HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A Starcraft 2 máris az év legtöbbet warezolt játéka

2010.08.10. 10:12 hancu

Jó, hát ez alapban persze nagyjából annyira meglepetés, mint hogy Angliában esett az eső. A számok (Torrentfreak.com-féle becslések, amiket eléggé bizonytalanná tesz, hogy a Blizzard digitális terjesztési csatornája is a Bittorrent protokollt használja) viszont roppant érdekesek.

A hivatalos adatok szerint a játékból 24 óra alatt egymillió, és 48 óra alatt 1,5 millió fogyott a boltokban, ehhez képest a warez letöltések számát az első 24 órában százezerre becsülik. Ez egyrészt a közkézen forgó 7 gigás csomaggal számolva 700 terabájt plusz adatforgalmat jelentett az interneten a megjelenés napján, másrészt ugye pont a tizede a hivatalos eladásoknak. És akkor arról a rétegről nem is beszéltünk, aki gyakorlatilag demóként használja a warezt, és utólag megveszi a gyárit is - nem tudnám megbecsülni, mekkora lehet ez a kör, de létezik.

A tanulság: tessék olyan játékot csinálni, ami jó, olyan online funkciókkal és közösséggel, amiből a warezoló kimarad, tessék olyan mítoszt teremteni, olyan rajongótábort építeni, és úgy kiszolgálni őket, mint a Blizzard, és akkor 10:1 lesz az eladott meg a letöltött játék aránya, nem 1:10. Jó, a warez most, két héttel a megjelenés után 260 ezernél jár, az eladás meg mondjuk - hasraütés - kétmilliónál, akkor nem 10:1, hanem 8:1.

Vagy persze ott a könnyebb lehetőség: siránkozni, hogy a warez megöli a játékipart, és a nagy jajveszékelés közben csődbe menni. 

126 komment

Címkék: starcraft

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr692211272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.10. 12:55:15

Diablo 3 esélyesebb a megvételre nálam. SC ezzel a szétdaraboltsággal nem tetszetős. Online meg inkább WoW, semmint stratégiai játék.

Jerky_Maistro 2010.08.10. 12:57:25

@Gn: fater, legyen inkább az állam hibája, amiért a magyar átlagfizu olyan, amilyen, amekkora (ami a cégeket nyomja, és nem adnak több pénzt). nyugaton laza ügy az embereknek, bedobálják a kosarukba az új zenei CD-ket is. TE találj már olyan rendes állást magadnak, amire telik I.ker-i lakásra és BMW terepjáróra.:-D ja, hogy ehhez béna f@sz vagy?!:-P bots...

Jerky_Maistro 2010.08.10. 12:59:28

@Kedves Nard: SC online játék elmondom, miből áll: 2 perc sem telik el, és szarrá vernek, te meg nézel, mint rozi a moziban, és lenúboznak (noob = kezdő). A másik végen meg egy cérnakarú, bilihajú koreai kisköcsög veri a nyálát, ő mekkora májer (napi 5 óra játékkal nem csoda). Élmény 0.

hancu 2010.08.10. 13:02:23

Ahogy azt a posztban jeleztem is, a blizzardos adatok kivételével itt minden csak becslés, ergo nem a konkrét számokon van a lényeg, hanem a nagyságrendeken. Ennek megfelelően tehát, hogy az értetlenkedők is felfogják, a következők az állítások:

* A játékot extrém sokan veszik (only pc/mac címhez képest)

* A játékot sokan warezolják

* Az SC2 esetében arányaiban sokkal több a vásárolt, és kevesebb a warez játék, mint szokott lenni

Ebből bátorkodtam azt a következtetést levonni, hogy ha jó játékot csinálsz (plusz online, plusz közösség, plusz Blizzard-mítosz, etc.), akkor a warezolás sem szivat meg annyira. És ez, mármint a minőségre törekedés szerintem pozitív dolog és követendő példa. Más szerint meg demagóg baromság, na bumm, hát lehet valakinek ez a véleménye, virágozzék minden virág, még ha érvelni el is felejtett mellé.

s_l_t_n_ 2010.08.10. 13:09:25

A Blizzard mondta hogy a protoss és zerg expansion jóval olcsóbb lesz, szóval az a 70k kicsit merész.

SteveJobs · http://16bit.blog.hu 2010.08.10. 13:16:48

warez nélkül nincs játékfejlesztés. ami warez szinten jól megy az az eladásokban is jól szerepel.

azAttis 2010.08.10. 13:19:05

Én ajánlom mindenkinek, hogy töltse le a warezt. Nem fogja megbánni. Nagyon nagy story és sok-sok évnyi meló van a játékban és ez minden négyzetpixeléről lesüt :) Nagyon jó csali a nemwarez verzió felé (hogy játszhass online módban) pedig nem megúszós a játék. A single player elképesztően jó lett. A kampány szerintem, egyben egy elég keményen odarakott filmnek is elmenne.

A további küldetéslemezekről: én örülök, hogy ebből a sorozatból kapunk még kettőt. Az áruk nem annyi lesz mint az alapjátéknak. A kiegészítő lemezek ára fele/harmada áron várható az alapjátékhoz képest.

Illetve az sem igaz, hogy csak terran lemez. Ebben benne van mindhárom faj (zerg, terran, protos, ? :) játszhatóan. Bár tény hogy ehhez érvényes kód kell.

Az viszont tény, hogy a kóreaiak szétvernek de nem kell velük játszani ha nem szereted a kihívást.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.10. 13:22:52

@Jerky_Maistro:

Ismerem, az első rész megvan eredetiben, és játszottam online, hát ha lenooboz, hát lenooboz, leszarom. :) WoWban nincs ilyen zergelés :)

TH 2010.08.10. 13:25:00

@Almipotter: választ lásd itt:
@hancu:
Érdekes módon én pont így értettem a posztot, ahogy hancu most elmagyarázta.
De értem, hogy a poszt címe nagyon félrevezetővé tette az egészet számodra...

