(Akkor is olvasd el, ha nem szoktad hallgatni a podcastet! Köszi!)
Végére értünk a múlt év besztofjainak, visszatérünk a szokásos ügymenetbe, ami rögtön egy új Checkpoint Mini adást jelent. Illetve nem is olyan szokásos az ügymenet: többen jeleztétek, hogy a podcast műfaja annyira nem fekszik nektek - mások viszont azt jelezték, hogy nagyon is bejönnek az adások, és most megpróbáljuk feloldani ezt az ellentétet. Ami azt jelenti, hogy ezentúl minden Checkpoint Miniben megénekelt játékról lesz pár bekezdés szöveg. A vendéges Checkpointokról nem lesz leirat (az iszonyatos meló lenne), de ezeknél a rövidebb adásoknál mindig leírom majd a lényeget. Nem ígérek tizensokezer karakteres Heti retrókat (egyszerűen nincs már annyi szabadidőm, mint akkor, amikor azok a cikkek születtek), de az biztos, hogy ezentúl a Checkpoint Miniknél azok is találnak majd kontentet, akik irtóznak a podcastekről (persze teljes élményt a podcast ad :)).
Kezdjük is egy olyan játékkal, ami ma is bitang jó: az 1999-es Jagged Alliance 2-vel. Ha arra vagy kíváncsi, hogy Grath és én hogyan tárgyaljuk ki frissen szerzett élményeinket, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>vagy itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra.
Szóval Jagged Alliance 2. 1948-ban kezdődik a sztori, amikor Csehszlovákiából, a szovjet megszállás elől Kanadába emigrált bizonyos Frederick B. Sirotek. Sirotek úr hamar feltalálta magát az országban: a Niagara vízesés mellett árult ajándéktárgyakat, és erre épített családi vállalkozást. A biznisz annyira jól ment már a hetvenes években, hogy a cég vett egy Apple-II-t, és megbízta az egyik kollégát - Robert Woodheadet -, hogy tanulja már ki ezt a kompjúternek nevezett csudát, mert kéne valami nyilvántartó program a termékeknek, a nyersanyagoknak meg persze a pénzmozgásnak. Emberünk elkezdett programozni, és amellett, hogy a nyilvántartót is összeberhelte, mellékesen játékokat is kezdett csinálni. Ebben a céget éppen akkor igazgató Sirotek-leszármazott, Norman is látott fantáziát, és Woodheaddel megalapított egy újabb céget, a Sir-Techet, ami már kimondottan videojátékokat készített. Elsőnek például a Wizardryt, ami elég sikeres szerepjátéksorozattá nőtte ki magát (bizonyára lesz majd róla szó bővebben is itt előbb-utóbb).
Tekerjük előre a videót 1994-ig. A Sir-Tech ekkor már két éve fürdik a hetedik (és vitán felül a legjobb) Wizardry-játék sikerében, és bőven megteheti, hogy kiadóként is funkcionál. Itt jön a képbe egy másik kanadai fejlesztőcégecske, a Madlab Software első játéka, amit úgy hívnak, hogy Jagged Alliance. Mivel a Sir-Tech elég jó kapcsolatot ápolt a Madlabbel, logikus lépés volt az együttműködés: Sirotekék adták ki a játékot. Ami egy elég pöpec körökre osztott stratégia volt, nagyobb taktikai teendőkkel (a küldetésekben részt vevő zsoldosok felbérelése, világtérképen mozgás, ilyesmik). A játék óriási tragédiája volt viszont, hogy pár hónappal a csodálatos UFO után jelent meg, és kicsit elveszett annak árnyékában. Pedig nem volt rossz stratégia, a Sir-Tech pedig fel is karolta a folytatást: átvette a Madlab embereit, akik már a Sir-Technél készíthették el a második részt.
A második részt tehát az első kulcsemberei fejlesztették: Ian Currie (ő volt a góré), Linda Currie és Shaun Lyng. A Sir-Technél viszont jött az újabb tragédia: a cégnél eléggé el tudtak csúszni a fejlesztések (ez hozzá is járult a hanyatlásához), és a Jagged Alliance 2 csak 1999-ben jelent meg, amikorra a UFO már összehozott pár folytatást. Viszont az öt év fejlesztés meg is látszott a játékon, és óriásit szólt - ezúttal megtérült a Sir-Tech "inkább legyen a játék fasza, mint hogy hamar kiadjuk" vezérelve.
