

Volt egy kiköpött ilyen játék régen, genesia vagy más néven ultimate domain, azóta se néztem utána mi közük volt egymáshoz, de az is nagyon ott volt.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.12.02. 14:37:44

<ON>

Remek cikk lett, öröm volt olvasni végig:D

</ON>

Most őszintén ki volt a 90-es kockadivat megteremtője? Steve Jobs?:D Mindenkinek ugyanolyan pulcsi, ugyanolyan nadrág, csak a színek térnek el:D

moli 2010.12.02. 14:41:34

nekem tetszett a hi-octane...
*hunyaszkodva varja a kovezest*

szepi79 2010.12.02. 14:50:23

@Mighty: igen! az volt! köszi :)

Mongrel 2010.12.02. 14:57:44

@szepi79 - Harciteknős idomár: Ezért regisztrálni kellett, mert egyik kedvencem. Majesty - The Fantasy Kingdom Sim. A 2. része is kinn van már majdnem egy éve 2 kiegészítővel (Kingmaker, Battles of Ardania) együtt, a 3. kieg is úton van, amiben ezúttal az eddig sanyarú sorsú szörnyeket irányíthatjuk majd :)(Majesty 2 : Monster's Kingdom). en.wikipedia.org/wiki/Majesty_2:_The_Fantasy_Kingdom_Sim .

Molyneux nélkül pedig valószínűleg Majesty sem lett volna. A Dungeon Keeper első része rengeteg időt elvett az életemből, de nem sajnálom, gonosznak lenni jó! ( Készül egy remake DK-ből, Dungeons címen (interjú : www.manapool.co.uk/interview-with-realmforge-on-dungeons/ )

Bobby Newmark 2010.12.02. 15:05:38

@moli: Egynek elmegy jellegű játék volt, mi is elvoltunk vele haverokkal. De csodálkoztunk rajta, hogy ez is Bullfrog. A másik ennyire semmilyen versenyzős játékuk a Tube volt, na az meg annyira jelentéktelen, hogy már Stöki sem említi a cikkben... :) (Ha jól látom, Molyneux-nek semmi köze hozzá, szal végülis jogos)

www.mobygames.com/game/tube

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.12.02. 15:41:06

Na, ahogy a szavazás most áll, úgy néz ki hogy végre megtudom, hogy a Tir Na Nog mi is volt. Néha betöltöttem (nahát, ezt a szót sem nagyon használjuk ma már!) mászkáltam, aztán rájöttem, hogy most sem jövök rá, hogy ezmiez...

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2010.12.02. 15:41:52

nekem nem tetszett, de a gyerek sokat játszott a the beginninggel.
nekem inkább a hasonló kinézetű, de más jellegű genesia (majd később az ulimate domain) jött be, azokat rengetegszer nyúztam:-)

flamer 2010.12.02. 15:43:52

Néha baromira nem irigylem Stökit, pl. akkor, amikor úgy kell retrogame blogot írni, hogy a közönségnek semmit nem mond a Head over Heels, a Tir Na Nog, a JetPac (pedig az még Primora is volt :) ) vagy a Lords of Midnight (vazze, Mike Singleton úgy általában rémlik? Carrier Command?...)
(Oké, a Battlezone az tényleg viszonylag ismeretlen cucc, na de akkor is...)

Ja, és az interjúk közé javasolnám az 1001/x játék szerzőgárdáját.

Bullfrog 2010.12.02. 15:45:12

Nahát nahát:)
A névválasztásom nem véletlen.

Archenemy 2010.12.02. 16:01:44

@flamer:
Ha jól láttam, a retro rovatnak az a célja, hogy megismertesse az embereket a korábbi játékokkal, hogy lehessen látni, miből is nőtt ki a mai játékkultúra wowostul meg crysisestül. Nem pedig akolmeleg nosztalgiázás, ahol a negyvenes kockafejek párás szemmel mesélhetik egymásnak, hogy milyen nehéz is volt a pitfall 14. pályája. Úgyhogy hagyjuk már ezt a maníros "jaj jaj, sok buta ember, akik még atarit se láttak" hozzáállást.

