HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #239: Discworld I-II (+ a 10 legjobb játék, címében a "world" szóval)

2024.06.05. 00:15 Stöki

cpmini_239.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Maratoni hosszúságú Minivel fordulunk rá júniusra: körülbelül egy órát beszélgettünk két kalandjátékról, a kilencvenes évek közepén megjelent Discworldről és a folytatásáról. Megjelenésük óta nem játszottunk velük, de most kipróbáltuk mindkettőt, és lenyűgözve néztük, hogy az alkotók mennyire jól feldolgozták az alapanyagot. Kár, hogy játékként már problémásabbak, főleg az első. Azért tudjuk ajánlani mindkettőt, és még egy toplistát is hozzácsaptunk az adáshoz. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Kezdjük azzal, hogy 1986-ban már volt egy Discworld-játék, a The Colour of Magic című szöveges kalandjáték, ami nem volt különösebben kiemelkedő - most is csak azért jegyzem meg, mert egy kis szerepe lesz a sztoriban. Pörgessük előre az időt 1992-re, amikor a Beam Software (tudjátok, az ausztrál csapat, ami  többek közt a KKND-t csinálta) egyik alkalmazottja, Gregg Barnett kilépett a cégtől és saját stúdiót alapított Perfect 10 Productions néven. Nagyjából ezzel egyidőben, 1991-ben Londonban egy Angela Sutherland nevű producer is gründolt egy kis stúdiót, a kézikonzolos játékokban utazó Teeny Weeny Gamest. Barnett és Sutherland ismerte egymást és elég hasonlóan gondolkodott, szóval elkezdtek közösen dolgozni. Barnett pedig jött is egy játékötlettel: meg kellene környékezni Terry Pratchettet, hogy adjon engedélyt egy point-n-click kalandjátékhoz a Discworld-regények világában (remélem, ezeket a könyveket senkinek sem kell bemutatni).

Pratchett viszont nem őrzött jó emlékeket az 1986-os játékról, ezért nem akart belemenni abba, hogy megint videojátékban lássa viszont az általa alkotott karaktereket. Az író korábban el is hajtott több "kérőt", többek közt az Electronic Artsot. De Barnett végül meggyőzte Pratchettet, mégpedig azzal, hogy kidolgozta a játékdizájn egy részét. Ezután az író többször belefolyt a készülő játék szövegkönyvébe és segített pratchettesebbre igazítani azt. A fejlesztés vezetője és a sztori fő írója természetesen Barnett volt, de említsük meg a látványvilágért felelős Paul Mitchellt is. Akkortájt volt a CD-forradalom, ezért egy szinkronos CD-verzió is készült: a karaktereket neves angol színészek szólaltatták meg, a főhőst, Rincewindet pedig az egyik Monty Python-tag, Eric Idle. Érdekesség, hogy Barnett először John Cleese-t kereste meg, de ő annyit mondott, hogy "fuck off", és közölte, hogy nem szerepel videojátékokban (szerencsére később feladta ezt az elvét, hiszen a Fable 2-ben és a Jade Empire-ben is szinkronhang volt).

A Discworld 1995 márciusában jelent meg DOS-ra, később maces, PS- és Sega Saturn-verzió is készült belőle. A szaksajtó nem győzte dicsérni, és a játék tényleg fantasztikusan jól életre keltette a pratchetti fantasyparódia világ központi helyszínét, Ankh-Mopork városát és annak kattant lakóit. A hátterek, a karakterek sprite-jai és animációi mind remekül passzoltak az alapanyaghoz. A történet nem követett egy konkrét Pratchett-regényt, hannem több könyvet összemixelt, leginkább az Őrség! Őrség!-ből merítve ihletet (a sztori fő konfliktusa ugyanúgy egy elszabadult sárkány körül zajlott). Szóval a lehetetlennek tűnő feladat sikerült: jól adaptálni Terry Pratchettet videojátékra.