Ex0dus 2010.08.10. 13:26:21

"Blizzard has confirmed that despite the size and the amount of work going into the campaigns, the company is viewing the Zerg and Protoss campaigns as expansion packs rather than additional games. Blizzard has seemingly stuck to the $30 price for all recent expansions, and while that could change, at the moment it seems accurate."

Ez már kb 28x lett leírva, de még mindig vannak emberek akik nem tanultak meg olvasni, és csak az indulatokat keltik.

@Jerky_Maistro: Gratulálok, a koreaiak az ázsiai szereveren tolják. 0 infó, 0 ész, csak az értelmetlen pofázás. Lehet ezért nem keresel többet?

Almipotter 2010.08.10. 13:30:25

@TH: még mindig nem jó, azt mondja nagyságrendileg stimmel, de még csak úgy se.
De mondom, ott elúszik az egész, hogy 100ezer warez letöltés, annyit pedig így két héttel a megjelenés után össze tudok számolni csak a nyílt trackerek seederiből. Szóval volt egy valótlant állító cikk, amire alapozve elkészült egy mégtöbb valótlant állító cikk, ennyi.

TH 2010.08.10. 13:34:10

@Almipotter: melyik állítást vitatod az alábbi háromból:
1) A játékot extrém sokan veszik (only pc/mac címhez képest).

2) A játékot sokan warezolják.

3) Az SC2 esetében arányaiban sokkal több a vásárolt, és kevesebb a warez játék, mint szokott lenni.
?

EMP 2010.08.10. 13:34:57

En pl ugy el tudom kepzelni a jatekok jovojet mint amit egyik masik mmorpg csinal:

Ingyenes a jatek, de nem minden funkcio elerheto, csak ha fizetsz erte.

Ilyen starcraft tipusu jatekoknal en ugy csinalnam hogy egyszer fizetos a jatek, kb mint mint most is de bizonyos funkciok le lennenek tiltva / hianyoznanak addig amig nem regisztralod online.
Aki megvette az ugye rogton tudja reggelni mert ez benne van az arban.
Ha ingyen toltotte/torte a masolasvedelmet akkor meg tud jatszani reggeles nelkul is de pl bizonyos epuletek/upgradek stb hianyoznanak es csak reggeles utan lehetne letolteni a packot a netrol.
Szal igy lehetne ravenni usert hogy vegye meg inkabb...

TH 2010.08.10. 13:35:35

@Almipotter: össze tudod számolni, hogy az első 24 órában hányan töltötték le?

" a warez letöltések számát az első 24 órában százezerre becsülik"

Almipotter 2010.08.10. 13:35:41

@Ex0dus: ezt valami hivatalos Blizzard blue postban vagy faqban olvastad?
Mert ahhoz képest, hogy 28szor le lett írva és ez a hivatalos álláspont a google kőkemény egy darab találatot ad rá.
Mellesleg a Blizzard kiegészítők 40 dollárba kerülnek.

A starcraft 2 hivatalos FAQjában amúgy ez a kitérő rizsa olvasható:
"The StarCraft II Trilogy will consist of the base StarCraft II game and two expansion sets. Pricing on these games hasn't been determined at this early stage; however, we've always charged an appropriate price for the content the player receives, and we will continue to release high-quality games that offer great value."

hancu 2010.08.10. 13:36:10

@Almipotter: Segítek még egy kicsit. Az egymillió, meg a százezer az ELSŐ 24 ÓRÁBAN történt vásárlások és letöltések száma. Mondjuk ezt a posztban is kiemeltem, kétszer.

Ebből következik, azon hogy te hány seedert számolsz most, nem úszik el semmi, legfeljebb a szövegértelmezési készségedbe vetett hitem.

EMP 2010.08.10. 13:37:03

@EMP: persze nyilvan erre is keszulne tores kb par napon belul...

Mas: nyilvan koreaban szazezerszam vettek a jatekot. Ott nemzeti sport a starcraft :D

Almipotter 2010.08.10. 13:38:51

@TH: bocsánat, efölött valóban elsiklottam, mert blődség, warez verzió később jött, mint az eredeti, aztán 1 nap múlva jött hivatalos release egy releaser csapattól aztán még 1-2 napra rá egy proper release.
Könyörgöm ez warez, itt nem hypeolják fél évre előre a megjelenési dátumot, nincsenek előrendelések, meg éjféli bulik, nem állnak sorba az emberek a sávsézélességért, hogy elsőnek szerezzék meg.
Akkor valóban hibáztam, elnézést, nem feltétlenül hazugság az eredeti cikk, csupán demagóg. :)

3nt3rth3m4tr1x 2010.08.10. 13:39:38

Először én is letöltöttem, kipróbáltam hogy muzsikál a notimon, mert nem akartam zsákbamacskát. Játszogattam egy kicsit a campaignt, aztán megvettem a gamet, most már az eredetivel tolom. :)

TH 2010.08.10. 13:41:26

@hancu: egyébként persze elképzelhető, h. a warez letöltések száma exponenciálisan nőtt, és már utolérte az eladásokat...
Tehát azt a problémázást még megérteném, h. az első napi adatok alapján nehéz messzemenő következtetéseket levonni. Engem érdekelne, h. mondjuk egy hónap után milyen arányok érvényesek, és azt összehasonlítani más játékok hasonló adataival.

hancu 2010.08.10. 13:43:07

@Almipotter:

"warez verzió később jött, mint az eredeti"

Valójában a hivatalos megjelenés előtti napon már volt warez.

"Könyörgöm ez warez, itt nem hypeolják fél évre előre a megjelenési dátumot"

Valójában persze mindenki ugyanazt az internetet olvassa, ugyanazokat a trailereket és előzetes képeket nézi, és ugyanúgy tisztában van a megjelenési dátummal, attól függetlenül, hogy letölti, vagy megveszi a játékot.