A folytatás eléggé tiszteletben tartotta az első rész által lefektetett alapokat, ugyanakkor mindenben túllépett az elődön. A sztori egy kitalált latin-amerikai országba Arulcóba vitte a játékost, amit valaha egy tisztességes elnök vezetett, amíg manipulatív és gátlástalan felesége puccsot nem hajtott végre, elkergetve az elnököt, és kemény diktatúrát hozva létre Arulcóban. A játékos feladata persze a régi rend helyreállítása sok-sok küldetésen keresztül: Arulco térképe ugyanis sok tucat négyzetre van osztva, a legtöbbön lehet is csinálni valamit, illetve kell is - először bányákat elfoglalni, hogy legyen pénzünk zsoldosokra, aztán apránként felszámolni a diktatúrát. Isteni mai szemmel az a szimulált internet, ahol a zsoldosokat lehet összeszedni - szupermodernnek tűnt 1999-ben, de ma már inkább megmosolyogtató. Ezzel együtt (és a térképpel) nagyon jó kis keretet ad a küldetéseknek, amikből szépen kibontakozik az egyáltalán nem alibiszagú sztori - vagy harmincezer mondat van a játékban, ami elég sok egy stratégiai játéktól (főleg egy 17 évestől). És a mondatok nagy része el is hangzik, ugyanis végig szinkronizált a játék - a jól megtervezett küldetések mellett a remek hangulat is szállította a sikert. És hogy az UFO-nak is legyen egy kis odaszúrás: volt egy sci-fi mód is, amiben egy rovarszerű idegen faj, a crepitus is szót kért (persze ez szépen be volt építve a sztoriba).
A játék kultikus státuszát jelzi, hogy könyv is készült a fejlesztésről. Currie-ék ebben elmondják, hogy az első részben eléggé hasraütésszerűen határozták meg, hogy melyik fegyver mennyit sebezzen, és ezzel jól felbőszítették a fegyvermániás játékosokat. Ezért a folytatásban igyekeztek minél életszerűbb arányokat adni, ami kicsit nehéz volt úgy, hogy nekik nem volt sok tapasztalatuk igazi fegyverekkel - de volt egy olyan fejlesztő, aki a hagyományos asztali szerepjátékok nagy szakértője volt, és az ő segítségével úgy sikerült szimulálniuk a fegyverek ballisztikai és egyéb tulajdonságait, hogy aztán sorra kapták a gratuláló leveleket. Fejlesztéskor egyébként sokat forgatták a Soldier of Fortune című military magazint (ami elég idealizált képet adott a zsoldosokról), illetve a Schwarzenegger-féle Kommandó meg a többi hasonló VHS-akciófilm volt a másik fő inspirációs forrás.
A Jagged Alliance 2 ma is stratégiaijáték-alapvetés, és bár a Sir-Tech 2003-ban becsukta a kaput, készült hozzá több kiegészítő, mod és félhivatalos patch (az alapjáték pedig Steamen és Gogon megtalálható). 2004-ben felröppent a hír, hogy orosz fejlesztők megcsinálnák a harmadik részt, de ebből végül nem lett semmi. 2013-ban pedig egy dán stúdió sikeres Kickstarter-kampányt indított egy újabb Jagged Alliance-játékért Flashback alcímmel. 2014 végén meg is jelent, annyira ekézte mindenki, hogy ki sem próbáltam. A Jagged Alliance 2-t viszont most megint kipróbáltam. És még mindig baromi jó, csak ajánlani tudom.
És persze minden visszajelzést örömmel fogadunk továbbra is, mondjátok el, mit gondoltok a Checkpoint Miniről és arról, hogy ilyen bővített formában jelentkezzen. És várunk javaslatokat arra is, milyen régi játékokat vegyünk elő. Jövő héten rendes Checkpoint vendéggel, két hét múlva pedig újabb Checkpoint Mini.
Korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad
És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat
Utolsó kommentek