Ehhez képest könnyebb feladat volt a jól bejáratott point-n-click játékmenet, de sajnos a Discworld itt elhasalt. Brutál nehéz volt ez a játék, mert Ankh-Mopork minden helyszínét be lehetett járni már egészen a sztori elejétől, a városban elég sok szereplő és tárgy akadt, viszont a játék szinte semmi segítséget, támpontot, nyomot nem adott ahhoz, hogy pontosan mit kell tenni a továbbhaladáshoz. Tipikusan a "minden tárgyat mindenhol kipróbálok, aztán amikor végre sikerül valamit használni, utólag rájövök, hogy a fejlesztők miért gondolták logikusnak ezt" játék volt a Discworld. Ami annyit jelent, hogy a hangulata, világa miatt nagyon ajánljuk most is - de bátran használjatok hozzá végigjátszást.

Barnették meghallották a játék nehézségét kifogásoló kritikákat és a másfél év múlva megjelent folytatás, a Discworld II: Missing Presumed...!? jóval barátságosabb volt. Kisebb helyszínek, kevesebb teendő, több segítség - játékként jobban működött. Mint adaptáció, pedig továbbra is jó volt (bár a szöveg eléggé túlburjánzott benne), Eric Idle volt megint Rincewind és egy halálról szóló dallal rögtön megadta a kezdőhangot a játékhoz. A grafika viszont sokat változott, a 320×200-as felbontás 640×480-ra nőtt, a pixeles sprite-ok helyét pedig átvette egy tetszetős rajzfilmes dizájn. Ízlés kérdése, hogy kinek mi tetszik jobban, mi Grathtel egy kicsit jobban szeretjük az első játék vizualitását, de ettől még a másodikat is ajánljuk. 

A folytatást egyébként már a Perfect Entertainment fejlesztette - ez a cég született a Perfect 10-ből és a Teeny Weeny Gamesből, ugyanis a sok együttdolgozásnak az lett a vége, hogy Barnett és Sutherland egyesítette erőit. És elkezdtek csinálni egy harmadik Discworld-játékot, ami végül az 1999-ben megjelent Discworld Noir lett. Ez jelentősen eltér az előző kettőtől, ezért majd később külön fogunk foglalkozni vele egy újabb Checkpoint Miniben. Sajnos a Discworld Noir volt a Perfect Entertainment hattyúdala is: éppen akkor jelent meg, amikor a kalandjátékoknak átmenetileg leáldozott, így nagyot bukott, ráadásul a cégnek pereskednie is kellett a Psygnosisszal mindenféle jogdíjak miatt. Kár értük, mert értették Pratchettet és jól fel tudták dolgozni a műveit.

És úgy jött ki, hogy ez toplistás adás lett, megpróbáltuk összeszedni a 10 kedvenc játékunkat, aminek a címében ott a "world" szó. Elég sokat találtunk és emiatt ki is maradtak tök jó játékok, például a World in Conflict, a Worms World Party vagy az 1503 A.D.: The New World. Hosszas kínlódás után végül a lenti toplistákat szültük.

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Super Mario World (1990)

2. World of Warcraft (2004)

3. Shadow Hearts? From the New World (2005)

4. Scott Pilgrim vs. the World: The Game (2010)

5. The World Ends with You (2007)

6. Sensible World of Soccer (1994)

7. Monster World IV (1994)

8. Homeworld (1999)

9. World Cup 98 (1998)

10. World of Goo (2008)

1. Another World (1991)

2. Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992)

3. Street Fighter II: The World Warrior (1991)

4. Sensible World of Soccer (1994)

5. World of Goo (2008)

6. Homeworld (1999)

7. World Karate Championship (1986)

8. Discworld I-II+Noir (1995, 1996, 1999)

9. The Outer Worlds (2019)

10. Small Worlds (2010)

Mivel ebben a kategóriában még akadhat találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb napokon belül jövünk Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