DarthVader 2010.08.10. 13:43:56

A kiegészítőkkel kapcsolatban elég sok nyitott kérdés van, az ár még nem is a legizgalmasabb.
(Ár: SC ára 1998-ban 6K, több volt, mint most a 13.5K!)

Pölö:

1, Kell-e a következő részekhez az első game. (SC BW kiegészitőhöz kellett). Nagy valószinüséggel itt is kell, akkor viszont már eleve nem lehet az ára ugyanannyi, hiszen az online üzemmód ki van fizetve az első árában, csak a kampány pedig nem kerülhet annyiba.

Ami engem sokkal jobban izgat:
2, a kiegészitőkkel változik-e a multi? (Az igazán nagy durranás az lenne, ha igen, pl mint a BW esetén, ahol Bneten is két csatorna volt SC-re és BW-re. Sima SC-vel is multizhattál sima SC-sek elen) Miért vetődik fel ez egyáltalán? A jelenlegi multiban kevesebb egység van, mint a kampányban. A kampány tartalmazza a régi egységeket is pl. Vsz. a protoss-zerg singleben is több egység lesz, mint a jelenlegi multi egységek.

Nomármost: hogy a multi se legyen unalmas, elképzelhető, hogy mire kijön a 3. lemez, és teljessé válik a kampány, addigra a multiban is megjelennek a single-ben megtalálható összes egységek. Tkp. ezért lenne érdemes megvenni mind a 3 lemezt annak is, aki csak multiplayert játszik, mert ellenező esetben ez a közönség az 1. lemezzel ki van elégitve :)

Ha a 2. lemez ára ugyanannyi, mint az első, és a multi nem változik, akkor a 2. lemezt jóval kevesebben fogják megvenni akármilyen áron, azaz ez nemigen lesz célja a Blizzardnak

Szóval sikerül az érdeklődést fenntartani a game iránt még egy darabig, az biztos. :)

TH 2010.08.10. 13:44:55

@Almipotter: akkor ismét megkérdezem: mi a demagógia benne? Ez nem demagógia, maximum elhamarkodott következtetés. Nyilván, részletes elemzést akkor lehetne végezni, ha hosszabb időszakra állna rendelkezésre adat, és ez összevethető lenne más játékok eladási/letöltési adataival. De addig is...
sztem a cikk 3 állításában sem demagógia, sem csúsztatás sincs:
1) A játékot extrém sokan veszik (only pc/mac címhez képest).

2) A játékot sokan warezolják.

3) Az SC2 esetében arányaiban sokkal több a vásárolt, és kevesebb a warez játék, mint szokott lenni.

a 3. pont esetleg valóban vitatható, de ahhoz kellenének az általam fentebb írt adatok...anélkül akár el is fogadhatjuk igaznak az állítást a meglévő adatok alapján.

Almipotter 2010.08.10. 13:45:17

@TH: azt nem fogsz látni, mivel a warez verzió több ezer forrásból érhető el és ezek nem állnak egymással kapcsolatban. csak a rlslog, irfree és scenereleases kommentjei között szokott lenni legalább 200 letöltési alternatíva és ez csak a sima webes http protokollos warez.

hancu 2010.08.10. 13:46:19

@TH: "Engem érdekelne, h. mondjuk egy hónap után milyen arányok érvényesek, és azt összehasonlítani más játékok hasonló adataival."

Ja, csak egy ilyen összehasonlítást erősen torzítana a kettő közötti átfedés, mert azt igazából senki nem tudja, hogy mennyien vannak (lesznek), akik letöltötték, aztán meg is vették.

A nép fia 2010.08.10. 13:47:58

Ah, de jó most nekem, hogy nem szeretem a StarCraft-ot.

1 - nem kerül egy fillérembe sem
2 - nem terhelem az internet forgalmát azzal, hogy letöltöm
3 - jót nevetek a pro- és kontra-beszólásokon, mert egyik oldalnak sem fogom a pártját

DarthVader 2010.08.10. 13:49:55

@A nép fia: akkor mi a bánatnak olvasod ezt a blogot? :)

Almipotter 2010.08.10. 13:56:21

@hancu: a játék 27-én jelent meg, a hivatalos warez releaseket nyomonkövetheted például az nfohump-on. Ezek a releasek kerülnek ki mindenhová, ezeket kezdik el warezolni az emberek elsősorban, mert ezek a megbízhatóak.
Az nfohump alapján 1 nappal a megjelenés után (pápá 24 óra), 28-án jött ki a RELOADED féle verzió, ami nuked lett, mivel nem volt benne elérhető a skirmish.
Csak 3 nappal később, 31-én jött ki a jelenleg proper Razor1911 verzió.
Az, hogy a megjelenés után 4-5 órával jött egy sufnituning megoldás, amit egy párezer ember által látogatott oldara (nibbits) kitett egy Vernam7 nevű user (nem release-t csak a cracket!) az ég világon semmit nem jelent, kábé olyan, mintha a Starcraft 2 megjelent volna 1-2 országban 1 nappal előbb és azt mondanánk, hogy "dehát már elérhető volt".

Ha szerinted az, hogy valamit előrendelhetsz, előrendelési akciók vannak mindenfelé, rendezvényeket szerveznek, ajándékokat osztanak mindenhol a 0day vásárlóknak ugyan az, mint az, hogy a napi sokszáz torrent mellé egyszercsak hirtelen felkerül a Starcraft 2 is mindenféle előjelzés nélkül ugyan az, akkor egészségedre váljék.