Gadget 2010.12.02. 16:10:32

Miért nem Knights Of Lore, ha már Head Over Heels.
Vagy ez sem mond semmit senkinek?
Lehet, hogy tényleg nagyon régen volt? :)

Golem 2010.12.02. 16:16:32

Killuspal, az. Isten bocsássa meg. :D

Hob Gadling 2010.12.02. 16:20:47

Szuper cikk lett!
Molyneaux játékaiért nem vagyok oda, de tisztában vagyok vele, hogy ez az én hiányosságom :)

mediocris 2010.12.02. 16:21:14

@moli:

Nekem is :). Nem a világot váltotta meg, de unalom ellen jó volt. Ráadásul a hangkártya korszak kezdetén jött ki a játék, és hanggal hatalmas élmény volt (egy ideig anélkül nyomtam).

Stöki cikkeiben viszont nem tetszik hogy nagyon részrehajló. Néha van kedve/ideje írni, néha pedig érezni rajta hogy össze kellett dobni a cikket. Nem várom én tőle hogy mindent szeressen és megírjon jól, de akkor mi értelme ennek a szavazós rendszernek? Inkább írja meg azokat a játékokat amik tetszenek neki jól, mint azokat amik nem, rosszul. Ahhoz se ragaszkodom hogy minden héten legyen cikk.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.02. 16:33:22

@mediocris: Nem részrehajláson múlik, hogy milyen hosszú lesz egy cikk, hanem azon, hogy mennyi infót találok és mennyi időm van cikket írni. A Laser Squadot pl. imádtam, de alig tudtam valami kis infót összeszedni róla. Megjelent a soványka poszt, egy hónappal rá meg az új RetroGamer, Laser Squaddal a címlapján, nagy LS-háttéranyaggal - ma már sokkal többet tudnék írni a játékról.
A személyes preferenciáim pedig annyiban jelentkeznek a szavazásban, hogy mindig 5 olyan játék szerepel, amit nagyon szerettem.

mediocris 2010.12.02. 16:49:00

@Stöki:

Jó, értem én. Csak az nem tetszik hogy olyan újságírós, megjelentetős formában zajlik az egész, mintha valami ütemtervet kéne tartanotok. Ez egy blog, webkettő, internet, stb. Én elsősorban adatbázisnak kezelem a retro rovatot. Ha valami érdekel, akkor utánanézek és elolvasom. Azt sajnálom igazán amikor készül egy poszt és látszik rajta hogy nincs kész igazán, viszont a jövőben már nem is foglalkozik vele senki, mert már régebben megjelent. Pl. a Laser Squad, vagy akár a PoP is ilyen poszt volt. Azt értem én hogy nehéz utánajárni és összesen ketten vagytok az egész blogra, de szerintem akkor is elsősorban adatbázisként kéne kezelni a rovatot, nem hírblogként. Jelen esetben pedig szerintem a demokrácia is másodlagos, mert mindenkinek az lenne érdeke hogy jó posztok szülessenek.

szcsongor 2010.12.02. 17:25:28

Hú a Bullfrog nekem is kedvencem, Molyneux meg egy zseni.
Populous2, Dungeon Keeper, Magic Carpet meg is vannak eredetiben, utóbbihoz még a 3D szemüveg is :)
Furcsa, hogy amennyire imádtam szinte minden játékukat, a Dungeon Keepereken kívül egyiket se tudtam kijátszani, mert vagy túl sok pálya volt (Pop2) vagy túl nehéz volt egy idő után (Magic Carpet, Syndicate). A Black and White meg már nem kötött le annyira...