13 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8218421619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bodri Takonyweaver 2024.06.05. 15:05:17

Én általában újjoncoknak(akikről tudom, hogy nem lesz kitartásuk az egészet elolvasni, hacsak nem kapnak egy jó indítását) inkább az Őrség! Őrség!-et javallom(vagy a Mort-ot), mert az változik kevésbé hirtelen meg, mint a többi sorozatkezdő. A Mágia színe+Fénye, azoknál sok dolgot, amit leírtak az már nem érvényes a későbbiekben(lényegében Széltoló mentalitása ami állandóra marad), de ugye pont a Halál az teljesen más a későbbiekben.(Ettől még jó, csak a világba való beleszokáshoz nem túl előnyös, főleg, hogy a következő meg már a többi regényhez igazodik).
(De ez csak egy magánvélemény, nem kardoskodom mellette)
Úgy tudom, hogy amúgy Pratchett meg a Bűbájos Bajokat jelölte meg, mint jó kezdőregényt a későbbiekben.

Gulácsi Péter 2024.06.06. 11:23:03

A Discworld Noir- ból is lehetne mini.
Amúgy nemrég pótoltam a 2. részt és szerintem elég jó game. Mivel a Curse of M.I. a kedvenc p&c kalandjátékom ezért külön öröm volt, egy ennyire minőségi, vicces, korabeli, hasonló kategóriás game-et tolni. Bárcsak több ilyen szinten megrajzolt kalandjáték lenne... Pont ezért némileg összecsapottnak éreztem a minit, mert erröl egy külön adást kellett volnacsinálni, nem csak odarakni a "végére", hogy ilyen is volt. Vagy akkor már a Noir is odaférhetett volna.

Lóval ne 2024.06.06. 20:12:05

A "World War" a sok stratégia és FPS illetve a "World Championship" a számtalan sportjáték miatt gondolom kizáró tényezők. A Grand Prix Worldben viszont nem a világbajnokságra utaltak a címben, simán csak nem használhatták a hivatalos F1 licencet. Aztán ott a Rimworld, a viszonylag fiatal kolóniaszimulátor, valamint a jó öreg Pokémon World Online, az egyik legnépszerűbb online nem-hivatalos Pokémon játék (volt valamikor).

Lóval ne 2024.06.06. 20:29:44

Ja, meg persze az Oddworld sorozat.

thief 2024.06.07. 09:10:58

Linket tud esetleg valaki a pc-s kipróbálására? Köszönöm.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.11. 10:15:55

Azért halkan jegyezem meg, hogy az ikonként tisztel Day of the Tentactle-ben is voltak olyan részek, ahol semmiféle logika és rávezetés nem volt abban, hogy mit is kéne csinálni.

Hogy a lónak olvassunk fel egy könyvből, aki elalszik és műfogsora van, nemigen mutatta semmi...

A DW tényleg remélnytelenül nehéz volt, de a képi világát és hangulatát eltalálták. De nagyon.

Kit Fisto 2024.06.12. 09:45:27

Ami tetszik: Elképesztő grafika, szép animáció, kellemes zenék, jó hangok.
Ami nem tetszik: Minden más! Pl. olyan apróságok, mint a téma, karakterek, játékmenet, és a már bocsánat, szóf*sás. Találkoztam már párszor a jelenséggel, de ilyen szinen még soha. Ez lenyomja a Zorkot, pedig abban nincs is más, csak szöveg.
Elismerem, itt-ott fellelhető a humor némi jele, de azért inkább fárasztó, amit ebben a játékban összehordtak. Részeg főhős, aki mellé betársul egy majom (utálom a majmokat)*, és akit egy százlábú láda követ mindenhova. Ez lenne a nyerő csapat? Ez igazából nem is játék, inkább interaktív, animált, hangos képregény, túlkomplikált játékmenettel.
Biztos van, akinek bejön. Talán annak, aki nagyon, nagyon unatkozik, és nincs más játéka. Ilyen grafikával, ennyi ráfordítással akár egy szuper játékot is csinálhattak volna, és talán azt is hitték, hogy azt csinálnak, de nagyon nem sikerült nekik. Kár érte. A világ egyik legelpazaroltabb grafikus, zenei, és proramozói munkája.