Aki szerint a warez és a hivatalos megjelenés egy időbe esik az nincs tisztában a dologgal. Van játék, ami hetekkel a warez előtt felkerül, van, amire heteket kell várni, a leg ritkább esetben van napra pontos egybeesés.

rajen 2010.08.10. 13:59:51

@Jerky_Maistro: "2 perc sem telik el, és szarrá vernek, te meg nézel, mint rozi a moziban, és lenúboznak"

Ez pontosan így van... Vagy napi 5 órát játszol, vagy marad a kampány.

hancu 2010.08.10. 14:04:30

@Almipotter: Nézd, ha szerinted a SC2 egy "napi sokszáz torrent mellé egyszercsak hirtelen felkerül mindenféle előjelzés nélkül" kategóriás játék, akkor nincs értelme veled vitázni.

EMP 2010.08.10. 14:06:34

Az elorendelessel kapcsolatban: a legtobb esetben, ha itt londonban elorendels valamit, az elado garantalja hogy mindent megtesz annak erdekeben hogy a megjelenes napjan reggel a postaladaban legyen a cucc.
Namarmost, nemegyszer volt olyan (wow wotlk, war) hogy azon igyekezetukben hogy a megjelenes napjan megkapjam olyan koran kuldtek el hogy a megjelenes elotti nap reggel kaptam meg :D

Mas kerdes hogy egyikkel sem tudtam jatszani ejfelig, mert a szerverek nem engedtek be :D

algi 2010.08.10. 14:27:35

@rajen: Vagy veszel StarCraft 2-t, ami azonos erejű játékosokat párosít össze.

moli 2010.08.10. 14:32:36

@plevi: de, a tiger woods 11 a legjobb sportjatek.

EMP 2010.08.10. 14:35:33

En meg ugy hianyolom a tengeralattjaro szimulatorokat.
Hogy eltuntek manapsag...
Tok jo volt orakon keresztul nezni ugyanazt a kepernyot.
Allitom minden idok legunalmasabb jatekstilusa volt :D Nem tudtok rosszabbat mondani :D

moli 2010.08.10. 14:37:42

@DarthVader: mert a jatekok erdeklik, es ez egy jatekblog, azert.

algi 2010.08.10. 14:37:52

Két nap alatt másfél millió? Az elsőnek 1 év alatt sikerült ennyit. Sao Tomé és Príncipe, jövünk! :D

(Gyk. 2 916 667 eladás után az árbevétel eléri a kis afrikai állam GDP-jét.)

moli 2010.08.10. 14:39:34

@hancu: ja, hogy a sikeressegrol szolo vitahoz az is kell, hogy a jatekrol kifejezetten jo velemennyel legyunk?

Asszem 2010.08.10. 14:43:14

@kisPocok2: pont ugyanezt tervezem én is, tuti meg fogom venni. az achievmentseket nem lehet unlockolni warezben.

szerintem ez jó, bár csak akkor működik, ha jó a játék. torrentnek hála így előbb ki tudom próbálni és ami tényleg jó azt megvenni.

hancu 2010.08.10. 14:43:35

@moli: Nem. Az kell, hogy reálisan tudd felmérni, hogy az adott játék mennyire nagy név, mennyire fontos megjelenés, mekkora a rajongótábora, satöbbi. Ettől még lehet az a véleményed róla, hogy egy szar.

malocz 2010.08.10. 14:44:16

@DarthVader: megeszem a kalapomat, ha nem lesznek új egységek a köv. két folytatásban.

Mr. Blowfish 2010.08.10. 14:45:42

Érdekes ez a SCII kérdés. Nekem, mivel jó játék, nincs szívem lewarezolni, de tudom, hogy sose játszanék a multi részével (egyszerűen más a játékstílusom, mint ami oda kell) így nem fogok érte $60-at adni.

Ha lenne $30-$40-ért egy single only (utólagos multi vételi opcióval), akkor azt biztos megvenném. Most viszont vagy leszedem ingyen, vagy fizetek 12k-t egy olyan játékért aminek csak a felével játszanék.

Na sebaj, amíg kitalálom a megoldást ott a jó öreg SC amit a második rész megjelenésének örömére, jól végig fogok végre játszani. :)

Vin(ent 2010.08.10. 14:46:18

@moli: Ezt hogy sikerült összerakni? Nem azt mondja, hogy jó véleménnyel legyél a játékról, csak hogy megértsd, a starcraft 2 nem egy noname "jé új torrent ez mi lehet?" játékként került fel a netre. Ugyan úgy tudta mikor lesz a megjelenés, és hogy mi ez a játék az is aki megvette és az is aki letöltötte.

Asszem 2010.08.10. 14:49:46

@EMP: sportszimulátorok, ahol pl. a kurzornyilak minél gyorsabb nyomogatásával lehetett pl. a futást végrehajtani, na az rosszabb volt.

Én tökre játszanék egy jó tengeralattjárós szimulátorral. Általában azokban van időgyorsítás, szóval a dasbootfeelingből csak a csatarészek maradnak, bár szerintem az üres tenger bámulása is hozzátartozik :D

Asszem 2010.08.10. 14:51:23

Egyébként ha hardon végigtolom a single playert teljesen kezdőként, akkor multiban európai szervereken sztetek lenne minimális esélyem, vagy még úgy se?

aGerald 2010.08.10. 15:05:33

Hogy ne lenne esélyed, csomó noob megy oda, mint mi. Ha van vmi ranglistázás (biztos van), akkor kiderül, hogy kivel vagy partiban.

Az nem világos, hogy ez a warez dolog single playerben ugyanazt nyújtja, mint a dobozos játék?

A szerelő 2010.08.10. 15:15:20

én megvettem a gta4-et eredetiben (korábban sok más játékkal együtt), de ez volt az utolsó, hogy adjak ki pénzt valamiért, hogy azt nem próbálom ki előtte. szerintem egy nagy rakást szart adtak egy kalap pénzért, nem sorolom a hibákat. de a kiadók ill. terjesztőkkel szemben lehetetlen fellépni, szóval majd akkor pampogjanak a warez ellen, ha megoldják, hogy a szarjukat vissza lehessen adni.

hancu 2010.08.10. 15:20:39

@Asszem: Az a rendszer, hogy az első X meccsedre random ellenfeleket kapsz (itt lehet belefutni nagy pofonokba), aztán az eredményeid alapján beoszt a játék egy ligába, ahol kb. a te szintednek felel meg az átlag játéktudás.

