HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #21 (és Kétheti Retro): The Dig

2016.06.01. 10:53 Stöki

cpmini_21.png Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

A Lucasarts-kalandjátékok minden valamirevaló gémernek ismerősek, de ezek közül a The Dig talán egy kevésbé népszerű darab, és sok mindenben el is üt a többi SCUMM-játéktól. Például abban, hogy nem kisebb név, mint Steven Spielberg ötlete nyomán készült - jó sokáig. Bő 20 év után újra elővettük, és én másodszor játszottam végig. Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). A podcastben egyébként átverekedjük magunkat az értékelőkategóriákra tett névjavaslataitokon is, köszi mindenkinek, aki küldött ilyet.

És akkor szövegben is ássuk bele kicsit magunkat a The Dig történetébe. 1995 végén jelent meg a Lucasartsnál, vagyis nagyjából már a kalandjátékok hanyatlásának kezdtetén - és nem is ez volt az eredeti terv, a játék fejlesztése ugyanis több mint öt évre nyúlt el, ami baromi soknak számított akkor (sőt, még ma sem kevés). A netes archívumokban elég jól van dokumentálva a sztori, a legérdekesebb talán egy interjú az egyik első fejlesztővel, Noah Falsteinnel - eszerint négyesben már 1989-ben összeültek a játékról ötletelni: ott volt Falstein, a kalandjáték-atyaúristen Ron Gilbert, valamint George Lucas és Steven Spielberg.

spielberg_space_invaders_1050_591_81_s_c1.jpgFalsten és Gilbert akkortájt a harmadik Indiana Jones-film alapján készült játékon dolgoztak, Spielberg pedig nagy gémer volt, ezért kipróbálta a készülő játékot. El is akadt, ezért felhívta Gilbertéket, aminek az lett a vége, hogy kialakult egy forródrót Spielberg és a fejlesztők között. A rendezőnek megtetszett ez a videojátékosdi, ezért először kitalálta, hogy csináljanak játékot egy film alapján, amin éppen akkor dolgozott (ebből aztán nem lett semmi), aztán bedobta a The Dig ötletét. Eredetileg az Amazing Stories nevű, Alkonyzóna-szerű tévésorozatba akart csinálni egy epizódot olyan űrhajósokról, akik egy idegen civilizáció egykori településén kutatkodnak, és gyakorlatilag régészként ásatásokat folytatnak (innen a The Dig cím), de túl drága lett volna leforgatni. Ekkor vetette fel, hogy legyen inkább videojáték az ötletből, és elkezdődött egy hosszú alkotói folyamat (amit valószínűleg azért nem lőttek le, mert mégis csak Steve hozta az ötletet).

Aztán a következő években többször fejlesztőt cserélt a projekt. Falsteintől az a Brian Moriarty vette át a stafétát, akiről a Loomnál már beszéltünk. Ő az egész sztorit átírta, mert míg Falstein a távoli jövőbe helyezte a cselekményt, addig Moriarty a közeljövőbe, és ez a koncepció meg is maradt, hiszen az emberek az ismerős NASA-űrsiklóval mentek kirándulni az űrbe. A Moriarty által lefektetett alapokat többé-kevésbé tiszteletben tartva végül a Lucasarts két veterán szakija, Dave Grossman, majd Sean Clark fejezte be a fejlesztést (utóbbi a látványvilághoz sokat hozzátett).

A történet elég furcsán indul: egy sajtótájékoztatóval. Már itt érezni, hogy a játékot végigkísérik majd a filmszerű animációk, illetve hogy a párbeszédeket elég jól megírták (nem kisebb név, mint Orson Scott Card, a Végjáték című szuper sci-fi regény írója). A sajtótájékoztatón a NASA űrhajósai jelentik be, hogy felmennek az űrbe és szétrobbantanak egy Föld felé tartó óriási aszteroidát. Aztán odafent kiderül, hogy az aszteroida üreges, és mesterséges bigyókat találnak benne, amiket addig nyomkodnak, amíg féreglyuk nyílik, és mindhárom űrhajós átkerül egy távoli bolygóra. Ott találnak mindenféle épületeket és tárgyakat, de amúgy kihalt a placc, aztán ráakadnak olyan kristályokra, amikkel halott lényeket lehet feltámasztani, és ezzel jól megkavarodik a cselekmény.

93ab3f677d630af0f97d30a19a9090bd.jpg Érdekes módon ez olyan Lucasarts-kaland, ami pont kalandjátéknak gyengébb picit, inkább a sztori lendíti mindig előre. Az első, űrben játszódó blokk még teljesen jó, de az idegen bolygón olyan fejtörők vannak, amiknek sokszor a megoldása sem evilági logikát igényel, szóval elég szívatósak, illetve sok holtidő megy el az ide-oda mászkálással. A legfaszább sztorielemet, az életkristályokat pedig meglepően kevésszer kell használni a játék során, pedig abból még többet ki lehetett volna hozni. Ezzel együtt a The Diggel ma sem rossz játszani, a fejtörők nehézsége pedig végül is erősíti az idegenbolygós elveszettség-érzést, illetve passzol ahhoz, hogy ez egy komoly Lucasarts-kalandjáték, nem olyan röhögős, mint a Monkey Island meg még sok másik. A kivitelezés pedig az 1995-ös csúcs, amit rajzolt kalandjátékokban meg lehetett csinálni - a pixelgrafika még ma sem ronda, a filmzenés zene is működik csak a szinkronhangok tűnnek kicsit enerváltnak.