* Kivéve a gorillát

A toplistából ezekkel egyetértek, klassz játékok:

Another World
Sensible World of Soccer
Street Fighter II: The World Warrior
Super Mario World

Érdekességként néhány további Amiga játék a címében a "world" szóval, hogy csak a jobbakat említsem:

Alien World
All New World Of Lemmings
Captain Bonus In Another World
Cool World
F1 World Championship Edition
Fantasy World Dizzy
Heimdall 2: Into The Hall Of Worlds
Nigel Mansell's World Championship
The Simpsons: Bart vs. The World

Checkpoint Mini javaslatom lenne, az Alien Breed sorozat!
Toplistának pedig javaslom az "alien" szót tartalmazó játékokat! Van belőlük sok, és nagy részük még jó is.

BBird 2024.06.22. 12:56:31

World Class Leader Board ?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.06.23. 06:59:44

@B-Bird: looks like you hit the tree, jim!

gump 2024.10.28. 17:55:07

A World in Conflictban tök jó egyszemélyes kampány volt, nagyon nem MOBA.

_Atti_ 2024.11.13. 23:45:00

Jeff Wayne's War of the Worlds! (1998-Pc!)

Van még egyébként más játék ami igazából egy musical feldolgozása?:)

Valamikor 99-2000 környékén az univerzum eredeti nagy kartondobozos verzióban sodorta barátomékhoz ezt az amugy elég elfeledett játékot.
Egyébként ennek nyomán lett az emlitett musical eredetijéül szolgáló H.G. Wells kötet az egyik első, nem kényszer hatására elolvasott könyvem. :)

Szinte kopromisszumok nélkül a tematikának alárendelt játék.
Marslakók támadnak a Viktóriánus Nagy-Brittaniára, neked kell megszervezni az ellenállást.
Műfajilag amolyan grand strategy-lite, nem annyira Xcom, mint inkább Total war.
Akcióközpontú, az eredeti CnC-hez hasonló rövid ütközetekkel.
Lite persze inkább a viszonylagos nagyvonalúsága tekintében, a játék az említett tematikus okból elég nehéz.
Leginkább a nyomorúságos veszteségek tanulságaira alapoz, nem igazán rág szájba semmit.
Pl. bár a játék elemeit mind ellátták egy kontextus érzékeny -jobb klikkes- menüből előhozható info füllel,
azon is csak egy teljesen karakterben maradó tanácsadó regéli nagy mellénnyel a hadizsargont.

Abandonwareként könnyen hozzáférhető, létezik hozzá egy patch amivel nálam hibátlanul megy win 11 en is.
Egyedül a zenét a (virtuális) cdről volt egy kicsit nehezebb hozzácsiholni, nem vészes.

Ezt egyébként semmiképpen nem éri meg átugrani, mondhatni a zene adta az indokot a játék születéséhez.
Egy 78 as musical feldolgozás, (ami amugy mai napig turnézik) 20. évfordulója alkalmához igazították a megjelenést, igy az akkor megjelent remixelt anyagot kapta a játék aláfestésként.
A művészeti irányt is abszolút a lemezzel érkezett képi világból merítették, sármos kvázi-3d motor karakteres játékobjektumokkal.

Az album másik fele eredetileg a marsi-megszállás alatt zajlik így stílszerűen bár lehet némileg brahiból, felkerült egy idegen kampány is.
Itt szintén tematikailag korrekten, kedvünkre legyalulhatjuk Big-Benestül a gyengébbik imperialistákat. :)
süti beállítások módosítása