Jerky_Maistro 2010.08.10. 15:22:54

@A szerelő: pár eredeti játékkal már én is jártam így. soha többé. előbb a demó, aztán eredetiben - ha már lement az ára.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.10. 15:31:02

@aGerald:

Persze, single player ugyanaz. Csak a kiegészítő online dolgok nem mennek, achievement rendszer, a real-ID (haverokkal dumálhatsz cross-game, cross-realm) a beépített TS sem megy. De maga a gép elleni játék ugyanaz.

2010.08.10. 15:33:05

"A tanulság: tessék olyan játékot csinálni, ami jó,"
egyetértünk.

"tessék olyan mítoszt teremteni"
izébizé, a Blizzard momentán szerintem a pénz mítoszát építi főleg. valahol elszakadt nálam a szalag wowostól, 20 ojrós fajváltóstól, sámántazallinaktól, etc. tuti te is tudsz ilyet mondani, főként a pénzről szól ez.
egyébiránt a Blizzard mítoszt nem nagyon épít, de ellenben sokat nyúl le mindenféle kultúrkörökből (ami pl. már a diablónál jól látható volt, asszír, sumér, bibliai népek, etc.), ráhúz valami csilivili köntöst és kész is.

[igazából az egész mítosz és sztori is főleg azért röhejes, mert lehet látni kedves fanboyokat, akik nyáladzanak - a nagybetűs - LORE-ra, hogy húazdemicsodakirályság. és fejből vágják, hogy arthas kinek adta a szalagavatóján a titkos ibolyacsokrát. :D]

(mindezek mellett w3+exp nekem is megvan eredetiben a polcon, dotához, nexus warhoz, wintermaulhoz kellett bnetre, de szerintem sc2 nem ér annyit, amennyiért adják. hiába titkos pálya, öcsirendszer, bnet.)

2010.08.10. 15:37:55

@Jerky_Maistro 2010.08.10. 15:22:54
pár eredeti játékkal már én is jártam így. soha többé. előbb a demó, aztán eredetiben - ha már lement az ára.

hát igen. plusz mostanában van egy rakás kvázi ingyenes játék is, amivel el lehet prüntyögni ideig-óráig.

kevés olyat lehet találni ami hosszú időre leköti az embert, és megéri megvenni. túl profi lett már a játékipar mára, nem nagyon van olyan produktum ami megőrzi a régi játékok butuska báját. (értsd: ma minden játékhoz van online faq, beépített sugó, etc. a mondvacsinált secret placek meg kimerülnek valami über egység/felszerelés megszerzésében. semmi titokzatosság, csak a hideg profizmus.)
/spleen off ^^

hancu 2010.08.10. 15:39:46

@Crystah Mastah: Mítoszteremtés alatt természetesen nem a játékok háttérvilágait értettem, hanem azt a tizeniksz év alatt kiépített, és nagyjából általánosan elfogadott legendát, hogy a Blizzard-játékok faszák, több évig elvagy velük, jó a support, nem hagyják abba pár hónap után a patch-elést, satöbbi. A Bioware körül van még nagyjából egy ilyen kép, és slussz.

2010.08.10. 15:47:28

@hancu
no igen, sajnos itt is jól látszik a fogyasztói társadalom hozzáállása: inkább vegyél egy újat, ne foglalkozz a régivel. valamint a support kevésbé kifizetődő dolog pénzügyileg, mint elsózni a következő részt, ami szebb, jobb és kéken is tud csillogni! (Horst Fuchs ajánlásával™) :)

(talán a firaxist tenném még félig-meddig melléjük, a civ sorozatnak elég jó supportja van/volt, bár egy ideje nem foglalkoztam azzal sem.)

skaven 2010.08.10. 15:53:49

haldoklik az SC2.
ennel tobbet kar is hozzatenni a temahoz. :)

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2010.08.10. 15:58:44

Nincs meg ez a játék, de én azt csinálnám, hogy 1...3ezerért egy alapjátékot árulnék,

szintén 1..3ezerért egy kiegészítőt árulnék ami netre megy

havi 1..3ezerért meg olyan enhancement-et kapsz amivel a kiegészítő nélkülieknek 30-70%-al könnyebben legyőzhetőek.

Mondjuk azt is be kellene vezetni, hogy csak azonos vagy erősebb szintűeket üthetsz.

szcsongor 2010.08.10. 16:06:40

@Asszem: jó tengeralattjáró szimulátornak ott van a Silent Hunter széria, bár én csak a 3. részt próbáltam annak idején, azóta talán már az 5.-nél tartanak

wowerman 2010.08.10. 16:09:35

dehát a warez tényleg megöli a játékipart... nem is beszélve a zeneiparról és a filmiparról.. és lehet azzal jönni hogy csak a sz*rokat töltik le, az istenkirályakat meg úgyis megveszi a nép, de ezzel akkoris cégeket, munkahelyeket, kvázi életeket tesznek tönkre. néha pedig a jó játékokat is lewarezolják (persze a jó-rossz az relatív)

Cifu78 2010.08.10. 16:19:26

@hancu: Ez azért valahol ízlések és pofonok kérdése, sokan vannak hasonló véleménnyel a Valve-ról is (HL2, TF2, Portal, L4D, stb.), vagy a Relic-ről (Homeworld 1-2, Dawn of War 1-2, Company of Heroes sorozat).

hancu 2010.08.10. 16:22:05

@Cifu78: Jogos, mind a kettőt simán odatehetjük a listába az általam említett kettő mellé.