Megjelenésekor a The Dig a Lucasarts egyik utolsó sikeres kalandjátéka tudott lenni, pillanatok alatt elment belőle több százezer darab, és Spielberg nagyon sejtelmesen hallgatott, amikor újságírók arról faggatták, hogy lesz-e film a játékból. Végül nem lett, de a játékot ma is érdemes kipróbálni, vagyis részünkről CHECK IT. A GOG-on 6 dollár, de elég sűrűn bekerül leárazásokba.

Mi pedig legközelebb két hét múlva jövünk új játékkal, jövő héten pedig vendéggel. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

29 komment

Címkék: retro közösség podcast lucasarts checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr828766122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.06.01. 11:11:19

Nagyon szerettem, bár nem '95-ben játszottam végig, hanem jó 10 évvel később. Addigra viszont olyan rutinos point&click gamer lettem, hogy csak 1x akadtam el annyira, hogy elő kellett túrnom valami leírást. :)

B-Bird 2016.06.01. 11:15:06

Check Green, Check Yellow, Check Red, Check Black

Check MegaPixel, Check Pixel, Check Sub-Pixel, Check DeadPixel

(így utólag, de ezek sem jobbak szerintem) ;-)

larry 2016.06.01. 13:01:05

Többször nekifutottam, de minden alkalommal azelőtt untam meg a szemétparaszt puzzle-okat, mint hogy igazán beszívott volna a hangulat. De ez csak az én türelmetlenségem, egy esélyt mindenképpen megérdemel.

glezmen 2016.06.01. 13:03:52

imadtam \o/
mar akkor eldontottem hogy ez nekem KELL de nagyon mikor a CoV-ban olvastam az ismertetot rola

aztan teljesen veletlenul sikerult egy kisvarosi, aprocska, tanfolyamokbol elo kis szamtech cegnel meglatni a polcon, buszoztam is haza a szomszed varosba KP-ert, aztan megint vissza a jatekert, utana meg irany megint haza...

jopar napig nyuztam, aztan annyira akartam tovabbhaladni hogy mikor elakadtam a kozepe korul irtam emailt a LucasArts-nak, akik tok jo fejek voltak es az elkuldott savegame alapjan leirtak a tovabbi lepeseket :D

nagyon szeretem, annyi a bajom vele hogy a nagyon eros kezdes utan egyre gyengebb a jatek, a vegere meg kimondottan B kategoriasra sikeredett...

Greg5 2016.06.01. 17:12:21

"örök hálánk mellett igyekszünk valami apró ajándékféleséget is kitalálni a legjobb ötleteket adóknak"

A sok zrika mellett ez a rész valahogy elfelejtődött - és nem, az nem ajándék, hogy írhatunk egy posztot/cikket az Iddqd-re :)

2016.06.01. 17:33:38

@Greg5: Szívesebben szerepelnél Checkpoint-vendégként inkább? :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.06.01. 18:55:30

@glezmen: mi volt a számtech cég neve, if i may ask?

glezmen 2016.06.01. 19:18:21

@manson karcsi: fogalmam sincs, Ajkan voltak a Sport utcaban, a teniszpalya melletti sarkon

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2016.06.02. 10:26:14

Hülye szóvicceim/javaslataim nekem is lennének a besorolásra. Nem ajánlottól az ajánlott felé haladva:
"nem e check", "Ma check", "Checkmate"

Bambula 2016.06.02. 10:31:54

Erőltettnek érzem ezt a checkpoint akámi minősítést, és ezek nem is mondanak semmit, most tényleg az kell hogy külön le kelljen írni melyik mit jelent ? Vagy tippeljünk, hogy Stöki azt mondja "checkpoint JarJar", akkor az biztos nem ,mert hülye volt, de lehet hogy talánt jelent , de az is lehet hogy Stöki egy perverz állat és neki a kedvenc karaktere JarJar.

Grath 2016.06.02. 11:20:31

@Bambula: az biztos, hogy Stöki egy perverz állat

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.06.02. 11:36:48

@Grath: Ténykérdés, hogy az vagyok, aláírom bármikor 3 példányban, péhá, eská. Na de azért az a jarjaros feltételezés így is elég erős volt.

Piszkos Freud 2016.06.02. 15:37:24

Nem ismertem a játékot, de a történet kezdetének leírása alapján ráismertem egy filmre, amit nemrég adott le az egyik magyar TV csatorna.
A Z kategóriás filmben valami bazinagy aszteroida közeledik a földhöz. Felmegy egy csapat űrhajós, hogy szétrobbantsa. Miközben szenvednek a robbanótöltetek számára készülő fúrásokkal, egy csapat talál egy barlangot, amelynek a végében ott az idegen civilizáció építménye. Amikor megtámadják őket a kis drónok, egy féregjukon átkerülnek az idegen világba. Ott voltak élőlények, de annyira gyenge volt a film, hogy ráuntam...