ork1234 2010.12.02. 17:28:26

Köszönöm a cikket, olyan jó volt olvasni a régi szép időkről, főleg, hogy volt új infó is bőven. Mindhárom Populoussal játszottam Amigán/PC-n, de a második tetszett a legjobban, pár hónapja újra toltam pár pályát rajta. Azt a trükköt még CoVboy bátyó sem ismerte, hogy az ellenfél területét sűrűn teleültettem fával, aztán rájuk gyújtottam :) Olyan szépen égett :)))

jssyjrm 2010.12.02. 19:07:36

@purga: Jóideje csinálgatnak egy openszórsz theme hospitalt, pár hete jött ki legújabb verzió ami már majdnem mindent tud amit az eredeti (plusz bár bónusz funkció), és elvben gond nélkül fut mai gépeken (nálam azért elszálldogál a dx verzsön, win7 64bit)
code.google.com/p/corsix-th/

Taurusz 2010.12.02. 19:17:49

"összekeverték a Taurust a Torus hálózatfejlesztő vállalattal," Engem nem akarnak összekeverni valakivel? :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.02. 19:43:12

Valaki elmagyarázná, hogy technikailag hogyan kellett a játékkal játszani? Én soha nem értetem. Civ-vel és sok mással toltam, a Populusra soha nem jöttem rá. :(

DinnyeTM 2010.12.02. 20:22:36

DK-t imadtam, azert erdekelne, hogy mi alapjan terveztek meg a bile deamont, hornyt meg a mistresseket :). BTW valaki leirna a horny receptjet? Sosem tudtam megidezni...
A B&W legjobb elem meg a dance battle volt, amikor 2 avatar nekiallt tancolni. Azon mindig visitottam. Ja, meg a tuzgolyos falulfoglalas. :]

Polimer · http://mediterrano.info/hu/mediterrano/mediterrano 2010.12.02. 20:52:47

@Stöki: Persze hogy itt! Szerinted én miken nőttem fel?! És a nagy Magyar mátrixban nincs még egy ilyen blog!!! ;)

glezmen 2010.12.02. 21:08:28

@Lord_Valdez: tenyleg, ACE, mekkora kiraly jatek volt, haverral ketten rengeteg orat toltottunk vele, en voltam a pilota o meg a lovesz :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.02. 22:40:19

@glezmen: Én ugyan az ACE játékújságról írtam, de sebaj, tényleg jó játék volt az ACE. :)

algi 2010.12.03. 01:40:06

@glezmen: ACE 2-zhettetek volna, az direkt két játékosra volt kitalálva.

Nekem amúgy az ACE-ek közül az ACE +4 volt a kedvencem. (A C+4 ebben is jobb volt.)

glezmen 2010.12.03. 07:54:46

@algi: az ACE2 nem jott be annyira, csak mentunk egymas fele percekig, aztan a megfelelo tizedmasodpercben indultak a raketak, kozben mentunk egymas fele... az ACE sokkal izgalmasabb volt (igaz, nem egymas ellen, hanem coop modban mukodott :D)

Savior 2010.12.04. 17:44:45

Hát igen, a Popolous. Sajnos nekem 64-esként kimaradt, csak a CoV leíráson való nyáladzás maradt. Később PC-re megvettem valami Powermonger + Popolous 2 gyűjteményt, az elsővel játszottam is, nagy királyság lehetett annak idején -- kár, hogy addigra már elkényelmesedtem, és nem volt kedvem vesződni az irányításával. :(

Savior 2010.12.04. 17:46:35

Ééés igen: Tír na nÓg! Végre :) Azért egyben a Dun Darachról is írhatnának egy-két szavat!

Stefan Derrick 2010.12.05. 22:43:43

Lords of Midnight is lesz majd valamikor ezek szerint?
Zseniális.

franxepe 2010.12.06. 14:11:11

ebbol a csavobol irtam (reszben) a diplomamunkamat :)

lalikiru 2012.12.07. 19:42:47

Nekem is nagy kedvencem volt de csak a Populous the beginning el játszottam kb 94-95 körül pc-én nosztalgiás érzelgés vagy nem de nekem ez a játék nagyon bejött ennek hatására szerettem meg a stratégiai játékokat.Manapság már ritkán játszom de ha van rá időm inkább retro játékokkal nyomom.
süti beállítások módosítása