Cifu78 2010.08.10. 16:23:15

@Asszem: Silent Hunter széria, ugyan 2005-ös, de modern subszimnek ott a Dangerous Waters. És persze a Danger from the Deep, ami egy open source game, és nagyon korrekt, még kezdetleges állapotában is:

dangerdeep.sourceforge.net/

Archenemy 2010.08.10. 16:24:25

@wowerman: valamint az autók teljesen tönkretették a lótenyésztést

BushDoctor 2010.08.10. 16:35:47

Hancu, egy dolgot kifelejtettél a felsorolásodból : tessék fejleszteni 10 évig egy programot saját tőkéből, leszarni a deadlienokat és a kiadói követelőzéseket a finiselésről...és közben hülyére sajtózni, hájpolni a terméket, aka mesterséges hiányteremtés. Ugye te is látod hogy ezt csak és kizárólag a Blizzard tehette meg...egy hétköznapi fejlesztőnek marad a az egy vásárlásra jutó 10 warez. Thats all folks !

victor vacendak 2010.08.10. 16:40:17

Az is dicséretes, hogy a mezei kiadás mellett ott van mindjárt a polcon a díszdobozos is, igaz kétszeres áron...

daniferi 2010.08.10. 16:42:27

Először is azért warezolok játékot, mert nem biztos, hogy elindul a gépemen :) Aztán ha megy rendesen, akkor játszom vele kicsit, s ha tetszik, akkor megveszem. Ha nem bejövős, akkor törlöm és kész. Zsákbamacskát nem fogok venni. Egy tetszetős és működőképes, ezért megvásárolt játék a Dead Space is. Meg korábban a Counter-Strike és Diablo2. Az SC2-t még nem néztem, bár szerintem a gépem már túl öreg hozzá :)

vargatom 2010.08.10. 16:44:31

Aki panaszkodik az árak miatt, annak szeretném figyelmébe ajánlani az infláció fogalmát.

1998-2000 körül nagyjából 10 ezer forintba fájt egy új dobozos PC-s játék. Sajnos most éppen nem tudom megnézni az MNB-n, de az biztos hogy csak az elmúlt 5 évben 30% feletti összetettben az infláció, tehát ha csak a reálértékét akarták volna tartani, akkor is most legalább másfél-kétszeresébe kéne kerüljön egy új játék.

Tehát annak, hogy még mindig csak 10 rugó körül van egy átlag játék, és 13 a SC2, igazából örülni kéne, mert ez egy állandó és folyamatos árcsökkentést jelent (és a mostani árakban a forint jelentős gyengülése is benne van).

Jenkiknél egyébként dettó ugyanez van, PC-s játék hosszú évek óta 50$, konzolos meg 55-60$. És ott is sírnak hogy ez túl drága ;)

morden2 2010.08.10. 17:03:47

@BushDoctor: Ha jól tudom a kiadó vágadta 3 részre az SC2őt hogy nagyobbat szakítson és ezzel az unszínpatikus lépéssel nagyon sok fant vesztett a Blizzard

TH 2010.08.10. 17:13:41

@wowerman: @Archenemy: Nem beszélve a gépesítésről, ami már a XIX. században is súlyos gondokat okozott, mert egy csomó munkás meló nélkül maradt.

2010.08.10. 17:23:41

Csoda hogy csak ennyien töltötték le, hisz az az ár rablás, ha már 3 rész akkor lett volna 50 ejró helyett 30 darabja, az kb a megfizethető határa annak, aki tényleg meg akarja venni...

Tassadar 2010.08.10. 17:28:12

@morden2: Ha nem vágták volna 3 részre, akkor valszeg 2011 végén jött volna ki...

Hetero Sapiens 2010.08.10. 17:51:28

@morden2: vegyük már észre, hogy ez a játék teljes játék, simán van olyan hosszú, mint az első rész a 3 kampányával. a kidolgozottságról, sztoriról, cinematicokról, nem is beszélve. mér mindig azok nyeffegnek a 3 rész miatt, akik nwm is játszanak vele?

sertésmájkrém 2010.08.10. 17:59:40

@Gn: A magyar átlagfizetés 100k alatt van bazmeg, vannak még pár milliónyian ezzel így.
Egyszerűen itt minden annyiba kerül mint külföldön, csak 5-10x kevesebb az átlagfizetés.

Minősített baromnak kell lenni ahhoz, hogy ilyeneket irkálj érvként bakker.

Egyébként meg, megtörték ezt már az első nap?

Kard 2010.08.10. 18:03:38

Én is lewarezoltam majd elmentem és szépen megvettem mert a campaign elfogyott és akartam multiplayert játszani...

Sieg 2010.08.10. 18:28:46

A poszt helyesen látja a Starcraft 2 sikerének okait, majd hibásan általánosít.

A magas eladások oka a nagy hype, a meglévő komoly rajongói bázis és nem kis részben az, hogy komoly online szolgáltatások vannak benne, amelyeket csak az ő szervereiken keresztül lehet elérni. Na meg persze az is, hogy a játék is nagyon jó, ha szereted a hagyományos RTS-eket.

Nem volt véletlen a LAN támogatás eltávolítása, így ugyanis (ha úgy tetszik) "megtörhetetlen DRM" került a játékra azok számára, aki multizni akarnak. Az egész játék pedig arra van kihegyezve.

Ebből azt a következtetést levonni, hogy elég jó játékot csinálni, és akkor nem probléma a warez, hát az elég erős. A legtöbb játék ugyanis nem rendelkezik, nem rendelkezhet a többi (nagyon fontos) tényezővel: hatalmas hype, fanbase, saját szerver alapú "DRM".

hancu 2010.08.10. 19:00:24

@Sieg: Nem egészen értelek. Csak addig olvastad el a következtetést, hogy

"tessék olyan játékot csinálni, ami jó",

de azt már nem, hogy

"olyan online funkciókkal és közösséggel, amiből a warezoló kimarad, tessék olyan mítoszt teremteni, olyan rajongótábort építeni, és úgy kiszolgálni őket, mint a Blizzard"?