Kalocsai Tamás 2016.06.02. 15:37:29

@glezmen: A dátum valahogy lemaradt... Jól érzem, hogy ez nem 95-96 környékén történt veled? Vagy te már akkoriban e-maileket küldtél? Mindenesetre én magam még 95-ben (vagy max. 96-ban) vásároltam meg a SÜBA-ban (a számtech cég nevére már nem emlékszem) úgy, hogy még CD-romom sem volt, hanem azt is kifejezetten emiatt kellett beszerezni. :) Valami horror pénz volt a játék, arra emlékszem (4-5 ezer forint talán? Akkoriban azért az durva volt...). Nálam az 576 kbyte magazinban megjelent cikk indította el a "kell!" érzést. Ráadásul angolul se tudtam nagyjából egy szót se, de így visszagondolva a sok játék azért hozzátett a későbbi angoltudásomhoz. Egy dologgal nem értek egyet a cikkből: Gyenge szinkronhangok?? Szerintem piszok jók a játék szinkronhangjai. Később tudtam csak meg, hogy Low parancsnok - amúgy igen karakteres - hangja a T2 gonosz terminátorát alakító Robert Patrick.

glezmen 2016.06.02. 15:40:01

egyebkent engem is zavar a nem tul onmagyarazo minosites
jo lenne ha egyertelmu lenne az elnevezesbol hogy mennyire jo a jatek
pl. Stökirály -> ez biztos hogy jo jatek :D

glezmen 2016.06.02. 15:41:22

@Kalocsai Tamás: kb. 2000-ben tortent (+- 1 ev)
Az ara nem volt olcso de a legkevesbe sem erdekelt hogy mennyibe kerult, akkorra a haveroknak mar korozest adtam ki ra, a verdij 1 lada so:r volt :D

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.06.02. 18:41:05

eccerű rangsorolás: stökkakás, stökinger, stökös, stökurvajó.

Sam8888 2016.06.02. 19:56:08

Checkpoint nagyonigen -> csöcspont
igen -> sörpont
talán -> seggpont
nem -> nincspont

gerithegreat88 2016.06.03. 00:07:37

Yepp! Yepp!
Yepp.
Hm.
Nope.

Grath 2016.06.03. 10:52:31

Sosem hittem volna, hogy a "Checkpoint nagyonigen"-féle színvonalú besorolásnál nem találunk öt másodpercen belül jobbat :)

B-Bird 2016.06.03. 12:17:15

Lehet nem is név kellene, hanem a cikk alá valami pecsét, az könnyebb... bár podcast lévén... nehéz lenne belerajzolni a mikrofonba egy grafikát. :-)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.06.06. 21:47:27

@glezmen: a STÖKIRÁLY olyan szar szóvicces osztályzat, hogy fél órája ezen röhögök!!! Előtte meg a PUSÓVER podcasten röhögtem, mert az anno kimaradt, csak cikkolvasásnyi mobilnetem volt. Köszi az eddigi adasokat Stöki&Grath, szerinrem az eddigi legjobbak a Novotrade-esek!!! de a Checkpoint Minik is szuperek, mert az Under a Killing Moont, a Diget, a Loomot, a Horde-t, a Gobliiinst meg a Pushovert is én javasoltam, csak sose mondtátok be a nevemet! :p

Itt van még egy pár régi kedvenc:
- Commander Keen
- UGH
- Simon the Sorcerer 1-2
- Flight of the Amazon Queen (ez hetek ota ingyenes a GOGon a Beneath a Steel Sky-jal együtt)
- Indiana Jones and the Fate of Atlantis
- Future Wars
- Gabriel Knight 1-2-3
- Broken Sword 1-2
- Syberia 1-2
- The 5th Musketeer
- Hunter Hunted
- Deathtrap Dungeon
- TIE Fighter, X-Wing (+X-Wing Vs. TIE Fighter)
- Rebel Alliance
- Rebel Assault 1-2
- Arcanum
- Risen 1-2-3 ("szegény ember Gothic-ja")

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.06.06. 21:55:57

És még:
- Amerzone
- Paradise
- Sinking Island
(ezek mind Benoit Sokal számomra ismeretlen játékai)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.06.06. 22:00:53

És persze:
Panzer General!!!
Ez szetinem anno még a régi Szerdai Retró rovatban sem volt!

glezmen 2016.06.07. 05:06:59

@-Szűcs Gyula-: kosz :D

szerintem a Broken Swordoket en is javasoltam mar (a Dig-gel egyutt), ugyhogy +1, kalandjatek-temaban nagyon-nagyon ajanlos

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.06.07. 08:20:46

@glezmen: akkor pacsi! Tényleg, Benoit Sokalék nem idénre igérték a Syberia 3-at?

B3L4 2016.06.09. 16:09:47

Chekpoint igen = Stökéletes .... Tuti Grath killer...

B3L4 2016.06.09. 16:13:03

de legyen neki is: Grathula...
süti beállítások módosítása