Fitz 2010.08.10. 19:05:45

Ha már unalmas játékok: valaki játszott már vonatszimulátorral? Esetleg annak is van ilyen online hype-ja? Mekkora lenne már! :)))
Lehetne cshatelni a komunitirúmokban, hogy baz, én tegnap a Párizs-München-en mentem! :D

Sieg 2010.08.10. 19:13:09

Hát mert a játékok nagy részében nem lehet ezt megoldani, a legjobb képességű fejlesztők és a legjobb szándék mellett sem.

Egy játékhoz vagy lehet olyan online módokat fejleszteni, amelyek lényeges részét képezik a játékélménynek, vagy nem. Vagy érdemes/lehetséges ennek komoly szerverparkkal való támogatása, vagy nem.
Sok játék alapvetően az egyjátékos módra épül, akkor ezeknek lőttek? Valószínűleg igen, és éppen azért, mert ezeket nem lehet a wareztől megvédeni.

A fanbase, hype és mítosz meg legtöbbször nem olyan, amit ki lehet alakítani, csak mert nagyok akarja az ember. A Starcraft-tal (ami annak idején egy nagyon jól megcsinált RTS volt, de igazából nem legenda-kategória), hatalmas szerencséje volt a Blizzardnak, hogy abból lett esport. Nem azért nem pl a Warcraft 3, a Company of Heroes vagy Dawn of War, mert ezek rosszabbak lennének, sőt. Hanem mert így alakult.

morden2 2010.08.10. 19:18:23

@Tassadar: aha :D akkor 10 év 1 terran rész +1év +2 rész, logikus ...

@Hetero Sapiens: honnan veszed hogy nem játszottam vele ?

Cifu78 2010.08.10. 20:29:33

@Sieg:

"Az egész játék pedig arra van kihegyezve." (az SC2)

Lehet én látom rosszul, de ilyen jól kidolgozott single kampányt én legalábbis régen láttam RTS-ben, ha gondolod, sorolj fel hasonló kvalitású RTS-t az elmúlt 5 évben. Első osztályú átvezető animációk, rengeteg apró nüansz (kezdve a kantintól a felépített armory-ig, amit sok játéknál elintéznek egy ablakokra bontott GUI-val), és nem utolsó sorban élvezetes, és végig változatos küldetések. Szóval maradjunk annyiban, hogy multira is ki van hegyezve, meg single-re is.

Hozzáteszem, engem RTS-ben legfeljebb a DoW2-höz hasonló multi érdekel, az Dune2 és a Warcraft által kreált RTS megoldások multiban ugye kattintóbajnoksággá degradálják a dolgot, márpedig egy olyan játékstílusban, ahol a "stratégia" szerepel, én ezt elfogadhatatlannak tartom. Természetesen ez csak az én véleményem.

"A Starcraft-tal (ami annak idején egy nagyon jól megcsinált RTS volt, de igazából nem legenda-kategória), hatalmas szerencséje volt a Blizzardnak, hogy abból lett esport. Nem azért nem pl a Warcraft 3, a Company of Heroes vagy Dawn of War, mert ezek rosszabbak lennének, sőt. Hanem mert így alakult."

Pardon, de a Warcraft 3 is keményen e-sport. Még a Blizzard is folyamatosan rendezi a saját világbajnokságait, és Dél-Koreában is a második számú e-sport játék az SC után.

eu.blizzard.com/en-gb/news/?d=2010-8#91410

sertésmájkrém 2010.08.10. 20:42:08

@Cifu78: Pedig nem kevesen vannak, akik szerint unalmas a single kampány. Nálam az a legnagyobb negatívum, hogy állandóan rohanni kell. Van egy valag küldetés, de minek ha 90%-uk ilyen.

Cifu78 2010.08.10. 20:51:12

@sertésmájkrém:

Nem vagyunk egyformák. Ezt a "rohanás" dolgot amúgy sem értem...

Hetero Sapiens 2010.08.10. 23:42:36

@sertésmájkrém: hát én nem sokat ásitoztam a single alatt... ami meg a rohanást illwti, igen, nem mindig tudom megcsinálni a kedvenc, védekezek, mig nincs 20 battle cruiserem, aztán radir- taktikát, de ez is csak inspirál, hogy sokoldalúbban játsszak, illetve segit felkészülni a multira annak, aki azt szeretné tolni

Terlis 2010.08.11. 02:21:43

@sertésmájkrém: Nincs igazad, az ingatlanok érezhetően drágábbak :D Amúgy először én is ledöbbentem, hogy rengeteg fajta dolog nemhogy egy árban van, de átszámolva olcsóbb, mint itthon.

@wowerman: ezek az iparok már több mint 10 éve folyamatosan meghalnak (Napster-1999). Vajon hány évtizedig tudják ezt még ellőni a politikusoknak meg a bíróságoknak?

Egyszer valami zenei fejessel-bennfentessel készítettek interjút, aki elmondta, hogy volt olyan zenei szakértő asszem a Sony alkalmazásában, aki a White Stripes demo cd-jét az emeleti ablakból b@szta ki, hogy ilyen szarokkal Őt Ne Zargassák.

Terlis 2010.08.11. 02:23:50

@Terlis: Sőt, a videokazetták meg az audiokazetták másolása már 30 éve kinyírta őket!

sertésmájkrém 2010.08.11. 10:10:19

@Hetero Sapiens: Most próbáltam sokadszor, de olyan rémunalmas, hogy megy is az uninstall.
Az a helyzet, hogy ezért a single részért 1000 ft-t sem adnék.

Nem az a gáz, hogy nem hagy "nyugodtan" játszani, hanem hogy az egyetlen kihívás x idő letelte előtt megcsinálni dolgokat. Így is kb annyi az egész, hogy véletlenszerűen legyártok egy valag egységet és körbenyomom a pályát. Ellenállás szinte nincs is (normal fokozat).
Játékértékét az sem emeli, hogy banális párbeszédek tagolják.

TH 2010.08.11. 10:29:29

@sertésmájkrém: én élvezem ezeket az unalmas küldetéseket, és a béna, közhelyes hollywoodi történetet is (utóbbi tényleg ilyen, de ez egy játékban nem zavar annyira, mint filmen).

Dester 2010.08.12. 10:53:46

@sertésmájkrém: egyetértek TH-val. Érdemes visszaemlékezni, hogy az Emperor: Battle For Dune-nek vagy a Red Alertnek is B-kategóriás hollywoodi alkotásokra emlékeztetett a cutscene része, de ott mégis tetszett, elvégre játékról van szó, és így is kuriózum. Az SC2 átvezető részei meg nagyszerűen vannak kidolgozva. (Egyedül azt kéne még megcsinálni rendesen, hogy a nevetés és a harag is korrektül meg legyen csinálva, mert kissé még mindig faarcúak a szereplők.)

Szóval: hjah, van, akinek a szar is ízetlen.

Asszem 2010.08.13. 03:17:21

@sertésmájkrém: erre mondjuk roppant egyszerű megoldás, ha feltolod hard-ra a nehézséget. és ha még ez is unalmas, akkor brutalra. és ha még ez is unalmas, akkor megcsinálhatod az achievmenteket.

az átvezető filmrészek szerintem a céljuknak teljesen megfelelnek, mert hangulatosak és van hozzáadott értékük a játékhoz. Én egy-egy nehezebb küldetés teljesítése után újra szoktam nézegetni őket, annyira tetszenek.

Gyűjtőjegyes 2010.08.16. 12:38:48

Én a letöltők táborába tartozom. Csak a campaign érdekelt, még a challenge sem. Multiban sz*r vagyok, bétában sikeresen kulcsot kapva úgy vertek el, hogy csak úgy füstöltem (összvisz egyszer győztem, a jól bevállt 25 battlecruiser féle radírral...), tehát nekem az nem pálya. A történet érdekelt és bár kicsit csalódtam, azért jó móka volt.
A nehézségről meg annyit, hogy a brutal fokon se volt kihívás egyik pálya sem, még a secondary küldetések is sikerültek (meg az öcsik is, bár azt a törés lévén nem mentette el, nem is jelezte, de meg lennének...:) Legalábbis részben). Az SC1 nehezebb volt...:)
Jöhet a Zerg lemez, első nap le lesz rángatva torrentről.

Barnaby88 2010.08.16. 16:46:01

@Archenemy: te most aztán nagyon megmondtad a frankót, kár, hogy teljesen logikátlan és értelmetlen amit mondasz...
a technológia fejlődése magával hozza a régi technológiák hanyatlását, ez természetes.
De itt arról van szó, hogy az illegális letöltés AZAZ LOPÁS tesz tönkre sok fejlesztőcsapatot!

A lótenyésztés sem azért ment tönkre mert mindenki lovakat lopott!!!
ha csóró vagy, vess magadra, és ne játsz vele!!!
azért mert nincs audid, csak nem mész be egy szalonba és lopsz egyet, vagy igen?
Mert ez pontosan ugyanaz, azért mert nem kézzelfogható, még ne csinálj úgy mintha nem az lenne!!!

Barnaby88 2010.08.16. 16:49:55

@Gyűjtőjegyes: ne a Zerg lemezt rángasd le torrentről, hanem gondolkodj egy kicsit a törpe agyaddal. Ha úgyis csak a kampányt játszanád, akkor nem maradsz le olyan sokról, inkább vegyél meg valami olyan játékot, amivel sokat játszol, és nem baszol ki azokkal, akik éveket dolgoztak egy terméken!
te hogy örülnél, ha rendesen dolgoznál, de a hónap végén nem kapnál fizetést?? A főnök, úgy dönt, hogy most spórol és nem ad neked. Nincs kedve. Vagy épp szarul áll a cég anyagilag, azért.
Majd a következő hónapban sem.
Mert te most pont ugyanezt csinálod!!!!
Gondolkodj el rajta kicsit...

daniferi 2010.08.17. 05:17:08

@Barnaby88: Ez esetben igazán lehetne olyan, hogy a 60 dolláros játék Challange és Battle.net nélkül letöltési változatban (nincs doboz, csak egy iso fájl) 15 dollár. Így akit nem érdekel a netes játék, se a szép doboz, az olcsón játszhatna. Akit meg érdekel minden extra és a csicsa, az megvehetné 60-ért :)

Diablo II esetében én letöltöttem a játékot, majd megvettem, de a doboz ment a kukába a lemezzel együtt, mert csak a kód kellett. Egyszerűbb lett volna megvenni csak a kódot (s ugye cd és doboz nélkül elvileg olcsóbb is), így még környezettudatos is lettem volna :)

Gyűjtőjegyes 2010.08.17. 09:54:01

@daniferi:
Ezzel egyetértek. A 15 dolláros "csak kampány" megoldást még én is kifizetném. Nem kell nekem más, csak a története :)

@Barnaby88:
No comment (bár próbáltam értelmeset írni neked, nem fognád fel)

IT-JohnSmith (törölt) 2010.08.21. 12:17:48

Van aki meg úgy van vele, hogy már játszott vele 10Mbit BNC-s hálózaton 1998-ban több száz óra multit haverokkal és mikor megjelent az új verzió bement a boltba megvette tök mindegy mennyit keres. Egyedülálló a Blizzard rajongó tábora. Minőséget gyárt ennyi.

Egyébként nem is lopás a a torrent mert fel töltöd miután letöltötted :D

IT-JohnSmith (törölt) 2010.08.21. 12:19:39

@daniferi: Egyébként meg battletneten évek óta van digitális letöltés blizzard termékekre, és akkor nincs CD csak key.
süti beállítások módosítása